abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104509942
Maar misschien ben ik wel te theoretisch.
pi_104509961
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:02 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Gek genoeg zie ik dat dus eigenlijk nooit. Ik heb met dit soort opmerkingen sterk het idee dat iedereen dat zegt om zijn/haar argumenten kracht bij te zetten, maar eerlijk, ik kom vaak genoeg in supermarkten/winkels/etc maar ben dit eigenlijk nooit tegengekomen.
Dus óf ik zit in de verkeerde regio, op de verkeerde plek of om de verkeerde tijd, of het valt allemaal wel mee en worden excessen als normaal gedrag beschouwd.

Verder is het natuurlijk nog steeds zo, dat als je met modder gaat gooien je bepaald niet geloofwaardig overkomt.

[..]

Oh gossie, spuit 12. Je hebt zeker zelf geen kinderen?
ik heb wel eens midden in de winkel rustig staan wachten tot mijn oudste (toen anderhalf) klaar was met haar gilkrijsbui omdat ze niet direct wat te drinken mocht hoor :P

gewoon. "nee. krijg je niet" blijven herhalen en rustig wachten. gaat vanzelf over ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:09:53 #153
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104510004
En hoe vaak heb jij bij andere ouders gezien dat ze een hele discussie met het kroost aangaan en uiteindelijk toegeven? :P

Jeej, wat heb ik makkelijke kinderen als ik at hoor zeg O-) en dat zonder tikken :%
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104510041
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 12:44 schreef KarinJ. het volgende:
Hier maar even het hele stukje van deze dominee : http://www.geenstijl.nl/archives/images/pdfbr11.html.
Hij heeft het niet over af en toe een tik, maar over kastijden......en dat uit "liefde".......

In Amerika is ook zo'n dominee die vindt dat meppen moet....met als gevolg 3 dode kinderen....http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-door-pak-slag.dhtml
Die gasten sporen niet...

De opvoedkundige tik, of beter gezegd het huidige gebrek daaraan, uit zich in het gedrag van sommige jongeren heden ten dage..geen enkel respect meer voor ouders, onderwijzers, politie, buschauffeurs, ambulancepersoneel, brandweer enz.
Het is allemaal begonnen met de 'nieuwe en betere' vrije manier van opvoeden..met het jij en jou zeggen tegen ouders, en andere volwassenen, en de leraren op school met Henk en Ingrid aanspreken..
Met een kind praten is een hele verbetering ten opzichte van vroeger..maar het kan ook te gek worden..
Tegenwoordig hebben we gemiddeld maar 2 kinderen, dan wordt praten ook iets makkelijker..wij waren thuis met 4 kinderen, dat was ook nog te doen.. mijn ouders respectievelijk met 14 en 17 kinderen..daar was geen discussie mogelijk, wel een harde hand.. ~O>
pi_104510055
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
En hoe vaak heb jij bij andere ouders gezien dat ze een hele discussie met het kroost aangaan en uiteindelijk toegeven? :P

Jeej, wat heb ik makkelijke kinderen als ik at hoor zeg O-) en dat zonder tikken :%
helaas is er in onze familie zo eentje. die ging dan tellen: eeeheeen, anderhalf, een driekwart.....nu ophouden hoor! en dan begon ze overnieuw te tellen. en alles moest overlegd worden. is met vrije opvoeding dan he. *ril*
pi_104510103
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:09 schreef Worteltjestaart het volgende:

na die ene keer heeft ze het nooit meer gedaan trouwens ;) het helpt namelijk niet en dat weet ze :Y ravi probeert het nu nog geregeld, die's met zn anderhalf net in "die periode". dan staat ze naast hem uit te leggen dat het niet gaat helpen *)
  Moderator vrijdag 18 november 2011 @ 13:21:01 #157
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_104510358
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:11 schreef simmu het volgende:

[..]

helaas is er in onze familie zo eentje. die ging dan tellen: eeeheeen, anderhalf, een driekwart.....nu ophouden hoor! en dan begon ze overnieuw te tellen. en alles moest overlegd worden. is met vrije opvoeding dan he. *ril*
wahahaha mijn moeder deed dat altijd _O-

eeeeeeen, eeeeeeen ... en een halffffffff .... eeeeeeeeeeeeeeen en *insert pa* TIEN!!!

iedereen stil incl. ma :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_104510402
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

wahahaha mijn moeder deed dat altijd _O-

eeeeeeen, eeeeeeen ... en een halffffffff .... eeeeeeeeeeeeeeen en *insert pa* TIEN!!!

iedereen stil incl. ma :')
mijn opa heeft eens bij twee en een half gewoon uitgehaald. nou die corrigerende tik was lollig o|O
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:22:34 #159
238326 Worteltjestaart
pi_104510413
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:13 schreef simmu het volgende:
na die ene keer heeft ze het nooit meer gedaan trouwens ;) het helpt namelijk niet en dat weet ze :Y ravi probeert het nu nog geregeld, die's met zn anderhalf net in "die periode". dan staat ze naast hem uit te leggen dat het niet gaat helpen *)
Mooie opmerking!
Als je maar consequent bent en niet zomaar toegeeft dan hoef je dus niet hard uit de hoek te komen...
Onze jongste (net 1) wordt nu ook al geregeld door de oudste (bijna 3) terechtgewezen: "Neej Teerne (=Veerle) jij maggge geen brokjes pakkuh, is van poez hè?"
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_104510464
mijn 3jarige mag ook geen brokjes eten. stiekum doet ze het echter nog steeds }:|
je ruikt het aan haar adem. maar ze heeft wel mooi glanzend haar :')
  Moderator vrijdag 18 november 2011 @ 13:26:54 #161
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_104510589
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:22 schreef simmu het volgende:

[..]

mijn opa heeft eens bij twee en een half gewoon uitgehaald. nou die corrigerende tik was lollig o|O
wahahahaha _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_104510687
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:11 schreef Maron het volgende:

De opvoedkundige tik, of beter gezegd het huidige gebrek daaraan, uit zich in het gedrag van sommige jongeren heden ten dage..
Fout fout fout. Dat gedrag komt door een belabberde opvoeding en heeft niks te maken met wel of niet tikken. Maar ik dacht dat we daar ondertussen wel uit waren...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_104510721
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

Fout fout fout. Dat gedrag komt door een belabberde opvoeding en heeft niks te maken met wel of niet tikken. Maar ik dacht dat we daar ondertussen wel uit waren...
Alleen als "we" voor het gemak de enige referentie aan echt onderzoek naast ons neerleggen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:42:56 #164
3542 Gia
User under construction
pi_104515570
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2011 19:22 schreef Pvoesss het volgende:
Oh ja omdat 1 jochie altijd zijn zin kreeg werkt het altijd zo. :')
ik vind dus wel dat een kind tegen mag spreken. Ik overleg veel en leg veel uit.
ik ben heel streng maar ik straf niet. Mijn ervaring is precies andersom met de mensen die ik ken.

Je kan wel gaan gooien met voorbeelden maar dat zegt ook weer niet zo veel.
Mag ik vragen hoe oud jouw kinderen zijn?

Dit jochie, en zijn oudere broer, waren vroeger heel leuke kinderen. Kwamen hier vaak over de vloer en mijn kinderen ook daar. Ik had ook heel goed contact met die ouders. Alleen vonden zij dat ik vaak te streng was voor mijn kinderen. Zij vonden hun aanpak beter. De zachte aanpak, het in discussie gaan, het vaak 'alles maar toestaan', geen beperkingen.

Ik denk dat mijn kinderen op dit moment beter functioneren in de maatschappij dan die van hen. Allebei de kids doen niet wat van hen verwacht wordt: Studeren en/of een baan zoeken.
Alleen zuipen en blowen en vooral niet meer naar school gaan.

Nee, laat mij en mijn man maar lekker de baas zijn, zolang ze onder mijn dak wonen.
En ja, de corrigerende tik hebben ze hier ook gehad, tot een jaar of 4. Daarna had dat geen nut meer. Straf als 'niet mogen computeren' kwam veel harder aan dan zo'n tik.
pi_104516627
En daar snap je mijn punt dus al niet. Ik ga niet in discussie als mijn kind driftig is..
Ik ben heel consequent en eigenlijk heel streng. Ik wil bepaalde dingen niet hebben.
En ze mogen het dus ook niet doen, en het is gewoon niet goed.

Maar ik wil dat ze dat doen omdat ik dat zeg, het zo hoort en omdat ze bepaald gedrag zelf gewoon ook graag laten zien. Niet omdat ze anders een klap krijgen.

Ik heb regels en daar hebben ze zich aan te houden.
Ik accepteer bepaald gedrag absoluut niet.

Jullie hebben het over fouten in de opvoeding nu, niet over het verbaal oplossen

Verbaal oplossen is iets heel anders dan in discussie gaan of alles dan maar goed vinden.
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dit dus.
  vrijdag 18 november 2011 @ 16:51:57 #166
3542 Gia
User under construction
pi_104518236
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2011 16:07 schreef Pvoesss het volgende:
Jullie hebben het over fouten in de opvoeding nu, niet over het verbaal oplossen

Verbaal oplossen is iets heel anders dan in discussie gaan of alles dan maar goed vinden.
Verbaal oplossen is wat onze buuv doet. En daar geniet de hele buurt van mee.

Jij kunt wel het verschil aanvoelen tussen verbaal optreden en je kinderen uitkafferen, maar niet tussen een corrigerende tik en een pak slaag.

Als jij een corrigerende tik even erg vindt als een pak slaag, dan moet je 'foei' zeggen net zo erg vinden als 'en nu ophouden klerelijer'.
pi_104518401
Wat is dat nu weer voor onzin..
Ja ik vind een tik even erg als een schop een klap of wat dan ook.
Dus dan moet ik alles maar hetzelfde vinden?

Jammer dat je niet verder gaat op waar het eigenlijk om gaat..
Dat je ook zonder klap, streng, consequent en de baas kan zijn
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:02:32 #168
3542 Gia
User under construction
pi_104518590
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2011 16:56 schreef Pvoesss het volgende:
Dat je ook zonder klap, streng, consequent en de baas kan zijn
Door je kinderen uit te kafferen?

Verbaal straffen kan zelfs harder aankomen dan een corrigerende tik.

Maar ja, je kunt dan zeggen dat je je kinderen nooit slaat.
pi_104518898
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:02 schreef Gia het volgende:

[..]

het verbaal oplossen staat niet gelijk aan uitkafferen weet je. er zit nogal een verschil tussen

*nu eventjes zelf spelen lieverd, mama is even bezig

en

*ROT OP KUTKIND, KEN JE NIET ZIEN DAT IK GODVERDOMME BEZIG BEN

maar goed. de eerste vorm van verbaal oplossen vereist dat je daadwerkelijk opvoedt.
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:28:54 #170
3542 Gia
User under construction
pi_104519441
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:12 schreef simmu het volgende:
het verbaal oplossen staat niet gelijk aan uitkafferen weet je. er zit nogal een verschil tussen

*nu eventjes zelf spelen lieverd, mama is even bezig

en

*ROT OP KUTKIND, KEN JE NIET ZIEN DAT IK GODVERDOMME BEZIG BEN

maar goed. de eerste vorm van verbaal oplossen vereist dat je daadwerkelijk opvoedt.
Pvoess had het over verbaal straffen. Althans, ze geeft aan dat ze haar kinderen straft, indien nodig en dat ze het verbaal oplost.
Wat jij hierboven typt is geen straffen, hooguit een verzoek om even rustig te gaan spelen.

Ik wil weleens een voorbeeld zien van verbaal straffen.

Wat doe je bijvoorbeeld als een kind zich niet houdt aan de regels in huis?
Stel: Je kind moet tijdens het eten aan tafel blijven zitten, maar het glipt elke keer van zijn stoel en wil van tafel af. Je kunt tot je een ons weegt dat kind terug op zijn stoel zetten, maar hij doet het toch steeds weer. Je kunt streng kijken, streng toespreken, maar toch gaat hij van zijn stoel af. Op een bepaald moment wordt je kind boos en begint te krijsen dat het van tafel wil.

Wat doe je dan?

En geen antwoord: Dat doen mijn kinderen nooit, want ze weten dat dat niet mag.
Zolang je kinderen nog niet het huis uitgaan, kun je niet stellen dat je kind zoiets nooit doet.

Dus, wat doe je als je kind zich zo slecht gedraagt dat streng toespreken niet meer helpt?
pi_104519954
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Pvoess had het over verbaal straffen. Althans, ze geeft aan dat ze haar kinderen straft, indien nodig en dat ze het verbaal oplost.
Wat jij hierboven typt is geen straffen, hooguit een verzoek om even rustig te gaan spelen.

Stel: Je kind moet tijdens het eten aan tafel blijven zitten, maar het glipt elke keer van zijn stoel en wil van tafel af. Je kunt tot je een ons weegt dat kind terug op zijn stoel zetten, maar hij doet het toch steeds weer. Je kunt streng kijken, streng toespreken, maar toch gaat hij van zijn stoel af. Op een bepaald moment wordt je kind boos en begint te krijsen dat het van tafel wil.

Wat doe je dan?

Zolang je kinderen nog niet het huis uitgaan, kun je niet stellen dat je kind zoiets nooit doet.

Dus, wat doe je als je kind zich zo slecht gedraagt dat streng toespreken niet meer helpt?
Vind je het van tafel weggaan erg slecht gedrag?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen want ik heb nog geen kinderen en ook weinig idee wat voor reacties gepast zijn op welke leeftijd. Maar zelf zou ik kinderen niet ergens dwingen te zijn als ze dat niet willen (tenzij het van belang is voor hun gezondheid). Liever aan tafel eten zo prettig en uitnodigend maken dat ze dat zelf willen.

Ik ken een ouderpaar die op die manier daarmee omgaat. :) Prachtig en interessant te zien dat die kinderen niet onder druk worden gezet om te doen wat hun ouders willen. Voor zover ik weet hebben ze niet echt problemen met dat kinderen dan maar krijsen, dingen stuk maken, niet voor zichzelf zorgen e.d.
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:47:49 #172
3542 Gia
User under construction
pi_104520036
Zo grappig dat ouders van kindjes die nog niet eens de kleuterleeftijd ontgroeid zijn, zo goed weten dat hun kinderen bepaalde dingen noooooit zullen doen.
Het zijn nu lieve kindjes, dus blijven ze dat vast altijd wel.

Sorry, maar daar is meer voor nodig dan een vriendelijk verzoek bepaald gedrag niet te vertonen.

"Schatje, wil je even lief gaan spelen, mama moet eten koken."
En vervolgens trekt kindlief alle cd's uit de kast en haalt ze uit de hoesjes.

En dan?

Maar lieverd, waarom doe je dat nu. Dat is niet lief hoor.
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:49:37 #173
3542 Gia
User under construction
pi_104520101
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:45 schreef eldodo het volgende:
Vind je het van tafel weggaan erg slecht gedrag?
Is maar een voorbeeld. Er staat ook "Stel dat dit bij jullie een regel is".
Zegt dus niets over of ik vind dat dat een regel zou moeten zijn.
quote:
Ik kan het niet met zekerheid zeggen want ik heb nog geen kinderen en ook weinig idee wat voor reacties gepast zijn op welke leeftijd. Maar zelf zou ik kinderen niet ergens dwingen te zijn als ze dat niet willen (tenzij het van belang is voor hun gezondheid). Liever aan tafel eten zo prettig en uitnodigend maken dat ze dat zelf willen.

Ik ken een ouderlijk paar die op die manier daarmee omgaat. :) Prachtig en interessant te zien dat die kinderen niet onder druk worden gezet om te doen wat hun ouders willen. Voor zover ik weet hebben ze niet echt problemen met dat kinderen dan maar krijsen, dingen stuk maken, niet voor zichzelf zorgen e.d.
Zeker ook nog niet ouder dan een jaar of 6?

Kinderen blijven niet van die schatjes. Ze gaan ooit hun grenzen opzoeken.
pi_104520209
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Is maar een voorbeeld. Er staat ook "Stel dat dit bij jullie een regel is".
Zegt dus niets over of ik vind dat dat een regel zou moeten zijn.

[..]

Zeker ook nog niet ouder dan een jaar of 6?

Kinderen blijven niet van die schatjes. Ze gaan ooit hun grenzen opzoeken.
Beide al wat ouder dan 6.
Wat is er mis met grenzen opzoeken?
  vrijdag 18 november 2011 @ 18:23:22 #175
3542 Gia
User under construction
pi_104521170
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:53 schreef eldodo het volgende:
Beide al wat ouder dan 6.
Wat is er mis met grenzen opzoeken?
Niets, maar je moet ze als ouders wel duidelijk stellen en niet pas als ze 13 zijn.
En dan zul je toch weleens iets harder uit de hoek moeten komen dan met een 'foei', of 'dat vindt mama niet lief'. Die zinnetjes werken niet meer als ze 8 zijn. En nog minder als ze 15 zijn.

Als je kinderen niet jong hebben geleerd dat de wil van de ouders wet is, waar nodig met een corrigerende tik of eens met stemverheffing, dan gaan ze op puber leeftijd met je lachen.

Ik kan eigenlijk niet wachten tot de buurkinderen in de pubertijd komen, nog een jaartje of 5 denk ik. Dat gaat echt genieten worden, wat ik je brom. Die kinderen hebben nu al een grote mond, moeder ook, dus het gaat nu al weleens hard tegen hard, maar ......... ze lossen het wel verbaal op. Buurvrouw slaat ze niet!

En of ze nu poeslief tegen de kinderen praat of krijsend tekeer gaat, ze trekken zich er helemaal niks van aan. Ze kijken mams met grote ogen aan en schieten nog net niet in de lach.
pi_104521401
quote:

[..]

Wat doe je dan?

Ik zeg nergens dat ik verbaal straf, ik los het verbaal op dat is iets heel anders.
Ik praat met mijn kinderen. ik schreeuw en scheld niet.
Dat maak jij er helemaal zelf van :')

Maar op punten waarop een ander een tik nodig ziet praat ik met mijn kind.
Leg ik uit waarom ze echt heel erg fout zit, waarom dit niet mag.
Wat wel en niet gewenst is in dit soort dingen.
Haal ik haar weg uit de situatie, of geef ik haar iets anders om te doen.

Ik ben van mening dat als de manier waarop je uitlegt, duidelijk maakt niet werkt je dit op de verkeerde manier doet bij je kind.. Het ene kind heeft meer uitleg nodig om het te snappen.
En als 1 klap dat duidelijk maakt moet dat imho ook lukken met duidelijke uitleg.

Mijn kinderen luisteren omdat het zo hoort, omdat ik dat wil..
En niet omdat ze anders een tik krijgen.
Als je ze vraagt waarom ik een bepaalde regel hebben zullen ze dit weten en begrijpen.
  vrijdag 18 november 2011 @ 18:35:58 #177
3542 Gia
User under construction
pi_104521630
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2011 18:29 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat ik verbaal straf, ik los het verbaal op dat is iets heel anders.
Ik praat met mijn kinderen. ik schreeuw en scheld niet.
Dat maak jij er helemaal zelf van :')

Maar op punten waarop een ander een tik nodig ziet praat ik met mijn kind.
Leg ik uit waarom ze echt heel erg fout zit, waarom dit niet mag.
Wat wel en niet gewenst is in dit soort dingen.
Haal ik haar weg uit de situatie, of geef ik haar iets anders om te doen.

Ik ben van mening dat als de manier waarop je uitlegt, duidelijk maakt niet werkt je dit op de verkeerde manier doet bij je kind.. Het ene kind heeft meer uitleg nodig om het te snappen.
En als 1 klap dat duidelijk maakt moet dat imho ook lukken met duidelijke uitleg.

Mijn kinderen luisteren omdat het zo hoort, omdat ik dat wil..
En niet omdat ze anders een tik krijgen.
Als je ze vraagt waarom ik een bepaalde regel hebben zullen ze dit weten en begrijpen.
Heb jij niet nog een baby? Die luistert ook al?

Wat jij zegt, werkt nog allemaal prima bij kinderen tot een jaar of 6. Worden ze groter dan kun je dat nog proberen, maar op een bepaald moment hoeven ze dat gezever niet meer te horen en krijg je te horen: "Ja mam, houd nou maar op met dat gezeur, ik heb daar gewoon geen zin in, dus doe dit of dat niet". En dan kun jij praten als brugman.

Maar goed, als jouw dochter (?), bijvoorbeeld, alle cd's uit hun hoesjes mag halen als jij even met het eten bezig bent en denkt dat ze braaf aan 't spelen is, zonder hiervoor gestraft te worden, dan geef je een goed signaal af.
pi_104522700
quote:

[..]

Wat doe je dan?

actually, mijn 3 jarige zit geregeld op een gewone stoel en loopt idd niet weg :D :P

maar wij eten hier altijd samen aan tafel en niemand loopt weg. pas wanneer ze zich goed genoeg gedragen mogen ze uit de kinderstoel. staat tegenover dat we hier dan weer niet aan dingen als verplicht bordje leegeten doen en toetje (yoghurt) komt altijd. zo rond de 1 is het altijd hip om te smijten met je bordje, nja. dan zijn ze klaar met het bordje he :+ de rest van ons zit dan geduldig het gebler uit :P
pi_104522766
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:47 schreef Gia het volgende:
Zo grappig dat ouders van kindjes die nog niet eens de kleuterleeftijd ontgroeid zijn, zo goed weten dat hun kinderen bepaalde dingen noooooit zullen doen.

Sorry, maar daar is meer voor nodig dan een vriendelijk verzoek bepaald gedrag niet te vertonen.

En dan?

dan gaan die cd's naar boven op de kast. het zijn de hunne namelijk, niet de mijne. die staan fijn op mijn hobbiekamertje opdat ik gewoon van mijn cd's kan genieten O-)
pi_104522901
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 18:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Niets, maar je moet ze als ouders wel duidelijk stellen en niet pas als ze 13 zijn.
En dan zul je toch weleens iets harder uit de hoek moeten komen dan met een 'foei', of 'dat vindt mama niet lief'. Die zinnetjes werken niet meer als ze 8 zijn. En nog minder als ze 15 zijn.

Als je kinderen niet jong hebben geleerd dat de wil van de ouders wet is, waar nodig met een corrigerende tik of eens met stemverheffing, dan gaan ze op puber leeftijd met je lachen.

Ik kan eigenlijk niet wachten tot de buurkinderen in de pubertijd komen, nog een jaartje of 5 denk ik. Dat gaat echt genieten worden, wat ik je brom. Die kinderen hebben nu al een grote mond, moeder ook, dus het gaat nu al weleens hard tegen hard, maar ......... ze lossen het wel verbaal op. Buurvrouw slaat ze niet!

En of ze nu poeslief tegen de kinderen praat of krijsend tekeer gaat, ze trekken zich er helemaal niks van aan. Ze kijken mams met grote ogen aan en schieten nog net niet in de lach.
wat een onzin :N

ten eerste is mijn wil geen wet, we zijn hier met meer mensen dan alleen ik
ten tweede: zoveel verschillende kinderen, zoveel aanpakken. wat voor het ene kind prima werkt is voor de andere een ramp
pi_104522940
quote:

En dan?

Zo grappig dat jij iedereen over 1 kam scheert.
En gewoon niet schijnt te willen snappen dat er meerdere manieren van uitleggen en communiceren is.

Oh en mijn kind is verre van altijd lief
Heeft vaak geen zin in wat ik wil en weet precies hoe ze mij het beste dwars kan zitten.
En toch doet ze de dingen zonder klap, zonder gescheld.

En het is niet zo dat je dit alles met een klap voorkomt.
Want wat geeft een klap extra aan dan? Of zware straffen zoals alles inleveren.
Wat voegt dat toe als ze het toch niet doen?
Wat voegt het toe als ze dan nog niet luisteren..

Hoe maak jij dan je grens nog duidelijker?

Als mijn dochter alle cd's uit de hoesjes haalt dan zeg ik haar dat dit niet mag.
Dan leg ik uit dat het zo alleen maar langer duurt voor we kunnen eten.
Dan vraag ik haar waarom ze dat soort gedrag heeft.

Vaak krijg ik dan een weet ik niet, of daarom.
Dan vraag ik haar om dit op te ruimen en er over na te denken en we daarna verder praten.

of bijvoorbeeld alls ze zegt dat het eten te lang duurt dan zal ik zeggen dat als ze uit baldadigheid zoiets doet ze nog minder snel zal eten, dat ze beter kan vragen om een hapje komkommer in plaats van dit soort gedrag.
En dan krijgt ze een stuk komkommer om op te eten tijdens het opruimen.
Met de melding er bij dat ze de volgende keer ook gewoon er om kan vragen.

Ik speel in op de echte reden dat ze dingen doet. En laat haar de zooi zelf op ruimen.
En soms gaat ze dan zitten mokken soms iets langer en uiteindelijk ruimt ze op, zegt ze sorry.

En een baby haal je uit de situatie, zeg je duidelijk dat het niet ok is.
En dat doe je bij alles waar het nodig is, als het uitleg niet snapt dan is de tik ook niet duidelijk.

Voor kinderen die een tik krijgen is dat de grens.
Voor mijn kinderen is de grens het moment dat ik boos ben.
  vrijdag 18 november 2011 @ 19:50:40 #182
238326 Worteltjestaart
pi_104524850
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 16:51 schreef Gia het volgende:
Verbaal oplossen is wat onze buuv doet. En daar geniet de hele buurt van mee.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:02 schreef Gia het volgende:

Allejezus mens, wat heb jij een totaal gebrek aan reflectiepotentieel. Zet die oogkleppen eens af zeg...

quote:

[..]

Wat doe je dan?

Als dit bij ons zou gebeuren zal kind in kwestie in de bijkeuken in de hoek mogen gaan zitten.
Als ze er niet zelf naar toe gaan, zullen ze daar neergezet worden. Zonder geweld maar streng, vastberaden en zonder discussie.

En dat werkt ja, zonder tikken en ook zonder schreeuwen.

Ken je het effect dat kinderen je eigen emotie spiegelen? Dat als je zelf kortaf, moe en chaggie bent, je kinderen dat ook zijn?
Als je kind dus driftig is op zo'n moment, moet je jezelf Heel Erg Bewust zijn van de manier waarop je daarop reageert. Als je jezelf daarvan bewust bent en rustig, beheerst, niet schreeuwend maar duidelijk en vastberaden praat heb je het overwicht.
Tenminste, als je vanaf jongs af aan je bewust bent van hoe je eigen gedrag helpt je kind te vormen in de opvoeding.
  vrijdag 18 november 2011 @ 20:43:07 #183
3542 Gia
User under construction
pi_104527268
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 19:07 schreef simmu het volgende:

wat een onzin :N

ten eerste is mijn wil geen wet, we zijn hier met meer mensen dan alleen ik
ten tweede: zoveel verschillende kinderen, zoveel aanpakken. wat voor het ene kind prima werkt is voor de andere een ramp
Oh zeker, de aanpak is per kind anders, maar de regels gelden voor alle kinderen (in ons geval 2) hetzelfde, en die bepalen wij. Niet de kinderen.

Overigens vind ik het persoonlijk niet goed als je spullen opbergt omdat de kinderen er aan kunnen zitten. Ze moeten maar leren dat ze eraf moeten blijven. Of leren hoe ze ermee om moeten gaan.
  vrijdag 18 november 2011 @ 20:49:21 #184
3542 Gia
User under construction
pi_104527587
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als dit bij ons zou gebeuren zal kind in kwestie in de bijkeuken in de hoek mogen gaan zitten.
Als ze er niet zelf naar toe gaan, zullen ze daar neergezet worden. Zonder geweld maar streng, vastberaden en zonder discussie.
Hm, pak jij maar eens een 15-jarige van 1,90m en 95 kg op om in de bijkeuken te zetten. (neefje van me)
Gaat je niet lukken. En dan?

Ook elke willekeurige 13-jarige zet je niet meer in de bijkeuken.
Naar je kamer? Nee, dat doe ik niet.
Op die leeftijd lopen ze weg, voor er uit, achter weer binnen. Ze komen altijd weer terug. Maar ze proberen hun zin te krijgen.

Met kleine kindjes is het allemaal nog heel makkelijk en denk je dat je het wel blijft redden met praten en uitleggen. Maar er komt een moment dat zij jou verbaal voorbij streven.
pi_104527813
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Oh zeker, de aanpak is per kind anders, maar de regels gelden voor alle kinderen (in ons geval 2) hetzelfde, en die bepalen wij. Niet de kinderen.

Overigens vind ik het persoonlijk niet goed als je spullen opbergt omdat de kinderen er aan kunnen zitten. Ze moeten maar leren dat ze eraf moeten blijven. Of leren hoe ze ermee om moeten gaan.
Dat klopt. Wat wel werkt is zorgen dat je ze eruit lult. Gewoon keihard de waarheid zeggen.
Kan ook verkeerd uitpakken maar je kan je als ouder niet permitteren dat ze over je heen lopen op die leeftijd want dan ben je verloren.
pi_104535751
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Hm, pak jij maar eens een 15-jarige van 1,90m en 95 kg op om in de bijkeuken te zetten. (neefje van me)

Op die leeftijd lopen ze weg, voor er uit, achter weer binnen. Ze komen altijd weer terug. Maar ze proberen hun zin te krijgen.

Met kleine kindjes is het allemaal nog heel makkelijk en denk je dat je het wel blijft redden met praten en uitleggen. Maar er komt een moment dat zij jou verbaal voorbij streven.
WTF ... ik zie het juist andersom ... kleine kinderen kun je nog wel in de arm knijpen, maar je gaat toch niet fysiek geweld tegen pubers gebruiken ..
pi_104543474
quote:

[..]

had jij die knul een lel geven dan? doe dat vaak genoeg en je krijgt er een terug en verdiend ook dan. fout, maar verdiend.

jij hebt echt hele vreemde ideeen. fijn voor je dat het goed uitpakt bij je eigenste, maar hou toch eens op met die projectie van je over hoe alle kinderen zich altijd gedragen.

tis maar een idee he, maar misschien denk je wel zo omdat je eigen kinderen zich idd zo opstellen, wat dan voortkomt uit je eigen opvoeding. :*
  zaterdag 19 november 2011 @ 10:52:13 #188
238326 Worteltjestaart
pi_104544796
quote:

Een 15-jarige en dan al 1.95m en 95kg? Yeah right.

Als je kinderen al puber zijn en je niet het overwicht hebt als ouder heb je in het eerste deel van hun opvoeding al jammerlijk gefaald.

En niet naar de kamer sturen? Jouw keuze. Maar voer dat niet op als argument, want het is duidelijk dat je niet eens probeert een alternatieve straf uit te voeren.

Zoals gezegd zijn mijn kinderen pas 1 en bijna 3, maar wij hebben al redelijke ideeën over hoe we de opvoeding blijven vormgeven als ze ouder worden. En reken maar dat wij ervoor zullen zorgen dat ze in de loop van de tijd niet het idee gaan krijgen dat ZIJ de dienst uitmaken.
If it starts, it won't stop. Consequent zijn, remember?
pi_104544972
15 en 1.95m en 95 kg kan best hoor worteltjestaart ;)

maar als je dan je toevlucht nog moet nemen tot slaan of naar zn kamer sturen ofzo heb je idd iets al lang geleden niet handig aangepakt

en gia, even ter jouwer info; mijnes zijn nu 1 en 3, maar niet mijn eerste opvoed-ervaring. ik ben bekend met het verschijnsel puber :P
  zaterdag 19 november 2011 @ 11:10:32 #190
238326 Worteltjestaart
pi_104545160
De gemiddelde lengte van een 15-jarige is ca. 174cm, gemiddeld gewicht 57kg... dan vind ik het wel een extreem hoor, als je bedenkt dat er nog gegroeid moet worden tot ca. 18 jaar.

Waar eindig je dan? 2m20 en 120kg?
pi_104546058
quote:

[..]

Is dat zo? verbaal voorbij streven?
Ik denk eerder dat ze verbaal je gelijke zullen worden..
Je juist op die leeftijd heel ver kan komen met praten.
Wederzijds begrip, de andere kant van het verhaal aan horen>

Het accepteren van problemen die ze hebben in plaats van ze er op af straffen.
Weten wat er in het leven van je kind speelt.
En ze inderdaad soms eens goed de waarheid vertellen
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:35:06 #192
3542 Gia
User under construction
pi_104556599
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:21 schreef Gattaca het volgende:

[..]

WTF ... ik zie het juist andersom ... kleine kinderen kun je nog wel in de arm knijpen, maar je gaat toch niet fysiek geweld tegen pubers gebruiken ..
Waar heb ik gezegd dat ik geweld gebruik tegen pubers. Doe es effe normaal en leer lezen!

Ik heb een corrigerende tik gebruikt tot de kids een jaar of 4 waren en alleen mijn eigen kids.

Ik reageer op Pvoesss die slecht gedrag oplost door kinderen in de bijkeuken te zetten. En dat zie ik haar straks niet doen als haar zoon 15 is en zich niet gedraagt omdat hij altijd overal mee weggekomen is en iets te ver zijn grenzen opzoekt.
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:37:40 #193
3542 Gia
User under construction
pi_104556685
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 11:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
De gemiddelde lengte van een 15-jarige is ca. 174cm, gemiddeld gewicht 57kg... dan vind ik het wel een extreem hoor, als je bedenkt dat er nog gegroeid moet worden tot ca. 18 jaar.

Waar eindig je dan? 2m20 en 120kg?
Die knul is nu 16, 1.95 en weegt 105 kg. Hij is behoorlijk uit de kluiten gewassen. En dat is mijn neefje.
Mijn jongste is 1.75 en weegt slechts 52 kg. Ook dat kan. Hij is veel te licht, maar eet als een bootwerker. En ja, dit hebben we al laten onderzoeken.
pi_104562915
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Waar heb ik gezegd dat ik geweld gebruik tegen pubers. Doe es effe normaal en leer lezen!

Ik heb een corrigerende tik gebruikt tot de kids een jaar of 4 waren en alleen mijn eigen kids.

Ik reageer op Pvoesss die slecht gedrag oplost door kinderen in de bijkeuken te zetten. En dat zie ik haar straks niet doen als haar zoon 15 is en zich niet gedraagt omdat hij altijd overal mee weggekomen is en iets te ver zijn grenzen opzoekt.
jij gebruikte een corrigerende tik en zij gebruikt de methode even wegzetten. je begint zelf over pubers in de context corrigerende tik, dan is het toch niet zo raar dat mensen zo reageren :? ik begrijp echt niet waarom je zo de behoefte voelt om anderen te beoordelen. ben je altijd zo negatief?

ps: om de buuf eens te quoten: wat een fucking jeukwoord is dat "de kids" toch :r
pi_104576938
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat ik slecht gedrag op zal lossen door het in de bij keuken te zetten..
En dat was ik ook helemaal niet van plan met eenpuber.

Als je dan dingen die je vraagt niet zonder die maatregel kan verwachten ben je ergens al verkeerd gegaan.
Met een puber valt veel meer te praten dan je denkt, soms hebben ze best goede ideen ook.
Als je ze hoort in plaats van direct te straffen kom je heel ver.

Ik snap niet waarom jij bepaalde woorden uit mijn zinnen zo om vormt zodat het in je eigen negatieve plaatje past.
  zondag 20 november 2011 @ 09:06:09 #196
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_104577075
Welkom in de wondere wereld van Gia, waarbinnen jouw A in haar Z verandert.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 20 november 2011 @ 09:42:40 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104577352
quote:

En dan?

Mwah, ik heb er 1 van 20 (en 2 meter lang) dus ik spreek niet helemaal als onwetende, maar ik zie nu wel in dat de opvoedende tik die 20 jaar geleden nog heel gewoon was niet altijd nodig is.

Waar de oudste op z'n eerste verjaardag al wel eens een tik op z'n vingers had gehad omdat dat toen nog als normale methode gold als een kind ergens aanzat waar hij niet aan mocht komen los ik dat bij de jongste anders op, en ik verwacht niet dat hij in de 10 dagen tot z'n eerste verjaardag nog wel een tik op z'n vingers zal krijgen.

Overigens was mijn oudste me qua lengte voorbij toen hij 13 was, dus als ik zijn puberteit met geweld had moeten doorstaan dan was ik de grootste verliezer geweest.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk het meest trieste dat jij nog steeds denkt dat de manier van opvoeden die jij 20 jaar geleden hanteerde de beste is.
Maar goed, ik heb het je al eens gezegd in een topic over borstvoeden in het openbaar, waar jij vond dat jij wel kon bepalen dat mijn kind maar een fruithapje moest hebben: als je zoons ooit vader worden, matig je toon dan een beetje tegen je schoondochter, want jouw "adviezen" zijn niet meer van deze tijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104577495
hahaha hoi Leandra!!! jij leuke moeder O+
(maar goed dat ik dat borstvoeding topic heb gemist :X :X )

Maar ik denk precies dat je het juiste punt aan haalt.
Het niet openstaan voor andere dingen is zo jammer, jij weet nu beter (of anders) en handelt nu naar wat nu het beste bij je past.. Oogkleppen op hebben is zo jammer.

Het met iemand oneens zijn is prima maar een blinde vlek hebben voor andere meningen is zo jammer.
  zondag 20 november 2011 @ 09:59:27 #199
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_104577546
Ik vraag me ook af of Gia zelf de analogie niet ziet tussen 'verbaal niet meer de baas zijn' van een puber en 'lichamelijk niet meer de baas zijn'? Of werkt het dan opeens anders?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_104578227
quote:
10s.gif Op zondag 20 november 2011 09:59 schreef Copycat het volgende:
Ik vraag me ook af of Gia zelf de analogie niet ziet tussen 'verbaal niet meer de baas zijn' van een puber en 'lichamelijk niet meer de baas zijn'? Of werkt het dan opeens anders?
Het verbaast mij dan weer niet dat Gia moeite heeft om pubers verbaal de baas te zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')