ik heb wel eens midden in de winkel rustig staan wachten tot mijn oudste (toen anderhalf) klaar was met haar gilkrijsbui omdat ze niet direct wat te drinken mocht hoorquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:02 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Gek genoeg zie ik dat dus eigenlijk nooit. Ik heb met dit soort opmerkingen sterk het idee dat iedereen dat zegt om zijn/haar argumenten kracht bij te zetten, maar eerlijk, ik kom vaak genoeg in supermarkten/winkels/etc maar ben dit eigenlijk nooit tegengekomen.
Dus óf ik zit in de verkeerde regio, op de verkeerde plek of om de verkeerde tijd, of het valt allemaal wel mee en worden excessen als normaal gedrag beschouwd.
Verder is het natuurlijk nog steeds zo, dat als je met modder gaat gooien je bepaald niet geloofwaardig overkomt.
[..]
Oh gossie, spuit 12. Je hebt zeker zelf geen kinderen?
Die gasten sporen niet...quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:44 schreef KarinJ. het volgende:
Hier maar even het hele stukje van deze dominee : http://www.geenstijl.nl/archives/images/pdfbr11.html.
Hij heeft het niet over af en toe een tik, maar over kastijden......en dat uit "liefde".......
In Amerika is ook zo'n dominee die vindt dat meppen moet....met als gevolg 3 dode kinderen....http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-door-pak-slag.dhtml
helaas is er in onze familie zo eentje. die ging dan tellen: eeeheeen, anderhalf, een driekwart.....nu ophouden hoor! en dan begon ze overnieuw te tellen. en alles moest overlegd worden. is met vrije opvoeding dan he. *ril*quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
En hoe vaak heb jij bij andere ouders gezien dat ze een hele discussie met het kroost aangaan en uiteindelijk toegeven?![]()
Jeej, wat heb ik makkelijke kinderen als ik at hoor zegen dat zonder tikken
na die ene keer heeft ze het nooit meer gedaan trouwensquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
En hoe vaak heb jij bij andere ouders gezien dat ze een hele discussie met het kroost aangaan en uiteindelijk toegeven?![]()
Jeej, wat heb ik makkelijke kinderen als ik at hoor zegen dat zonder tikken
wahahaha mijn moeder deed dat altijdquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:11 schreef simmu het volgende:
[..]
helaas is er in onze familie zo eentje. die ging dan tellen: eeeheeen, anderhalf, een driekwart.....nu ophouden hoor! en dan begon ze overnieuw te tellen. en alles moest overlegd worden. is met vrije opvoeding dan he. *ril*
mijn opa heeft eens bij twee en een half gewoon uitgehaald. nou die corrigerende tik was lolligquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
wahahaha mijn moeder deed dat altijd
eeeeeeen, eeeeeeen ... en een halffffffff .... eeeeeeeeeeeeeeen en *insert pa* TIEN!!!
iedereen stil incl. ma
Mooie opmerking!quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:13 schreef simmu het volgende:
na die ene keer heeft ze het nooit meer gedaan trouwenshet helpt namelijk niet en dat weet ze
ravi probeert het nu nog geregeld, die's met zn anderhalf net in "die periode". dan staat ze naast hem uit te leggen dat het niet gaat helpen
wahahahahaquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:22 schreef simmu het volgende:
[..]
mijn opa heeft eens bij twee en een half gewoon uitgehaald. nou die corrigerende tik was lollig
Fout fout fout. Dat gedrag komt door een belabberde opvoeding en heeft niks te maken met wel of niet tikken. Maar ik dacht dat we daar ondertussen wel uit waren...quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:11 schreef Maron het volgende:
De opvoedkundige tik, of beter gezegd het huidige gebrek daaraan, uit zich in het gedrag van sommige jongeren heden ten dage..
Alleen als "we" voor het gemak de enige referentie aan echt onderzoek naast ons neerleggen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Fout fout fout. Dat gedrag komt door een belabberde opvoeding en heeft niks te maken met wel of niet tikken. Maar ik dacht dat we daar ondertussen wel uit waren...
Mag ik vragen hoe oud jouw kinderen zijn?quote:Op donderdag 17 november 2011 19:22 schreef Pvoesss het volgende:
Oh ja omdat 1 jochie altijd zijn zin kreeg werkt het altijd zo.![]()
ik vind dus wel dat een kind tegen mag spreken. Ik overleg veel en leg veel uit.
ik ben heel streng maar ik straf niet. Mijn ervaring is precies andersom met de mensen die ik ken.
Je kan wel gaan gooien met voorbeelden maar dat zegt ook weer niet zo veel.
Dit dus.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Fout fout fout. Dat gedrag komt door een belabberde opvoeding en heeft niks te maken met wel of niet tikken. Maar ik dacht dat we daar ondertussen wel uit waren...
Verbaal oplossen is wat onze buuv doet. En daar geniet de hele buurt van mee.quote:Op vrijdag 18 november 2011 16:07 schreef Pvoesss het volgende:
Jullie hebben het over fouten in de opvoeding nu, niet over het verbaal oplossen
Verbaal oplossen is iets heel anders dan in discussie gaan of alles dan maar goed vinden.
Door je kinderen uit te kafferen?quote:Op vrijdag 18 november 2011 16:56 schreef Pvoesss het volgende:
Dat je ook zonder klap, streng, consequent en de baas kan zijn
het verbaal oplossen staat niet gelijk aan uitkafferen weet je. er zit nogal een verschil tussenquote:Op vrijdag 18 november 2011 17:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Door je kinderen uit te kafferen?
Verbaal straffen kan zelfs harder aankomen dan een corrigerende tik.
Maar ja, je kunt dan zeggen dat je je kinderen nooit slaat.
Pvoess had het over verbaal straffen. Althans, ze geeft aan dat ze haar kinderen straft, indien nodig en dat ze het verbaal oplost.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:12 schreef simmu het volgende:
het verbaal oplossen staat niet gelijk aan uitkafferen weet je. er zit nogal een verschil tussen
*nu eventjes zelf spelen lieverd, mama is even bezig
en
*ROT OP KUTKIND, KEN JE NIET ZIEN DAT IK GODVERDOMME BEZIG BEN
maar goed. de eerste vorm van verbaal oplossen vereist dat je daadwerkelijk opvoedt.
Vind je het van tafel weggaan erg slecht gedrag?quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Pvoess had het over verbaal straffen. Althans, ze geeft aan dat ze haar kinderen straft, indien nodig en dat ze het verbaal oplost.
Wat jij hierboven typt is geen straffen, hooguit een verzoek om even rustig te gaan spelen.
Ik wil weleens een voorbeeld zien van verbaal straffen.
Wat doe je bijvoorbeeld als een kind zich niet houdt aan de regels in huis?
Stel: Je kind moet tijdens het eten aan tafel blijven zitten, maar het glipt elke keer van zijn stoel en wil van tafel af. Je kunt tot je een ons weegt dat kind terug op zijn stoel zetten, maar hij doet het toch steeds weer. Je kunt streng kijken, streng toespreken, maar toch gaat hij van zijn stoel af. Op een bepaald moment wordt je kind boos en begint te krijsen dat het van tafel wil.
Wat doe je dan?
En geen antwoord: Dat doen mijn kinderen nooit, want ze weten dat dat niet mag.
Zolang je kinderen nog niet het huis uitgaan, kun je niet stellen dat je kind zoiets nooit doet.
Dus, wat doe je als je kind zich zo slecht gedraagt dat streng toespreken niet meer helpt?
Is maar een voorbeeld. Er staat ook "Stel dat dit bij jullie een regel is".quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:45 schreef eldodo het volgende:
Vind je het van tafel weggaan erg slecht gedrag?
Zeker ook nog niet ouder dan een jaar of 6?quote:Ik kan het niet met zekerheid zeggen want ik heb nog geen kinderen en ook weinig idee wat voor reacties gepast zijn op welke leeftijd. Maar zelf zou ik kinderen niet ergens dwingen te zijn als ze dat niet willen (tenzij het van belang is voor hun gezondheid). Liever aan tafel eten zo prettig en uitnodigend maken dat ze dat zelf willen.
Ik ken een ouderlijk paar die op die manier daarmee omgaat.Prachtig en interessant te zien dat die kinderen niet onder druk worden gezet om te doen wat hun ouders willen. Voor zover ik weet hebben ze niet echt problemen met dat kinderen dan maar krijsen, dingen stuk maken, niet voor zichzelf zorgen e.d.
Beide al wat ouder dan 6.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Is maar een voorbeeld. Er staat ook "Stel dat dit bij jullie een regel is".
Zegt dus niets over of ik vind dat dat een regel zou moeten zijn.
[..]
Zeker ook nog niet ouder dan een jaar of 6?
Kinderen blijven niet van die schatjes. Ze gaan ooit hun grenzen opzoeken.
Niets, maar je moet ze als ouders wel duidelijk stellen en niet pas als ze 13 zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:53 schreef eldodo het volgende:
Beide al wat ouder dan 6.
Wat is er mis met grenzen opzoeken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |