Sure:quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:47 schreef eldodo het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Kan je nog de titel of een link van het oorspronkelijke artikel geven?
Ik kan zo even nattevingerwerk wel meer problemen met de validiteit (voor dit argument) aangeven, namelijk datquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:39 schreef oompaloompa het volgende:
De effecten van corrigerende tikken, een enorme meta-analyse
[ afbeelding ]
Nu zijn een aantal correlaties iig deels spurieus (agressieve mensen slaan hun kinderen sneller en krijgen agressievere kinderen) maar dit lijkt mij genoeg reden om geen tikken uit te delen.
(Behalve als je doel is dat je kind op de korte termijn beter luistert natuurlijk en je dat belangrijker vind dan alle andere negatieve gevolgen)
Die tweede hebben ze er volgens mij uitgefiltert of in ieder geval proberen uit te filteren.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan zo even nattevingerwerk wel meer problemen met de validiteit (voor dit argument) aangeven, namelijk dat
1) hier geen onderscheid gemaakt wordt naar leeftijd of staat van het kind. Ik snap het argument dat een kind meer internaliseert wanneer je hun foute handelingen aan ze uitlegt dan alleen een correctieve straf oplegt, dit is een vrij bekend resultaat van het grotere cognitief psychologische veld, maar dat vooronderstelt dat het kind op dat moment in staat is naar uitleg te luisteren, maar 'buiten zinnen zijn' is niet iets dat je in een experiment kunt vangen. Noch, zo lijkt het, is meegenomen dat kinderen onder de vier uberhaupt weinig internaliseren.
2) Je uiteraard heel goed een regressielijn kunt trekken tussen hoe vaak je geslagen wordt en de mate van agressie van het kind (ook als je het in gemiddeldes probeert te vangen), om de simpele reden dat je bij regelmatiger slaan al vrij snel in het misbruikgebied terecht komt. Niemand die 'tuchtiging is in een enkel geval toelaatbaar', of zelfs maar 'is positief' zegt zal bedoelen dat je het vaker dan een keer per jaar (oid) dient toe te passen.
ofquote:Op dinsdag 15 november 2011 11:25 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
"foei jantje dit mag je nooit meer doen. hier heb je een snoepje"
"Godverdomme jan! dat! mag! *klets* NIET!"
Ah, nog een kenner. Hoeveel kinderen heb jij?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:25 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
"foei jantje dit mag je nooit meer doen. hier heb je een snoepje"
"Godverdomme jan! dat! mag! *klets* NIET!"
En op basis waarvan claim je dat?quote:Op woensdag 16 november 2011 11:46 schreef Gia het volgende:
Toch vind ik niet dat je kunt stellen dat een kind dat weleens een tik krijgt, later grotere kans heeft om te ontsporen. Ligt echt wel aan de rest van de opvoeding.
Als je een kind met liefde opvoedt en duidelijke regels stelt en die ook naleeft, kan een tik, in uitzonderingsgevallen, echt geen kwaad. En nee, een schop onder de kont bij een knul van 13 ook niet.
Wat dacht je van gewoon *gezond verstand * ? en levenservaring helpt ook !quote:Op woensdag 16 november 2011 12:31 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
En op basis waarvan claim je dat?
Op basis van mijn leeftijd. Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat een tik of een pak slaag heel gewoon gevonden werd. Heel veel van mijn leeftijdgenootjes hebben vroeger regelmatig een pak rammel gehad, maar verder ook een heel gewoon gezinsleven en liefhebbende ouders.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:31 schreef oompaloompa het volgende:
En op basis waarvan claim je dat?
Maar dan is dát toch het probleem? En niet dat ze niet geslagen worden? Een moderne opvoeding, waar jij zo op neerkijkt, betekent niet dat je je kinderen niet mag straffen. Dat is gewoon een sléchte opvoeding.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:25 schreef Gia het volgende:
Ken nu heel veel jongeren die gewoon niet deugen en waarvan ik weet dat de ouders van de moderne opvoeding zijn. Met kinderen praten, ze mee laten beslissen en vooral nooit straffen.
Rijkdom zegt niets over asociaal zijn of niet. Ook rijkelui kunnen asociaal zijn.quote:
quote:Op woensdag 16 november 2011 13:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon *gezond verstand * ? en levenservaring helpt ook !
Ah ik had niet door dat het een mening betrof, je presenteerde het nogal feitelijk.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Op basis van mijn leeftijd. Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat een tik of een pak slaag heel gewoon gevonden werd. Heel veel van mijn leeftijdgenootjes hebben vroeger regelmatig een pak rammel gehad, maar verder ook een heel gewoon gezinsleven en liefhebbende ouders.
Ze zijn stuk voor stuk goed terecht gekomen, niet agressief, niet asociaal. Kortom, ze hebben er niks van over gehouden.
Heb zelf ook weleens een tik gehad, vooral toen ik nog heel klein was, tegen die dikke luier.
Dat inzichten veranderen en slaan tegenwoordig uit den boze is, wil niet zeggen dat iedereen die vroeger slaag heeft gekregen nu in beginsel agressief en asociaal is. Integendeel.
Ken nu heel veel jongeren die gewoon niet deugen en waarvan ik weet dat de ouders van de moderne opvoeding zijn. Met kinderen praten, ze mee laten beslissen en vooral nooit straffen.
Die jongeren hangen nu op straat en terroriseren hier in de buurt een hele wijk waar veel senioren wonen. Politie staat machteloos. Cameratoezicht is geopperd, maar dat maakte inbreuk op hun privacy! Geloof dat er effe iets is geprobeerd met een irritant hoge toon die alleen die jeugd hoort, maar dat hielp ook niet. Werd gewoon vernield.
En ja, ik ken die knullen, stuk voor stuk en hun poezelige ouders ook.
Zo een heb ik 26 jaar geleden ook gehad. Uiteindelijk zelfs in het ziekenhuis belandt!quote:Op woensdag 16 november 2011 13:36 schreef simmu het volgende:
oh, sorrie. ik dacht dat je rijkdom bedoelde met asovolk. dan zijn we het gewoon helemaal eens
die ex vond dat hij helemaal niks verkeerd deed. het lag (uiteraard) allemaal aan mij omdat ik niet goed genoeg meewerkte. het was natuurlijk ook nodig om dat aan zn maten uit te leggen. hij ging niet over de rooie omdat hij alleen dergelijk gedrag kende en een alcoholprobleem hadtuurlijk niet. dat rotwijf (ik dus) dreef hem ertoe
![]()
![]()
dat ik niet meewerkte aan zn onzin klopte wel, daarom is hij nu ex en zijn mijn wederhelft en ik alweer 10 jaar en 3 kinderen verder
Dit (vetgedrukte deel) staat feitelijk los van de discussie, nl. of slaan van het kind 'goed' is voor de opvoeding. Als je een kind nooit straft geloof ik ook wel dat dat leidt tot kinderen die o.a. slecht tegen regels en gezag kunnen. Dat wil niet zeggen dat slaan/tikken de juiste manier van straffen is (zie onderzoek ietsje terug).quote:Op woensdag 16 november 2011 13:25 schreef Gia het volgende:
Dat inzichten veranderen en slaan tegenwoordig uit den boze is, wil niet zeggen dat iedereen die vroeger slaag heeft gekregen nu in beginsel agressief en asociaal is. Integendeel.
Juist. Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:28 schreef deedeetee het volgende:
Zoals ik het zie zien sommige mensen elke vorm van tik, pak voor de broek e.d. bij een klein kind als mishandeling en daar baseren ze hun mening op dat dit slechte gevolgen heeft.
Ik denk dat het er om gaat hoe het kind zélf het ervaart.
Voelt het kind zich echt mishandeld dan kan dat nare gevolgen hebben. Vind het kind de vorm van bestraffing geen probleem dan is het dat ook niet.
Ik geloof trouwens dat je kinderen ook prima verbaal kunt mishandelen, praten is echt niet altijd béter hoor. Het ligt er gewoon aan hoe de onderlinge relatie tussen ouder en kind is, dat is veel belangrijker dan alleen praten of af en toe een incidentele tik.
Ik leg me neer bij het onderzoek dat op de algemene tendens wijst, dat slaan voor problemen zorgt bij kinderen. Zachte tikjes versus harde pak slaag zijn een verschil in graad, niet in soort.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:28 schreef deedeetee het volgende:
Zoals ik het zie zien sommige mensen elke vorm van tik, pak voor de broek e.d. bij een klein kind als mishandeling en daar baseren ze hun mening op dat dit slechte gevolgen heeft.
Lijkt me een goed idee inderdaad om op de hoogte te blijven van hoe het kind zich voelt. Ernaar vragen of oppikken uit lichamelijke tekens (angstig gezicht, huilerig, stille terugtrekking, pijnlijk krijsen e.d.) Overigens weet ik niet of (jonge) kinderen iets al als mishandeling kunnen zien, vooral als ze geen vergelijkingsmateriaal hebben. Als mama en papa hun pijn doen wanneer ze wat verkeerd doen, zullen ze dat eerder als een normale strafmaatregel zien. Pas toen ik 20 was ontdekte ik dat het niet ok en bovendien laf en wreed is dat mijn ouders me hebben aangevallen, tot die tijd vond ik het normaal.quote:Ik denk dat het er om gaat hoe het kind zélf het ervaart.
Voelt het kind zich echt mishandeld dan kan dat nare gevolgen hebben. Vind het kind de vorm van bestraffing geen probleem dan is het dat ook niet.
Verbaal mishandelen kan prima. Uitschelden, de grond in bekritiseren of zelfs urenlange preek geven. Allemaal zelf ook meegemaakt.quote:Ik geloof trouwens dat je kinderen ook prima verbaal kunt mishandelen, praten is echt niet altijd béter hoor. Het ligt er gewoon aan hoe de onderlinge relatie tussen ouder en kind is, dat is veel belangrijker dan alleen praten of af en toe een incidentele tik.
Halloo, welk kind vind het leuk om gestraft te worden? Voor een kind is ELKE vorm van bestraffing vervelend.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:28 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat het er om gaat hoe het kind zélf het ervaart.
Ik heb gehoord dat je dan juist fysieke straf mag gebruiken...quote:Op donderdag 17 november 2011 09:04 schreef deedeetee het volgende:
@ eldodo:
Eerlijk gezegd denk ik dat het veel beter voor je zou zijn als jij je neer legde bij wat er in jouw jeugd is gebeurd. Jij hebt gewoon nog steeds de pest in over de opvoeding die jullie thuis kregen en bent domweg niet voor rede vatbaar.
Geprobeerd, maar ze staan er helemaal niet voor open (liever, mijn moeder wou me weer slaan..).quote:Het is voor jou in hoge mate zwart/wit.
Het komt op me over alsof je hier je gram probeert te halen. Daarvoor kun je beter bij je ouders aankloppen. Heb je al eens geprobeerd om er met hun een goed gesprek over te aan te gaan ?
Dát hoor ik regelmatig bij de buren. Doet ze trouwens ook bij haar man, die buuv.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:28 schreef deedeetee het volgende:
Ik geloof trouwens dat je kinderen ook prima verbaal kunt mishandelen, praten is echt niet altijd béter hoor. Het ligt er gewoon aan hoe de onderlinge relatie tussen ouder en kind is, dat is veel belangrijker dan alleen praten of af en toe een incidentele tik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |