En dat, rijden in gebieden met viertonners, MB's en laro's waar net wat meer sneeuw en ijs ligt dan hier.quote:Op maandag 14 november 2011 18:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Rijbewijs sinds 1993. En ja, gereden met afgerachte Landrovers in Bosnie en weet ik veel welk soort gebied. Zonder winterbanden.
Denk AchJa, dat men tegenwoordig gewoon een oor aangenaaid word. je moet dit en dat hebben etc etc.........Kost je klauwen vol geld, voor wat? Schijnveiligheidquote:Op maandag 14 november 2011 18:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat, rijden in gebieden met viertonners, MB's en laro's waar net wat meer sneeuw en ijs ligt dan hier.
Winterbanden
quote:Op maandag 14 november 2011 18:59 schreef AchJa het volgende:
Correct, een tussen de oren oplossing. Net zoals ABS, traction control etc. Schijnveiligheid, ook al die lui die niet in het treintje achter de sneeuwschuiver rijden, maar gewoon stompzinnig de linkerbaan opduiken en door de volle sneeuw het circus met 140 voorbij blazen. En dan verderop verbaasd zijn als ze overdwars tegen de vangrail aan staan... "Ik had toch winterbanden???"
Dan doe je toch echt iets verkeerdsquote:Op maandag 14 november 2011 19:28 schreef Hyperdude het volgende:
Op de Pinzgauer hadden we winterprofielen kettingen
Die dingen rijden over Laro's en Puch G's heen als je even niet oplet in de tiefschnee.
Maar dat soort bakken hebben dus niets te maken met NL straatverkeer, waar volgens mij winterbanden op de Swift van je oma wat overdreven zijn, maar als je meel kms. maakt winterbanden hun (kleine extra uitgave) meer dan waard zijn.
NB.
Mijn BMW komt niet eens weg in de sneeuw met gewone banden waarvan 1 op een putdeksel oid; ik moet dus wel.
lijkt mij ook....quote:Op maandag 14 november 2011 19:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan doe je toch echt iets verkeerds
RWD rijdt wat lastiger, maar is met beleid nog prima te doen.quote:Op maandag 14 november 2011 19:28 schreef Hyperdude het volgende:
NB.
Mijn BMW komt niet eens weg in de sneeuw met gewone banden waarvan 1 op een putdeksel oid; ik moet dus wel.
Dat wil ik er nog wel een keer aan uitgeven ja, een paar tientjes hooguit. Da's altijd beter dan maar wat gokken. Maar zestig euro voor zo'n unit is me echt te duur.quote:Op maandag 14 november 2011 18:32 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Let op aanbieding bij Lidl, Aldi of andere billige zaak voor goedkope redelijke (niet te vaak te gebruiken) momentsleutel:
http://www.motorshopper.n(...)sl/VTR-Jeroen.html?l
Klopt, maar dan moet je wel bij flinke ijzel en sneeuw je auto kunnen/willen laten staan.quote:Op maandag 14 november 2011 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heb je deels gelijk in.
Maar dat aanschaffen van winterbanden is wmb. niet 100% noodzakelijk.
Ik heb ook jarenlang zonder problemen op zomerbanden gereden hoor, laten we daar helder in zijn. Zelfs terwijl ze bijna kaal waren, kwam ik overal weg. Maar dat was een lichte auto, weinig pk's enzo. Nu rij ik een RWD en daar merk je toch wel dat je in de sneeuw je winterbanden nodig hebt, omdat je anders simpelweg niet van je plek komt. Laat staan bij heuveltjes e.d... Dat is voor mij al reden genoeg om die dingen aan te schaffen. En zo hoog zijn de kosten niet, als je bedenkt dat je zomerbanden in de tussentijd niets te lijden hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 18:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de competentie van de bestuurder. Ik kwam prima weg afgelopen winter, op notabene zomerbanden.
Dat zijn de mensen die winterbanden als wonderbanden beschouwen. Bij overwegend dezelfde rijstijl bieden winterbanden bij extreme omstandigheden gewoon meer veiligheid dan zomerbanden. Als je de goede eigenschappen echter teniet gaat doen door een hogere snelheid, ben je inderdaad weer terug bij af. Het is niet per definitie zo dat iedereen met winterbanden voluit doorscheurt.quote:Op maandag 14 november 2011 18:59 schreef AchJa het volgende:
Correct, een tussen de oren oplossing. Net zoals ABS, traction control etc. Schijnveiligheid, ook al die lui die niet in het treintje achter de sneeuwschuiver rijden, maar gewoon stompzinnig de linkerbaan opduiken en door de volle sneeuw het circus met 140 voorbij blazen. En dan verderop verbaasd zijn als ze overdwars tegen de vangrail aan staan... "Ik had toch winterbanden???"
Mensen met zomerbanden doen dit ook gewoon. "Zomerbanden zijn toch even goed als winterbanden?"quote:Op maandag 14 november 2011 18:59 schreef AchJa het volgende:
Correct, een tussen de oren oplossing. Net zoals ABS, traction control etc. Schijnveiligheid, ook al die lui die niet in het treintje achter de sneeuwschuiver rijden, maar gewoon stompzinnig de linkerbaan opduiken en door de volle sneeuw het circus met 140 voorbij blazen. En dan verderop verbaasd zijn als ze overdwars tegen de vangrail aan staan... "Ik had toch winterbanden???"
http://www.autoschadeport(...)en-door-winterbandenquote:Het is nu door onderzoek bewezen: met winterbanden is de kans op een ongeluk kleiner. Bij een auto op zomerbanden stijgt de kans op een ongeval in de wintermaanden met 32 procent. Met winterbanden is dat slechts 12 procent. Onderzoek onder 25.000 schadegevallen door verzekeraar Centraal Beheer Achmea wijst uit dat winterbanden met name bij sneeuwval hun nut bewijzen, bevestigt ook verkeerspsycholoog Adriaan Heino van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Het onderzoek geeft aan dat winterbanden daadwerkelijk een positief effect hebben. Eerder zeiden verkeerspsychologen te twijfelen aan het nut van winterbanden. Die zouden automobilisten een vals gevoel van veiligheid kunnen geven en kunnen leiden tot de gedachte dat ook op besneeuwde wegen flink kan worden doorgereden.
Ga eens naar buiten denk ik dan.quote:Op maandag 14 november 2011 18:55 schreef ErwinRommel het volgende:
Denk AchJa, dat men tegenwoordig gewoon een oor aangenaaid word. je moet dit en dat hebben etc etc.........Kost je klauwen vol geld, voor wat? Schijnveiligheid![]()
Heb nog maar weinig "oude auto's" gezien die botsing hadden. En maar té veel leasebak rijders die denken dat ze God zijn op de weg, enkel omdat ze winterbanden hebben
Los hangend is het beste. Maar liggend op elkaar is ook prima. Zo heb ik mijn winter/zomerbanden altijd opgeslagen thuis.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Velgen met banden, hoe bewaar je die het beste? Ik heb ze nu op elkaar gelegd, lucht erin.
thanks dan blijven ze zo liggen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Los hangend is het beste. Maar liggend op elkaar is ook prima. Zo heb ik mijn winter/zomerbanden altijd opgeslagen thuis.
En sowieso met lucht erin.
dan glij je verder door doordat je meer massa hebt of wat hoop je dat die stenen doenquote:Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef ACT-F het volgende:
WinterbandenIk laat wat lucht eruit en leg grindtegels achterin
Dat is prima. Wel zorgen dat er niets onder de onderste band ligt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Velgen met banden, hoe bewaar je die het beste? Ik heb ze nu op elkaar gelegd, lucht erin.
Felgenbaum oftewel velgenboomquote:Op dinsdag 15 november 2011 12:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Velgen met banden, hoe bewaar je die het beste? ...
Het heel veel beleid, maar als er een laagje ijs ligt is het echt niet meer te doen. En ja dit zeg ik uit ervaring.quote:Op maandag 14 november 2011 19:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
RWD rijdt wat lastiger, maar is met beleid nog prima te doen.
RWD hè, dus meer gripquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dan glij je verder door doordat je meer massa hebt of wat hoop je dat die stenen doen
Ik heb 3 E30's (316, 320i, 323i), Volvo 740, Ascona 1.9 S en een Toyota Celica XT gehad. En rij nu in een Benz W123. Ik denk dat ik wel een beetje ervaring heb met RWD.quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:31 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Het heel veel beleid, maar als er een laagje ijs ligt is het echt niet meer te doen. En ja dit zeg ik uit ervaring.
Het probleem is de combi van RDW met vermogen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:19 schreef AchJa het volgende:
....Ik denk dat ik wel een beetje ervaring heb met RWD.
je hebt een koppelingspedaal en een gaspedaal. daarmee moet je je vermogen wel wat kunnen doseren lijkt me.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:27 schreef Hyperdude het volgende:
Het probleem is de combi van RDW met vermogen.
Hoeveel ervaring heb heb je daar mee?
Ik weet niet wat jij vindt van de 323i en Celica XT.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:27 schreef Hyperdude het volgende:
Het probleem is de combi van RDW met vermogen.
Hoeveel ervaring heb heb je daar mee?
Knul, hoe deden we dat voor het zgn "winterbanden tijdperk" Ging ook prima!quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap sowieso niet dat er een drama wordt gemaakt van weg komen in de sneeuw. Ik denk dat tot stilstand komen veel belangrijker is. En daar zijn winterbanden wel degelijk nuttig...
En kom nu niet weer aan met afstand houden en snelheid aanpassen. Je hoeft er soms namelijk zelf niets raars voor te doen om een noodstop voor iets te moeten maken...
Het ging ook goed voor de gordel, ook voor de rembekrachtiging, ook voor de airbags. Waarom vroeger erbij halen, we leven nu en waarom zouden we geen gebruik maken van de hulpmiddelen die er nu zijn?quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Knul, hoe deden we dat voor het zgn "winterbanden tijdperk" Ging ook prima!
Ik heb het over pak hem beet 5 jaar geleden!quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het ging ook goed voor de gordel, ook voor de rembekrachtiging, ook voor de airbags. Waarom vroeger erbij halen, we leven nu en waarom zouden we geen gebruik maken van de hulpmiddelen die er nu zijn?
Vroeger dit, vroeger dat. Tijden veranderen, het straatbeeld ook. Of heb jij een t-ford?
En jij hebt zeker de statistieken bij de hand die aantonen dat toen minder ongelukken gebeuren dan nu? Of zegt je gevoel dat alleen...quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb het over pak hem beet 5 jaar geleden!
Toen had ook vrijwel niemand winterbanden op de auto zitten.
Die statistieken van 5 jaar geleden en nu verschillen weinig.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En jij hebt zeker de statistieken bij de hand die aantonen dat toen minder ongelukken gebeuren dan nu? Of zegt je gevoel dat alleen...
En dus werkt het, er zijn namelijk veel meer auto's op de weg.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:43 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die statistieken van 5 jaar geleden en nu verschillen weinig.
Je marge is groter, ook dat is al vaak genoeg aangetoond... Kom op zeg, of wil je beweren dat mensen die hun gordel om hebben geen voertuigbeheersing hebben. Want blijkbaar probeer je nu te vertellen dat iemand die zijn voertuig beheert niets kan gebeuren... ;')quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Voertuig beheersing, dat is het belangrijkste. Kun je de duurste winterbanden hebben, maar als je het voertuig niet beheerst maak je alsnog een schuiver.
leuke auto'squote:Op dinsdag 15 november 2011 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij vindt van de 323i en Celica XT.
...
Tuurlijk. Ik heb winterbanden, dus het werktquote:Op dinsdag 15 november 2011 19:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En dus werkt het, er zijn namelijk veel meer auto's op de weg.
Dat heet "aanpassen aan omstandigheden"quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je marge is groter, ook dat is al vaak genoeg aangetoond... Kom op zeg, of wil je beweren dat mensen die hun gordel om hebben geen voertuigbeheersing hebben. Want blijkbaar probeer je nu te vertellen dat iemand die zijn voertuig beheert niets kan gebeuren... ;')
Tuurlijk. Die noodstop hoef je natuurlijk nooit te maken als je je aanpast.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat heet "aanpassen aan omstandigheden"
Als je goed anticipeerd was die noodstop nooit nodig.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Die noodstop hoef je natuurlijk nooit te maken als je je aanpast.
Dat hoef je mij niet uit te leggen. Echter om te stellen dat RWD niet te rijden is in de sneeuw is mij een brug te ver. Dan is er iets mis met je linker en rechtervoet coordinatie.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:47 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
leuke auto's![]()
Maar iedereen die niet doorheeft dat RWD zonder de massa van de motor boven de aangedreven wielen meer grip van de banden op de weg nodig heeft dan een FWD bakkie met de massa van de motor boven de aangedreven wielen, moet volgens mij zijn natuurkundelessen eens over doen.
Bovendien hebben RWD auto's vaak meer vermogen dan FWD auto's; maakt het ook niet beter.
Mijn '86 911 wil ook beter omhoog in de sneeuw dan mijn ' 01 BMW; hoe zou dat komen?![]()
Yup, kinderen kunnen niet onverwacht uit een straatje rennen waar jij geen zicht op hebt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als je goed anticipeerd was die noodstop nooit nodig.
Iemand met zomerbanden moet zich alleen extremer aanpassen dan iemand met winterbanden om dezelfde veiligheidsmarges te behouden... Ik word zo moe hiervan om dat steeds maar weer aan te moeten tonen...quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat heet "aanpassen aan omstandigheden"
Remmen met gladheidquote:Op dinsdag 15 november 2011 19:13 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tijdens het remmen boeit het weinig of je RWD, AWD of FWD hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |