Bron: http://www.omroepbrabant.(...)10-jarig+meisje.aspxquote:#kanjerguusje trending topic na dood 10-jarig meisje
KAATSHEUVEL - Het 10-jarige meisje Guusje van Gorp uit Kaatsheuvel is zondag overleden aan de gevolgen van kanker. Op Twitter worden zoveel berichten met #kanjerguusje geretweet dat het zondagavond trending topic is geworden.
Het was namelijk Guusjes laatste wens om trending topic op Twitter te worden. Dat betekent dat het een van de tien onderwerpen is waar mensen het meest over twitteren.
Guusje had een zeldzame vasculaire tumor in haar linkerlong, iets wat nooit eerder was gezien bij kinderen. Chemotherapie mocht niet baten, de tumor werd niet kleiner. Guusje werd behandeld in het Emma Kinderziekenhuis AMC in Amsterdam.
Ik neig ernaar om die stelling te steunen. Ik snap dat mensen ergens heen moeten met hun verdriet en dat ze zich willen uiten. Maar het is toch een beetje vreemd dat mensen (onder wie ook bekende Nederlanders) massaal zo'n bericht retweeten, zonder dat ze dat meisje überhaupt hebben gekend.twitter:DiederikSmit twitterde op zondag 30-10-2011 om 21:15:43als doodzieke kinderen als laatste wens hebben trending topic te worden, toont dat het morele verval van onze samenleving. reageer retweet
En jij denkt serieus dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te worden?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:42 schreef SicSicSics het volgende:
Is toch mooi, zo'n laatste wens met een klein berichtje in vervulling laten gaan. Tevens richt het een hoop aandacht op Kinderkanker. Goeie zaak lijkt mij.
Ja het is vreemd als een 10 jarige zoiets als laatste wens heeft ja.quote:Is het zo vreemd dat ze op haar eigen maniertje een stempeltje op de wereld wil achterlaten ?
Zit wat in, maar de ernst van kinderkanker is zonder die retweets toch ook wel duidelijk en algemeen bekend?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:42 schreef SicSicSics het volgende:
Is toch mooi, zo'n laatste wens met een klein berichtje in vervulling laten gaan. Tevens richt het een hoop aandacht op Kinderkanker. Goeie zaak lijkt mij.
Tuurlijk joh, want jij bent zo goed geinformeerd over de situatie.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:47 schreef vosss het volgende:
[..]
En jij denkt serieus dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te worden?
Schei toch uit man. Dit komt gewoon van de ouders uit. Een schreeuw om aandacht over de dood van hun eigen dochter.
Walgelijk
Ow, sorry vosss. Ik wist niet dat jij de familie kende en weet hoe het verhaal in elkaar steekt. Walgelijk inderdaad dat mensen die net hun dochter verloren hebben een beetje troost zoeken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:47 schreef vosss het volgende:
En jij denkt serieus dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te worden?
Schei toch uit man. Dit komt gewoon van de ouders uit. Een schreeuw om aandacht over de dood van hun eigen dochter.
Walgelijk
Een beetje extra in de aandacht is nooit mis. Je ziet het vaker dat specifieke verhalen van kinderen als steunend worden ervaren door lotgenoten of een boost geven aan de binnengekomen donaties van betrokken organisaties.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:49 schreef Elfletterig het volgende:
Zit wat in, maar de ernst van kinderkanker is zonder die retweets toch ook wel duidelijk en algemeen bekend?
Dacht ik eerlijk gezegd ook aan.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Walgelijk
maar troost vind je toch niet via twitter?!quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ow, sorry vosss. Ik wist niet dat jij de familie kende en weet hoe het verhaal in elkaar steekt. Walgelijk inderdaad dat mensen die net hun dochter verloren hebben een beetje troost zoeken.
De manier waarop is inderdaad walgelijk ja. En nee ik ken de familie niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ow, sorry vosss. Ik wist niet dat jij de familie kende en weet hoe het verhaal in elkaar steekt. Walgelijk inderdaad dat mensen die net hun dochter verloren hebben een beetje troost zoeken.
Dit.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:49 schreef Ocmerius het volgende:
Een afgestompte cynische schreeuwer die overal kritiek op moet hebben want zo gaat dat nou eenmaal op internet.
Sommige mensen vinden troost door tegen bomen te praten!quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:53 schreef kruidkoekje het volgende:
maar troost vind je toch niet via twitter?!
Ik zag dat de vader van Guusje een complete website heeft opgezet, die inmiddels al meer dan een miljoen hits heeft. Ik snap wel dat die mensen veel verdriet hebben en troost zoeken, ik begrijp alleen niet goed waarom ze hun verdriet zo 'publiekelijk' willen maken en willen delen met zo veel, compleet onbekende mensen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:50 schreef SicSicSics het volgende:
Snap je dat echt niet of doe je nou of je dom bent?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:54 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zag dat de vader van Guusje een complete website heeft opgezet, die inmiddels al meer dan een miljoen hits heeft. Ik snap wel dat die mensen veel verdriet hebben en troost zoeken, ik begrijp alleen niet goed waarom ze hun verdriet zo 'publiekelijk' willen maken en willen delen met zo veel, compleet onbekende mensen.
En wat nou als dat meiske echt gevraagd heeft aan papa of hij dat voor haar wilde doen. Dan ga je dat toch doen!?!quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:54 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zag dat de vader van Guusje een complete website heeft opgezet, die inmiddels al meer dan een miljoen hits heeft. Ik snap wel dat die mensen veel verdriet hebben en troost zoeken, ik begrijp alleen niet goed waarom ze hun verdriet zo 'publiekelijk' willen maken en willen delen met zo veel, compleet onbekende mensen.
Die ouders zijn hun 10-jarige dochter na een emotioneel verwoestende periode kwijtgeraakt aan kanker en jij denkt dat ze zoiets verzinnen wegens een tekort aan aandacht? Doe toch normaal man.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:47 schreef vosss het volgende:
Walgelijk
Jij denkt serieus dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te zijn?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Die ouders zijn hun 10-jarige dochter na een emotioneel verwoestende periode kwijtgeraakt aan kanker en jij denkt dat ze zoiets verzinnen wegens een tekort aan aandacht? Doe toch normaal man.
Tegen een boom serieus!?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:54 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden troost door tegen bomen te praten!
Anderen door steunbetuigingen van volslagen onbekenden. Ieder zijn ding. En je hoeft toch niet op retweet te drukken?
Ja, absoluut. Je hebt niet zo veel ervaring met 10-jarigen die bedlegerig zijn en enkel een laptop ter vermaak hebben zeker ?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te zijn?
Jij zou je na moeten laten kijken, om ouders van een tien jarig kind dat is overleden aan kanker te betichten van schreeuwen om aandacht.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te zijn?
Laat naar je kijken man.
Aangezien zij is opgegroeid in het decennium waarin internet en social media een gigantische opmars hebben gemaakt, lijkt me dat niet zo heel onwaarschijnlijk nee. En als het al door de ouders is bedacht, dan is dat in de eerste plaats om deze afschuwelijke situatie te kunnen verwerken en niet een 'schreeuw om aandacht'.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Laat naar je kijken man.
Dit noem ik internet-deformatie.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:04 schreef t-8one het volgende:
[..]
Jij zou je na moeten laten kijken, om ouders van een tien jarig kind dat is overleden aan kanker te betichten van schreeuwen om aandacht.
Frutsel, waarom haal je in deze post "doe eens normaal man" weg en laat je het wel staan in die reactie boven me????quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Niet? Vraag eens aan 100 kinderen van 10 jaar of ze weten wat trending topics zijn.quote:Aangezien zij is opgegroeid in het decennium waarin internet en social media een gigantische opmars hebben gemaakt, lijkt me dat niet zo heel onwaarschijnlijk nee.
Nee, ik snap dat echt niet goed. Ik doe niet alsof ik dom ben; waarom zou ik? Waarom zou je je persoonlijk leed op deze manier de wereld in willen slingeren?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:55 schreef Jarno het volgende:
Snap je dat echt niet of doe je nou of je dom bent?
Om een deel van alle zorgen kwijt te raken door ze te delen met anderen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, ik snap dat echt niet goed. Ik doe niet alsof ik dom ben; waarom zou ik? Waarom zou je je persoonlijk leed op deze manier de wereld in willen slingeren?
Het wordt op Twitter gepresenteerd als 'de laatste wens' van het meisje. Of dat feitelijk klopt, weet ik niet. Maar onder dat voorwendsel worden mensen aangespoord om het bericht te retweeten...quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:07 schreef Jarno het volgende:
Ik denk trouwens dat er iets heel anders aan de hand is. Nergens, maar dan ook nergens, lees ik dat de ouders hebben geuit dat Guusje graag trending op Twitter wou worden. Het enige wat ik kan vinden is een retweet van een ándere user (J. van Koningsbrugge) door de vader van Guusje met deze melding.
Ik denk dat de Twittermeute er verder zelf mee aan de haal zijn gegaan.
Nee natuurlijk niet. Iedereen die dat verhaal gelooft zou zich na moeten laten kijken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:11 schreef Scorpie het volgende:
Kinderen van 10 weten net aan hoe ze hun veters moeten strikken, die snappen het concept 'trending topic' niet.
Ik dus ookquote:
normale kinderen van 10 gaan naar school, spelen met vriendinnetjes na school en gaan naar een vereniging.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Niet? Vraag eens aan 100 kinderen van 10 jaar of ze weten wat trending topics zijn.
Ik gok zomaar dat 99% geen enkel idee heeft.
Maargoed, ik mag kennelijk weer niet gewoon zeggen wat ik denk hier.
Bekijk het lekker zou ik zeggen, ik geloof in elk geval geen zak van het hele laatste wens verhaal
Het heeft niets met accepteren te maken. Het is gewoon een bullshitverhaalquote:Op maandag 31 oktober 2011 12:15 schreef MrTorture het volgende:
Ieder z'n eigen wensen, ieder verwerkt op z'n eigen manier
Ik vind het eerder triest dat anderen dat niet kunnen accepteren.
wellicht dat het voor mensen als jouw moeilijk te begrijpen is dat sommige kinderen wat verder zijn in hun ontwikkeling al dan niet door invloeden waar ze geen invloed op hebben...quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:11 schreef Scorpie het volgende:
Kinderen van 10 weten net aan hoe ze hun veters moeten strikken, die snappen het concept 'trending topic' niet.
Acceptatie? Sommige mensen vinden het nu eenmaal vreemd en ik kan ze het niet echt kwalijk nemen eigenlijk.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:15 schreef MrTorture het volgende:
Ieder z'n eigen wensen, ieder verwerkt op z'n eigen manier
Ik vind het eerder triest dat anderen dat niet kunnen accepteren.
Omdraaien was beter geweest.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:13 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Ik dus ook. Beetje rare woordkeuze met kanjer imo. Helemaal, aangezien dat kind overleden is aan kanker.
Er zit een groot verschil tussen zeggen dat je iets vreemd vindt, en ouders die net hun kind verloren hebben betichten van "een walgelijke schreeuw om aandacht".quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:18 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Acceptatie? Sommige mensen vinden het nu eenmaal vreemd en ik kan ze het niet echt kwalijk nemen eigenlijk.
Man kijk die blog eens. Hoe schreeuwerig om aandacht wil je het hebben?quote:Er zit een groot verschil tussen zeggen dat je iets vreemd vindt, en ouders die net hun kind verloren hebben betichten van "een walgelijke schreeuw om aandacht".
quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:27 schreef SicSicSics het volgende:
Stukje achtergrond:
http://guusje-lowie.blogs(...)twitter-door-rt.html
En zie hier. Dat klinkt echt alsof dat haar laatste wens geweest is.quote:Ik leg aan Guusje uit dat ze Trending Topic is op twiter in Nederland.
Dat geeft vragen.
“Wat schrijven ze dan?”
“Jouw naam.”
Aldus haar vader. Stelletje zeikers!quote:'Ik zit achter mijn laptop en zie het gebeuren. Een spontane actie. Mij is niets gevraagd. Wat moet ik ervan denken? Het is lief. Het komt vanuit een goed hart. Alle emotionele steun is welkom.'
Bronquote:Hij vertelde het de volgende dag aan zijn zieke dochter. Lowie van Gorp schrijft: 'Tijdens het ontbijt laat ik Guusje en Yvonne zien dat #kanjerguusje 'trending topic' is op twitter in Nederland. Eerst leg ik Guusje uit wat twitter is. Daarna komen de vragen. Waarom doen mensen dit? Omdat ze van je houden.'
Wat is er schreeuwerig aan ?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Man kijk die blog eens. Hoe schreeuwerig om aandacht wil je het hebben?
En het is ook geen ´walgelijke schreeuw om aandacht´ van de ouders! En alweer ga je nat!quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:31 schreef vosss het volgende:
En zie hier. Dat klinkt echt alsof dat haar laatste wens geweest is.
En alweer had ik gewoon gelijk. Stelletje nitwits die mij voor vuil uitmaakte.
Het was dus inderdaad niet haar laatste wens en ik had gelijk. Dat kind wist niet eens wat twitter was en ook daarmee had ik gelijk.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Aldus haar vader. Stelletje zeikers!
[..]
Bron
Jij had gelijk ?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:31 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Precies! De mensen die haar naam retweeten weten niet eens aan welke vorm van kanker ze is overleden.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:28 schreef penny-wise het volgende:
Als het de ouders waren die met het idee kwamen en niet de dochter, dan hadden ze beter het trending topic kunnen beginnen voor het onder de aandacht brengen van kanker.
Jammer dat je wel even uit de bocht vloog met die andere opmerking. Anders was je mijn held-van-de-dag geweest.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:32 schreef vosss het volgende:
Het was dus inderdaad niet haar laatste wens en ik had gelijk. Dat kind wist niet eens wat twitter was en ook daarmee had ik gelijk.
Prettige dag nog verder
Die blog op zeker wel, maargoed, ik ga wat nuttigs doen ipv discussiëren over of een dood kind van 10 wel of niet weet wat twitter isquote:Op maandag 31 oktober 2011 12:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En het is ook geen ´walgelijke schreeuw om aandacht´ van de ouders! En alweer ga je nat!
quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
Wie heeft gezegd dat dit haar laatste wens was? Ze heeft er mee ingestemd, maar laatste wens is wat overdreven.
Het staat in de OPquote:Het was namelijk Guusjes laatste wens om trending topic op Twitter te worden. Dat betekent dat het een van de tien onderwerpen is waar mensen het meest over twitteren.
Is dat erg belangrijk dan, dat ze dat hadden moeten weten?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:33 schreef Brennie het volgende:
[..]
Precies! De mensen die haar naam retweeten weten niet eens aan welke vorm van kanker ze is overleden.
En wat maakt jou dé persoon om anderen te vertellen hoe ze met hun verdriet om moeten gaan?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:23 schreef Brennie het volgende:
Aandacht en medeleven van totale vreemden is uiteindelijk toch niet wat je zou moeten willen; en al zeker niet via social media. Probeer je ellende te verwerken met dierbaren/vrienden en zn professionele hulp.
Je bent een ongelofelijke kneus vosss. Je begrijpt er niks van. Dat geeft niet, ik snapte ook pas na ruim 7 maanden chemotherapie hoe en waarom mensen er op bepaalde manieren mee omgaan, maar 't zou in jouw geval verstandig zijn om niet zo grof en hard te schreeuwen over dingen die je niet begrijpt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:31 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Ik zou maar opschieten, misschien zijn er nog wel meer mensen die net iemand verloren hebben die je ongefundeerd van vanalles kunt beschuldigen !quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Die blog op zeker wel, maargoed, ik ga wat nuttigs doen ipv discussiëren over of een dood kind van 10 wel of niet weet wat twitter is
Ik geef puur mijn mening, mag dat? Ik geloof dat dat nog steeds toegestaan is in de wereld. Ik vind dat mensen de social media er niet bij zouden betrekken om hun verdriet te verwerken, omdat ik denk dat het uiteindelijk niet zal helpen. Slechts mijn gedachten.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:34 schreef Ireyon het volgende:
[..]
En wat maakt jou dé persoon om anderen te vertellen hoe ze met hun verdriet om moeten gaan?
Stel je niet zo aan zeg, je kunt ook overdrijven.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:35 schreef Ocmerius het volgende:
[..]
Ik zou maar opschieten, misschien zijn er nog wel meer mensen die net iemand verloren hebben die je ongefundeerd van vanalles kunt beschuldigen !
Of doe er een schepje bovenop, zoek even wat terminale kinderen op en vertel ze dat ze het wel verdiend zullen hebben !
Smaakvolle reclamecampagne dan...quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:43 schreef Juicyhil het volgende:
Dit is gewoon een reclamecampagne joh.
En hoe weet jij dat hij het niet begrijpt? Ken jij hem?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:34 schreef Ireyon het volgende:
[..]
En wat maakt jou dé persoon om anderen te vertellen hoe ze met hun verdriet om moeten gaan?
[..]
Je bent een ongelofelijke kneus vosss. Je begrijpt er niks van. Dat geeft niet, ik snapte ook pas na ruim 7 maanden chemotherapie hoe en waarom mensen er op bepaalde manieren mee omgaan, maar 't zou in jouw geval verstandig zijn om niet zo grof en hard te schreeuwen over dingen die je niet begrijpt.
Helemaal hip, viral marketing.quote:
En wat is precies jouw probleem daarmee? Jij denkt dat ouders van wie hun 10-jarige dochter overlijdt het eigenlijk allemaal om de aandacht te doen is?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Man kijk die blog eens. Hoe schreeuwerig om aandacht wil je het hebben?
Ik heb er verder geen probleem mee; ik zeg alleen maar dat het een schreeuw om aandacht is en meer kan ik er echt niet van maken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:47 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
En wat is precies jouw probleem daarmee? Jij denkt dat ouders van wie hun 10-jarige dochter overlijdt het eigenlijk allemaal om de aandacht te doen is?
Elk mens verwerkt verdriet op z'n eigen manier. Ik ben ook niet van het uitbundig delen van leed met vreemden, maar als deze ouders zich ook maar een beetje 'beter' voelen omdat hun dochter Trending Topic is geweest, dan gun ik ze dat van harte.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:42 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik geef puur mijn mening, mag dat? Ik geloof dat dat nog steeds toegestaan is in de wereld. Ik vind dat mensen de social media er niet bij zouden betrekken om hun verdriet te verwerken, omdat ik denk dat het uiteindelijk niet zal helpen. Slechts mijn gedachten.
Aan zijn posts is overduidelijk te zien dat hij niet zo intens met kanker is geconfronteerd, zo iemand zou er niet eens aan durven denken om dit 'walgelijke aandachtstrekkerij' te noemen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:46 schreef Brennie het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat hij het niet begrijpt? Ken jij hem?
Over vooroordelen gesproken!
Tja, ik weet niet hoe mijn reactie zou zijn in zo'n situatie. Wellicht is het een bijzondere manier, maar ik kan het ze niet echt kwalijk nemen gezien hetgeen ze meegemaakt hebben en nu meemaken. Walgelijk vind ik het zeker niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:48 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb er verder geen probleem mee; ik zeg alleen maar dat het een schreeuw om aandacht is en meer kan ik er echt niet van maken.
Als het puur voor hunzelf of familie was dan schreven ze het wel in een dagboek. Me dunkt.
Waar maak je je dan druk om met je 'walgelijk', kotssmilies, etc? Of moest je even tegen je internetvriendjes laten zien hoe stoer je wel niet kunt zijn op teh interwebz? Hoe afgestompt, verzuurd en asociaal je al wel niet bent geworden? Want je weet het, medeleven is voor homo's, right!|quote:
Jij hebt de mensenkennis van een emmer stront. Zoveel is wel duidelijk.quote:Aan zijn posts is overduidelijk te zien dat hij niet zo intens met kanker is geconfronteerd, zo iemand zou er niet eens aan durven denken om dit 'walgelijke aandachtstrekkerij' te noemen.
Haha, echt niet, dat zeg je nu maar om oprecht over te komen en aandacht te trekken! Walgelijk vosss, dat je nu net doet of je dierbaren aan kanker bent verloren alleen om je gelijk te halen... echt walgelijk!quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:53 schreef vosss het volgende:
Voor de duidelijkheid, ik heb kanker in mijn directe omgeving meermaals meegemaakt.
quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:54 schreef Jarno het volgende:
[..]
Haha, echt niet, dat zeg je nu maar om oprecht over te komen en aandacht te trekken! Walgelijk vosss, dat je nu net doet of je dierbaren aan kanker bent verloren alleen om je gelijk te halen... echt walgelijk!.
Mooi is dat he, beetje trollen op internet. Desnoods over de rug van een 10 jarig meisje dat nog geen 24 uur geleden aan kanker is overleden! Jij baas!quote:
Ik loop niet te trollen. Ik zeg alleen dat ik het niet geloof dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te zijn en dat ik het aandachttrekkerij vind.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:57 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mooi is dat he, beetje trollen op internet. Desnoods over de rug van een 10 jarig meisje dat nog geen 24 uur geleden aan kanker is overleden! Jij baas!
De toevoeging 'niet zo intens' staat er niet voor niks en zoals ik al zei kostte het mij ook 7 maanden om te begrijpen. Ik kan het je dan ook niet kwalijk nemen dat je het niet begrijpt, maar pretendeer dan ook niet dat wel te doen en al helemaal niet met zulke ondoordachte verwoordingen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:53 schreef vosss het volgende:
Voor de duidelijkheid, ik heb kanker in mijn directe omgeving meermaals meegemaakt.
En nog steeds walg ik van de aandachttrekkerij ja. So fucking shoot me
Hou toch op joh. Heb dan op zijn minst de ballen om toe te geven dat je maar wat loopt te blaten - nogmaals, over de rug van... - om je internet spierballen te laten zien. We lopen hier allebei al wat jaartjes mee en je doét niet anders. Alleen ben je nog te laf het toe te geven ook, dat is het ergste.quote:
Dus jij denkt eigenlijk ook dat de ouders dit 'opgezet' kunnen hebben (i.p.v. dat het de wens van het meisje was)?quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:49 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Elk mens verwerkt verdriet op z'n eigen manier. Ik ben ook niet van het uitbundig delen van leed met vreemden, maar als deze ouders zich ook maar een beetje 'beter' voelen omdat hun dochter Trending Topic is geweest, dan gun ik ze dat van harte.
Vosss is vaak wat ongenuanceerd en bot, maar zeker niet harteloos.quote:Aan zijn posts is overduidelijk te zien dat hij niet zo intens met kanker is geconfronteerd, zo iemand zou er niet eens aan durven denken om dit 'walgelijke aandachtstrekkerij' te noemen.
Wat bedoel je hier met 'zin'?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:02 schreef Brennie het volgende:
Heeft het zin en is het altijd maar begrijpelijk... in mijn ogen niet.
Volgens sommige mensen hebben dingen pas 'zin' als ze geld opbrengen ofzo.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:05 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier met 'zin'?
Hee Jarno, ben jij de 'oldie' Jarno die ik nog ken uit de periode 2003-2005 (op Fok)?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:01 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hou toch op joh. Heb dan op zijn minst de ballen om toe te geven dat je maar wat loopt te blaten - nogmaals, over de rug van... - om je internet spierballen te laten zien. We lopen hier allebei al wat jaartjes mee en je doét niet anders. Alleen ben je nog te laf het toe te geven ook, dat is het ergste.
weet je wel hoe eenzaam je eigenlijk bent (als gezin. zowel als individu die deel uitmaakt van het gezin, als de zieke in kwestie) wanneer je zo ziek bent, danwel waakt bij de zieke? ik kan me prima voorstellen dat een 10 jarige die zo ziek is het helemaal de bom vindt dat iedereen haar hoort, ook al is ze er zelf niet meer (alhoewel ik me bij dat laatste dan wel weer afvraag of ze dat ten volle beseft heeftquote:Op maandag 31 oktober 2011 12:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik loop niet te trollen. Ik zeg alleen dat ik het niet geloof dat een 10 jarige als laatste wens heeft om trending op twitter te zijn en dat ik het aandachttrekkerij vind.
Maargoed, ik ga wat nuttigs doen, het leven is te kort om te vergooien, wie weet ben ik wel de volgende
Daarom begrijp ik ook niet wat er met 'zin' bedoeld wordt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Volgens sommige mensen hebben dingen pas 'zin' als ze geld opbrengen ofzo.
Dat ouders zoiets stoms als steun of troost kunnen putten uit het feit dat er mensen aandacht hebben voor hun verdriet, nee, dat kunnen we ons niet voorstellen natuurlijk en is per definitie zinloos!
Ik zeg wel wat, zeg me niet niks te zeggen, ten eerste wat dat voornamelijk in ONZ, ten tweede ben ik niet zo laf als al die 'bazen' in dit topic om een keer toe te geven dat het puur om te trollen was en ten derde nooit, of nimmer, of de rug van iemand... Maar wel bedankt voor het herinnerenquote:Op maandag 31 oktober 2011 13:08 schreef Brennie het volgende:
[..]
Hee Jarno, ben jij de 'oldie' Jarno die ik nog ken uit de periode 2003-2005 (op Fok)?
Het eerste wat me bij jouw naam te binnen schiet is geëtter en getroll, dus zeg jij nou niks man.
Of het zal helpen de pijn echt te verzachten/ te helpen bij de verwerking.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:05 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier met 'zin'?
Iedereen verwerkt zoiets anders, imo.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:12 schreef Brennie het volgende:
[..]
Of het zal helpen de pijn echt te verzachten/ te helpen bij de verwerking.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het aandacht vragen via social media kan helpen bij de verwerking. Maargoed, dat is vanuit mijn gedachten/perspectief gezien.
Een blog snap ik btw nog wel, dat is ip een dagboek, waarin je je gedachten kunt uitten (al zou ik dat persoonlijk ook niet doen).
Nou, nee. Alhoewel ik snap dat het fijner is te denken dat zoiets niet voorkomt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Volgens mij is dit idd gewoon een vette hoax ala de grote donorshow.
je kan het je mischien niet voorstellen, maar het is echt wel zo dat het een heleboel kan helpen wanneer mensen je pijn zien en erkennen. daar zit troost in verstopt. net zoals het enorm kan helpen wanneer anderen je wensen mbt hoe je iemand herdenkt respecteren. andersom trouwens ook: wanneer mensen over je heen walsen in zoiets en schijt hebben aan je wensen mbt hoe je je kind wil herdenken, dat sloopt. dan kan je alleen nog maar denken: "sterf jij dan godverdomme maar reuzesnel en fuck jou, mooi niet dat ik naar je toekom als je ligt te creperen"quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:12 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het aandacht vragen via social media kan helpen bij de verwerking. Maargoed, dat is vanuit mijn gedachten/perspectief gezien.
Een blog snap ik btw nog wel, dat is ip een dagboek, waarin je je gedachten kunt uitten (al zou ik dat persoonlijk ook niet doen).
En hoe meet je of iets de pijn echt verzacht? Ik denk eigenlijk dat dat, zeker zo kort erna bijna niet te doen is en dat iedereen op zijn eigen manier die eerste tijd door komt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:12 schreef Brennie het volgende:
[..]
Nouja ik heb er nog niet veel over gelezen maar ik heb iig in DIT topic nog niks voorbij zien komen wat erop duidt dat dit echt zou zijn. Bijna alle links komen uiteindelijk uit op die website van Guusje.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:15 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, nee. Alhoewel ik snap dat het fijner is te denken dat zoiets niet voorkomt.
Waarom zou je alles met iedereen willen delen? Ik zou op dat moment wel wat anders aan mn hoofd hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:18 schreef simmu het volgende:
overigens is een blog bij zoiets haast een bittere noodzaak. je hebt namelijk de tijd niet om iedereen die graag op de hoogte gehouden wil worden ook daadwerkelijk zo op de hoogte te houden. dus doe je dat per mail of via een blog, aangezien je anders alleen maar de hele dag aan de telefoon hangt, waar je de tijd niet voor hebt.
Dusssssss....quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ik heb er nog niet veel over gelezen maar ik heb iig in DIT topic nog niks voorbij zien komen wat erop duidt dat dit echt zou zijn. Bijna alle links komen uiteindelijk uit op die website van Guusje.
Waar zit je op te wachten dan, een link naar het overlijdenscertificaat?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ik heb er nog niet veel over gelezen maar ik heb iig in DIT topic nog niks voorbij zien komen wat erop duidt dat dit echt zou zijn. Bijna alle links komen uiteindelijk uit op die website van Guusje.
Slim als hij er even wat casino banners, addwords en een donate button op heeft gezet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:54 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil iedereen oproepen om kots-smilies achterwege te laten en het onderwerp te bespreken met respect voor de nabestaanden.
[..]
Omdat er uiteindelijk 100 man familie en vrienden zijn die graag op de hoogte blijven ?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:19 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Waarom zou je alles met iedereen willen delen? Ik zou op dat moment wel wat anders aan mn hoofd hebben.
ik kan alleen vanuit mezelf spreken en hoe het hier op fok ging toen kiro slecht lag. ik heb die topics niet zelf geopend, want ik was idd heel druk met in het ziekenhuis zitten bij hem en dingen regelen. maar toen ik eenmaal zag dat het er was, toen was ik er blij mee. er was zichtbaar bewijs dat mensen aan ons dachten. er werd met ons meegeleeft. dat heeft enorm veel troost gegeven. en nee; ik heb toen niet elke dag een update gegeven. alleen wanneer er tijd & ruimte voor was. en nee; ik heb niet alles gedeeld. sommige dingen heb ik nooit verteld, niet irl, en ook niet hier. maar dat is onze keuze geweest en die werd gerespecteerd. daar zal ik altijd blij en dankbaar mee/om zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:19 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Waarom zou je alles met iedereen willen delen? Ik zou op dat moment wel wat anders aan mn hoofd hebben.
Nee, iets op een normale nieuwssite. Het enige wat ik vind is een berichtje op het AD en de telegraaf die gaan over de reacties op twitter waarbij de blog telkens de enige bron is. Sorry dat ik zo achterdochtig ben hoor, maar dat wordt je vanzelf na een aantal jaar internetquote:Op maandag 31 oktober 2011 13:19 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Waar zit je op te wachten dan, een link naar het overlijdenscertificaat?
Ja zolang je de stekker niet uittrekt van je PC. De maatschappij bestaat uit louter digitale vrienden. Soms lijkt het erop of er een wedstrijdje gehouden word hoeveel vrienden je wel niet hebt. Vrienden heb ik alleen in RL die ik face to face benader en lol mee trap. De rest is digitaal en zodra je de stekker eruit trekt heb je geen vriend meer over.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:06 schreef simmu het volgende:
ik heb niet alles gelezen, enkel de op.
wanneer je kind zo vreselijk ziek is en je weet dat de dood zo dichtbij is, dan zijn het juist de kleine 'eigen' dingen die je dan een beetje kunnen troosten. inh dit geval was het een wens van dat gezin om trending te worden op twitter. nou ja. als zij daar een beetje troost uit kunnen halen is dat hun goed recht.
overigens zie ik ook wel waarom zoiets zo'n troost kan zijn: "zie! ik/mijn kind was er! ik bestond, en nu is dat voor altijd zichtbaar".
Wat een post.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:20 schreef Gattaca het volgende:
De reden achter een begrafenisstoet is ook een soort van "aandacht vragen". Ook maar niet doen dan?
Ik was ooit op een crematie van een kind waarbij alle kinderen een ballon met een briefje of tekening op konden laten. Ook maar niet doen dan?
Een grafzerk ook maar niet doen?
Of überhaupt een uitvaart?
Een begrafenisstoet trekt ook langs vreemde mensen. Je wil dat vreemde mensen de begrafenis stoet zien.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat een post.
Al jouw voorbeelden zijn gerelateerd aan het verlies van een geliefde/bekende. Twitteren over een vreemde is daar nu niet echt mee te vergelijken.
als je die hele blog leest zal je zien dat het meestal gaat over "zo voelen we ons vandaag" of "dit onderzoek hebben we gehad en dit kwam eruit". heel veel dingen die bv ook familie graag wil weten. ik weet nog hoe wij toen de jongens net geboren waren, echt compleet platgebeld werden. zenuwslopend was dat! want je wil graag t.a.t! bereikbaar zijn voor het ziekenhuis, voor als er iets is, en dan hang je alleen maar met die familie aan de lijn, die het allemaal niet begrijpen en dus 4,5 keer per dag bellen, dan elke keer iets inspreken als we toevallig op de neo zaten, boos werden alsd we niet binnen een uurtje reageerden, gedoe gedoe gedoe.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:19 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat deze zaken ook andere mensen bereiken. Waarom moet iedereen hiermee geconfronteerd worden? Ik neem aan dat jij niet dwars door een begrafenisstoet rijdt, of toch wel omdat het toch maar weer aandacht vragen is?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat een post.
Al jouw voorbeelden zijn gerelateerd aan het verlies van een geliefde/bekende. Twitteren over een vreemde is daar nu niet echt mee te vergelijken.
Dit. We zijn door facebook, twitter etc de realiteit verloren.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat een post.
Je houdt toch ook contact met die vrienden via digitale wegen. Telefoon, vervoer, email. Als je die spreekwoordelijke stekker eruit trekt kom je ook moeilijk bij je echte vrienden. Zeker in de huidige wereld waarin veel vrienden in het buitenland wonen. Het woord digitale vrienden is compleet uit z'n verband gerukt de laatste jaren. Ik ken NIEMAND die digitale vrienden heeft die hij of zij ook niet gewoon in het echt ziet. Natuurlijk heb je wel contacten op je FB of je twitter die je niet ziet, maar dat zijn ook geen vrienden. Dat zijn mensen die je volgt vanuit interesse voor dingen die ze posten bijvoorbeeld.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja zolang je de stekker niet uittrekt van je PC. De maatschappij bestaat uit louter digitale vrienden. Soms lijkt het erop of er een wedstrijdje gehouden word hoeveel vrienden je wel niet hebt. Vrienden heb ik alleen in RL die ik face to face benader en lol mee trap. De rest is digitaal en zodra je de stekker eruit trekt heb je geen vriend meer over.
Ja, maar daar is dit geen voorbeeld van.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. We zijn door facebook, twitter etc de realiteit verloren.
Neehoor. We leven gewoon in een andere realiteit dan 10 jaar geleden.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. We zijn door facebook, twitter etc de realiteit verloren.
Hmm, vreemd. Ik kan thans personen die chatten en twitteren en hun hele hebben en houwen op facebook, etc etc plaatsen en delen met lui die ze nooit ontmoet hebben laat staan ooit zullen ontmoeten.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Je houdt toch ook contact met die vrienden via digitale wegen. Telefoon, vervoer, email. Als je die spreekwoordelijke stekker eruit trekt kom je ook moeilijk bij je echte vrienden. Zeker in de huidige wereld waarin veel vrienden in het buitenland wonen. Het woord digitale vrienden is compleet uit z'n verband gerukt de laatste jaren. Ik ken NIEMAND die digitale vrienden heeft die hij of zij ook niet gewoon in het echt ziet.
Op facebook plaats je dingen die iedereen kan zien, dus ook je vrienden. Dat je af een toe een reactie krijgt van een werkgever, een oud-collega of iemand die dezelfde interesse heeft doet daar niet van af. Hetzelfde met twitter. Iedereen Facebooked of tweet in eerste instantie voor zijn vrienden. Ga maar eens na, echt heel weinig mensen tweeten specifiek naar mensen die ze niet kennen. Je gooit het in de groep die voor een deel bestaat uit vrienden, dat andere die in je lijst staan meekijken is een mooie bijkomstigheid.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hmm, vreemd. Ik kan thans personen die chatten en twitteren en hun hele hebben en houwen op facebook, etc etc plaatsen en delen met lui die ze nooit ontmoet hebben laat staan ooit zullen ontmoeten.
De ouders hopen waarschijnlijk dat het de pijn verzacht, maar dan niet bewust. Het is inderdaad een eerste reactie op de situatie/omgaan met het verdriet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:15 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
En hoe meet je of iets de pijn echt verzacht? Ik denk eigenlijk dat dat, zeker zo kort erna bijna niet te doen is en dat iedereen op zijn eigen manier die eerste tijd door komt.
Ik vind inderdaad ook dat we erg terughoudend moeten zijn om die ouders te veroordelen, zelfs al zou dat initiatief wél van hen afkomstig zijn. Die mensen hebben al genoeg verdriet. Het moet inderdaad een vreemd idee zijn wanneer mensen op die manier iets gaan retweeten.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:51 schreef Ocmerius het volgende:
Het walgelijke hier is iemand die er trots op is mensen die net hun dochter verloren hebben te beschuldigen van "walgelijke aandachttrekkerij", en voet bij stuk houdt nadat ie er achter gekomen is dat het hele twitter-gebeuren niet eens bij die ouders vandaan kwam.
Maar op FOK! hou je toch nog contact met de realiteit?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hmm, vreemd. Ik kan thans personen die chatten en twitteren en hun hele hebben en houwen op facebook, etc etc plaatsen en delen met lui die ze nooit ontmoet hebben laat staan ooit zullen ontmoeten.
Hmmja en? Het verlies van je zoon of dochter, en zeker op zo'n leeftijd, lijkt mij een van de ergste dingen die je kan overkomen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:37 schreef Elfletterig het volgende:
Maar ik signaleer ook dat de vader er volop aan meedoet, zich op Twitter voortdurend uit met de hashtag #kanjerguusje, enzovoort. En op de website prijkt ook een link naar Twitter, dus is er wel sprake van een koppeling tussen aandacht voor die website en aandacht op Twitter.
Ik niet hoor. Ik wil graag met een groep dierbaren de uitvaart bijwonen. Of zit jij al zwaaiend in je pausmobiel midden in zo'n 'optocht'. Ik vind jouw benadering nogal apart eerlijk gezegd.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:29 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Een begrafenisstoet trekt ook langs vreemde mensen. Je wil dat vreemde mensen de begrafenis stoet zien.
Wat hebben jullie toch met aandacht vragen? Daar ben ik helemaal niet mee bezig tijdens een uitvaart. Dan ben ik bezig met mijn emoties en die van mijn dierbaren.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:30 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat deze zaken ook andere mensen bereiken. Waarom moet iedereen hiermee geconfronteerd worden? Ik neem aan dat jij niet dwars door een begrafenisstoet rijdt, of toch wel omdat het toch maar weer aandacht vragen is?
Met alle respect, maar je snapt denk ik niet wat de achtergrond van dit topic is. Het gaat me niet om het individuele geval, maar om de manier waarop dit fenomeen gestalte krijgt. De neiging van mensen om een privé-zaak op deze manier publiekelijk te maken, de neiging van mensen om te retweeten, om te denken dat dat iets uitmaakt....quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:23 schreef HAL9000S het volgende:
Mijn god, waar een mens zich druk om kan maken zeg. Laat die mensen op hun manier omgaan met de dood van hun dochter, of jij je dat nou voor kan stellen of niet. Lekker belangrijk ook :’) .
Ik denk dat mensen denken dat het echt helpt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:15 schreef simmu het volgende:
[..]
je kan het je mischien niet voorstellen, maar het is echt wel zo dat het een heleboel kan helpen wanneer mensen je pijn zien en erkennen. daar zit troost in verstopt. net zoals het enorm kan helpen wanneer anderen je wensen mbt hoe je iemand herdenkt respecteren. andersom trouwens ook: wanneer mensen over je heen walsen in zoiets en schijt hebben aan je wensen mbt hoe je je kind wil herdenken, dat sloopt. dan kan je alleen nog maar denken: "sterf jij dan godverdomme maar reuzesnel en fuck jou, mooi niet dat ik naar je toekom als je ligt te creperen"
Snap je het echt niet? Ik heb helemaal niks met aandacht vragen, er wordt hier beweerd dat een blog maken en iets op Twitter zetten 'walgelijke' aandacht vragen is.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:40 schreef Cracka-ass het volgende:
Wat hebben jullie toch met aandacht vragen? Daar ben ik helemaal niet mee bezig tijdens een uitvaart. Dan ben ik bezig met mijn emoties en die van mijn dierbaren.
Waarom dan een begrafenisstoet en niet het lichaam discreet naar het uitvaartcentrum laten brengen? In een wit VW busje?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:40 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Ik wil graag met een groep dierbaren de uitvaart bijwonen. Of zit jij al zwaaiend in je pausmobiel midden in zo'n 'optocht'. Ik vind jouw benadering nogal apart eerlijk gezegd.
hoeveel mensen zetten niet een overlijdensadvertentie in een landelijk dagblad? wat is daar dan anders aan?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Vind je? Dat hangt ervan af. Als ik op deviantArt kunst gooi dan krijg ik reacties van mensen die hier ook mee bezig zijn. Die reacties zijn dus wat mij betreft meer waard dan een reactie van een goede vriendin die er weinig vanaf weet. Daarvoor gebruik ik Facebook ook. Ik hoef niet iedereen persoonlijk te kennen, maar ik heb wel op een bepaalde manier een connectie met iemand. Bijvoorbeeld omdat het ook grafische ontwerpers zijn van wie ik de mening kan waarderen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:41 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen denken dat het echt helpt.
Een voorbeeld (los van deze situatie):
Je kunt een eigen kunstwerk op internet plaatsen en wel duizenden keren via internet lezen hoe geweldig jij wel niet bent en hoe mooi het werk is wat je hebt gemaakt. Dat is best leuk om te lezen maar het doet je 1000 x meer wanneer je een compliment krijgt van een dierbare in het echte leven.
Het is tastbaar, echt, persoonlijk en eigenlijk niet te vergelijken.
Hopelijk begrijp je wat ik probeer te schrijven.
Ik vind dat Cherna juist een heel goed punt aansnijdt? Waarom hebben mensen de behoefte om hun hele hebben en houden (inclusief hun persoonlijke verdriet) te delen met de hele wereld, inclusief wildvreemden?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:40 schreef Brentmeister het volgende:
Maar op FOK! hou je toch nog contact met de realiteit?
Helemaal mee eens. Zoals ik al in de OP schreef: ik snap dat die mensen ergens heen moeten met hun verdriet, maar ik begrijp niet echt waarom wildvreemden moeten worden aangespoord om de dood van dat meisje tot een trending topic te maken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:40 schreef Brentmeister het volgende:
Hmmja en? Het verlies van je zoon of dochter, en zeker op zo'n leeftijd, lijkt mij een van de ergste dingen die je kan overkomen.
Dat stukje 'wildvreemden' moet je toch maar eens nog een keer goed onder de loep nemen. Ga maar na bij vrienden wat hun connectie is met al hun facebook vrienden of followers. Er zit altijd een verhaal achter hoe iemand, iemand anders kent. De enige plek waarmee ik echt met anonieme mensen praat is.... hier op FOK!....quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik vind dat Cherna juist een heel goed punt aansnijdt? Waarom hebben mensen de behoefte om hun hele hebben en houden (inclusief hun persoonlijke verdriet) te delen met de hele wereld, inclusief wildvreemden?
[..]
Helemaal mee eens. Zoals ik al in de OP schreef: ik snap dat die mensen ergens heen moeten met hun verdriet, maar ik begrijp niet echt waarom wildvreemden moeten worden aangespoord om de dood van dat meisje tot een trending topic te maken.
nope. dat doe ik niet. then again. ik ken de situatie van heel dichtbij. jij ook?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:41 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen denken dat het echt helpt.
Een voorbeeld (los van deze situatie):
Je kunt een eigen kunstwerk op internet plaatsen en wel duizenden keren via internet lezen hoe geweldig jij wel niet bent en hoe mooi het werk is wat je hebt gemaakt. Dat is best leuk om te lezen maar het doet je 1000 x meer wanneer je een compliment krijgt van een dierbare in het echte leven.
Het is tastbaar, echt, persoonlijk en eigenlijk niet te vergelijken.
Hopelijk begrijp je wat ik probeer te schrijven.
Als het mijn dochter zou zijn, zou ik daar niet stoppen. Ik zou posters ophangen, uitdelen en verspreiden. Ik zou mensen vertellen over haar. Hoe mooi ze wel niet was. Hoe lief. Hoe verschrikkelijk het is dat ze er niet meer is. Wat ze allemaal had willen worden of doen en hoe oneerlijk het is dat ze dat nooit heeft mogen worden of doen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:44 schreef Elfletterig het volgende:
Helemaal mee eens. Zoals ik al in de OP schreef: ik snap dat die mensen ergens heen moeten met hun verdriet, maar ik begrijp niet echt waarom wildvreemden moeten worden aangespoord om de dood van dat meisje tot een trending topic te maken.
wellicht heeft die vader dit helemaal niet welbewust opgezet, maar hebben anderen dit opgepikt en is die vader er blij mee dat anderen aan hen denken? tis maar een ideetje hoor. hoeft helemaal niet zo te zijn. ik denk persoonlijk trouwens wel dat het zo gegaan is. je hebt namelijk zelf helemaal de tijd niet om zoiets te doen wanneer je kind overleden is. voor de onwetenden onder ons: je wordt compleet geleeft, je moet 3000 dingen regelen, iedereen wil dingen van je en alleen midden in de nacht kan je misschien nog ergens een snipper rust pakken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik vind dat Cherna juist een heel goed punt aansnijdt? Waarom hebben mensen de behoefte om hun hele hebben en houden (inclusief hun persoonlijke verdriet) te delen met de hele wereld, inclusief wildvreemden?
[..]
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen, maar ik verwacht er ook niets van en persoonlijk houd ik het dan ook bij forums. Maar steeds meer lijkt het erop dat men steeds meer waarde gaat hechten aan de digitale vriendschap.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:40 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Maar op FOK! hou je toch nog contact met de realiteit?
[..]
Hmmja en? Het verlies van je zoon of dochter, en zeker op zo'n leeftijd, lijkt mij een van de ergste dingen die je kan overkomen.
Als mensen hun Facebook-profiel niet specifiek afschermen, is dat voor iedereen zichtbaar. Dat geldt zeker voor een website zoals de ouders van Guusje hebben gemaakt. Iedereen kan die site zien. Let wel: geen veroordeling, maar gewoon een constatering.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat stukje 'wildvreemden' moet je toch maar eens nog een keer goed onder de loep nemen. Ga maar na bij vrienden wat hun connectie is met al hun facebook vrienden of followers. Er zit altijd een verhaal achter hoe iemand, iemand anders kent. De enige plek waarmee ik echt met anonieme mensen praat is.... hier op FOK!. Toch pleuren hier mensen ook hun problemen op het forum. (zie het relatie gedeelte van 't forum) Soms is het zelfs juist fijn om meningen te horen van mensen die je niet kent, die hebben namelijk geen vooroordelen over je. Om die reden gaan mensen ook vaak naar een psychiater.
Ik heb het nooit over wel of niet kansloos zijn gehad hé...quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vind je? Dat hangt ervan af. Als ik op deviantArt kunst gooi dan krijg ik reacties van mensen die hier ook mee bezig zijn. Die reacties zijn dus wat mij betreft meer waard dan een reactie van een goede vriendin die er weinig vanaf weet. Daarvoor gebruik ik Facebook ook. Ik hoef niet iedereen persoonlijk te kennen, maar ik heb wel op een bepaalde manier een connectie met iemand. Bijvoorbeeld omdat het ook grafische ontwerpers zijn van wie ik de mening kan waarderen.
Hier op FOK! ken ik ook niemand, toch hecht ik waarde aan deze discussie die we hier nu voeren. Ben ik dan kansloos? Een forum is niet veel anders dan Facebook.
Welke situatie heb je het nou over; die van het meisje of wat ik als voorbeeld schreef?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:48 schreef simmu het volgende:
[..]
nope. dat doe ik niet. then again. ik ken de situatie van heel dichtbij. jij ook?
Dat was mijn punt helemaal niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:41 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Snap je het echt niet? Ik heb helemaal niks met aandacht vragen, er wordt hier beweerd dat een blog maken en iets op Twitter zetten 'walgelijke' aandacht vragen is.
Ik vind de rouwstoet een mooi onderdeel van de afscheidsplechtigheid waarbij ik en de overige dierbaren de overledene naar zijn laatste rustplek brengen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:42 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Waarom dan een begrafenisstoet en niet het lichaam discreet naar het uitvaartcentrum laten brengen? In een wit VW busje?
Dit. En daar gaat het om. Goed omschrevenquote:Op maandag 31 oktober 2011 13:53 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik heb het nooit over wel of niet kansloos zijn gehad hé...
Ik waardeer complimenten/opmerkingen via internet natuurlijk ook wel en adviezen/kritiek kan ik best ter harte nemen, maar voor mij is er nog altijd een wezenlijk verschil tussen internet en het echte leven.
Ik zou 10.000 x via internet kunnen lezen hoezeer iemand mij wil steunen,begrijpt en hoe erg mensen het vinden wat ik heb doorstaan, maar het is niet hetzelfde als wanneer ik op straat op een bankje zou zitten en iemand spontaan een arm om me heen slaat en zou zeggen "het is ook gewoon klote hé"
Dat is hoe ik het zie.
Doe je dat op Twitter of Facebook? Nee.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar goed spreek je mensen aan in RL die je niet kent in de trein of op straat als voorbeeld? Laat ik zeggen chatten in RL met een wildvreemde? Als ik s'morgens in de trein zit mag je blij zijn dat iemand je begroet met een goede morgen.
En zij vinden weer een trending topic op twitter een mooi onderdeel!quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:54 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat was mijn punt helemaal niet.
[..]
Ik vind de rouwstoet een mooi onderdeel van de afscheidsplechtigheid waarbij ik en de overige dierbaren de overledene naar zijn laatste rustplek brengen.
datquote:Op maandag 31 oktober 2011 13:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Als het mijn dochter zou zijn, zou ik daar niet stoppen. Ik zou posters ophangen, uitdelen en verspreiden. Ik zou mensen vertellen over haar. Hoe mooi ze wel niet was. Hoe lief. Hoe verschrikkelijk het is dat ze er niet meer is. Wat ze allemaal had willen worden of doen en hoe oneerlijk het is dat ze dat nooit heeft mogen worden of doen.
En nee daar zit geen greintje ratio tussen.
Waarom zoek je naar reden temidden van de chaos van een kind dat op 10 jarige leeftijd aan een verschrikkelijke ziekte overlijd? Het antwoord zit al in de OP, juíst omdat mensen ergens heen willen met hun verdriet. Waar dan ook heen. Aan iedereen die het wil horen of lezen.
En zij die dat niet willen, openen er een topic op FOK! over. Kennelijk.
Dat is informatief voor mensen die niet direct met een schrijven te bereiken zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:44 schreef simmu het volgende:
[..]
hoeveel mensen zetten niet een overlijdensadvertentie in een landelijk dagblad? wat is daar dan anders aan?
Ik weet het nog steeds niet. Geschreven tekst komt veel harder over dan gesproken woorden. (mede omdat het blijvend is, en gesproken tekst niet). Ik snap wat je bedoeld hoor. Maar ben het niet helemaal met je eensquote:Op maandag 31 oktober 2011 13:53 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik heb het nooit over wel of niet kansloos zijn gehad hé...
Ik waardeer complimenten/opmerkingen via internet natuurlijk ook wel en adviezen/kritiek kan ik best ter harte nemen, maar voor mij is er nog altijd een wezenlijk verschil tussen internet en het echte leven.
Ik zou 10.000 x via internet kunnen lezen hoezeer iemand mij wil steunen,begrijpt en hoe erg mensen het vinden wat ik heb doorstaan, maar het is niet hetzelfde als wanneer ik op straat op een bankje zou zitten en iemand spontaan een arm om me heen slaat en zou zeggen "het is ook gewoon klote hé"
Dat is hoe ik het zie.
ik vrees dat je dit onderschat. wanneer ik in gesprek raak met iemand in de trein en die vraagt: "goh, hoeveel kinderen heb je eigenlijk dan?" wat moet ik dan zeggen? 2? of 3? moet ik dan het laatste kind maar verzwijgen? moet ik er wel over beginnen? en hoe leg je dat dan uit?quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen, maar ik verwacht er ook niets van en persoonlijk houd ik het dan ook bij forums. Maar steeds meer lijkt het erop dat men steeds meer waarde gaat hechten aan de digitale vriendschap.
Maar goed spreek je mensen aan in RL die je niet kent in de trein of op straat als voorbeeld? Laat ik zeggen chatten in RL met een wildvreemde? Als ik s'morgens in de trein zit mag je blij zijn dat iemand je begroet met een goede morgen.
Verlies van een dierbare deel ik louter met vrienden/collega's/familie die ik ook in RL regelmatig ontmoet.
Jij bedoelt dat anderen het gaan retweeten? Maar dat zijn punt weer niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:54 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat was mijn punt helemaal niet.
Waarom zou je dat aan wildvreemden willen vertellen? Wat schiet iemand aan de andere kant van het land ermee op als hij of zij weet dat jouw dochter lief was en dat ze graag verpleegkundige wilde worden? En dat het oneerlijk en triest is, zal iedereen beamen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:49 schreef Jarno het volgende:
Als het mijn dochter zou zijn, zou ik daar niet stoppen. Ik zou posters ophangen, uitdelen en verspreiden. Ik zou mensen vertellen over haar. Hoe mooi ze wel niet was. Hoe lief. Hoe verschrikkelijk het is dat ze er niet meer is. Wat ze allemaal had willen worden of doen en hoe oneerlijk het is dat ze dat nooit heeft mogen worden of doen. En nee daar zit geen greintje ratio tussen.
Dat die mensen zich uiten over de dood van hun dochter, begrijp ik best. Dat ze daarover op hun website publiceren, snap ik ook wel. Bedoeld voor iedereen die het wil horen of lezen; prima. Maar ik snap dan nog steeds die retweetactie niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:49 schreef Jarno het volgende:
Waarom zoek je naar reden temidden van de chaos van een kind dat op 10 jarige leeftijd aan een verschrikkelijke ziekte overlijd? Het antwoord zit al in de OP, juíst omdat mensen ergens heen willen met hun verdriet. Waar dan ook heen. Aan iedereen die het wil horen of lezen.
En zij die dat niet willen, openen er een topic op FOK! over. Kennelijk.
Dat is trouwens dus hetzelfde als met mensen die dingen op Facebook zetten. Niet iedereen is direct te bereiken, maar toch wil je iets laten weten aan mensen die iets verder weg van je staan. De wereld bestaat niet uit ''vrienden' en 'niet vrienden'. Maar aan een hele range van dingen daartussen in. (familie, vage kennissen, (ex-)collega's, vrienden die je niet zo vaak ziet, leuke vrouwen, mannen, etc)quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:57 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat is informatief voor mensen die niet direct met een schrijven te bereiken zijn.
Wow, dat mensen denken dat het primair om aandacht te doen is. Ongelooflijk.
beide, maar primair die van het meisje.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:54 schreef Brennie het volgende:
[..]
Welke situatie heb je het nou over; die van het meisje of wat ik als voorbeeld schreef?
Er is geen waarom op zo'n moment. Denk ik. Al die kleine dingen bij elkaar zouden ervoor zorgen dat ik mezelf niet voor een trein werp van verdriet ofzo.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom zou je dat aan wildvreemden willen vertellen? Wat schiet iemand aan de andere kant van het land ermee op als hij of zij weet dat jouw dochter lief was en dat ze graag verpleegkundige wilde worden? En dat het oneerlijk en triest is, zal iedereen beamen.
[..]
Dat die mensen zich uiten over de dood van hun dochter, begrijp ik best. Dat ze daarover op hun website publiceren, snap ik ook wel. Bedoeld voor iedereen die het wil horen of lezen; prima. Maar ik snap dan nog steeds die retweetactie niet.
Precies, kijk eens naar al die topics die worden geopend hier op FOK! over relatieproblemen enzo. Het is helemaal niet gek om wildvreemden te vragen om antwoorden of oplossingen, omdat, zoals ik al zei, die geen vooroordeel van je hebben. Vrienden hebben dat wel.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:02 schreef Jarno het volgende:
[..]
Er is geen waarom op zo'n moment. Denk ik. Al die kleine dingen bij elkaar zouden ervoor zorgen dat ik mezelf niet voor een trein werp van verdriet ofzo.
Ik begrijp het ook niet, maar om het nou moreel verval en walgelijke aandacht te noemen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:44 schreef Elfletterig het volgende:
Je hoeft niets te verzwijgen. Dat bepaal je zelf. Ik moet toegeven het word steeds moeilijker om in RL een gesprek te beginnen. En dat komt mede door de digitale wereld. Daarom dat zovelen hun heil zoeken op het web.quote:Op maandag 31 oktober 2011 13:58 schreef simmu het volgende:
[..]
ik vrees dat je dit onderschat. wanneer ik in gesprek raak met iemand in de trein en die vraagt: "goh, hoeveel kinderen heb je eigenlijk dan?" wat moet ik dan zeggen? 2? of 3? moet ik dan het laatste kind maar verzwijgen? moet ik er wel over beginnen? en hoe leg je dat dan uit?
en ja; dan moet je dus kiezen tussen ofwel je verdriet delen met een vreemde, ofwel liegen en het kind verzwijgen. dat is de realiteit. niet dat vreemden aanstoot nemen van andere vreemden.
En dan kijk ik nog eens naar de OP en dan zie ik die Diederik Smit (wie?) en dan denk ik, WTF meneer Diederik Smit, wie de fuck ben jij met je krap 25 jaartjes om het hele morele verval van de Westerse samenleving op te hangen aan dit onmetelijke verdriet?quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:04 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook niet, maar om het nou moreel verval en walgelijke aandacht te noemen.
Facebook lijkt me ook het overlijdingsbericht van de toekomst.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is trouwens dus hetzelfde als met mensen die dingen op Facebook zetten. Niet iedereen is direct te bereiken, maar toch wil je iets laten weten aan mensen die iets verder weg van je staan. De wereld bestaat niet uit ''vrienden' en 'niet vrienden'. Maar aan een hele range van dingen daartussen in. (familie, vage kennissen, (ex-)collega's, vrienden die je niet zo vaak ziet, leuke vrouwen, mannen, etc)
Het voorbeeld wat ik aangaf heb ik inderdaad zelf (en nog dagelijks overigens) ervaren. Hoewel ik me gelukkig nooit in dezelfde positie als die van de ouders van het meisje heb begeven, heb ik mijn portie ellende in het leven ook al gehad. Ik weet genoeg van verwerking en de manieren waarop af in ieder geval.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:01 schreef simmu het volgende:
[..]
beide, maar primair die van het meisje.
kijk, dat jij zoiets niet ziet zitten is je goed recht! en dat jij een compliment irl als veelzeggender ervaart dan op internet is ook al je goed recht. maar maak dat oordeel niet voor een ander. want jij bent die ander niet. die denkt er wellicht heel anders over.
nou. misschien dat het dan aan mij ligt, maar ik praat zat met mensen irl. in de trein, in de sauna, noem maar op. ik zeg ook altijd iedereen gedag op straat en bedank de kassajuffrouw.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hoeft niets te verzwijgen. Dat bepaal je zelf. Ik moet toegeven het word steeds moeilijker om in RL een gesprek te beginnen. En dat komt mede door de digitale wereld. Daarom dat zovelen hun heil zoeken op het web.
Oh, ben jij dat!quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:10 schreef simmu het volgende:
[..]
nou. misschien dat het dan aan mij ligt, maar ik praat zat met mensen irl. in de trein, in de sauna, noem maar op. ik zeg ook altijd iedereen gedag op straat en bedank de kassajuffrouw.
Ik heb de woorden "walgelijke aandacht" niet gebruikt. Ik begrijp wel iets van de stelling uit de OP, die spreekt over "moreel verval", maar ik veroordeel de ouders daar niet om en het meisje natuurlijk al helemaal niet. Het zegt meer iets over de samenleving als geheel, dat men (en ik houd het bewust neutraal met het woordje men) kennelijk status of bevestiging ontleent aan het zijn van trending topic.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:04 schreef Brentmeister het volgende:
Ik begrijp het ook niet, maar om het nou moreel verval en walgelijke aandacht te noemen.
quote:
Sorry, ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dat had gezegd, maar in dat het in dit topic gezegd wordt (en op Twitter).quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb de woorden "walgelijke aandacht" niet gebruikt. Ik begrijp wel iets van de stelling uit de OP, die spreekt over "moreel verval", maar ik veroordeel de ouders daar niet om en het meisje natuurlijk al helemaal niet. Het zegt meer iets over de samenleving als geheel, dat men (en ik houd het bewust neutraal met het woordje men) kennelijk status of bevestiging ontleent aan het zijn van trending topic.
Ik heb overwogen om het citaat in de OP gewoon te melden zonder bronvermelding, juist om te voorkomen dat mensen persoonlijk op die Diederik Smit zouden gaan inhakken. Het interesseert mij niet zo veel wie die man is en of zijn carrière als cabarier wil vlotten. Het gaat me om zijn stelling en die is algemeen van aard. Ik zie hem niet de draak steken met het verdriet van die ouders, maar hij vindt het verontrustend dat het tegenwoordig kennelijk de laatste wens van mensen is om trending topic te zijn op Twitter.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:07 schreef Jarno het volgende:
En dan kijk ik nog eens naar de OP en dan zie ik die Diederik Smit (wie?) en dan denk ik, WTF meneer Diederik Smit, wie de fuck ben jij met je krap 25 jaartjes om het hele morele verval van de Westerse samenleving op te hangen aan dit onmetelijke verdriet?
Moet meneer Smit soms bekend worden maar wil onze rechtse cabaratier dit niet helemaal lukken via WNL ofzo?
Wat is hier moreel vervallen aan dan?quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb de woorden "walgelijke aandacht" niet gebruikt. Ik begrijp wel iets van de stelling uit de OP, die spreekt over "moreel verval", maar ik veroordeel de ouders daar niet om en het meisje natuurlijk al helemaal niet. Het zegt meer iets over de samenleving als geheel, dat men (en ik houd het bewust neutraal met het woordje men) kennelijk status of bevestiging ontleent aan het zijn van trending topic.
Steun. Een kaartje is leuk toch? Boeiend of je iemand kent of niet. Er zijn zat acties en liefdadigheidsinstellingen die contact tussen wildvreemden faciliteren omdat mensen daar steun uit putten. En in plaats van dat het 1 iemand is die zegt: 'Sterkte' zijn het er nu duizenden die zeggen: 'Sterkte'quote:Ik vraag me vooral af waar die behoefte vandaan komt om met deze zaak zo publiek te gaan. En ik snap dan nog wel waarom die mensen zich willen uiten, voor wie het lezen en horen wil. Ik snap minder waarom het zonodig een trending topic moet worden.
Feit is dat de frauderende onderzoeker Stapel, PSV-voetballer Strootman, de overleden Gregor Frenkel Frank en Olifant Radza de werkelijke trending topics zijn waar Nederland over twittert. Hoe graag ik de xenofoob Martin Bosma ook uit de Top 10 zie vallen, wat schiet je er nou feitelijk mee op als #kanjerguusje daar opduikt? Wordt jouw verdriet daar minder om?
Kun je uitleggen waarom het nu moeilijker is dan zeg een 5/10 jaar geleden? Ik begrijp dat niet helemaal namelijk (serieuze vraag).quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hoeft niets te verzwijgen. Dat bepaal je zelf. Ik moet toegeven het word steeds moeilijker om in RL een gesprek te beginnen. En dat komt mede door de digitale wereld. Daarom dat zovelen hun heil zoeken op het web.
als het ook maar een snipper de kans heeft dat die mensen daar misschien ook maar een klein beetje door getroost zijn, is het de moeite waard. niet dat ik op twitter zit hoorquote:Op maandag 31 oktober 2011 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wordt jouw verdriet daar minder om?
de kans is best groot dat het meisje zelf eens een keer gezegd heeft "man, wat zou ik met dat twitteren eens graag trending willen worden dan!", die opmerking zijn weg gevonden heeft bij iemand die dan nu denkt "meid! die geven we je dan". en och; de ouders zijn er klaarblijkelijk blij mee, wat ik me dan wel voor kan stellen. wat is daar dan mis mee?quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb overwogen om het citaat in de OP gewoon te melden zonder bronvermelding, juist om te voorkomen dat mensen persoonlijk op die Diederik Smit zouden gaan inhakken. Het interesseert mij niet zo veel wie die man is en of zijn carrière als cabarier wil vlotten. Het gaat me om zijn stelling en die is algemeen van aard. Ik zie hem niet de draak steken met het verdriet van die ouders, maar hij vindt het verontrustend dat het tegenwoordig kennelijk de laatste wens van mensen is om trending topic te zijn op Twitter.
Kijk om je heen dan weet je genoeg. De mens vol behangen met draden en gadgets. Geen tijd voor een goed gesprek want scrabble via een telefoon is belangrijker. Voer je een gesprek is dat constant in onderbreking want het pingen, smsen gaat voor. Enfin ik pas schijnbaar niet in die wereld. Tja dan zul je wel moeten om je shit op de PC te pleurenquote:Op maandag 31 oktober 2011 14:15 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom het nu moeilijker is dan zeg een 5/10 jaar geleden? Ik begrijp dat niet helemaal namelijk (serieuze vraag).
Als de mens verdigitaliseerd, en de mens de maatschappij is, dan heb je uiteindelijk een verdigitaliseerde maatschappij hoor.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:13 schreef simmu het volgende:
[..]![]()
net ng naar mijn buurmannen gezwaaid die onze voortuin aan het snoeien waren![]()
en nu ff fokken terwijl de kinders slapen en dan strakjes ff weer irl boodschapjes doen![]()
sorrie. maar wat vind ik het toch een onzin om te roepen dat de maatschappij verdigitaliseert. dat is niet zo, dan benm je zelf verdigitaliseerd (wat een woord). je weetz wel; de maatschappij, dat ben jij!
Ja ok, dat begrijp ik wel, maar raakte jij daarvoor wel met iedereen aan de praat in de trein/bus? Ik kan me dat niet herinneren namelijk. Dus in de tijd dat eigenlijk nog niemand een mobieltje had.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Kijk om je heen dan weet je genoeg. De mens vol behangen met draden en gadgets. Geen tijd voor een goed gesprek want scrabble via een telefoon is belangrijker. Voer je een gesprek is dat constant in onderbreking want het pingen, smsen gaat voor. Enfin ik pas schijnbaar niet in die wereld. Tja dan zul je wel moeten om je shit op de PC te pleuren
Nogmaals, het gaat niet om hoe ik ermee omga. Het is geen klacht van mijn kant, het stoort me niet dat ik het lees, cq. moet lezen. Ik vraag me vooral af wat mensen beweegt om er zo'n publieke aangelegenheid van te maken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:18 schreef simmu het volgende:
de kans is best groot dat het meisje zelf eens een keer gezegd heeft "man, wat zou ik met dat twitteren eens graag trending willen worden dan!", die opmerking zijn weg gevonden heeft bij iemand die dan nu denkt "meid! die geven we je dan". en och; de ouders zijn er klaarblijkelijk blij mee, wat ik me dan wel voor kan stellen. wat is daar dan mis mee?
je hoeft het niet te lezen, je hoeft niet mee te doen, je hoeft er helemaal niets mee. als je het niks vindt, dan negeer je het toch allemaal leuk. dat mag.
Ik zie liever dit als re-tweet dan een opmerking van een beroemdheid.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nogmaals, het gaat niet om hoe ik ermee omga. Het is geen klacht van mijn kant, het stoort me niet dat ik het lees, cq. moet lezen. Ik vraag me vooral af wat mensen beweegt om er zo'n publieke aangelegenheid van te maken.
Uit het eerdere AD-artikel blijkt dat het meisje niet eens wist wat Twitter was. Als ik dan op Twitter kijk, valt me wel op dat beide ouders stelselmatig die hashtag gebruiken... Prima, moeten ze doen. Mensen die het willen lezen, kunnen dan de berichten over Guusje volgen. Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
*click* retweet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:25 schreef Elfletterig het volgende:
Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
Een nieuw soort kettingbrief ellende.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:25 schreef Elfletterig het volgende:
Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
quote:Craig Shergold (born 24 June 1979) is a British former cancer patient who is most famous for receiving over 35 million greeting cards, earning him a place in the Guinness Book of Records. Variations of the plea for greeting cards sent out on his behalf in 1989 are still being distributed through the Internet, making the plea one of the most persistent urban legends.
In 1989, Shergold, then aged nine, was diagnosed with what was thought to be terminal brain cancer. His family issued a chain letter[citation needed], requesting that greeting cards be sent to Shergold so that he could make it into the Book of Records. They neglected to put a time limit on the appeal and as a result, 19 million greeting cards were sent by the next year, and 35 million by the end of 1991. American businessman John Kluge learned of Shergold’s plight, and arranged for him to have brain surgery to remove the tumor, an operation that was successful.
Regelmatig. Nu is het nog sporadisch. Goed het zal wel aan mij liggen dan. En het gevaar bestaat inderdaad wanneer je niet mee hobbelt met al deze nieuwe vormen van berichtgevingen, twitter, facebook etc etc je uiteindelijk buiten de boot valt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:23 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Ja ok, dat begrijp ik wel, maar raakte jij daarvoor wel met iedereen aan de praat in de trein/bus? Ik kan me dat niet herinneren namelijk. Dus in de tijd dat eigenlijk nog niemand een mobieltje had.
Ik ben het overigens wel deels met je eens dat het erg irritant is dat ook mensen op feestje e.d. drukker bezig zijn met smsen en spelletjes spelen.
zoiets wordt niet 'gemaakt'. daar is geen bewuste weloverwogen beslissing van "ok, dit ga ik doen, ik maak het allemaal een hele grote publieke tranentrekker!" aan vooraf gegaan vanuit die ouders.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nogmaals, het gaat niet om hoe ik ermee omga. Het is geen klacht van mijn kant, het stoort me niet dat ik het lees, cq. moet lezen. Ik vraag me vooral af wat mensen beweegt om er zo'n publieke aangelegenheid van te maken.
sterfdquote:Op maandag 31 oktober 2011 14:41 schreef 16meter het volgende:
Mooi gebaar. Hopenlijk een stille tocht, want het mag niet gebeuren dat zo jong iemand sterfd! Dit gun je een kind toch niet.
die buschauffeur zit echt niet tijdens het jou in laten stappen op zn mobiel te twitteren hoorquote:Op maandag 31 oktober 2011 14:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Regelmatig. Nu is het nog sporadisch. Goed het zal wel aan mij liggen dan. En het gevaar bestaat inderdaad wanneer je niet mee hobbelt met al deze nieuwe vormen van berichtgevingen, twitter, facebook etc etc je uiteindelijk buiten de boot valt.
Dat is niet wat ik bedoel.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:49 schreef simmu het volgende:
[..]
die buschauffeur zit echt niet tijdens het jou in laten stappen op zn mobiel te twitteren hoordus je mag gewoon best nog wel "goedemorgen" zeggen
Sorry, maar ik deel deze mening niet. Er wordt wél actief een publiekelijke aangelegenheid van gemaakt. Er is een speciale website, de ouders twitteren er heel bewust over door middel van een speciale hashtag.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:36 schreef simmu het volgende:
zoiets wordt niet 'gemaakt'. daar is geen bewuste weloverwogen beslissing van "ok, dit ga ik doen, ik maak het allemaal een hele grote publieke tranentrekker!" aan vooraf gegaan vanuit die ouders.
dus je vraag gaat alleen over "wat beweegt mensen om zo met vreemden mee te leven". nou ja, wat brentmeister al zegt: "klikkerdeklik" retweet. 1-2-3-klik-en-klaar. combineer dat met een heleboel mensen bij wie zoiets toch zal leven (een kind met kanker die sterft. dat is voor velen nu eenmaal zo ongeveer het ergste wat ze zou kunnen overkomen in hun gedachten) en je hebt heel veel heel publieke aandacht in een hele korte tijd.
De blog staat gelinkt in het nieuwsbericht uit de OP. De links zijn ook zo aanwezig in het bericht op de website van Omroep Brabant en ik heb ze overgenomen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:35 schreef Adolecens het volgende:
Niemand de blog nog gepost?
http://guusje-lowie.blogspot.com/
Dat die honderden mensen het willen weten, kan ik me ook prima voorstellen. En ook dat die ouders het van zich af willen schrijven en willen delen. Maar je kunt daarin ook doorslaan, is mijn mening.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:35 schreef Adolecens het volgende:
Ik kan me zo ontezettend goed voorstellen dat je dit op deze manier deelt met de buitenwereld. Je kan het van je afschrijven, daarnaast denk ik dat er honderden naaste vrienden, familie, bekenden en kenissen willen weten hoe het gaat met zo'n meisje.
De blog is inderdaad aangrijpend. Maar het was net zo aangrijpend geweest voor die familie en voor bekenden wanneer ik die tekst niet had gelezen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:35 schreef Adolecens het volgende:
Doe eens gek, lees een paar artikelen en reageer dan nog eens laconiek. Ook dit is internet. Een medium, een manier van contact voeren met de buitenwereld. Ook aandacht vragen voor de ziekte zelf, de Ronald Mc Donald huizen etc. etc. Erg aangrijpend...
Dat zo'n meisje TT wil worden.. Laat haar! Ze wilde ook een toverstaf van Harry Potter, die heeft ze ook gekregen, alleen had ze de kracht niet meer om het stokje in de lucht te krijgen. Is dat dan ook stom? Harry Potter is immers fictie.
Iemand die commercial gezien van die personen die een tekst voorlezen en vragen om donatie's, maar dat het voor hen niet meer uitmaakt want zij zijn toch dood? Da's ook zeker stom he? Al die aandachtvragerij..
Dat zal voor sommige topics en voor bepaalde topicstarters wel gelden, maar het speelt bij het openen van dit topic geen enkele rol. Ik neem simpelweg een verschijnsel waar, waarover ik discussie wil voeren, meer niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:35 schreef Adolecens het volgende:
Waarom is FOK! eigenlijk zo groot geworden?! Ow ja.. door mensen die topics openen en aandacht willen in die topics.
blijkbaar zij wel. wie ben jij om te zeggen van niet?quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:53 schreef kruidkoekje het volgende:
[..]
maar troost vind je toch niet via twitter?!
Bron: http://www.omroepbrabant.(...)rde+mijn+wereld.aspx (beetje ingekort)quote:Vader Guusje van Gorp van Kanjerguusje.nl: '31 maart 2011 veranderde mijn wereld'
KAATSHEUVEL - Zondagmiddag 30 oktober overleed de 10-jarige Guusje van Gorp uit Kaatsheuvel aan de gevolgen van kanker. Acht maanden geleden kregen haar ouders Lowie en Yvonne van Gorp het nieuws te horen dat hun dochter ongeneeslijk ziek was. Vanaf dat moment besloot haar vader een blog bij te houden.
Lowie van Gorp schrijft bijna dagelijks over zijn gezin. Zijn vrouw Yvonne, dochters Janneke (17), Lisa (15), Guusje (10) en Loes (8) en zijn zonen Hans (14) en Anton (12). Vanaf het begin blijkt dat Lowie erg open is over wat zijn familie overkomt.
In zijn eerste blog schrijft hij over zijn besluit om Guusje zelf te vertellen dat ze ziek is. "Ik ga voor haar op bed zitten en pak haar beide handen. Ik kijk haar diep in de ogen. Yvonne houdt Guusje vast. De artsen staan achter mij. Ik vertel Guusje dat we morgenochtend vertrekken naar een ziekenhuis in Amsterdam. Ze is ziek. Heel erg ziek.."
Lowies blogs zijn puur en eerlijk. Iedereen mag weten hoe moeilijk het af en toe is. Een onderwerp dat regelmatig terugkeert is de 'Kanjerketting'. Een ketting die kinderen bij elkaar verzamelen door kralen die ze krijgen bij elke vervelende behandeling die ze moeten doorstaan. "Guusje heeft ook een Kanjerketting. Deze is voor haar van grote waarde", schrijft Lowie van Gorp op zijn blog. "Bij elke vervelende behandeling krijgt ze een beloning. Een kraal die zegt: "Guusje, jij bent een kanjer!" Ze heeft al kralen voor prikken, scans, echo, röntgen, beenmergpunctie, narcose, radioactieve behandeling, opname intensive care, etcetera. Meer dan 65 kralen hangen aan haar ketting. Hoeveel zullen het er worden?", schrijft Lowie op 17 april.
Een paar dagen geleden nog schreef hij over het aantal rode kralen die Guusje had. De kralen staan symbool voor het bloedprikken, waar Guusje geen fan van is. "Sommige mensen worden al bang van een klein prikje. Kijk naar Guusjes kanjerketting en tel het aantal rode kralen. Dat doet pas pijn."
Cynisch
Diezelfde dag betrapt Lowie zich er op dat hij cynisch wordt van de hele situatie als hij schrijft over een mail die hij stuurt naar Stichting Doe een Wens. "Ik weet niet of Guusjes wens binnenkort in vervulling kan gaan. Dat zal voor Guusje een enorme klap zijn. Kan er wel bij. Kan Guusje wel hebben. Sinds half maart heeft ze toch alleen maar goed nieuws gehad. Nu word ik cynisch. Niet doen Lowie. Niet uit je rol vallen."
'Guusje vliegt weg'
Drie dagen later, op 30 oktober, is het 'kleine meisje met lange blonde haren' overleden. Precies acht maanden na Lowies eerste blog en de eerste confrontatie met de gruwelijke ziekte.
"Guusje, Papa, mama, Janneke, Lisa, Hans, Anton, Loes en de favoriete verpleegkundige zijn erbij. We omringen Guusje met onze liefde, als ze wegvliegt. Om half 3 's middags. Op weg naar een andere werkelijkheid. Een wereld zonder pijn."
Trending topic
Op internet deed het verhaal de ronde dat het Guusjes laatste wens was om trending topic te worden op Twitter. Dat is gelukt, maar volgens Guusjes vader Lowie klopt het verhaal niet. "Guusje wist niets van Twitter af."
Het ging me niet om het individuele geval, maar om de ontwikkeling dat mensen een privégebeurtenis 'uitbouwen' naar een publieke aangelegenheid. Het is me prima gelukt om de tweets over #kanjerguusje te negeren, maar ik stel vast dat de media het bericht oppikken én dat er ook mensen zijn (zie OP) die een stevige mening over zo'n verschijnsel hebben. Vandaar dus genoeg voer voor discussie, wat ook wel blijkt uit de 200 reacties in dit topic.quote:Op maandag 31 oktober 2011 18:44 schreef Syd het volgende:
Waarom maken mensen zich toch altijd zo fucking druk om anderen? Als je er niet aan wil mee doen dan zijn wij als mens zijnde uitgerust met het vermogen Negeren! oftewel geen aandacht aan geven.
Als je er zo tegen bent waarom überhaupt op reageren? indirect ben je dus net zo "fout" bezig.
Maarja mensen moeten altijd maar iets te klagen hebben op een moment dat er massaal toch mensen zijn die er achter staan. Heel apart maar dit soort mensen zijn in mijn ogen erger bezig.
Zoals al even via PM besproken, is dit topic geen aanval op mensen die hun overleden kind op hun manier willen herdenken. Evenmin is het gericht op de individuele zaak rond Guusje, maar om het veronderstelde verschijnsel dat het de laatste wens van zo'n kind was om trending topic te worden en de gretigheid waarmee wildvreemden zoiets retweeten.quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:26 schreef simmu het volgende:
het enige wat ik er verder nog over kwijt wil: het is ontzettend pijnlijk wanneer je als ouder niet in je waarde gelaten word over hoe je je kind wenst te herdenken.
het zal best dat mensen deze twitter actie raar vinden. nou en. laat die mensen herdenken zoals zij dat willen. en als dit iets is waar zij enige troost uit putten moet je zo'n geschenk van vreemden (want dat is het) niet afdoen als aandachtttrekkerij. draai je dan gewoon om en ga iets anders doen. zoek iets nuttigs om te doen.
shit man! ik hoor toch zeker ook niemand zeiken over openbare condoleanceregisters, al dan niet online!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |