abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:14:50 #176
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_103785064
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb de woorden "walgelijke aandacht" niet gebruikt. Ik begrijp wel iets van de stelling uit de OP, die spreekt over "moreel verval", maar ik veroordeel de ouders daar niet om en het meisje natuurlijk al helemaal niet. Het zegt meer iets over de samenleving als geheel, dat men (en ik houd het bewust neutraal met het woordje men) kennelijk status of bevestiging ontleent aan het zijn van trending topic.
Wat is hier moreel vervallen aan dan?

quote:
Ik vraag me vooral af waar die behoefte vandaan komt om met deze zaak zo publiek te gaan. En ik snap dan nog wel waarom die mensen zich willen uiten, voor wie het lezen en horen wil. Ik snap minder waarom het zonodig een trending topic moet worden.

Feit is dat de frauderende onderzoeker Stapel, PSV-voetballer Strootman, de overleden Gregor Frenkel Frank en Olifant Radza de werkelijke trending topics zijn waar Nederland over twittert. Hoe graag ik de xenofoob Martin Bosma ook uit de Top 10 zie vallen, wat schiet je er nou feitelijk mee op als #kanjerguusje daar opduikt? Wordt jouw verdriet daar minder om?
Steun. Een kaartje is leuk toch? Boeiend of je iemand kent of niet. Er zijn zat acties en liefdadigheidsinstellingen die contact tussen wildvreemden faciliteren omdat mensen daar steun uit putten. En in plaats van dat het 1 iemand is die zegt: 'Sterkte' zijn het er nu duizenden die zeggen: 'Sterkte'

Ik snap dat wel en ik snap absoluut niet wat het met 'moreel verval' te maken heeft! :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_103785072
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:07 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je hoeft niets te verzwijgen. Dat bepaal je zelf. Ik moet toegeven het word steeds moeilijker om in RL een gesprek te beginnen. En dat komt mede door de digitale wereld. Daarom dat zovelen hun heil zoeken op het web.
Kun je uitleggen waarom het nu moeilijker is dan zeg een 5/10 jaar geleden? Ik begrijp dat niet helemaal namelijk (serieuze vraag).
Oh, and that's a bad miss!
pi_103785083
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:11 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wordt jouw verdriet daar minder om?
als het ook maar een snipper de kans heeft dat die mensen daar misschien ook maar een klein beetje door getroost zijn, is het de moeite waard. niet dat ik op twitter zit hoor
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_103785188
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik heb overwogen om het citaat in de OP gewoon te melden zonder bronvermelding, juist om te voorkomen dat mensen persoonlijk op die Diederik Smit zouden gaan inhakken. Het interesseert mij niet zo veel wie die man is en of zijn carrière als cabarier wil vlotten. Het gaat me om zijn stelling en die is algemeen van aard. Ik zie hem niet de draak steken met het verdriet van die ouders, maar hij vindt het verontrustend dat het tegenwoordig kennelijk de laatste wens van mensen is om trending topic te zijn op Twitter.
de kans is best groot dat het meisje zelf eens een keer gezegd heeft "man, wat zou ik met dat twitteren eens graag trending willen worden dan!", die opmerking zijn weg gevonden heeft bij iemand die dan nu denkt "meid! die geven we je dan". en och; de ouders zijn er klaarblijkelijk blij mee, wat ik me dan wel voor kan stellen. wat is daar dan mis mee?

je hoeft het niet te lezen, je hoeft niet mee te doen, je hoeft er helemaal niets mee. als je het niks vindt, dan negeer je het toch allemaal leuk. dat mag.
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:20:24 #180
321876 Cherna
Fuck the System
pi_103785271
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:15 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom het nu moeilijker is dan zeg een 5/10 jaar geleden? Ik begrijp dat niet helemaal namelijk (serieuze vraag).
Kijk om je heen dan weet je genoeg. De mens vol behangen met draden en gadgets. Geen tijd voor een goed gesprek want scrabble via een telefoon is belangrijker. Voer je een gesprek is dat constant in onderbreking want het pingen, smsen gaat voor. Enfin ik pas schijnbaar niet in die wereld. Tja dan zul je wel moeten om je shit op de PC te pleuren
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_103785346
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:13 schreef simmu het volgende:

[..]

:Y
net ng naar mijn buurmannen gezwaaid die onze voortuin aan het snoeien waren :P
en nu ff fokken terwijl de kinders slapen en dan strakjes ff weer irl boodschapjes doen :o

sorrie. maar wat vind ik het toch een onzin om te roepen dat de maatschappij verdigitaliseert. dat is niet zo, dan benm je zelf verdigitaliseerd (wat een woord :D ). je weetz wel; de maatschappij, dat ben jij!
Als de mens verdigitaliseerd, en de mens de maatschappij is, dan heb je uiteindelijk een verdigitaliseerde maatschappij hoor. ;)

Het internet moet een leuke, leerzame aanvulling op je (sociale) leven zijn; het moet niet JE leven zijn. :)
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_103785424
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Kijk om je heen dan weet je genoeg. De mens vol behangen met draden en gadgets. Geen tijd voor een goed gesprek want scrabble via een telefoon is belangrijker. Voer je een gesprek is dat constant in onderbreking want het pingen, smsen gaat voor. Enfin ik pas schijnbaar niet in die wereld. Tja dan zul je wel moeten om je shit op de PC te pleuren
Ja ok, dat begrijp ik wel, maar raakte jij daarvoor wel met iedereen aan de praat in de trein/bus? Ik kan me dat niet herinneren namelijk. Dus in de tijd dat eigenlijk nog niemand een mobieltje had.

Ik ben het overigens wel deels met je eens dat het erg irritant is dat ook mensen op feestje e.d. drukker bezig zijn met smsen en spelletjes spelen.
pi_103785458
Ik dacht aan een hoax toen ik die tweets zag, vroeger had je wel vaak van die nep kettingmail

(heb niet hele topic gelezen, dus het zal al wel eerder opgemerkt zijn)
٩๏̯͡๏)۶
pi_103785470
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:18 schreef simmu het volgende:
de kans is best groot dat het meisje zelf eens een keer gezegd heeft "man, wat zou ik met dat twitteren eens graag trending willen worden dan!", die opmerking zijn weg gevonden heeft bij iemand die dan nu denkt "meid! die geven we je dan". en och; de ouders zijn er klaarblijkelijk blij mee, wat ik me dan wel voor kan stellen. wat is daar dan mis mee?

je hoeft het niet te lezen, je hoeft niet mee te doen, je hoeft er helemaal niets mee. als je het niks vindt, dan negeer je het toch allemaal leuk. dat mag.
Nogmaals, het gaat niet om hoe ik ermee omga. Het is geen klacht van mijn kant, het stoort me niet dat ik het lees, cq. moet lezen. Ik vraag me vooral af wat mensen beweegt om er zo'n publieke aangelegenheid van te maken.

Uit het eerdere AD-artikel blijkt dat het meisje niet eens wist wat Twitter was. Als ik dan op Twitter kijk, valt me wel op dat beide ouders stelselmatig die hashtag gebruiken... Prima, moeten ze doen. Mensen die het willen lezen, kunnen dan de berichten over Guusje volgen. Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
  † In Memoriam † maandag 31 oktober 2011 @ 14:29:08 #185
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103785613
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nogmaals, het gaat niet om hoe ik ermee omga. Het is geen klacht van mijn kant, het stoort me niet dat ik het lees, cq. moet lezen. Ik vraag me vooral af wat mensen beweegt om er zo'n publieke aangelegenheid van te maken.

Uit het eerdere AD-artikel blijkt dat het meisje niet eens wist wat Twitter was. Als ik dan op Twitter kijk, valt me wel op dat beide ouders stelselmatig die hashtag gebruiken... Prima, moeten ze doen. Mensen die het willen lezen, kunnen dan de berichten over Guusje volgen. Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
Ik zie liever dit als re-tweet dan een opmerking van een beroemdheid.
pi_103785619
quote:
Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
*click* retweet.

Het stelt niks voor. In dat opzicht zou je wel kunnen zeggen dat de waarde van zoiets niks meer voorstelt, aan de andere kant, als je leest dat het de laatste wens is, waarom dan niet?
Ik bedoel, wat is ¤15,- overmaken naar een goed doel? Over het algemeen ook een ver van je bed show en weinig directe emotionele waarde.
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:31:12 #187
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_103785701
quote:
Maar van dat massale retweeten begrijp ik niks.
Een nieuw soort kettingbrief ellende.

quote:
Craig Shergold (born 24 June 1979) is a British former cancer patient who is most famous for receiving over 35 million greeting cards, earning him a place in the Guinness Book of Records. Variations of the plea for greeting cards sent out on his behalf in 1989 are still being distributed through the Internet, making the plea one of the most persistent urban legends.

In 1989, Shergold, then aged nine, was diagnosed with what was thought to be terminal brain cancer. His family issued a chain letter[citation needed], requesting that greeting cards be sent to Shergold so that he could make it into the Book of Records. They neglected to put a time limit on the appeal and as a result, 19 million greeting cards were sent by the next year, and 35 million by the end of 1991. American businessman John Kluge learned of Shergold’s plight, and arranged for him to have brain surgery to remove the tumor, an operation that was successful.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:31:43 #188
321876 Cherna
Fuck the System
pi_103785722
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:23 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Ja ok, dat begrijp ik wel, maar raakte jij daarvoor wel met iedereen aan de praat in de trein/bus? Ik kan me dat niet herinneren namelijk. Dus in de tijd dat eigenlijk nog niemand een mobieltje had.

Ik ben het overigens wel deels met je eens dat het erg irritant is dat ook mensen op feestje e.d. drukker bezig zijn met smsen en spelletjes spelen.
Regelmatig. Nu is het nog sporadisch. Goed het zal wel aan mij liggen dan. En het gevaar bestaat inderdaad wanneer je niet mee hobbelt met al deze nieuwe vormen van berichtgevingen, twitter, facebook etc etc je uiteindelijk buiten de boot valt.
pi_103785861
Niemand de blog nog gepost?

http://guusje-lowie.blogspot.com/

Ik kan me zo ontezettend goed voorstellen dat je dit op deze manier deelt met de buitenwereld. Je kan het van je afschrijven, daarnaast denk ik dat er honderden naaste vrienden, familie, bekenden en kenissen willen weten hoe het gaat met zo'n meisje.

Doe eens gek, lees een paar artikelen en reageer dan nog eens laconiek. Ook dit is internet. Een medium, een manier van contact voeren met de buitenwereld. Ook aandacht vragen voor de ziekte zelf, de Ronald Mc Donald huizen etc. etc. Erg aangrijpend...

Dat zo'n meisje TT wil worden.. Laat haar! Ze wilde ook een toverstaf van Harry Potter, die heeft ze ook gekregen, alleen had ze de kracht niet meer om het stokje in de lucht te krijgen. Is dat dan ook stom? Harry Potter is immers fictie.

Iemand die commercial gezien van die personen die een tekst voorlezen en vragen om donatie's, maar dat het voor hen niet meer uitmaakt want zij zijn toch dood?

Da's ook zeker stom he? Al die aandachtvragerij..

Waarom is FOK! eigenlijk zo groot geworden?! Ow ja.. door mensen die topics openen en aandacht willen in die topics.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_103785882
quote:

[..]

zoiets wordt niet 'gemaakt'. daar is geen bewuste weloverwogen beslissing van "ok, dit ga ik doen, ik maak het allemaal een hele grote publieke tranentrekker!" aan vooraf gegaan vanuit die ouders.

dus je vraag gaat alleen over "wat beweegt mensen om zo met vreemden mee te leven". nou ja, wat brentmeister al zegt: "klikkerdeklik" retweet. 1-2-3-klik-en-klaar. combineer dat met een heleboel mensen bij wie zoiets toch zal leven (een kind met kanker die sterft. dat is voor velen nu eenmaal zo ongeveer het ergste wat ze zou kunnen overkomen in hun gedachten) en je hebt heel veel heel publieke aandacht in een hele korte tijd.
pi_103786050
Mooi gebaar. Hopenlijk een stille tocht, want het mag niet gebeuren dat zo jong iemand sterfd! Dit gun je een kind toch niet.
pi_103786245
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:41 schreef 16meter het volgende:
Mooi gebaar. Hopenlijk een stille tocht, want het mag niet gebeuren dat zo jong iemand sterfd! Dit gun je een kind toch niet.
sterfd :{
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_103786329
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Regelmatig. Nu is het nog sporadisch. Goed het zal wel aan mij liggen dan. En het gevaar bestaat inderdaad wanneer je niet mee hobbelt met al deze nieuwe vormen van berichtgevingen, twitter, facebook etc etc je uiteindelijk buiten de boot valt.
die buschauffeur zit echt niet tijdens het jou in laten stappen op zn mobiel te twitteren hoor ;) dus je mag gewoon best nog wel "goedemorgen" zeggen :*
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:56:12 #194
321876 Cherna
Fuck the System
pi_103786556
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:49 schreef simmu het volgende:

[..]

die buschauffeur zit echt niet tijdens het jou in laten stappen op zn mobiel te twitteren hoor ;) dus je mag gewoon best nog wel "goedemorgen" zeggen :*
Dat is niet wat ik bedoel.

Dit lijkt er meer op

Ik doel meer op de samenleving in het algemeen. Het individualisme draagt zorg dat mensen hun heil zoeken op het web met alle gevolgen. Maar nogmaals ik zal het wel niet begrijpen.
pi_103787460
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:36 schreef simmu het volgende:
zoiets wordt niet 'gemaakt'. daar is geen bewuste weloverwogen beslissing van "ok, dit ga ik doen, ik maak het allemaal een hele grote publieke tranentrekker!" aan vooraf gegaan vanuit die ouders.

dus je vraag gaat alleen over "wat beweegt mensen om zo met vreemden mee te leven". nou ja, wat brentmeister al zegt: "klikkerdeklik" retweet. 1-2-3-klik-en-klaar. combineer dat met een heleboel mensen bij wie zoiets toch zal leven (een kind met kanker die sterft. dat is voor velen nu eenmaal zo ongeveer het ergste wat ze zou kunnen overkomen in hun gedachten) en je hebt heel veel heel publieke aandacht in een hele korte tijd.
Sorry, maar ik deel deze mening niet. Er wordt wél actief een publiekelijke aangelegenheid van gemaakt. Er is een speciale website, de ouders twitteren er heel bewust over door middel van een speciale hashtag.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2011 15:30:44 ]
pi_103787735
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:35 schreef Adolecens het volgende:
Niemand de blog nog gepost?
http://guusje-lowie.blogspot.com/
De blog staat gelinkt in het nieuwsbericht uit de OP. De links zijn ook zo aanwezig in het bericht op de website van Omroep Brabant en ik heb ze overgenomen.

quote:
Ik kan me zo ontezettend goed voorstellen dat je dit op deze manier deelt met de buitenwereld. Je kan het van je afschrijven, daarnaast denk ik dat er honderden naaste vrienden, familie, bekenden en kenissen willen weten hoe het gaat met zo'n meisje.
Dat die honderden mensen het willen weten, kan ik me ook prima voorstellen. En ook dat die ouders het van zich af willen schrijven en willen delen. Maar je kunt daarin ook doorslaan, is mijn mening.

quote:
Doe eens gek, lees een paar artikelen en reageer dan nog eens laconiek. Ook dit is internet. Een medium, een manier van contact voeren met de buitenwereld. Ook aandacht vragen voor de ziekte zelf, de Ronald Mc Donald huizen etc. etc. Erg aangrijpend...

Dat zo'n meisje TT wil worden.. Laat haar! Ze wilde ook een toverstaf van Harry Potter, die heeft ze ook gekregen, alleen had ze de kracht niet meer om het stokje in de lucht te krijgen. Is dat dan ook stom? Harry Potter is immers fictie.

Iemand die commercial gezien van die personen die een tekst voorlezen en vragen om donatie's, maar dat het voor hen niet meer uitmaakt want zij zijn toch dood? Da's ook zeker stom he? Al die aandachtvragerij..
De blog is inderdaad aangrijpend. Maar het was net zo aangrijpend geweest voor die familie en voor bekenden wanneer ik die tekst niet had gelezen.

Aandacht vragen voor een ziekte - je doelt trouwens op ALS - is natuurlijk prima, temeer wanneer er meer onderzoek nodig is. Het ging er mij geen moment om dat je geen aandacht mag vragen voor nare ziektes en de bestrijding daarvan. Het ging mij meer om het mechanisme waarmee een privégebeurtenis een soort publieke aangelegenheid wordt.

quote:
Waarom is FOK! eigenlijk zo groot geworden?! Ow ja.. door mensen die topics openen en aandacht willen in die topics.
Dat zal voor sommige topics en voor bepaalde topicstarters wel gelden, maar het speelt bij het openen van dit topic geen enkele rol. Ik neem simpelweg een verschijnsel waar, waarover ik discussie wil voeren, meer niet.
pi_103789909
Ik zag gisteren ook hele blije tweets in de trant van:

'kom op mensen, #kanjerguusje is al trendingtopic #4, nog even tweeten en we hebben het gehaald!"

Dat is toch wel vrij triest
٩๏̯͡๏)۶
pi_103790289
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:53 schreef kruidkoekje het volgende:

[..]

maar troost vind je toch niet via twitter?!
blijkbaar zij wel. wie ben jij om te zeggen van niet?
pi_103796081
Waarom maken mensen zich toch altijd zo fucking druk om anderen? Als je er niet aan wil mee doen dan zijn wij als mens zijnde uitgerust met het vermogen Negeren! oftewel geen aandacht aan geven.

Als je er zo tegen bent waarom überhaupt op reageren? indirect ben je dus net zo "fout" bezig.

Maarja mensen moeten altijd maar iets te klagen hebben op een moment dat er massaal toch mensen zijn die er achter staan.

Heel apart maar dit soort mensen zijn in mijn ogen erger bezig.

Loat goan!
pi_103826554
De vader van Guusje ontkent dat het worden van trending topic een wens van Guusje was; zie slotalinea van de tekst.

quote:
Vader Guusje van Gorp van Kanjerguusje.nl: '31 maart 2011 veranderde mijn wereld'
KAATSHEUVEL - Zondagmiddag 30 oktober overleed de 10-jarige Guusje van Gorp uit Kaatsheuvel aan de gevolgen van kanker. Acht maanden geleden kregen haar ouders Lowie en Yvonne van Gorp het nieuws te horen dat hun dochter ongeneeslijk ziek was. Vanaf dat moment besloot haar vader een blog bij te houden.

Lowie van Gorp schrijft bijna dagelijks over zijn gezin. Zijn vrouw Yvonne, dochters Janneke (17), Lisa (15), Guusje (10) en Loes (8) en zijn zonen Hans (14) en Anton (12). Vanaf het begin blijkt dat Lowie erg open is over wat zijn familie overkomt.

In zijn eerste blog schrijft hij over zijn besluit om Guusje zelf te vertellen dat ze ziek is. "Ik ga voor haar op bed zitten en pak haar beide handen. Ik kijk haar diep in de ogen. Yvonne houdt Guusje vast. De artsen staan achter mij. Ik vertel Guusje dat we morgenochtend vertrekken naar een ziekenhuis in Amsterdam. Ze is ziek. Heel erg ziek.."

Lowies blogs zijn puur en eerlijk. Iedereen mag weten hoe moeilijk het af en toe is. Een onderwerp dat regelmatig terugkeert is de 'Kanjerketting'. Een ketting die kinderen bij elkaar verzamelen door kralen die ze krijgen bij elke vervelende behandeling die ze moeten doorstaan. "Guusje heeft ook een Kanjerketting. Deze is voor haar van grote waarde", schrijft Lowie van Gorp op zijn blog. "Bij elke vervelende behandeling krijgt ze een beloning. Een kraal die zegt: "Guusje, jij bent een kanjer!" Ze heeft al kralen voor prikken, scans, echo, röntgen, beenmergpunctie, narcose, radioactieve behandeling, opname intensive care, etcetera. Meer dan 65 kralen hangen aan haar ketting. Hoeveel zullen het er worden?", schrijft Lowie op 17 april.

Een paar dagen geleden nog schreef hij over het aantal rode kralen die Guusje had. De kralen staan symbool voor het bloedprikken, waar Guusje geen fan van is. "Sommige mensen worden al bang van een klein prikje. Kijk naar Guusjes kanjerketting en tel het aantal rode kralen. Dat doet pas pijn."

Cynisch
Diezelfde dag betrapt Lowie zich er op dat hij cynisch wordt van de hele situatie als hij schrijft over een mail die hij stuurt naar Stichting Doe een Wens. "Ik weet niet of Guusjes wens binnenkort in vervulling kan gaan. Dat zal voor Guusje een enorme klap zijn. Kan er wel bij. Kan Guusje wel hebben. Sinds half maart heeft ze toch alleen maar goed nieuws gehad. Nu word ik cynisch. Niet doen Lowie. Niet uit je rol vallen."

'Guusje vliegt weg'
Drie dagen later, op 30 oktober, is het 'kleine meisje met lange blonde haren' overleden. Precies acht maanden na Lowies eerste blog en de eerste confrontatie met de gruwelijke ziekte.

"Guusje, Papa, mama, Janneke, Lisa, Hans, Anton, Loes en de favoriete verpleegkundige zijn erbij. We omringen Guusje met onze liefde, als ze wegvliegt. Om half 3 's middags. Op weg naar een andere werkelijkheid. Een wereld zonder pijn."

Trending topic
Op internet deed het verhaal de ronde dat het Guusjes laatste wens was om trending topic te worden op Twitter. Dat is gelukt, maar volgens Guusjes vader Lowie klopt het verhaal niet. "Guusje wist niets van Twitter af."
Bron: http://www.omroepbrabant.(...)rde+mijn+wereld.aspx (beetje ingekort)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2011 12:23:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')