als je dat nou ook even onderbouwdquote:Op maandag 24 oktober 2011 08:47 schreef blomke het volgende:
TR08: je zit jezelf voor de gek te houden.
Alleen om dit plaatje ga ik dit topic volgen. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:40 schreef TR08 het volgende:
Dan het systeem:
We gaan de leidingen voor de vloerverwarming met beugels/krammen onder de houten draagvloer vastzetten en dan daaronder isoleren. Dit systeem heeft nul opbouwhoogte ten opzichte van de bestaande situatie.
Dat is mijn voornaamste punt van bezwaar: de buizen zitten in een vrij dunne laag stilstaande lucht en kunnen hun warmte daardoor slecht kwijt.quote:Op maandag 24 oktober 2011 13:25 schreef Arkai het volgende:
Daarnaast vind ik het ook opmerkelijk dat je de warmteoverdracht realiseert met slangen die bijna geen contact maken met de vloer waardoor je heel lang moet wachten voor je iets merkt van de warmte.
Hij zou het probleem enigzins kunnen verzachten door bijvoorbeeld 100 12x12 (1W) computerventilatoren te installeren onder de vloer die axiaal gericht zijn. De warmteoverdracht zal dan pak'm beet een factor 10 tot 20 toenemen maar nog steeds is dat verre van ideaal. Juist in een constructie waar je alle speelruimte hebt om het warmtecontactoppervlak te vergroten is het gebruik van natuurlijke c.q. geforceerde convectie het slechtste wat je kunt bedenken. Uiteindelijk kan het ook wel op de manier die TS voorstelt maar dan zou hij zijn vloerverwarming nooit uit moeten zetten. TS is in zijn hele ontwerp de tijdscomponent vergeten terwijl juist dat hetgeen is wat bepalend is voor het wooncomfort (en het kostenplaatje).quote:Op maandag 24 oktober 2011 14:24 schreef blomke het volgende:
Dat is mijn voornaamste punt van bezwaar: de buizen zitten in een vrij dunne laag stilstaande lucht en kunnen hun warmte daardoor slecht kwijt.
Hier sla je de spijker op de kop! Dat hele slangenidee vergeten en een soort van warmeluchtverwarming in die ruimte aanbrengen. Via een convector-achtig iets aan de randen van de kamer, blaas je gecontroleerd een hoeveelheid opgewarmde lucht erdoor, zodat je een hogere warmteoverdracht en lagere temperatuursgradiënt hebt.quote:Op maandag 24 oktober 2011 14:43 schreef Arkai het volgende:
[..]
Hij zou het probleem enigzins kunnen verzachten door bijvoorbeeld 100 12x12 (1W) computerventilatoren te installeren onder de vloer die axiaal gericht zijn. De warmteoverdracht zal dan pak'm beet een factor 10 tot 20 toenemen maar nog steeds is dat verre van ideaal.
Dat lijkt een beetje op hoe de Romeinen vroeger vloerverwarming hadden.quote:Op maandag 24 oktober 2011 15:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier sla je de spijker op de kop! Dat hele slangenidee vergeten en een soort van warmeluchtverwarming in die ruimte aanbrengen. Via een convector-achtig iets aan de randen van de kamer, blaas je gecontroleerd een hoeveelheid opgewarmde lucht erdoor, zodat je een hogere warmteoverdracht en lagere temperatuursgradiënt hebt.
Bovendien goedkoper en eenvoudiger in aanleg.
Nee. Die reken ik uit.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 09:00 schreef blomke het volgende:
Neem je ook nog een waarde voor "de pinch"aan?
Uitgaan van 1/2 thermostatische afsluiters met dubbele instelling ?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:54 schreef TR08 het volgende:
Dankje
Ik zou wel wat KvS (of Kv) waardes willen hebben van regel afsluitertjes die je op een 6-groeps verdeler zou plaatsen icm 16mm slangen
Ik moet straks de temperaturen van de 6 groepen gelijk gaan trekken dus voor het inregelen zullen er wel wat klepjes op moeten. Die klepjes verhogen de drukval van het systeem en dan krijg ik een nieuw punt op de pompcurves.
Je rookgas condenseert onder atmosferische druk wat kortgezegd neerkomt op een temperatuur van 100 graden Celsius. Tenzij je condensor heel slecht is ontworpen is het volkomen realistisch om aan te nemen dat het rookgas droog uit je condensor komt. Het is dus niet praktisch om de 100% verzadigingslijn van het Mollier-diagram aan te houden maar verstandiger om uit te gaan van reele enthalpieverschillen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:09 schreef TR08 het volgende:
-Condensatie begint (vanwege brandstof en brandstof-lucht verhouding) bij 55C uitgaande van een uniforme rookgas temperatuur.
-De rookgassen koelen af en volgen een lijn van 100% luchtvochtigheid.
Je krijgt dan het volgende plaatje:
[ afbeelding ]
Je haalt stoom en rookgassen door elkaar; een ketel is geen condensor zoals achter een turbine.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:51 schreef Arkai het volgende:
[..]
Je rookgas condenseert onder atmosferische druk wat kortgezegd neerkomt op een temperatuur van 100 graden Celsius. Tenzij je condensor heel slecht is ontworpen is het volkomen realistisch om aan te nemen dat het rookgas droog uit je condensor komt. Het is dus niet praktisch om de 100% verzadigingslijn van het Mollier-diagram aan te houden maar verstandiger om uit te gaan van reele enthalpieverschillen.
Voor de rest hoop ik dat je systeem werkt want het ontwerp is erg amateuristisch.
Kan gebeurenquote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:23 schreef Arkai het volgende:
Hmm, jullie schijnen gelijk te hebben. Omdat rookgas vaak wordt gemodelleerd als een ideaal gas dacht ik dat de fugaciteitscoefficient voor damp ook gelijk zou zijn aan 1 op atmosferische druk (onterecht natuurlijk).
Je zat hier bijna goedquote:Met reele enthalpie verschillen bedoel ik dat de bijdrage van de nevel het makkelijkst uitgerekend kan worden door h,damp-h,vloeistof maar omdat de partiele druk ook daalt tijdens het condenseren geldt die relatie niet meer voor een isotherme condensatie. Anyway, my bad. Ik moet me maar eens verdiepen in hoe die ketels werken.
Dat klopt. Verder heb ik een vuistregel dat als de temperatuur 10 graden stijgt, de verzadigingsdruk bijna verdubbelt. Dan zou je van 45 -> 55 graden op iets minder dan 0,2 bar uitkomen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:11 schreef TR08 het volgende:
Ik heb gerekend met dat de partiele spanning van waterdamp gelijk is aan de verzadigingsdruk van puur water bij de heersende temperatuur. Bij lagere temperaturen zit je er weliswaar een paar % naast maar deze benadering is toch meer dan nauwkeurig genoeg als je ketels uitrekent
Ik zit meestal met drukken tussen 10 en 400 Bar te rekenen, dan geldt die regel niet meer denk ik. Maar het zou kunnenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt. Verder heb ik een vuistregel dat als de temperatuur 10 graden stijgt, de verzadigingsdruk bijna verdubbelt. Dan zou je van 45 -> 55 graden op iets minder dan 0,2 bar uitkomen.
Ja en nee. De condensatie van de eerste bundel pijpen wordt wel goed gemengd. Van de laatste rijen is dat minder. Mits je een warmtewisselaar hebt die uit een paar rijen pijpen bestaat. Sommige ketels hebben een andere constructie en dan is alles weer andersquote:Heb nog wel één vraag over je wandtemperatuur: je zegt dat langs de wand de rookgassen iets hoger in temperatuur zijn dan het CV water (ik noem dat "de pinch"), maar dat verder van de wand de gastemperatuur hoger is en geen condensatie optreedt (= rendementsverlies).
Maar hoe zit het met de turbulente menging? Je rookgassen zijn toch hardstikke turbulent, dus ik zou verwachten dat je een homogene temperatuursvedeling krijgt en condensatie door het hele gasmengsel? Of niet>?
Geen idee, ik heb maar even eentje gegoogled. Aan de schaal van de boiler te zien zal het wel iets van ongeveer 250MW Gasturbine vermogen zijn.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:27 schreef blomke het volgende:
Welke gasturbine staat daar voorgeschakeld?
http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Vloerverwarmingsbuizen_c_9010473quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:14 schreef TR08 het volgende:
Nog een vraagje: Ik heb circa 450m slang nodig voor dit project (16mm) waar kan ik in Twente goede slang voor een leuk prijsje krijgen?
Dat zegt niets, al is het maar om de doodeenvoudige reden dat er tusen deze installaties een wereld van verschil zit.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:24 schreef TR08 het volgende:
Mijn specialiteit is trouwens de proces kant van dit soort "keteltjes":
[ afbeelding ]
Vandaar dat ik wel enigszins durf te pretenderen in de gaten te hebben waar ik mee bezig ben
Ik volg dit topic met hoge interesse, alhoewel ik me bezig houd met de kleine keteltjes, is dit toch verdomt interessant.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:24 schreef TR08 het volgende:
Mijn specialiteit is trouwens de proces kant van dit soort "keteltjes":
[ afbeelding ]
Vandaar dat ik wel enigszins durf te pretenderen in de gaten te hebben waar ik mee bezig ben
Deze firma is een van de grootste in Nederland op het gebied van vloerverwarmingquote:Op zondag 30 oktober 2011 08:40 schreef TR08 het volgende:
Ik ben een update aan het schrijven met de uiteindelijke layout. Ondertussen loop ik tegen iets razend interessants aan:
Deze firma: http://www.wth.nl/nl-NL
Ik weet niet hoe jij aan die 4 K temperatuursverschil over het alu-laagje bent gekomen, maar bij een Lambda van 237 W/mK en een alu dikte van 0,0005 m, kom ik op een warmteweerstand U van 474 kW/m²K.quote:Op zondag 30 oktober 2011 09:56 schreef TR08 het volgende:
Hoe dik is die alu laag van de warmtespreider trouwens?
Hier zie ik 0.5mm
Even een sommetje over de warmte geleiding daarvan:
[ afbeelding ]
Temp val bij 10W/m is zo'n beetje 4C. Ik heb een gemiddeld vermogen van 5W genomen onder de aanname dat de alu plaat haar warmte keurig verdeeld afstaat. De waarheid is natuurlijk meer richting dat de alu plaat vlakbij de slang meer vermogen af staat dan verderop, maar dit is eerst even het snelle schot voor de boeg.
Erg flauw van je, zodra het voor je pleit ga je puur uit van theoretische berekeningen maar pas het niet in je straatje dan ga je opeens uit van aannames.quote:Op woensdag 2 november 2011 10:39 schreef TR08 het volgende:
Goed, dan maar even het financiele plaatje achter de spreiders:
Stel ze kosten mij 750 euro.
Stel ik bespaar 2% stook kosten omdat mijn ketel rendement 2% stijgt (en dan ben je een knappe jongen met 5 graden zakking)
Mijn besparing per maand is dan 1.5 euro.
De investering van de spreiders verdient zich dan in 500 maand terug ofwel ruim 40 jaar.
Ik kan mijn geld dus beter besteden.
Ik heb de warmte doorgang in de breedte richting van de strip genomen omdat dat die de temperatuur afname over de strip als functie van afstand tot de slang bepaalt.quote:Op woensdag 2 november 2011 10:22 schreef blomke het volgende:
-knip-
P.S. onze verschillen in temperatuursgradiënt ontstonden door dat we in verschilllende richtingen keke: ik loodrecht op de vloer en jij parllel op de vloer. Blijft vreemd dat jij de afmetingen van 2 dimensies in één formule stopt.
Word je blijer als ik die 2% ga verifieren met die QT curve van rookgas koeling die ik eerder postte?quote:Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef klipper het volgende:
[..]
Erg flauw van je, zodra het voor je pleit ga je puur uit van theoretische berekeningen maar pas het niet in je straatje dan ga je opeens uit van aannames.
-knip-
Dat snap ik, dat zei ik ook, maar in je excelsheet stop je zowel die 1 cm als die 0,5 mm in één formule.quote:Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik heb de warmte doorgang in de breedte richting van de strip genomen omdat dat die de temperatuur afname over de strip als functie van afstand tot de slang bepaalt.
-Ik heb alleen warmte overdracht als gevolg van convectie meegenomen in mijn berekening zonder spreider. Mijn sommetjes gaan dus al uit van 0% contact tussen slang en ondervloer. Deze benadering is ook al goed als de slangen 10cm (of een meter als je wilt) los onder de vloer liggen te zweven.quote:Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef klipper het volgende:
[..]
-knip-
Een tweede feit wat je nu over het hoofd ziet is dat de aluminium warmtespreider er tevens voor zorgt dat de slang ook overal tegen de vloer aanzit, zoals jij gaat beugelen zal dat niet het geval zijn wat je ook niet meeneemt in je berekeningen.
-knip-
Je bedoelt "een differentiaalvergelijking" en als je goed bij het college warmtetransport had opgelet, weet je dat dat de Navier Stokes vergelijkingen zijn die ik altijd als opbeurend heb ervaren.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:04 schreef TR08 het volgende:
Blomke nog even wat extra: Als ik in 1 vergelijking zowel het warmte transport door de breedte van de strip mee moet nemen als in de hoogte krijg je een of ander vreselijk vervelende matrix vergelijking waar we allemaal niet vrolijk van worden.
Ik neem aan dat hij hier meerdere groepen van maakt en zodoende de slang een paar keer inkort voor gebruik.quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:54 schreef cvboer het volgende:
Lijkt me anders behoorlijk lastig, werken met zulke lengtes buis onder de vloer.
buigradius van 6 cm, 5 cm kan nog, maar door het warme water kan hij alsnog knikken.quote:Op zondag 13 november 2011 21:36 schreef TR08 het volgende:
Klein vraagje nog...wat is zo'n beetje de minimale radius waar je zo'n slang in kunt buigen voor hij knikt? Ik zou het jammer vinden als ik in zo'n lange lengte op een onhandige plek een zwakke plek in de slang maak.
Diameter, zodoende komen de slangen op 10 cm standaard uit elkaar te liggen.quote:Op maandag 14 november 2011 15:32 schreef TR08 het volgende:
Ga ik doenHet wordt 16x 2mm en ik vraag de handleiding er wel bij. Klipper: Bedoel je diameter of straal met jouw getallen? Ik meen gezien te hebben dat 16x2 gelegd wordt op 100mm slang-slang afstand zonder dat de lus daarbuiten sterk uitwaaiert.
Kan wel, maar dan krijg je 20 van deze en verder niet veel nieuwsquote:Op zondag 20 november 2011 13:02 schreef junkiexp het volgende:
Mogen we ook wat foto's ?
Ben wel benieuwd !
Het zal vast al eerder aan de orde geweest zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je de warmte 'vasthoudt'? Bij normale vloerverwarming verwarm je het beton, en beton houdt zn warmte goed vast, maar lucht natuurlijk niet zo goed. Zeker niet als je de kruipruimte ook nog ventileert. Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op dinsdag 22 november 2011 08:17 schreef TR08 het volgende:
Ik moet echt de hele tijd heen en weer kruipen, als ik meteen elk bochtje netjes met clips tegen de vloer moet gaan zetten kom ik niet vooruit. Alle lussen zijn nu goed op lengte en straks gewoon even een uurtje oid met de boormachine en wat extra clips rond en dan zit alles strak
Het lijkt trouwens op de laatste foto of die slangen "te lang" zijn en voor de muur zitten. Ze zijn echter precies op zo'n lengte dat ze 4-5cm uit de muur blijven als ik ze richting de vloer fixeer
Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Even overleg gehad met de expert naast mij: Een "snel huis" maw eentje met weinig thermische traagheid is -in principe- zuiniger te stoken dan een huis met veel traagheid. Bij een huis met veel traagheid heeft het geen zin om 's nachts de kachel een paar graden lager te doen en bij een "snel" huis wel. Het trage huis verliest daarom meer energie zonder dat het ver in temperatuur zakt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Hout gaat inderdaad straling iets tegen houden. Daarom heb ik straling ook niet mee genomen in de warmte overdracht berekeningen. Alleen pure convectie en pure geleiding zit in het model.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:07 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.
Wat TR08 is eigenlijk een droogbouwsysteem alleen omgekeerd.
Ik denk wel dat het goed kan werken, alleen het zal niet helemaal optimaal zijn omdat het hout wat straling gaat tegenhouden.
Naar alle waarschijnlijkheid wel. Ik verwacht 3 graden, dat vind je zo links en rechts terug als acceptabel icm vloer verwarming en houten vloeren.quote:@TR08, ga je nachtverlaging toepassen ?
40 graden. De badkamer wordt bij meer onprettig warm en die zit op hetzelfde systeem. Vermogens verlies nemen we voor lief, de huidige opstelling levert voldoende naar onze wensen bij 40C.quote:En met welke water temperatuur wil je gaan stoken ?
7 + 1 voor de badkamer.quote:En hoeveel groepen zijn dit eigenlijk ?
Mijn max groep lengte is iets van 16 x 3.5 + 20=72m/groep.quote:120 meter slang bij verwarming en 90 meter bij koeling is de maximale lengte per groep.
Anders moet je met een grotere flow gaan werken en zul je ruis gaan horen e.d.
En daarnaast is het minder efficient.
Wat voor wat?quote:Wat voor verder ga je gebruiken ?
Ja idd, thanks.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:
Wat voor verder ga je gebruiken ? Denk dat hij wil vragen,Wat voor verdeler ga je gebruiken
Ok, zorg wel voor een maximaalthermostaat zodat je pomp uitslaat als het nodig is.quote:Op donderdag 24 november 2011 08:38 schreef TR08 het volgende:
Verdeler wordt een of ander heel simpel ding zonder pomp maar met kranen tbv temperatuur instellen per groep. De pomp die we gebruiken is de pomp die al in de badkamer vloerverwarming geinstalleerd is.
"Het lijkt enigszins hier op"
[ afbeelding ]
Maar dan een nieuwe iets nettere. Kranen e.d. koop ik er zelf meteen bij van de installateur.
Ik vind het type en plaatje even niet terug.
Kruipruimte meet ik vanavond wel even opHij is niet hoog, maar als je op je rug ligt en die slangen/klemmen in de vloer te schroeven is dat eigenlijk ook wel relaxed omdat je overal gewoon zonder rekken en strekken bij kunt.
Ja als je die mogelijkheid hebt dan moet je dat zeker doen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 08:02 schreef TR08 het volgende:
Nog beter is het om je systeem zo uit te rekenen dat de pomp altijd op zijn minimum stand kan draaienMensen denk soms wel eens dat ze klaar zijn met een A-label pomp en leggen vervolgens iets aan waardoor die pomp alsnog flink gas moet geven.
Ik heb een Wilo pomp en mijn systeem zal het gaan doen met ongeveer 160kWh/jr. Dan ga ik er vanuit dat hij 4000 uur/jaar draait op minimum last. (40W x 4000 uur). Daarbij moet de pomp dan nog absoluut de volle 40W eten die aangegeven staat op standje 1.
Zo'n schakelaar wil ik er nog wel bij hebben
Heb je nog een link van waar dat overzichtje van je staat? Ben wel benieuwd waar ze dit op baseren.
Volgens mij is dat om de radiatoren waterzijdig in te regelen. D.w.z. alle radiatoren die in bedrijf zijn, de zelfde retourtemperatuur en zo laag mogelijk. Dan werkt de installatie effectief én efficient.quote:Op maandag 28 november 2011 21:47 schreef TR08 het volgende:
Iemand vertelde me nog dat de kraantjes in de regel aan de retourzijde (van de slangen) gemonteerd worden. Er was een verhaal bij met dat aan die kant smoren het water langer in het systeem zou blijven....vond het wat apart. Punt is dat diegene ergens wel gelijk bleek te hebben met de tip, maar alleen vanwege een andere reden
Er komt isolatie onder. Dat van die geringe warmte-overdracht naar de houten vloer, is wat het hele topic al meespeelt, maar niet echt opgelost wordt....quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:43 schreef Bisamrat het volgende:
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, kan me niet voorstellen dat de vloerverwarming efficiënt werkt als je ze zo aan de vloer vastmaakt. Komt er nog iets van een kap onder de slangen, zodat ze niet gewoon hangen in de kruipruimte? Warme lucht stijgt uiteraard, maar of het zo voldoende de vloer verwarmt ..... (niet het hele topic gelezen trouwens)
Bedoel je hier "slang groepen" ipv radiatoren?quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij is dat om de radiatoren waterzijdig in te regelen. D.w.z. alle radiatoren die in bedrijf zijn, de zelfde retourtemperatuur en zo laag mogelijk. Dan werkt de installatie effectief én efficient.
35 graden is zelfs aan de wat warme kant nu, 30 zou voldoende moeten zijn.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:41 schreef TR08 het volgende:
35C op moment van testen. Had het even terug geschroefd
Tsja...misschien wel. Voor het acclimatiseren van de vloer is 30 nu even iets beter. Maar de vloer die er nu ligt gaat er toch zo uit.quote:Op donderdag 29 december 2011 23:55 schreef klipper het volgende:
[..]
35 graden is zelfs aan de wat warme kant nu, 30 zou voldoende moeten zijn.
Mij valt het niet tegen. Het model gaf al aan dat er met 40C water temp tegen de 40W/m2 afgegeven kan gaan worden naar boven. De isolatie naar onder verandert daar niet zo veel aan, je zult met name zien dat de water temperatuur in de retour iets gaat stijgen.quote:Gezien de afstand van de leidingen onderling, de aanvoertemperatuur, de bereikte ruimtetemperatuur en de huidige buitentemperatuur valt het me nu nog tegen moet ik zeggen.
Ben reuze benieuwd wat de isolatie hier nog aan gaat veranderen.
Uhm ja dat kan. Maar dan moet je wel even wat randvoorwaarden gaan dicteren. Bij welke temperatuur begin je, zit er veel vocht in de muren, waait het hard, hoe koud is het buiten, hoeveel water zit er in je verwarmings systeem...allemaal dingen die mee tellen. Maar als je alles weet kan het wel. Het hangt er een beetje vanaf hoe nauwkeurig je het wilt wetenquote:Op vrijdag 30 december 2011 12:47 schreef junkiexp het volgende:
Goede vorderingen, ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als alles klaar en geïsoleerd is.
Gezien jouw kundigheid in berekeningen kun je vast wel een berekening maken wat je aan m3 gas moet verstoken om de kamer op 20 graden te krijgen
Wie is "ons" ?quote:Die verdeler van je badkamer komt trouwens bij ons vandaan, dat is ons private label
Is dat een elektrisch systeem?quote:Op donderdag 16 februari 2012 11:37 schreef Samsam74 het volgende:
ow wat leuk om te lezen, dat is weer een heel ander systeem, wij gaan een termofloor verwarming leggen met daarover laminaat.
waarom zou je precies bang moeten zijn voor een puntbelasting als er laminaat overheen ligt?quote:Op donderdag 16 februari 2012 11:52 schreef TR08 het volgende:
Cement is nou ook weer niet zo'n heel tofffe warmtegeleider hoor....
Duidelijk beter dan hout, dat wel. Maar niet optimaal.
Het systeem van Thermofloor geloof ik op zich wel in. Het grootste probleem dat ik alleen zie is bescherming van de slangen en heel houden van de vloer bij punt belastingen.
[ afbeelding ]
Als je thermofloor gaat leggen conform deze afbeelding geeft geen enkele vloer leverancier je garantie dat het hout/laminaat heel blijft. Of de slangen heel blijven...ik help het je hopen.
dat begrijp ik, maar waar komt die puntbelasting vandaan dan? Fatsoenlijk laminaat is behoorlijk stug en hard. Als je 100 kg op een halve cm2 zet geeft het nog nauwelijks mee.quote:Op donderdag 16 februari 2012 12:39 schreef blomke het volgende:
Omdat óf het laminaat óf de slangen, óf beide kapot kunnen gaan.
Een tafel poot, kruk of hoge hak (de laatste is waarschijnlijk nog het smerigst) die precies op de gleuf drukt op een plek waar de groef tussen 2 stukken laminaat net boven een slang ligt. Bij een beetje vloer heb je die plekken geheid.quote:Op donderdag 16 februari 2012 12:45 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat begrijp ik, maar waar komt die puntbelasting vandaan dan? Fatsoenlijk laminaat is behoorlijk stug en hard. Als je 100 kg op een halve cm2 zet geeft het nog nauwelijks mee.
tussen de planken, dat is inderdaad wel een punt.quote:Op donderdag 16 februari 2012 13:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
Een tafel poot, kruk of hoge hak (de laatste is waarschijnlijk nog het smerigst) die precies op de gleuf drukt op een plek waar de groef tussen 2 stukken laminaat net boven een slang ligt. Bij een beetje vloer heb je die plekken geheid.
Zodra een plank de spleet voor de slang overspant en aan beide zijden minstens een cm oid ondersteund wordt zal het vaak wel los lopen maar je hebt altijd wat plekken waar het gewoon precies fout ligt. En al ligt het bij het leggen goed....als je vloer zich in de seizoenen af en toe zet ligt er alsnog een en ander verkeerd.
Wat is duur?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:20 schreef junkiexp het volgende:
Wij verkopen ook Viega Fonterra Reno:
[ afbeelding ]
Mooi spul, maar ik vind het erg duur.
In sommige gevallen 2 x zo duur als conventionele vloerverwarming.quote:
Maar is het ook 2x zo goed?quote:Op donderdag 1 maart 2012 22:40 schreef junkiexp het volgende:
[..]
In sommige gevallen 2 x zo duur als conventionele vloerverwarming.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |