abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 14 november 2011 @ 16:43:12 #101
17893 Forno
pi_104356560
Hou er ook rekening mee dat de slang normaal gesproken in het beton wordt gegoten en zo gefixeerd is.

Je zou hulpstukken kunnen maken door uit een plaat multiplex halve maantjes te zagen met de juist binnendiameter.
  maandag 14 november 2011 @ 17:12:26 #102
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104357931
Heb ik ook aan zitten denken. Ik ga gewoon eerst 1 sectie even proberen (ik heb toch 50m over om mee te experimenteren).

Misschien doe ik hulpstukjes, misschien ook wel gewoon zo aanleggen dat ik met zeer ruime bochten kan werken. Als een paar slangen bij de bochten wat over elkaar heen lopen doet me geen pijn.
pi_104358978
quote:
99s.gif Op maandag 14 november 2011 15:32 schreef TR08 het volgende:
Ga ik doen :) Het wordt 16x 2mm en ik vraag de handleiding er wel bij. Klipper: Bedoel je diameter of straal met jouw getallen? Ik meen gezien te hebben dat 16x2 gelegd wordt op 100mm slang-slang afstand zonder dat de lus daarbuiten sterk uitwaaiert.
Diameter, zodoende komen de slangen op 10 cm standaard uit elkaar te liggen.
Jij hebt het op 8 cm gaf je aan, bij het einde buig je dan met een straal van 5 is 10 cm diameter alleen moet je deze iets verder buigen om vervolgens terug te buigen naar de 8 cm.

Maar nogmaals de richtlijnen van de fabrikant van de desbetreffende fabrikant zijn bepalend.
  zondag 20 november 2011 @ 09:39:50 #104
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104577329
Kleine update: "Alle" clips zitten er in, behalve die op de plek waar de bochten komen voor het keren. Die zet ik er tijdens het aanbrengen van de slangen in. Montage werk van clips was incl spullen pakken en opruimen e.d. circa 4-5 uur :) Viel me op zich hard mee, was wel even bang dat dit het dubbele kon gaan kosten qua tijd.

Totaal ongeveer 400 clips gemonteerd in de hele woonkamer.

Morgen aan het eind van de dag kan ik de slang ophalen en dan gaat de grootste klus beginnen :P

Tevens kleine update van de voorziene zone verdeling en de aan/afvoer:


"Rechts" in de kamer lopen al allerlei elektra leidingen. Links is vlakbij de fundering van kachel/schoorsteen een mooi vierkant gat in de muur over waar de slangen doorheen kunnen. Op deze manier zit het niet in de weg bij het werken met elektra en daarbij minder risico omdat de leidingen ver uit elkaar zitten. Verder ook nog wat voordelen mbt bestaande gaten en ruimte indeling dus dit moest het maar eens worden :)

"Gat" midden onderin de oranje zone is voor het luik dat bij de tuindeuren komt die dinsdag geplaatst worden :)
pi_104582409
Mogen we ook wat foto's ?

Ben wel benieuwd !
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 november 2011 @ 13:23:46 #106
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104583301
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 13:02 schreef junkiexp het volgende:
Mogen we ook wat foto's ?

Ben wel benieuwd !
Kan wel, maar dan krijg je 20 van deze en verder niet veel nieuws :)


Komende week verandert er meer :)
pi_104583336
Haha alleen voor die tekst vind ik het al geweldig _O_
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 november 2011 @ 20:09:11 #108
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104599843
Toch nog een kleine extra update:

Ik ben al wat aan het nerden om straks die haspel met slang goed de kruipruimte in te krijgen.

Toevallig heb ik een paar mooie schone stalen velgen in huis die ik kan gebruiken :)



Ik wil tijdens het werk eentje met een stok erdoor in het luik leggen om te voorkomen dat de slang knikt bij het naar binnen trekken.

Verder wil ik de rol (als het kan!) over 2 van die velgen drukken, een stok erdoor als as en dan zo opstellen dat hij af rolt als ik de slang de ruimte in trek.

Heeft iemand enig idee of zo'n rol met wat tie-raps oid over 2 velgen te fixeren is?

Ik denk...dat dit ongeveer de rol gaat worden die ik krijg :)


Ik zie net nog een leuk idee wat evt na te beunen is met 2 planken en een paar stukken pijp :)



[ Bericht 14% gewijzigd door TR08 op 20-11-2011 20:40:01 ]
  maandag 21 november 2011 @ 18:09:18 #109
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104638722
De vloer verwarmings slang is binnen *O*

Gelukkig zat hij op zo'n wegwerp haspel dus: Meteen een afrol ding gebeund van IKEA krukken, een bezemsteel en 2 stukjes hout :7

Check hier mijn ontzettende McGyver skillz


Vanavond maar eens meteen beginnen :) Als je geen update meer krijgt betekent dat dat ik druk ben :Y)
pi_104642461
je kan toch gewoon van die bokjes halen waar je dat soort haspels op kan zetten? :D

Maarja, dit werkt natuurlijk ook ;) Succes!
  maandag 21 november 2011 @ 22:05:27 #111
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104654247
Hehe ja maar dit kostte me 2 minuten en het gaat prima :) Bokjes regelen was zo weer een uur geweest.

De eerste pics van hoe het onder de vloer is:


Close-up van de bochten:


Ik heb deze layout gekozen omdat ik op deze manier de radius van de slang zo groot mogelijk kan houden. Als alle slangen er in zitten ga ik nog een keer een rondje maken en de bochten strak tegen de vloer leggen :)

Ik heb in 2 uur de boel opgezet en 2 groepen van de 7 gemonteerd. Zeg even een uur per groep dus nog 5 uur te gaan. Een stuk minder dan ik van tevoren vreesde :)
pi_104655923
Ik zou die bochten gelijk aantrekken, scheelt je straks een hoop werk.
En daarbij had je misschien beter een gesloten beugel kunnen gebruiken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 22 november 2011 @ 08:17:27 #113
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104664704
Ik moet echt de hele tijd heen en weer kruipen, als ik meteen elk bochtje netjes met clips tegen de vloer moet gaan zetten kom ik niet vooruit. Alle lussen zijn nu goed op lengte en straks gewoon even een uurtje oid met de boormachine en wat extra clips rond en dan zit alles strak :)

Het lijkt trouwens op de laatste foto of die slangen "te lang" zijn en voor de muur zitten. Ze zijn echter precies op zo'n lengte dat ze 4-5cm uit de muur blijven als ik ze richting de vloer fixeer :)
pi_104668273
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:17 schreef TR08 het volgende:
Ik moet echt de hele tijd heen en weer kruipen, als ik meteen elk bochtje netjes met clips tegen de vloer moet gaan zetten kom ik niet vooruit. Alle lussen zijn nu goed op lengte en straks gewoon even een uurtje oid met de boormachine en wat extra clips rond en dan zit alles strak :)

Het lijkt trouwens op de laatste foto of die slangen "te lang" zijn en voor de muur zitten. Ze zijn echter precies op zo'n lengte dat ze 4-5cm uit de muur blijven als ik ze richting de vloer fixeer :)
Het zal vast al eerder aan de orde geweest zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je de warmte 'vasthoudt'? Bij normale vloerverwarming verwarm je het beton, en beton houdt zn warmte goed vast, maar lucht natuurlijk niet zo goed. Zeker niet als je de kruipruimte ook nog ventileert. Of zie ik iets over het hoofd?
  dinsdag 22 november 2011 @ 11:18:57 #115
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104668500
Isoleren naar onderen gaat met PU platen.

Daarbij is het hebben van een "warmte buffer" niet zo nodig. Je moet met name verliezen zien te beperken en een buffer helpt daar niet echt bij. Goed isoleren werkt wel.

Het "vasthouden van warmte" als in het hebben van een grote trage massa die langzaam opwarmt en langzaam afkoelt is iets anders dan "vasthouden van warmte" als in een naar buiten goed geisoleerde opstelling hebben.

Mensen halen isolatie/warmte doorgang en warmte opslag capaciteit vaak door elkaar terwijl dat compleet verschillende dingen zijn. Welke van de twee bedoel jij?
pi_104671709
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
pi_104740192
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.
Wat TR08 is eigenlijk een droogbouwsysteem alleen omgekeerd.
Ik denk wel dat het goed kan werken, alleen het zal niet helemaal optimaal zijn omdat het hout wat straling gaat tegenhouden.

@TR08, ga je nachtverlaging toepassen ? En met welke water temperatuur wil je gaan stoken ?
En hoeveel groepen zijn dit eigenlijk ?
120 meter slang bij verwarming en 90 meter bij koeling is de maximale lengte per groep.
Anders moet je met een grotere flow gaan werken en zul je ruis gaan horen e.d.
En daarnaast is het minder efficient.

Wat voor verder ga je gebruiken ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 23 november 2011 @ 22:16:56 #118
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104740833
Ik ga zo tukken dus nu even een vrij beknopt antwoord op de replies hier:
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Even overleg gehad met de expert naast mij: Een "snel huis" maw eentje met weinig thermische traagheid is -in principe- zuiniger te stoken dan een huis met veel traagheid. Bij een huis met veel traagheid heeft het geen zin om 's nachts de kachel een paar graden lager te doen en bij een "snel" huis wel. Het trage huis verliest daarom meer energie zonder dat het ver in temperatuur zakt.

Wij hebben een snelle opstelling (weinig massa) dus daarom kunnen we rustig de kachel 's nachts een paar graden omlaag doen (niet al te lomp, wel op de vloer letten) en zo wat energie besparen.

quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:07 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.
Wat TR08 is eigenlijk een droogbouwsysteem alleen omgekeerd.
Ik denk wel dat het goed kan werken, alleen het zal niet helemaal optimaal zijn omdat het hout wat straling gaat tegenhouden.
Hout gaat inderdaad straling iets tegen houden. Daarom heb ik straling ook niet mee genomen in de warmte overdracht berekeningen. Alleen pure convectie en pure geleiding zit in het model.
quote:
@TR08, ga je nachtverlaging toepassen ?
Naar alle waarschijnlijkheid wel. Ik verwacht 3 graden, dat vind je zo links en rechts terug als acceptabel icm vloer verwarming en houten vloeren.
quote:
En met welke water temperatuur wil je gaan stoken ?
40 graden. De badkamer wordt bij meer onprettig warm en die zit op hetzelfde systeem. Vermogens verlies nemen we voor lief, de huidige opstelling levert voldoende naar onze wensen bij 40C.

55 wordt in een paar referenties die ik vond als veilig gezien dus 40 zou geen enkel probleem mogen vormen.
quote:
En hoeveel groepen zijn dit eigenlijk ?
7 + 1 voor de badkamer.
quote:
120 meter slang bij verwarming en 90 meter bij koeling is de maximale lengte per groep.
Anders moet je met een grotere flow gaan werken en zul je ruis gaan horen e.d.
En daarnaast is het minder efficient.
Mijn max groep lengte is iets van 16 x 3.5 + 20=72m/groep.
quote:
Wat voor verder ga je gebruiken ?
Wat voor wat?
pi_104741416
Wat voor verder ga je gebruiken ? Denk dat hij wil vragen,Wat voor verdeler ga je gebruiken
  Moderator woensdag 23 november 2011 @ 22:40:11 #120
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104742393
Ik vind het een bewonderenswaardig project; laten we hopen dat de resultaten straks ook goed genoeg zijn om de vloer en indirect de ruimte lekker te verwarmen :)

Ben benieuwd ! Hoe hoog is de kruipruimte eigenlijk waar je in werkt ?
pi_104743124
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:
Wat voor verder ga je gebruiken ? Denk dat hij wil vragen,Wat voor verdeler ga je gebruiken
Ja idd, thanks.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 24 november 2011 @ 08:38:02 #122
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104750422
Verdeler wordt een of ander heel simpel ding zonder pomp maar met kranen tbv temperatuur instellen per groep. De pomp die we gebruiken is de pomp die al in de badkamer vloerverwarming geinstalleerd is.

"Het lijkt enigszins hier op"


Maar dan een nieuwe iets nettere. Kranen e.d. koop ik er zelf meteen bij van de installateur.

Ik vind het type en plaatje even niet terug.

Kruipruimte meet ik vanavond wel even op :) Hij is niet hoog, maar als je op je rug ligt en die slangen/klemmen in de vloer te schroeven is dat eigenlijk ook wel relaxed omdat je overal gewoon zonder rekken en strekken bij kunt.

[ Bericht 29% gewijzigd door TR08 op 24-11-2011 09:08:55 ]
  donderdag 24 november 2011 @ 21:44:10 #123
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104780221
Kleine update weer...Alle groepen hangen erin behalve de laatste :)

De laatste groep is aan de beurt als het nieuwe luik voor de tuindeuren volledig gezaagd is en dat gebeurt morgen.

Verder vandaag de verdeler besteld. Hopelijk morgen de laatste groep er in en dan aansluiten. Zaterdag alles aan de verdeler knopen en hopelijk de aansluiting richting boven voorbereiden.

Afhankelijk van de tijd die ik over heb en hoeveel lef ik heb om de huidige vloer verwarming los te koppelen terwijl de installateur gesloten is sluit ik hem misschien wel dit weekend aan :+

Pic van de huidige stand:


Mbt de hoogte van de kruip ruimte:
Zand tot vloerplanken: 60cm
Tot bovenste balklaag: 45 cm
Tot onderste balklaag: 30cm

Niet al te hoog maar ik ben wat gewend dus voor mij geen probleem :)
  Moderator donderdag 24 november 2011 @ 22:06:05 #124
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104781954
Ik vind het nog meer dan ruim; ik tref in de praktijk soms tijdens mijn werkzaamheden als electricien wel heel andere kruipruimten aan. Die van jou is nog droog ook ! :)
pi_104782984
quote:
99s.gif Op donderdag 24 november 2011 08:38 schreef TR08 het volgende:
Verdeler wordt een of ander heel simpel ding zonder pomp maar met kranen tbv temperatuur instellen per groep. De pomp die we gebruiken is de pomp die al in de badkamer vloerverwarming geinstalleerd is.

"Het lijkt enigszins hier op"
[ afbeelding ]

Maar dan een nieuwe iets nettere. Kranen e.d. koop ik er zelf meteen bij van de installateur.

Ik vind het type en plaatje even niet terug.

Kruipruimte meet ik vanavond wel even op :) Hij is niet hoog, maar als je op je rug ligt en die slangen/klemmen in de vloer te schroeven is dat eigenlijk ook wel relaxed omdat je overal gewoon zonder rekken en strekken bij kunt.
Ok, zorg wel voor een maximaalthermostaat zodat je pomp uitslaat als het nodig is.
Verder zou ik kijken voor een toerengeregelde pomp, ik heb ergens een overzicht van wat het scheelt per jaar, even zoeken voor je.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_104783158
Waarom een A- label pomp:

 Energiezuinig tot 88 % reductie op jaarenergiekosten
 Jaarverbruik “normale” pomp 520-800kWh, jaarkosten bij
¤ 0,23/kWh = ¤ 119,60 - ¤ 184,-
 Jaarverbruik gelijkwaardige A- label pomp Wilo of
Grundfoss 63- 96 kWh = ¤ 14,49- ¤ 22,08
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 25 november 2011 @ 08:02:44 #127
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104793086
Nog beter is het om je systeem zo uit te rekenen dat de pomp altijd op zijn minimum stand kan draaien :) Mensen denk soms wel eens dat ze klaar zijn met een A-label pomp en leggen vervolgens iets aan waardoor die pomp alsnog flink gas moet geven.

Ik heb een Wilo pomp en mijn systeem zal het gaan doen met ongeveer 160kWh/jr. Dan ga ik er vanuit dat hij 4000 uur/jaar draait op minimum last. (40W x 4000 uur). Daarbij moet de pomp dan nog absoluut de volle 40W eten die aangegeven staat op standje 1.

Zo'n schakelaar wil ik er nog wel bij hebben :)

Heb je nog een link van waar dat overzichtje van je staat? Ben wel benieuwd waar ze dit op baseren.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 25-11-2011 08:09:37 ]
pi_104838842
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 08:02 schreef TR08 het volgende:
Nog beter is het om je systeem zo uit te rekenen dat de pomp altijd op zijn minimum stand kan draaien :) Mensen denk soms wel eens dat ze klaar zijn met een A-label pomp en leggen vervolgens iets aan waardoor die pomp alsnog flink gas moet geven.

Ik heb een Wilo pomp en mijn systeem zal het gaan doen met ongeveer 160kWh/jr. Dan ga ik er vanuit dat hij 4000 uur/jaar draait op minimum last. (40W x 4000 uur). Daarbij moet de pomp dan nog absoluut de volle 40W eten die aangegeven staat op standje 1.

Zo'n schakelaar wil ik er nog wel bij hebben :)

Heb je nog een link van waar dat overzichtje van je staat? Ben wel benieuwd waar ze dit op baseren.
Ja als je die mogelijkheid hebt dan moet je dat zeker doen.
Feit blijft wel dat een A pomp variabel kan draaien en zelf zijn punt op zoekt dus het zal altijd goedkoper zijn.

Ik heb dit uit een PP presentatie geknipt over duurzaam vanuit mijn werk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:04:43 #129
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104855210
Die A-label pomp ga ik me nog eens in verdiepen...te zijner tijd. Iets van een temperatuur- en/of tijd schakelaar interesseert me wel op de korte termijn.

Wat doet zo'n ding precies? Aanschakelen als er aanvoer van warm water is? Uitschakelen als het circuit voldoende warm is?

Verder nog een kleine update: De tuindeuren zijn gemonteerd en daardoor is er ook een nieuw luik. Van daaruit de volgende aktiviteiten gedaan:
-Alle slangen hangen er in.
-De verdeler werd vandaag niet geleverd. De installateur had een type binnen gekregen dat teveel ombouw zou vergen in tegenstelling tot wat hem door de leverancier verteld werd.
-Omdat de verdeler niet geleverd is ben ik me op 2 andere dingen gaan storten:
*Vervangen van de oude isolatie van de verwarmingsbuizen met nieuw spul
*Ik heb vast de buizen geregeld die de verbinding gaan vormen met het vloerverwarmings systeem van de badkamer. Hopelijk vind ik morgen tijd om de kale pijpen op hun plek te krijgen. Dit wordt wel een klus :)

Pics:




To-do op korte termijn:
-Slang bochten fixeren
-Verbinding naar boven leggen
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:11:07 #130
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104855541
Afgelopen week raadde iemand met trouwens nog aan om de kruipruimte in de PUR te laten zetten (dmv spuiten).

Nu is dat vaak een goed plan, maar: Dat ga ik niet doen. Als je het systeem bekijkt dan is er convectie nodig om warmte van de slangen over te dragen naar de vloer. Met gespoten PUR isolatie draai je dat volledig de nek om en werkt de vloerverwarming absoluut niet meer.
  maandag 28 november 2011 @ 21:47:25 #131
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104943949
Weer een kleine update: De verdeler is binnen :)
Aan de verdeler zitten aansluit stukken voor 28mm pijp en 16mm slang. Tevens 2 doppen zodat er geen water uit de headers loopt, altijd handig :)



Iemand vertelde me nog dat de kraantjes in de regel aan de retourzijde (van de slangen) gemonteerd worden. Er was een verhaal bij met dat aan die kant smoren het water langer in het systeem zou blijven....vond het wat apart. Punt is dat diegene ergens wel gelijk bleek te hebben met de tip, maar alleen vanwege een andere reden :)

Zie daarvoor het volgende plaatje:

Je kijkt hier de uitstroom zijde van het ventiel in.
Als je een afsluiter doorstroomt heeft hij (normaliter) de beste regelkarakteristiek en de hoogste doorlaat als je bij het aanstromen het medium tegen de onderzijde van de kegel laat stromen.

De instroom zijde zit aan de slang zijde van het ventiel, dus daarom is het goed om de ventielen aan de retourzijde van de verdeler te plaatsen.

Als je de kraan andersom doorstroomt neemt de hoeveelheid water die er door gaat af. Daarbij gedraagt hij zich meer als een open-dicht ventiel, m.a.w. bij dichtdraaien merk je heel lang niks en dan is hij ineens (vrijwel) dicht. Kan ook handig zijn, maar niet voor deze toepassing :)

Meestal staan er trouwens pijltjes met de stromings richting op ventielen, maar bij deze was dat niet het geval.
pi_104956910
quote:
99s.gif Op maandag 28 november 2011 21:47 schreef TR08 het volgende:
Iemand vertelde me nog dat de kraantjes in de regel aan de retourzijde (van de slangen) gemonteerd worden. Er was een verhaal bij met dat aan die kant smoren het water langer in het systeem zou blijven....vond het wat apart. Punt is dat diegene ergens wel gelijk bleek te hebben met de tip, maar alleen vanwege een andere reden :)
Volgens mij is dat om de radiatoren waterzijdig in te regelen. D.w.z. alle radiatoren die in bedrijf zijn, de zelfde retourtemperatuur en zo laag mogelijk. Dan werkt de installatie effectief én efficient.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 09:43:05 #133
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_104957698
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, kan me niet voorstellen dat de vloerverwarming efficiënt werkt als je ze zo aan de vloer vastmaakt. Komt er nog iets van een kap onder de slangen, zodat ze niet gewoon hangen in de kruipruimte? Warme lucht stijgt uiteraard, maar of het zo voldoende de vloer verwarmt ..... (niet het hele topic gelezen trouwens :o)
pi_104957934
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 09:43 schreef Bisamrat het volgende:
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, kan me niet voorstellen dat de vloerverwarming efficiënt werkt als je ze zo aan de vloer vastmaakt. Komt er nog iets van een kap onder de slangen, zodat ze niet gewoon hangen in de kruipruimte? Warme lucht stijgt uiteraard, maar of het zo voldoende de vloer verwarmt ..... (niet het hele topic gelezen trouwens :o)
Er komt isolatie onder. Dat van die geringe warmte-overdracht naar de houten vloer, is wat het hele topic al meespeelt, maar niet echt opgelost wordt....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 13:26:26 #135
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104964736
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij is dat om de radiatoren waterzijdig in te regelen. D.w.z. alle radiatoren die in bedrijf zijn, de zelfde retourtemperatuur en zo laag mogelijk. Dan werkt de installatie effectief én efficient.
Bedoel je hier "slang groepen" ipv radiatoren?

Voor een kale slang zonder vertakkingen maakt het niet uit of de smoring aan het eind of aan het begin van de slang zit. Dat is eigenlijkhet punt dat ik hier maakte.

Ik weet niet of jij een theorie kent waarom je de stroming door 1kale slang beter in kunt regelen als de kraan links of rechts aan de slang zit maar mocht je die hebben dan ben ik zeer geinteresseerd :)
pi_104965882
Hier haalde ik inderdaad de slangen(groepen) en radiatoren door elkaar :@ . Ik heb helemaal geen ervaring met het inregelen van een vloerverwarmingsinstallatie, maar ik kan me voorstellen dat je een groep met weinig slanglengte (= VO) sterker smoort dan een groep met veel slanglengte. Of je dt aan het begin of eind doet, maakt een bal uit. Bij radiatoren bestaan er ook thermostaatkranen met voorinstelling; daarmee kan je het debiet instellen als de thermostaatkraan helemaal vragend staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 19:22:53 #137
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104978582
Vandaag geen klus update...maar wel interessant nieuws. Ik kan van de zaak waarschijnlijk een ultrasone flowmeter mee krijgen :)

Waarom is dit leuk: Met de flowmeter kan ik water flow door de verbindings pijpen meten die tussen de pomp boven en de verdeler beneden zitten. Met de flow en de heen- en retour temperatuur heb ik een behoorlijk nauwkeurige schatting van het afgegeven vermogen :)

Er zijn nog wat mitsen en maren, de grootste vraag gaat zijn of de flowmeter (gemaakt voor ketel voedingwater leidingen) de snelheden in een 28mm pijp gaat meten.

Maar goed: Mocht het gaan werken dan zou dat top zijn :)
pi_104978748
Leuk jôh! Maar hoe zat het ook al weer met verstoringen zoals bochten en andere appendages, die wervels veroorzaken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 19:28:20 #139
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104978863
5 rechte diameters na de laatste verstoring is de meting nauwkeurig.

Tenminste...dat staat in de handleiding van de vorige US flowmeter die ik gebruikte. Meetfout circa 1% van het meetbereik van de gebruikte klemmen.

En die plek vind ik geheid.
pi_104979004
10 hydraulische diameters deden wij bij koelwaterleidingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 19:31:50 #141
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104979070
Tsja...andere meter...andere specs...andere handleiding. Maar ook die tien x dia haal ik makkelijk. Max gaat ongeveer 100 dia's zijn.
  donderdag 29 december 2011 @ 16:12:18 #142
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106169259
Even een kleine update: De vloer verwarming is zojuist in gebruik genomen :)

Isolatie onder de vloer moet nog aangebracht. Inmiddels een paar uur op alleen vloer verwarming gedraaid met het volgende resultaat:
-Kruipruimte wordt lekker warm (hier komt straks met de isolatie uiteraard een eind aan)
-Vloer wordt niet echt warm maar de kou is er duidelijk af
-De vloerverwarming alleen is in staat de kamer naar 18.5C te brengen bij (nu) circa 6C buiten temperatuur.

Kortom: Conform de voorspelling niet voldoende vermogen om de kamer helemaal heet te stoken, wel om het redelijk warm te krijgen. Ook is "de kou uit de vloer" maw het comfort effect is meteen merkbaar.

Binnenkort hopelijk pics, we zijn nu nog knetterhard aan het klussen, morgen komt de stuckadoor :)
pi_106172535
Wat is de watertemperatuur?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 29 december 2011 @ 18:41:28 #144
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106175142
35C op moment van testen. Had het even terug geschroefd :)
  donderdag 29 december 2011 @ 21:28:52 #145
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106182291
Goed...wat plaatjes die ik beloofd had :)

De intakking op de vloerverwarmings verdeler van de badkamer.


Alle slangen in de verdeler:


Paar pics van de slangen groepen door de kruip ruimte:
Deze:

Deze:

En deze:


Volgende akties:
-Slangen nog iets verder fatsoeneren
-Isoleren leidingen van boven richting vloerverwarming woonkamer (ivm temp in meterkast o.a.)
-Her en der wat eerste isolatie aanbrengen tbv voorbereiding elektra
-Leidingen voor elektra aanleggen
-Isolatie afmaken

Maar goed, zoals eerder gezegd: Eerst de stuckadoor morgen erin en dan het schilderen voorbereiden. Als dat op rolletjes loopt gaan we hier mee verder :)
pi_106189092
quote:
99s.gif Op donderdag 29 december 2011 18:41 schreef TR08 het volgende:
35C op moment van testen. Had het even terug geschroefd :)
35 graden is zelfs aan de wat warme kant nu, 30 zou voldoende moeten zijn.
Gezien de afstand van de leidingen onderling, de aanvoertemperatuur, de bereikte ruimtetemperatuur en de huidige buitentemperatuur valt het me nu nog tegen moet ik zeggen.
Ben reuze benieuwd wat de isolatie hier nog aan gaat veranderen.
pi_106200146
Goede vorderingen, ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als alles klaar en geïsoleerd is.
Gezien jouw kundigheid in berekeningen kun je vast wel een berekening maken wat je aan m3 gas moet verstoken om de kamer op 20 graden te krijgen :)

Die verdeler van je badkamer komt trouwens bij ons vandaan, dat is ons private label :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 30 december 2011 @ 20:35:51 #148
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106218412
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:55 schreef klipper het volgende:

[..]

35 graden is zelfs aan de wat warme kant nu, 30 zou voldoende moeten zijn.
Tsja...misschien wel. Voor het acclimatiseren van de vloer is 30 nu even iets beter. Maar de vloer die er nu ligt gaat er toch zo uit.

De nieuwe vloer gaat er over een week of 2 in. Nu 1 week stuckwerk laten drogen, dan een week de nieuwe vloer laten acclimatiseren en dan -op zijn vroegst- beginnen met de nieuwe vloer. Ik zie dat nog wel een week of wat extra duren trouwens.

Voor het benodigd vermogen om de hele kamer warm te houden is 35C trouwens niet "genoeg". Weet niet of je dat bedoelde.
quote:
Gezien de afstand van de leidingen onderling, de aanvoertemperatuur, de bereikte ruimtetemperatuur en de huidige buitentemperatuur valt het me nu nog tegen moet ik zeggen.
Ben reuze benieuwd wat de isolatie hier nog aan gaat veranderen.
Mij valt het niet tegen. Het model gaf al aan dat er met 40C water temp tegen de 40W/m2 afgegeven kan gaan worden naar boven. De isolatie naar onder verandert daar niet zo veel aan, je zult met name zien dat de water temperatuur in de retour iets gaat stijgen.

De temperatuur is nu 35C geweest waarmee het nuttig vermogen naar circa 30W/m2 gezakt is. In een jaren 30 huis met -nu nog- de nodige kieren in onder andere de vloer...mag je met dit eerste resultaat best blij zijn.
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 december 2011 12:47 schreef junkiexp het volgende:
Goede vorderingen, ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als alles klaar en geïsoleerd is.
Gezien jouw kundigheid in berekeningen kun je vast wel een berekening maken wat je aan m3 gas moet verstoken om de kamer op 20 graden te krijgen :)
Uhm ja dat kan. Maar dan moet je wel even wat randvoorwaarden gaan dicteren. Bij welke temperatuur begin je, zit er veel vocht in de muren, waait het hard, hoe koud is het buiten, hoeveel water zit er in je verwarmings systeem...allemaal dingen die mee tellen. Maar als je alles weet kan het wel. Het hangt er een beetje vanaf hoe nauwkeurig je het wilt weten :)

Als je de randvoorwaarden enigszins in beeld hebt is het sommetje heel simpel.
quote:
Die verdeler van je badkamer komt trouwens bij ons vandaan, dat is ons private label :D
Wie is "ons" ? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 31-12-2011 12:21:16 ]
pi_106894747
Ha TR, hoe werkt het nu het wat kouder is buiten?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 17 januari 2012 @ 08:28:03 #150
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106901211
Ja...op zich ok :) Maar de radiatoren staan er ook nog. De kou is lekker uit de vloer maar we hebben nu ook maar de "halve" vloer erin. De oude parket vloer is eruit en we zijn nu aan het schilderen. De nieuwe eiken vloer moet nog gelegd gaan worden als het schilderwerk af is :)

Maar hoe het ook zij: De kou is uit de vloer en op 1 plekje waar geen buizen konden is de vloer duidelijk kouder dan er omheen. Voor zo ver "werkt" het systeem dus.

We hebben er duidelijk meer comfort van en er komt ook duidelijk warmte af. Ook voelt de kamer bij koudere temperaturen (16/17/18) warmer aan dan vroeger.
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:28:05 #151
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108023740
Nou...even een kleine update. Onze woonkamer is in gebruik en de eikenhouten vloer ligt er in. Onder de vloer verwarming is nog niet geisoleerd dus er gaan wat kuubjes gas teveel de lucht in. Daarbij is iets van een performance meting daarom nog niet aan de orde.

Wat wel aan de orde is is het volgende: We zijn van een parketvloer van 20mm dik met ondervloer zonder vloer verwarming gegaan naar een 15mm massief houten eiken vloer met ondervloer.
De parket vloer was altijd erg koud aan je voeten. De houten vloer die we nu hebben is overal heerlijk warm en je kunt prima zonder schoenen lopen.

Of we het beoogde vermogen halen blijft een vraag tot onder de vloer geisoleerd is maar het voorspelde comfort is absoluut aanwezig. Tot zo ver is het systeem dus absoluut een aanrader :)


Sorry voor de brakke mobiel pic trouwens. Ben de komende dagen te druk voor betere foto's :)
  donderdag 16 februari 2012 @ 11:37:01 #152
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_108039690
ow wat leuk om te lezen, dat is weer een heel ander systeem, wij gaan een termofloor verwarming leggen met daarover laminaat.
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
pi_108039800
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:37 schreef Samsam74 het volgende:
ow wat leuk om te lezen, dat is weer een heel ander systeem, wij gaan een termofloor verwarming leggen met daarover laminaat.
Is dat een elektrisch systeem?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 februari 2012 @ 11:41:58 #154
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_108039861
*knip*

Spam verwijderd, wil je reclame maken mail dan even naar pr@fok.nl

[ Bericht 69% gewijzigd door Vonkenboer op 16-02-2012 18:28:35 ]
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
pi_108040115
Flauwekul dus. Cement is een goede warmtegeleider, dus dat de slangen bij een conventioneel systeem dieper in de cement liggen, is geen enkel probleem. Je krijgt er een betere warmteverdeling over de vloer door.

Je zit gewoon te Spammen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 februari 2012 @ 11:52:27 #156
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108040174
Cement is nou ook weer niet zo'n heel tofffe warmtegeleider hoor....

Duidelijk beter dan hout, dat wel. Maar niet optimaal.

Het systeem van Thermofloor geloof ik op zich wel in. Het grootste probleem dat ik alleen zie is bescherming van de slangen en heel houden van de vloer bij punt belastingen.

Als je thermofloor gaat leggen conform deze afbeelding geeft geen enkele vloer leverancier je garantie dat het hout/laminaat heel blijft. Of de slangen heel blijven...ik help het je hopen.
  donderdag 16 februari 2012 @ 12:25:52 #157
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_108041137
ik spam niets, je vroeg naar het systeem, dit staat erover online, wij konden niet voor een betonnen vloer kiezen vanwege de bestaande houten vloer in ons 80 jaar oude huis.

De leverancier is zelf langs geweest, en ze doen veel meer van deze vloeren leggen, ik zal nog eens vragen naar de gevaren van kapotte slangen.
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
pi_108041336
quote:
99s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:52 schreef TR08 het volgende:
Cement is nou ook weer niet zo'n heel tofffe warmtegeleider hoor....

Duidelijk beter dan hout, dat wel. Maar niet optimaal.

Het systeem van Thermofloor geloof ik op zich wel in. Het grootste probleem dat ik alleen zie is bescherming van de slangen en heel houden van de vloer bij punt belastingen.
[ afbeelding ]
Als je thermofloor gaat leggen conform deze afbeelding geeft geen enkele vloer leverancier je garantie dat het hout/laminaat heel blijft. Of de slangen heel blijven...ik help het je hopen.
waarom zou je precies bang moeten zijn voor een puntbelasting als er laminaat overheen ligt?
pi_108041546
Omdat óf het laminaat óf de slangen, óf beide kapot kunnen gaan.

Lamda's:

Cement ~1 W/mK,
Naaldhout ~0,15

Dus 6 cm cement heeft evenveel geleiding als 1 cm naaldhout (even afhankelijk van de houtsoort)

[ Bericht 58% gewijzigd door blomke op 16-02-2012 12:44:50 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108041712
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 12:39 schreef blomke het volgende:
Omdat óf het laminaat óf de slangen, óf beide kapot kunnen gaan.
dat begrijp ik, maar waar komt die puntbelasting vandaan dan? Fatsoenlijk laminaat is behoorlijk stug en hard. Als je 100 kg op een halve cm2 zet geeft het nog nauwelijks mee.
pi_108042587
Als onder het laminaat een kuiltje van 1 cm diep en 10 cm² oppervlak zit, zegt het wel krak. De sterkte heb je alleen bij gelijkmatige ondergrond.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 februari 2012 @ 13:25:19 #162
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108042807
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 12:45 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat begrijp ik, maar waar komt die puntbelasting vandaan dan? Fatsoenlijk laminaat is behoorlijk stug en hard. Als je 100 kg op een halve cm2 zet geeft het nog nauwelijks mee.
Een tafel poot, kruk of hoge hak (de laatste is waarschijnlijk nog het smerigst) die precies op de gleuf drukt op een plek waar de groef tussen 2 stukken laminaat net boven een slang ligt. Bij een beetje vloer heb je die plekken geheid.

Zodra een plank de spleet voor de slang overspant en aan beide zijden minstens een cm oid ondersteund wordt zal het vaak wel los lopen maar je hebt altijd wat plekken waar het gewoon precies fout ligt. En al ligt het bij het leggen goed....als je vloer zich in de seizoenen af en toe zet ligt er alsnog een en ander verkeerd.
pi_108043115
quote:
99s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:25 schreef TR08 het volgende:

[..]

Een tafel poot, kruk of hoge hak (de laatste is waarschijnlijk nog het smerigst) die precies op de gleuf drukt op een plek waar de groef tussen 2 stukken laminaat net boven een slang ligt. Bij een beetje vloer heb je die plekken geheid.

Zodra een plank de spleet voor de slang overspant en aan beide zijden minstens een cm oid ondersteund wordt zal het vaak wel los lopen maar je hebt altijd wat plekken waar het gewoon precies fout ligt. En al ligt het bij het leggen goed....als je vloer zich in de seizoenen af en toe zet ligt er alsnog een en ander verkeerd.
tussen de planken, dat is inderdaad wel een punt.
  donderdag 16 februari 2012 @ 14:50:17 #164
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_108045233
er komt wel een lijmlaag overheen, wellicht dat deze dit voorkomt, kan me toch niet voorstellen dat ze dit blijven aanbieden als er veel problemen mee zijn.
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
pi_108062063
Wij verkopen ook Viega Fonterra Reno:



Mooi spul, maar ik vind het erg duur.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 17 februari 2012 @ 07:47:43 #166
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108069518
De lijmlaag zal het probleem van punt lasten wel reduceren ja :)
  vrijdag 17 februari 2012 @ 12:24:08 #167
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_108075270
het is idd niet goedkoop, maar het vervangen van de houten vloer voor een betonnen met daarin reguliere vloerverwarming zal bij ons nog duurder uitvallen.
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
  Moderator vrijdag 17 februari 2012 @ 12:29:14 #168
45833 crew  Fogel
pi_108075392
quote:
2s.gif Op donderdag 16 februari 2012 22:20 schreef junkiexp het volgende:
Wij verkopen ook Viega Fonterra Reno:

[ afbeelding ]

Mooi spul, maar ik vind het erg duur.
Wat is duur?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  dinsdag 28 februari 2012 @ 07:32:00 #169
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108492484
Vraagje voor Junkiexp: Bij welke firma werkte jij ook al weer? Ik wil voor mijn vloer verwarmings pomp nog zo'n tijdschakelaar bij regelen die ook de pomp aan zet als er warm water komt :)
pi_108506336
TR08>
Zoek maar eens op: pompschakelaar vloerverwarming

Meestal schakelen die de pomp pas aan als de ketel gaat branden en het aanvoerwater boven de ingestelde waarde uitkomt, en uit als de temp van het aanvoerwater weer onder die waarde is.
Daarnaast laat de schakelaar de pomp een keer per etmaal even draaien als de cv niet wordt gebruikt in bijvoorbeeld de zomer.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:46:37 #171
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108507299
Dank :)

http://www.thermostaat.eu/product/113303/AmfraMatic_V_3DP.aspx

Deze lijkt me wel mooi. Niet te duur, kan voldoende vermogen schakelen en 5 jaar garantie :)

pi_108607130
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 12:29 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wat is duur?
In sommige gevallen 2 x zo duur als conventionele vloerverwarming.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator donderdag 1 maart 2012 @ 23:03:09 #173
45833 crew  Fogel
pi_108608194
quote:
2s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:40 schreef junkiexp het volgende:

[..]

In sommige gevallen 2 x zo duur als conventionele vloerverwarming.
Maar is het ook 2x zo goed?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  vrijdag 2 maart 2012 @ 08:38:17 #174
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108615445
Ik denk dat wat je met dat systeem "koopt" is een maximum aan warmte overdracht en een minimum aan opbouw hoogte voor een retrofit oplossing.

Of dat "2x zo goed" is hangt heel erg af van de situatie van de klant en van wat de klant belangrijk vindt.
Lijkt mij tenminste.
  zondag 15 april 2012 @ 08:14:53 #175
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_110340922
Goed...weer een kleine update:

-De winter is voorbij en de houten vloer is nog steeds in top vorm. Voor onze vloer is de vloer verwarming dus geschikt gebleken :)

-Ik heb geisoleerd en wel met dit spul:


Eerst wilde ik PU platen nemen maar hier ben ik van af gestapt om redenen van brandveiligheid. Hoe dat zit:
-In onze kruip ruimte bevindt zich het een en ander dat vast een keer slijpen vraagt of andere hete werkzaamheden. Als je met een loop lamp de kruip ruimte in gaat heb je ook enig risico op brand, ik heb bijvoorbeeld al een keer een emmer aan het smelten gebracht door een lamp die ik opzij drukte.

-Als er brand komt is het in onze kruip ruimte erg lastig vluchten.

-PU platen geven meteen grote hoeveelheden giftige rook en zijn qua brandwering ronduit slecht. (Het zijn gewoon fakkels).

-Dit Knauf Easy spul (en ook andere minerale wol oplossingen) zijn qua brand werendheid vrij goed te noemen en ik heb daarom voor minerale wol met spijkerflenzen gekozen.

De Rd waarde van de aangebrachte isolatie is 3.55 (125mm Knauf Easy hellend dak).

De water temperatuur is nu opgeschroefd richting 45 graden. Samen met de isolatie merk je nu een duidelijk warmere vloer. De houten vloer geeft verder nog geen enkel probleem en we draaien er al enkele weken op. Gewoon direct start-stop bedrijf vanaf het begin en niets aan de hand.

Hopelijk heb ik binnenkort tijd voor een performance meting, anders ga ik dat uitstellen naar de volgende winter :)
pi_110341108
Hoe is het met de muurisolatie gegaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 15 april 2012 @ 08:55:41 #177
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_110341146
Die gaat voorlopig nog even niet door en ik heb er ook nog even geen haast mee :)
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:23:17 #178
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_130567178
Een kleine kick: Recentelijk werd ik door iemand gebeld die benieuwd was wat ik uitgespookt had en hoe het uitgepakt had.
Vanwege deze vraag besloten dit topic wat aan te vullen met hoe het nu gaat:

Inmiddels een goed jaar gestookt met de vloerverwarming. Qua krimp en zo geen centje pijn met onze eiken houten vloer. Op de eerste verdieping is de uitzetting en krimp van de (tropisch hardhouten) vloer veel heftiger dan in de woonkamer. En op de eerste verdieping ligt geen vloerverwarming.

De vloer is heerlijk warm. Grappig effect is dat je bij het opstoken de slangen een beetje hoort tikken doordat ze zich zetten. Na ongeveer een minuut is het over.

Verder heb ik afgelopen winter iemand over de vloer gehad met een thermografische camera. Zie ook hier in mijn jaren 30 huis topic.
Het huis wordt op dat moment van woonkamer tot en met zolder op 17 graden gestookt met binnen alle deuren open terwijl het buiten vriest. De water temperatuur is circa 40 graden.

De vloer is ongeveer 2 graden boven de kamer temperatuur zoals je op de foto kunt zien.


Ik heb mijn oude thermische model er nog eens bij gepakt: De berekende vloer temperatuur was circa 2.5 graden boven kamer temperatuur voor de belasting die ik die dag gedraaid heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')