Inderdaad, de gemiddelde josti/politie denkt niet verder over de gevolgen en ziet dit niet aankomen.. Ze zijn daar ook niet voor opgeleid die cowboys..quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 13:24 schreef Pro_Shifty het volgende:
File creëren, goed middel. ..... Dit is een scenario die je nooit voor mogelijk had kunnen houden.
De formulering 'e.e.a. had voorkomen kunnen worden bij andere keuzes van de politie' doet misschien meer recht aan de situatie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:32 schreef Mylene het volgende:
Vader en zoon (passengier) in Nieuwsuur, en zoon die onherkenbaar zijn verhaal doet. Advocaat geeft in de studio interview. Waar het op neer komt is dat het allemaal de schuld van de politie is.
Wat zijn dat voor mensen, die gezellig samen met hun zoon benzine gaan stelen? Hebben die dan helemaal geen idee van opvoeding oid?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:32 schreef Mylene het volgende:
Vader en zoon (passengier) in Nieuwsuur, en zoon die onherkenbaar zijn verhaal doet. Advocaat geeft in de studio interview. Waar het op neer komt is dat het allemaal de schuld van de politie is.
Als je bij alle Tango's kan pinnen aan de pomp, waarom dan niet bij Shell of BP?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:47 schreef kalinhos het volgende:
Overigens is de oplossing in mijn ogen in t vervolg heel simpel: het amerikaanse systeem; naar binnen lopen, betalen, tanken
Het is dus niet zo dat die man 'vergeten' is niet te betalen en plotsklaps op een file stuitte. Hij was wel degelijk voor de politie op de vlucht.quote:Geramd
Een 35-jarige man in de achterste auto in de file kwam om het leven toen de twee dieven op de file inreden. De 47-jarige bestuurder had diverse stoptekens genegeerd en had al een paar politieauto's geramd toen hij ter hoogte van Abcoude op de A2 op de file botste. Hij raakte gewond en werd gearresteerd. Zijn 24-jarige zoon, die ook gewond raakte, is gisteren vrijgelaten.
Volgens mij was het een antilliaan. Hij deed me denken aan Royston Drenthe nav het vele gebruik van "Zeer zeker". Je zag alleen achterkant, donkere nek, 2 oorbelletjes en kort koppie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor mensen, die gezellig samen met hun zoon benzine gaan stelen? Hebben die dan helemaal geen idee van opvoeding oid?
Wat voor types waren het? Tokkies?
Verder vind ik ook dat de politie niet 100% schuldenloos is, zonder die filefuik was die dode ook niet gevallen. Maar primair ligt de schuld toch echt bij die doorrijders.
Het was de vader van de passagier (welke niet zelf de auto bestuurde).quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor mensen, die gezellig samen met hun zoon benzine gaan stelen? Hebben die dan helemaal geen idee van opvoeding oid?
Wat voor types waren het? Tokkies?
Verder vind ik ook dat de politie niet 100% schuldenloos is, zonder die filefuik was die dode ook niet gevallen. Maar primair ligt de schuld toch echt bij die doorrijders.
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:09 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Het was de vader van de passagier (welke niet zelf de auto bestuurde).
Ik blijf bij de meest simpele verklaring. Oorzaak - gevolg. Hadden de daders geen brandstof gestolen, had de politie geen fuik hoeven te maken, was het slachtoffer niet gevallen. Sim-pel.
Geen idee. Ik vermoed dat er een bepaalde commerciële gedachte achter zit (dat als iemand bv. na het tanken honger krijgt hij toch al binnen is om te betalen, en gelijk wat te eten meeneemt). Ikzelf vond het in de USA ideaal. Je loopt naar binnen, geeft de man 40 dollar en vervolgens tank je voor 40 en rijd je weg. Perfect systeem zonder nadelen voor de pomphouder - hooguit voor de automobilist die zijn benzine behoefte overschatquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je bij alle Tango's kan pinnen aan de pomp, waarom dan niet bij Shell of BP?
De juiste vraag is natuurlijk, of 60 liter benzine een onschuldige dooie waard is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:18 schreef LXIV het volgende:
advocaat: "Moeten we ons nu gaan drukmaken om 60 liter benzine, terwijl er wereldwijd dagelijks zovele liters olie wegstromen"![]()
Op die manier is alle diefstal wel weer goed te praten. Onderzoek ook eens of deze haas zijn diploma's niet frauduleus gekregen heeft!!
Stelen wil ik het niet noemen. Liever lenen en gebruiken zonder te betalen. Wat een faalhaas. Sommige advocaten zijn blijkbaar net zo wereldvreemd als TS.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Maar wát een slechte advocaat trouwens!!!
http://nieuwsuur.nl/uitzending/2011-10-25/
reporter: "Dus hij neemt de verantwoordelijkheid voor het stelen van benzine?"
advocaat: "Stelen van benzine zou ik het niet noemen. Het was tanken en daarna niet betalen"![]()
juridisch zit er nogal verschil tussen jatten en niet betalen. niet betalen kan om 100 redenen, waarvan jatten er 1 is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:23 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Stelen wil ik het niet noemen. Liever lenen en gebruiken zonder te betalen. Wat een faalhaas. Sommige advocaten zijn blijkbaar net zo wereldvreemd als TS.
"Moeten we ons nu druk gaan maken om 1 roofmoord hier als er dagelijks wereldwijd roofmoorden plaatsvinden"quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:18 schreef LXIV het volgende:
advocaat: "Moeten we ons nu gaan drukmaken om 60 liter benzine, terwijl er wereldwijd dagelijks zovele liters olie wegstromen"![]()
Op die manier is alle diefstal wel weer goed te praten. Onderzoek ook eens of deze haas zijn diploma's niet frauduleus gekregen heeft!!
Nee, absoluut niet. En als iedereen alles van te voren geweten had...quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De juiste vraag is natuurlijk, of 60 liter benzine een onschuldige dooie waard is.
Je slaat dan te veel stappen over.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:09 schreef Bootje84 het volgende:
Ik blijf bij de meest simpele verklaring. Oorzaak - gevolg. Hadden de daders geen brandstof gestolen, had de politie geen fuik hoeven te maken, was het slachtoffer niet gevallen. Sim-pel.
EDIT:quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:27 schreef RAVW het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)rdelijk-dode-a2.html
Die vraag is alleen juist als je hem aan de juiste persoon stelt. Je kan wel raden wie dat is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De juiste vraag is natuurlijk, of 60 liter benzine een onschuldige dooie waard is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Daarom. Anders zet men nooit een middel in waar al 16 jaar weerstand tegen bestaat. Des te ernstiger dat die dieven een podium op nu krijgen en de politie -standaard- gewantrouwd wordt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:08 schreef LXIV het volgende:
Dat is trouwens wel een interessante vraag die nog niet gesteld is trouwens: waarom ging de politie eigenlijk met zoveel machtsvergrijp achter de daders aan? Toch niet vanwege een incidentele benzinediefstal? Ik bedoel, dat gebeurt inderdaad zo vaak. Dat wordt iha gewoon administratief afgehandeld.
Wat stonden er nog meer aan misdaden en vergrijpen op dat kenteken? Drie auto's ingezet voor enkel een benzinediefstal, dat kan toch haast niet?
Het ging toen al niet meer alleen om die diefstal maar ook poging tot doodslag.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De juiste vraag is natuurlijk, of 60 liter benzine een onschuldige dooie waard is.
Jij moet maatschappelijk werker worden (of advocaat) om benzinedieven bij te staan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:14 schreef Xaobotnik het volgende:
Ervan uitgaande dat de politie achter de auto aan ging op basis van de benzine diefstal:
Een benzine dief zo blijven opjagen dat hij op een stilstaande file inrijdt. Dan doe je iets verkeerd lijkt me. Het gaat maar om benzinediefstal. Niet bepaald iets dat als direct gevaar voor de maatschappij gezien kan worden. Als de dief dan ook nog eens gaat lopen terugbeuken, weet je dat hij tot rare zaken in staat is. Effe afstand nemen lijkt me dan wel zo logisch, en voor de maatschappij de meest gezonde optie. De dood van de man aan de achterkant van de file is de schuld van de politie.
Uiteraard heeft de benzinedief ook bloed aan zijn handen. Maar die handelde niet meer rationeel, en moet je dus in de vergelijking niet meenemen. De politie had een beslissing moeten nemen waar de af te wegen factoren geen briljante geest vereisten.
Ze hadden op basis van de kenteken gegevens, of gewoon het gegeven dat hij toch bij de file wel tot stilstand zou komen, ook kunnen handelen, ipv de benzinedief te versterken in zijn razende rijgedrag.
Hier ben ik het wel mee eens. Maar dat de advocaat benzinediefstal het 'meenemen van benzine zonder te betalen noemt' en de bijrijder de schuld volledig bij de politie legt vind ik ook erg zot.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:14 schreef Xaobotnik het volgende:
Ervan uitgaande dat de politie achter de auto aan ging op basis van de benzine diefstal:
Een benzine dief zo blijven opjagen dat hij op een stilstaande file inrijdt. Dan doe je iets verkeerd lijkt me. Het gaat maar om benzinediefstal. Niet bepaald iets dat als direct gevaar voor de maatschappij gezien kan worden. Als de dief dan ook nog eens gaat lopen terugbeuken, weet je dat hij tot rare zaken in staat is. Effe afstand nemen lijkt me dan wel zo logisch, en voor de maatschappij de meest gezonde optie. De dood van de man aan de achterkant van de file is de schuld van de politie.
Uiteraard heeft de benzinedief ook bloed aan zijn handen. Maar die handelde niet meer rationeel, en moet je dus in de vergelijking niet meenemen. De politie had een beslissing moeten nemen waar de af te wegen factoren geen briljante geest vereisten.
Ze hadden op basis van de kenteken gegevens, of gewoon het gegeven dat hij toch bij de file wel tot stilstand zou komen, ook kunnen handelen, ipv de benzinedief te versterken in zijn razende rijgedrag.
Jij moet maatschappelijk werker worden (of advocaat) om benzinedieven c.q. moordenaars bij te staan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:14 schreef Xaobotnik het volgende:
Ervan uitgaande dat de politie achter de auto aan ging op basis van de benzine diefstal:
Een benzine dief zo blijven opjagen dat hij op een stilstaande file inrijdt. Dan doe je iets verkeerd lijkt me. Het gaat maar om benzinediefstal. Niet bepaald iets dat als direct gevaar voor de maatschappij gezien kan worden. Als de dief dan ook nog eens gaat lopen terugbeuken, weet je dat hij tot rare zaken in staat is. Effe afstand nemen lijkt me dan wel zo logisch, en voor de maatschappij de meest gezonde optie. De dood van de man aan de achterkant van de file is de schuld van de politie.
Uiteraard heeft de benzinedief ook bloed aan zijn handen. Maar die handelde niet meer rationeel, en moet je dus in de vergelijking niet meenemen. De politie had een beslissing moeten nemen waar de af te wegen factoren geen briljante geest vereisten.
Ze hadden op basis van de kenteken gegevens, of gewoon het gegeven dat hij toch bij de file wel tot stilstand zou komen, ook kunnen handelen, ipv de benzinedief te versterken in zijn razende rijgedrag.
Een beter bewijs van mijn gelijk kon je niet geven. Dank daarvoor. En gecondoleerd met deze mening. Criminelen hebben in jouw model vrij spel. Great.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:14 schreef Xaobotnik het volgende:
Ervan uitgaande dat de politie achter de auto aan ging op basis van de benzine diefstal:
Een benzine dief zo blijven opjagen dat hij op een stilstaande file inrijdt. Dan doe je iets verkeerd lijkt me. Het gaat maar om benzinediefstal. Niet bepaald iets dat als direct gevaar voor de maatschappij gezien kan worden. Als de dief dan ook nog eens gaat lopen terugbeuken, weet je dat hij tot rare zaken in staat is. Effe afstand nemen lijkt me dan wel zo logisch, en voor de maatschappij de meest gezonde optie. De dood van de man aan de achterkant van de file is de schuld van de politie.
Uiteraard heeft de benzinedief ook bloed aan zijn handen. Maar die handelde niet meer rationeel, en moet je dus in de vergelijking niet meenemen. De politie had een beslissing moeten nemen waar de af te wegen factoren geen briljante geest vereisten.
Ze hadden op basis van de kenteken gegevens, of gewoon het gegeven dat hij toch bij de file wel tot stilstand zou komen, ook kunnen handelen, ipv de benzinedief te versterken in zijn razende rijgedrag.
quote:Benzine mag je niet stelen, punt. Ongeacht of dit elders ook gebeurt.
En de chauffeur had kansen genoeg gehad om te stoppen. Nadat hij een stopteken kreeg (ze begonnen niet meteen met rammen), nadat hij ingesloten werd en voordat hij op de file klapte. Dan heb je het over tientallen kilometers. Ook had zijn zoon zijn vader kunnen overreden te stoppen, als die echt in paniek was.
Ik heb het niet gezien maar wat ik er over lees getuigt van grote minachting voor het slachtoffer. En een totaal gebrek aan berouw.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:32 schreef Mylene het volgende:
Vader en zoon (passengier) in Nieuwsuur, en zoon die onherkenbaar zijn verhaal doet. Advocaat geeft in de studio interview. Waar het op neer komt is dat het allemaal de schuld van de politie is.
quote:Artikel 83 Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
Om van te kotsen !quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:30 schreef Wokkel het volgende:
Het interview met de bijrijder:
http://nieuwsuur.nl/onder(...)politieoptreden.html
Bij nader inzien denk ik dat de advocaat het spel nog wel eens heel erg slim kan spelen. Publieke opinie en media in de gordijnen en wellicht een internet speurtocht naar identiteit van de daders (voorzover die er al niet is)quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. En als iedereen alles van te voren geweten had...
Het is dat deze advocaat niet zo goed in Nederlands is. Hij had moeten zeggen: "Is het wel proportioneel om voor een benzinediefstal een levensgevaarlijke achtervolging in te zetten en een file te creeeren. Waarom niet gewoon het kenteken genoteerd en een dagvaarding gestuurd"
Ik snap ook niet dat ze deze advocaat gekozen hebben, kom op zeg!
Wie zegt dat als er geen file was ontstaan, deze niets ontziende gekken niet toch een ongeluk hadden veroorzaakt??quote:Op woensdag 26 oktober 2011 02:27 schreef BruineBonenMaandag het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe je kunt beargumenteren dat de politie NIET medeverantwoordelijk is voor dit ongeval. Er is een bewuste keuze gemaakt om nietsvermoedende automobilisten te betrekken in een gevaarlijke hoge snelheid achtervolging. Het onverantwoorde rijgedrag van de vluchtende benzinedieven en de uitlatingen van die flapdrol van een advocaat doen daar niets aan af. Ik mag hopen dat dit een staartje krijgt.
Dat is inderdaad niet te zeggen. Wat me wel vrij duidelijk lijkt is dat het vormen van de file de kans op een ongeluk aanzienlijk heeft vergroot. Daarnaast was deze mogelijke afloop van te voren best te voorspellen. De politie kan daarom niet anders dan een deel van de verantwoordelijkheid op zich nemen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 02:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wie zegt dat als er geen file was ontstaan, deze niets ontziende gekken niet toch een ongeluk hadden veroorzaakt??
Echt waar the fuck gaat het over.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:30 schreef Wokkel het volgende:
Het interview met de bijrijder:
http://nieuwsuur.nl/onder(...)politieoptreden.html
Trouwens wel frappant dat de advocaat van de verdachte op 06:35 zegt dat het niet verplicht is om te stoppen als de politie vraagt om te stoppen (als je verdachte bent).
Artikel 83 RVV:
[..]
Eerst een politie de les willen lezen door te zeggen dat ze gevaarlijk bezig zijn, en vervolgens klagen dat je niet weet waar je heen moetquote:Zoon bestuurder: 'Politie verantwoordelijk voor drama A2'
Laatst gewijzigd: woensdag 26 oktober 2011 - 01:17 | Auteur: Lobke Kapteijns
Een 35-jarige man uit Maastricht overleed (foto: ANP)
TILBURG - De zoon van de 47-jarige Tilburger die zaterdag op de A2 bij Abcoude met fatale gevolgen op een file inreed, vindt dat de politie verantwoordelijk is voor de dodelijke aanrijding. De 24-jarige zoon zat zaterdag bij zijn vader in de auto, hij was degene die tankte waarna het duo vervolgens zonder te betalen vertrok.
Nadat de politie opzettelijk een file veroorzaakte om het stel te stoppen, reed de Tilburger achterop een file waardoor een 35-jarige man uit Maastricht overleed. De mannen negeerde het stopteken van de politie en ramde tot drie keer toe een politie-auto. De benzinedieven raakte zelf lichtgewond, de zoon werd maandag vrijgelaten.
Levensgevaarlijke situatie
De zoon verklaarde in actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat het levensgevaarlijk was van de politie om een file te creëeren. "Op het moment dat de politie een menselijk schild inzet, nemen ze een enorm risico", stelde de man. "Stoppen was voor ons op dat moment niet meer aan de orde." Hij erkende wel dat hij en zijn vader die de auto bestuurde, bij het tankstation wegreden zonder te betalen.
Paniek
Zijn zoon stelde bij de Nieuwsuur dat hij "in paniek raakte. We konden nergens meer heen toen we heen en weer werden geslingerd tussen de politieauto's." De file, die de politie had gecreëerd om de verdachten aan te houden, zag de bestuurder volgens zijn zoon niet aankomen. "Daar let je niet op als de politie je van de weg probeert te drukken."
Minimaal gedeelde verantwoordelijkheid
Advocaat Gerald Roethof die de twee mannen vertegenwoordigt, sluit zich bij zijn cliënt aan. Roethof vindt dat vader en zoon in een levensgevaarlijke situatie zijn gebracht. Dat ze inreden op de file is het stel volgens hem niet aan te rekenen. De file hadden zij niet opgemerkt en zij zijn per ongeluk op de file ingereden. Volgens Roethof is het een terechte vraag waarom zijn cliënten benzine stalen. "Maar bij tankstations hangen camera's waarmee je kan zien wie er getankt heeft. De politie draagt minimaal gedeelde verantwoordelijkheid voor de dood van de automobilist."
Doodslag
Het OM liet dinsdag weten niet inhoudelijk op de uitlatingen te willen reageren. De rechter-commissaris heeft bepaald dat het voorarrest van de bestuurder met twee weken wordt verlengd. De bestuurder van de auto wordt doodslag ten laste gelegd.
Woede over file
De kunstmatige file zorgde voor woede bij de ANWB. "Mensen die van niets weten worden erbij betrokken. Daarbij valt nu een dode. Omwille van een paar liter benzine", aldus directeur Guido van Woerkom tegen RTL Nieuws.
Verontwaardiging op Twitter
Op Twitter wordt met veel verontwaardiging gereageerd op de lezing van de advocaat en zijn cliënt. Twitteraar Johan de Boer vindt het 'de wereld op z'n kop!'. Eddie Forster vindt het walgelijk. Ook Bianca Klooster spreekt op Twitter van een omgekeerde wereld. "Ik snap er niks meer van."
Je vergeet dat hij werd opgejaagd en je kunt er gewoon van uit gaan dat hij als dat niet was gebeurd, echt niet als een idioot was gaan rijden. En dus ook niet blindelings ergens achterop gereden zou zijn.quote:De politie is nimmer niet verantwoordelijk voor dat ongeval. Hij zit met zijn handen aan het stuur en zijn voeten bij de pedalen, niet de politie. Als die file niet gecreëerd was door de politie maar door bijvoorbeeld een pech geval... Was dan de persoon met pech de schuldige?
Ik ook, aangezien de indruk wordt gegeven dat de politie ze de file ingejaagd heeft. Misschien nog even extra aangeduwd.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:22 schreef byah het volgende:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is wanneer de politie de achtervolging staakte ten opzichte van de file. 100 meter/2 kilometer? Daar ligt de schuldvraag denk ik.
Vergeet niet dat die ongetwijfeld zeer uitgebreid gesouffleerd wordt door z'n advocaat om de slachtofferrol uit te buiten.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:25 schreef lezzer het volgende:
Ik sta er eerlijk gezegd wel van te kijken dat iemand die in de auto zit die een dodelijk ongeval veroorzaakt de kans krijgt om uitgebreid z'n verhaal te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |