quote:
EDIT:
'Politie verantwoordelijk voor dode A2'
Het is toch werkelijk schandalig dat dit soort schorum een podium krijgt hun zegje te doen? Nee, erger; op de grootste nieuwssite van Nederland pontificaal, MET foto van het tragische "door de politie veroorzaakte" ongeval waarbij de daders een uitspraak mogen doen die zo lekker gequoot op internet staat???
Wederhoor en hoor is leuk, maar je kan het ook overdrijven. Welke boodschap wil nu.nl uitdragen? Dat die zielige daders de belangrijkste graadmeter zijn? Is de verklaring van de politie niet belangrijker?

....
Paniek
De 47-jarige bestuurder, die nog vast zit, negeerde een stopteken van de politie. Zijn zoon stelde in Nieuwsuur dat hij ''in paniek raakte. We konden nergens meer heen toen we heen en weer werden geslingerd tussen de politieauto’s.’’
De file, die de politie had gecreëerd om de verdachten aan te houden, zag de bestuurder volgens zijn zoon niet aankomen. ''Daar let je niet op als de politie je van de weg probeert te drukken.’’
===========
De file, die de politie had gecreëerd om de verdachten aan te houden, zag de bestuurder volgens zijn zoon niet aankomen. ''Daar let je niet op als de politie je van de weg probeert te drukken.’’STOPPEN IS GEEN OPTIE????

Die bestuurder is hartstikke verantwoordelijk. Als je na
al die politiemacht om je heen NOG niet begrijpt dat je moet stoppen, dan is het een verloren zaak. Dan had die file de dode niet voorkomen, dan waren er sowieso doden gevallen door deze maniakken. Bij andere weggebruikers die zonder file 120 reden.
En links Nederland slikt die walgelijke houding van "IKKE ben NIET verantwoordelijk, HULLIE!" gewoon. Echt ranzig. Je moet je in elke situatie afvragen wie
primair de verantwoordelijkheid draagt. Niet eerst kijken naar De Ander (een linkse houding), maar kijken naar Jezelf (een rechtse houding). Wat had IK kunnen doen om dit te voorkomen.
Daarna kijk je naar anderen.
De politie heeft zoals ik in dit verhaal lees de dieven achtervolgd en klem proberen te rijden. Dat is met snelheden van 120+ gewoon niet te doen, zonder gevaar voor de politie zelf.
Een file creëren is dan ook niet om de dieven te
stoppen, maar om ze
af te laten remmen.
Waar de politie in gefaald heeft, is zorgen dat ZIJ degenen waren die de dieven konden
stoppen. Degenen die stellen "niet als menselijk schild -in een auto dan- gebruikt willen worden" hebben in een ideale libertaire samenleving een goed argument.
Toch kan je stellen dat je als weggebruiker ook de verantwoordelijkheid draagt andere weggebruikers te corrigeren. En als de politie daar opdracht toe geeft, dan lijkt het me een variant op het stopteken van eerder.
Maar dat was dan ook niet de inzet van de politie. De politieagenten hebben wel gefaald in het voorkomen dat die file bedoeld als afremmiddel, niet het stopmiddel (de muur) zou zijn. Afremmen door middel van filevorming, naar rechts drukken en schieten op de banden had effect gehad.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit het enige vergrijp was. De politie gaat niet als een gek achter "een paar benzinedieven" aan. Een incidentele benzinedief die "ff geen geld genoeg heeft, bijna begin van een nieuwe maand, maar we moeten echt naar opa die in het ziekenhuis ligt", denkt na als de politiesirenes rond hem zwermen.
Deze idioot heeft de politie boos gemaakt door zelf
primair agressie te tonen.
Conclusies:- prima dat de zaken onderzocht worden, niets op tegen, hoort zo in een open democratie
- ja, de politie heeft de verantwoordelijkheid om de inzet van een zwaar middel goed te laten verlopen en daarin zijn ze gefaald (al valt niet uit te sluiten dat zonder filevorming er OOK doden gevallen zouden zijn)
- nee, de inzet van de filevorming is niet verkeerd an sich, maar de afhandeling van de agenten in kwestie
- nee, het is volslagen onzin een 3e partij verantwoordelijk te houden dat een idioot in ZIJN auto (een potentieel wapen van vele Newtons) iemand doodrijdt <- het moreel belangrijkste verschil van mening met sommigen hier