abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103033063
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:45 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Lekker ronkende zin, maar;
- Welk type straling?
- Welk niveau hebben ze als "normaal" genomen, Randstad, Groningen, Noordpool?
- Hoe hebben ze gemeten, welke afstand, welke verstorende invloeden, kwaliteit van apparatuur?
- 25x meer dan wat, 25x meer dan 0,01 is nog steeds bijna niets (kun je beter gaan vliegen)
Natuurlijk is het propaganda... maar beide partijen zijn daar niet vies van. Dit soort informatie is er natuurlijk alleen maar om de domme massa te overtuigen dat hun standpunt het enige juiste is.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_103033109
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dus een bijzonder goed beschermd transport (heb je al die agenten op de foto gezien?) van kernafval is "levensgevaarlijk" (woorden van Greenpeace en xenobinol), maar het graven van een kuil onder de spoorbaan waarover dat transport gaat is "niet gevaarlijk" (woorden van xenobinol en Greenpeace)?? _O- _O- _O-

Domheid is niet erg, maar om het nou zo aan de grote klok te hangen is wel erg treurig... :D :D
Ik heb niet gezegd dat het levensgevaarlijk is, ik heb zelfs het tegenovergestelde beweert. Ik heb het zelfs als argument gebruikt dat de Telegraaf de boel sterk overdrijft. Dat Greenpeace het argument gebruikt dat het levensgevaarlijk is zijn hun woorden.... niet de mijne :)
I'll sing you a lullaby.
pi_103033136
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:50 schreef t-8one het volgende:

Mij voor dom uitmaken maakt jou trouwens niet slimmer hoor.
Maar het voelt wel slimmer ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_103033193
quote:
6s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:50 schreef El_Matador het volgende:

Je had de reacties op mijn afgelopen vakantie naar Tsjernobyl en Pripyat moeten horen... "levensgevaarlijk!".

Terwijl je op een gemiddelde vlucht meer straling "oploopt" dan een paar uurtjes rondlopen in Noord-Oekraine. :D
Welke stralingsdoses heb je daar eigenlijk opgelopen? Zonder betrouwbare data kun je zo'n uitspraak natuurlijk niet doen :)
I'll sing you a lullaby.
pi_103033246
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een non-argument, het is net zo goed een kwestie van schaalgrootte als dat dit bij kernenergie het geval is. Meer output vergt een grotere installatie... lijkt mij een no-brainer.

Het is wel degelijk een valide argument, tijdens een presentatie door de R&D directeur van Shell vertelde hij dat 1 olieplatform evenveel energie oplevert als 20.000 industriële windmolens, en dat is zeker wel van belang als je iemand vraagt wat ze liever aan de horizon zien. ;)

In het geval van kerncentrale technologie kijkt men steeds meer naar kleinere reactoren, niet enorme grote gebouwen zoals nu. Honeywell werkt bijvoorbeeld met een modulair concept, wat kan schalen tot ~1000 MW.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103033470
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 12:24 schreef fruityloop het volgende:

Het is wel degelijk een valide argument, tijdens een presentatie door de R&D directeur van Shell vertelde hij dat 1 olieplatform evenveel energie oplevert als 20.000 industriële windmolens, en dat is zeker wel van belang als je iemand vraagt wat ze liever aan de horizon zien. ;)
Alleen 'op Urk' klagen ze over windmolens. Als ze een olieplatform voor de kust van Urk neerleggen klaagt men daar net zo goed over. Zet een kerncentrale, kolencentrale, gascentrale, zonne-centrale naast Amsterdam en men klaagt ook.

Hier in Flevoland zijn een hoop boeren die een windmolen op hun land hebben staan, de meeste boeren zouden het liefst al hun grond volbouwen met windmolens, namelijk zeer lucratief!

Helaas mag het niet van de gemeenten en provincie... is namelijk horizonvervuiling :')

Tja... dat olieboorplatform en de gelekte olie zien we niet voor onze voordeur... dus daar klagen we ook maar niet over :|W

quote:
In het geval van kerncentrale technologie kijkt men steeds meer naar kleinere reactoren, niet enorme grote gebouwen zoals nu. Honeywell werkt bijvoorbeeld met een modulair concept, wat kan schalen tot ~1000 MW.
Prima... zolang de industrie de kosten voor eigen rekening neemt en de maatschappij niet opzadelt met verborgen kosten (ongedekte aansprakelijkheid in geval van een ramp, subsidies, kosten opslag materiaal etc..)
I'll sing you a lullaby.
pi_103035079
De olieplatforms in de Noordzee lekken geen olie bij mijn weten? Beetje hetzelfde als zeggen dat elke kerncentrale ooit kán ontploffen, en we er daarom maar geen meer moeten bouwen. :N

Overigens zijn de werkelijke rendementen van windturbines niet al te deftig, aldus recent Engels onderzoek. En daar hebben ze een vergelijkbaar klimaat als het onze.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103035331
Wat ik niet begrijp is waarom er in Nederland, voor zover ik weet, niets gedaan wordt met stromend water. Het barst hier van de sluizen dammen en dijken waarmee ook behoorlijk wat energie kan worden opgewekt. Op een manier die veel minder opvalt dan die lelijke windturbines.

Zet de bodem van het ijsselmeer dan "gewoon" vol met zulke dingen http://www.lockheedmartin.com/products/WaveTidalEnergy/index.html
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:42:18 #209
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_103035386
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:40 schreef Ame_thyst het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom er in Nederland, voor zover ik weet, niets gedaan wordt met stromend water. Het barst hier van de sluizen dammen en dijken waarmee ook behoorlijk wat energie kan worden opgewekt. Op een manier die veel minder opvalt dan die lelijke windturbines.

Zet de bodem van het ijsselmeer dan "gewoon" vol met zulke dingen http://www.lockheedmartin.com/products/WaveTidalEnergy/index.html
We kunnen veel leren van Noorwegen. Daar halen ze 75% ofzo uit water turbines.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_103035462
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:42 schreef Killaht het volgende:

[..]

Helaas hebben wij hier niet de hoogteverschillen die nodig zijn om waterturbines goed te laten renderen. Nog afgezien van het feit dat de rivieren vol leggen met die dingen niet echt bevorderlijk is voor de scheepvaart óp die rivieren.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:45:40 #211
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_103035485
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:42 schreef Killaht het volgende:

[..]

Dat land is bijna onbevolkt en, belangrijker, een groot gebergte.
pi_103035593
We halen in Nederland een kleine 100 GWh uit waterkracht volgens mij. Dit op een jaarlijks totaal verbruik van 103973 GHw.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:54:05 #213
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_103035771
quote:
9s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:45 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat land is bijna onbevolkt en, belangrijker, een groot gebergte.
Met kleine aanpassingen qua hoogte, is dat probleem zo opgelost.Daarnaast is nog geeneens nodig (deltawerken)
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_103035934
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:54 schreef Killaht het volgende:

[..]

Met kleine aanpassingen qua hoogte, is dat probleem zo opgelost.Daarnaast is nog geeneens nodig (deltawerken)
Goh, ik werk bij een ingenieursbureau en mijn water collega's hebben meermaals verteld en uitgelegd dat dit voor Nederland geen valide alternatief kan zijn. :? Maar goed, zij kunnen het mis hebben natuurlijk. Wat voor aanpassingen qua hoogte moeten ze aan denken volgens jou?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:02:07 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103036011
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:48 schreef fruityloop het volgende:
We halen in Nederland een kleine 100 GWh uit waterkracht volgens mij. Dit op een jaarlijks totaal verbruik van 103973 GHw.
Ja, we zetten kolenstroom naar Noorwegen, die pompen daar stuwmeren mee vol en die laten ze weer leeglopen en maken er stroom mee. Zo maak je van kolenstroom groene waterkracht
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:02:25 #216
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103036018
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:59 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Goh, ik werk bij een ingenieursbureau en mijn water collega's hebben meermaals verteld en uitgelegd dat dit voor Nederland geen valide alternatief kan zijn. :? Maar goed, zij kunnen het mis hebben natuurlijk. Wat voor aanpassingen qua hoogte moeten ze aan denken volgens jou?
Nederland een meter of 200 ophogen is genoeg voor een stuwmeer. Dat ophogen moet je dan wel in het gehele infiltratiegebied van de rivieren doen _O-

Even wat anders: hoe kan het dat als terroristen een spoorlijn gaan uitgraven, slechts 1 van hen slechts enkele dagen vast zit?
En hoe past dat in het rijtje waarbij iemand die een kaartje naar een koets gooit al een jaar vast zit waarbij TBS geeist wordt? Waarom wordt er bij Greenpeace-lui die op terroristische wijze proberen invloed uit te oefenen op onze democratie met totaal andere maten gerekend?
censuur :O
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:04:14 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103036076
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:45 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Lekker ronkende zin, maar;
- Welk type straling?
- Welk niveau hebben ze als "normaal" genomen, Randstad, Groningen, Noordpool?
- Hoe hebben ze gemeten, welke afstand, welke verstorende invloeden, kwaliteit van apparatuur?
- 25x meer dan wat, 25x meer dan 0,01 is nog steeds bijna niets (kun je beter gaan vliegen)
Straling is eng want natuurkunde is moeilijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:07:29 #218
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_103036193
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nederland een meter of 200 ophogen is genoeg voor een stuwmeer. Dat ophogen moet je dan wel in het gehele infiltratiegebied van de rivieren doen _O-

Even wat anders: hoe kan het dat als terroristen een spoorlijn gaan uitgraven, slechts 1 van hen slechts enkele dagen vast zit?
En hoe past dat in het rijtje waarbij iemand die een kaartje naar een koets gooit al een jaar vast zit waarbij TBS geeist wordt? Waarom wordt er bij Greenpeace-lui die op terroristische wijze proberen invloed uit te oefenen op onze democratie met totaal andere maten gerekend?
Omdat het telegraafgat misschien meer een kuiltje in het grind was, waarin een klein doosje lag?
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:10:11 #219
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103036296
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:07 schreef t-8one het volgende:

[..]

Omdat het telegraafgat misschien meer een kuiltje in het grind was, waarin een klein doosje lag?
Ja en? Het theelichtje was ook geen handgranaat!
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:11:21 #220
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_103036331
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja en? Het theelichtje was ook geen handgranaat!
dat heb je goed.
ok, lets go again
danku lieve fans
pi_103037266
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 13:33 schreef fruityloop het volgende:
De olieplatforms in de Noordzee lekken geen olie bij mijn weten? Beetje hetzelfde als zeggen dat elke kerncentrale ooit kán ontploffen, en we er daarom maar geen meer moeten bouwen. :N

Overigens zijn de werkelijke rendementen van windturbines niet al te deftig, aldus recent Engels onderzoek. En daar hebben ze een vergelijkbaar klimaat als het onze.
Heeft niets met 'rendement' te maken, waar men zich zorgen over maakt is de continuiteit. Als gevolg van een groot aandeel windenergie in een groot grid kan de fluctuatie in output leiden tot onderbreking van de levering. Dit is een praktisch probleem waar wel wat voor te vinden is overigens. Decentralisatie van de energievoorziening kan al de gevolgen van grote fluctuaties opvangen, echter decentralisatie is iets wat het grote geld niet wil, want... verlies van macht en inkomsten.
I'll sing you a lullaby.
pi_103037388
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:

En hoe past dat in het rijtje waarbij iemand die een kaartje naar een koets gooit al een jaar vast zit waarbij TBS geeist wordt?
Zodra je aan het koningshuis komt ben je gewoon de lul, klasse justitie heet dat :7

Je moet je afvragen waarom als mijn fiets gejat wordt de politie daar niets aan doet. Of als je dochter verkracht word de dader met een paar maandjes celstraf er vanaf kan komen.... klasse justitie is heel normaal in Nederland. Niets nieuws... dus loopt u maar weer door w/
I'll sing you a lullaby.
pi_103037419
Ooh ja... Remco... onze democratie is geen democratie... maar dat snap je zelf ook wel :7
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:43:23 #224
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103037448
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Decentralisatie van de energievoorziening kan al de gevolgen van grote fluctuaties opvangen
Even zonder beargumentatie: Dit is simpelweg niet waar!
pi_103037625
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Heeft niets met 'rendement' te maken, waar men zich zorgen over maakt is de continuiteit. Als gevolg van een groot aandeel windenergie in een groot grid kan de fluctuatie in output leiden tot onderbreking van de levering. Dit is een praktisch probleem waar wel wat voor te vinden is overigens. Decentralisatie van de energievoorziening kan al de gevolgen van grote fluctuaties opvangen, echter decentralisatie is iets wat het grote geld niet wil, want... verlies van macht en inkomsten.
Veel decentrale technieken zijn veel minder rendabel, zoals wind en zonne-energie. En zoals dat Engelse onderzoek aan geeft, vaak doet het optimale rendement zich voor als er geen nut voor de opgewekte energie is.
pi_103037643
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:43 schreef RemcoDelft het volgende:

Even zonder beargumentatie: Dit is simpelweg niet waar!
Kleine systemen zijn veel efficienter te regelen omdat de tijdsconstanten kleiner zijn en informatie over de afnemers veel beter benut kan worden om de vraag te voorspellen. Ook kan er in een microgrid gecommuniceerd worden dat de vraag 'er aan komt'. Je magnetron zou bijvoorbeeld kunnen doorgeven dat deze over 5 seconden een vermogen van 1kW gaat opnemen. Ik zie een hoop ruimte voor technologische innovatie, jij niet?
I'll sing you a lullaby.
pi_103037767
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kleine systemen zijn veel efficienter te regelen omdat de tijdsconstanten kleiner zijn en informatie over de afnemers veel beter benut kan worden om de vraag te voorspellen. Ook kan er in een microgrid gecommuniceerd worden dat de vraag 'er aan komt'. Je magnetron zou bijvoorbeeld kunnen doorgeven dat deze over 5 seconden een vermogen van 1kW gaat opnemen. Ik zie een hoop ruimte voor technologische innovatie, jij niet?
Wat jij beschrijft is een verlengstuk van de techniek die slimme meters ook gebruiken, maar jij stelt dus dat men simpelweg alle elektrische apparaten in huis moet vervangen voor van die high-tech dingen (die bij mijn weten nog niet eens commercieel beschikbaar zijn), én daar zelf ook nog een aantal groene energiebronnen aan koppelt?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:54:47 #228
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103037789
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

En wat heb je daar aan, als je windturbine niet draait en het donker is buiten?
pi_103037816
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:49 schreef fruityloop het volgende:

Veel decentrale technieken zijn veel minder rendabel, zoals wind en zonne-energie.
Dat moet je mij eens uitleggen? Hoe word het rendement van een zonnecel lager doordat het er maar eentje is i.p.v. 1000?
Windmolens worden vaak opgeschaald omdat dit praktisch is en omdat de wetgever vaak in aantal geinstalleerde windmolens denkt. Energy harvesting heeft een grote toekomst... je moet alleen even 'off the grid' denken.... wederom... dat willen de grote energie bedrijven liever niet.

quote:
En zoals dat Engelse onderzoek aan geeft, vaak doet het optimale rendement zich voor als er geen nut voor de opgewekte energie is.
Geen nut? Dus er zijn tijden dat we helemaal geen energie gebruiken? Je moet niet alles geloven wat je leest. Zelfs al zou het zo zijn dan kun je die energie toch opslaan? Maak er desnoods waterstof mee...
I'll sing you a lullaby.
pi_103037877
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:54 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat jij beschrijft is een verlengstuk van de techniek die slimme meters ook gebruiken, maar jij stelt dus dat men simpelweg alle elektrische apparaten in huis moet vervangen voor van die high-tech dingen (die bij mijn weten nog niet eens commercieel beschikbaar zijn), én daar zelf ook nog een aantal groene energiebronnen aan koppelt?
Waarom niet? Vroeg of laat worden die apparaten toch vervangen. Vooruitgang word geboekt door dingen anders te doen, niet door meer van hetzelfde te blijven doen. Naast energie-opwekking is ook het besparen van energie onderdeel van de verduurzaming. Wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Zo simpel is het.
I'll sing you a lullaby.
pi_103037953
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En wat heb je daar aan, als je windturbine niet draait en het donker is buiten?
Daar richt je dus je systeem op in, dat is wat ik bedoel met 'de schaalgrootte'.

voorbeeldje:

Je hebt een installatie die zonlicht omzet in elektrische energie, echter omdat je in de nacht ook stroom verbruikt moet je overdag al een overschot hebben en deze opslaan zodat je later als de zon niet meer schijnt 'niet in het donker zit'.

Man... man... zo moeilijk is dat toch niet? Je moet denken in praktisch realiseerbare mogelijkheden. Als je alleen maar de problemen ziet kom je nooit ergens imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_103037983
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat moet je mij eens uitleggen? Hoe word het rendement van een zonnecel lager doordat het er maar eentje is i.p.v. 1000?
Windmolens worden vaak opgeschaald omdat dit praktisch is en omdat de wetgever vaak in aantal geinstalleerde windmolens denkt. Energy harvesting heeft een grote toekomst... je moet alleen even 'off the grid' denken.... wederom... dat willen de grote energie bedrijven liever niet.

[..]

Geen nut? Dus er zijn tijden dat we helemaal geen energie gebruiken? Je moet niet alles geloven wat je leest. Zelfs al zou het zo zijn dan kun je die energie toch opslaan? Maak er desnoods waterstof mee...
Nieuwe gas/kolen centrales werken op rendementen van 40 tot 50%, icm stadsverwarming met de restwarmte uit de turbines, dat is toch een stuk beter dan welk zonnepaneel of windturbine dan ook. ;)
pi_103037999
Moderne computerchips beschikken over honderden miljoenen schakelelementen, vroeger had men de grootste moeite met de fabricage van slechts 1 schakelelement. Heeft dat mensen ervan weerhouden om chips te bakken :9
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:05:41 #234
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_103038095
Altijd de afleiding over minder en slimmer stroom verbruiken thuis.

11% van Westers energieverbruik gaat maar naar huizen. Een beetje besparen en slimme technieken toepassen is leuk voor de buhne maar zal de wereld niet van de CO2-ondergang redden. Je schaaft misschien een paar procent er af, that's it.

Als we het willen redden zonder nucleair is er maar één optie: massaal afsterven (gaat vanzelf gebeuren met zeespiegelstijging door fossiele brandstoffen) en keihard welvaart inleveren voor de overblijvers.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_103038181
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:01 schreef fruityloop het volgende:

Nieuwe gas/kolen centrales werken op rendementen van 40 tot 50%, icm stadsverwarming met de restwarmte uit de turbines, dat is toch een stuk beter dan welk zonnepaneel of windturbine dan ook. ;)
Als de gasturbine dicht bij bevolkt gebied staat waar deze zijn restwarmte kan afleveren dan is dat al een forse winst natuurlijk. Of dat beter is dan een zonnepaneel of windturbine is arbitrair, als je zonder gas zit is het in ieder geval niet beter ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_103038192
We kunnen beter beginnen met het stoppen van het invliegen van sperziebonen uit Senegal. ;)
pi_103038352
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:05 schreef eleusis het volgende:
Altijd de afleiding over minder en slimmer stroom verbruiken thuis.

Je moet het dus veel verder doortrekken dan alleen voor thuisgebruik.

quote:
11% van Westers energieverbruik gaat maar naar huizen. Een beetje besparen en slimme technieken toepassen is leuk voor de buhne maar zal de wereld niet van de CO2-ondergang redden. Je schaaft misschien een paar procent er af, that's it.

Als we het willen redden zonder nucleair is er maar één optie: massaal afsterven (gaat vanzelf gebeuren met zeespiegelstijging door fossiele brandstoffen) en keihard welvaart inleveren voor de overblijvers.
Keihard welvaart inleveren is een optie. Maar ik denk dat met optimalisatie van processen nog steeds een hoop te doen valt. Neem nu eens het verkeer, iedere dag nemen miljoenen mensen in Nederland de auto om naar hun werk te gaan. Een groot deel van deze mensen zou niet eens fysiek op hun werkplek aanwezig hoeven te zijn, dat scheelt een hele hoop kantoorruimte die niet gebouwd, verwarmt en verlicht hoeven te zijn, de auto's die ze gebruiken zouden niet geproduceerd hoeven te worden, gebruiken geen brandstof. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat ze thuis meer energie gebruiken.... maar er zit dan alsnog veel winst in de pijplijn.

Deze technieken zijn echter moeilijk te implementeren omdat mensen en organisaties niet flexibel zijn. Neem b.v. de huizenmarkt zeepbel... een van de grootste obstakels als het op mobiliteit aankomt. Gebrek aan visie, geldelijk opportunisme en corruptie zijn hier debet aan. De mensheid zal vermoedelijk wel gedecimeerd gaan worden.... maar dat hoeft niet.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:51:00 #238
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103039465
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daar richt je dus je systeem op in, dat is wat ik bedoel met 'de schaalgrootte'.

voorbeeldje:

Je hebt een installatie die zonlicht omzet in elektrische energie, echter omdat je in de nacht ook stroom verbruikt moet je overdag al een overschot hebben en deze opslaan zodat je later als de zon niet meer schijnt 'niet in het donker zit'.

Man... man... zo moeilijk is dat toch niet? Je moet denken in praktisch realiseerbare mogelijkheden. Als je alleen maar de problemen ziet kom je nooit ergens imo.
Moeilijk niet, DUUR wel. En dat maakt het niet praktisch... Qua energie en opslag weet ik wel een klein beetje waar ik het over heb :)
Enig idee wat het kost trouwens als consument om overdag (in de winter? In een zonloze week?) genoeg overschot te hebben?
pi_103039917
Dat was een behoorlijk kistje dat ze aan het begraven waren. Ook leuk dan Greenpeace zich beroept op grondrechten waardoor ze mogen demonstreren en hun mening uiten. Van mij mogen ze een hele stad platleggen om te demonstreren tegen kernafval maar een kist die door twee mensen gedragen moet worden tussen een spoor ingraven waar je weet dat er naast het kernafval ook nog andere gevaarlijke stoffen, en mensen over heen gaan is gewoon stupide en poging tot doodslag van alle omwonenden.
pi_103040115
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

voorbeeldje:

En dat gaan we opslaan in de vele stuwmeren die Nederland telt? Of gebruiken we oplaadbare batterijen?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103040406
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:08 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

En dat gaan we opslaan in de vele stuwmeren die Nederland telt? Of gebruiken we oplaadbare batterijen?
Hebben we toch nog een tweede doel gevonden voor onze kunstmatige berg :') Extreem inefficiënte energie nog inefficiënter opslaan!
pi_103040845
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

Moeilijk niet, DUUR wel. En dat maakt het niet praktisch... Qua energie en opslag weet ik wel een klein beetje waar ik het over heb :)
Huizen zijn ook duur, ondanks dat ze bestaan uit iets triviaals als baksteen, er is vast wel een of andere financiele pipo te vinden die er een financieringsvehikel voor weet te verzinnen. Dat het duur is maakt niet zoveel uit, dat betekend alleen maar een stimulans voor de economie.

quote:
Enig idee wat het kost trouwens als consument om overdag (in de winter? In een zonloze week?) genoeg overschot te hebben?
Heb je wel eens geprobeerd om olie in je achtertuin op te pompen? Dat weerhoud je er toch ook niet van om benzine te tanken? Er zijn grote delen op de wereld waar het hele jaar de zon schijnt, gewoon die energie benutten voor de productie van waterstof... kan dan mooi verscheept worden naar de locatie waar het benut wordt.
I'll sing you a lullaby.
pi_103040990
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Hebben we toch nog een tweede doel gevonden voor onze kunstmatige berg :') Extreem inefficiënte energie nog inefficiënter opslaan!
De motor van een auto heeft ook maar een rendement van 30%... 70% van de beschikbare energie gooien we weg... de verspilling! Van iedere euro flikker je zo 70 cent weg.... lekker efficient!! Toch liggen we daar niet wakker van.... behalve als het om duurzamere varianten gaat, dan is de efficiency ineens het breekpunt :')
I'll sing you a lullaby.
pi_103041184
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De motor van een auto heeft ook maar een rendement van 30%... 70% van de beschikbare energie gooien we weg... de verspilling! Van iedere euro flikker je zo 70 cent weg.... lekker efficient!! Toch liggen we daar niet wakker van.... behalve als het om duurzamere varianten gaat, dan is de efficiency ineens het breekpunt :')
Ik had de boel even verkeerd gelezen en dacht dat het over die achterlijke stupide windmolens ging.
pi_103041291
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Huizen zijn ook duur, ondanks dat ze bestaan uit iets triviaals als baksteen, er is vast wel een of andere financiele pipo te vinden die er een financieringsvehikel voor weet te verzinnen. Dat het duur is maakt niet zoveel uit, dat betekend alleen maar een stimulans voor de economie.
Volgens mij bieden een aantal maatschappijen nu ook de optie om extra te betalen met de garantie dat de hoeveelheid die je afneemt wordt opgewekt uit duurzame bronnen. Vraag me af hoeveel mensen dat nu eigenlijk doen....
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:50:19 #246
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103041694
quote:

[..]

De motor van een auto heeft ook maar een rendement van 30%...
Ho ho, we leven niet meer in 1995.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 13 oktober 2011 @ 16:58:22 #247
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_103042008
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Even uit pure nieuwschierigheid, ik google er net ff op en kom ook op veel antwoorden uit die uitgaan van een rendement van 30% kun jij dit toelichten of een bron voor geven.
ok, lets go again
danku lieve fans
pi_103042347
quote:
10s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 16:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ooh... sorry... ik wist niet dat we nu op 35% zitten :')

Maar mocht ik het alsnog verkeerd hebben... wat is tegenwoordig een net rendement voor een moderne verbrandingsmotor?
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:34:33 #249
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103043274
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ooh... sorry... ik wist niet dat we nu op 35% zitten :')

Maar mocht ik het alsnog verkeerd hebben... wat is tegenwoordig een net rendement voor een moderne verbrandingsmotor?
Er wordt wel eens 70% geclaimed alles bij elkaar. De echte waarde ligt natuurlijk lager, waarschijnlijk zo rond de 55-60.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:40:52 #250
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103043474
quote:

[..]

Thermodynamisch is het simpelweg niet mogelijk om 100% rendement te halen. Daarbij is 30% helemaal niet zo slecht: kijk maar hoeveel dat oplevert! Een hoger rendement voor een klein motortje is stomweg enorm lastig.

quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:34 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Er wordt wel eens 70% geclaimed alles bij elkaar. De echte waarde ligt natuurlijk lager, waarschijnlijk zo rond de 55-60.
Men zegt ook wel eens dat er iets geclaimd wordt zonder bron... Onzin natuurlijk, je rendementen slaan nergens op.
30% is een hele aardige schatting voor het rendement van een automotor. 60% wordt gehaald door de modernste (!) STEG-centrales, en dan heb je het over enorm grote dingen, niet over een lullig verbrandingsmotortje. Als je veel hogere claims wilt indienen zie ik graag een bron, of desnoods je eigen patentaanvraag >:)

Maar ik vind rendement niet zo interessant bij auto's, stomweg omdat er geen minimum is aan de benodigde energie. Bijvoorbeeld voor staalproductie valt er een fysiek minimum te bepalen (en de modernste hoogovens verbruiken grofweg 6 keer zo veel), voor transport (op gelijke hoogte) is dat minimum niet te bepalen. Als jij van A naar B en weer terug naar A gaat, heb je al je brandstof verspild! Vandaar ook dat de Shell Ecomarathon waarden als 1 liter op 2700 km kan bereiken.
pi_103043568
Is al bekend waar die geitenwollensokkenterrorist die kuil heeft gegraven?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 17:43:37 #252
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103043581
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Thermodynamisch is het simpelweg niet mogelijk om 100% rendement te halen. Daarbij is 30% helemaal niet zo slecht: kijk maar hoeveel dat oplevert! Een hoger rendement voor een klein motortje is stomweg enorm lastig.

[..]

Men zegt ook wel eens dat er iets geclaimd wordt zonder bron... Onzin natuurlijk, je rendementen slaan nergens op.
30% is een hele aardige schatting voor het rendement van een automotor. 60% wordt gehaald door de modernste (!) STEG-centrales, en dan heb je het over enorm grote dingen, niet over een lullig verbrandingsmotortje. Als je veel hogere claims wilt indienen zie ik graag een bron, of desnoods je eigen patentaanvraag >:)
Ik heb het dan wel over dieselmotoren, benzine is uiteraard altijd lager.
pi_103043841
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

30% is een hele aardige schatting voor het rendement van een automotor.
Voor benzine is dit juist. Diesel is hoger.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103043901
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:34 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat dit rendement niet gehaald gaat worden in een kleine verbrandingsmotor. Er is geen auto op de markt die ook maar enigszins bij dat rendement in de buurt komt.
Dieselmotoren hebben een iets hoger rendement en daarbij komt ook nog eens dat een liter diesel een hogere energetische waarde heeft (de energetische waarde van benzine en diesel is vrijwel proportioneel met het gewicht, een liter diesel weegt meer dan een liter benzine).

Moderne motoren zijn ietsjes zuiniger geworden maar deze winst hebben we weer verspilt door de auto's zwaarder te maken en van meer luxe te voorzien.

Dus... het rendement van een verbrandingsmotor is nog steeds knap beroerd... geen probleem voor de meesten behalve als het om duurzame techniek gaat... dan is het plotseling een issue... merkwaardig :?
I'll sing you a lullaby.
pi_103044034
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 17:51 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Voor benzine is dit juist. Diesel is hoger.
Ik denk dat je een hele zuinige dieselmotor hebt als het rendement boven de 40% uitkomt. Grote motoren hebben vaak een hoger rendement... tot zo'n 60% maar dit is dan wel bij een constante vollast. Een situatie die in auto's vrijwel nooit voorkomt.
Van iedere euro diesel gooi je dus nog steeds 60 cent weg... waarom hoor ik daar nooit iemand over klagen?
I'll sing you a lullaby.
pi_103046166
quote:
Halverwege de middag zijn drie medewerkers van Strukton aangehouden omdat zij zich niet konden legitimeren als medewerkers van dit bedrijf. Dit gaf de politie aanleiding om de drie mannen mee te nemen naar het cellencomplex Torentijd waar hun identiteit verder is onderzocht. Vast is komen te staan dat zij als flexwerkers inderdaad werkzaamheden verrichten voor Strukton, waarop zij weer op vrije voeten zijn gesteld.
Maar die lui zijn dus echt in de boeien geslagen en afgevoerd:
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=17793

Mooie boel is dat. Iemand verkleedt zich als jou en jij wordt geboeid afgevoerd...
pi_103047972
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Straling is eng want natuurkunde is moeilijk
Inlijsten en aan de (FOK!)wand spijkeren. O+
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')