Met alle respect voor je kennis, kunde en vakmanschap: ik zou toch een andere conclusie trekken.quote:Op maandag 3 september 2012 09:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Hier bijvoorbeeld een spouwanker dat ik recent geinspecteerd heb. Duidelijk te zien is de extreme doorsnedevermindering van het anker.
[ afbeelding ]
Dit is dan wel een ongeisoleerde spouw. Het gebouw is circa 30 jaar oud, en het is een stalen spouwanker met een diameter van 6 mm. Dit is zelfs een noordgevel. Normaal zijn de spouwankers in de westgevels het slechtste.
Kun je nagaan hoe het eruit zou zijn als het was volgeblazen met glaswolvlokken.
Zitten die borstels dan door de spuw heen naar je kruipruimte, of zitten alleen in de opening in de steen?quote:Op maandag 3 september 2012 19:22 schreef TR08 het volgende:
Deze zijn zowel als scheider tussen ons en de buren gedrukt als rond de ventilatie spleten.
Nee hoor, maar korrels lijken me minder gevoelig voor vocht en stevifger. Bij steenwolvlokken krijg ik van die visioenen van zeiknatte plakken steenwol in de spouwruimte, tot 1/3 van de muurhoogtequote:Op dinsdag 4 september 2012 15:16 schreef TR08 het volgende:
[..]
Alleen wol. Heb jij speciaal belang bij korrels ofzo?
Denk dat het om esthetische redenen zo is gedaan. Ik ken herenhuizen die het alleen aan de voorkant hebben (zo'n terugliggende voeg); de rest (niet zichhhtbaar van de straat) is met goedkopere steen en volgevoegd.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:23 schreef TR08 het volgende:
Voordeel van de diep liggende voeg is ook een groter beschikbaar oppervlak voor diffusie/verdampen van vocht dat zich in de muur opgehoopt heeft. De tijd dat de muur droog is is in het algemeen groter dan dat deze beregend wordt. Het netto effect zal dus wel een drogere muur zijn.
Dat je meer oppervlak hebt om te verdampen geloof ik meteen, alleen ik denk dat je vochtindringing echt vele malen groter is als je geen platvol voeg hebt. Waarom? Omdat regen dat tegen je muur slaat nu per steentje naar binnen drupt. Het water kan vervolgens lekker blijven liggen per steen en erin trekken. Had je een strakke gladde muur dan zou de regen ertegenaan slaan en zonder problemen naar beneden stromen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:23 schreef TR08 het volgende:
Voordeel van de diep liggende voeg is ook een groter beschikbaar oppervlak voor diffusie/verdampen van vocht dat zich in de muur opgehoopt heeft. De tijd dat de muur droog is is in het algemeen groter dan dat deze beregend wordt. Het netto effect zal dus wel een drogere muur zijn.
Zoiets. Overigens, als de steen poreus is, wordt het buitenblad toch wel zeik- en zeiknat. Alleen ver overhangende goten helpen tegen een natte buitenmuur. Zoals die in de jaren 30 werden aangebracht.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:22 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat je meer oppervlak hebt om te verdampen geloof ik meteen, alleen ik denk dat je vochtindringing echt vele malen groter is als je geen platvol voeg hebt. Waarom? Omdat regen dat tegen je muur slaat nu per steentje naar binnen drupt. Het water kan vervolgens lekker blijven liggen per steen en erin trekken. Had je een strakke gladde muur dan zou de regen ertegenaan slaan en zonder problemen naar beneden stromen.
En de mijne van nu. Ik zit nu in de fase dat de elektra een stuk brakker blijkt te zijn dan ik gedacht hadquote:Op dinsdag 11 september 2012 12:11 schreef Stormqueen het volgende:
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag...beginnen wij met een formule![]()
![]()
Uhm ja dat had ik ook gedaan....probleem is alleen dat ik me niet een klein beetje vermeten hadquote:Op zondag 30 september 2012 19:18 schreef jpajs het volgende:
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
quote:Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap
Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !quote:Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.
Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.
En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap
De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK
Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.
Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.
Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.
Het resultaat:
[ afbeelding ]
Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding![]()
Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.
Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuinDe kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.
De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug
Zie hier het rekenmodel
Ik ben gaafquote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie![]()
Jaaa nou....daar is een reden voor. Kun je een lang verhaal van maken maar bottom line is dat er bij de aanleg gewoon domweg niet dieper gegraven is. Ons huis is hier en daar wat matig verbouwd vroeger en dit is een van de dingen waar men minder trots op hoeft te zijn.quote:Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ?
Goed planquote:Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot
Goed gedocumenteerd trouwens !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |