Als er niet een hoop verandert bij de PvdA dan zou dat inderdaad zomaar kunnen. Deze ontwikkeling zie je al een paar verkiezingen, ook ik verwachtte en verwacht dat in ieder geval de SP ook nu weer zal inlopen op de PvdA, hierbij geholpen door het zeer ´rechtse` beleid van de regering en het gebrekkige vermogen van de huidige Nederlandse regering om tal van concrete problemen (onderwijs, gezondheidszorg, stijgende verzekeringstarieven voor de medische verzekering (zoals je weet slechts gedeeltelijk veroorzaakt door de stijgende medische kosten) enz.) op te lossen. Tot nu toe heeft Rutte nog niet een hand uitgestoken.quote:Een paar jaar geleden zat de SP de PvdA al op de hielen. Het afbladderen van Marijnissen en het matige optreden van Agnes kant gooide even wat zand in de machine. Maar Emile Roemer heeft het tij gekeerd en de opmars van de SP is weer in volle gang. Daarentegen lijken de PvdA problemen niet voorbij en staan ze er, ondanks hun plek in de oppositie, ern niet al te feestelijk voor.
Je ziet het ook binnen bijvoorbeeld de FNV waar de SP steeds meer macht naar zich toe trekt en met de deelnames in de provincies schuiven ze steeds meer richting het centrum van de macht. En ik denk dat als er teleurgestelde PVV'ers af haken, deze ook een gemakkelijke buit gaan zijn.
Natuurlijk duurt het nog lang tot verkiezingen en kan er van alles gebeuren. Maar toch lijkt het me heel goed denkbaar dat de PvdA niet meer de grootste linkse partij zal zijn na verkiezingen.
Wat denken jullie. Is de SP straks de grootste linkse partij of zal de PvdA zich toch handhaven.
Inderdaad, de SP staat voor domme linkse hobbies zoals betaalbare woningen, betaalbaar onderwijs en gezondheidszorg, het stoppen van de geldverslindende Europese superstaat...etc.quote:
Nee, geen onversneden communisme, maar ik zou wel graag zien dat de SP of een andere partij nu echt eens compromisloos en aggressief ageert tegen de criminelen in de politiek en de financiele wereld die ons op de rand van de afgrond hebben gebracht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Te gematigd? Wat wil jij precies horen dan? Onversneden communisme?
Zo heeft iedereen wel wat.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:18 schreef ecolo het volgende:
Hun analyse klopt vaak, hun oplossing deugt echter nooit. En overigens vertrouw ik geen partij die nog in de jaren '90 solidariteitsbijeenkomsten hield voor het Lichtend Pad (Peruaanse maoïsten die mensen vermoorden als ze bril droegen of konden lezen).
Hoezo mag de SP niet meedoen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:36 schreef Disana het volgende:
Ik houd het wel voor mogelijk dat de SP groter blijft, maar dan krijg je met de eerstvolgende formatie weer hetzelfde als de vorige keer: de SP mag niet meedoen en halveert daardoor. .
Wat is er vernieuwend aan oud-linkse standpunten?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:27 schreef Arolsen het volgende:
Met de SP kan er een duidelijk vernieuwend geluid worden neergezet
Zieltjes winnen om meer macht te vergaren moet je niet verwarren met betrokkenheid. Ook al zijn natuurlijk ook bij de SP genoeg leden daadwerkelijk van goede wil (dat hebben ze meer dan gezond verstand), de reden dat ze zich manifesteren is gewoon partijbelang. Niets ten nadele daarvan, dat is politiek... het begint met betrokkenheid en eindigt in de zucht naar macht, maar het zij maar even gezegd.quote:en bovendien zijn de partij leden sterk betrokken bij de samenleving. Je ziet ze hier iedere week wel ergens actief in hun rode jassen.
Oh. En wat komt daar dan voor in de plaats dacht je?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:34 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Nee, geen onversneden communisme, maar ik zou wel graag zien dat de SP of een andere partij nu echt eens compromisloos en aggressief ageert tegen de criminelen in de politiek en de financiele wereld die ons op de rand van de afgrond hebben gebracht.
Even voor de beeldvorming: de PvdA had toen nog minder zetels dan nu in de peiling. De VVD begon net met opklimmen vanuit een historisch diep dal. De SP hierna nog heel diep wegzakken naar 7-8 zetels, om pas daarna (vertrek Kant, komst Roemer) weer de weg naar boven te vinden.quote:PVV: 28
D66: 26
CDA: 26
VVD: 17
SP: 16
PvdA: 13
CU: 7
Ah, there comes the monkey out of the sleevequote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:27 schreef Arolsen het volgende:
Ik hoop het. De SP heeft tenminste een stevig en duidelijk geluid tegen het verwoestende neoliberalisme. De PvdA is er te lang mee omgegaan en besmet. Een uitgeholde club van kleurloze bestuurders.
Met de SP kan er een duidelijk vernieuwend geluid worden neergezet en bovendien zijn de partij leden sterk betrokken bij de samenleving. Je ziet ze hier iedere week wel ergens actief in hun rode jassen.
Het is nog erger dan ik dacht dus.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, there comes the monkey out of the sleeve
Arolsen is een SP fan
De SP gaat het echte tegenwicht voor de VVD worden. Zowel in het parlement als daarbuiten. Nog even dit asociale beleid en harde acties gaan komen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 15:39 schreef Nielsch het volgende:
In de peilingen doet de SP het altijd wel goed ten opzichte van de PvdA. Als puntje bij paaltje komt kiezen stemmers dan alsnog voor de PvdA, om tegenwicht te kunnen bieden aan de VVD bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik de SP echt een verwerpelijke partij (nog veel erger dan de PvdA), dus ik hoop niet dat ze inderdaad groter worden dan de PvdA.
Jaja, nog even mensen!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:09 schreef Arolsen het volgende:
[..]
De SP gaat het echte tegenwicht voor de VVD worden. Zowel in het parlement als daarbuiten. Nog even dit asociale beleid en harde acties gaan komen.
Voorlopig moet de SP eerst maar eens in een regering zien terecht te komen. Op sommige onderwerpen houdt de SP er irreële standpunten op na. Al zien ze inmiddels zelf ook in dat "65 blijft 65" geen houdbaar standpunt is...quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:09 schreef Arolsen het volgende:
De SP gaat het echte tegenwicht voor de VVD worden. Zowel in het parlement als daarbuiten. Nog even dit asociale beleid en harde acties gaan komen.
Uit de NAVO hebben ze ook al opgegeven geloof ikquote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Voorlopig moet de SP eerst maar eens in een regering zien terecht te komen. Op sommige onderwerpen houdt de SP er irreële standpunten op na. Al zien ze inmiddels zelf ook in dat "65 blijft 65" geen houdbaar standpunt is...
Vermoedelijk ook nog eens met de VVD als wonderolie daartussenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Krijgen we een linkspopulisten regering met een PVV SP coalitie..
quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jaja, nog even mensen!
En dan is het 2012 en gaan we allemaal dood
Nee, gristenen, die zijn van niets vies.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vermoedelijk ook nog eens met de VVD als wonderolie daartussen
Die zie ik bij een groeiende PVV en SP niet voldoende zetels inbrengen. Als die beiden 25-30 zetels halen is het veel en dan zie ik CDA er niet meer dan 20 halen. Ze hebben de VVD dus nodig en die willen vast als Rutte maar vingers kan likkenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, gristenen, die zijn van niets vies.
Ja maar resultaten uit het verleden bieden ook geen garanties voor de toekomst natuurlijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:07 schreef Elfletterig het volgende:
Nog zo'n leuke, uit juli 2009: Nederlander wil Pechtold of Kroes als premier
Slechts 6 procent van de Nederlanders zag het liefst Mark Rutte als premier (Pechtold 27 procent, Kroes 26 procent, Balkenende 22 procent). Ook vond slechts 17 procent van de VVD-stemmers dat Mark Rutte lijsttrekker moest worden. Hij legde het af tegen Kamp (21) en Kroes (43).
Kortom: tijden kunnen veranderen.
Yeah right. Rechts-conservatief vs Links sociaal-democratie. Er is nog altijd een middenweg. De kans lijkt me erg klein dat de SP in de regering zal komen. Ze zullen dan toch echt een aantal standpunten moeten inleveren.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:09 schreef Arolsen het volgende:
Roemer bewijst wat een charismatische en scherpe frontman kan betekenen voor een partij in vergelijk met de PvdA en de houten hark Job Cohen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 00:22 schreef freaky40 het volgende:
Ik denk het wel, en terecht wat mij betreft. Gouden vondst Emile Roemer. Moest een beetje aan hem wennen na Marijnissen en Kant maar hij doet het goed en met humor. Maar wat hij zegt snijdt hout.
Als je de zetels van de SP en D66 in 2006 bij elkaar optelt, vergeleken met de actuele peilingen, dan is het verschil niet bijzonder groot. Er zijn een boel verschuivingen geweest. Men heeft nogal eens de neiging om het historische dieptepunt van het CDA te negeren. Verder natuurlijk de opmars van de rechts-populisten.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:17 schreef Hexagon het volgende:
Ja maar resultaten uit het verleden bieden ook geen garanties voor de toekomst natuurlijk.
En nieuw is dat de PvdA voor het eerst een tweefrontenoorlog voert. In 2006 was de SP al sterl maar was D66 heel zwak. Nu zijn zowel de SP als D66 goed bezig.
Frontmannen zijn ook maar betrekkelijk. Wie vandaag hot is, kan morgen zijn uitgekotst. En omgekeerd ook. Tussen 2007 en 2009 werd er binnen de VVD volop getwijfeld over Mark Rutte. Bij de verkiezingen van 2006 had hij als lijsttrekker minder stemmen gekregen dan Verdonk (een unicum) en de VVD zakte enorm weg in de peilingen, ondanks dat ze oppositie voerden. Het waren vooral Pechtold en Wilders die zichtbare oppositieleiders waren, Rutte was nergens te bekennen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:09 schreef Big-Ern het volgende:
Roemer bewijst wat een charismatische en scherpe frontman kan betekenen voor een partij in vergelijk met de PvdA en de houten hark Job Cohen.
Een partijleider hoort uitstraling en een goede babbel te hebben. Ik geloof wel dat de man deugt en ook wel dat ie verstand van zaken heeft, maar als leider ongeschikt.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als je de zetels van de SP en D66 in 2006 bij elkaar optelt, vergeleken met de actuele peilingen, dan is het verschil niet bijzonder groot. Er zijn een boel verschuivingen geweest. Men heeft nogal eens de neiging om het historische dieptepunt van het CDA te negeren. Verder natuurlijk de opmars van de rechts-populisten.
[..]
Frontmannen zijn ook maar betrekkelijk. Wie vandaag hot is, kan morgen zijn uitgekotst. En omgekeerd ook. Tussen 2007 en 2009 werd er binnen de VVD volop getwijfeld over Mark Rutte. Bij de verkiezingen van 2006 had hij als lijsttrekker minder stemmen gekregen dan Verdonk (een unicum) en de VVD zakte enorm weg in de peilingen, ondanks dat ze oppositie voerden. Het waren vooral Pechtold en Wilders die zichtbare oppositieleiders waren, Rutte was nergens te bekennen.
In korte tijd is er veel veranderd. Ik zou daarom Job Cohen ook nog niet afschrijven. De man heeft een bewezen staat van dienst en zijn keuze om een eigen stijl te hanteren - authentiek te blijven - kon zich op de langere termijn juist wel eens in voordeel vertalen.
Weetje wat het enige nadeel aan Roemer is? Dat ie bij de SP zit. Vindt het een goede politicus maar de partij die hij vertegenwoordigd past niet in mijn straatje.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 00:22 schreef freaky40 het volgende:
Ik denk het wel, en terecht wat mij betreft. Gouden vondst Emile Roemer. Moest een beetje aan hem wennen na Marijnissen en Kant maar hij doet het goed en met humor. Maar wat hij zegt snijdt hout.
15 zetels verschil vind ik toch niet echt klein.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als je de zetels van de SP en D66 in 2006 bij elkaar optelt, vergeleken met de actuele peilingen, dan is het verschil niet bijzonder groot. Er zijn een boel verschuivingen geweest. Men heeft nogal eens de neiging om het historische dieptepunt van het CDA te negeren. Verder natuurlijk de opmars van de rechts-populisten.
Natuurlijk kan er van alles veranderen. Maar dat hoeft niet.quote:Frontmannen zijn ook maar betrekkelijk. Wie vandaag hot is, kan morgen zijn uitgekotst. En omgekeerd ook. Tussen 2007 en 2009 werd er binnen de VVD volop getwijfeld over Mark Rutte. Bij de verkiezingen van 2006 had hij als lijsttrekker minder stemmen gekregen dan Verdonk (een unicum) en de VVD zakte enorm weg in de peilingen, ondanks dat ze oppositie voerden. Het waren vooral Pechtold en Wilders die zichtbare oppositieleiders waren, Rutte was nergens te bekennen.
Alles kan natuurlijk. Maar het zal geen gemakkelijke klus zijn om op twee fronten te vechten.quote:In korte tijd is er veel veranderd. Ik zou daarom Job Cohen ook nog niet afschrijven. De man heeft een bewezen staat van dienst en zijn keuze om een eigen stijl te hanteren - authentiek te blijven - kon zich op de langere termijn juist wel eens in voordeel vertalen.
Welke hervormingen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar hun opkomst is voor de mogelijkheid van hervormingen een gevaar natuurlijk. En dan is het geen goede ontwikkeling.
Het enige waar ik de SP wel in waardeer is hun grote buitenparlementaire activiteit.
Ik voorspel alvast dat de volgende formatie er één van Belgische proporties wordt.quote:Op vrijdag 4 november 2011 23:40 schreef Hexagon het volgende:
SP nu de 2e partij bij Maurice de Hond. Even groot als CDA en PvdA samen
Hij zijn uiteraard polls maar toch laat het een opvallende trend zien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |