Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)remier__.html?p=38,2quote:Pechtold favoriet als premier
AMSTERDAM - Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat Nederlanders bij de volgende verkiezingen het liefst D66-leider Alexander Pechtold als premier zien.
Pechtold krijgt 27 procent van de stemmen. Daarna volgen premier Jan Peter Balkenende (22 procent), Geert Wilders (14 procent), Wouter Bos (14 procent) en Mark Rutte (6 procent).
De Hond heeft kiezers ook de mogelijkheid geboden om op andere kandidaten dan politiek leiders te stemmen voor het premierschap. Geliefd zijn Maxime Verhagen, Ronald Plasterk en Neelie Kroes. De Eurocommissaris krijgt zelfs een procent meer stemmen dan Pechtold.
Opmerkelijke bevindingen, dus...quote:Als Neelie Kroes politiek leider van de VVD zou worden dan geeft 5% van de kiezers op dat de kans dat ze VVD stemmen veel groter wordt en 9% dat de kans groter wordt. Per saldo zou dat 8 a 10 zetels kunnen schelen met Rutte als lijsttrekker. Zetels die voor ongeveer de helft niet naar de PVV gaan.
Zeker opvallend die 14%, aangezien volgens de peilingen meer dan 20% van de kiezers op Wilders zou stemmen.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wat? Niet Wilders?
Opvallender is Pechtold, terwijl D66 op ongeveer 10% staat. Blijkbaar wordt hij toch premier-waardiger geacht dan Wilders.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:26 schreef TNA het volgende:
[..]
Zeker opvallend die 14%, aangezien volgens de peilingen meer dan 20% van de kiezers op Wilders zou stemmen.
Ik kan me best voorstellen dat kiezers van andere partijen Pechtold als een goede premier zien, maar het lijkt me sterk dat veel niet PVV-stemmers Wilders als premier willen. En blijkbaar wil slechts iets meer dan de helft van de PVV-kiezers dat Wilders daadwerkelijk premier wordt.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:31 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Opvallender is Pechtold, terwijl D66 op ongeveer 10% staat. Blijkbaar wordt hij toch premier-waardiger geacht dan Wilders.
Viel me idd ook al op.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij verbaast is dat 22% na de afgelopen zeven jaar nog steeds JP als MP wil hebben.
quote:Ademen die mensen wel?
Als je op de peil.nl link klikt zie je dat Wilders weliswaar binnen de PVV erg populair is maar daarbuiten bij andere partijen geen enkele steun geniet. Pechtold haalt ook bij de andere partijen een stevig deel.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:26 schreef TNA het volgende:
[..]
Zeker opvallend die 14%, aangezien volgens de peilingen meer dan 20% van de kiezers op Wilders zou stemmen.
Voornamelijk Nitriet en Methaan van de koeienmest, me dunkt.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij verbaast is dat 22% na de afgelopen zeven jaar nog steeds JP als MP wil hebben. Ademen die mensen wel?
Tja, ik heb de man altijd ongeschikt gevonden, mist leiderskwaliteiten die Lubbers en Kok bijvoorbeeld wel hadden. En als hij nou nog zo ongelooflijk integer was....quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij verbaast is dat 22% na de afgelopen zeven jaar nog steeds JP als MP wil hebben. Ademen die mensen wel?
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat zoveel mensen Pechtold als premier willen. Als minister was hij (al was het maar even) toch niet zo heel sterk, zeker niet naar buiten toe.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:26 schreef Hexagon het volgende:
Overigens lijkt Kroes me meer een echte bestuurder dan Pechtold. Die is juist goed als volksvertegenwoordiger. Als D66 een premier zou mogen leveren dan denk ik dat beter een Wijers, Rinnooy Kan of Van Boxtel naar voren kan worden geschoven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |