abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 oktober 2009 @ 08:15:03 #1
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_73903912
quote:
PARAMARIBO - D66-leider Alexander Pechtold wil geen premier of vicepremier worden als zijn partij meedoet in een nieuw kabinet. Hij wil fractievoorzitter blijven, zei hij dinsdag tijdens een werkbezoek aan Suriname.

D66 staat in de jongste peiling van Maurice de Hond op 26 zetels en is daarmee de tweede partij van het land, na de PVV van Geert Wilders.

Bij een dergelijke uitslag is een coalitie onder leiding van D66 mogelijk, maar Pechtold blijft dan in de Kamer.

''Daar heb ik Bolkestein altijd voor bewonderd: dat de politieke leider - en daar ligt mijn ambitie - in de Tweede Kamer zit.''

Maar het heeft voor Pechtold ook een heel praktische noodzaak, omdat een nieuwe grote D66-fractie onervaren zal zijn en leiding nodig heeft om het ''vier jaar vol te houden''.

Nieuwe verkiezingen

Pechtold bereidt zich wel voor op regeringsdeelname. Hij verwacht dat er snel nieuwe verkiezingen komen als premier Jan Peter Balkenende EU-president zou worden. Als D66 in een nieuw kabinet komt, zal de partij een man ''van groot kaliber'' leveren als leider van het eigen smaldeel in het kabinet.
Van nu.nl

Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk om de redenen die hij geeft. Ben dan benieuwd met wie ze gaan komen. Kan niet zo 1-2-3 iemand van een heel groot kaliber binnen de D66 bedenken die deze klus wel zou aannemen. Misschien een buitenstaander? Dat zou echter weer de kansen schaden t.o.v. de PVV. Ben ook wel benieuwd of deze uitspraak van Pechtold ze stemmen gaat kosten. Mijne hebben ze iig nog steeds.
batman!
pi_73903914
Is dit niet wat eh, voorbarig? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 21 oktober 2009 @ 08:18:27 #3
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_73903933
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:15 schreef Jarno het volgende:
Nee. Ze zijn bijna net zo groot als de PVV en Wilders heeft het al jaren over premier worden. Zoals Pechtold zegt komen er wellicht snel verkiezingen...
batman!
pi_73903945
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:18 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Nee. Ze zijn bijna net zo groot als de PVV en Wilders heeft het al jaren over premier worden. Zoals Pechtold zegt komen er wellicht snel verkiezingen...
Mja, ik krijg altijd een beetje selectieve jeuk van politici die de buit verdelen voordat de kiezer zich heeft uitgesproken en zeker wanneer ze dat doen als het nog zeer twijfelachtig is of er op korte termijn verkiezingen komen. En of Wilders of Pechtold dit dan doet maakt me weinig uit.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 08:29:14 #5
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_73904052
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mja, ik krijg altijd een beetje selectieve jeuk van politici die de buit verdelen voordat de kiezer zich heeft uitgesproken en zeker wanneer ze dat doen als het nog zeer twijfelachtig is of er op korte termijn verkiezingen komen. En of Wilders of Pechtold dit dan doet maakt me weinig uit.
Mwah, er zit wel een verschil tussen die twee:

Wilders: "ik word premier"
Pechtold: "als D66 in een kabinet komt, word ik geen premier of vice-premier"
batman!
pi_73904160
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:15 schreef Jarno het volgende:
Ja een heel klein beetje maar .

De kans dat D66 de grootste partij wordt is nog kleiner dan de kans dat de SP gaat meeregeren
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73904171
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:29 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Mwah, er zit wel een verschil tussen die twee:

Pechtold: "als D66 in een kabinet komt, word ik geen premier of vice-premier"
Tja Wilders zegt wel meer gekke dingen
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73904203
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:20 schreef Jarno het volgende:

Mja, ik krijg altijd een beetje selectieve jeuk van politici die de buit verdelen voordat de kiezer zich heeft uitgesproken
Hoho... het is doodnormaal om voor de verkiezingen aan de kiezer te laten weten of je zitting in het kabinet, of in de kamer overweegt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_73904233
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoho... het is doodnormaal om voor de verkiezingen aan de kiezer te laten weten of je zitting in het kabinet, of in de kamer overweegt.
Dat dus, ik vind het eigenlijk wel mooi dat je het zo uitspreekt. Bolkestein deed het volgens mij ook zo.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 21 oktober 2009 @ 08:45:03 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73904278
D66, is dat niet die partij met 3 zetels?!
censuur :O
pi_73904370
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:29 schreef thingamajig het volgende:

''Mocht de PVV de grootste partij van Nederland worden dan is het een hele eer om de functie van minister president te vervullen."
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_73904856
Ik denk dat bepaalde kiezers hierop afknappen. Als je politiek leider bent, moet je ook premier kunnen en willen worden. Dat Wouter Bos destijds zo aarzelde en Job Cohen naar voren schoof, deed hem ook geen goed.

Ik vraag me trouwens serieus af wie D66 dan naar voren denkt te schuiven als premier. Welke man van groot kaliber hebben ze in huis? Thom de Graaf? Iemand enig idee?
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:20:58 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73904857
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:15 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Kan niet zo 1-2-3 iemand van een heel groot kaliber binnen de D66 bedenken die deze klus wel zou aannemen. Misschien een buitenstaander?
Ik denk dat als het zover zou komen ze een van deze heren gaan vragen uit het ledenbestand

pi_73904876
quote:

[..]

Ik vind het echt enorm onbelangrijk. Zeker in dit stadium.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:24:24 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_73904914
Rinnooy Kan zou kunnen, maar volgens mij heeft Wijers gezegd nooit meer in de politiek te willen, en ik denk niet dat Roger van Boxtel op veel steun van het volk kan rekenen. Boris Dittrich misschien? Hebben we toch nog een homo premier na Fortuyn's moord.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_73904945
quote:
Dat is waar, maar dan moeten ze er wél bij zeggen wie dan wél de premierkandidaat is; zeker als je D66 bent en zo hecht aan directe democratie.
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:51 schreef damian5700 het volgende:
''Mocht de PVV de grootste partij van Nederland worden dan is het een hele eer om de functie van minister president te vervullen."
Wilders wordt geen premier, ook niet als de PVV de grootste partij van Nederland wordt bij de verkiezingen. Dat laatste betwijfel ik trouwens sowieso al. Het zou me namelijk niks verbazen als het merendeel van de potentiële kiezers al ver voor de verkiezingen doorheeft dat Wilders vooral veel schreeuwt, maar weinig oplossingen heeft. Niemand wil met de PVV regeren; Wilders wordt pas premier als de PVV 76 zetels of meer haalt. De kans op haast onmogelijke combinaties in de coalitie, zoals VVD-SP in één kabinet, schat ik groter in dan de kans op een kabinet geleid door Wilders.
pi_73905004
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:20 schreef isogram het volgende:
Ik denk dat bepaalde kiezers hierop afknappen. Als je politiek leider bent, moet je ook premier kunnen en willen worden. Dat Wouter Bos destijds zo aarzelde en Job Cohen naar voren schoof, deed hem ook geen goed.
Volgens mij stoorde mensen zich veel meer aan het feit dat Bos niet wilde zeggen wie de PvdA als premier naar voren zou schuiven als ze de verkiezingen zouden winnen.

Ik mag hopen dat Pechtold in elk geval wel voor het begin van de campagne duidelijk maakt wie namens D66 premier gaat worden indien ze daarvoor genoeg stemmen halen. Of het nou verstandig is dat hij het zelf niet wil doen is één ding, niet vantevoren aangeven wie de kiezer 'erbij krijgt' zou wel heel erg on-D66 zijn.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:29:16 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_73905005
Jammer dat Jan Terlouw inmiddels toch al wel te oud is.

Zouden ze HAFMO nog kunnen tackelen voordat ie kwijlend bij Nieuwspoort staat?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_73905010
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:24 schreef speknek het volgende:
Rinnooy Kan zou kunnen, maar volgens mij heeft Wijers gezegd nooit meer in de politiek te willen, en ik denk niet dat Roger van Boxtel op veel steun van het volk kan rekenen. Boris Dittrich misschien? Hebben we toch nog een homo premier na Fortuyn's moord.
Nooit geweten dat Rinnooy Kan D66-lid is. Is wél een man van kaliber, natuurlijk. Wijers herziet wellicht zijn mening als daadwerkelijk het premierschap lonkt. Zie ook Job Cohen (PvdA) die burgemeester van Amsterdam was toen Wouter Bos hem nadrukkelijk naar voren schoof als premier. Van Boxtel en Dittrich kunnen denk niet op voldoende steun rekenen.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:32:09 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73905055
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:26 schreef isogram het volgende:

[..]

Dat is waar, maar dan moeten ze er wél bij zeggen wie dan wél de premierkandidaat is; zeker als je D66 bent en zo hecht aan directe democratie.

Dat hoeft nu toch nog niet? De verkiezingen zijn pas in 2011. Een paar maanden van tevoren is vroeg genoeg. Waarschijnlijk heeft D66 nog niet een persoon daarvoor uirgekozen aangezien de mogelijkheid dat D66 een premier levert tot voor kort nog tot het absurde behoorde.
pi_73905177
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:32 schreef Hexagon het volgende:
Dat hoeft nu toch nog niet? De verkiezingen zijn pas in 2011. Een paar maanden van tevoren is vroeg genoeg. Waarschijnlijk heeft D66 nog niet een persoon daarvoor uirgekozen aangezien de mogelijkheid dat D66 een premier levert tot voor kort nog tot het absurde behoorde.
Het feit dat Pechtold zich nu zo expliciet uitlaat over het onderwerp, maakt wel duidelijk dat er nu wél over wordt nagedacht bij D66. Dat ze de geschikte persoon nog moeten zoeken, snap ik uiteraard. Ik zeg ook niet dat ze nu al met een naam moeten komen. Maar wel ruim voor de verkiezingen.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:39:12 #22
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_73905220
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:18 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Als Balkenende EU president wordt, wordt Verhagen premier en zijn er volgens mij geen verkiezingen nodig.
Maria van der Hoeven was geloof ik nummer 2 op de lijst, maar die zie ik geen premier worden.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:40:13 #23
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_73905240
Ergens vind ik het wel jammer dat hij zich nu al tot dergelijke uitspraken laat verleiden.
quote:
Hij verwacht dat er snel nieuwe verkiezingen komen als premier Jan Peter Balkenende EU-president zou worden
En wat moet dit voorstellen?
pi_73905433
Mooi, ik ook niet.
Signature:
Maximaal 4 regels
pi_73905541
Zonder PVV geen D66 en dat heeft Pechtold door.

D66 is groot geworden door schaapjes die het prachtig vinden dat Pechtold Wilders aanvalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')