Het kan maar het is de vraag of ze het blijven volhouden. Bij de vorige verkiezingen hadden ze de pech dat de Job Cohen troef nog niet uitgewerkt was en ze een kersverse leider hadden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:27 schreef De_Nuance het volgende:
de PvdA bedenkt wel altijd iets leuks voor de verkiezingen, we zullen zien..
Ik ook niet. Maar hun opkomst is voor de mogelijkheid van hervormingen een gevaar natuurlijk. En dan is het geen goede ontwikkeling.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:32 schreef GSbrder het volgende:
Ik hou niet zo van de SP. Waarom jij wel, Hexagon?
lol waar zegt hij iets over houden van de SP? omg fokkers en hun aannames...quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:32 schreef GSbrder het volgende:
Ik hou niet zo van de SP. Waarom jij wel, Hexagon?
? de PvdA heeft bij deze verkiezing eindelijk weer wat gewonnen, maar de verkiezing daarvoor waren ze gedecimeerd. Zo constant presteren ze helemaal niet meer. En het gaat de meeste mensen niet om de inhoud, da's slechts een klein deel wat daar naar kijkt. Het komt tegenwoordig vooral neer op goed overkomen, veel in de media komen en op een leuke manier. Aangezien Cohen ongeveer zo mediageniek is als een fietswiel zal de PvdA het daar echt niet mee redden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:01 schreef Morendo het volgende:
Neuh, de PvdA presteert altijd wel goed bij verkiezingen. De SP, hoewel de PvdA er steeds meer op begint te lijken, zal voor veel mensen toch te extreem zijn wanneer puntje bij paaltje komt.
Neuh, ze gingen juist drie zetels omlaag volgens mij. Maar goed, de PvdA heeft wel redelijk wat steun bij de pers bijvoorbeeld. Dat is altijd handig.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:06 schreef Harlon het volgende:
? de PvdA heeft bij deze verkiezing eindelijk weer wat gewonnen, maar de verkiezing daarvoor waren ze gedecimeerd.
Ik merk toch in mijn omgeving dat veel mensen die huiverig waren voor Jan Marijnissen dit totaal niet hebben met Emile Roemer. Op een of andere manier weet die bij veel mensen meer vertrouwen op te wekken dan Jan Marijnissen dat kon met zijn Mao-verleden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:01 schreef Morendo het volgende:
Neuh, de PvdA presteert altijd wel goed bij verkiezingen. De SP, hoewel de PvdA er steeds meer op begint te lijken, zal voor veel mensen toch te extreem zijn wanneer puntje bij paaltje komt.
Roemer komt inderdaad goed over. Gouden greep van die partij. Hij blijft een wolf in schaapskleren natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik merk toch in mijn omgeving dat veel mensen die huiverig waren voor Jan Marijnissen dit totaal niet hebben met Emile Roemer. Op een of andere manier weet die bij veel mensen meer vertrouwen op te wekken dan Jan Marijnissen dat kon met zijn Mao-verleden.
Ik denk dat de tijd van links versus rechts van Den Uyl en Wiegel al lang verleden is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zou dat wel een mooie ontwikkeling vinden mits de SP niet naar het midden toe gaat trekken. Ik hoop op heftig gepolariseerde debatten tussen links en rechts waarbij de middenpartijen als D66 en CDA kleur moeten gaan bekennen waar zij nu werkelijk staan.
Dat zijn toch ook holle frasen. Een betere grens kun je trekken tussen partijen die vooral willen nivelleren, en partijen die hier tegen zijn.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat de tijd van links versus rechts van Den Uyl en Wiegel al lang verleden is.
Ik denk dat de grens gaat liggen op hervormingsgezind versus behoudend. En dan zijn het vooral de VVD en de PvdA die moeten kiezen.
En het CDA, als die er nog toe doen straks. Hun electoraat sterft zowat uit.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat de tijd van links versus rechts van Den Uyl en Wiegel al lang verleden is.
Ik denk dat de grens gaat liggen op hervormingsgezind versus behoudend. En dan zijn het vooral de VVD en de PvdA die moeten kiezen.
Een deel van de partijen wil graag hervormingen op de arbeidsmarkt, onderwijs, woningmarkt, milieubeleid, europa etc. En een deel van de partijen klampen zich zoveel mogelijk vast aan wat er nu is en zijn voor wat kaasschaafbezuinigingen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:40 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat zijn toch ook holle frasen. Een betere grens kun je trekken tussen partijen die vooral willen nivelleren, en partijen die hier tegen zijn.
Hervormingsgezind/behoudend is toch geen politieke richting. Ik ben enorm hervormingsgezind maar dan wel in de richting van mijn politieke visie. Als er de verkeerde kant uit hervormd wordt, dus verder van mijn politieke visie af, kan ik daar natuurlijk niet mee instemmen en verkies ik de kaasschaaf boven hervormingen. En zo zal dat volgens mij voor iedereen met een politieke visie gelden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:36 schreef Hexagon het volgende:
Je hervormt vanuit een bepaalde ideologie. Hervormen om te hervormen kan niet want je weet niet welke richting je uit moet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:45 schreef Hexagon het volgende:
Een deel van de partijen wil graag hervormingen op de arbeidsmarkt, onderwijs, woningmarkt, milieubeleid, europa etc. En een deel van de partijen klampen zich zoveel mogelijk vast aan wat er nu is en zijn voor wat kaasschaafbezuinigingen.
Maar dat komt doordat jij als D66'er geen visie hebt op de kredietcrisis.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou er is bij de meeste hervormingsgezinde politici wel een consensus over wat er op de schop genomen moet worden. Over het hoe zijn wat genuanceerde meningsverschillen. Maar al die politici vinden wel dat er aan de genoemde punten dingen moeten veranderen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je hervormt vanuit een bepaalde ideologie. Hervormen om te hervormen kan niet want je weet niet welke richting je uit moet.
'Meer Europa' is de visie.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:59 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Maar dat komt doordat jij als D66'er geen visie hebt op de kredietcrisis.
Maar je kunt toch niet iets op de schop nemen zonder politieke visie? Als het allemaal zo pragmatisch geworden is kan de politiek beter afgeschaft worden, scheelt een hoop onzin.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:59 schreef Hexagon het volgende:
Nou er is bij de meeste hervormingsgezinde politici wel een consensus over wat er op de schop genomen moet worden. Over het hoe zijn wat genuanceerde meningsverschillen. Maar al die politici vinden wel dat er aan de genoemde punten dingen moeten veranderen.
Technocratie, lijkt het voorstel.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar je kunt toch niet iets op de schop nemen zonder politieke visie? Als het allemaal zo pragmatisch geworden is kan de politiek beter afgeschaft worden, scheelt een hoop onzin.
Tinbergen herleeft.quote:
Ieder optimalisatieprobleem vraagt om het doen van aannames. Als je die aannames verandert kun je de uitkomsten van het model sterk beïnvloeden. Daarom is de politiek ook onmisbaar, zij moeten het ideologische raamwerk in elkaar timmeren.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:08 schreef GSbrder het volgende:
De Tinbergen Norm
Ongetwijfeld een slimme knaap, daar niet van.
Tja dingen aannemen en deze als een kip zonder kop statisch doorvoeren lijkt me ook niet echt aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:15 schreef GSbrder het volgende:
Klopt, maar daar schuilt het gevaar van een te pragmatische houding dan ook in. De aannames worden continue in twijfel getrokken, moeten wij wel liberaal zijn, moeten we overheidsinmenging in beginsel afwijzen, waardoor je uiteindelijk minder progressief en hervormend kan optreden, doordat je het jezelf niet toestaat een ideologie als basis voor verder handelen te hanteren.
Te gematigd? Wat wil jij precies horen dan? Onversneden communisme?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:14 schreef Sicstus het volgende:
In deze tijd van polarisatie is voor slappe middenpartijen als D66 en PvdA geen plek meer. Ik denk en hoop dat de SP inderdaad de grootste worden. Bij gebrek aan beter stem ik er ook maar op, hoewel ik ze eigenlijk te gematigd vindt.
Er zit wat tussen een kip zonder kop en fanatisch-pragmatisme.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja dingen aannemen en deze als een kip zonder kop statisch doorvoeren lijkt me ook niet echt aantrekkelijk.
En dat bepaal jij?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 10:03 schreef waht het volgende:
Nee, SP is veel te extreem en onzinnig voor de meeste mensen.
Dat is gewoon een constatering, geen bepaling.quote:
D66 staat anders vrolijk op 18 zetels in de peilingen...quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:14 schreef Sicstus het volgende:
In deze tijd van polarisatie is voor slappe middenpartijen als D66 en PvdA geen plek meer.
Ik denk Marijnissen niet, want die heeft last van zijn gezondheid. Ik denk dan Roemer of misschien wel Agnes Kant. Ik zou Harry van Bommel wel in het kabinet willen zien.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:39 schreef Poppenkastpop het volgende:
Wie zou premier worden als de SP de grootste partij wordt? Roemer? Of komt Marijnissen weer terug?
Als er niet een hoop verandert bij de PvdA dan zou dat inderdaad zomaar kunnen. Deze ontwikkeling zie je al een paar verkiezingen, ook ik verwachtte en verwacht dat in ieder geval de SP ook nu weer zal inlopen op de PvdA, hierbij geholpen door het zeer ´rechtse` beleid van de regering en het gebrekkige vermogen van de huidige Nederlandse regering om tal van concrete problemen (onderwijs, gezondheidszorg, stijgende verzekeringstarieven voor de medische verzekering (zoals je weet slechts gedeeltelijk veroorzaakt door de stijgende medische kosten) enz.) op te lossen. Tot nu toe heeft Rutte nog niet een hand uitgestoken.quote:Een paar jaar geleden zat de SP de PvdA al op de hielen. Het afbladderen van Marijnissen en het matige optreden van Agnes kant gooide even wat zand in de machine. Maar Emile Roemer heeft het tij gekeerd en de opmars van de SP is weer in volle gang. Daarentegen lijken de PvdA problemen niet voorbij en staan ze er, ondanks hun plek in de oppositie, ern niet al te feestelijk voor.
Je ziet het ook binnen bijvoorbeeld de FNV waar de SP steeds meer macht naar zich toe trekt en met de deelnames in de provincies schuiven ze steeds meer richting het centrum van de macht. En ik denk dat als er teleurgestelde PVV'ers af haken, deze ook een gemakkelijke buit gaan zijn.
Natuurlijk duurt het nog lang tot verkiezingen en kan er van alles gebeuren. Maar toch lijkt het me heel goed denkbaar dat de PvdA niet meer de grootste linkse partij zal zijn na verkiezingen.
Wat denken jullie. Is de SP straks de grootste linkse partij of zal de PvdA zich toch handhaven.
Inderdaad, de SP staat voor domme linkse hobbies zoals betaalbare woningen, betaalbaar onderwijs en gezondheidszorg, het stoppen van de geldverslindende Europese superstaat...etc.quote:
Nee, geen onversneden communisme, maar ik zou wel graag zien dat de SP of een andere partij nu echt eens compromisloos en aggressief ageert tegen de criminelen in de politiek en de financiele wereld die ons op de rand van de afgrond hebben gebracht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Te gematigd? Wat wil jij precies horen dan? Onversneden communisme?
Zo heeft iedereen wel wat.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:18 schreef ecolo het volgende:
Hun analyse klopt vaak, hun oplossing deugt echter nooit. En overigens vertrouw ik geen partij die nog in de jaren '90 solidariteitsbijeenkomsten hield voor het Lichtend Pad (Peruaanse maoïsten die mensen vermoorden als ze bril droegen of konden lezen).
Hoezo mag de SP niet meedoen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:36 schreef Disana het volgende:
Ik houd het wel voor mogelijk dat de SP groter blijft, maar dan krijg je met de eerstvolgende formatie weer hetzelfde als de vorige keer: de SP mag niet meedoen en halveert daardoor. .
Wat is er vernieuwend aan oud-linkse standpunten?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:27 schreef Arolsen het volgende:
Met de SP kan er een duidelijk vernieuwend geluid worden neergezet
Zieltjes winnen om meer macht te vergaren moet je niet verwarren met betrokkenheid. Ook al zijn natuurlijk ook bij de SP genoeg leden daadwerkelijk van goede wil (dat hebben ze meer dan gezond verstand), de reden dat ze zich manifesteren is gewoon partijbelang. Niets ten nadele daarvan, dat is politiek... het begint met betrokkenheid en eindigt in de zucht naar macht, maar het zij maar even gezegd.quote:en bovendien zijn de partij leden sterk betrokken bij de samenleving. Je ziet ze hier iedere week wel ergens actief in hun rode jassen.
Oh. En wat komt daar dan voor in de plaats dacht je?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:34 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Nee, geen onversneden communisme, maar ik zou wel graag zien dat de SP of een andere partij nu echt eens compromisloos en aggressief ageert tegen de criminelen in de politiek en de financiele wereld die ons op de rand van de afgrond hebben gebracht.
Even voor de beeldvorming: de PvdA had toen nog minder zetels dan nu in de peiling. De VVD begon net met opklimmen vanuit een historisch diep dal. De SP hierna nog heel diep wegzakken naar 7-8 zetels, om pas daarna (vertrek Kant, komst Roemer) weer de weg naar boven te vinden.quote:PVV: 28
D66: 26
CDA: 26
VVD: 17
SP: 16
PvdA: 13
CU: 7
Ah, there comes the monkey out of the sleevequote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:27 schreef Arolsen het volgende:
Ik hoop het. De SP heeft tenminste een stevig en duidelijk geluid tegen het verwoestende neoliberalisme. De PvdA is er te lang mee omgegaan en besmet. Een uitgeholde club van kleurloze bestuurders.
Met de SP kan er een duidelijk vernieuwend geluid worden neergezet en bovendien zijn de partij leden sterk betrokken bij de samenleving. Je ziet ze hier iedere week wel ergens actief in hun rode jassen.
Het is nog erger dan ik dacht dus.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, there comes the monkey out of the sleeve
Arolsen is een SP fan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |