Dat maakt het nog niet goed... Het is beter dat ik een gebroken been heb als dat-ie geamputeerd moet worden, maar dat maakt het nog niet leuk om een gebroken been te hebben.quote:Een van die meisjes zei ook een keer tegen me: "Het is beter als ik mezelf snij dan als ik het bij iemand anders doe, toch?" Hier kon ik helemaal niks tegenin brengen.
Of op een dag snij je zo diep dat je ook in het hart van je nabestaanden hebt gesneden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:07 schreef Copycat het volgende:
De onderliggende problemen snij je niet weg, hoe hard je ook probeert.
Ik heb al een afspraak bij een psycholoog.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Gewoon doorgaan dan![]()
Zo te horen ben je oud en wijs genoeg om daar over te kunnen nadenken!
Geen speld tussen te krijgen!quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:12 schreef Mr.117 het volgende:
Ik zie het meer als alcohol, het is niet goed voor je maar wel legaal dus slecht is het niet.
Om in jouw vergelijking van alcohol te blijven; ik zie snijden in jezelf als teveel alcohol gebruiken. Je hebt een probleem en beter word je geholpen. Het is een symptoom dat snijden, maar er zit zeker ook een verslavende werking aan. Door de pijnprikkels worden er stofjes aangemaakt waar je je beter door gaat voelen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:12 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Ik heb al een afspraak bij een psycholoog.
Misschien met een soort metafoor kan ik het beter uitleggen.
Ik zie het meer als alcohol, het is niet goed voor je maar wel legaal dus slecht is het niet.
Terwijl andere mensen het zien als de krokodil drugs waardoor je vlees van je botten afrot.
Ik zie gewoon niet in waarom mensen er zo over denken.
Wat is dit nou weer voor een drogredeneringquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:12 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Ik heb al een afspraak bij een psycholoog.
Misschien met een soort metafoor kan ik het beter uitleggen.
Terwijl andere mensen het zien als de krokodil drugs waardoor je vlees van je botten afrot.
Ik zie gewoon niet in waarom mensen er zo over denken.
ergens heeft hij wel een punt om het te vergelijken met alcoholmisbruik.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een drogredenering
Het is wel slecht voor je, je ziet er namelijk niet uit (ook 'onzichtbare' plekken worden ooit zichtbaar), je loopt kans op infecties en je lost jouw problemen niet op. Dat men vindt dat je beter structureel aan je probleem kan werken in plaats van het weg te snijden/drinken/blowen/whatever vind ik helemaal niet zo vreemd.
Dat is ook niet de kromheid, het is krom omdat hij zegt dat het slecht voor je is, maar omdat het legaal is, is het ook weer niet slechtquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ergens heeft hij wel een punt om het te vergelijken met alcoholmisbruik.
Ik kan het niet beter verwoorden, maar het is wel te begrijpen hoe ik het bedoel toch?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is ook niet de kromheid, het is krom omdat hij zegt dat het slecht voor je is, maar omdat het legaal is, is het ook weer niet slecht
De vergelijking met alcoholmisbruik is wel terecht.
Maar je ziet niet in dat het een absurde stelling is? Roken is dus ook niet slecht voor je, want niet illegaal?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:29 schreef Mr.117 het volgende:
Ik kan het niet beter verwoorden, maar het is wel te begrijpen hoe ik het bedoel toch?
Ja. Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt, maar dan blijft jouw gedachtengang fout. Een alcoholist wijzen op zijn probleem levert ook excuusgedrag op ("Ik val er toch niemand mee lastig!?"). Dat jij het problematische van jouw gedrag niet inziet betekent niet dat je geen probleem hebt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:29 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Ik kan het niet beter verwoorden, maar het is wel te begrijpen hoe ik het bedoel toch?
Nee, het is niet te begrijpen, want er is geen verband tussen (il)legaliteit en goed/slecht. Er zijn zoveel dingen slecht voor je die legaal zijn en omgekeerd. Legaliteit gaat om wat toelaatbaar is in een maatschappij, niet wat op persoonlijk niveau wel of niet verstandig is.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:29 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:03 schreef Mr.117 het volgende:
Het enige dat er gebeurt zijn een paar witte streepjes op mijn arm.
Op termijn worden al die streepjes een grote harde savanne van lelijke littekens.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:03 schreef Mr.117 het volgende:
Ik vroeg me dit al vaker af en het leek me wel passend omdat het nu de actieweek rond zelfbeschadiging is.
Ik ken een paar mensen die zichzelf snijden/sneden (waaronder ikzelf). Ik vond het altijd heel erg als ze dat deden maar waarom weet ik eigenlijk niet. De enige rede die ik kan bedenken is: "omdat het slecht is." Maar waarom is het dan slecht? Geen idee, ik denk dat ik dit vind omdat het mijn morele plicht is om het slecht te vinden.
Een van die meisjes zei ook een keer tegen me: "Het is beter als ik mezelf snij dan als ik het bij iemand anders doe, toch?" Hier kon ik helemaal niks tegenin brengen.
Als ik het zelf doe heb ik ook zoiets van, "waar maakt iedereen zich druk over?" En dan beloof ik weer het niet te doen om weer in de fout te gaan "omdat het toch niet zo veel voorstelt"
Het enige dat er gebeurt zijn een paar witte streepjes op mijn arm. Sommige zeggen dat je jezelf dan verminkt maar hier ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je je jezelf verminkt als je je vingers er af zaagt, of zuur op je gooit. Niet een paar streepjes.
Ben je dom ofzo? Omdat je je lichaam misbruikt.quote:
Het is beter dat ik mezelf een blauw oog sla, dan iemand anders. Ja duh.quote:Een van die meisjes zei ook een keer tegen me: "Het is beter als ik mezelf snij dan als ik het bij iemand anders doe, toch?" Hier kon ik helemaal niks tegenin brengen.
Wat jij wil, gast.quote:Ik vind dat je je jezelf verminkt als je je vingers er af zaagt, of zuur op je gooit. Niet een paar streepjes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarom in je benen snijden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:28 schreef Maanvis het volgende:
Die paar streepjes zorgen er wel voor dat iedereen het ziet, en het veroorzaakt littekens waar je misschien later niet aan herinnerd wilt worden.
Dit is een foto van hoe dat er uit ziet, 10 jaar nadat deze persoon automutileerde.
[ afbeelding ]
Dat wil je toch niet? Dat je op je werk uit moet gaan leggen dat je vroeger automutileerde, of altijd met lange mouwen moet lopen?
De hele week 3 scheermesjes voor de prijs van 2 bij AH ofzo?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:03 schreef Mr.117 het volgende:
omdat het nu de actieweek rond zelfbeschadiging is.
Jawel, dat is het wel. Wederom klopt je theorie, maar ik mis het boerenverstand.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef Canillas het volgende:
Het is niet zo zeer dat het iets slechts is
je kunt niet wachten met het stoppen met snijden totdat je erachter komt waar het vandaan komt door middel van richtingaanwijzers. je moet meteen stoppen. als dat niet lukt is gedwongen opname een goed idee.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef Canillas het volgende:
Het is niet zo zeer dat het iets slechts is maar meer dat het een teken is dat iemand erg met zichzelf in de knoop zit.
Het maakt wat dat betreft ook niet uit of iemand zichzelf snijdt om andere bepaalde dingen niet te voelen of iemand die zo het contact met zichzelf kwijt is dat snijden een manier is om zichzelf nog te kunnen voelen, het snijden op zich is een symptoom van de achterliggende problemen, het is een richting aanwijzer om verder op in te gaan en te ontdekken waarom je snijdt, wat er achter het gedrag zit, en daarmee aan de slag te gaan.
Wat schiet je ermee op door het te bestempelen als achterlijk bezig zijn? Dan heb je dat gezegd en dan? Los dat iets op? Help je iemand daarmee de goeie weg op? Is er iets constructiefs aan je zonder verder te kijken ergens over uit te laten?quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:47 schreef Heinlein het volgende:
Jawel, dat is het wel. Wederom klopt je theorie, maar ik mis het boerenverstand.
Een biertje is oké, alcoholmisbruik niet. Een blowtje is oké, cocaïne niet. Te hard rijden op een lege snelweg is oké, in de stad niet.
Laten we niet rechtlullen wat krom is. Als je stelselmatig in jezelf aan het snijden bent, ben je achterlijk bezig.
nee, snijden op zich is al iets slechts, net zoals verkrachting en mishandeling iets slechts is, dat kun je niet goedpraten door de achterliggende reden te verklaren -- wat die ook is. Ik post sinds 10 jaar op een forum waarbij snijden dagelijkse kost was, daar zaten ook mensen bij zoals jij met zalvende woordjes en goedpraatgedrag. Uiteindelijk werd het zelfs een wedstrijdje wie zich het meest kon snijden. Dit heeft bij veel mensen blijvende littekens opgeleverd, en 1 meisje leeft nu niet meer omdat het van kwaad tot erger ging. Dus let op met je zalvende woorden, dat is gevaarlijk.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:10 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat schiet je ermee op door het te bestempelen als achterlijk bezig zijn? Dan heb je dat gezegd en dan? Los dat iets op? Help je iemand daarmee de goeie weg op? Is er iets constructiefs aan je zonder verder te kijken ergens over uit te laten?
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal jouw meningen en dat is prima, anderen zullen het heel anders zien en ook dat is prima, doen alsof jouw mening de waarheid is gewoon niet waar.
Ik zie het snijden niet als iets slechts, ja het is iets wat aangeeft dat er iets mis is maar het blijft slechts een uiting daarvan, hetgeen wat daarachter zit moet geheeld worden, brullen dat iets achterlijk is haalt verder niks uit en is simpel gedoe. Kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt met boerenverstand. Daarnaast heeft je post een hoog ''ik begrijp het niet dus roep maar wat'' gehalte, prima hor maar het feit dat je het slechts over oppervlakkigheden blijft houden bij iets wat ontzettend diep gaat laat wel zien dat jij waarschijnlijk niet de aangewezen persoon bent om hier een mening over te hebben, simpelweg omdat die nergens op gebaseerd zou zijn.
Wie heeft het hier over wachten? Het is het 1 of het ander? Of kan zijn en andere mogelijkheden? Waarom zou er per se meteen moeten worden gestopt met iets wat al 100en keren gebeurd is? Is dat een redelijke eis/verwachting?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:00 schreef Maanvis het volgende:
je kunt niet wachten met het stoppen met snijden totdat je erachter komt waar het vandaan komt door middel van richtingaanwijzers
Dus jij zou iemand die alleen het snijden heeft om uiting te geven hoe diegene zich voelt afnemen of zelfs dwingen tot opname? Wat ontzettend wreed en begriploos.quote:je moet meteen stoppen. als dat niet lukt is gedwongen opname een goed idee.
Verkrachting en mishandeling is iets wat iemand een ander aandoet, dat is een groot verschil met iemand die zichzelf snijdt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nee, snijden op zich is al iets slechts, net zoals verkrachting en mishandeling iets slechts is, dat kun je niet goedpraten door de achterliggende reden te verklaren -- wat die ook is. Ik post sinds 10 jaar op een forum waarbij snijden dagelijkse kost was, daar zaten ook mensen bij zoals jij met zalvende woordjes en goedpraatgedrag. Uiteindelijk werd het zelfs een wedstrijdje wie zich het meest kon snijden. Dit heeft bij veel mensen blijvende littekens opgeleverd, en 1 meisje leeft nu niet meer omdat het van kwaad tot erger ging. Dus let op met je zalvende woorden, dat is gevaarlijk.
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar begrip tonen voor deze acties is een absolute no-go. Want in het verleden, ook hier op FOK!, is gebleken dat het dan een soort aandachtsmiddel wordt. Dat wil zeggen men meldt hier dat men snijdt om reacties zoals die van jou te horen te krijgen. Zo komen ze nooit uit hun problematiek.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:15 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over wachten? Het is het 1 of het ander? Of kan zijn en andere mogelijkheden? Waarom zou er per se meteen moeten worden gestopt met iets wat al 100en keren gebeurd is? Is dat een redelijke eis/verwachting?
Da's een goed pressiemiddel om iemand te laten stoppen met automutileren. Begrip tonen is uiteraard niet aan de orde, want het gedrag is op geen enkele manier goed te praten.quote:Dus jij zou iemand die alleen het snijden heeft om uiting te geven hoe diegene zich voelt afnemen of zelfs dwingen tot opname? Wat ontzettend wreed en begriploos.
Het is meer om aan te tonen dat er gedragingen zijn die niet goed te praten zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:21 schreef Canillas het volgende:
[..]
Verkrachting en mishandeling is iets wat iemand een ander aandoet, dat is een groot verschil met iemand die zichzelf snijdt.
Ik kan zeker wel verder kijken dan het snijden, maar snijden is nooit een oplossing. Praten wel, hulp zoeken wel, snijden niet.quote:Wat ik typ is geen goedpraatgedrag want ik zeg niet dat het goed is, ik zeg wel dat het iets is om begrip voor te hebben en als jij dat na 10 jaar op een forum daarmee te maken hebben gehad het nog niet begrijpt verbaasd me jouw post me ook niet meer, dan ben jij om wat reden dan ook niet in staat om verder te kijken dan het snijden.
Er waren genoeg mensen die haar probeerden te helpen, door begrip te tonen zoals jij nu doet. Zoals ik al zei, het werd een soort wedstrijdje, wie heeft het zieligste verhaal, wie snijdt het meest, wie krijgt het meeste aandacht. Door het begripvolle gedrag van anderen is ze nooit van haar problematiek afgekomen. Misschien heeft het niet zo mogen zijn.quote:Klote dat je zoiets schokkend als het overlijden van dat meisje hebt meegemaakt maar zou het niet beter zijn geweest als zij iemand had gevonden die haar had kunnen helpen ipv mensen die niks konden doen dan zeggen dat ze moest stoppen?
Dit valt nog mee. Je kunt letterlijk fysiek veel schade oplopen met snijden/branden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:28 schreef Maanvis het volgende:
Die paar streepjes zorgen er wel voor dat iedereen het ziet, en het veroorzaakt littekens waar je misschien later niet aan herinnerd wilt worden.
Dit is een foto van hoe dat er uit ziet, 10 jaar nadat deze persoon automutileerde.
[ afbeelding ]
Dat wil je toch niet? Dat je op je werk uit moet gaan leggen dat je vroeger automutileerde, of altijd met lange mouwen moet lopen?
Begrip is nooit een no-go. Als jij niet weet hoe je begrip toont zonder iets aan te moedigen dan zou ik me er idd niet mee bemoeien maar begrip is nooit verkeerd, ook met dit gedrag niet, het gedrag is er dus waarom doen alsof het er niet zou moeten zijn? Je ontkent dan wat is, wat er speelt en het is juist begrip wat ervoor kan zorgen dat iemand de sleutel vind om te stoppen ermee. Dat vind je niet zonder begrip, tuurlijk kan je het afnemen en dan stopt het tijdelijk en komt het terug zodra de mogelijkheid er weer is want als je er verder niks aan doen heb je niks opgelost, de dwang blijft bestaan.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:24 schreef Maanvis het volgende:
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar begrip tonen voor deze acties is een absolute no-go. Want in het verleden, ook hier op FOK!, is gebleken dat het dan een soort aandachtsmiddel wordt. Dat wil zeggen men meldt hier dat men snijdt om reacties zoals die van jou te horen te krijgen. Zo komen ze nooit uit hun problematiek.
Je neemt iemand op die manier een stuk veiligheid af zonder diegene een handigere manier van met zichzelf om te gaan daarvoor in de plaats te geven, dat is barbaars, dat is niet goed te praten.quote:Da's een goed pressiemiddel om iemand te laten stoppen met automutileren. Begrip tonen is uiteraard niet aan de orde, want het gedrag is op geen enkele manier goed te praten.
Je hebt het weer over goed te praten, wat bedoel je daarmee? Wat zou er goed te praten moeten zijn?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:29 schreef Maanvis het volgende:
Het is meer om aan te tonen dat er gedragingen zijn die niet goed te praten zijn.
Totdat je de plakkende kleding en het altijd maar moeten verbergen zat bent. Dus jouw redenatie hoeft niet altijd waar te zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik verder vergeet te melden; Het echte gevaar zit hem natuurlijk in de 'stille snijders'. Dus die het verbergen. Als je het hier op een forum meldt dan doe je dat toch voor een zekere vorm van aandacht.
Je hebt het toch niet over mij? Het is voor mij al een aantal jaren geleden afgelopen gelukkig.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik verder vergeet te melden; Het echte gevaar zit hem natuurlijk in de 'stille snijders'. Dus die het verbergen. Als je het hier op een forum meldt dan doe je dat toch voor een zekere vorm van aandacht.
Ik toon geen begrip voor het snijden, ik heb begrip voor hetgeen wat achter het snijden zit want daar zit het em in, zou voor haar fijn geweest zijn als ze aandacht kreeg voor wie zij was en niet alleen voor het feit sneed want kan me voorstellen dat dat het alleen maar erger heeft gemaakt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:29 schreef Maanvis het volgende:
Er waren genoeg mensen die haar probeerden te helpen, door begrip te tonen zoals jij nu doet.
Je moet de achterliggende problematiek wel oplossen, ik heb nergens gezegd dat dat niet hoeft. Maar de eerste stap is het snijden laten stoppen. Vergelijk het met een lek plafond, eerst de emmer eronder (het gevolg wegnemen), dan het lek repareren.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Canillas het volgende:
[..]
Begrip is nooit een no-go. Als jij niet weet hoe je begrip toont zonder iets aan te moedigen dan zou ik me er idd niet mee bemoeien maar begrip is nooit verkeerd, ook met dit gedrag niet, het gedrag is er dus waarom doen alsof het er niet zou moeten zijn? Je ontkent dan wat is, wat er speelt en het is juist begrip wat ervoor kan zorgen dat iemand de sleutel vind om te stoppen ermee. Dat vind je niet zonder begrip, tuurlijk kan je het afnemen en dan stopt het tijdelijk en komt het terug zodra de mogelijkheid er weer is want als je er verder niks aan doen heb je niks opgelost, de dwang blijft bestaan.
Als je iemand het snijden afneemt zonder de achterliggende problemen aan te pakken heb je diegene dan werkelijk geholpen?
Juist bij een gesloten inrichting hebben ze beproefde methodes om mensen daarmee om te leren gaan. Dan moeten ze wel eerst in die inrichting komen.quote:Je neemt iemand op die manier een stuk veiligheid af zonder diegene een handigere manier van met zichzelf om te gaan daarvoor in de plaats te geven, dat is barbaars, dat is niet goed te praten.
Is het vreemd dat als iemand zo in de knoop zit met zichzelf dat hij zichzelf snijdt om aandacht vraagt? Negeer je die persoon dan eigenlijk niet door alleen naar het snijden te kijken?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Maanvis het volgende:
hier op FOK! en op dat forum waar ik het net over had is gebleken dat mensen meer gaan snijden als je ze meer aandacht geeft. Uiteindelijk wordt snijden voor hun niet alleen een manier om hun verdriet kwijt te raken, het wordt dan ook iets om aandacht te vragen. Daarom is het ook zo gevaarlijk.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:40 schreef Canillas het volgende:
[..]
Is het vreemd dat als iemand zo in de knoop zit met zichzelf dat hij zichzelf snijdt om aandacht vraagt? Negeer je die persoon dan eigenlijk niet door alleen naar het snijden te kijken?
Wel eens meegemaakt hoe innovatief échte AM'ers kunnen zijn?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:40 schreef Maanvis het volgende:
Juist bij een gesloten inrichting hebben ze beproefde methodes om mensen daarmee om te leren gaan. Dan moeten ze wel eerst in die inrichting komen.
Welk forum? >PM?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hier op FOK! en op dat forum waar ik het net over had is gebleken dat mensen meer gaan snijden als je ze meer aandacht geeft. Daarom is het ook zo gevaarlijk.
Onzin. Je moet alleen niet focussen op negatief gedrag. Dat is toch geen rocket science.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hier op FOK! en op dat forum waar ik het net over had is gebleken dat mensen meer gaan snijden als je ze meer aandacht geeft. Daarom is het ook zo gevaarlijk.
Gelukkig niet, maar ik heb daar van jou al eerder een verhaal over gehoord. Helaas is daar niet zomaar iets tegen te beginnen zonder de menselijkheid uit het oog te verliezen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:43 schreef Auti het volgende:
[..]
Wel eens meegemaakt hoe innovatief échte AM'ers kunnen zijn?
Ja want zo voed je juist het gedrag, jij weet zelf niet genoeg van automutilatie en kan juist dus heel erg fout lopen. Je helpt een persoon meer door degene naar een noodnummer qua riagg of andere orginisatie te laten bellen daar zitten mensen die er voor gestudeerd hebben en kunnen zo degene beter helpen dan iemand erbuiten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:40 schreef Canillas het volgende:
[..]
Is het vreemd dat als iemand zo in de knoop zit met zichzelf dat hij zichzelf snijdt om aandacht vraagt? Negeer je die persoon dan eigenlijk niet door alleen naar het snijden te kijken?
Het is ook niet de bedoeling dat je aandacht geeft aan het snijden, het is de bedoeling dat je aandacht geeft aan de persoon en dat doe je niet door te vinden dat het snijden moet stoppen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:
hier op FOK! en op dat forum waar ik het net over had is gebleken dat mensen meer gaan snijden als je ze meer aandacht geeft. Uiteindelijk wordt snijden voor hun niet alleen een manier om hun verdriet kwijt te raken, het wordt dan ook iets om aandacht te vragen. Daarom is het ook zo gevaarlijk.
Nee net zo beproefd als mensen met anorexia gedwongen voeding geven met als gevolg dat ze aankomen, het levert tijdelijk een resultaat maar verhelpt in feite niks.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:40 schreef Maanvis het volgende:
Juist bij een gesloten inrichting hebben ze beproefde methodes om mensen daarmee om te leren gaan. Dan moeten ze wel eerst in die inrichting komen.
Klopt, je stuurt iemand richting hulp om weer geestelijk gezond te worden maar het zelf hebben over het snijden of daarover oordelen voegt niks toe en helpt ook niks, zeuren dat iemand 'gewoon moet stoppen' ook niet, je kan er wel begrip voor hebben terwijl je je er verder niet met het snijden bemoeit.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:44 schreef formerjellybean het volgende:
Ja want zo voed je juist het gedrag, jij weet zelf niet genoeg van automutilatie en kan juist dus heel erg fout lopen. Je helpt een persoon meer door degene naar een noodnummer qua riagg of andere orginisatie te laten bellen daar zitten mensen die er voor gestudeerd hebben en kunnen zo degene beter helpen dan iemand erbuiten.
Dit begrijp ik wel.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef Canillas het volgende:
Het is niet zo zeer dat het iets slechts is maar meer dat het een teken is dat iemand erg met zichzelf in de knoop zit.
Het maakt wat dat betreft ook niet uit of iemand zichzelf snijdt om andere bepaalde dingen niet te voelen of iemand die zo het contact met zichzelf kwijt is dat snijden een manier is om zichzelf nog te kunnen voelen, het snijden op zich is een symptoom van de achterliggende problemen, het is een richting aanwijzer om verder op in te gaan en te ontdekken waarom je snijdt, wat er achter het gedrag zit, en daarmee aan de slag te gaan.
Nee ik wil geen aandacht, ik wil er ook vanaf. Ik heb zoals ik al eerder zei al een afspraak bij een psycholoog.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:36 schreef formerjellybean het volgende:
wat wil je nou horen van ons dat je snijd goh wat erg maar ga gerust verder ???
Dan gebruik je automutilatie ook nog eens als een aandachtsmiddel.
De enige manier waardoor je echt geholpen kan worden is door professionele hulpverlening en maar eens uit te gaan zoeken waarom je het doet en leren gezonder met je gevoelens om te gaan.
En dit is niet van iemand die er niets van weet , maar iemand die het zelf ook gedaan heeft en gelukkig er overheen is gekomen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/99981quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:14 schreef Getal1337 het volgende:
Het is slecht omdat er mentaal iets goed mis is als je jezelf snijdt. Het zit namelijk niet in de menselijke natuur om zich zomaar pijn te doen. Geen enkel dier op deze wereld zal zichzelf zomaar pijn doen en/of verminken.
Heb je ooit beelden van te lang opgesloten dieren gezien? Vogels plukken zich kaal, beren slaan met hun kop tegen muren, apen trekken hun haar uit. Allemaal 'natuurlijke' mechanismen. Feitelijk is het ook rationeel gedrag, want het lost in zekere mate een deel van het probleem op, maar dat doe je door een ander probleem te introduceren: Beschadiging.quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:14 schreef Getal1337 het volgende:
Het is slecht omdat er mentaal iets goed mis is als je jezelf snijdt. Het zit namelijk niet in de menselijke natuur om zich zomaar pijn te doen. Geen enkel dier op deze wereld zal zichzelf zomaar pijn doen en/of verminken.
Eigenlijk had ik net zo goed dit kunnen quoten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:28 schreef Frag_adder het volgende:
Ten eerste, omdat snijden niets oplost. Het is infeite net zo iets als je verdriet verdrinken met alcohol. Je snijdt om even wat anders te voelen dus om je problemen even te vergeten, in dat opzicht is het een tijdelijke fix. Het is struisvogel gedraag, ik los mijn problemen niet op, ik doe iets en daardoor lijkt het net of ik geen problemen heb.
Ten tweede omdat je jezelf leed toe brengt. Het lichaam heelt weer, dat klopt, maar een gewond lichaam is geen gezond lichaam.
Wat ik me dan wel afvraag TS, hoe kom je erbij dat wanneer je jezelf blijvende littekens en wonden bezorgt dat dit geen verminking is? Als jij dat wilt doen, prima, maar ga niet tegen jezelf liegen om het goed te praten. Accepteer het dan op zijn minst voor wat het is!
Goeie post. Had ik nog niet aan gedacht.quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:55 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Heb je ooit beelden van te lang opgesloten dieren gezien? Vogels plukken zich kaal, beren slaan met hun kop tegen muren, apen trekken hun haar uit. Allemaal 'natuurlijke' mechanismen. Feitelijk is het ook rationeel gedrag, want het lost in zekere mate een deel van het probleem op, maar dat doe je door een ander probleem te introduceren: Beschadiging.
Het voorkomt dat ze doodgaan.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:51 schreef Canillas het volgende:
Nee net zo beproefd als mensen met anorexia gedwongen voeding geven met als gevolg dat ze aankomen, het levert tijdelijk een resultaat maar verhelpt in feite niks.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:21 schreef Staal het volgende:
Kom op zeg. Er is echt wel wat met je loos als je jezelf gaat snijden. Dat Patricia Paay dat nu wekelijks doet dat is nog wel een verbetering. Maar als gezond mens? Dan ben je toch wel een beetje koekoek onder het pannetje hoor.
Laten die messenluitjes anders even langsgaan bij een kinderziekenhuis om aan die jonge kindertjes die ongevraagd kanker hebben en moeten vechten voor hun leven uit te leggen hoe zwaar zij het als zelfverminkers het wel niet hebben.
Het zijn ook altijd van die lullige krasjes in combinatie met een berg gezeik. Hak dan gewoon meteen je arm eraf als je de pijn zo fijn vindt. Maar nee hoor. Aandacht.
Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Je zegt zelf al dat mensen die snijden dat doen omdat ze gestoord denken of gewoon psychisch ziek zijn. Natuurlijk heb je ook wel de klassieke attention whores, maar die vormen maar een klein deel van de totale groep.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:21 schreef Staal het volgende:
Kom op zeg. Er is echt wel wat met je loos als je jezelf gaat snijden. Dat Patricia Paay dat nu wekelijks doet dat is nog wel een verbetering. Maar als gezond mens? Dan ben je toch wel een beetje koekoek onder het pannetje hoor.
Laten die messenluitjes anders even langsgaan bij een kinderziekenhuis om aan die jonge kindertjes die ongevraagd kanker hebben en moeten vechten voor hun leven uit te leggen hoe zwaar zij het als zelfverminkers het wel niet hebben.
Het zijn ook altijd van die lullige krasjes in combinatie met een berg gezeik. Hak dan gewoon meteen je arm eraf als je de pijn zo fijn vindt. Maar nee hoor. Aandacht.
En vergeet de kindjes in afrika niet. Alles valt daarbij in het niets.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:21 schreef Staal het volgende:
Een groot deel doet er alles aan om het snijden te verbergen. Hoezo aandacht?quote:Het zijn ook altijd van die lullige krasjes in combinatie met een berg gezeik. Hak dan gewoon meteen je arm eraf als je de pijn zo fijn vindt. Maar nee hoor. Aandacht.
We zijn het er in ieder geval dan we over eens dat als je in jezelf gaat lopen snijden dat er een steekje loszit?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:24 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]![]()
Er zijn meer dan genoeg mensen die het absoluut niet voor de aandacht doen en het altijd verbergen. Die bovendien meerdere malen hechtigen nodig hebben gehad.
Een lichamelijke ziekte is héél iets anders dan een geestelijke ziekte.
Wat mij betreft ben je van het padje af als je in jezelf gaat lopen krassen ja.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:27 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Je zegt zelf al dat mensen die snijden dat doen omdat ze gestoord denken of gewoon psychisch ziek zijn. Natuurlijk heb je ook wel de klassieke attention whores, maar die vormen maar een klein deel van de totale groep.
Nou je hoeft er niet eens het land voor uit. Je hoeft nog niet eens de stad uit. Ga jij het die kindertjes maar uitleggen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En vergeet de kindjes in afrika niet. Alles valt daarbij in het niets.
[..]
Een groot deel doet er alles aan om het snijden te verbergen. Hoezo aandacht?
Je hoeft het die kindertjes niet uit te leggen, dat scheelt. Kapotrelativeren kan altijd, maar dat maakt het nog niet gewenst of reëel.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:33 schreef Staal het volgende:
[..]
Nou je hoeft er niet eens het land voor uit. Je hoeft nog niet eens de stad uit. Ga jij het die kindertjes maar uitleggen.
Jij bent ook al wat ouder. Krassen/snijden en andere vormen van automutilatie komen vooral bij pubers voor naar mijn weten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:30 schreef Staal het volgende:
[..]
Wat mij betreft ben je van het padje af als je in jezelf gaat lopen krassen ja.
Prima dat het voorkomt en er is hulp voor. En niet erg veel begrip van mij. Sorry. Ik heb wel wat meer van de wereld gezien.
Het gaat mij er ook niet zozeer om of iemand er begrip voor heeft, maar wanneer jij zegt dat iemand het enkel en alleen voor de aandacht doet, denk ik dat je het te eenzijdig bekijkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:30 schreef Staal het volgende:
[..]
Prima dat het voorkomt en er is hulp voor. En niet erg veel begrip van mij. Sorry. Ik heb wel wat meer van de wereld gezien.
Nou voornamelijk bij vrouwen. Ook die ouder zijn. Maar ik maakte me boos over de OP.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij bent ook al wat ouder. Krassen/snijden en andere vormen van automutilatie komen vooral bij pubers voor naar mijn weten.
Heel veel mensen die automutileren krijgen al hulp.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:42 schreef Staal het volgende:
De vraag was trouwens: Waarom is automutilatie slecht?
Jah, nog even he? En het wordt doodnormaal hier. En de vergelijking met een hamster in een kooitje of een papagaai is werd bejubeld maar die vergelijking is natuurlijk van de zotte. Die zitten in een kooi. Een mens kan overal leven waar hij of zij wil. Alleen kun je niet zo makkelijk boven op een berg een spabron oppompen.
Het is niet normaal. Of snij een keer goed door of zoek hulp maar ga het in vredesnaam niet vergelijken met het drinken van een biertje. Het is ziek. En westers ziek.
Nou dan snijdt zo iemand kennelijk niet hard genoeg.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:01 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Heel veel mensen die automutileren krijgen al hulp.
En blijkbaar helpt die hulp lang niet altijd.
Het is echt niet zo dat je naar een psycholoog gaat, 10 gesprekken hebt en daarna nergens meer last van hebt.
Wordt hier dan beweerd dat het normaal is? Behalve door de TS dan?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:04 schreef Staal het volgende:
Het is niet normaal daar gaat het mij om. Het wordt hier vergeleken met het drinken van een biertje.
Ik zou juist willen benadrukken dat het voortkomt uit gestoord denken. Dat gaat nog veel verder dan iets doen voor de aandacht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:04 schreef Staal het volgende:
Het is niet normaal daar gaat het mij om. Het wordt hier vergeleken met het drinken van een biertje.
Het snijden is net als elk ander gedrag te begrijpen en om te vormen naar gezonder gedrag wanneer je de achterliggende problematiek oplost. Roepen dat er een steekje los zit gaat nergens over aangezien er duidelijk redenen zijn, het zijn misschien niet jouw redenen en argumenten maar daar gaat het ook niet om, het gaat om de redenen en argumenten van diegene die snijdt want daar zitten ook de antwoorden in.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:29 schreef Staal het volgende:
We zijn het er in ieder geval dan we over eens dat als je in jezelf gaat lopen snijden dat er een steekje loszit?
Snijden is overlevingsgedrag, het is coping en daar zit een hoop achter.quote:Serieus, ik zou me de ogen uit mijn kop schamen. Ik ken namelijk een kind dat doodziek is, kan niet eens meespelen met andere kinderen en dan hoef je echt niet dit soort verwende westerse kul aan te komen. Want dat is het gewoon. Verwende kul die gewoon niet voorkomt bij mensen die iedere dag moeten overleven.
Waarom zou iemand die zichzelf vanuit emotionele problemen snijdt zichzelf vergelijken met zieke kinderen? Wat hebben die 2 met elkaar te maken? Het gaat toch om ieder zijn eigen persoonlijke beleving van zichzelf en het leven? Er zijn daar geen vergelijkingen in te trekken en het lost ook niks op; de 1 is de ander niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:46 schreef Staal het volgende:
[..]
Nou voornamelijk bij vrouwen. Ook die ouder zijn. Maar ik maakte me boos over de OP.
Jah, tis allemaal niet erger dan het drinken van een biertje. Sorry.
Ik moet dat soort mensen ook niet in mijn omgeving hebben. Ik heb het geduld niet. En ik had dit topic ook gewoon niet eens moeten aanklikken. Ik vind de vraag echt van de pot gerukt. Het is niet normaal, je bent gestoord als je in je lichaam gaat snijden.
Als je veel van de wereld hebt gezien maar iets als het snijden niet begrijpt dan heb je misschien veel gezien maar had je je beter kunnen richten op leren en dingen begrijpen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:30 schreef Staal het volgende:
Mensen kunnen door emotionele problematiek gevangen zitten in zichzelf, maakt het dan uit waar je naartoe gaat? Je hebt het altijd bij je en dan kan er zich een hoop ontwikkelen om dat niet te hoeven voelen, dat is ook overleven.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:42 schreef Staal het volgende:
Jah, nog even he? En het wordt doodnormaal hier. En de vergelijking met een hamster in een kooitje of een papagaai is werd bejubeld maar die vergelijking is natuurlijk van de zotte. Die zitten in een kooi. Een mens kan overal leven waar hij of zij wil. Alleen kun je niet zo makkelijk boven op een berg een spabron oppompen.
Waarom zou jij je boos maken over wat een ander vind? Jij hebt jouw mening, een ander de zijne, dus waarom boos worden en dat zo willen veroordelen? Mensen gestoord noemen, wat heb jij daaraan?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:46 schreef Staal het volgende:
Nou voornamelijk bij vrouwen. Ook die ouder zijn. Maar ik maakte me boos over de OP.
Jah, tis allemaal niet erger dan het drinken van een biertje. Sorry.
Ik moet dat soort mensen ook niet in mijn omgeving hebben. Ik heb het geduld niet. En ik had dit topic ook gewoon niet eens moeten aanklikken. Ik vind de vraag echt van de pot gerukt. Het is niet normaal, je bent gestoord als je in je lichaam gaat snijden.
Dit heeft niks te maken met dat iemand gestoord is, maar dat iemand niet op een gezonde manier met emoties om kan gaan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:19 schreef Wereldpijn het volgende:
Ik zou juist willen benadrukken dat het voortkomt uit gestoord denken. Dat gaat nog veel verder dan iets doen voor de aandacht.
Precies, het is verstoord gedrag maar er is niks gestoords aan, het is te begrijpen, te herleiden, te verklaren en daarmee is het logisch.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:36 schreef Pulzzar het volgende:
Dit heeft niks te maken met dat iemand gestoord is, maar dat iemand niet op een gezonde manier met emoties om kan gaan.
Ik vind het moeilijk om achter jouw persoonlijke mening te komen. Vind jij dat het te vergelijken is met alcoholmisbruik?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:41 schreef Canillas het volgende:
[..]
Precies, het is verstoord gedrag maar er is niks gestoords aan, het is te begrijpen, te herleiden, te verklaren en daarmee is het logisch.
Je hebt zelfstandig de stap gezet naar misschien een wat beter leven. Daar mag je best trots op zijn. Ik wens je heel veel succes.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:59 schreef Mr.117 het volgende:
Nee ik wil geen aandacht, ik wil er ook vanaf. Ik heb zoals ik al eerder zei al een afspraak bij een psycholoog.
Bij alcohol gebruik/misbruik gaat het mij niet om het drinken van alcohol maar om de achterliggende motivatie, er is nogal een verschil tussen op een zomerse dag denken ''Hey lekker een koud pilsje'' en ''ik voel me klote/gespannen/verdriet laat ik dat met een biertje dempen''. Ook de hoeveelheid maakt me dan niet veel uit, bij wijze van iemand die erg gelukkig is en 20 bier drinkt is lichamelijk slecht bezig, iemand die 10 bier drinkt om te dempen is zichzelf aan het wegstoppen en van zichzelf aan het weglopen en dat zou mij meer zorgen baren. Nu is het wel zo dat iemand die echt gelukkig is waarschijnlijk geen behoefte heeft om zoveel te drinken omdat diegene genoeg plezier haalt uit het zijn van zichzelf.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:51 schreef Heinlein het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk om achter jouw persoonlijke mening te komen. Vind jij dat het te vergelijken is met alcoholmisbruik?
Als ik de rest van je post lees dan snap je denk ik niet wat er bedoeld wordt met 'gestoord denken' - je maakt er for some reason ook maar even van dat iemand 'gestoord is' -, want juist bijna alles wat je noemt komt precies daaruit voort.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:36 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dit heeft niks te maken met dat iemand gestoord is, maar dat iemand niet op een gezonde manier met emoties om kan gaan.
Ik ga natuurlijk niet over de posts van TS heenlezen in een topic. Zag jullie er ook absoluut niet tegenin gaan namelijk en voordat je er erg in hebt zit men net zo gezellig te keuvelen over snijden zoals die Pro Annas doen over hoeveel ze die dag hebben zitten hongeren. Net alsof het normaal is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:06 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Wordt hier dan beweerd dat het normaal is? Behalve door de TS dan?
Je bent geestelijk niet gezond als je het doet.
Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekent absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 08:41 schreef Canillas het volgende:
[..]
Precies, het is verstoord gedrag maar er is niks gestoords aan, het is te begrijpen, te herleiden, te verklaren en daarmee is het logisch.
Dit is ook 1 van mijn issues met de methode Canillas. Je kunt jaren graven naar een oorzaak en niets vinden, ondertussen is je lichaam permanent onherstelbaar beschadigd op een dusdanige manier dat het ontzettend veel dagelijkse ongemakken met zich meebrengt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 10:58 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekenit absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.
Het klinkt op papier wel heel mooi en zelfs hoopgevend, maar de realiteit is dat het voor een groot deel van de mensen at best maar voor een gedeelte werkt en ook kan werken. Als je werkelijk denkt dat qua emoties en gedachtepatronen oorzaak en gevolg zo duidelijk zijn, dan benader je het allemaal veels te eenzijdig / simplistisch.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dit is ook 1 van mijn issues met de methode Canillas. Je kunt jaren graven naar een oorzaak en niets vinden, ondertussen is je lichaam permanent onherstelbaar beschadigd op een dusdanige manier dat het ontzettend veel dagelijkse ongemakken met zich meebrengt.
Uiteraard is die er. Dingen gebeuren niet vanzelf...quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 10:58 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekent absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.
Ik denk dat je over het woord 'aanwijsbare' heenlas.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:12 schreef BASBRO het volgende:
[..]
Uiteraard is die er. Dingen gebeuren niet vanzelf...
Of je de oorzaak ook kunt vinden is een tweede.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 10:58 schreef Wereldpijn het volgende:
Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekent absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.
Het gaat niet alleen om begrijpen het gaat in de 1e plaats om voelen, gewoon voelen wat je voelt en daar volledig bekend mee raken, je kan dan ontdekken wat je voelt en waarom maar je kan ook gewoon voelen en wanneer je gevoelens volledig durft te voelen hoef je je tegen je gevoelens niet meer te verzetten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:01 schreef Maanvis het volgende:
Dit is ook 1 van mijn issues met de methode Canillas. Je kunt jaren graven naar een oorzaak en niets vinden, ondertussen is je lichaam permanent onherstelbaar beschadigd op een dusdanige manier dat het ontzettend veel dagelijkse ongemakken met zich meebrengt.
Je sluit hier iets uit omdat het iets is waar je zelf geen ervaring mee hebt, ik zie geen argumenten voor je conclusie, je kruist hier alleen een mogelijkheid weg zonder reden. Al zou je alleen maar de (onbewuste) angst voor gevoelens omzetten naar acceptatie ervan, zou dat al niet heel veel schelen? Geen dingen meer doen om van gevoel af te komen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:09 schreef Wereldpijn het volgende:
Het klinkt op papier wel heel mooi en zelfs hoopgevend, maar de realiteit is dat het voor een groot deel van de mensen at best maar voor een gedeelte werkt en ook kan werken. Als je werkelijk denkt dat qua emoties en gedachtepatronen oorzaak en gevolg zo duidelijk zijn, dan benader je het allemaal veels te eenzijdig / simplistisch.
Kun je die post aub wat verduidelijken, ik begrijp niet wat je nou probeert te zeggen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:14 schreef Canillas het volgende:
[..]
[..]
Het gaat niet alleen om begrijpen het gaat in de 1e plaats om voelen, gewoon voelen wat je voelt en daar volledig bekend mee raken, je kan dan ontdekken wat je voelt en waarom maar je kan ook gewoon voelen en wanneer je gevoelens volledig durft te voelen hoef je je tegen je gevoelens niet meer te verzetten.
Je redeneert alsof 'graven' een stilstaand proces is en dat is het niet, het is juist heel actief leren over jezelf en ontdekken dat je dingen anders kan doen dan je deed, voorbeeld met het snijden; ipv je gevoelens wegsnijden omdat je gelooft dat het je anders teveel wordt juist blijven voelen en leren dat niks je teveel kan worden ook al schreeuwen je gedachten van wel. Of als je ergens angstig voor bent het toch doen met dat gevoel van angst zonder daar eerst vanaf te willen. Hoe jij met jezelf en je gevoel omgaat veranderen is al een gedragverandering.
En als je gelooft dat jij niet kan ontdekken waarom je voelt wat je voelt welk gevoel in welke situatie dat ook is dan heb je dat simpelweg nog niet geleerd en dat is prima maar geen reden om te zeggen dat het niet zou kunnen. Het vinden van iets is geen doel op zich, het gaat om ruimte creeren om vrij jezelf in te zijn, dat heb je niet zolang je je (onbewust) verzet tegen wat je voelt.
Zinvoller om van het negatieve uit te gaan?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:17 schreef Wereldpijn het volgende:
De claim dat emoties altijd te herleiden zijn is simpelweg onjuist. Het is een stuk zinvoller om te redeneren: het feit dat het in bepaalde gevallen wel mogelijk is, betekent niet dat die methode een garantie voor wat dan ook is.
Het zou zeker schelen, maar dat emoties per definitie te herleiden zijn, is onzin. Ik heb je afgelopen zaterdag ook al uitgelegd dat je dan ook een zeer goed inzicht moet hebben in bijvoorbeeld de kritische 1e levensfase en laat dat nou net erg lastig zijn. En zelfs dan is oorzaak en gevolg niet zo simpel als jij denkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:17 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je sluit hier iets uit omdat het iets is waar je zelf geen ervaring mee hebt, ik zie geen argumenten voor je conclusie, je kruist hier alleen een mogelijkheid weg zonder reden. Al zou je alleen maar de (onbewuste) angst voor gevoelens omzetten naar acceptatie ervan, zou dat al niet heel veel schelen? Geen dingen meer doen om van gevoel af te komen?
Het wordt duidelijker naarmate je meer tijd aan besteed en dat is een heel lang proces, misschien wel zonder eind maar elke beetje vrijheid is mooi meegenomen lijkt me.
Nee, je houden bij de feiten en jezelf en anderen geen rad voor ogen draaien.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:18 schreef Canillas het volgende:
[..]
Zinvoller om van het negatieve uit te gaan?
Lastig? Niet simpel? Zeker. Daarom geen mogelijkheid? Zeker niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:20 schreef Wereldpijn het volgende:
Het zou zeker schelen, maar dat emoties per definitie te herleiden zijn, is onzin. Ik heb je afgelopen zaterdag ook al uitgelegd dat je dan ook een zeer goed inzicht moet hebben in bijvoorbeeld de kritische 1e levensfase en laat dat nou net erg lastig zijn. En zelfs dan is oorzaak en gevolg niet zo simpel als jij denkt.
Dit is wederom maar hoe je het bekijkt, ik zie mogelijkheden uitsluiten als jezelf en anderen een rad voor de ogen draaien, en je baseren op feiten die niet vast staan en betrekking hebben tot een gebied wat altijd in ontwikkeling is vind ik ook jezelf in de maling nemen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:22 schreef Wereldpijn het volgende:
Nee, je houden bij de feiten en jezelf en anderen geen rad voor ogen draaien.
Zolang er een (onbewuste) angst is om te ervaren wat je voelt zit je voor een deel in je hoofd, in je gedachten, en ben je niet in het moment.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:18 schreef Maanvis het volgende:
Kun je die post aub wat verduidelijken, ik begrijp niet wat je nou probeert te zeggen.
Dit klinkt ook wel te zweverig/spiritueel.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:51 schreef Canillas het volgende:
[..]
Zolang er een (onbewuste) angst is om te ervaren wat je voelt zit je voor een deel in je hoofd, in je gedachten, en ben je niet in het moment.
Al zou ik er 100 kennen of geen, dat is het punt niet, het gaat er ook niet omdat je geen angsten meer zou hebben, het gaat erom dat je bewust van van wat er speelt, zowel in je hoofd als in het moment en jijzelf de keuzes voor je handelen maakt zodat je kan leven op een leuke, vrije manier die bij je past.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:57 schreef Maanvis het volgende:
Dit klinkt ook wel te zweverig/spiritueel.
Ken jij mensen die geen onbewuste angsten hebben en altijd ervaren wat ze voelen, niet in hun hoofd zitten en wel in het moment zijn?
Wie leven er op zo'n manier? Ik ken niemand die op zo'n manier leeft. Behalve dan die kale boedisten met die oranje jurken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:02 schreef Canillas het volgende:
[..]
Al zou ik er 100 kennen of geen, dat is het punt niet, het gaat er ook niet omdat je geen angsten meer zou hebben, het gaat erom dat je bewust van van wat er speelt, zowel in je hoofd als in het moment en jijzelf de keuzes voor je handelen maakt zodat je kan leven op een leuke, vrije manier die bij je past.
Is het feit dat je iets niet kent een reden om vasthouden aan wat je wel kent?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:11 schreef Maanvis het volgende:
Wie leven er op zo'n manier? Ik ken niemand die op zo'n manier leeft. Behalve dan die kale boedisten met die oranje jurken.
Ik hou er niet krampachtig aan vast, als je dat bedoelt. Maar ik heb wel wat overtuiging nodig, zoals iedereen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:16 schreef Canillas het volgende:
[..]
Is het feit dat je iets niet kent een reden om vasthouden aan wat je wel kent?
toch zul je als je mensen hiervan wilt overtuigen met wat betere argumenten moeten komen. Er zijn ook mensen die me in het vliegende spaghettimonster of in Xenu willen laten geloven, dat geloof ik pas als er een beetje bewijs voor isquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:35 schreef Canillas het volgende:
Nee bedoel niet krampachtig, meer in het algemeen, en idd zonder overtuiging geen verandering want je laat dat wat je kent niet zomaar los, loslaten forceer je niet.
In je 1e zin staat 'wilt' en 'moeten' alsof het een soort competitie is voor wie er gelijk heeft, ik wil helemaal niemand overtuigen; vind je het niks dan vind je het niks. Dus het idee dat ik met betere argumenten zou moeten komen is ook niet van toepassing.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:38 schreef Maanvis het volgende:
toch zul je als je mensen hiervan wilt overtuigen met wat betere argumenten moeten komen. Er zijn ook mensen die me in het vliegende spaghettimonster of in Xenu willen laten geloven, dat geloof ik pas als er een beetje bewijs voor is.
Als dat zo is, waarom post je dan hier? Een discussie op een forum spitst zich meestal toe op het delen van kennis, het uitwisselen van argumenten en van elkaar leren. Het lijkt er op dat jij geen van bovenstaande doelen nastreeft.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:58 schreef Canillas het volgende:
[..]
In je 1e zin staat 'wilt' en 'moeten' alsof het een soort competitie is voor wie er gelijk heeft, ik wil helemaal niemand overtuigen; vind je het niks dan vind je het niks. Dus het idee dat ik met betere argumenten zou moeten komen is ook niet van toepassing.
Dit verhaal is niet van toepassing op mij.quote:Het is de overtuiging dat je iets zeker moet weten die enorm beperkend kan zijn en dat gedrag is kwa karakter niet anders dan iemand die 100x checkt of de deur wel echt op slot zit, want die moet zeker weten dat ie dicht zit.
Nee hoorquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:12 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je over het woord 'aanwijsbare' heenlas.
Dat is toch precies wat er ook in dit topic gebeurd? Als ik iets van kan lezen/leren (maakt niet uit waar) en ik kan daar iets mee dan ben ik daar blij mee, het gaat mij alleen niet om het idee van gelijk hebben omdat dat er wat mij betreft niet is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:03 schreef Maanvis het volgende:
Als dat zo is, waarom post je dan hier? Een discussie op een forum spitst zich meestal toe op het delen van kennis, het uitwisselen van argumenten en van elkaar leren. Het lijkt er op dat jij geen van bovenstaande doelen nastreeft.
Mooi.quote:Dit verhaal is niet van toepassing op mij.
Laat ik het dan als volgt zeggen; ik heb niet de indruk dat jij de kennis die je hebt wilt delen met de mensen in het topique. Omdat je telkens om de argumentatie heen draait en telkens wedervragen blijft stellen ipv in gaat op de materie. En da's jammer, dat maakt discussiëren met jou eigenlijk nutteloos.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat er ook in dit topic gebeurd? Als ik iets van kan lezen/leren (maakt niet uit waar) en ik kan daar iets mee dan ben ik daar blij mee, het gaat mij alleen niet om het idee van gelijk hebben omdat dat er wat mij betreft niet is.
Je zegt 'het lijkt' maar dat is niet zoals het is, je doet een interpretatie over een ander door je eigen kijkveld, en dan kom je uit op iets wat niet is hoe het zit, wat ook logisch is omdat jouw ideeën en argumenten voor een ander niet hoeven te gelden. Je kan zoiets vind ik dan ook niet voor een ander invullen.
In een ander topic had ik die conclusie ook al getrokken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Laat ik het dan als volgt zeggen; ik heb niet de indruk dat jij de kennis die je hebt wilt delen met de mensen in het topique. Omdat je telkens om de argumentatie heen draait en telkens wedervragen blijft stellen ipv in gaat op de materie. En da's jammer, dat maakt discussiëren met jou eigenlijk nutteloos.
Dat klinkt alsof ik iets zou weten wat jij zelf niet weet, en dat is niet zo. Als jij antwoorden wil moet je in jezelf kijken, dat kan alleen jij, weet niet hoe dan kan je dat gaan leren maar er is maar 1 plek en dat is in jezelf.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:15 schreef Maanvis het volgende:
Laat ik het dan als volgt zeggen; ik heb niet de indruk dat jij de kennis die je hebt wilt delen met de mensen in het topique. Omdat je telkens om de argumentatie heen draait en telkens wedervragen blijft stellen ipv in gaat op de materie. En da's jammer, dat maakt discussiëren met jou eigenlijk nutteloos.
AARRRRGH!!!!quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:25 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat klinkt alsof ik iets zou weten wat jij zelf niet weet, en dat is niet zo. Als jij antwoorden wil moet je in jezelf kijken, dat kan alleen jij, weet niet hoe dan kan je dat gaan leren maar er is maar 1 plek en dat is in jezelf.
Je wilt iets concreet horen; dat heb ik niet. Jij wilt discussiëren, waarom? Is discussiëren niet meer dan willen dat een ander jou gelijk geeft, kan je ook niet gewoon je eigen gelijk hebben? Je kan ook luisteren of een dialoog voeren, lees de dingen en kies wat bij jou past. Je hebt het over 'om de argumentatie heendraaien' alsof jij gedwarsboomd wordt in het krijgen van iets concreets.
Het is alsof je heel graag ergens een hapklaar antwoord op wil, en dat is er niet.
Omdat iemand vertellen dat het belachelijk en gestoord is niet helpt, maar soms zelfs averechts werkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 10:57 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik ga natuurlijk niet over de posts van TS heenlezen in een topic. Zag jullie er ook absoluut niet tegenin gaan namelijk en voordat je er erg in hebt zit men net zo gezellig te keuvelen over snijden zoals die Pro Annas doen over hoeveel ze die dag hebben zitten hongeren. Net alsof het normaal is.
Want dat is wel de insteek van TS met dit topic.
Oh, maar hier ben ik het volkomen mee eens. Daarom moeten die mensen hulp zoeken bij een psychiater. Het ging me er gisteravond puur om dat dit topic geen snijclubje wordt en dat er vrolijk argumentatie gezocht wordt dat in je vel zitten harken volkomen normaal is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:06 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Omdat iemand vertellen dat het belachelijk en gestoord is niet helpt, maar soms zelfs averechts werkt.
En ik vind automutilatie in ieder geval niet normaal. Het komt best vaak voor, maar dat maakt het nog steeds niet normaal. Maar men moet naar de onderliggende problematiek kijken en niet alleen naar de automutilatie, want de meeste mensen snijden echt niet in zichzelf voor de lol.
Wat is dit trouwens een zweverig topic geworden.
Eensquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:15 schreef Staal het volgende:
@Canillas, je had op de vorige pagina een a-4tje aan mij gepost maar die moeite kun je voortaan laten want ik ga daar nooit meer op in. Dat is niet om je te beledigen maar wij zijn volstrekte tegenpolen van elkaar dus ik ga je liever uit de weg anders komt er in ieder topic ruzie van.
Meteen al zoveel dommigheid. Nee, ik sla over.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:52 schreef Charlea het volgende:
Die kinderen zijn opgegroeid met dergelijke ellende, voor hen is het zien doodgaan van iemand voor hun ogen wellicht net zo normaal als voor de gemiddelde Nederlander het stoten van je teen.
Dat is geen dommigheid, dat is niet oppervlakkig gaan lopen doen en het meest voor de hand liggende aannemen maar daadwerkelijk nadenken over de impact van een gebeurtenis.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:57 schreef Staal het volgende:
Ik kwam tot deze zin:
[..]
Meteen al zoveel dommigheid. Nee, ik sla over.
Wat ik me afvraag na het lezen van deze zin is het volgende: maken mensen die zichzelf snijden minder endorfine aan dan 'normale' mensen waardoor die drang naar endorfine ontstaat? Of staat dat er gewoon los van en is het gewoon een kwestie van compenseren van de pijn die ze voelen? Ofwel zijn er mensen die minder endorfine aanmaken dan anderen? En wat als je bijvoorbeeld verliefd wordt, is dan de behoefte aan snijden ook minder?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:52 schreef Charlea het volgende:
Ik beschouw automutilatie niet als gezond of wat dan ook, maar voor sommigen is het net iets als roken, het is puur theoretisch gewoon een greep naar gratis endorfine.
Mensen snijden om allerlei redenen in zichzelf.. wellicht dat bij sommigen endorfine een reden is, maar bij anderen weer niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:16 schreef Cactus1 het volgende:
Wat ik me afvraag na het lezen van deze zin is het volgende: maken mensen die zichzelf snijden minder endorfine aan dan 'normale' mensen waardoor die drang naar endorfine ontstaat?
'Ze' hebben behoefte aan extra endorfine omdat ze door een zware periode gaan. Denk ik.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:16 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag na het lezen van deze zin is het volgende: maken mensen die zichzelf snijden minder endorfine aan dan 'normale' mensen waardoor die drang naar endorfine ontstaat? Of staat dat er gewoon los van en is het gewoon een kwestie van compenseren van de pijn die ze voelen? Ofwel zijn er mensen die minder endorfine aanmaken dan anderen? En wat als je bijvoorbeeld verliefd wordt, is dan de behoefte aan snijden ook minder?
En daarom is sport juist zo goed als je je kut voelt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
'Ze' hebben behoefte aan extra endorfine omdat ze door een zware periode gaan. Denk ik.
Er zijn vormen van automutilatie waar je geen littekens aan overhoudt. Wat vindt men daarvan?
De vergelijking is inderdaad absurd. Maar ik snap de gedachtegang wel een beetje. Als TS de littekens niet erg vindt, dan is er verder geen reden waarom hij bijvoorbeeld sporten als uitlaatklep zou verkiezen boven het snijden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:42 schreef Staal het volgende:
De vraag was trouwens: Waarom is automutilatie slecht?
Het is niet normaal. Of snij een keer goed door of zoek hulp maar ga het in vredesnaam niet vergelijken met het drinken van een biertje. Het is ziek. En westers ziek.
En wat maakt sporten dat wel?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:50 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
En daarom is sport juist zo goed als je je kut voelt.
Ookal hou je er geen littekens aan over, dan is het nog steeds geen goede manier om je gevoelens te uiten of wat dan ook.
Bijna elke sport, tijdens het sporten maak je namelijk ook meer endorfine aan dan normaal.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En wat maakt sporten dat wel?
For arguments sake.
Ja, en sommige mensen sporten om een endorfine rush te krijgen. Als we littekens buiten beschouwing laten, waarom is sporten dan een betere manier om je hoofd leeg te maken dan bijvoorbeeld automutilatie? Het antwoord daarop is een reden voor TS om ermee te stoppen. Maar nu ziet hij niet echt een duidelijk verschil tussen de twee copingmechanismes.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:55 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Bijna elke sport, tijdens het sporten maak je namelijk ook meer endorfine aan dan normaal.
Edit: verkeerd gelezen.
Ik ging nu vooral in op het punt dat sommigen snijden om een endorfine rush te krijgen.
Ik ook, voor snijden althans.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:01 schreef Staal het volgende:
Ik ben er in ieder geval te ijdel voor..
Omdat sporten, geen topsport, goed is voor je lichaam en automutilatie niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:01 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja, en sommige mensen sporten om een endorfine rush te krijgen. Als we littekens buiten beschouwing laten, waarom is sporten dan een betere manier om je hoofd leeg te maken dan bijvoorbeeld automutilatie? Het antwoord daarop is een reden voor TS om ermee te stoppen. Maar nu ziet hij niet echt een duidelijk verschil tussen de twee copingmechanismes.
Automutilatie is idd niet goed, maar mits je de littekens voor lief neemt ook niet super slecht voor je lichaam. Je kan gewoon prima functioneren. Automutilatie door haren uittrekken laat helemaal niets achter. Dus in de ogen van iemand die alleen op die manier kan omgaan met die emoties, is er geen reden om van methode te veranderen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:03 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Omdat sporten, geen topsport, goed is voor je lichaam en automutilatie niet.
Iemand is er ooit mee begonnen...ik denk niet dat het enkel voortkomt uit kopieergedrag.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:28 schreef MyMindKeepsBurning het volgende:
Hopelijk overrompel ik je niet met mijn geratel... maar waarom zou je uberhaupt aan snijden denken? Omdat anderen het ook doen lijkt me? Want als ik bijvoorbeeld erg depressief zou zijn maar nog nooit van automutilatie gehoord heb, zou ik mezelf toch ook niet zo gauw spontaan gaan snijden, nog niet wetend of dit me zal helpen.
Vind het ook raar dat mensen die automutilatie plegen allemaal hetzelfde bevrijdende gevoel lijken te krijgen, sinds iedereen toch anders op alles reageert. Met alcohol heeft het bij iedereen wel dezelfde lichamelijke gevolgen dus dat is anders. Nu lijkt het eerder een rare cultuur of trend geworden.
.quote:ik denk niet dat het enkel voortkomt uit kopieergedrag
bron graagquote:Snijden geeft een lichamelijke reactie, er komt een stofje vrij.
Zucht....quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:41 schreef MyMindKeepsBurning het volgende:
[..]
.
Denk ik dus wel, als je er nooit aan begint gebeurt er ook niks
[..]
bron graag
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:28 schreef MyMindKeepsBurning het volgende:
Hopelijk overrompel ik je niet met mijn geratel... maar waarom zou je uberhaupt aan snijden denken? Omdat anderen het ook doen lijkt me? Want als ik bijvoorbeeld erg depressief zou zijn maar nog nooit van automutilatie gehoord heb, zou ik mezelf toch ook niet zo gauw spontaan gaan snijden, nog niet wetend of dit me zal helpen.
Vind het ook raar dat mensen die automutilatie plegen allemaal hetzelfde bevrijdende gevoel lijken te krijgen, sinds iedereen toch anders op alles reageert. Met alcohol heeft het bij iedereen wel dezelfde lichamelijke gevolgen dus dat is anders. Nu lijkt het eerder een rare cultuur of trend geworden.
Als kind vond ik bloed altijd al mooi(vampiers, nepbloed enzo) en de aandacht die je er als kind voor kreeg. Als een vriendje bloedde door bijvoorbeeld een val ging ik het ook proberen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:28 schreef MyMindKeepsBurning het volgende:
Hoe moeilijk ook je weet zelf dat het beter is om dit niet te doen al snap ik heel goed dat het helemaal niet zo makkelijk is, Toch lukt het mij ook puur omdat die pijn die je in je hebt niet opgelost word door jezelf lichaamlijke pijn aan te doen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:49 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Als kind vond ik bloed altijd al mooi(vampiers, nepbloed enzo) en de aandacht die je er als kind voor kreeg. Als een vriendje bloedde door bijvoorbeeld een val ging ik het ook proberen.
Jaren later toen ik in de pubertijd kwam was er een serie op tv waarin een meisje zich sneed en uit nieuwsgierigheid had ik het ook geprobeerd. Toen ik me een keer kut voelde nog een keer gedaan om te kijken of het echt werkte, en het werkte. Toen een tijd lang vaker gedaan tot ongeveer 2 jaar geleden.
Sinds ongeveer 3 maanden gaat het steeds slechter met me, in dit topic beschreven(het gaat inmiddels al slechter dan toen ik dat topic opende). En toen ben ik na 2 jaar weer begonnen.
quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:51 schreef Canillas het volgende:
[..]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/99981
Auto-mutilation in animals and its relevance to self-injury in man.
Jones IH, Barraclough BM.
Abstract
Self-mutilation in non-human mammals is a well-established, although not a widely known phenomenon, which has been reported under zoo and laboratory conditions. In macaque monkeys, laboratory rearing and isolation are important predisposing factors, and the more serious self-injury is initiated by some immediate stimulating event. It is commonly accompanied by behaviour normally shown by the animal in a fighting context. Lower mammals are also known to mutilate themselves under laboratory conditions after administration of drugs wich probably cause increased sympathetic activity. The implications of this behaviour for an understanding of states of self-injury in man are discussed.
PMID: 99981 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Ook dieren hebben afweermechanismen om aan de realiteit te ontvluchten, mensen kunnen echter dankzij hun denkvermogen een stuk meer dingen daarvoor ontwikkelen.
Jongens, kom op! Ik heb duidelijk erbij gezet dat ze zich niet zomaar pijn zouden doen of verminken! Alleen dus als er iets goed mis is met je! En dat is dus het "slechte".quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:55 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Heb je ooit beelden van te lang opgesloten dieren gezien? Vogels plukken zich kaal, beren slaan met hun kop tegen muren, apen trekken hun haar uit. Allemaal 'natuurlijke' mechanismen. Feitelijk is het ook rationeel gedrag, want het lost in zekere mate een deel van het probleem op, maar dat doe je door een ander probleem te introduceren: Beschadiging.
Je leek het afgelopen weekend even wat beter te begrijpen, maar je vervalt toch weer in dezelfde denkfouten of je leest heel slecht. Ik zeg helemaal niet dat pogingen om emoties te herleiden, begrijpen etc. per se niets zullen opleveren. Sterker nog: het kan prima bijdragen aan het begrip en het verbeteren van de situatie. Jij gaat pas de mist in als je het heel eenzijdig bekijkt en vervolgens stelt dat emoties per se te herleiden zijn etc.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 11:46 schreef Canillas het volgende:
[..]
Lastig? Niet simpel? Zeker. Daarom geen mogelijkheid? Zeker niet.
Ik vind dingen uitsluiten onzin, vooral als je het nergens opbaseert. Jij hebt mij niks uitgelegd je hebt jouw kijk hierop verteld en dat is prima maar dat verandert voor mij verder niets.Jij hebt jouw kijk, ik de mijne, er is geen 'gelijk', laat iedereen zelf beslissen waar hij of zij iets mee doet.
Jij praat alsof je iets weet en dat het daarmee dan zeker zo is en vast staat, lijkt me geen fijne houding om aan te nemen want zo werkt het niet. Wat jij zegt spreekt mij bijv niet aan dus laat ik het voor wat het is, die keuze heb ik, en die heb jij ook.
Je emoties niet meer verbergen zou een goed begin zijn.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:49 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Als kind vond ik bloed altijd al mooi(vampiers, nepbloed enzo) en de aandacht die je er als kind voor kreeg. Als een vriendje bloedde door bijvoorbeeld een val ging ik het ook proberen.
Jaren later toen ik in de pubertijd kwam was er een serie op tv waarin een meisje zich sneed en uit nieuwsgierigheid had ik het ook geprobeerd. Toen ik me een keer kut voelde nog een keer gedaan om te kijken of het echt werkte, en het werkte. Toen een tijd lang vaker gedaan tot ongeveer 2 jaar geleden.
Sinds ongeveer 3 maanden gaat het steeds slechter met me, in dit topic beschreven(het gaat inmiddels al slechter dan toen ik dat topic opende). En toen ben ik na 2 jaar weer begonnen.
Ja, overmorgen is de eerste afspraak.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 23:01 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je emoties niet meer verbergen zou een goed begin zijn.
Je had toch hulp gezocht? Ik kan me dat topic nog wel herinneren.
Ik heb alles wat je typt goed gelezen en ik begrijp heel goed wat je zegt het is alleen niet zoals ik het zie, en daar houdt het mee op. Dan kan jij het hebben over het maken van 'denkfouten' alsof wat ik zeg niet klopt in vergelijking met wat jij zegt, zo mag jij dat zien, ik zie het anders, als jij het per se wil bekijken in termen van goed en fout en jij vind dat wat jij vind goed is en het andere fout dan is dat jouw keus. Dat heeft verder niks mee met mij te maken. Het is niet aan mij of iemand anders om jou te begrijpen, er hoeft maar 1 iemand jou te begrijpen en dat ben jezelf.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:43 schreef Wereldpijn het volgende:
Je leek het afgelopen weekend even wat beter te begrijpen, maar je vervalt toch weer in dezelfde denkfouten of je leest heel slecht. Ik zeg helemaal niet dat pogingen om emoties te herleiden, begrijpen etc. per se niets zullen opleveren. Sterker nog: het kan prima bijdragen aan het begrip en het verbeteren van de situatie. Jij gaat pas de mist in als je het heel eenzijdig bekijkt en vervolgens stelt dat emoties per se te herleiden zijn etc.
Je noemt het een illusie, prima, wederom jouw woordkeuze en je ontkomt daar ook niet aan als je denkt in goed of slecht, je hebt nog niks gemeld wat mijn kijk of de zaak 'onderuit' zou halen, je hebt jouw conclusies gepost, dat zijn jouw conclusies, waarom zou een ander dat ook moeten vinden? Dan kan je je verhaal kracht bij willen zetten door te strooien met woorden als 'dom' en 'blind geloof' maar daar verlaag je eigenlijk alleen maar jezelf mee, is het zo moeilijk om te accepteren dat iemand het anders ziet dan jij?quote:Ik begrijp dat de boodschap jou niet aanspraakt - je hebt immers de illusie dat alle mentale issues door diep te graven en na te denken etc. op te lossen zijn -, maar op mijn beurt zeg ik dan dat dat je erg onwetend / naief maakt.
Het is constant hetzelfde riedeltje - dat meer weg heeft van dom en blind geloof - en zowel de onderzoeken als de alledaagse praktijk geven aanleiding om een stuk terughoudender te zijn. Niet dat je de indruk wekt om ook maar iets te willen leren van de vele informatie die jouw verhaal - in ieder geval voor een deel - onderuit haalt.
Ik vind dat hier alles mee gezegd is eigenlijk. En zelfs als het snijden an sich geen kwaad kan. Althans, naar ik verwacht, volgens sommige hier. Iets wat niet ongezond is is niet automatisch gezond.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:38 schreef Byte_Me het volgende:
waarom maak je de scheiding tussen goed en slecht? daar heeft het eigenlijk niks mee te maken. het is gewoon niet gezond.
Zie: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070512090248AAlFv1Uquote:nothing is wrong with it. unless you're cutting all the time to the point where youre passing out, then you would need help.
i used to cut myself 10 times a week to 20, making 20 or so gashes each time, but i was able to stop. I was never, really, like, addicted. I was lucky. I was able to stop one day. Just because.
and NOTHING is wrong with 'cutting shallow' as my friends and i call it.
most of my friends cut and still do but only one or two have actually cut deep enough where they needed hospitalization.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 17:06 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik vind dat hier alles mee gezegd is eigenlijk. En zelfs als het snijden an sich geen kwaad kan. Althans, naar ik verwacht, volgens sommige hier. Iets wat niet ongezond is is niet automatisch gezond.
Nog even een mooie quote
[..]
Zie: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070512090248AAlFv1U
Dan weet je toch genoeg?
Bullshit.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:02 schreef Phreakingout het volgende:
Ik kan echt 0% respect opbrengen voor mensen die zich bezig houden met zelfverminking/automutilatie. Vraag in vredesnaam op een andere manier aandacht ( want dit is meestal de drijfveer ). Of zuip eventueel jezelf helemaal klem zo nu en dan, als er een middel nodig is om de pijn te verzachten, om zo jezelf te verdoven, in een roes te brengen, whatever. De schade die hier eventueel mee wordt aangedaan valt in het niets vergeleken met de emotionele schade die je toebrengt aan anderen in je directe omgeving. Ook zal je voor je leven lang verminkt zijn ( terwijl je jezelf allang weer op de rails hebt bijvoorbeeld ), wilt iemand dat?
Lees eerst iets over het onderwerp voordat je dit soort onzin post.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:02 schreef Phreakingout het volgende:
Ik kan echt 0% respect opbrengen voor mensen die zich bezig houden met zelfverminking/automutilatie. Vraag in vredesnaam op een andere manier aandacht ( want dit is meestal de drijfveer ). Of zuip eventueel jezelf helemaal klem zo nu en dan, als er een middel nodig is om de pijn te verzachten, om zo jezelf te verdoven, in een roes te brengen, whatever. De schade die hier eventueel mee wordt aangedaan valt in het niets vergeleken met de emotionele schade die je toebrengt aan anderen in je directe omgeving. Ook zal je voor je leven lang verminkt zijn ( terwijl je jezelf allang weer op de rails hebt bijvoorbeeld ), wilt iemand dat?
Toch zijn er veel gevallen waarbij men het wel deed voor de aandacht, omdat men die op een andere manier niet krijgt. Uiteraard is het lastig om hier percentages aan te hangen.quote:
ligt aan de ernst van het krassen en de ernst van het klemzuipenquote:En hoezo zou je je omgeving door te krassen meer schade toebrengen dan door je klem te zuipen?
Voor zover ik weet houden de meesten het liever verborgen, dus wat aandacht trekken betreft denk ik niet dat dat de issue is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Toch zijn er veel gevallen waarbij men het wel deed voor de aandacht. Uiteraard is het lastig om hier percentages aan te hangen.
Kan je klemzuipen en krassen wel op dat punt met elkaar vergelijken?quote:ligt aan de ernst van het krassen en de ernst van het klemzuipen.
Misschien is het niet lastig om er percentages aan te hangen en is er wel een onderzoek naar gedaan. Zoiets staat me bij in ieder geval. Maar ik geloof er niks van dat een meerderheid het doet voor aandacht en de verse littekens showed.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Toch zijn er veel gevallen waarbij men het wel deed voor de aandacht, omdat men die op een andere manier niet krijgt. Uiteraard is het lastig om hier percentages aan te hangen.
Uiteraard, en de aard van het krassen. Als je het verbergt heeft de omgeving er niet bepaald last van. Jezelf klemzuipen valt wat moeilijker te verbergen en is ook geen pretje voor bijvoorbeeld je ouders als je vaak dronken thuis komt. Ik vind het eigenlijk een vreemde vergelijking.quote:ligt aan de ernst van het krassen en de ernst van het klemzuipen.
Waarom krassen de meesten dan op zichtbare plaatsen zoals de bovenkant van de onderarmen? Da's lastiger verborgen te houden dan als je bijv op je bovenbeen krast.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef Crutch het volgende:
[..]
Voor zover ik weet houden de meesten het liever verborgen, dus wat aandacht trekken betreft denk ik niet dat dat de issue is.
Het moet iig geen wedstrijdje zijn op welke manier je je omgeving het meeste schade toebrengt.quote:Kan je klemzuipen en krassen wel op dat punt met elkaar vergelijken?
Onderarm is het makkelijkst bij te komen lijkt me.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom krassen de meesten dan op zichtbare plaatsen zoals de bovenkant van de onderarmen? Da's lastiger verborgen te houden dan als je bijv op je bovenbeen krast.
Ook kiezen veel mensen voor permanente beschadigingsmethodes zoals het krassen en snijden, en niet voor beschadigingsmethodes die net zoveel pijn doen maar niet zoveel schade toebrengen, zoals het klappen met een elastiekje of je arm overspoelen met heet water.
[..]
Het moet iig geen wedstrijdje zijn op welke manier je je omgeving het meeste schade toebrengt.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:02 schreef Phreakingout het volgende:
Op de middelbare school waar ik zat was het wel het geval dat meisjes dit deden en onderling lieten zien wat ze gedaan hadden. En verder komt het op internet veel voor dat mensen het posten voor de aandacht. Maarja, aangezien er doorgaans geen foto's werden geplaatst (af en toe wel) kunnen ze dezelfde aandacht ook gekregen hebben terwijl ze zelf niet sneden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien is het niet lastig om er percentages aan te hangen en is er wel een onderzoek naar gedaan. Zoiets staat me bij in ieder geval. Maar ik geloof er niks van dat een meerderheid het doet voor aandacht en de verse littekens showed.
Duidelijk nog iemand die geen idee heeft waar hij het over heeft.quote:
Ja ook dat, maar het is ook een beetje monkey-see-monkey-do denk ik.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:21 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Onderarm is het makkelijkst bij te komen lijkt me.
Nou dat lijkt me niet, ik ben wel eens in aanraking gekomen met mensen die sneden, en die deden toch echt hard hun best om het te verbergen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:26 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ja ook dat, maar het is ook een beetje monkey-see-monkey-do denk ik.
"Als iedereen zich daar snijdt zal dat wel de bedoeling zijn"
Maar ik kom er even op terug, het moet haast wel een vorm van aandacht vragen zijn.
Oftewel; het lijkt me niet dat je het puur en alleen voor jezelf houdt.
Het zal toch gedeeld moeten worden met vrienden, snijgroepje of enge buitenwereld om effect te hebben?
even naar de WC en je bent bij je bovenbeen. en in situaties waar je niet naar de WC komt valt snijden in je onderarm ook opquote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:21 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Onderarm is het makkelijkst bij te komen lijkt me.
Ja zoiets dacht ik dus ook.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:28 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me niet, ik ben wel eens in aanraking gekomen met mensen die sneden, en die deden toch echt hard hun best om het te verbergen.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom krassen de meesten dan op zichtbare plaatsen zoals de bovenkant van de onderarmen? Da's lastiger verborgen te houden dan als je bijv op je bovenbeen krast.
Ook kiezen veel mensen voor permanente beschadigingsmethodes zoals het krassen en snijden, en niet voor beschadigingsmethodes die net zoveel pijn doen maar niet zoveel schade toebrengen, zoals het klappen met een elastiekje of je arm overspoelen met heet water.
Snijden wordt ook vaak gedaan op de buik en bovenbenen bijvoorbeeld, maar men zal sneller geneigd zijn om te denken aan de polsen omdat dat de gevallen zijn die je bij blijven en je daadwerkelijk ziet in het dagelijks leven. Waarom een meerderheid van de snijders dit doet in de polsen weet ik niet. Omdat het makkelijker is? Je hoeft niet eerst kleren uit te doen of zo.quote:Op automutilatie, oftewel zelfbeschadiging, heerst een enorm taboe. Er wordt niet veel over gesproken en de meeste verwanten weten er geen raad mee. De aandacht voor zelfverwonding neemt echter steeds meer toe. Ongeveer 1 op de 23 pubers tot en met 18 jaar doet aan zelfbeschadiging. Het gaat hierbij voornamelijk om snijden (73%), brandwonden (35%) zichzelf slaan (30%), oude wonden openhalen (22%) haren uitrekken 10% en botten breken (8%).
In 48% van de gevallen zijn jongeren er dus open over. En van die 48% zal ook niet iedereen dat op een aandachtgeilende manier hebben gedaan. Dat maakt dat een meerderheid het liever verborgen houdt.quote:Uit een grootschalig onderzoek (CASE) van de Universiteit van Leiden naar zelfbeschadiging blijkt dat jongeren hun problemen vaak voor hun ouders verborgen houden. Ruim 48% van de jongeren heeft eens gepraat met iemand uit zijn omgeving over hun zelfbeschadigend gedrag. Meestal zijn dit hun vrienden (45%), broers en zussen (16%) en moeders (15%). Ouders weten vaak niet dat hun kind zichzelf verwondt
Sowieso hebben snijders ergens gehoord of gelezen dat het ze hielp. Ook bands als nine inch nails en nirvana hebben hier een grote bijdrage in gehad door er liedjes over te schrijven.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:26 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ja ook dat, maar het is ook een beetje monkey-see-monkey-do denk ik.
"Als iedereen zich daar snijdt zal dat wel de bedoeling zijn"
Als je het doet voor de aandacht wel. Als je het doet om jezelf te straffen, om nog iets te voelen, of omdat je eraan verslaafd bent geraakt niet. Verder bedoel ik het helemaal niet negatief als je het doet voor de aandacht, het is een schreeuw om hulp. Maar die hulp moet je dan wel bij je ouders vragen of bij een professional en niet op een internetforum of je klasgenoten/vrienden.quote:Maar ik kom er even op terug, het moet haast wel een vorm van aandacht vragen zijn.
Oftewel; het lijkt me niet dat je het puur en alleen voor jezelf houdt.
Het zal toch gedeeld moeten worden met vrienden, snijgroepje of enge buitenwereld om effect te hebben?
Veel krijgen al professionele hulp, alleen helpt die niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Sowieso hebben snijders ergens gehoord of gelezen dat het ze hielp. Ook bands als nine inch nails en nirvana hebben hier een grote bijdrage in gehad door er liedjes over te schrijven.
[..]
Als je het doet voor de aandacht wel. Als je het doet om jezelf te straffen, om nog iets te voelen, of omdat je eraan verslaafd bent geraakt niet. Verder bedoel ik het helemaal niet negatief als je het doet voor de aandacht, het is een schreeuw om hulp. Maar die hulp moet je dan wel bij je ouders vragen of bij een professional en niet op een internetforum of je klasgenoten/vrienden.
Ik ken één meisje die dat ook deed. Vellen hingen los op haar armen etc. Dat is om negatieve aandacht te krijgen. Van heel andere orde dan iemand die snijdt of automutileert en het vervolgens probeert te verbergen. Daar zit geen dergelijke motivatie achter.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Op de middelbare school waar ik zat was het wel het geval dat meisjes dit deden en onderling lieten zien wat ze gedaan hadden. En verder komt het op internet veel voor dat mensen het posten voor de aandacht. Maarja, aangezien er doorgaans geen foto's werden geplaatst (af en toe wel) kunnen ze dezelfde aandacht ook gekregen hebben terwijl ze zelf niet sneden.
Hier staat een artikel van een therapeut die zegt dat meisjes het vaak om aandacht doen.
http://www.ouders.nl/mpub2005-snijden.htm
En hoeveel % denk je dat er op internet over praat?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:32 schreef -Strawberry- het volgende:
In 48% van de gevallen zijn jongeren er dus open over. En van die 48% zal ook niet iedereen dat op een aandachtgeilende manier hebben gedaan. Dat maakt dat een meerderheid het liever verborgen houdt.
Auw!quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik ken één meisje die dat ook deed. Vellen hingen los op haar armen etc. Dat is om negatieve aandacht te krijgen. Van heel andere orde dan iemand die snijdt of automutileert en het vervolgens probeert te verbergen. Daar zit geen dergelijke motivatie achter.
Ikzelf heb lange tijd (teen)nagels uitgetrokken en ook haren. Wist niet eens dat het een vorm van automutilatie was, ik begon het gewoon een keer te doen in periodes van stress en het was rustgevend. Die link had ik ook pas later gemaakt. Het was een soort automatisme. Vind het niet heel schadelijk geweest. Uiteraard geen goede manier om ermee om te gaan, maar ik heb er niets aan over gehouden of zo. Snijden in mijn armen zou niet in me zijn opgekomen.
Er op internet anoniem over praten is heel iets anders dan er bijv. in de klas over praten.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En hoeveel % denk je dat er op internet over praat?
Dat is ook te kort door de bocht. Wat daar dan weer de verhoudingen in zijn weet ik niet, maar er zijn snijders die het gewoon begonnen te doen zonder dat ze er eerder van hadden gehoord. Net zoals dat iemand die zichzelf haat bijvoorbeeld ineens zijn gezicht kan bewerken met een mes uit zelfhaat. Dat is ook niet omdat je dat eerder hebt gezien, maar puur een reactie op dat gevoel.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Sowieso hebben snijders ergens gehoord of gelezen dat het ze hielp. Ook bands als nine inch nails en nirvana hebben hier een grote bijdrage in gehad door er liedjes over te schrijven.
Een andere reden is dat het ook als een opluchting ervaren kan worden. Met logisch nadenken kun je meerdere conclusies trekken...quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:31 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ja zoiets dacht ik dus ook.
Waarschijnlijk heb ik te weinig gevallen van automutilatie gezien om een helder beeld te krijgen.
Als ik logisch nadenk zou het toch met aandachttrekkerij te maken moeten hebben.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is ook te kort door de bocht. Wat daar dan weer de verhoudingen in zijn weet ik niet, maar er zijn snijders die het gewoon begonnen te doen zonder dat ze er eerder van hadden gehoord. Net zoals dat iemand die zichzelf haat bijvoorbeeld ineens zijn gezicht kan bewerken met een mes uit zelfhaat. Dat is ook niet omdat je dat eerder hebt gezien, maar puur een reactie op dat gevoel.
hoe dan ook, het is niet voor niets dat het op bepaalde tijden echt veel meer is gebeurd dan nu het geval is. het werd een soort van mode/subcultuur.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is ook te kort door de bocht. Wat daar dan weer de verhoudingen in zijn weet ik niet, maar er zijn snijders die het gewoon begonnen te doen zonder dat ze er eerder van hadden gehoord. Net zoals dat iemand die zichzelf haat bijvoorbeeld ineens zijn gezicht kan bewerken met een mes uit zelfhaat. Dat is ook niet omdat je dat eerder hebt gezien, maar puur een reactie op dat gevoel.
Het is op die plek makkelijker en vanuit meerdere hoeken te bekijken is, het namelijk niet alleen het snijden zelf maar ook het ermee bezig houden na het snijden, het is iets wat zich in het denken van de persoon vestigt zodat er steeds meer aandacht naartoe gaat, daar is goed en duidelijk zicht voor nodig, nodig in de van dat het zo werkt.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Snijden wordt ook vaak gedaan op de buik en bovenbenen bijvoorbeeld, maar men zal sneller geneigd zijn om te denken aan de polsen omdat dat de gevallen zijn die je bij blijven en je daadwerkelijk ziet in het dagelijks leven. Waarom een meerderheid van de snijders dit doet in de polsen weet ik niet. Omdat het makkelijker is? Je hoeft niet eerst kleren uit te doen of zo.
Klopt, roepen dat het om aandacht gaat is dan ook helemaal niet van toepassing maar getuigt enkel van onbegrip en ook al gaat het om aandacht dan mag je ook daar gehoor aan geven.quote:In 48% van de gevallen zijn jongeren er dus open over. En van die 48% zal ook niet iedereen dat op een aandachtgeilende manier hebben gedaan. Dat maakt dat een meerderheid het liever verborgen houdt.
Je vraagt dan het onmogelijke, hulp vragen aan ouders zou betekenen dat er kans zal bestaan dat diegene iets kwijt raakt wat wel het enige kan zijn wat nog een beetje een gevoel van houvast geeft, bij lotgenoten is dat niet het geval. Meen me te herinneren dat jij zei dat je best open stond voor dingen maar wel overtuiging nodig had, waarom vind je het dan wel prima om iemand zonder pardon een vorm van coping/veiligheid af te nemen zonder eerst stappen te zetten om de persoon daar klaar voor te maken?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:33 schreef Maanvis het volgende:
Als je het doet voor de aandacht wel. Als je het doet om jezelf te straffen, om nog iets te voelen, of omdat je eraan verslaafd bent geraakt niet. Verder bedoel ik het helemaal niet negatief als je het doet voor de aandacht, het is een schreeuw om hulp. Maar die hulp moet je dan wel bij je ouders vragen of bij een professional en niet op een internetforum of je klasgenoten/vrienden.
Lang niet bij alle mensen. En het lijkt alleen maar alsof het meer gebeurde, omdat er toen veel aandacht voor was.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
[..]
hoe dan ook, het is niet voor niets dat het op bepaalde tijden echt veel meer is gebeurd dan nu het geval is. het werd een soort van mode/subcultuur.
Precies, en al was het zo wat maakt dat uit? Gaat niet om de dingen die spelen waardoor het snij gedrag ontstaat? Daar zitten de oplossingen, niet in het wel of niet snijden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:45 schreef Madame_Paon het volgende:
Lang niet bij alle mensen. En het lijkt alleen maar alsof het meer gebeurde, omdat er toen veel aandacht voor was.
En bij tieners komt het vaker voor, omdat dat gewoon een stressvolle periode is in je leven.
En mensen hebben in de volwassenheid vaak andere manieren gevonden om er mee om te gaan.
Daar heb je een punt. Maar die snijden niet om het snijden, maar om de aandacht en het gevoel ergens bij te horen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
[..]
hoe dan ook, het is niet voor niets dat het op bepaalde tijden echt veel meer is gebeurd dan nu het geval is. het werd een soort van mode/subcultuur.
Dat mogen ze ook eens onderzoeken.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En hoeveel % denk je dat er op internet over praat?
In periodes van veel stress en heftige emoties denk je niet meer rationeel na.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:49 schreef Maanvis het volgende:
Canillas, in de hulpverlening wordt bij zelfbeschadiging een andere vorm van zelfpijniging wel toegestaan zoals met een elastiekje klappen.
Dus in weze geef je ze er iets anders voor terug zonder dat het blijvende schade oplevert. Daarna wordt er gewerkt aan de achterliggende problemen.
Het is zo zonde als je iemand door laat snijden. Vorig jaar kwam ik nog een gozer tegen op de WC van een discotheek, zijn armen zaten onder de krassen, en niet zoals op die foto die ik gepost had, maar echte diepe sneeën en daar dan de rode littekens van. Die kerel was gewoon atletisch gebouwd en veel vrouwen zouden als een blok voor hem vallen als ze die littekens niet zagen. Ik vroeg hem waarom ie dat gedaan had, toen kwam er een verhaal dat ie problemen had, moeilijke periode etc. Waarom ik dit vertel? Omdat ik het zo zonde vind om je lichaam nog verder te verneuken.
Daarom moet je ook op tijd stoppen met snijden. Hoe meer je snijdt hoe harder en dieper je moet snijden om toch hetzelfde effect te krijgen. Bij pijn treedt gewenning op. En uiteindelijk is je arm zo beschadigd dat je zelfs als je rationeel nadenkt en niet zo'n bui hebt, je zoiets hebt van 'een paar littekentjes meer of minder maakt toch niet uit', Daarom ook mijn credo eerst stoppen dan wwerken aan de problemenquote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:52 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
In periodes van veel stress en heftige emoties denk je niet meer rationeel na.
Je denkt: wat maakt mij het uit dat ik littekens krijg? Terwijl het je eigenlijk wél uitmaakt. Maar dat besef je dan niet.
Was het maar zo makkelijk. Dan bestond de psychiatrie niet eens.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daarom moet je ook op tijd stoppen met snijden. Hoe meer je snijdt hoe harder en dieper je moet snijden om toch hetzelfde effect te krijgen. Bij pijn treedt gewenning op. En uiteindelijk is je arm zo beschadigd dat je zelfs als je rationeel nadenkt en niet zo'n bui hebt, je zoiets hebt van 'een paar littekentjes meer of minder maakt toch niet uit', Daarom ook mijn credo eerst stoppen dan wwerken aan de problemen.
Wat in theorie het beste is en in de praktijk werkt verschilt nogal eens van elkaar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daarom moet je ook op tijd stoppen met snijden. Hoe meer je snijdt hoe harder en dieper je moet snijden om toch hetzelfde effect te krijgen. Bij pijn treedt gewenning op. En uiteindelijk is je arm zo beschadigd dat je zelfs als je rationeel nadenkt en niet zo'n bui hebt, je zoiets hebt van 'een paar littekentjes meer of minder maakt toch niet uit', Daarom ook mijn credo eerst stoppen dan wwerken aan de problemen.
En als iemand daardoor dusdanig blokkeert dat diegene niet meer aanspreekbaar is, hoe ga je dan aan die problemen werken?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
oh nou sorry als ik het iets te gemakkelijk voorstelde, ik zal in het vervolg net doen alsof het een hopeloze situatie is waar zelfs de psychiatrie geen raad meer mee weet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:57 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Was het maar zo makkelijk. Dan bestond de psychiatrie niet eens.
Waarom ben jij altijd zo extreem in uitspraken?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
oh nou sorry als ik het iets te gemakkelijk voorstelde, ik zal in het vervolg net doen alsof het een hopeloze situatie is waar zelfs de psychiatrie geen raad meer mee weet.
Waarom doe je steeds alsof je er verstand van hebt, terwijl je dat duidelijk niet hebt?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
oh nou sorry als ik het iets te gemakkelijk voorstelde, ik zal in het vervolg net doen alsof het een hopeloze situatie is waar zelfs de psychiatrie geen raad meer mee weet.
jij wel dan? canillas wel dan? Jullie doen allebei precies hetzelfde. Maar ik probeer mensen niet op de persoon af te vallen maar in te gaan op de argumenten die ze aandragen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:12 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Waarom doe je steeds alsof je er verstand van hebt, terwijl je dat duidelijk niet hebt?
Dat dusss en ik kan het weten helaas...quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:07 schreef Copycat het volgende:
Ik weet wel zeker dat ik er meer verstand van heb dan jij, omdat ik me er in heb verdiept.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
jij wel dan? canillas wel dan? Jullie doen allebei precies hetzelfde. Maar ik probeer mensen niet op de persoon af te vallen maar in te gaan op de argumenten die ze aandragen.
Wanneer heb je er verstand van? Als je met messen gaat spelen?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:12 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Waarom doe je steeds alsof je er verstand van hebt, terwijl je dat duidelijk niet hebt?
Als je weet hoe mensen zich voelen die dat doen en het dus ook snapt.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:17 schreef Staal het volgende:
[..]
Wanneer heb je er verstand van? Als je met messen gaat spelen?
Leg het dan maar even haarfijn uit dan. Zeg er dan ook wel even bij vanuit welke hoek jij het snapt.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:19 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Als je weet hoe mensen zich voelen die dat doen en het dus ook snapt.
Het gaat er gewoon om dat je niet allerlei dingen moet gaan roepen als je er niks van weet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:59 schreef Staal het volgende:
[..]
Leg het dan maar even haarfijn uit dan. Zeg er dan ook wel even bij vanuit welke hoek jij het snapt.
Als snijder of als psychiater?
Kijk, als alles daartussen hier gewoon uit de discussie gebonjourd moet worden? Dit is gewoon een forum en geen hulpverlenende instantie en ook is het geen clubje voor snijders en een normaal argeloos mens denkt ook gewoon van een snijder dat hij of zij hulp nodig heeft omdat het namelijk nogal van de pot gerukt is.
Waarom doe je het?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:21 schreef ayumu het volgende:
Snijden doe ik niet, Maar automutilatie is mij ook niet onbekend probeer er wel mee te stoppen maar het is niet makkelijk. En maanvis rem je zelf eens af en toe een beetje af met je uitspraken niet alleen hier maar ook in andere topics.
Nee, nou niet terugkrabbelen. Vertel maar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:01 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat je niet allerlei dingen moet gaan roepen als je er niks van weet.
Op internet kun je genoeg informatie vinden die ook nog redelijk klopt.
Het is nogal een gevoelig onderwerp. Zeker als mensen dingen gaan beweren die helemaal niet waar zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:05 schreef Staal het volgende:
Niemand gaat er op internet een hele studie van maken als je gewoon niks met snijden van doen hebt.
Dat is allemaal best maar val een ander niet aan als het je niet aanstaat wat iemand post.
Waarom? Simpeler kan het niet om in slaap te vallen. En ik heb maanvis al zo vaak topics naar de klote zien helpen en dat gaat hier weer net zo hard gebeuren.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:02 schreef Staal het volgende:
[..]
Waarom doe je het?
Overigens vind ik de opmerkingen naar Maanvis gewoon geouwehoer. Mij viel het juist op dat hij heel respectvol een discussie aangaat.
Ik weet niet over wie jij het hebt, maar ik heb nooit gezegd dat het normaal is. Integendeel zelfs. En je hebt dan ook hulp nodig als je aan automutilatie doet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:16 schreef Staal het volgende:
Weet je, het is me goed.
Wel een ander aanvallen maar als het ergens op aankomt moet iedereen die niet weet hoe het voelt zijn mond houden en is het maar een vervelende user. En als er vragen worden gesteld dan is het een gevoelig onderwerp of de beste manier om in slaap te vallen. Right.
Als je dat soort dingen doet, zoek gewoon hulp. Meer advies is er niet en ga elkaar niet versterken in dit soort rare zaken.
Richt maar een clubje op. Ik hoop alleen van harte dat er op FOK! geen podium voor zal zijn.
Dat is niet helemaal waar, ze hebben het aangeraden om juist de tussenperiodes te overbruggen maar een goede begeleider begeleid je uiteindelijk om er af te komen en achter te komen door hoe en waarom je het doet en uiteindelijk een gezonde uitlaatklep voor je gevoelens te vinden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:49 schreef Maanvis het volgende:
Canillas, in de hulpverlening wordt bij zelfbeschadiging een andere vorm van zelfpijniging wel toegestaan zoals met een elastiekje klappen.
Dus in weze geef je ze er iets anders voor terug zonder dat het blijvende schade oplevert. Daarna wordt er gewerkt aan de achterliggende problemen.
Het is zo zonde als je iemand door laat snijden. Vorig jaar kwam ik nog een gozer tegen op de WC van een discotheek, zijn armen zaten onder de krassen, en niet zoals
op die foto die ik gepost had, maar echte diepe sneeën en daar dan de rode littekens van. Die kerel was gewoon atletisch gebouwd en veel vrouwen zouden als een blok voor hem vallen als ze die littekens niet zagen. Ik vroeg hem waarom ie dat gedaan had, toen kwam er een verhaal dat ie problemen had, moeilijke periode etc. Waarom ik dit vertel? Omdat ik het zo zonde vind om je lichaam nog verder te verneuken.
De meest standaardreactie op dit onderwerp is nou eenmaal : "Waarom?"quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:38 schreef Re het volgende:
Als we eens ophielden om op de stoel van de psychiater te gaan zitten zou dat al veel helpen
True, maar er is een verschil tussen een mening en een mening als feit doordrammenquote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:44 schreef mazaru het volgende:
[..]
De meest standaardreactie op dit onderwerp is nou eenmaal : "Waarom?"
Dus je kunt het mensen eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze op de stoel van de psychiater gaan zitten.
Jij gaf ook geen argument op mij, en waarom ik baalde van je reactie is omdat je mensen als TS met dergelijke berichten ontmoedigt om hulp te zoeken. Fijn dat jij, ondanks dat ik persoonlijke ervaring heb met deze materie, concludeert dat ik me er niet in heb verdiept. Het staat je altijd vrij om man en paard te noemen en je 'verdieping' als argumenten aan te dragen, voorbeelden te geven en ervaringen te plaatsen zoals ik ook doe, onderzoeken te plaatsen zoals strawberry doet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:15 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat ik er meer verstand van heb dan jij, omdat ik me er in heb verdiept.
En je gaf bij dat laatste bericht geen argument.
Topiques over automutilatie zijn niet voor niets verboden geweest op FOK!quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:38 schreef Re het volgende:
Als we eens ophielden om op de stoel van de psychiater te gaan zitten zou dat al veel helpen
Daar is drank voorquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:07 schreef Copycat het volgende:
Toevallig heb ik ook persoonlijke ervaring.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jij gaf ook geen argument op mij, en waarom ik baalde van je reactie is omdat je mensen als TS met dergelijke berichten ontmoedigt om hulp te zoeken. Fijn dat jij, ondanks dat ik persoonlijke ervaring heb met deze materie, concludeert dat ik me er niet in heb verdiept. Het staat je altijd vrij om man en paard te noemen en je 'verdieping' als argumenten aan te dragen, voorbeelden te geven en ervaringen te plaatsen zoals ik ook doe, onderzoeken te plaatsen zoals strawberry doet.
Ik heb mezelf ook gesneden. 2008 was de laatste keer, met een schaar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:19 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Als je weet hoe mensen zich voelen die dat doen en het dus ook snapt.
Maar dat betekent niet dat jouw kijk op de zaken automatisch de juiste is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb mezelf ook gesneden. 2008 was de laatste keer, met een schaar.
Ik weet iig hoe ík me toen voelde.
Ik heb nooit gezegd dat mijn kijk op de zaken de juiste is, ik plaats in tegenstelling tot jij echter wel beargumenteerde verhalen, en dan is het aan jou om daar beargumenteerd tegenin te gaan en me niet af te schilderen als 1 of andere malloot.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:29 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat jouw kijk op de zaken automatisch de juiste is.
Dat jij er vanaf bent gekomen, betekent niet dat iedereen dat lukt.
Je plaatst in tegenstelling to mij wel beargumenteerde verhalen?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat mijn kijk op de zaken de juiste is, ik plaats in tegenstelling tot jij echter wel beargumenteerde verhalen, en dan is het aan jou om daar beargumenteerd tegenin te gaan en me niet af te schilderen als 1 of andere malloot.
Dat ik er vanaf ben gekomen betekent inderdaad niet dat iedereen dat lukt, dat is echter geen reden om zoals jij nu doet positieve hoopvolle berichten de grond in te boren. Want het gaat hier wel om een user die nog hulp moet zoeken, en dat doet hij/zij dankzij jouw negatieve berichten nu misschien niet meer.
Deze gaat over de therapie, niet zo zeer over het snijden zelf en ja je hebt gelijk qua meningen maar ik had gehoopt dat er wat positieve tips voor TS zouden komen, niet het welles/ nietes gedoe nuquote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Topiques over automutilatie zijn niet voor niets verboden geweest op FOK!
Dit is verregaande problematiek waarbij je aan de meningen van users niets hebt. Nu kun je wel zeggen dat dat aan mij ligt, maar vraag maar eens aan yvonne oid, of iemand anders uit het verleden, hoe zij zouden omgaan met dit euvel.
Ik heb meerdere malen verteld over mijn ervaringen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 22:38 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Je plaatst in tegenstelling to mij wel beargumenteerde verhalen?
Dan zal ik het wel ff opnieuw lezen.quote:Ik heb genoeg argumenten gegeven en anders moet je maar beter lezen.
Dat is een foute aanname die niet strookt met de werkelijkhed. In het begin van het topique heb ik het zelfs over gedwongen opname gehad. Dus er zal weldegelijk intensieve therapie aan te pas moeten komen. Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg over, sorry daarvoor, maar om het nu in TS' hoofd te gaan praten dat het een lange lijdensweg gaat worden met veel pieken en dalen waarvan het maar de vraag is of TS er ooit uit komt, vind ik onnodig en daarmee help je TS niet.quote:En je doet net alsof het de simpelste zaak van de wereld is. Een paar keer therapie en alles is weer beter.
Nou, zo rooskleurig is het dus niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |