Dat maakt het nog niet goed... Het is beter dat ik een gebroken been heb als dat-ie geamputeerd moet worden, maar dat maakt het nog niet leuk om een gebroken been te hebben.quote:Een van die meisjes zei ook een keer tegen me: "Het is beter als ik mezelf snij dan als ik het bij iemand anders doe, toch?" Hier kon ik helemaal niks tegenin brengen.
Of op een dag snij je zo diep dat je ook in het hart van je nabestaanden hebt gesneden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:07 schreef Copycat het volgende:
De onderliggende problemen snij je niet weg, hoe hard je ook probeert.
Ik heb al een afspraak bij een psycholoog.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Gewoon doorgaan dan![]()
Zo te horen ben je oud en wijs genoeg om daar over te kunnen nadenken!
Geen speld tussen te krijgen!quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:12 schreef Mr.117 het volgende:
Ik zie het meer als alcohol, het is niet goed voor je maar wel legaal dus slecht is het niet.
Om in jouw vergelijking van alcohol te blijven; ik zie snijden in jezelf als teveel alcohol gebruiken. Je hebt een probleem en beter word je geholpen. Het is een symptoom dat snijden, maar er zit zeker ook een verslavende werking aan. Door de pijnprikkels worden er stofjes aangemaakt waar je je beter door gaat voelen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:12 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Ik heb al een afspraak bij een psycholoog.
Misschien met een soort metafoor kan ik het beter uitleggen.
Ik zie het meer als alcohol, het is niet goed voor je maar wel legaal dus slecht is het niet.
Terwijl andere mensen het zien als de krokodil drugs waardoor je vlees van je botten afrot.
Ik zie gewoon niet in waarom mensen er zo over denken.
Wat is dit nou weer voor een drogredeneringquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:12 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Ik heb al een afspraak bij een psycholoog.
Misschien met een soort metafoor kan ik het beter uitleggen.
Terwijl andere mensen het zien als de krokodil drugs waardoor je vlees van je botten afrot.
Ik zie gewoon niet in waarom mensen er zo over denken.
ergens heeft hij wel een punt om het te vergelijken met alcoholmisbruik.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een drogredenering
Het is wel slecht voor je, je ziet er namelijk niet uit (ook 'onzichtbare' plekken worden ooit zichtbaar), je loopt kans op infecties en je lost jouw problemen niet op. Dat men vindt dat je beter structureel aan je probleem kan werken in plaats van het weg te snijden/drinken/blowen/whatever vind ik helemaal niet zo vreemd.
Dat is ook niet de kromheid, het is krom omdat hij zegt dat het slecht voor je is, maar omdat het legaal is, is het ook weer niet slechtquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ergens heeft hij wel een punt om het te vergelijken met alcoholmisbruik.
Ik kan het niet beter verwoorden, maar het is wel te begrijpen hoe ik het bedoel toch?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is ook niet de kromheid, het is krom omdat hij zegt dat het slecht voor je is, maar omdat het legaal is, is het ook weer niet slecht
De vergelijking met alcoholmisbruik is wel terecht.
Maar je ziet niet in dat het een absurde stelling is? Roken is dus ook niet slecht voor je, want niet illegaal?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:29 schreef Mr.117 het volgende:
Ik kan het niet beter verwoorden, maar het is wel te begrijpen hoe ik het bedoel toch?
Ja. Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt, maar dan blijft jouw gedachtengang fout. Een alcoholist wijzen op zijn probleem levert ook excuusgedrag op ("Ik val er toch niemand mee lastig!?"). Dat jij het problematische van jouw gedrag niet inziet betekent niet dat je geen probleem hebt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:29 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
Ik kan het niet beter verwoorden, maar het is wel te begrijpen hoe ik het bedoel toch?
Nee, het is niet te begrijpen, want er is geen verband tussen (il)legaliteit en goed/slecht. Er zijn zoveel dingen slecht voor je die legaal zijn en omgekeerd. Legaliteit gaat om wat toelaatbaar is in een maatschappij, niet wat op persoonlijk niveau wel of niet verstandig is.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:29 schreef Mr.117 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:03 schreef Mr.117 het volgende:
Het enige dat er gebeurt zijn een paar witte streepjes op mijn arm.
Op termijn worden al die streepjes een grote harde savanne van lelijke littekens.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:03 schreef Mr.117 het volgende:
Ik vroeg me dit al vaker af en het leek me wel passend omdat het nu de actieweek rond zelfbeschadiging is.
Ik ken een paar mensen die zichzelf snijden/sneden (waaronder ikzelf). Ik vond het altijd heel erg als ze dat deden maar waarom weet ik eigenlijk niet. De enige rede die ik kan bedenken is: "omdat het slecht is." Maar waarom is het dan slecht? Geen idee, ik denk dat ik dit vind omdat het mijn morele plicht is om het slecht te vinden.
Een van die meisjes zei ook een keer tegen me: "Het is beter als ik mezelf snij dan als ik het bij iemand anders doe, toch?" Hier kon ik helemaal niks tegenin brengen.
Als ik het zelf doe heb ik ook zoiets van, "waar maakt iedereen zich druk over?" En dan beloof ik weer het niet te doen om weer in de fout te gaan "omdat het toch niet zo veel voorstelt"
Het enige dat er gebeurt zijn een paar witte streepjes op mijn arm. Sommige zeggen dat je jezelf dan verminkt maar hier ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je je jezelf verminkt als je je vingers er af zaagt, of zuur op je gooit. Niet een paar streepjes.
Ben je dom ofzo? Omdat je je lichaam misbruikt.quote:
Het is beter dat ik mezelf een blauw oog sla, dan iemand anders. Ja duh.quote:Een van die meisjes zei ook een keer tegen me: "Het is beter als ik mezelf snij dan als ik het bij iemand anders doe, toch?" Hier kon ik helemaal niks tegenin brengen.
Wat jij wil, gast.quote:Ik vind dat je je jezelf verminkt als je je vingers er af zaagt, of zuur op je gooit. Niet een paar streepjes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarom in je benen snijden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:28 schreef Maanvis het volgende:
Die paar streepjes zorgen er wel voor dat iedereen het ziet, en het veroorzaakt littekens waar je misschien later niet aan herinnerd wilt worden.
Dit is een foto van hoe dat er uit ziet, 10 jaar nadat deze persoon automutileerde.
[ afbeelding ]
Dat wil je toch niet? Dat je op je werk uit moet gaan leggen dat je vroeger automutileerde, of altijd met lange mouwen moet lopen?
De hele week 3 scheermesjes voor de prijs van 2 bij AH ofzo?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:03 schreef Mr.117 het volgende:
omdat het nu de actieweek rond zelfbeschadiging is.
Jawel, dat is het wel. Wederom klopt je theorie, maar ik mis het boerenverstand.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef Canillas het volgende:
Het is niet zo zeer dat het iets slechts is
je kunt niet wachten met het stoppen met snijden totdat je erachter komt waar het vandaan komt door middel van richtingaanwijzers. je moet meteen stoppen. als dat niet lukt is gedwongen opname een goed idee.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef Canillas het volgende:
Het is niet zo zeer dat het iets slechts is maar meer dat het een teken is dat iemand erg met zichzelf in de knoop zit.
Het maakt wat dat betreft ook niet uit of iemand zichzelf snijdt om andere bepaalde dingen niet te voelen of iemand die zo het contact met zichzelf kwijt is dat snijden een manier is om zichzelf nog te kunnen voelen, het snijden op zich is een symptoom van de achterliggende problemen, het is een richting aanwijzer om verder op in te gaan en te ontdekken waarom je snijdt, wat er achter het gedrag zit, en daarmee aan de slag te gaan.
Wat schiet je ermee op door het te bestempelen als achterlijk bezig zijn? Dan heb je dat gezegd en dan? Los dat iets op? Help je iemand daarmee de goeie weg op? Is er iets constructiefs aan je zonder verder te kijken ergens over uit te laten?quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:47 schreef Heinlein het volgende:
Jawel, dat is het wel. Wederom klopt je theorie, maar ik mis het boerenverstand.
Een biertje is oké, alcoholmisbruik niet. Een blowtje is oké, cocaïne niet. Te hard rijden op een lege snelweg is oké, in de stad niet.
Laten we niet rechtlullen wat krom is. Als je stelselmatig in jezelf aan het snijden bent, ben je achterlijk bezig.
nee, snijden op zich is al iets slechts, net zoals verkrachting en mishandeling iets slechts is, dat kun je niet goedpraten door de achterliggende reden te verklaren -- wat die ook is. Ik post sinds 10 jaar op een forum waarbij snijden dagelijkse kost was, daar zaten ook mensen bij zoals jij met zalvende woordjes en goedpraatgedrag. Uiteindelijk werd het zelfs een wedstrijdje wie zich het meest kon snijden. Dit heeft bij veel mensen blijvende littekens opgeleverd, en 1 meisje leeft nu niet meer omdat het van kwaad tot erger ging. Dus let op met je zalvende woorden, dat is gevaarlijk.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:10 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat schiet je ermee op door het te bestempelen als achterlijk bezig zijn? Dan heb je dat gezegd en dan? Los dat iets op? Help je iemand daarmee de goeie weg op? Is er iets constructiefs aan je zonder verder te kijken ergens over uit te laten?
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal jouw meningen en dat is prima, anderen zullen het heel anders zien en ook dat is prima, doen alsof jouw mening de waarheid is gewoon niet waar.
Ik zie het snijden niet als iets slechts, ja het is iets wat aangeeft dat er iets mis is maar het blijft slechts een uiting daarvan, hetgeen wat daarachter zit moet geheeld worden, brullen dat iets achterlijk is haalt verder niks uit en is simpel gedoe. Kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt met boerenverstand. Daarnaast heeft je post een hoog ''ik begrijp het niet dus roep maar wat'' gehalte, prima hor maar het feit dat je het slechts over oppervlakkigheden blijft houden bij iets wat ontzettend diep gaat laat wel zien dat jij waarschijnlijk niet de aangewezen persoon bent om hier een mening over te hebben, simpelweg omdat die nergens op gebaseerd zou zijn.
Wie heeft het hier over wachten? Het is het 1 of het ander? Of kan zijn en andere mogelijkheden? Waarom zou er per se meteen moeten worden gestopt met iets wat al 100en keren gebeurd is? Is dat een redelijke eis/verwachting?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:00 schreef Maanvis het volgende:
je kunt niet wachten met het stoppen met snijden totdat je erachter komt waar het vandaan komt door middel van richtingaanwijzers
Dus jij zou iemand die alleen het snijden heeft om uiting te geven hoe diegene zich voelt afnemen of zelfs dwingen tot opname? Wat ontzettend wreed en begriploos.quote:je moet meteen stoppen. als dat niet lukt is gedwongen opname een goed idee.
Verkrachting en mishandeling is iets wat iemand een ander aandoet, dat is een groot verschil met iemand die zichzelf snijdt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nee, snijden op zich is al iets slechts, net zoals verkrachting en mishandeling iets slechts is, dat kun je niet goedpraten door de achterliggende reden te verklaren -- wat die ook is. Ik post sinds 10 jaar op een forum waarbij snijden dagelijkse kost was, daar zaten ook mensen bij zoals jij met zalvende woordjes en goedpraatgedrag. Uiteindelijk werd het zelfs een wedstrijdje wie zich het meest kon snijden. Dit heeft bij veel mensen blijvende littekens opgeleverd, en 1 meisje leeft nu niet meer omdat het van kwaad tot erger ging. Dus let op met je zalvende woorden, dat is gevaarlijk.
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar begrip tonen voor deze acties is een absolute no-go. Want in het verleden, ook hier op FOK!, is gebleken dat het dan een soort aandachtsmiddel wordt. Dat wil zeggen men meldt hier dat men snijdt om reacties zoals die van jou te horen te krijgen. Zo komen ze nooit uit hun problematiek.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:15 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over wachten? Het is het 1 of het ander? Of kan zijn en andere mogelijkheden? Waarom zou er per se meteen moeten worden gestopt met iets wat al 100en keren gebeurd is? Is dat een redelijke eis/verwachting?
Da's een goed pressiemiddel om iemand te laten stoppen met automutileren. Begrip tonen is uiteraard niet aan de orde, want het gedrag is op geen enkele manier goed te praten.quote:Dus jij zou iemand die alleen het snijden heeft om uiting te geven hoe diegene zich voelt afnemen of zelfs dwingen tot opname? Wat ontzettend wreed en begriploos.
Het is meer om aan te tonen dat er gedragingen zijn die niet goed te praten zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:21 schreef Canillas het volgende:
[..]
Verkrachting en mishandeling is iets wat iemand een ander aandoet, dat is een groot verschil met iemand die zichzelf snijdt.
Ik kan zeker wel verder kijken dan het snijden, maar snijden is nooit een oplossing. Praten wel, hulp zoeken wel, snijden niet.quote:Wat ik typ is geen goedpraatgedrag want ik zeg niet dat het goed is, ik zeg wel dat het iets is om begrip voor te hebben en als jij dat na 10 jaar op een forum daarmee te maken hebben gehad het nog niet begrijpt verbaasd me jouw post me ook niet meer, dan ben jij om wat reden dan ook niet in staat om verder te kijken dan het snijden.
Er waren genoeg mensen die haar probeerden te helpen, door begrip te tonen zoals jij nu doet. Zoals ik al zei, het werd een soort wedstrijdje, wie heeft het zieligste verhaal, wie snijdt het meest, wie krijgt het meeste aandacht. Door het begripvolle gedrag van anderen is ze nooit van haar problematiek afgekomen. Misschien heeft het niet zo mogen zijn.quote:Klote dat je zoiets schokkend als het overlijden van dat meisje hebt meegemaakt maar zou het niet beter zijn geweest als zij iemand had gevonden die haar had kunnen helpen ipv mensen die niks konden doen dan zeggen dat ze moest stoppen?
Dit valt nog mee. Je kunt letterlijk fysiek veel schade oplopen met snijden/branden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:28 schreef Maanvis het volgende:
Die paar streepjes zorgen er wel voor dat iedereen het ziet, en het veroorzaakt littekens waar je misschien later niet aan herinnerd wilt worden.
Dit is een foto van hoe dat er uit ziet, 10 jaar nadat deze persoon automutileerde.
[ afbeelding ]
Dat wil je toch niet? Dat je op je werk uit moet gaan leggen dat je vroeger automutileerde, of altijd met lange mouwen moet lopen?
Begrip is nooit een no-go. Als jij niet weet hoe je begrip toont zonder iets aan te moedigen dan zou ik me er idd niet mee bemoeien maar begrip is nooit verkeerd, ook met dit gedrag niet, het gedrag is er dus waarom doen alsof het er niet zou moeten zijn? Je ontkent dan wat is, wat er speelt en het is juist begrip wat ervoor kan zorgen dat iemand de sleutel vind om te stoppen ermee. Dat vind je niet zonder begrip, tuurlijk kan je het afnemen en dan stopt het tijdelijk en komt het terug zodra de mogelijkheid er weer is want als je er verder niks aan doen heb je niks opgelost, de dwang blijft bestaan.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:24 schreef Maanvis het volgende:
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar begrip tonen voor deze acties is een absolute no-go. Want in het verleden, ook hier op FOK!, is gebleken dat het dan een soort aandachtsmiddel wordt. Dat wil zeggen men meldt hier dat men snijdt om reacties zoals die van jou te horen te krijgen. Zo komen ze nooit uit hun problematiek.
Je neemt iemand op die manier een stuk veiligheid af zonder diegene een handigere manier van met zichzelf om te gaan daarvoor in de plaats te geven, dat is barbaars, dat is niet goed te praten.quote:Da's een goed pressiemiddel om iemand te laten stoppen met automutileren. Begrip tonen is uiteraard niet aan de orde, want het gedrag is op geen enkele manier goed te praten.
Je hebt het weer over goed te praten, wat bedoel je daarmee? Wat zou er goed te praten moeten zijn?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:29 schreef Maanvis het volgende:
Het is meer om aan te tonen dat er gedragingen zijn die niet goed te praten zijn.
Totdat je de plakkende kleding en het altijd maar moeten verbergen zat bent. Dus jouw redenatie hoeft niet altijd waar te zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik verder vergeet te melden; Het echte gevaar zit hem natuurlijk in de 'stille snijders'. Dus die het verbergen. Als je het hier op een forum meldt dan doe je dat toch voor een zekere vorm van aandacht.
Je hebt het toch niet over mij? Het is voor mij al een aantal jaren geleden afgelopen gelukkig.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik verder vergeet te melden; Het echte gevaar zit hem natuurlijk in de 'stille snijders'. Dus die het verbergen. Als je het hier op een forum meldt dan doe je dat toch voor een zekere vorm van aandacht.
Ik toon geen begrip voor het snijden, ik heb begrip voor hetgeen wat achter het snijden zit want daar zit het em in, zou voor haar fijn geweest zijn als ze aandacht kreeg voor wie zij was en niet alleen voor het feit sneed want kan me voorstellen dat dat het alleen maar erger heeft gemaakt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:29 schreef Maanvis het volgende:
Er waren genoeg mensen die haar probeerden te helpen, door begrip te tonen zoals jij nu doet.
Je moet de achterliggende problematiek wel oplossen, ik heb nergens gezegd dat dat niet hoeft. Maar de eerste stap is het snijden laten stoppen. Vergelijk het met een lek plafond, eerst de emmer eronder (het gevolg wegnemen), dan het lek repareren.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:34 schreef Canillas het volgende:
[..]
Begrip is nooit een no-go. Als jij niet weet hoe je begrip toont zonder iets aan te moedigen dan zou ik me er idd niet mee bemoeien maar begrip is nooit verkeerd, ook met dit gedrag niet, het gedrag is er dus waarom doen alsof het er niet zou moeten zijn? Je ontkent dan wat is, wat er speelt en het is juist begrip wat ervoor kan zorgen dat iemand de sleutel vind om te stoppen ermee. Dat vind je niet zonder begrip, tuurlijk kan je het afnemen en dan stopt het tijdelijk en komt het terug zodra de mogelijkheid er weer is want als je er verder niks aan doen heb je niks opgelost, de dwang blijft bestaan.
Als je iemand het snijden afneemt zonder de achterliggende problemen aan te pakken heb je diegene dan werkelijk geholpen?
Juist bij een gesloten inrichting hebben ze beproefde methodes om mensen daarmee om te leren gaan. Dan moeten ze wel eerst in die inrichting komen.quote:Je neemt iemand op die manier een stuk veiligheid af zonder diegene een handigere manier van met zichzelf om te gaan daarvoor in de plaats te geven, dat is barbaars, dat is niet goed te praten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |