abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102680565
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 08:41 schreef Canillas het volgende:

[..]

Precies, het is verstoord gedrag maar er is niks gestoords aan, het is te begrijpen, te herleiden, te verklaren en daarmee is het logisch.
Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekent absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wereldpijn op 04-10-2011 11:05:17 ]
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:01:26 #102
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102680632
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 10:58 schreef Wereldpijn het volgende:

[..]

Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekenit absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.
Dit is ook 1 van mijn issues met de methode Canillas. Je kunt jaren graven naar een oorzaak en niets vinden, ondertussen is je lichaam permanent onherstelbaar beschadigd op een dusdanige manier dat het ontzettend veel dagelijkse ongemakken met zich meebrengt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102680823
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dit is ook 1 van mijn issues met de methode Canillas. Je kunt jaren graven naar een oorzaak en niets vinden, ondertussen is je lichaam permanent onherstelbaar beschadigd op een dusdanige manier dat het ontzettend veel dagelijkse ongemakken met zich meebrengt.
Het klinkt op papier wel heel mooi en zelfs hoopgevend, maar de realiteit is dat het voor een groot deel van de mensen at best maar voor een gedeelte werkt en ook kan werken. Als je werkelijk denkt dat qua emoties en gedachtepatronen oorzaak en gevolg zo duidelijk zijn, dan benader je het allemaal veels te eenzijdig / simplistisch.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:12:17 #104
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102680915
quote:

[..]

Dat het vaak voortkomt uit emoties waar men niet mee om kan gaan is 1, maar dat betekent absoluut niet dat die emoties altijd te begrijpen zijn en al helemaal niet dat er altijd een aanwijsbare oorzaak voor is.
Uiteraard is die er. Dingen gebeuren niet vanzelf...

Of je de oorzaak ook kunt vinden is een tweede.
pi_102680935
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:12 schreef BASBRO het volgende:

[..]

Uiteraard is die er. Dingen gebeuren niet vanzelf...

Of je de oorzaak ook kunt vinden is een tweede.
Ik denk dat je over het woord 'aanwijsbare' heenlas.
pi_102680967
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:01 schreef Maanvis het volgende:
Het gaat niet alleen om begrijpen het gaat in de 1e plaats om voelen, gewoon voelen wat je voelt en daar volledig bekend mee raken, je kan dan ontdekken wat je voelt en waarom maar je kan ook gewoon voelen en wanneer je gevoelens volledig durft te voelen hoef je je tegen je gevoelens niet meer te verzetten.

Je redeneert alsof 'graven' een stilstaand proces is en dat is het niet, het is juist heel actief leren over jezelf en ontdekken dat je dingen anders kan doen dan je deed, voorbeeld met het snijden; ipv je gevoelens wegsnijden omdat je gelooft dat het je anders teveel wordt juist blijven voelen en leren dat niks je teveel kan worden ook al schreeuwen je gedachten van wel. Of als je ergens angstig voor bent het toch doen met dat gevoel van angst zonder daar eerst vanaf te willen. Hoe jij met jezelf en je gevoel omgaat veranderen is al een gedragverandering.

En als je gelooft dat jij niet kan ontdekken waarom je voelt wat je voelt welk gevoel in welke situatie dat ook is dan heb je dat simpelweg nog niet geleerd en dat is prima maar geen reden om te zeggen dat het niet zou kunnen. Het vinden van iets is geen doel op zich, het gaat om ruimte creeren om vrij jezelf in te zijn, dat heb je niet zolang je je (onbewust) verzet tegen wat je voelt.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_102681058
De claim dat emoties altijd te herleiden zijn is simpelweg onjuist. Het is een stuk zinvoller om te redeneren: het feit dat het in bepaalde gevallen wel mogelijk is, betekent niet dat die methode een garantie voor wat dan ook is.
pi_102681064
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:09 schreef Wereldpijn het volgende:
Het klinkt op papier wel heel mooi en zelfs hoopgevend, maar de realiteit is dat het voor een groot deel van de mensen at best maar voor een gedeelte werkt en ook kan werken. Als je werkelijk denkt dat qua emoties en gedachtepatronen oorzaak en gevolg zo duidelijk zijn, dan benader je het allemaal veels te eenzijdig / simplistisch.
Je sluit hier iets uit omdat het iets is waar je zelf geen ervaring mee hebt, ik zie geen argumenten voor je conclusie, je kruist hier alleen een mogelijkheid weg zonder reden. Al zou je alleen maar de (onbewuste) angst voor gevoelens omzetten naar acceptatie ervan, zou dat al niet heel veel schelen? Geen dingen meer doen om van gevoel af te komen?

Het wordt duidelijker naarmate je meer tijd aan besteed en dat is een heel lang proces, misschien wel zonder eind maar elke beetje vrijheid is mooi meegenomen lijkt me.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:18:10 #109
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102681079
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:14 schreef Canillas het volgende:

[..]

[..]

Het gaat niet alleen om begrijpen het gaat in de 1e plaats om voelen, gewoon voelen wat je voelt en daar volledig bekend mee raken, je kan dan ontdekken wat je voelt en waarom maar je kan ook gewoon voelen en wanneer je gevoelens volledig durft te voelen hoef je je tegen je gevoelens niet meer te verzetten.

Je redeneert alsof 'graven' een stilstaand proces is en dat is het niet, het is juist heel actief leren over jezelf en ontdekken dat je dingen anders kan doen dan je deed, voorbeeld met het snijden; ipv je gevoelens wegsnijden omdat je gelooft dat het je anders teveel wordt juist blijven voelen en leren dat niks je teveel kan worden ook al schreeuwen je gedachten van wel. Of als je ergens angstig voor bent het toch doen met dat gevoel van angst zonder daar eerst vanaf te willen. Hoe jij met jezelf en je gevoel omgaat veranderen is al een gedragverandering.

En als je gelooft dat jij niet kan ontdekken waarom je voelt wat je voelt welk gevoel in welke situatie dat ook is dan heb je dat simpelweg nog niet geleerd en dat is prima maar geen reden om te zeggen dat het niet zou kunnen. Het vinden van iets is geen doel op zich, het gaat om ruimte creeren om vrij jezelf in te zijn, dat heb je niet zolang je je (onbewust) verzet tegen wat je voelt.
Kun je die post aub wat verduidelijken, ik begrijp niet wat je nou probeert te zeggen.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102681080
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:17 schreef Wereldpijn het volgende:
De claim dat emoties altijd te herleiden zijn is simpelweg onjuist. Het is een stuk zinvoller om te redeneren: het feit dat het in bepaalde gevallen wel mogelijk is, betekent niet dat die methode een garantie voor wat dan ook is.
Zinvoller om van het negatieve uit te gaan?
pi_102681145
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:17 schreef Canillas het volgende:

[..]

Je sluit hier iets uit omdat het iets is waar je zelf geen ervaring mee hebt, ik zie geen argumenten voor je conclusie, je kruist hier alleen een mogelijkheid weg zonder reden. Al zou je alleen maar de (onbewuste) angst voor gevoelens omzetten naar acceptatie ervan, zou dat al niet heel veel schelen? Geen dingen meer doen om van gevoel af te komen?

Het wordt duidelijker naarmate je meer tijd aan besteed en dat is een heel lang proces, misschien wel zonder eind maar elke beetje vrijheid is mooi meegenomen lijkt me.
Het zou zeker schelen, maar dat emoties per definitie te herleiden zijn, is onzin. Ik heb je afgelopen zaterdag ook al uitgelegd dat je dan ook een zeer goed inzicht moet hebben in bijvoorbeeld de kritische 1e levensfase en laat dat nou net erg lastig zijn. En zelfs dan is oorzaak en gevolg niet zo simpel als jij denkt.
pi_102681198
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:18 schreef Canillas het volgende:

[..]

Zinvoller om van het negatieve uit te gaan?
Nee, je houden bij de feiten en jezelf en anderen geen rad voor ogen draaien.
pi_102681957
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:20 schreef Wereldpijn het volgende:
Het zou zeker schelen, maar dat emoties per definitie te herleiden zijn, is onzin. Ik heb je afgelopen zaterdag ook al uitgelegd dat je dan ook een zeer goed inzicht moet hebben in bijvoorbeeld de kritische 1e levensfase en laat dat nou net erg lastig zijn. En zelfs dan is oorzaak en gevolg niet zo simpel als jij denkt.
Lastig? Niet simpel? Zeker. Daarom geen mogelijkheid? Zeker niet.

Ik vind dingen uitsluiten onzin, vooral als je het nergens opbaseert. Jij hebt mij niks uitgelegd je hebt jouw kijk hierop verteld en dat is prima maar dat verandert voor mij verder niets.Jij hebt jouw kijk, ik de mijne, er is geen 'gelijk', laat iedereen zelf beslissen waar hij of zij iets mee doet.

Jij praat alsof je iets weet en dat het daarmee dan zeker zo is en vast staat, lijkt me geen fijne houding om aan te nemen want zo werkt het niet. Wat jij zegt spreekt mij bijv niet aan dus laat ik het voor wat het is, die keuze heb ik, en die heb jij ook.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:22 schreef Wereldpijn het volgende:
Nee, je houden bij de feiten en jezelf en anderen geen rad voor ogen draaien.
Dit is wederom maar hoe je het bekijkt, ik zie mogelijkheden uitsluiten als jezelf en anderen een rad voor de ogen draaien, en je baseren op feiten die niet vast staan en betrekking hebben tot een gebied wat altijd in ontwikkeling is vind ik ook jezelf in de maling nemen.
pi_102682099
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:18 schreef Maanvis het volgende:
Kun je die post aub wat verduidelijken, ik begrijp niet wat je nou probeert te zeggen.
Zolang er een (onbewuste) angst is om te ervaren wat je voelt zit je voor een deel in je hoofd, in je gedachten, en ben je niet in het moment.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:57:44 #115
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102682320
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:51 schreef Canillas het volgende:

[..]

Zolang er een (onbewuste) angst is om te ervaren wat je voelt zit je voor een deel in je hoofd, in je gedachten, en ben je niet in het moment.
Dit klinkt ook wel te zweverig/spiritueel.
Ken jij mensen die geen onbewuste angsten hebben en altijd ervaren wat ze voelen, niet in hun hoofd zitten en wel in het moment zijn?
Een gedicht over Maanvis
pi_102682483
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:57 schreef Maanvis het volgende:
Dit klinkt ook wel te zweverig/spiritueel.
Ken jij mensen die geen onbewuste angsten hebben en altijd ervaren wat ze voelen, niet in hun hoofd zitten en wel in het moment zijn?
Al zou ik er 100 kennen of geen, dat is het punt niet, het gaat er ook niet omdat je geen angsten meer zou hebben, het gaat erom dat je bewust van van wat er speelt, zowel in je hoofd als in het moment en jijzelf de keuzes voor je handelen maakt zodat je kan leven op een leuke, vrije manier die bij je past.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:11:42 #117
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102682788
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:02 schreef Canillas het volgende:

[..]

Al zou ik er 100 kennen of geen, dat is het punt niet, het gaat er ook niet omdat je geen angsten meer zou hebben, het gaat erom dat je bewust van van wat er speelt, zowel in je hoofd als in het moment en jijzelf de keuzes voor je handelen maakt zodat je kan leven op een leuke, vrije manier die bij je past.
Wie leven er op zo'n manier? Ik ken niemand die op zo'n manier leeft. Behalve dan die kale boedisten met die oranje jurken.
Een gedicht over Maanvis
pi_102682956
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:11 schreef Maanvis het volgende:
Wie leven er op zo'n manier? Ik ken niemand die op zo'n manier leeft. Behalve dan die kale boedisten met die oranje jurken.
Is het feit dat je iets niet kent een reden om vasthouden aan wat je wel kent?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:21:19 #119
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102683095
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:16 schreef Canillas het volgende:

[..]

Is het feit dat je iets niet kent een reden om vasthouden aan wat je wel kent?
Ik hou er niet krampachtig aan vast, als je dat bedoelt. Maar ik heb wel wat overtuiging nodig, zoals iedereen.
Een gedicht over Maanvis
pi_102683534
Nee bedoel niet krampachtig, meer in het algemeen, en idd zonder overtuiging geen verandering want je laat dat wat je kent niet zomaar los, loslaten forceer je niet.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:38:23 #121
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102683629
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:35 schreef Canillas het volgende:
Nee bedoel niet krampachtig, meer in het algemeen, en idd zonder overtuiging geen verandering want je laat dat wat je kent niet zomaar los, loslaten forceer je niet.
toch zul je als je mensen hiervan wilt overtuigen met wat betere argumenten moeten komen. Er zijn ook mensen die me in het vliegende spaghettimonster of in Xenu willen laten geloven, dat geloof ik pas als er een beetje bewijs voor is ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_102684249
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:38 schreef Maanvis het volgende:
toch zul je als je mensen hiervan wilt overtuigen met wat betere argumenten moeten komen. Er zijn ook mensen die me in het vliegende spaghettimonster of in Xenu willen laten geloven, dat geloof ik pas als er een beetje bewijs voor is ;).
In je 1e zin staat 'wilt' en 'moeten' alsof het een soort competitie is voor wie er gelijk heeft, ik wil helemaal niemand overtuigen; vind je het niks dan vind je het niks. Dus het idee dat ik met betere argumenten zou moeten komen is ook niet van toepassing.

Dat is iets waar je tegenaan loopt als jij je identificeert met iets wat jij vind, dan wordt je wat je vind en als iemand iets anders vind dan zie je dat als een aanval op jezelf, gevolg; je gaat je verdedigen. En waar tegen eigenlijk?

Het is niet meer dan redelijk overtuiging te willen voor je je met iets (nieuws) inlaat maar ik zie dat als iets waar iedereen zelf naar op zoek gaat als die wens er is, toch kan het handig te zijn te begrijpen dan vrijheid em vaak juist zit in het niet hoeven weten want moeten weten is net als alle andere soorten van moeten een vorm van dwang, net zoals vasthouden aan dat wat je weet dwang is als daar een angst voor nieuwe dingen achter zit.

Het is de overtuiging dat je iets zeker moet weten die enorm beperkend kan zijn en dat gedrag is kwa karakter niet anders dan iemand die 100x checkt of de deur wel echt op slot zit, want die moet zeker weten dat ie dicht zit.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:03:52 #123
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102684414
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:58 schreef Canillas het volgende:

[..]

In je 1e zin staat 'wilt' en 'moeten' alsof het een soort competitie is voor wie er gelijk heeft, ik wil helemaal niemand overtuigen; vind je het niks dan vind je het niks. Dus het idee dat ik met betere argumenten zou moeten komen is ook niet van toepassing.
Als dat zo is, waarom post je dan hier? Een discussie op een forum spitst zich meestal toe op het delen van kennis, het uitwisselen van argumenten en van elkaar leren. Het lijkt er op dat jij geen van bovenstaande doelen nastreeft.

quote:
Het is de overtuiging dat je iets zeker moet weten die enorm beperkend kan zijn en dat gedrag is kwa karakter niet anders dan iemand die 100x checkt of de deur wel echt op slot zit, want die moet zeker weten dat ie dicht zit.
Dit verhaal is niet van toepassing op mij.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:04:16 #124
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102684429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:12 schreef Wereldpijn het volgende:

[..]

Ik denk dat je over het woord 'aanwijsbare' heenlas.
Nee hoor :)

Dat massa op aarde altijd naar beneden valt had al een aanwijsbare oorzaak toen de mens nog vuur moest leren maken. Men wist het toen alleen nog niet.
pi_102684702
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:03 schreef Maanvis het volgende:
Als dat zo is, waarom post je dan hier? Een discussie op een forum spitst zich meestal toe op het delen van kennis, het uitwisselen van argumenten en van elkaar leren. Het lijkt er op dat jij geen van bovenstaande doelen nastreeft.
Dat is toch precies wat er ook in dit topic gebeurd? Als ik iets van kan lezen/leren (maakt niet uit waar) en ik kan daar iets mee dan ben ik daar blij mee, het gaat mij alleen niet om het idee van gelijk hebben omdat dat er wat mij betreft niet is.

Je zegt 'het lijkt' maar dat is niet zoals het is, je doet een interpretatie over een ander door je eigen kijkveld, en dan kom je uit op iets wat niet is hoe het zit, wat ook logisch is omdat jouw ideeën en argumenten voor een ander niet hoeven te gelden. Je kan zoiets vind ik dan ook niet voor een ander invullen.
quote:
Dit verhaal is niet van toepassing op mij.
Mooi.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:15:18 #126
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102684771
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:12 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat is toch precies wat er ook in dit topic gebeurd? Als ik iets van kan lezen/leren (maakt niet uit waar) en ik kan daar iets mee dan ben ik daar blij mee, het gaat mij alleen niet om het idee van gelijk hebben omdat dat er wat mij betreft niet is.

Je zegt 'het lijkt' maar dat is niet zoals het is, je doet een interpretatie over een ander door je eigen kijkveld, en dan kom je uit op iets wat niet is hoe het zit, wat ook logisch is omdat jouw ideeën en argumenten voor een ander niet hoeven te gelden. Je kan zoiets vind ik dan ook niet voor een ander invullen.
Laat ik het dan als volgt zeggen; ik heb niet de indruk dat jij de kennis die je hebt wilt delen met de mensen in het topique. Omdat je telkens om de argumentatie heen draait en telkens wedervragen blijft stellen ipv in gaat op de materie. En da's jammer, dat maakt discussiëren met jou eigenlijk nutteloos.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:20:08 #127
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102684910
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Laat ik het dan als volgt zeggen; ik heb niet de indruk dat jij de kennis die je hebt wilt delen met de mensen in het topique. Omdat je telkens om de argumentatie heen draait en telkens wedervragen blijft stellen ipv in gaat op de materie. En da's jammer, dat maakt discussiëren met jou eigenlijk nutteloos.
In een ander topic had ik die conclusie ook al getrokken. :)
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102685074
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:15 schreef Maanvis het volgende:
Dat klinkt alsof ik iets zou weten wat jij zelf niet weet, en dat is niet zo. Als jij antwoorden wil moet je in jezelf kijken, dat kan alleen jij, weet niet hoe dan kan je dat gaan leren maar er is maar 1 plek en dat is in jezelf.

Je wilt iets concreet horen; dat heb ik niet. Jij wilt discussiëren, waarom? Is discussiëren niet meer dan willen dat een ander jou gelijk geeft, kan je ook niet gewoon je eigen gelijk hebben? Je kan ook luisteren of een dialoog voeren, lees de dingen en kies wat bij jou past. Je hebt het over 'om de argumentatie heendraaien' alsof jij gedwarsboomd wordt in het krijgen van iets concreets.

Het is alsof je heel graag ergens een hapklaar antwoord op wil, en dat is er niet.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:29:33 #129
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102685188
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:25 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat klinkt alsof ik iets zou weten wat jij zelf niet weet, en dat is niet zo. Als jij antwoorden wil moet je in jezelf kijken, dat kan alleen jij, weet niet hoe dan kan je dat gaan leren maar er is maar 1 plek en dat is in jezelf.

Je wilt iets concreet horen; dat heb ik niet. Jij wilt discussiëren, waarom? Is discussiëren niet meer dan willen dat een ander jou gelijk geeft, kan je ook niet gewoon je eigen gelijk hebben? Je kan ook luisteren of een dialoog voeren, lees de dingen en kies wat bij jou past. Je hebt het over 'om de argumentatie heendraaien' alsof jij gedwarsboomd wordt in het krijgen van iets concreets.

Het is alsof je heel graag ergens een hapklaar antwoord op wil, en dat is er niet.
AARRRRGH!!!!
* Maanvis trekt zijn laatste haar eruit
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:06:21 #130
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102686529
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 10:57 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik ga natuurlijk niet over de posts van TS heenlezen in een topic. Zag jullie er ook absoluut niet tegenin gaan namelijk en voordat je er erg in hebt zit men net zo gezellig te keuvelen over snijden zoals die Pro Annas doen over hoeveel ze die dag hebben zitten hongeren. Net alsof het normaal is.

Want dat is wel de insteek van TS met dit topic.
Omdat iemand vertellen dat het belachelijk en gestoord is niet helpt, maar soms zelfs averechts werkt.
En ik vind automutilatie in ieder geval niet normaal. Het komt best vaak voor, maar dat maakt het nog steeds niet normaal. Maar men moet naar de onderliggende problematiek kijken en niet alleen naar de automutilatie, want de meeste mensen snijden echt niet in zichzelf voor de lol.

Wat is dit trouwens een zweverig topic geworden.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:15:48 #131
42366 Staal
pi_102686846
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:06 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Omdat iemand vertellen dat het belachelijk en gestoord is niet helpt, maar soms zelfs averechts werkt.
En ik vind automutilatie in ieder geval niet normaal. Het komt best vaak voor, maar dat maakt het nog steeds niet normaal. Maar men moet naar de onderliggende problematiek kijken en niet alleen naar de automutilatie, want de meeste mensen snijden echt niet in zichzelf voor de lol.

Wat is dit trouwens een zweverig topic geworden.
Oh, maar hier ben ik het volkomen mee eens. Daarom moeten die mensen hulp zoeken bij een psychiater. Het ging me er gisteravond puur om dat dit topic geen snijclubje wordt en dat er vrolijk argumentatie gezocht wordt dat in je vel zitten harken volkomen normaal is.

@Canillas, je had op de vorige pagina een a-4tje aan mij gepost maar die moeite kun je voortaan laten want ik ga daar nooit meer op in. Dat is niet om je te beledigen maar wij zijn volstrekte tegenpolen van elkaar dus ik ga je liever uit de weg anders komt er in ieder topic ruzie van.
Un certain jeune homme
pi_102687114
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:15 schreef Staal het volgende:
@Canillas, je had op de vorige pagina een a-4tje aan mij gepost maar die moeite kun je voortaan laten want ik ga daar nooit meer op in. Dat is niet om je te beledigen maar wij zijn volstrekte tegenpolen van elkaar dus ik ga je liever uit de weg anders komt er in ieder topic ruzie van.
Eens :) Lijkt me voor mij en Maanvis ook wel een goeie ;)
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:52:30 #133
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_102696718
Snijden is geestelijk niet gezond, daar ben ik en is denk ik vrijwel iedereen mee eens. Nu, de 'arme kindjes in oorlog etc.' beargumentering is oud, en klopt niet. Die kinderen zijn opgegroeid met dergelijke ellende, voor hen is het zien doodgaan van iemand voor hun ogen wellicht net zo normaal als voor de gemiddelde Nederlander het stoten van je teen. Wat erg is en niet, is vaak allemaal relatief. Het is maar wat je gewend bent, hoe je brein heeft geleerd te reageren op dingen.

'Blanke' rijke mensen kunnen emotioneel net zoveel pijn ervaren als 'zielige' kindjes en mensen in een of ander derdewereldsland. Het verschilt in welk klimaat de desbetreffende persoon is opgegroeid.
Ik beschouw automutilatie niet als gezond of wat dan ook, maar voor sommigen is het net iets als roken, het is puur theoretisch gewoon een greep naar gratis endorfine.
Dan heb je uiteraard nog de aftakking der psychiatrische patiënten of zwaar beïnvloedbare mensen die voor de aandacht hun littekens maken en showen, en het gros van de vooroordelen is vaak op deze mensen gebaseerd. Het merendeel van de westerse maatschappij heeft zo de neiging lekker makkelijk te zijn en elk vooroordeel over te nemen om niet buiten de groep te vallen, zo werkt dierlijk instinct nou eenmaal.

Want waarom, als personen anderen er niet mee lastigvallen en het hun eigen zaak is, zou een ander daar aanstoot aan moeten nemen, überhaupt zichzelf in de positie achten er een juist oordeel over te kunnen hebben? Vanwaar die aangevallen houding die je vaak ziet bij mannen en 'wereldreizigers' wat dit onderwerp betreft? Reageren zij hetzelfde of anorexia? Jezelf uithongeren is immers ook beschouwd als een zgn 'first world problem'.

Waarom het recht op het doen en laten wat je wil met je eigen lichaam beoordelen? Dit is hetgene wat ik nog steeds probeer uit te zoeken, waarom sommigen zich er ongelooflijk door aangevallen voelen. Dus, dit is mijn prachtige vreselijk uitgebreide mening, vraag me af of er meer mensen zijn die er zo over denken.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:57:17 #134
42366 Staal
pi_102696925
Ik kwam tot deze zin:
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:52 schreef Charlea het volgende:
Die kinderen zijn opgegroeid met dergelijke ellende, voor hen is het zien doodgaan van iemand voor hun ogen wellicht net zo normaal als voor de gemiddelde Nederlander het stoten van je teen.
Meteen al zoveel dommigheid. Nee, ik sla over.
Un certain jeune homme
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:04:31 #135
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_102697247
Vaak is de reden waarom mensen het doen slecht.

Enkele masochisten die zichzelf voor de lol pijnigen daargelaten.
There is a long line down from heaven.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:04:37 #136
354073 Charlea
pi_102697253
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:57 schreef Staal het volgende:
Ik kwam tot deze zin:

[..]

Meteen al zoveel dommigheid. Nee, ik sla over.
Dat is geen dommigheid, dat is niet oppervlakkig gaan lopen doen en het meest voor de hand liggende aannemen maar daadwerkelijk nadenken over de impact van een gebeurtenis.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:08:15 #137
354073 Charlea
pi_102697402
Kijk, ik begrijp best dat sommige mensen het heel zwaar hebben. Het varieert ook van persoon tot persoon, je weet niet wat er allemaal bij mensen thuis gebeurt/is gebeurd ;)

Maar is het dan weer niet het hele andere uiteinde, om te beweren dat men pas zichzelf zielig mag vinden als diegene een oorlogsslachtoffertje is? Als je niet in dit land woont, moet je dan eerst naar fucking Afghanistan een paar zwakke kindertjes zien sterven om jezelf pijn te mogen doen? Het zelf meemaken?
pi_102697742
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:52 schreef Charlea het volgende:

Ik beschouw automutilatie niet als gezond of wat dan ook, maar voor sommigen is het net iets als roken, het is puur theoretisch gewoon een greep naar gratis endorfine.

Wat ik me afvraag na het lezen van deze zin is het volgende: maken mensen die zichzelf snijden minder endorfine aan dan 'normale' mensen waardoor die drang naar endorfine ontstaat? Of staat dat er gewoon los van en is het gewoon een kwestie van compenseren van de pijn die ze voelen? Ofwel zijn er mensen die minder endorfine aanmaken dan anderen? En wat als je bijvoorbeeld verliefd wordt, is dan de behoefte aan snijden ook minder?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:20:01 #139
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_102697910
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:16 schreef Cactus1 het volgende:
Wat ik me afvraag na het lezen van deze zin is het volgende: maken mensen die zichzelf snijden minder endorfine aan dan 'normale' mensen waardoor die drang naar endorfine ontstaat?
Mensen snijden om allerlei redenen in zichzelf.. wellicht dat bij sommigen endorfine een reden is, maar bij anderen weer niet.
There is a long line down from heaven.
pi_102702477
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:16 schreef Cactus1 het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag na het lezen van deze zin is het volgende: maken mensen die zichzelf snijden minder endorfine aan dan 'normale' mensen waardoor die drang naar endorfine ontstaat? Of staat dat er gewoon los van en is het gewoon een kwestie van compenseren van de pijn die ze voelen? Ofwel zijn er mensen die minder endorfine aanmaken dan anderen? En wat als je bijvoorbeeld verliefd wordt, is dan de behoefte aan snijden ook minder?
'Ze' hebben behoefte aan extra endorfine omdat ze door een zware periode gaan. Denk ik.

Er zijn vormen van automutilatie waar je geen littekens aan overhoudt. Wat vindt men daarvan?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:50:04 #141
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_102702630
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 19:47 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

'Ze' hebben behoefte aan extra endorfine omdat ze door een zware periode gaan. Denk ik.

Er zijn vormen van automutilatie waar je geen littekens aan overhoudt. Wat vindt men daarvan?
En daarom is sport juist zo goed als je je kut voelt.

Ookal hou je er geen littekens aan over, dan is het nog steeds geen goede manier om je gevoelens te uiten of wat dan ook.
pi_102702851
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 02:42 schreef Staal het volgende:
De vraag was trouwens: Waarom is automutilatie slecht?

Jah, nog even he? En het wordt doodnormaal hier. En de vergelijking met een hamster in een kooitje of een papagaai is werd bejubeld maar die vergelijking is natuurlijk van de zotte. Die zitten in een kooi. Een mens kan overal leven waar hij of zij wil. Alleen kun je niet zo makkelijk boven op een berg een spabron oppompen.

Het is niet normaal. Of snij een keer goed door of zoek hulp maar ga het in vredesnaam niet vergelijken met het drinken van een biertje. Het is ziek. En westers ziek.
De vergelijking is inderdaad absurd. Maar ik snap de gedachtegang wel een beetje. Als TS de littekens niet erg vindt, dan is er verder geen reden waarom hij bijvoorbeeld sporten als uitlaatklep zou verkiezen boven het snijden.
pi_102702892
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 19:50 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

En daarom is sport juist zo goed als je je kut voelt.

Ookal hou je er geen littekens aan over, dan is het nog steeds geen goede manier om je gevoelens te uiten of wat dan ook.
En wat maakt sporten dat wel?

For arguments sake.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:55:58 #144
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_102703004
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 19:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En wat maakt sporten dat wel?

For arguments sake.
Bijna elke sport, tijdens het sporten maak je namelijk ook meer endorfine aan dan normaal.

Edit: verkeerd gelezen.

Ik ging nu vooral in op het punt dat sommigen snijden om een endorfine rush te krijgen.
pi_102703374
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 19:55 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Bijna elke sport, tijdens het sporten maak je namelijk ook meer endorfine aan dan normaal.

Edit: verkeerd gelezen.

Ik ging nu vooral in op het punt dat sommigen snijden om een endorfine rush te krijgen.
Ja, en sommige mensen sporten om een endorfine rush te krijgen. Als we littekens buiten beschouwing laten, waarom is sporten dan een betere manier om je hoofd leeg te maken dan bijvoorbeeld automutilatie? Het antwoord daarop is een reden voor TS om ermee te stoppen. Maar nu ziet hij niet echt een duidelijk verschil tussen de twee copingmechanismes.
pi_102703464
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 02:01 schreef Staal het volgende:
Ik ben er in ieder geval te ijdel voor. :).
Ik ook, voor snijden althans.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:03:22 #147
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_102703487
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 20:01 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, en sommige mensen sporten om een endorfine rush te krijgen. Als we littekens buiten beschouwing laten, waarom is sporten dan een betere manier om je hoofd leeg te maken dan bijvoorbeeld automutilatie? Het antwoord daarop is een reden voor TS om ermee te stoppen. Maar nu ziet hij niet echt een duidelijk verschil tussen de twee copingmechanismes.
Omdat sporten, geen topsport, goed is voor je lichaam en automutilatie niet.
pi_102704003
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 20:03 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Omdat sporten, geen topsport, goed is voor je lichaam en automutilatie niet.
Automutilatie is idd niet goed, maar mits je de littekens voor lief neemt ook niet super slecht voor je lichaam. Je kan gewoon prima functioneren. Automutilatie door haren uittrekken laat helemaal niets achter. Dus in de ogen van iemand die alleen op die manier kan omgaan met die emoties, is er geen reden om van methode te veranderen.
pi_102705124
Hopelijk overrompel ik je niet met mijn geratel :X ... maar waarom zou je uberhaupt aan snijden denken? Omdat anderen het ook doen lijkt me? Want als ik bijvoorbeeld erg depressief zou zijn maar nog nooit van automutilatie gehoord heb, zou ik mezelf toch ook niet zo gauw spontaan gaan snijden, nog niet wetend of dit me zal helpen.

Vind het ook raar dat mensen die automutilatie plegen allemaal hetzelfde bevrijdende gevoel lijken te krijgen, sinds iedereen toch anders op alles reageert. Met alcohol heeft het bij iedereen wel dezelfde lichamelijke gevolgen dus dat is anders. Nu lijkt het eerder een rare cultuur of trend geworden.
wil je erover praten...?
pi_102705291
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 20:28 schreef MyMindKeepsBurning het volgende:
Hopelijk overrompel ik je niet met mijn geratel :X ... maar waarom zou je uberhaupt aan snijden denken? Omdat anderen het ook doen lijkt me? Want als ik bijvoorbeeld erg depressief zou zijn maar nog nooit van automutilatie gehoord heb, zou ik mezelf toch ook niet zo gauw spontaan gaan snijden, nog niet wetend of dit me zal helpen.

Vind het ook raar dat mensen die automutilatie plegen allemaal hetzelfde bevrijdende gevoel lijken te krijgen, sinds iedereen toch anders op alles reageert. Met alcohol heeft het bij iedereen wel dezelfde lichamelijke gevolgen dus dat is anders. Nu lijkt het eerder een rare cultuur of trend geworden.
Iemand is er ooit mee begonnen...ik denk niet dat het enkel voortkomt uit kopieergedrag.

Snijden geeft een lichamelijke reactie, er komt een stofje vrij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')