Ach het is voor een werkgever ook wel praktisch als hij weet wat min of meer redelijk is voor een functie.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Maar welk recht precies? Het gaat me er dan om wat een vakbond wel of niet mag bepalen.
Ik vraag me echt af wat het nut nu altijd is van vakbonden die lonen bepalen bijvoorbeeld. Vraag en aanbod kan dat ook best regelen. Een beperking moet dan wel bijv. zijn dat een werkgever geen mensen uit het buitenland kan blijven aantrekken.
Leuk voorbeeld in de bouwsector (om daar dan even in te blijven), kilometervergoeding en reisuren zijn veel voorkomende rechten die door de werkgever niet goed worden nageleefd. Hendrik Coppelmans te Uden was daar een goed voorbeeld van.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Maar welk recht precies? Het gaat me er dan om wat een vakbond wel of niet mag bepalen.
Ik vraag me echt af wat het nut nu altijd is van vakbonden die lonen bepalen bijvoorbeeld. Vraag en aanbod kan dat ook best regelen. Een beperking moet dan wel bijv. zijn dat een werkgever geen mensen uit het buitenland kan blijven aantrekken.
Ben je nu al terugquote:Op zaterdag 24 september 2011 23:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach het is voor een werkgever ook wel praktisch als hij weet wat min of meer redelijk is voor een functie.
Sorry hoor, maar nu moet ik uit gaan legen wat gemiddeld is?quote:Op zaterdag 24 september 2011 22:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sorry, maar wat is een gemiddelde werknemer dan?
Graag. Waarom zou de gemiddelde werknemer zoiets niet kunnen?quote:Op zondag 25 september 2011 09:24 schreef JaapB het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar nu moet ik uit gaan legen wat gemiddeld is?
Ik denk dat het laatste punt gewoon praktische wijsheid is. Het is voor de gemiddelde Jan Modaal nagenoeg niet mogelijk arbeidsvoorwaarden op te stellen die voor hem volledig overzienbaar zijn. Ik heb dus niet zo'n probleem met collectieve CAO's. Inherent hieraan is inderdaad wel dat er sprake is van een soort kartel, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.quote:Op zondag 25 september 2011 01:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vrijheid van vereniging vind ik een belangrijk thema als zijnde liberaal, dus ik ben juist blij dat er vakbonden zijn. Wel zijn er wat vreemde thema's waarom wordt kartelvorming toegestaan als het om de aanbodzijde op de arbeidsmarkt gaat en waarom niet op andere markten? En waarom draagt men bij aan dat kartel door een CAO algemeen verbindend te verklaren? Om maar eens wat zaken te noemen.
Als de lonen laag zijn kan niemand de dure spulletjes vande fabrikanten kopen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:55 schreef robin007bond het volgende:
Als de lonen groeien en de producten daardoor duurder worden, dan wordt de consument die geen loonstijging heeft gehad dus de dupe.
Ik zou weinig andere effectieve methoden kunnen bedenken.quote:Op zondag 25 september 2011 10:12 schreef GSbrder het volgende:
Vakbonden zijn niet de enige middelen om je als arbeider te verenigen.
Zie hier de duurzame werking van het kapitalisme. Overigens zijn de lage loon landen helemaal booming, hoe zou dat toch kunnen als de arbeider niks te besteden heeft?quote:Op zondag 25 september 2011 10:16 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Als de lonen laag zijn kan niemand de dure spulletjes vande fabrikanten kopen.
Kijk maar eens in de lage loon landen, daar kopen ze geen nikes.
Via een politieke partij kan een en ander teweeg worden gebracht. De SP is niet meer dan een veredelde vakbond van vakbonden.quote:Op zondag 25 september 2011 10:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zou weinig andere effectieve methoden kunnen bedenken.
Tuurlijk maar je vroeg om alternatieve middelen.quote:Op zondag 25 september 2011 10:33 schreef eriksd het volgende:
Ach kom nou. Dat gaat voor de een gewone werknemer toch veel te traag. Politiek is een dood paard.
Een zittende, luie en kwade olifant, zo luidt een andere metafoor.quote:Op zondag 25 september 2011 10:33 schreef eriksd het volgende:
Ach kom nou. Dat gaat voor de een gewone werknemer toch veel te traag. Politiek is een dood paard.
Die effectief zijn.quote:Op zondag 25 september 2011 10:35 schreef waht het volgende:
[..]
Tuurlijk maar je vroeg om alternatieve middelen.
Gaat het eindelijk eens over de inhoud in plaats van:quote:Op zondag 25 september 2011 11:23 schreef Hexagon het volgende:
Ik ie het al voor me. De agenda van de kamer. Het ene uur de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers bespreken en het uur erna de voorwaarden voor terreinbewakers.
Dan praat je over communisme?quote:Op zondag 25 september 2011 10:32 schreef waht het volgende:
Via een politieke partij kan een en ander teweeg worden gebracht. De SP is niet meer dan een veredelde vakbond van vakbonden.
Onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden houd ik liever uit de Kamer, maar dat ben ik.quote:Op zondag 25 september 2011 11:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat het eindelijk eens over de inhoud in plaats van:
"mocht palestina onafhankelijk worden, erkennen wij dan haar dan of gebruiken wij ons veto en neemt de premier in een dergelijk geval afstand van de woorden van de PVV?"
Over het pensioen beluiten ze nu toch ook al in de kamer?quote:Op zondag 25 september 2011 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
Onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden houd ik liever uit de Kamer, maar dat ben ik.
Er zijn 150 dingen die ik graag uit de kamer wil houden.quote:Op zondag 25 september 2011 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden houd ik liever uit de Kamer, maar dat ben ik.
beetje off topic verhaaltje:quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:14 schreef GSbrder het volgende:
, hoe je in 1925 een directeur te spreken kon krijgen
Dat is geen argument, mn beste.quote:Op zondag 25 september 2011 11:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zijn 150 dingen die ik graag uit de kamer wil houden.
Maar ze hebben er toch allemaal een zetel.
Dan verdient zeker half Nederland nog maar het minimumloon.quote:Op zaterdag 24 september 2011 22:10 schreef ArnoKlaassen het volgende:
100% eens met TS. De lonen zijn niet meer marktconform. Iedere boerenlul wil 2x minimumloon verdienen. Mensen die werk doen wat iedere mongool kan doen behoren gewoon minimumloon te krijgen en geen cent meer
Jij wilt daadwerkelijk op loon de concurrentie aan met pakweg China?quote:Op zondag 25 september 2011 10:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zie hier de duurzame werking van het kapitalisme. Overigens zijn de lage loon landen helemaal booming, hoe zou dat toch kunnen als de arbeider niks te besteden heeft?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |