Ook dat niet.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 10:20 schreef o2011 het volgende:
[..]
Je zegt het niet maar je denkt het wel
vergeet je niet dat de deeltjes niet alleen bewegen maar door de verschillende krachten ook interacties met elkaar hebben waardoor bepaalde verzamelingen deeltjes bewegen als één geheel. En in dit geval is het geheel meer dan de som van de delen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 09:33 schreef o2011 het volgende:
[..]
Zwaartekracht is ook een van de fundamentele interacties. Elk deeltje in het universum "bevindt zich in een verzameling". Een "vaste stof" is een arbitraire term die wij mensen gebruiken wanneer deeltjes op een bepaalde manier bewegen. Het zijn dus nog steeds gewoon bewegende deeltjes en niets meer dan dat.
Het verschil zit hem in informatie. Het ene betekent niks en het andere is de instructie om een levend wezen te maken.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 09:53 schreef o2011 het volgende:
[..]
Zelfs al kan je de exacte verklaring van een patroon niet geven, dan nog bestaat wetenschappelijk gezien DNA uit gewone fysieke ingredienten. Er is geen kwalitatief ander ingredient aanwezig. Het verschil tussen DNA en een rotsblok is principieel gelijk aan het verschil tussen 2 atomen met 1mm afstand ertussen en 2 atomen met 2mm afstand ertussen. Het is een verschil van configuratie en kwantiteit van de ingredienten.
Precies!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:10 schreef JerryWesterby het volgende:
Het derde niveau is het bewustzijn. Hier wordt informatie volledig semantisch. Hier is sprake van een bewuste begrijper die de betekenis aan de informatie geeft. Die op basis van informatie kennis schept en die gebruikt voor het realiseren van doelen. Dit zijn allemaal geen eigenschappen van fysische dingen, maar van een nieuw soort realiteit die niet materieel is.
Hoezo zou reductionisme een drogredenatie zijn. Genen bevatten informatie en zijn reduceerbaar. Echter is het probleem met reductionisme dat als je te klein gaat kijken dat je teveel over het hoofd ziet. en het helemaal niet praktisch is waardoor je gewoon op een grotere schaal moet werken voor bepaalde processen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 17:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Precies!
En vanuit het perspectief van informatie zie je nog beter dat reductionisme een drogredenering is. Stellen dat alles altijd gereduceerd moet worden tot componenten en dat het laagste niveau altijd fundamenteel is is volledig arbitrair. Op het laagste niveau is alles zinloos. Daar bestaat geen betekenis en zijn er geen waarden. Dit wordt vervolgens gebruikt als legitimering voor een nihilistische, dehumaniserende en relativistische visie op de mens en de wereld van waarden en ideeen, (die dan immers ook zinloos zouden zijn). In werkelijkheid kan ieder niveau fundamenteel zijn. Ideeen zijn zo echt als echt is, en kunnen fysische verschijnselen veroorzaken.
Dus zijn zowel reductionisme als holisme drogredeneringen. Ieder niveau kan fundamenteel zijn. Niet alleen het laagste en niet alleen het hoogste. Het hangt er maar van af welk verschijnsel je wil verklaren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 23:45 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Reductionisme en holisme zijn gewoon verschillende perspectieven van mensen. Ze zijn niet perse goed of fout maar gewoon een andere manier van ernaar kijken. In wetenschap heb je echter beide nodig om een goed beeld te kunnen vormen. Voor een bepaald proces moet je naar de lager gelegen niveau's kijken en naar de hogere niveau's.
Nou dat moet je dan eens uitleggen. Volgens mij zijn ideeen op andere ideeen gebaseerd, en niet op molekulen. Ook al bestaat het brein uiteindelijk uit molekulen, ideeen staan daar volledig los van. Een beetje zoals genetische informatie volledig los staat van de molekulen waarin het geinstantieerd is, maar dan vele niveaus hoger.quote:Maar ik zie niet in dat ideeen niet volledig op moleculen gebaseerd kunnen zijn, terwijl ze ook gewoon nog een patroon volgen wat op een meer holistische wijze veel beter te verklaren is.
Dat is jouw mening, geen feit. Een mening waar ik het niet mee eens ben, en wel om deze reden:quote:Op zondag 9 oktober 2011 21:50 schreef JerryWesterby het volgende:
...
En hier hebben we het nog alleen over algoritmes. De werking van de hersenen is hoogstwaarschijnlijk niet beperkt tot algoritmes. Ons denken zit vol met originaliteit, inspiratie, plotseling begrip zonder redenering. Onze geest is creatief, en algoritmes niet.
Ja maar dat is wel gewoon electriciteit, dus het zijn geen rondzwevende 1 en 0 getallen. Hier ben ik het dus niet mee eens:quote:Een computer kan wel handelen naar de hand van informatie, zonder dat daar een bewuste waarneming van een mens voor nodig is.
Dat de informatie onafhankelijk van het medium is, kan best waar zijn, maar alleen omdat het zich in het bewustzijn van de waarnemer bevindt. Het is niet zo dat een DVD en een videoband een of ander extra emergent ingredient hebben.quote:Hofstadter geeft een mooi voorbeeld: een algoritme dat berekent of een getal een priemgetal is wordt uitgevoerd met circuits van achter elkaar gezette dominostenen. Omvallen is een 0, overeind blijven is een 1. De input is het getal 641. Uiteindelijk valt de laatste steen om. De vraag 'waarom?' is niet te beantwoorden met reductie, dus door een beschrijving te geven van wat er gebeurt met alle individuele dominostenen, die al of niet omvallen afhankelijk van wat er met hun buurman gebeurt. Dat is niet meer dan een historisch relaas, zonder verklaring.
De enige verklaring van waarom die laatste steen omvalt is omdat 641 een priemgetal is. Getallen en berekeningen zijn geen eigenschappen van dominostenen. Het zijn emergente eigenschappen, onafhankelijk van het medium of platform waarop het algoritme geinstantieerd wordt.
Stel ik heb een sensor die de hoeveelheid licht meet. De informatie van die sensor wordt door middel van gemoduleerde electrische signalen naar een chip gestuurd. Deze chip stuurt weer andere componenten aan aan de hand van de informatie die deze binnen kreeg. Daar is geen bewuste menselijke waarneming voor nodig, maar werken doet het wel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 13:24 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ja maar dat is wel gewoon electriciteit, dus het zijn geen rondzwevende 1 en 0 getallen. Hier ben ik het dus niet mee eens:
[..]
Dat de informatie onafhankelijk van het medium is, kan best waar zijn, maar alleen omdat het zich in het bewustzijn van de waarnemer bevindt. Het is niet zo dat een DVD en een videoband een of ander extra emergent ingredient hebben.
Het stuurt gewoon electrische impulsen door. Een bliksem doet dat ook. Een rotsblok ook.quote:Stel ik heb een sensor die de hoeveelheid licht meet. De informatie van die sensor wordt door middel van gemoduleerde electrische signalen naar een chip gestuurd. Deze chip stuurt weer andere componenten aan aan de hand van de informatie die deze binnen kreeg. Daar is geen bewuste menselijke waarneming voor nodig, maar werken doet het wel.
En je punt is? Bliksem is doorgaans niet ergens mee gemoduleerd he...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:00 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het stuurt gewoon electrische impulsen door. Een bliksem doet dat ook. Een rotsblok ook.
Het punt is dat informatie afhankelijk is van bewustzijn. Fysiek gezien zijn het gewoon elementaire deeltjes en fundamentele krachten.quote:En je punt is? Bliksem is doorgaans niet ergens mee gemoduleerd he...
Ik gaf je net een voorbeeld waar het handelen naar informatie niets te maken heeft met bewustzijnquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:08 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het punt is dat informatie afhankelijk is van bewustzijn. Fysiek gezien zijn het gewoon elementaire deeltjes en fundamentele krachten.
Gemoduleerd? Is ook maar een arbitrair begrip. Fysiek gezien is het (etc).
Jouw fototoestel heeft een bewustzijn?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:21 schreef Loppe het volgende:
Natuurlijk is informatie afhankelijk van bewustzijn. Vraag is, is een fundamentele kracht ook geen bewustzijn?
Ja, het is een deel van me.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:25 schreef ATuin-hek het volgende:
Jouw fototoestel heeft een bewustzijn?
Je gaf een voorbeeld van elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Als jij dit informatie wil noemen ga je gang, maar dan moet je ook een bliksem of een rots vol met informatie noemen.quote:Ik gaf je net een voorbeeld waar het handelen naar informatie niets te maken heeft met bewustzijnWat klopt daar volgens jou niet aan dan?
Nee, ik gaf een voorbeeld van hoe een computer kan reageren op informatie... Jij sleept er nu van alles en nog wat bij de haren bij. Natuurlijk gaat het uiteindelijk via de diverse natuurkundige krachten en deeltjes. Dat was het punt niet. Het punt is dat er geen menselijk bewustzijn voor nodig is. Jij haalt informatie en informatie drager zo te zien door elkaar.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:54 schreef o2011 het volgende:
[..]
Je gaf een voorbeeld van elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Als jij dit informatie wil noemen ga je gang, maar dan moet je ook een bliksem of een rots vol met informatie noemen.
Waarom noem je het dan toch informatie? En waarom een bliksem of rotsblok niet?quote:Jij sleept er nu van alles en nog wat bij de haren bij. Natuurlijk gaat het uiteindelijk via de diverse natuurkundige krachten en deeltjes.
Omdat het uit maakt wat ze doen! Heb je nooit met Lego gespeeld?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:06 schreef o2011 het volgende:
[..]
Waarom noem je het dan toch informatie? En waarom een bliksem of rotsblok niet?
Doen ze iets wat afwijkt van de fundamentele krachten dan?quote:Omdat het uit maakt wat ze doen! Heb je nooit met Lego gespeeld?
De individuele interacties niet nee. Hoe ze zich als groep gedragen, daar gaat het hier om!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:15 schreef o2011 het volgende:
[..]
Doen ze iets wat afwijkt van de fundamentele krachten dan?![]()
Tuurlijk is dat afhankelijk van de waarnemer. Daar is alleen niet per see bewustzijn voor nodig.quote:In amerika was er een spion die door een steen neer te leggen op een bepaalde plek in een park een boodschap doorgaf aan de russen. Bevat die steen dan plotsklaps een nieuw ingredient "informatie" wanneer de spion hem neerlegt (en niet wanneer een willekeurig ander persoon hem neerlegt en bekijkt) of is die informatie toch afhankelijk van de waarnemer?
Een rots is ook een "groep" deeltjes. Waarom zou die geen informatie bevatten?quote:De individuele interacties niet nee. Hoe ze zich als groep gedragen, daar gaat het hier om!
Dus rotsen bevatten ook informatie? En atomen?quote:Tuurlijk is dat afhankelijk van de waarnemer. Daar is alleen niet per see bewustzijn voor nodig.
Dat ligt er helemaal aan wat die groep doet, en of en hoe dat door wat geinterpreteerd wordt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:32 schreef o2011 het volgende:
[..]
Een rots is ook een "groep" deeltjes. Waarom zou die geen informatie bevatten?
Ze kunnen dienen als informatie dragers ja. Dat is niet helemaal hetzelfde.quote:Dus rotsen bevatten ook informatie? En atomen?
Inderdaad, bewustzijn dus.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:35 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat ligt er helemaal aan wat die groep doet, en of en hoe dat door wat geinterpreteerd wordt.
bewustzijn is dan fysiek ook niet meer dan bewegende deeltjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:08 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het punt is dat informatie afhankelijk is van bewustzijn. Fysiek gezien zijn het gewoon elementaire deeltjes en fundamentele krachten.
Gemoduleerd? Is ook maar een arbitrair begrip. Fysiek gezien is het (etc).
op een bepaald niveau is alles éénquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:25 schreef Mr.44 het volgende:
een fototoestel is een deel van jouw
heb je dat toestel laten implanteren?
Daarin heb je gelijk de ordening is van heel groot belang. Van die dominostenen kun je allerlei andere mogelijke algoritmes maken. de ordening is de meest verklarende factor. Echter zijn vrijwel alle biologische processen vermengt met andere processen en zijn ze niet perfect en worden ze gemakkelijk verstoort. Vandaar dat de bouwstenen tot tersprake komen omdat ze sterk beinvloed kunnen worden door andere chemische stoffen zoals je dus ziet bij drugs.quote:Op zondag 9 oktober 2011 21:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dus zijn zowel reductionisme als holisme drogredeneringen. Ieder niveau kan fundamenteel zijn. Niet alleen het laagste en niet alleen het hoogste. Het hangt er maar van af welk verschijnsel je wil verklaren.
[..]
Nou dat moet je dan eens uitleggen. Volgens mij zijn ideeen op andere ideeen gebaseerd, en niet op molekulen. Ook al bestaat het brein uiteindelijk uit molekulen, ideeen staan daar volledig los van. Een beetje zoals genetische informatie volledig los staat van de molekulen waarin het geinstantieerd is, maar dan vele niveaus hoger.
Hofstadter geeft een mooi voorbeeld: een algoritme dat berekent of een getal een priemgetal is wordt uitgevoerd met circuits van achter elkaar gezette dominostenen. Omvallen is een 0, overeind blijven is een 1. De input is het getal 641. Uiteindelijk valt de laatste steen om. De vraag 'waarom?' is niet te beantwoorden met reductie, dus door een beschrijving te geven van wat er gebeurt met alle individuele dominostenen, die al of niet omvallen afhankelijk van wat er met hun buurman gebeurt. Dat is niet meer dan een historisch relaas, zonder verklaring.
De enige verklaring van waarom die laatste steen omvalt is omdat 641 een priemgetal is. Getallen en berekeningen zijn geen eigenschappen van dominostenen. Het zijn emergente eigenschappen, onafhankelijk van het medium of platform waarop het algoritme geinstantieerd wordt. Dat kunnen dominostenen zijn, maar ook electronische circuits of hersencellen. En hier hebben we het nog alleen over algoritmes. De werking van de hersenen is hoogstwaarschijnlijk niet beperkt tot algoritmes. Ons denken zit vol met originaliteit, inspiratie, plotseling begrip zonder redenering. Onze geest is creatief, en algoritmes niet.
Ik heb je toch al een voorbeeld gegeven waarbij dat niet nodig is... Niets geen 'dus' dus.quote:
Ja OK. Op een bepaald niveau is dit gesprek zinloos.quote:
Je voorbeeld had bewustzijn nodig. Wat bedoel je anders met "interpretatie"?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 01:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik heb je toch al een voorbeeld gegeven waarbij dat niet nodig is... Niets geen 'dus' dus.
Vraagje: Wat doe je hier? Je lijkt je namelijk niets aan te trekken van wat anderen schrijven.
bewegende deeltjes vind je overal in het universum. Bewustzijn ook?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
bewustzijn is dan fysiek ook niet meer dan bewegende deeltjes
is dat en nuttig standpunt om in te nemen? nee
is het waar? op een bepaald niveau
als we het over leven of andere emergerende fenomenen in dit universum hebben zeg jij dat ze enkel uit bewegende deeltjes bestaan en er niet zoiets bestaat als emergentie.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 06:42 schreef o2011 het volgende:
[..]
bewegende deeltjes vind je overal in het universum. Bewustzijn ook?
Ik heb er geen problemen mee hoor, maar het idee dat bewustzijn overal is waar bewegende deeltjes zijn, is wel in conflict met het idee dat bewustzijn alleen in hersenen zit.quote:als we het over leven of andere emergerende fenomenen in dit universum hebben zeg jij dat ze enkel uit bewegende deeltjes bestaan en er niet zoiets bestaat als emergentie.
waarom zou het anders zijn voor bewustzijn.
we hebben ook buiten deze planeet geen leven gevonden.
Niemand heeft dat idee ook maar geopperd. Het is wel erg gemakkelijk discussiëren als je eerst zelf verzint wat de ander zegtquote:Op woensdag 12 oktober 2011 08:47 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ik heb er geen problemen mee hoor, maar het idee dat bewustzijn overal is waar bewegende deeltjes zijn, is wel in conflict met het idee dat bewustzijn alleen in hersenen zit.
Emergentie bestaat niet, daarom is leven ook gewoon bewegende deeltjes, omdat er niets extras verschenen is.
Jouw foto toestel heeft bewustzijn nodig om te functioneren?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 06:41 schreef o2011 het volgende:
[..]
Je voorbeeld had bewustzijn nodig. Wat bedoel je anders met "interpretatie"?
Ik denk het wel tuinhek, de QM is al enkele decennia aan het bewijzen dat (ze noemen het nu nog erkenntnis) dat zonder deze 3e kracht materie niet bestaat, zo rond 1930 dacht ik, maar ik kan er 10 of 20 jaar naast zitten.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 09:08 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Jouw foto toestel heeft bewustzijn nodig om te functioneren?
Hmm goede variant op het lorem ipsum.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 09:14 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Ik denk het wel tuinhek, de QM is al enkele decennia aan het bewijzen dat (ze noemen het nu nog erkenntnis) dat zonder deze 3e kracht materie niet bestaat, zo rond 1930 dacht ik, maar ik kan er 10 of 20 jaar naast zitten.
Je moet wel, zoals ieder tib lama weet, beseffen dat deze wereld in grote mate een illusie is, dat heeft dan weer te maken met het feit dat we hier in een grove bewustzijnsvorm leven in een grofstoffelijke wereld. Je droom is al iets subtieler om je op weg te helpen, je ervaart soms je lichaam, maar echt schade oplopen lijkt niet te kunnen. Omdat het niet grofstoffelijk is, dit is maar een heel klein begin van de op aarde aanwezige kennis hieromtrent. Er is echter maar 1 blokkade richting deze kennis, en dat is het halsstarrig idee dat buddism een religie is.
Okee de 2e kan trots zijn.
Komt dat dan door die lsd van je? Ik heb respect voor de uberwetenschappelijke benadering hier, alleen lijkt het te zijn dat er nog steeds niets WEZENLIJKS nieuws ontdekt wordt, alleen het bewijzen van de juistheid van Boeddha"s leer, dus wat nou lorem ipsem.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 10:55 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Hmm goede variant op het lorem ipsum.
wellus:quote:Niemand heeft dat idee ook maar geopperd.
Dus geen emergentie en wel bewustzijn = bewgende deeltjes.quote:als we het over leven of andere emergerende fenomenen in dit universum hebben zeg jij dat ze enkel uit bewegende deeltjes bestaan en er niet zoiets bestaat als emergentie.
waarom zou het anders zijn voor bewustzijn.
Nee.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:50 schreef o2011 het volgende:
[..]
wellus:
[..]
Dus geen emergentie en wel bewustzijn = bewgende deeltjes.
Het = teken werkt beide kanten op.
Als levende objecten bestaan uit bewegende deeltjesquote:Op woensdag 12 oktober 2011 08:47 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ik heb er geen problemen mee hoor, maar het idee dat bewustzijn overal is waar bewegende deeltjes zijn, is wel in conflict met het idee dat bewustzijn alleen in hersenen zit.
Emergentie bestaat niet, daarom is leven ook gewoon bewegende deeltjes, omdat er niets extras verschenen is.
Met "koe" bedoel je bewegende deeltjes? (zonee wat dan)quote:Nee.
Een koe is een dier betekent niet dat alle dieren koeien zijn
De wetenschap heeft vastgesteld waar het op het kleinste niveau uit bestaat. De termen "rots" "leven" "mensen" zijn daarom redundant. De claim "alle mensen zijn rotsen" is inderdaad incorrect, maar de term "zowel rotsen als mensen bestaan uit deeltjes" is correct. Dat laatste is wat ik zeg.quote:Als levende objecten bestaan uit bewegende deeltjes
en rotsen bestaan uit bewegende uit bewegende deeltjes
dan kan je nog niet zeggen dat een rots leeft
of dat alle mensen rotsen zijn.
Als alles in de verzameling [A-Z] bestaat uit deeltjes, en deeltjes bestaan uit niets kleiners dan zichzelf, dan kan je van A, B, C, Q, R, etc. zeggen dat die ook uit deeltjes bestaan. Je kan inderdaad niet zeggen dat B uit Q bestaat, maar dat doe ik ook niet. Ik heb het namelijk consistent over het kleinste niveau, de deeltjes.quote:Als A een onderdeel van verzameling C is
en B een onderdeel van verzameling C is
betekend dat niet automatisch dat A gelijk is aan B
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |