abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:03:36 #226
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_102752487
Ik denk dat het onmogelijk is met algoritmes. Douglas Hofstadter zoekt het in de richting van eindeloze feedback lussen in 'I am a Strange Loop'. Misschien dat zo een 'ik' ontstaat, en misschien niet, maar bewuste ervaring is nog weer iets heel anders.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:07:39 #227
339669 JerryWesterby
pi_102752699
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Waarom kan een volledig algoritmisch systeem niet creatief zijn.
Kijk enkel naar alle vormen die evolutie heeft voortgebracht.
Dat is meer de creativiteit van de trial and error door een complex systeem. Het is al een heel stuk creatiever dan dode materie die zich gedraagt volgens simpele natuurwetten, maar ook weer ver verwijderd van menselijke creativiteit, inzicht ed.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_102752723
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:03 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik denk dat het onmogelijk is met algoritmes. Douglas Hofstadter zoekt het in de richting van eindeloze feedback lussen in 'I am a Strange Loop'. Misschien dat zo een 'ik' ontstaat, en misschien niet, maar bewuste ervaring is nog weer iets heel anders.
misschien dat zo een ik ontstaat, maar een bewust er is iets anders.
zijn er geen bewuste ervaringen en vooral zelfbewuste ervaringen nodig om een ik te maken?
pi_102752835
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:43 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Die vragen heb ik hier zelf ook meerdere malen gesteld. Bijvoorbeeld in de vorm van de electronische Swaab, of de Swaab die gesimuleerd werd door een mierenvolk.

Als je er van uit gaat dat het brein volledig algoritmisch is moet het antwoord op vraag 1 ja zijn. Het antwoord op de tweede vraag wordt dan nee, dat kan ik me niet voorstellen. Algoritmes zijn immers vaste procedures die steeds hetzelfde doen. Algoritmes worden zich niet bewust van zichzelf. Ze zijn ook niet creatief etc.
Aangezien we zelf wel bewust zijn zal het brein dus niet volledig algoritmisch zijn. Dan wordt het antwoord op vraag 1 alsnog nee.
De vraag wordt dan, wat is er zo bijzonder aan breinen? Een speciale functie die gebruik maakt van kwantumeffecten, die niet algoritmisch zijn?
Misschien moet je zeggen dat het bijzondere het bewustzijn is, dat in dat geval dus niet door het brein geproduceerd wordt maar waarmee het in staat is te interacteren.
Oef... het idee dat quantumeffecten verantwoordelijk zijn voor bewustzijn, als dat is wat je hier beweert, kan ik toch niet helemaal serieus nemen. Als er iets is waar wij geen controle over hebben is het dat. En je maakt mij niet wijs dat quantumeffecten zelf bewust of intelligent zijn.

Maar een groot voorvechter van dit idee is Stuart Hameroff:

Met name de reactie van Lawrence Krauss in de 3e video vind ik erg grappig. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_102752897
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:07 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Dat is meer de creativiteit van de trial and error door een complex systeem. Het is al een heel stuk creatiever dan dode materie die zich gedraagt volgens simpele natuurwetten, maar ook weer ver verwijderd van menselijke creativiteit, inzicht ed.
gaat er aan inzicht niet jarenlang trial en error vooraf.
In het begin als een klein kind die maar niet begrijpt waarom hij het vierkante blokje niet door het ronde gaatje heen kan proppen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:12:45 #231
339669 JerryWesterby
pi_102752973
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oef... het idee dat quantumeffecten verantwoordelijk zijn voor bewustzijn, als dat is wat je hier beweert, kan ik toch niet helemaal serieus nemen. Als er iets is waar wij geen controle over hebben is het dat. En je maakt mij niet wijs dat quantumeffecten zelf bewust of intelligent zijn.
Nee, inderdaad niet voor bewustzijn, meer voor creativiteit en vrije wil.
pi_102753119
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:12 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee, inderdaad niet voor bewustzijn, meer voor creativiteit en vrije wil.
Deze cartoon slaat wat dat betreft de spijker op z'n kop:

Als je gaat nadenken over deze claim kom je hopeloos in de knoop.

Met dank aan Daniel Dennett:

pi_102753224
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar een groot voorvechter van dit idee is Stuart Hameroff:

Sir Roger Penrose is er ook 1 en die is wat(understatement) serieuzer te nemen dan die sik die er geen spijt van had in "what the bleeb do we know" te zitten
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:17:09 #234
339669 JerryWesterby
pi_102753245
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:02 schreef o2011 het volgende:
Ik geloof niet zo in "emergente krachten". Met name niet omdat ik geen natuurlijke voorbeelden van heb gezien. En dan is dan weer lastig voor de claim dat bewustzijn een emergent iets van de hersenen is. Als men iets claimt wat nergens in de natuur voorkomt, dan lijkt mij dat een bovennatuurlijke verklaring, dus niet iets wat erg geloofwaardig is. Vandaar dat ik ook niet geloof dat bewustzijn door de hersenen geproduceerd wordt.
Of bewustzijn emergent is weten we inderdaad niet, omdat we niet weten wat het is. Ik denk zelf dat hoogstens de manifestatie van bewustzijn (in breinen) emergent is. Het bewustzijn zelf was er misschien altijd al.

Ik ben het overigens niet met je eens dat emergentie niet bestaat. Een werkelijk emergent verschijnsel is iets dat onmogelijk gereduceerd kan worden tot het gedrag van de elementen waaruit het tevoorschijn komt. Dus niet alleen omdat er zoveel details zijn dat we het niet meer kunnen volgen (zoals bij gasdruk, dat is niet meer dan de optelsom van het gedrag van alle deeltjes die opbotsen tegen andere deeltjes), maar in principe. Hierdoor krijgt zo'n verschijnsel zijn eigen gedragswetten. Die zijn niet in strijd met de wetten van het ondergelegen niveau, maar kunnen er ook niet toe gereduceerd worden. Zinvolle verklaringen op het emergente niveau kunnen alleen gegeven worden in termen van verschijnselen op dat niveau zelf.

Genetische code is een mooi voorbeeld van emergentie. Een verklaring voor waarom een bepaald genoom is zoals het is, is niet te geven in termen van de DNA molekulen waar het uit bestaat. De code is geen eigenschap van de molekulen. Die zijn alleen maar een opslagmedium. De verklaring is alleen te geven in termen van natuurlijke selectie, evolutie, aanpassing ed. In feite is de hele biologie emergent. De verklaring waarom een hart doet wat het doet is niet te geven op het niveau van cellen. Op dat niveau is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om onderscheid te maken tussen 'kloppende geluiden maken' als verklaring en 'bloed rondpompen' als verklaring. De enige manier om dat onderscheid te maken is door te kijken naar de functie van het hart in het lichaam. Dat is in dit geval het juiste emergentieniveau dat de fundamentele verklaring bevat. Reductionisme is dus fout.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:23:49 #235
339669 JerryWesterby
pi_102753598
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze cartoon slaat wat dat betreft de spijker op z'n kop:

[ afbeelding ]

Als je gaat nadenken over deze claim kom je hopeloos in de knoop.

Met dank aan Daniel Dennett:

Nou, ik denk dus niet dat chemische processen bepalen wat we doen. Het instorten van de golffunctie is iets heel anders dan een chemisch proces. Het is niet deterministisch en niet causaal.
De cartoon slaat juist op mensen die én zeggen: 'wij zijn ons brein/chemische processen' en toch vast willen houden aan vrije wil, zoals Daniel Dennett.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 06-10-2011 08:08:19 ]
pi_102753922
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:23 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nou, ik denk dus niet dat chemische processen bepalen wat we doen. Het instorten van de golffunctie is iets heel anders dan een chemisch proces. Het is niet deterministisch en niet causaal.
En niet intelligent, en niet bewust, en niet creatief.

Het idee dat de quantumwereld niet deterministisch en niet causaal is is overigens niet triviaal en inherent onbewijsbaar. Het enige dat je ervan kunt zeggen is dat de quantumfysica verantwoordelijk is voor de meest nauwkeurige voorspellingen uit de geschiedenis van de wetenschap. En daarmee is het idee dat de quantumwereld verantwoordelijk zou zijn voor creativiteit uitermate onaannemelijk.
pi_102753970
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:23 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Dat kan ook betekenen dat er een gat zit in onze kennis over de structuur van het heelal op die schaal of het kan een meetprobleem zijn.
Daarbij geeft de QM de meest nauwkeurige voorspellingen die we hebben waardoor het niet deterministisch zijn op grotere schaal ook wel weer meevalt.

Maar het zou een kleine factor kunnen zijn
samen met alle ander soorten van ruis die mogelijk zijn in en om de hersenen.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 08:02:20 #238
339669 JerryWesterby
pi_102761649
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

En niet intelligent, en niet bewust, en niet creatief.

Het idee dat de quantumwereld niet deterministisch en niet causaal is is overigens niet triviaal en inherent onbewijsbaar. Het enige dat je ervan kunt zeggen is dat de quantumfysica verantwoordelijk is voor de meest nauwkeurige voorspellingen uit de geschiedenis van de wetenschap. En daarmee is het idee dat de quantumwereld verantwoordelijk zou zijn voor creativiteit uitermate onaannemelijk.
Alleen de waarschijnlijkheiden zijn nauwkeurig te berekenen, niet wat het uiteindelijk wordt. Als het bewustzijn dat laatste zou kunnen manipuleren, via kwantumtoestanden in het brein, dan zou dat een manier kunnen zijn waarop het bewustzijn het lichaam kan besturen.

Maar goed, ik zeg niet dat ik het weet. Ik zeg juist dat niemand het weet. Wat volgens mij duidelijk is is dat de gangbare simplistische reductionistisch-materialistische 'wij zijn ons brein' theorieen niet voldoen en leiden tot onzinnige dingen als mensen zonder vrije wil en mierenvolken die denken dat ze Dick Swaab zijn. Er is dus een nieuwe theorie nodig.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 09:03:19 #239
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102762454
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 20:30 schreef o2011 het volgende:

[..]

Jawel hoor, daarom heb ik het ook over fundamentele interacties:

In particle physics, fundamental interactions (sometimes called interactive forces) are the ways that elementary particles interact with one another. An interaction is fundamental when it cannot be described in terms of other interactions. The four known fundamental interactions, all of which are non-contact forces, are electromagnetism, strong interaction, weak interaction (also known as "strong" and "weak nuclear force" respectively) and gravitation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_interaction
Dat doe je idd, terwijl dat niet de interacties zijn waar het hier om gaat.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_102763054
quote:
Dat de bewegende deeltjes waaruit het gas bestaat zich bevinden binnen in een verzameling andere bewegende deeltjes die zich samen gedragen als een vaste stof.
Daardoor zitten er meer deeltjes per maatinhoud binnen die afgeschermde omgeving dan buiten de afgeschermde omgeving en dat noemen we een drukverschil.
Zwaartekracht is ook een van de fundamentele interacties. Elk deeltje in het universum "bevindt zich in een verzameling". Een "vaste stof" is een arbitraire term die wij mensen gebruiken wanneer deeltjes op een bepaalde manier bewegen. Het zijn dus nog steeds gewoon bewegende deeltjes en niets meer dan dat.
pi_102763105
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:03 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat doe je idd, terwijl dat niet de interacties zijn waar het hier om gaat.
Het zijn de enige interacties die de wetenschap tot nu toe ontdekt heeft. Als jij het over nog andere interacties hebt dan die, dan is dat wetenschappelijk dus niet te onderbouwen.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 09:38:46 #242
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102763190
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:35 schreef o2011 het volgende:

[..]

Het zijn de enige interacties die de wetenschap tot nu toe ontdekt heeft. Als jij het over nog andere interacties hebt dan die, dan is dat wetenschappelijk dus niet te onderbouwen.
Dit gepost op een forum kan je ook best een interactie noemen hoor ;) Of wil je dat echt helemaal uit gaan schrijven in de interacties van alle deeltjes en energie pakketjes die er bij betrokken zijn? Dat gaat nml niet.
Onikaan ni ov dovah
pi_102763488
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:17 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Of bewustzijn emergent is weten we inderdaad niet, omdat we niet weten wat het is. Ik denk zelf dat hoogstens de manifestatie van bewustzijn (in breinen) emergent is. Het bewustzijn zelf was er misschien altijd al.

Ik ben het overigens niet met je eens dat emergentie niet bestaat. Een werkelijk emergent verschijnsel is iets dat onmogelijk gereduceerd kan worden tot het gedrag van de elementen waaruit het tevoorschijn komt. Dus niet alleen omdat er zoveel details zijn dat we het niet meer kunnen volgen (zoals bij gasdruk, dat is niet meer dan de optelsom van het gedrag van alle deeltjes die opbotsen tegen andere deeltjes), maar in principe. Hierdoor krijgt zo'n verschijnsel zijn eigen gedragswetten. Die zijn niet in strijd met de wetten van het ondergelegen niveau, maar kunnen er ook niet toe gereduceerd worden. Zinvolle verklaringen op het emergente niveau kunnen alleen gegeven worden in termen van verschijnselen op dat niveau zelf.

Genetische code is een mooi voorbeeld van emergentie. Een verklaring voor waarom een bepaald genoom is zoals het is, is niet te geven in termen van de DNA molekulen waar het uit bestaat. De code is geen eigenschap van de molekulen. Die zijn alleen maar een opslagmedium. De verklaring is alleen te geven in termen van natuurlijke selectie, evolutie, aanpassing ed. In feite is de hele biologie emergent. De verklaring waarom een hart doet wat het doet is niet te geven op het niveau van cellen. Op dat niveau is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om onderscheid te maken tussen 'kloppende geluiden maken' als verklaring en 'bloed rondpompen' als verklaring. De enige manier om dat onderscheid te maken is door te kijken naar de functie van het hart in het lichaam. Dat is in dit geval het juiste emergentieniveau dat de fundamentele verklaring bevat. Reductionisme is dus fout.
Zelfs al kan je de exacte verklaring van een patroon niet geven, dan nog bestaat wetenschappelijk gezien DNA uit gewone fysieke ingredienten. Er is geen kwalitatief ander ingredient aanwezig. Het verschil tussen DNA en een rotsblok is principieel gelijk aan het verschil tussen 2 atomen met 1mm afstand ertussen en 2 atomen met 2mm afstand ertussen. Het is een verschil van configuratie en kwantiteit van de ingredienten.

Ik ben het ermee eens dat er voor organismen momenteel geen reductionistische verklaring is en het lijkt me ook sterk dat die er ooit zou komen. Het lastige zit volgens mij in de natuurlijke selectie. Dit is gedreven door het gedrag van organismen (zelfs bij de kleinste levensvorm) en we weten dat bij tenminste sommige organismen (de mens) dat bewustzijn dit gedrag beinvloedt.

Overigens zeg ik niet dat reductionisme klopt, maar ik zeg wel dat ALS mensen naar de wetenschap kijken en daar hun mening over de hersenen en bewustzijn op baseren, dat ze dan niet rationeel kunnen beargumenteren dat bewustzijn tot de hersenen beperkt is. Het enige dat wel in die richting wijst zijn gevallen van bewusteloosheid zoals bij knockout gaan, anesthesie, doodgaan, etc. Maar dat zijn nou net weer anecdotes en geen fysieke feiten.
pi_102763531
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:38 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dit gepost op een forum kan je ook best een interactie noemen hoor ;) Of wil je dat echt helemaal uit gaan schrijven in de interacties van alle deeltjes en energie pakketjes die er bij betrokken zijn? Dat gaat nml niet.
Het is sociaal gezien inderdaad erg handig om er allemaal nieuwe woorden voor de gebruiken. Maar dat we een nieuw woord gebruiken betekent dus niet dat er dus een nieuwe fysieke kracht ontstaan is.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:02:16 #245
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102763700
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:55 schreef o2011 het volgende:

[..]

Het is sociaal gezien inderdaad erg handig om er allemaal nieuwe woorden voor de gebruiken. Maar dat we een nieuw woord gebruiken betekent dus niet dat er dus een nieuwe fysieke kracht ontstaan is.
Dat is dan ook niet nodig...
Onikaan ni ov dovah
pi_102763873
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:02 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet nodig...
wat is niet nodig?
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:10:04 #247
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102763890
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:09 schreef o2011 het volgende:

[..]

wat is niet nodig?
Er van uit gaan dat je een nieuwe fundamentele kracht nodig hebt.
Onikaan ni ov dovah
pi_102763945
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:10 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Er van uit gaan dat je een nieuwe fundamentele kracht nodig hebt.
Dus je geeft toe dat er geen nieuwe interacties emergeren(of hoe je het ook noemt)?
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:18:39 #249
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102764120
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:11 schreef o2011 het volgende:

[..]

Dus je geeft toe dat er geen nieuwe interacties emergeren(of hoe je het ook noemt)?
Zucht... Nee dat zeg ik niet.
Onikaan ni ov dovah
pi_102764161
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:18 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Zucht... Nee dat zeg ik niet.
Je zegt het niet maar je denkt het wel ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')