abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102137307
Isegrim, beterschap nog. Ik wist eigenlijk niet dat straalkanker echt te genezen was.
pi_102137432
Er doen allerlei verhalen de ronde over straalkanker. Het woord klinkt dramatischer dan het is.

Straalkanker is geen kanker maar een ontsteking. Heel zelden moet een paard worden opgegeven wegens straalkanker. Vaak genezen paarden, vaak ook niet, maar kunnen ze er prima mee leven. Kwestie van goed onder controle houden. Finnegan heeft nergens last van, geen pijn. Hij is nu aan de prednison en wordt 2x per week uitgesneden. Dit gaan we een poosje (maand of twee) volhouden om te kijken of we het helemaal weg kunnen krijgen. Zo niet, dan wordt het een kwestie van blijvend goed in de gaten houden. Maar last heeft hij er dus niet van. Een paard kán er wel pijn van krijgen en kreupel van worden, maar dat hoeft dus niet. Bij Fin woekert het gelukkig niet snel, dus het is goed in toom te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 19-09-2011 14:17:43 ]
pi_102137640
Er is veel te behandelen tegenwoordig.
Ik weet nog dat mijn merrie een hoefscheur had die mooi glimlachte richting de kroonrand(oude, onbehandelde hoefzweer).
Hele verhalen over horror-uitkomsten hebben we aan moeten horen, een heel aantal waren ervan overtuigd dat een enkeltje slager de enige uitkomst zou zijn.

De hoefsmeden bij de kliniek dachten er anders over, die vonden het wel meevallen en zeiden dat het heel goed te behandelen was.
Ze heeft een weekje op dat kleine stukje moeten staan, daarna nog een tijd voorzichtig met harde ondergronden, maar 3 maanden later was er niets meer waar we rekening mee hoefde te houden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 19 september 2011 @ 14:25:55 #4
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_102138129
Ah, nieuw topic.

Ik zit naast de stal van m'n paard in het zonnetje en ik word aan alle kanten driftig besnuffeld :').
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_102138791
Je telefoon wordt tenminste niet opgegeten, dat is al heel wat ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_102139691
@ Isegrim, het leek inderdaad best goed te gaan. Hopen dat dat ook zo blijft!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_102139782
Zou de volgende TS er een reeksje van willen maken? ;)
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_102145155
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:17 schreef Tamashii het volgende:
@ Isegrim, het leek inderdaad best goed te gaan. Hopen dat dat ook zo blijft!
Hij heeft er tot nu toe überhaupt weinig last van gehad. Ergens maakt dat het vervelender, want hij snapt niet waarom hij op stal staat. Hij heeft ook eens met een flinke hoefzweer op stal gestaan en toen was hij blij dat hij rust had en niet hoefde te lopen. Maar nu voelt hij zich verder prima, dus is denk ik lastiger voor hem. Maar hij mag hopelijk gauw weer de gewenningsstal in. :)
pi_102145378
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2011 15:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zou de volgende TS er een reeksje van willen maken? ;)
Daar heb ik op geklikt. Ik kreeg dezelfde titel (met 14 ipv 13) en de OP uit het vorige topic. Dat krijg je alleen als je nieuw deel openen aan klikt, dus weet niet wat er is misgegaan.

Het was mij niet eens opgevallen, maar hiervoor moet je in fb zijn daar kunnen ze er iets aan doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2011 17:44:41 ]
pi_102145587
Volgens mij als het nog geen 'officiële' reeks is, moet een modje het de eerste keer doen ofzo.
  maandag 19 september 2011 @ 18:06:45 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_102146272
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:48 schreef erodome het volgende:
Je telefoon wordt tenminste niet opgegeten, dat is al heel wat ;)
Hij heeft het wel geprobeerd :7.
  donderdag 22 september 2011 @ 10:24:50 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_102253231
Sinds een week ben ik weer aan het rijden omdat Rio meer dan twee weken stil heeft gestaan omdat hij aan het hoesten was.

Nu zit het zo, hij had voor een paard een relatief aparte hoest, alsof er wat in zijn keel vast zat. Hij heeft twee weken met een middeltje van de DA op stal gestaan. En na een week ging het heel goed, de tweede week nog een kuchje gehoord en hem daarom nog een derde week stil laten staan waaron hij niks gehoest heeft.

Nu ben ik afgelopen weekend begonnen met rijden. Heel rustig, veel stappen, weinig draven en geen galop. Nu, wanneer meneer zich opwindt, begint hij weer te hoesten. Niet zoals het was, maar toch wel hoesten. Maar alleen als hij zich opwindt. Dat probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen, maar helemaal lukt dat niet.

Wat moet ik hier nu mee -O-. Ik kan hem wel weer een paar weken stil zetten, maar op stal, in de weide en onder het zadel doet hij niks, alleen dus als hij zich opwindt. Zouden het naweeen zijn van het hoesten of kan ik er beter weer een dierenarts bij halen?
pi_102290595
Ik zou zeker de DA even bellen en even vragen of het naweeen zijn of niet.
Zou hem niet stil zetten als hij verder niet steeds hoest, maar gewoon heel rustig weer wat gaan doen, maar wel zover mogelijk zien te verkomen dat hij weer gaat hoesten.

Maar goed, ik ben dan vaak ook erg voorzichtig met dit soort zaken, dan denk ik bij mezelf bellen kan geen kwaad, dan weet ik daarna of het nodig is dat de dierenarts nog komt.
  vrijdag 23 september 2011 @ 10:40:05 #14
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_102291569
Ik heb inderdaad gisteren de DA gebeld en het hem voorgelegd. Hij denkt dat het naweeen zijn, juist alleen omdat hij het doet als hij zich opwindt (dan krult hij zich helemaal op in de hals.

Ik heb met hem afgesproken gewoon te rijden (wel met beleid) en als Rio eind volgende week nog steeds hoest, komt hij langs :).
pi_102291957
Hopen dan maar dat het niet nodig is dat de dierenarts weer komt, rio een sjaaltje om en weer lekker wat gaan doen ;)
pi_102369660
Psychopaard vandaag. :') Blokje om wezen fietsen, ging allemaal prima, hij was alleen wat traag. Zijn we bijna bij stal, wordt 'ie ineens hélemaal maf. Staart omhoog à la arabier (doet hij echt nooit! :o ), kop erop, dribbelen. Dus ik roep 'm tot de orde en hij begint weer wat normaler te lopen, sprint 'ie er ineens als een idioot vandoor, in volle rengalop, er was echt geen houden aan. Vervolgens de hele kudde in de hit actief in rep en roer, halve stampede. :')

Gelukkig geen ongelukken, hij is zo 't stalterrein op gerend en daar stonden ze al op 'm te wachten want ze hadden gezien dat hij voorbij kwam denderen aan de andere kant van de sloot. :')

En waar 't nou door kwam? :? In het landje waar we voorbij kwamen was een paardje flink uit z'n dak aan het gaan, maar normaal reageert hij daar niet echt op... Hij was echt compleet bezweet, schuim stond 'm op de borst.
  FOK!fotograaf zondag 25 september 2011 @ 23:51:31 #17
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_102384618
tvp, omdat ik meer meelees dan post :P
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  maandag 26 september 2011 @ 15:38:55 #18
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_102400156
Rio heeft een AB-kuurtje van de dierenarts gekregen. Lichte infectie aan de luchtwegen :).
pi_102455550
Wat hebben wij toch een tof paard. *O*

Toen wij hem ruim een jaar geleden ophaalden, wilde hij écht de trailer niet op. Met veel geduld stond hij er na drie kwartier toch op.

Dus toen een stalgenoot aanbood om Fin & mij a.s. maandag naar het strand toe te rijden, zei ik dat ik dan eerst wel ff wilde oefenen met de trailer (hij is sinds het ophalen nooit meer in een trailer geweest).

Dus vandaag trailer neergezet om te oefenen. Clicker in de aanslag, emmer brokjes in de aanslag, spannend spannend...!

Loopt 'ie er meteen zonder enige aarzeling op. :') :D *O* Ik heb 'm er drie keer opnieuw op gezet, geen enkel probleem, volkomen relaxed. O+

Toch wel ergens goed voor, al dat grondwerk. ;)
pi_102463785
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 21:22 schreef Isegrim het volgende:
Wat hebben wij toch een tof paard. *O*

Toen wij hem ruim een jaar geleden ophaalden, wilde hij écht de trailer niet op. Met veel geduld stond hij er na drie kwartier toch op.

Dus toen een stalgenoot aanbood om Fin & mij a.s. maandag naar het strand toe te rijden, zei ik dat ik dan eerst wel ff wilde oefenen met de trailer (hij is sinds het ophalen nooit meer in een trailer geweest).

Dus vandaag trailer neergezet om te oefenen. Clicker in de aanslag, emmer brokjes in de aanslag, spannend spannend...!

Loopt 'ie er meteen zonder enige aarzeling op. :') :D *O* Ik heb 'm er drie keer opnieuw op gezet, geen enkel probleem, volkomen relaxed. O+

Toch wel ergens goed voor, al dat grondwerk. ;)
Haha echt geweldig dit :D
pi_102464148
Ik was er superblij mee, had het echt niet verwacht en dacht wel wat overredingskracht nodig te zullen hebben. :Y
pi_102488812
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 23:57 schreef Isegrim het volgende:
Ik was er superblij mee, had het echt niet verwacht en dacht wel wat overredingskracht nodig te zullen hebben. :Y
Je moet gewoon visualiseren dat het in 1x goed gaat, dat vangt ie op en dan denkt ie Hee, zo kan het ook :D Naja, iets dergelijks maar je snapt mn punt O-)
pi_102492145
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Psychopaard vandaag. :') Blokje om wezen fietsen, ging allemaal prima, hij was alleen wat traag. Zijn we bijna bij stal, wordt 'ie ineens hélemaal maf. Staart omhoog à la arabier (doet hij echt nooit! :o ), kop erop, dribbelen. Dus ik roep 'm tot de orde en hij begint weer wat normaler te lopen, sprint 'ie er ineens als een idioot vandoor, in volle rengalop, er was echt geen houden aan. Vervolgens de hele kudde in de hit actief in rep en roer, halve stampede. :')

Gelukkig geen ongelukken, hij is zo 't stalterrein op gerend en daar stonden ze al op 'm te wachten want ze hadden gezien dat hij voorbij kwam denderen aan de andere kant van de sloot. :')

En waar 't nou door kwam? :? In het landje waar we voorbij kwamen was een paardje flink uit z'n dak aan het gaan, maar normaal reageert hij daar niet echt op... Hij was echt compleet bezweet, schuim stond 'm op de borst.
Dat heb ik ook een keer gehad en wat de oorzaak nou was? Misschien die vrouw met het kinderzitje achterop. Altijd een reden om je van je beste kant te laten zien.
Het was stiekem wel leuk om te zien, want ze ging echt showen met haar staart zowat verticaal.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_102492228
Dit was ook best tof om te zien, en te horen vooral, die hoeven op het betonweggetje, kataklop, kataklop!
pi_102504732
Zo ooit een jogger in het bos tegengekomen die zich in heel fel geel had gehuld.
Alhoewel er vaak zat joggers lopen was dit blijkbaar erg verdacht, ben toen maar even afgestapt snel.
Zag die jogger echt kijken van tjee weer zo'n paard dat niet netjes is ;) Loop je daar met je normaal erg brave paard ;)
pi_102505026
Merk trouwens wel vaker dat paarden op geel reageren.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_102505339
Geel kunnen ze goed zien en met hun manier van kijken zien ze dingen soms wat anders als wij ;)
Zoals bv een streep op de weg waar ze overheen springen, of een schaduw, hun weten gewoon niet of het diep of wat hoger is op dat moment, daarom springen ze als ze niet de tijd krijgen om er even rustig naar te kijken en aan te raken.

Ze zijn als prooidier erg gevoelig op veranderingen, bewegingen en kleuren, zo kan bv een omgezaagde boom voor heel wat drukte zorgen, juist omdat het anders is en dan ook nog zo'n licht vlak van de zaagsnede erbij komt.
Het instinct zegt eerst lopen, daarna kijken we wel of het echt gevaarlijk was ;)
pi_102586217

:)

Nog twee nachtjes en dan naar het strand met Fin. O+
pi_103068988
Zo, nog een dagje mooi weer, daar ga ik mooi misbruik van maken!

Gisteren de bak niet afgezet toen ik met de kleine meid ging werken, dat was een beetje een vergissing, maar het was zo grappig dat het niet erg was.
De haf kwam zich er natuurlijk mee bemoeien, in de weg staan op de cirkel, meelopen op de cirkel(toen we harden gingen werd het in de weg staan, daar had hij dan niet zo'n zin in ;) ). Hindernisjes omver gooien, het blok bezetten, hij was goed bezig en alles echt met zo'n hoofd van kijk eens wat ik kan, krijg ik nu aandacht?
2 hele vrolijke oortjes en oogjes waren de hele tijd op me gericht ;)

Het is zo'n maf beest, hij maakt me altijd zo aan het lachen ;)
pi_103104042
Fin was een tikje kreupel vandaag aan zijn rechtervoorbeen. Hopelijk gewoon wat te wild gedaan met spelen ofzo.
  zondag 16 oktober 2011 @ 12:18:23 #31
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_103143219
Rio is nog steeds ziek. Nou ja, verkouden. De antibiotica kuur is inmiddels al voorbij, hij krijgt nog hoestonderdrukkende vloeistof en een hoestdrank.

Maar ik zie gewoon weinig verbetering. Vooral na het eten hoest hij als een malle en dat doet mij vermoeden dat hij OF niet goed kauwt, OF er gaat iets mis met slikken. Hij staat tegenwoordig ook op vlas ipv stro, dit heeft een positieve invloed gehad op de frequentie van het hoesten :).
pi_103146719
Heb je al geprobeerd het hooi nat te maken voordat je het geeft, misschien dat dat wat kan helpen.
Dat geeft wat minder stof, als de keel geirriteerd is hebben ze daar nog sneller last van.
  zondag 16 oktober 2011 @ 14:25:29 #33
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_103146795
De paarden krijgen kuil, daar zit geen korreltje stof in :). De kuil is iets te vochtig nog, naar mijn smaak, maar iets beters was er niet te krijgen door het relatief slechte seizoen.
pi_103147086
Voordroog en kuil zouden geen probleem moeten zijn idd.
  zondag 16 oktober 2011 @ 14:35:20 #35
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_103147116
Zodra zijn andere medicatie ook op is en er is geen verandering, komt de DA er weer bij :).
pi_103289091
http://no-fei.com/

Petitie tegen de nieuwe "bloed" regel van de FEI, waarin staat dat een paard wiens mond (in mindere mate) bloed niet uit de wedstrijd gehaald hoeft te worden.

Tot nu toe was het, logisch, dat bloed einde verhaal betekende, dat moet zo blijven wat mij betrefd, dressuur behoort te gaan om harmonie tussen paard en ruiter, een dans. Het is geen bloedsport en daar mag wat mij persoonlijk betrefd niet aan getornd worden.
pi_103289260
Uiteraard getekend. Zijn ze nou helemaal gek geworden? :{
pi_103324460
Getekend, hoe komen ze erop? :N
  donderdag 20 oktober 2011 @ 14:05:06 #39
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_103324581
Getekend. Mocht het dier dan perongeluk op de tong bijten, jammer maar pech. In de mond hoort geen bloed!
pi_103324652
Ook echt dat plaatje op die website, zo'n lekker gemeen bitje :o
pi_103324999
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:06 schreef pasopikbijt het volgende:
Ook echt dat plaatje op die website, zo'n lekker gemeen bitje :o
2 bitten ;)
Maar die zijn net zo vals als de hand is, met die 2 kan je veel fijner werken als je een goede hand hebt.
Ik ben dus niet tegen het gebruik van bit of bitten, wel ben ik kritisch hoe ermee omgegaan wordt.
Dat zou goed moeten zijn op dit niveau, is dat niet goed dan mag iemand daar wat mij betrefd keihard op afgerekent worden.
En degene die perongelijk op hun tong hebben gebeten, waar er verder weinig aan de hand is, pech voor hun, volgende wedstrijd weer beter.
pi_103325149
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:14 schreef erodome het volgende:

[..]

2 bitten ;)
Maar die zijn net zo vals als de hand is, met die 2 kan je veel fijner werken als je een goede hand hebt.
Ik ben dus niet tegen het gebruik van bit of bitten, wel ben ik kritisch hoe ermee omgegaan wordt.
Dat zou goed moeten zijn op dit niveau, is dat niet goed dan mag iemand daar wat mij betrefd keihard op afgerekent worden.
En degene die perongelijk op hun tong hebben gebeten, waar er verder weinig aan de hand is, pech voor hun, volgende wedstrijd weer beter.
Jesus christ, 2 bitten zelfs, nu zie ik het :P maar inderdaad, het hangt er vanaf of de ruiter er goed mee om kan gaan. Maar alsnog, bij een klein foutje is het al snel een gemeen bitje. Ik bedoel 2 bitjes.
pi_103325842
Daar ben ik het mee eens, alhoewel dat er moeilijk ingaat bij degene die graag bitten gebruiken.
Geen van allen hebben ze een harde hand, maar zo'n beetje allen zijn toch blij met de in hun ogen extra controle als het fout gaat. Dat is nogal een tegenstelling, als het fout gaat is de hand niet zacht meer, er wordt in de praktijk nog heel aardig aan bitten gehangen, gerukt en geplukt.

Met alle gevolgen van dien, maar goed, dat is een andere discussie, dit gaat om hoog niveau, ik vind dat je van die mensen moet kunnen verwachten dat ze weten wat ze doen, dat ze een zachte, vriendelijke hand hebben die langzaam sluit en snel opent.
pi_103354021
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:34 schreef erodome het volgende:
Daar ben ik het mee eens, alhoewel dat er moeilijk ingaat bij degene die graag bitten gebruiken.
Geen van allen hebben ze een harde hand, maar zo'n beetje allen zijn toch blij met de in hun ogen extra controle als het fout gaat. Dat is nogal een tegenstelling, als het fout gaat is de hand niet zacht meer, er wordt in de praktijk nog heel aardig aan bitten gehangen, gerukt en geplukt.

Met alle gevolgen van dien, maar goed, dat is een andere discussie, dit gaat om hoog niveau, ik vind dat je van die mensen moet kunnen verwachten dat ze weten wat ze doen, dat ze een zachte, vriendelijke hand hebben die langzaam sluit en snel opent.
Ben ik het helemaal mee eens :)
pi_103663185
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 14:35 schreef Samzz het volgende:
Zodra zijn andere medicatie ook op is en er is geen verandering, komt de DA er weer bij :).
Hoe is het met rio nu?
pi_104027950
We gaan afbouwen met de prednison. De straalkanker is niet volledig verdwenen, maar dat gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren. Kwestie van zeer regelmatig bijhouden. Dat laat ik in november en december nog door de smid doen, daarna (we gaan heel december op vakantie) mag hij het aan ons leren zodat we het zelf kunnen doen.

Was die prednison ook wel zat, rotzooi is het. Zijn vacht is plukkerig en lelijk terwijl hij normaal zo'n lekkere beer is in de winter. Hoop dat dat gauw herstelt.
  zondag 6 november 2011 @ 22:33:16 #47
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104056092
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe is het met rio nu?
Helemaal beter en vrolijker dan ooit :D. Ik ben zo blij O+.
pi_104665373
Ah een eigen paardentopic op fok, leuk :)
Heb geen officieel eigen paard, maar ik rij een paard voor iemand anders en heb volgens de eigenaresse net zoveel rechten en plichten als zij, telt dat ook ;)
  dinsdag 22 november 2011 @ 11:38:48 #49
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104669251
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:02 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Heb geen officieel eigen paard, maar ik rij een paard voor iemand anders en heb volgens de eigenaresse net zoveel rechten en plichten als zij, telt dat ook ;)
Ja :D.

Ik heb de laatste maanden wat leuke foto's gemaakt van Rio en ik ben van mening dat ik een knap paardje heb, soms :+.

Van zomer naar wintervacht - September - November :D.
pi_104669818
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:02 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Welkom :s)
pi_104669966
Knap paardje heb je inderdaad :Y

thanks LHO :)

Ow dit is het paardje in kwestie, niet erg fotogeniek zoals je ziet :P
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:05:42 #52
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104670193
Leuk Friesje :). Hoe oud is hij/zij?
pi_104670290
Het is een 8 jarige ruin :)
pi_104671755
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 11:38 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja :D.

Ik heb de laatste maanden wat leuke foto's gemaakt van Rio en ik ben van mening dat ik een knap paardje heb, soms :+.

Van zomer naar wintervacht - September - November :D.
Ook al zo'n lekker pluisje geworden!

Die van mij zijn echt teddybeertjes nu, superpluizig, echt heel schattig!
Is het trouwens bij jullie ook zo dat de paarden verdacht dik in de wintervacht gekropen zijn?
Die van mij zijn altijd wel pluisjes in de winter, maar zo vroeg al zo pluizig had ik ze nog niet gezien.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:00:54 #55
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104671822
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Ook al zo'n lekker pluisje geworden!

Die van mij zijn echt teddybeertjes nu, superpluizig, echt heel schattig!
Is het trouwens bij jullie ook zo dat de paarden verdacht dik in de wintervacht gekropen zijn?
Die van mij zijn altijd wel pluisjes in de winter, maar zo vroeg al zo pluizig had ik ze nog niet gezien.
Rio zit nu dikker in zijn vacht dan vorig jaar midden in de winter... Zou het een voorteken zijn?
pi_104672133
Het is of de natte zomer die het veroorzaakt heeft, of een zeer koude winter die eraan komt.
Ik hoop dat het de zomer was en dat ze gewoon zich vergist hebben met de vachtaanmaak ;)
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:40:03 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104675374
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:10 schreef erodome het volgende:
Het is of de natte zomer die het veroorzaakt heeft, of een zeer koude winter die eraan komt.
Ik hoop dat het de zomer was en dat ze gewoon zich vergist hebben met de vachtaanmaak ;)
Nou, ik hoop dat het een zachte winter wordt. Zoals het nu is, zo mag het van mij blijven O+. Het is heerlijk buiten. Net eventjes gewandeld.
pi_104675585
Ik hoop vooral dat als het gaat vriezen het eerst echt goed droog is, dat het geen glibbergedoe wordt.
Als het maar droog is en niet zo naar glad wordt overleven we de winter wel ;)
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:46:44 #59
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104675634
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:45 schreef erodome het volgende:
Ik hoop vooral dat als het gaat vriezen het eerst echt goed droog is, dat het geen glibbergedoe wordt.
Als het maar droog is en niet zo naar glad wordt overleven we de winter wel ;)
Het mag van mij ook vriezen dat het kraakt, maar dan wel op droge grond, dan kan Rio iig fatsoenlijk naar buiten en kan ik gewoon blijven rijden :P.
pi_104675710
Als het echt glad wordt doe ik niets met de paarden, dan heb ik liever dat ze op hun eigen voeten letten ipv op mij.
Ze staan altijd buiten, gelukkig wordt er goed op gelet dat het niet te glad wordt waar ze wonen, maar soms is er in de winter gewoon weinig aan te doen. Dan staan ze op rust dus.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:51:18 #61
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104675813
Als het glad is rijd ik ook 100% niet, veel te gevaarlijk, daarom hoop ik ook op een droge vorst. Onze weides blijven relatief droog, maar ook die willen wel eens glad worden in de winter. Dus liever geen regen :7.
pi_104676863
Wij hebben gelukkig een binnenbak, dus winters zijn voor ons geen probleem!
  dinsdag 22 november 2011 @ 15:32:21 #63
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104677175
Mijn instructrice en ik hebben besloten om Rio eindelijk eens mee naar buiten te nemen, op buitenrit. En wel op een stang.

Ik zal even kort uitleggen waarom dit de keuze is. Rio is een heel fijn paard om te rijden, luistert keurig en is op pinken te rijden. In de baan. Ik durf na een jaar vol overtuiging te zeggen dat hij mij aan de hand voor de volle 100% vertrouwt, voor zover dat mogelijk is. Ik kan hem overal langs loodsen, maar onder het zadel wil dit kwartje nog niet altijd vallen. Wat er gebeurt, is dat wanneer Rio in zijn hoofd heeft dat iets eng is en hij ervoor moet vluchten, hij zijn kop erop zet, het bit vastpakt en gewoon aan de kletter gaat. Dit gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt heb ik de eerste paar meter niks te vertellen.

Wij hebben bedacht, dat ik in die gevallen, als het dus buiten gebeurt, de mogelijkheid moet hebben strenger in te kunnen werken. Met een gewoon bit krijg ik hem altijd terug, is het niet binnen 3 meter, dan wel binnen 10. Maar dit risico wil ik buiten niet nemen, voor zowel mijn veiligheid, die van Rio als die van andere weggebruikers. De slof dendert hij doorheen, dus hebben we voor een stang gekozen.

We hebben besloten om eerst in de bak te bekijken hoe hij reageert op de stang, ik heb zachte handen, dus ik denk dat het gewoon goed gaat. Mijn instructrice heeft heel veel ervaring met rijden met stang en trens en ik heb er zelf ook ervaring mee, dus ik ben ervan overtuigd dat Rio er niet slechter van wordt.
pi_104695158
Heb je al geprobeerd om aan de hand het paard niet vlak achter het oog te leiden, maar naast de zadelplek en zelfs verder erachter, bv tussen de lijnen naar buiten(ik weet niet wat je allemaal kent qua grondwerk)?

Vaak vinden paarden alles prima als ze daar met jou samen lopen, heerlijk veilig dat fijne mens die ze vertrouwen naast zich of voor zich, maar zodra je dan op ze zit voelen ze zich toch een beetje alleen zo met hun hoofd een heel eind vooruit.
Je zit niet direct in hun blikveld, dat kan ze wat onzekerder maken.

Het kan vaak veel helpen om op andere plaatsen te leiden, het geeft het paard vertrouwen dat jij daar als leider nogsteeds bent, hij gewoon op jouw inzicht kan vertrouwen, nogsteeds contact heeft met je.
Het helpt veel als je zo ook echt gaat werken buiten, dat kan je dan ook meenemen als je gaat rijden, dan heeft het paard die bekende patronen om op terug te vallen, dat geeft ook een veiliger gevoel.

Pas op met een scherper bit voor noodsituatie's, de pijnprikkel kan 2 dingen doen, of hij stopt het paard, of het paard gaat er nog harder vandoor, proberend onder die pijnprikkel uit te komen die ook nog eens bovenop de schrik komt.
Voor gewoon rijden maakt het niet zoveel uit, het type bit is niet zo van belang, is maar net wat ruiter en paard prettig vinden, de bedrevenheid van de ruiter is wel van belang, maar dat zit bij jou wel goed.
  woensdag 23 november 2011 @ 09:49:17 #65
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104709523
Aan de hand is er niks aan de hand. Voor hem, naast hem, zelfs achter hem gaat prima.

We willen eerst in de baan kijken hoe hij op de stang reageert. Het gaat me ook niet om de pijnprikkel, ik wil mijn paard geen pijn doen. Ik hoop alleen op meer controle, een stang is lastiger vast te pakken heb ik ervaren.

We gaan het zien, ik zal je iig op de hoogte houden hier.
pi_104711340
Veel paarden die wat onzeker zijn vinden een stang fijner dan een (dubbel)gebroken bit, is rustiger in de mond, net zoals veel paarden die echt vol van vertrouwen zijn juist een bewegend bit waarmee ze kunnen klooien prettiger vinden, die worden vaak juist onrustiger van een stang.

Maar de pijnprikkel kom je niet onderuit als je spreekt over het wegschieten tegenhouden, zodra je hand streng wordt is hij heel eventjes niet zacht, zeker niet met een stang. Een paard die eventjes een paar stappen wil vluchten tegenhouden doe je nu eenmaal niet met lievelijk vragen of hij aub stil wil blijven staan, dan moet je energie matchen.
Een stang is nu eenmaal ontwikkeld om met minimale bewegingen de signalen optimaal door te geven, ook meer voor opwaarts richten dan laterale beweging. Het is een prachtige dressuur hulp(voor de gevorderde ruiter), maar naar mijn persoonlijke mening minder geschikt voor controle door die harde inwerking.
pi_104711441
Maar ik heb altijd begrepen dat als een paard in blinde paniek ervandoor vliegt dat je toch weinig tot niks kunt doen ongeacht de scherpte van het bit.

Je kunt beter eens zoeken op op one rein stop. Ik geloof dat je dan wel een halster met touw over het hoofdstel kunt doen ...naja weet niet precies hie het werkt maar het schijnt wel in dit soort situaties een hele goede oplossing te zijn
  woensdag 23 november 2011 @ 11:12:59 #68
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104711711
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:00 schreef erodome het volgende:
Veel paarden die wat onzeker zijn vinden een stang fijner dan een (dubbel)gebroken bit, is rustiger in de mond, net zoals veel paarden die echt vol van vertrouwen zijn juist een bewegend bit waarmee ze kunnen klooien prettiger vinden, die worden vaak juist onrustiger van een stang.

Maar de pijnprikkel kom je niet onderuit als je spreekt over het wegschieten tegenhouden, zodra je hand streng wordt is hij heel eventjes niet zacht, zeker niet met een stang. Een paard die eventjes een paar stappen wil vluchten tegenhouden doe je nu eenmaal niet met lievelijk vragen of hij aub stil wil blijven staan, dan moet je energie matchen.
Een stang is nu eenmaal ontwikkeld om met minimale bewegingen de signalen optimaal door te geven, ook meer voor opwaarts richten dan laterale beweging. Het is een prachtige dressuur hulp(voor de gevorderde ruiter), maar naar mijn persoonlijke mening minder geschikt voor controle door die harde inwerking.
Ja, die pijnprikkel ontkom je niet aan, en dat moet dan maar. Het gaat me erom dat ik net wat beter door kan komen met een stang, waardoor ik hem dus makkelijker terug krijg. Ik wil het proberen, mijn instructrice heeft hele goede ervaringen hiermee en ik vertrouw haar en haar 40 jaar paarden ervaring :). De stang zal er ook niet altijd in blijven hangen, juist niet. Maar voor het eerst de straat op, is het toch een beetje extra zekerheid omdat hij uiteindelijk niet meer door het bit heen loopt. Maar op straat kan ik het risico niet nemen dat hij na een paar kilometer pas stil staat.

Een one rein stop doe ik niet aan, levensgevaarlijk als het paard het niet kent. Dat moet ik hem eerst aanleren en daar ben ik nog niet mee begonnen omdat ik nog niemand heb kunnen vinden die mij kan leren hoe ik dit aanleer.
pi_104711720
One rein stop kan met alles, met bit, met halster, maakt niet uit. Stang is wat minder geschikt omdat deze niet gemaakt is voor laterale bewegingen, maar nood breekt wet.
Je ziet het vaak met touwhalster uitgelegd omdat het een beginstap is, dat zit in het trainingstraject waarin de ruiter nog niet bedreven is en nog geen bit mag voeren.
De basis hiervan aanleren komt voor de draf en galop en gaat hand in hand met het vetrouwen van het paard laten groeien, respect en communicatie laten groeien.
pi_104712203
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:12 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, die pijnprikkel ontkom je niet aan, en dat moet dan maar. Het gaat me erom dat ik net wat beter door kan komen met een stang, waardoor ik hem dus makkelijker terug krijg. Ik wil het proberen, mijn instructrice heeft hele goede ervaringen hiermee en ik vertrouw haar en haar 40 jaar paarden ervaring :). De stang zal er ook niet altijd in blijven hangen, juist niet. Maar voor het eerst de straat op, is het toch een beetje extra zekerheid omdat hij uiteindelijk niet meer door het bit heen loopt. Maar op straat kan ik het risico niet nemen dat hij na een paar kilometer pas stil staat.

Een one rein stop doe ik niet aan, levensgevaarlijk als het paard het niet kent. Dat moet ik hem eerst aanleren en daar ben ik nog niet mee begonnen omdat ik nog niemand heb kunnen vinden die mij kan leren hoe ik dit aanleer.
Mee eens, een paard die dat niet heeft geleerd omtrekken op die manier is gevaarlijk, maar als hij eenmaal rent ben je toch al te laat, sommige paarden krijg je dan niet eens meer om.
Je moet leren timen, dat is het grootste euvel, welke methode je ook ervoor gebruikt.

Eigenlijk lijkt de one rein stop wel op een middel die ook door "normals" gebruikt wordt(naturals en normals lijken erg op elkaar alhoewel ze dat vaak zelf niet willen zien ;) ), de volte om het paard langzamer en rustiger te krijgen.
Alleen wordt de one rein stop vooral uitgevoerd voordat het paard kracht zet en ervandoor is al.

Maar goed, wat mij betrefd zit controle niet in zwaardere middelen, heb teveel gezien waar die zware middelen toe kunnen leiden(ben ik bij jou niet zo bang voor hoor), in heel veel gevallen werkt het ook maar tijdelijk of helemaal niet.
Het blijft wat mij betrefd altijd een kijken naar de basis, wat zit daar, hoe bouw ik het paard zo op dat hij meer zelfvertrouwen krijgt, minder schrikkerig is.

Ga ik bv te snel langs zaken, bouwt die onzekerheid zich uit met bepaalde tresholds(dat kan zijn van het eigen terrein afgaan, of welke andere onzichtbare grens dan ook die je overschrijd), waar begint de onzekerheid die opbouwt zodat een klein dingetje het paard kan laten ontploffen?
Dan zou ik dat beginstuk pakken en daarmee aan het werk gaan, niet verder van huis dan die treshold die je tegenkomt, daar gaan werken aan steeds een beetje meer, vertrouwen daar en net over de grens en zo verder.
Zo bouw je zelfvertrouwen bij het paard, wat meer dan prettig is.
Misschien is het paard wel erg entho, waardoor hij onrustiger wordt, wat soms best snel kan overslaan is snel schrikken, andere paarden zijn juist net zo oplettend als een ui, die hebben dan iets gewoon niet gezien tot het vlakbij is, dan merken ze het pas op en schrikken ervan.

Zijn het zaken die het paard als eng ziet, trekkers, vrachtwagens met klapperend doek, of misschien wel een hele enge witte steen, paarden kunnen gekke dingen eng vinden ;)
Dan moet ik terug nmaar game 1, de absolute basis, friendly, wat ongevoeliger maken voor gekke dingen door ze er op een vriendelijke manier bekend mee te maken.
Grote stuiterende ballen, zeilen waar ze overheen moeten, waar je ze onder kan zetten, die je kan laten klapperen, paraplu's met signaalkleuren die open en dicht gaan en ander gek gedoe, schriktraining dus als we een normal term willen gebruiken die alweer overeenkomt ;)
  woensdag 23 november 2011 @ 11:39:15 #71
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104712502
Het rare is, schriktrainingen heb ik gedaan (doe ik nog steeds), paraplu's kijkt hij niet naar om, zeil niet, dekens over de bakrand, jassen, meisjes die door de baan rennen, plastic zakken over zijn lichaam. Niks aan de hand.

Maar als hij op straat komt en ik zit erop, gaat er een knop om of zo. Terwijl hij aan de hand doodbraaf is.
pi_104712872
Let eens op tresholds, waar begint de onzekerheid?

Mijn haf is ook zo'n typje hoor, aan de hand 100% bomproof, onder het zadel is dat veel minder.
Is veel zoekwerk en veel terug naar de tekentafel, maar uiteindelijk kom je er wel.

Heb je schriktraining ook weleens buiten op straat gedaan, aan de hand om te beginnen(is wat veiliger) en daarna onder het zadel?
pi_104713168
paarden zijn nou eenmaal eerder geneigd te vluchten in een open ruimte. In de bak (of andere afgesloten ruimte voelen ze zich eerder veilig. Dat is tenminste wat ik van mijn instructrice begreep.

Hetzelfde dat mijn paard enorm aan het vluchten gaat als je hem in de bak opzadel..en ook angstig is bij in de gang opzadelen maar in de poetsplaats tussen 3 muren is er niks aan de hand.

Dus een paard dat gewend is aan "enge dingen in de bak" hoeft dat niet ook gewend te zijn buiten.
  woensdag 23 november 2011 @ 12:01:00 #74
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104713269
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:50 schreef erodome het volgende:
Let eens op tresholds, waar begint de onzekerheid?

Mijn haf is ook zo'n typje hoor, aan de hand 100% bomproof, onder het zadel is dat veel minder.
Is veel zoekwerk en veel terug naar de tekentafel, maar uiteindelijk kom je er wel.

Heb je schriktraining ook weleens buiten op straat gedaan, aan de hand om te beginnen(is wat veiliger) en daarna onder het zadel?
Buiten op straat alleen aan de hand, juist omdat ik niet precies weet waar en wanneer hij de knop omzet. Hij is ook niet bang buiten en gewoon ontspannen. Maar als hij schrikt en wil wegrennen, dan gaat hij ook en hard. De ene keer is dat door een blaadje, de andere keer van een hond.

In de baan heb ik overigens steeds beter controle. Als hij wegrent dan roep ik zijn naam en dat werkt op een of andere manier om de focus op het rennen te breken.
  woensdag 23 november 2011 @ 12:02:14 #75
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104713315
Ik ga je tips trouwens wel meenemen, Erodome. Bedankt :D.
pi_104713485
Sorry voor de tipdump trouwens hoor, hoop dat je het niet ziet als commentaar, het is alleen maar meedenken, vind dit soort dingen altijd leuk om over na te denken en te puzzelen voor een oplossing.
Zeker bij iemand die haar paard goed kent zoals jij is dat leuk.

Ik heb het geluk een haf te hebben, als hij al een keer schrikt nog dan gaat hij tot het volgende grassprietje ;)
Heb hem zich dood zien schrikken van een trike die even lekker het gas opentrok naast hem(heerlijk aso gedrag!), gelukkig was dat aan de hand, maar bij heg 2de rondje om me heen pakte hij alweer een hap riet mee, toen gelijk ook langzamer, want van eten wil je genieten ;)

Jij hebt een paard met wat meer spirit, dat maakt het wat lastiger, die gaan wat verder ;)
  woensdag 23 november 2011 @ 12:12:02 #77
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104713643
Mijne is vergeleken met zijn halfbroer wel super relaxed. Dat is wel prettig. Hij is, in tegenstelling tot zijn halfbroer, wel oersterk en lomp :').

Hij is gewoon leuk en ik durf te zeggen dat Rio mijn zielsmaatje is, al kan hij daar natuurlijk niks mee :').
pi_104737029
Ik denk wel dat ze er wat van meekrijgen, er bestaat dan ook wel een gezegde in het engels die zegt, they don't care what you know until they know that you care ;)
  woensdag 23 november 2011 @ 21:48:34 #79
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104738629
Ja, dat klinkt wel wijs :D. Ik denk dat het ook wel klopt, ik heb meer van hem gedaan gekregen dan de ruiters en amazones voor mij :). Maar ik ben dan ook heel goed in rust nemen en niet te overhaast dingen doen, ik denk dat het voor hem werkt.
pi_104738861
Eén van Fin z'n mokplekjes (hij heeft chronisch mok, gelukkig niet zo ernstig en altijd dezelfde paar plekjes) was helemaal aan het smetten, echt een vies nat wondje geworden. Pijnlijk ook, want hij probeerde te slaan als je eraan zat te rommelen.

Normaal laat ik zijn (overvloedige) haar het liefst zitten (het zit er niet voor niks en het beschermt tegen vuil), maar ik heb het nu toch maar een beetje schoongeknipt, ontsmet en er wat uierzalf op gedaan in de hoop dat dat helpt.

Ik wissel steeds af wat voor middeltjes ik gebruik. Tijdje Sudocrem gebruikt, ben ik niet zo wild van, tijdje vaseline gemengd met zwavelpoeder (zelfgemaakt), tijdje alleen ontsmettingsmiddel (antibacterieel & antischimmel) en nu dus uierzalf. Als er mensen zijn die nog tips hebben, graag.

Had gehoopt dat het door de prednison (die hij kreeg voor de straalkanker) minder zou worden, maar het lijkt alleen maar erger geworden. Al kan dat ook toeval zijn en gewoon door de nattigheid komen.
  woensdag 23 november 2011 @ 21:53:57 #81
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104739016
Honing. Pure honing, rechtstreeks van de imker.
pi_104739184
Heb je fin na de pred een probiotica kuurtje gegeven eigenlijk?
pi_104739207
quote:
14s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:53 schreef Samzz het volgende:
Honing. Pure honing, rechtstreeks van de imker.
Ook geprobeerd, of althans, propolistinctuur. Heb niet het idee dat dat veel doet en als ik alle plekjes er goed mee zou willen insmeren, moet ik voor ¤ 100,- in de week aan propolis kopen. :')
pi_104739243
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:56 schreef erodome het volgende:
Heb je fin na de pred een probiotica kuurtje gegeven eigenlijk?
Prednison is nu aan het afbouwen, maar dat is nodig?
pi_104739258
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:48 schreef Samzz het volgende:
Ja, dat klinkt wel wijs :D. Ik denk dat het ook wel klopt, ik heb meer van hem gedaan gekregen dan de ruiters en amazones voor mij :). Maar ik ben dan ook heel goed in rust nemen en niet te overhaast dingen doen, ik denk dat het voor hem werkt.
Je doet je best hem te begrijpen, te weten waarom hij dingen doet, rekening te houden met hoe hij denkt en hij zich voelt, dat werkt ;)
  woensdag 23 november 2011 @ 21:58:08 #86
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104739337
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:56 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ook geprobeerd, of althans, propolistinctuur. Heb niet het idee dat dat veel doet en als ik alle plekjes er goed mee zou willen insmeren, moet ik voor ¤ 100,- in de week aan propolis kopen. :')
Ik heb het over honing. Gewoon pure honing, geen propolistinctuur of wat voor meuk dan ook, pure, onbewerkte honing.

Heeft bij de schimmel die chronisch mok had wonderen verricht. Sowieso is honing een wondermiddel O+. En spotgoedkoop ook.
  woensdag 23 november 2011 @ 21:59:27 #87
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104739486
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Je doet je best hem te begrijpen, te weten waarom hij dingen doet, rekening te houden met hoe hij denkt en hij zich voelt, dat werkt ;)
Ja, dat denk ik ook :). Ook wij hebben onze strubbelingen, maar ik heb hem qua africhting in een jaartje van niks naar M niveau gereden, waarbij ik de vijf maanden rust mee heb geteld als trainingsperiode.

Ik ben daar best trots op :).
pi_104739510
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:58 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik heb het over honing. Gewoon pure honing, geen propolistinctuur of wat voor meuk dan ook, pure, onbewerkte honing.

Heeft bij de schimmel die chronisch mok had wonderen verricht. Sowieso is honing een wondermiddel O+. En spotgoedkoop ook.
Okee, misschien de moeite waard om eens te proberen. Valt in elk geval makkelijker uit te spoelen dan uierzalf, dat wordt één vieze vette zooi. :')
pi_104739613
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:56 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Prednison is nu aan het afbouwen, maar dat is nodig?
Persoonlijke mening!

Na antibiotica, na pred zou ik altijd probiotica geven, het geeft toch een tik in die darmflora en paarden houden dat niet zo goed in stand meer dan, veulens eten ook poep om die darmflora op peil te krijgen, zelfs volwassen paarden doen dat weleens.

Het kan iig geen kwaad om heel af en toe te zorgen dat je zeker weet dat die darmflora goed zit, heel veel problemen hangen samen met een verstoorde darmflora.
pi_104739711
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Persoonlijke mening!

Na antibiotica, na pred zou ik altijd probiotica geven, het geeft toch een tik in die darmflora en paarden houden dat niet zo goed in stand meer dan, veulens eten ook poep om die darmflora op peil te krijgen, zelfs volwassen paarden doen dat weleens.
Bij ons op stal eten veel paarden regelmatig mest. :Y

quote:
Het kan iig geen kwaad om heel af en toe te zorgen dat je zeker weet dat die darmflora goed zit, heel veel problemen hangen samen met een verstoorde darmflora.
Hij is qua spijsvertering / darmen erg gezond, nooit koliek / buikpijn e.d. :)

Kun je dat gewoon kopen ofzo? Wat zou je dan aanraden?
  woensdag 23 november 2011 @ 22:02:13 #91
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104739718
Klopt inderdaad, bij mensen ook. Mijn huid ging helemaal naar zijn grootje toen mijn darmflora verstoord was :). Mijn weerstand was ook meteen prut.
pi_104739786
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:02 schreef Samzz het volgende:
Klopt inderdaad, bij mensen ook. Mijn huid ging helemaal naar zijn grootje toen mijn darmflora verstoord was :). Mijn weerstand was ook meteen prut.
Zijn vacht was wat plukkerig, maar die begint al weer helemaal op te klaren, terwijl het nog afgebouwd wordt en hij er nog niet helemaal af is.
pi_104756508
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:02 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Bij ons op stal eten veel paarden regelmatig mest. :Y

[..]

Hij is qua spijsvertering / darmen erg gezond, nooit koliek / buikpijn e.d. :)

Kun je dat gewoon kopen ofzo? Wat zou je dan aanraden?
Je kan dat gewoon kopen bij de paardendrogist, maar ook bij de dierenarts is het wel te krijgen.
  maandag 5 december 2011 @ 20:04:43 #94
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_105222344

Mijn nieuwe hoofdstel :). Minus bakstukken, want die liggen nog op stal :').
pi_109068872
Het is hier nogal stil de laatste tijd. :+ :o

Finnegan gaat binnenkort verhuizen. Omdat hij noodgedwongen naar een stal gaat waar hij wat minder naar buiten kan dan wij eigenlijk zouden willen, zoeken we een verzorger / bijrijder. Als hier toevallig iemand meeleest die interesse heeft, dan staat mijn PM-box open. :P

Omgeving Moordrecht. :)
pi_109078773
Zo stil dat ik het topic kwijt was :)

Iedereen al volop genoten van het beter wordende weer?
Wij wel in elk geval, lekker buitenrijden!
pi_109078984
De stal waar wij nu staan heeft een buitenrijverbod uitgevaardigd ivm rhino. Beetje overdreven imo, maar goed.
pi_109079117
Ah dat is zonder met dit weer! Hopelijk is dit allemaal snel weer voorbij.
Bij ons was er alleen een vervoersverbod van paarden naar en van het terrein.

En voor zover ik begreep mag dit komend weekend wel weer gewoon.
pi_109081504
Hier ook een uitrijverbod en daar houden we ons nog wel even aan.
Eerst maar even afwachten hoe het met de uitslagen zit die nog bij het lab zijn.

Ik vind de paardenwereld veelste laks met deze nare besmettelijke ziekte, het had niet verder hoeven gaan dan 1 of 2 bedrijven als de boel echt gelijk stil gelegd was.
Overdreven vind ik het dus niet dat veel stallen nu op slot zitten, dat hadden ze eerder moeten doen en wat meer terughoudendheid op de boel weer open gooien zou ook niet verkeerd zijn.

Met weer 2 drachtige merrie's in de kudde(en de abortusvariant die rondgaat) ben ik blij dat we hier wel voorzichtig zijn, maar dat ook voor mijn eigen paardjes, de neurologische variant is niet iets waar je vrolijk van wordt.

Verder gaat het prima hier, ben wat bezig geweest met spieropbouw voor rijden, na een winter niet rijden is dat altijd wel iets wat ik nodig vind. De eerste keer heb ik al gehad met rijden weer. Wat een heerlijke haf is het toch ook, zelfs na maanden niet rijden is het niet meer dan zadel erop en wegrijden.
Maarja, het is dan niet maanden stilstaan, dat scheelt dan wel wel weer, we werken veel in de winter, alleen niet via rijden.

De pony wil ik gaan beleren voor de kar, tegen de zomer hoop ik zover te zijn dat er echt een kar achter hangt en we naar buiten kunnen, nou ja sulky dan, er gaat geen marathonkar achter, maar een trainingssulky.
Nu alleen nog even een mooie sidepull kopen voor haar voor het mennen, want het touwhalster vind ik niet geschikt voor mennen.
pi_109081675
Ja sommige zijn inderdaad te laks, bij onze stal verderop in de straat was een stal die gewoon trainingen met paarden van buitenaf liet doorgaan enzo. Dat snap ik dan weer niet.

Hebben jullie geen binnenbak dat er in de winter niet gereden wordt?
pi_109081805
Geen binnebak, maar dat is niet de reden, ik kan niet rijden in de winter ivm gewrichtsproblemen.
Heupen, knieen, enkels e.d. doen dan best heel aardig pijn, rijden zou dat verergeren en zou niet aardig zijn voor het paard.
pi_109081834
Oh en isegrim, verhuizen, het beviel je toch zo goed waar hij nu staat?
pi_109081856
ah dat is wel balen dan. Maargoed, genoeg andere dingen waar je het paardje mee bezig kan houden :)
pi_109083621
Valt wel mee wbt de paarden hoe balen het is, ik ben toch al jaren een grondwerkfreak ;)
Ik sta uiteindelijk liever naast het paard dan dat ik erop zit, rijden is alleen voor de leuk, grondwerk voor alle progressie ;)
pi_109086061
grondwerk, ja dat lijkt me ook erg leuk om te doen. Heb ooit eens een lesje daarin gevolgd en heb eens wat dingetjes geprobeerd met dit paard. maar bij ons op sta; kijkens ze je altijd een beetje vreemd aan als je andere dingen doet als rijden :')
pi_109091630
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:00 schreef erodome het volgende:
Oh en isegrim, verhuizen, het beviel je toch zo goed waar hij nu staat?
Ik stuur je even een PM, niet iets voor de openbaarheid.
pi_109121070
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:08 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
grondwerk, ja dat lijkt me ook erg leuk om te doen. Heb ooit eens een lesje daarin gevolgd en heb eens wat dingetjes geprobeerd met dit paard. maar bij ons op sta; kijkens ze je altijd een beetje vreemd aan als je andere dingen doet als rijden :')
Daar moet je je niets van aantrekken, mijn ervaring is dat als je gewoon doet wat je wil en daar lekker entho mee bezig bent dat verreweg de meeste mensen positief reageren.
Misschien vinden ze het niets voor zichzelf, maar gelukkig kunnen de meeste mensen het wel waarderen als iemand duidelijk fijn bezig is met zijn of haar paard, of dat nu rijdend is of niet.

Zeker als je het netjes met lesjes doet e.d. waardoor je niet heel erg lang in dat echte beginnersstukje blijft(dat stukje ziet er nooit heel super uit, of je nu net leert rijden of grondwerken, in het eerste begin ben je onhandig ;) ).

Het is een hele leuke afwisseling, voor het paard iig, voor de mens ook.
pi_109121076
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 15:51 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik stuur je even een PM, niet iets voor de openbaarheid.
Tnx, heb je wat teruggestuurd.
pi_109124450
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Daar moet je je niets van aantrekken, mijn ervaring is dat als je gewoon doet wat je wil en daar lekker entho mee bezig bent dat verreweg de meeste mensen positief reageren.
Misschien vinden ze het niets voor zichzelf, maar gelukkig kunnen de meeste mensen het wel waarderen als iemand duidelijk fijn bezig is met zijn of haar paard, of dat nu rijdend is of niet.

Zeker als je het netjes met lesjes doet e.d. waardoor je niet heel erg lang in dat echte beginnersstukje blijft(dat stukje ziet er nooit heel super uit, of je nu net leert rijden of grondwerken, in het eerste begin ben je onhandig ;) ).

Het is een hele leuke afwisseling, voor het paard iig, voor de mens ook.
Ja daar heb je mischien wel een punt, naja nu is het weer lekker weer en hebben we weer buitenbakken die we kunnen gebruiken overdag dus dan heb je ook wat meer ruimte zonder dat je elkaar op de vingers kijkt
pi_109125023
Dat is wel een nadeel van terrein moeten delen, je kan makkelijker met meer ruiters in 1 bak samen dan met ruiters en grondwerkers. Dan beperk je elkaar al snel in ruimte. Op hoger niveau is dat niet echt een probleem meer, maar als je paard nog niet altijd daar uitkomt waar je hem ook wilde hebben is het best lastig zo samen.

Beide zijn leuke bezigheden met je paard, je leert je paard op een andere manier kennen en dat kan alleen maar gunstig zijn. Het is erg zonde als je een van beiden niet zou doen om hoe anderen het zouden kunnen zien.
Zo zit ik op een stal die echt nh-minded is, wordt veel aan grondwerk gedaan. Toch was er iemand bij ons die gewoon leuk normal was en eigenlijk helemaal niet van grondwerk hield. Ze had het wel geprobeerd, maar vond er niets aan. Dat kan en mag natuurlijk ook, ze ging superleuk met haar paardje om, ze hadden lol samen, daar gaat het toch uiteindelijk om.
pi_109211624
Kunnen paarden de lente in hun kop hebben? Finnegan was nogal explosief vandaag. Elke keer dat ik begon te draven, resulteerde dat in een bokpartij, levensgevaarlijk. :') Toen maar even gaan longeren, heeft hij zo ongeveer in rengalop door de longeerbak gesjeesd. :o Het schuim stond hem op de borst.
  zondag 18 maart 2012 @ 12:11:32 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_109227206
Hier zijn de paarden ook erg speels en vrolijk, volgens mij hebben ze de lentekriebels.
Mijn merrie is verdacht goedgemutst, het viel de andere stalgenoten ook al op. Normaal is ze niet zo van het raak me aan bij de meeste mensen, maar nu heeft ze het graag. Zal wel door het verharen komen, is dan wel erg lekker als iemand kriebelt ;)

Het is wel een beetje oppassen nu, ik speel erg graag met de haf los op het terrein(vaak na het werken, even lekker lol maken en ontspannen), dan rennen, springen en doen we samen, maar nu houden we maar even een paar meter tussen hem en mij als we gaan dollen ;)
Hij is ook wat stuiterig, maar dat is dan weer een mooi moment om wat nieuwe dingen aan te leren die ik nog wilde doen, maar een erg entho paard voor nodig heb.

De merrie wil ook nog weleens stuiteren, maar die is vrij beleefd, die doet dat niet als ze dichtbij je is, maar als ik haar over de lange zijde stuur en aangeef dat ze echt hard mag gaan dan ipv rustig aan moet doen dan knettert het ook wel even ;)
Ik vind dat zo mooi om te zien, mag dat graag, alleen niet onder het zadel, mooi op een paar meter afstand ;)
pi_109227679
Onder het zadel liever niet inderdaad. :') Ik ben benieuwd hoe dat straks met Finnegan gaat als hij meer op stal moet staan... Hij krijg in elk geval geen krachtvoer meer dan, heb Pavo Vital mineralenbrok besteld en een mineralenliksteen van Paard Natuurlijk.

We hebben ook zo'n voerbal gekocht. Ik denk dat ik daar dan wortel of selderij in doe.

Ik heb ook een Little Bit slowfeeder gekocht zodat hij lekker lang met zijn ruwvoer bezig is:

pi_109304200
Ghehe leuk hoor, paarden met lentekriebels :)
Die waar ik op rij is zo mega stabiel...ik heb nog nooit een enkele uitspatting gezien :')
Zelfs in de winter als alle paarden en pony's in de lws het op hun heupen hebben is dit friesje gewoon zichzelf...heerlijk O+
pi_109732239
Paardje vandaag verhuisd. :) Hij liep zonder problemen de trailer op (hoewel ik zelf best zenuwachtig was!) en heeft zich onderweg keurig gedragen. Zijn nieuwe thuis was wel even heel spannend. Hij heeft als een dolle door het land heen en weer lopen rennen en was kletsnat. Maar na een poosje ontdekte hij dat er gras groeide en toen was het klaar. :P
pi_109733536
Toch altijd spannend, zo'n verhuizing :P
pi_109734198
Lang leve het gras ;)
Hopelijk heeft ie het naar zijn zin op zn nieuwe stekkie.

Ik heb sinds gister geen bijrijdpaard meer ...omdat ik hem gekocht heb en het dus nu mijn eigen paard is :D
pi_109735868
Gefeliciteerd! :)
pi_109736121
Das leuk, je eigen paard :D

Ik heb gisteren sinds een lange tijd, heel even paardgereden.
Nu heb ik toch best behoorlijke spierpijn. :')
Ook omdat ik vandaag moest werken (bijbaan: post bezorgen).
pi_109754539
thnx :)

Ghehe owja die spierpijn is dan niet fijn nee
  zondag 1 april 2012 @ 11:31:43 #121
37769 erodome
Zweefteef
pi_109756964
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:57 schreef Isegrim het volgende:
Paardje vandaag verhuisd. :) Hij liep zonder problemen de trailer op (hoewel ik zelf best zenuwachtig was!) en heeft zich onderweg keurig gedragen. Zijn nieuwe thuis was wel even heel spannend. Hij heeft als een dolle door het land heen en weer lopen rennen en was kletsnat. Maar na een poosje ontdekte hij dat er gras groeide en toen was het klaar. :P
Grinnik, gras werkt erg goed als kalmeerder ;)
  zondag 1 april 2012 @ 11:32:24 #122
37769 erodome
Zweefteef
pi_109756979
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:20 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Lang leve het gras ;)
Hopelijk heeft ie het naar zijn zin op zn nieuwe stekkie.

Ik heb sinds gister geen bijrijdpaard meer ...omdat ik hem gekocht heb en het dus nu mijn eigen paard is :D
Feli!!!!!!!!!!!!!
Super zeg, welkom in de wondere wereld van de paardeneigenaar ;)
  zondag 1 april 2012 @ 11:33:03 #123
37769 erodome
Zweefteef
pi_109756996
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:34 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Das leuk, je eigen paard :D

Ik heb gisteren sinds een lange tijd, heel even paardgereden.
Nu heb ik toch best behoorlijke spierpijn. :')
Ook omdat ik vandaag moest werken (bijbaan: post bezorgen).
Elk jaar heb ik dat weer, hele winter niet gereden, in de lente weer oppakken. Pijn in je dijen krijg je dan ;)
pi_109759420
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Grinnik, gras werkt erg goed als kalmeerder ;)
:Y Het is gelukkig relatief 'arm' land. Het wordt niet bemest en gras staat niet erg hoog. Maar ik ga zijn gewicht wel nauwlettend in de gaten houden.
  zondag 1 april 2012 @ 13:06:15 #125
37769 erodome
Zweefteef
pi_109759758
Ik geloof niet zo in niet bemesten, je verliest dan vooral het goede van gras en het slechte niet of minder(fructaan bv wordt alleen maar erger als het gras niet in goede conditie is).
Liever uitgeroeit gras van een goede bodem dan kort onbemest gras.

Maar als ze niet erg gevoelig zijn voor hb of insulineresistentie dan kunnen ze wat gras wel hebben, idd buikje goed in de gaten houden, lekker aan het werk zetten, dan komt het wel goed. Niet teveel bijvoeren, alleen om evt tekorten in voedingsstoffen te verkomen.
pi_109759821
Ik heb Pavo Vital voor hem gehaald, mineraalbrok (100 gram per dag mogen ze daarvan). Verder krijgt hij op stal ruwvoer.
  zondag 1 april 2012 @ 13:14:01 #127
37769 erodome
Zweefteef
pi_109760029
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 13:07 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb Pavo Vital voor hem gehaald, mineraalbrok (100 gram per dag mogen ze daarvan). Verder krijgt hij op stal ruwvoer.
Die van mij krijgen ook die brokjes erbij, dan weet ik zeker dat ze alles binnen hebben wat ze nodig hebben.
De haf gaat straks weer een uurtje of 2 per dag op het gras, de kleine meid mag niet op het gras, die is al vet zat op alleen hooi en is gevoelig voor hb.

Ik vond het zelf niet fijn al dat gras hiervoor, maar met de haf was het wel te doen in princiepe(genoeg beweging om het buikje in toom te houden was wel nodig), alleen de kleine meid kon echt niet meer op het gras(zelfs met graasmasker op het randje van hb zitten). Maar al met al staan er paarden daar die er al jaren en jaren staan en die het hartstikke goed doen erop.
Het is gewoon even aankijken hoe het gaat, meestal komt het wel goed allemaal.
pi_109760400
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Elk jaar heb ik dat weer, hele winter niet gereden, in de lente weer oppakken. Pijn in je dijen krijg je dan ;)
Ik las dat je ook pijnlijke gewrichten hebt,
heb jij dat ook in je heupen?

Heel af en toe heb ik periodes (meestal in de herfst of winter) waar ik dan zo'n last heb van mijn heupgewricht dat het beter is om niet te rijden.
  zondag 1 april 2012 @ 13:32:56 #129
37769 erodome
Zweefteef
pi_109760721
quote:
7s.gif Op zondag 1 april 2012 13:24 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik las dat je ook pijnlijke gewrichten hebt,
heb jij dat ook in je heupen?

Heel af en toe heb ik periodes (meestal in de herfst of winter) waar ik dan zo'n last heb van mijn heupgewricht dat het beter is om niet te rijden.
De heupen maken idd dat ik niet kan rijden, rijden is dan zeer onverstandig, het voelt normaal al niet zo prettig dan, maar met 1 verkeerde beweging gaat het echt fout eventjes.
Heb wel last van meer gewrichten, maar niet zoals de heupen.
pi_109760762
Ja ik heb dan echt het gevoel dat ik iets ga forceren. :o
pi_110004382
Onze nieuwe stal heeft een 20x60-bak. Wow, wat een ruimte! Best relaxed! _O_
pi_110015466
Dat is lekker zeg :)
pi_110015745
Gister voor het eerst in gereden, ik voelde me bijna een beetje verloren. :D Sowieso hebben we op deze stal de bak (één van de twee) vrijwel altijd helemaal voor ons alleen omdat er maar veertien paarden staan waarvan zeven van de eigenares. Wat een luxe. :)

Finnegan kreeg gister Equest Pramox n.a.v. mesttest. Hij vindt dat spul blijkbaar héél erg vies. :D Hij heeft na het toedienen een half uur staan flehmen en weigerde dingen te eten die hij normaal heel lekker vindt. Sowieso heeft hij nog nooit een snoepje afgewezen. :')
pi_110032125
Lekker luxe hoor :)
Alhoewel ik ook niet mag klagen bij ons is 1 van de 2 bakken meestal ook wel leeg. De binnenbak als de les buiten is of andersom.

Ghehe arm beestje :)
  zondag 8 april 2012 @ 11:32:31 #135
37769 erodome
Zweefteef
pi_110051430
Zo'n mooie bak hebben wij niet, maar we kunnen dan wel weer verschillende stukken van de pp afzetten, dat is ook wel leuk.
Zo hebben we een mooi pad rond een klein weitje, dat is leuk om de paarden even echt goed te laten kletteren, zelf op het weitje gaan staan(kan ik een kleinere cirkel maken met rennen, is wel zo prettig ;) ) en dan lopen zodat de paarden er keihard achteraan komen.

Zou wel lekker zijn trouwens zo'n grote bak, zeker bij de haf, want hoe kleiner de ruimte, hoe meer hij het niet zo nuttig vindt om erin te bewegen.
Zo ooit begonnen in een wat kleinere roundpen, netjes volgens de regels, maar laat ik nu net een paard hebben dat cirkels saai vindt en kleine ruimtes ook. Dat werkte dus helemaal niet zo goed, hij deed wel wat er gevraagd werd, maar geen stap harder dan hoogstnoodzakelijk was en motivatie 0,0.
Toen overgestapt naar een grote bak, wat een verademing voor ons beiden.

Met de merrie is een kleinere ruimte wel ok, zeker voor het los werken met haar, die vindt het niet zo erg om keer op keer op hetzelfde punt te komen, die kan die vastigheid die een kleinere ruimte biedt wel gebruiken. Maar de haf vindt dat dodelijk saai, been there, done that, got the t-shirt zegt hij dan, boringggggggggggggggg.

We hebben dan wel grotere ruimte's, maar als ik echt ruimtes afzet dan hebben we niet zo'n grote ruimte als die 20-60 bak. 20-40 is het grootste ongeveer.(het pad is dan wel groter, maar dat is een pad van aan de ene kant een meter of 5 breed en de andere kant 3 a 4 meter breed, zal een meter of 100 lang zijn aan de lange zijde).
  zondag 15 april 2012 @ 11:56:21 #136
37769 erodome
Zweefteef
pi_110344611
Gisteren nog even naar de equi-day geweest, mooi boek van klaus ferdinand hempfling gekocht en wat bitloze optomingen voor het mennen bekeken.
Dat daar niet gekocht, dat bestellen we als we de juiste maten hebben genomen ;)
  FOK!fotograaf maandag 16 april 2012 @ 20:55:44 #137
372089 KimD1991
Save a horse, ride a cowboy
pi_110412802
Ja ik meld me ook hier ! Heb al bijna een jaar mijn eigen paardje(niet eerder tijd/geld voor gehad om er goed voor te kunnen zorgen). Dus nu al een poosje een kruising Quarter met vanalles. Raya is dus gewoon een Quarter horse merrie met wat kortere benen :)
Ze is bijna 13 en sinds een paar jaar western beleerd. Wil deze zomer gaan beginnen met een oefenwedstrijdje.
Nou dat was het wel :) Vragen?(voelt als een spreekbeurt)
pi_110419018
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:56 schreef erodome het volgende:
Gisteren nog even naar de equi-day geweest, mooi boek van klaus ferdinand hempfling gekocht en wat bitloze optomingen voor het mennen bekeken.
Dat daar niet gekocht, dat bestellen we als we de juiste maten hebben genomen ;)
Ik vond EquiDay de vorige keer een beetje teleurstellend. Ga dan liever naar Horse Event, of beter nog, Equitana. _O_
pi_110419051
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:55 schreef KimD1991 het volgende:
Ja ik meld me ook hier ! Heb al bijna een jaar mijn eigen paardje(niet eerder tijd/geld voor gehad om er goed voor te kunnen zorgen). Dus nu al een poosje een kruising Quarter met vanalles. Raya is dus gewoon een Quarter horse merrie met wat kortere benen :)
Ze is bijna 13 en sinds een paar jaar western beleerd. Wil deze zomer gaan beginnen met een oefenwedstrijdje.
Foto's? :P Ik zie nu een soort teckelpaard voor me. :+
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:22:11 #140
37769 erodome
Zweefteef
pi_110429905
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 22:21 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vond EquiDay de vorige keer een beetje teleurstellend. Ga dan liever naar Horse Event, of beter nog, Equitana. _O_
Moet er wel heen, stalgenootjes aanmoedigen, mensen van clinicks weer even zien e.d. ;) Als dat niet zo was was ik denk ik niet gegaan.

Qua demo's was het wel wat anders deze keer, het thema was hoe bekijk je sport op een nh manier.
Er was bv een grand prix amazone, een belgische, die samen met een parelli instructeur kwam vertellen wat parelli heeft betekend voor haar kijk op paarden en heeft veranderd hoe ze paarden traint.
Mansour was er met een leuke springclinick/demo, wel wat meer beginnersniveau, maar dan hoe je de springsport op een nh manier aanpakt.
Een hele mooie trailerloading sessie met een paard die problemen had met trailerladen, waarbij iedereen 10 trailerlaadtips meekreeg naar huis.

Verder niet heel veel meegekregen van de demo's e.d., veelste veel gekletst.
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:23:09 #141
37769 erodome
Zweefteef
pi_110429933
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:55 schreef KimD1991 het volgende:
Leuk, welkom!

Ga je western wedstrijden rijden dan en zo ja wat voor?
pi_110435162
Finnegan wordt vandaag 7 jaar! :)
pi_110446514
@Erodome, welk boek van klaus ferdinand hempfling heb je gekocht?

Nooit op equi day geweest, mar horse event was afgelopen jaar wel leuk, dus daar ga ik dit jaar ook weer heen :)

@Kim, welkom en leuk :) western rijden wil ik altijd nog eens uitproberen :Y
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:13:22 #144
37769 erodome
Zweefteef
pi_110455213
Niet ik zoek het paard, maar het paard zoekt mij heb ik gekocht. De boodschap van paarden had ik al, hierna wil ik dan natuurlijk paardrijden van hempfje er nog bij en dan heb ik mijn paardenboekencollectie wel compleet denk ik.
Alleen de monty roberts haal ik er dan weer uit, dat is niet mijn ding.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:13:38 #145
37769 erodome
Zweefteef
pi_110455227
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 12:47 schreef Isegrim het volgende:
Finnegan wordt vandaag 7 jaar! :)
Worteltjestaart voor fin!
  FOK!fotograaf woensdag 18 april 2012 @ 18:18:42 #146
372089 KimD1991
pi_110495324
Hihi nee geen teckelpaard :D

Dit is mijn kleine dondersteen. Ze is niet eens gek klein hoor(en ik niet heul groot) dus werkt perfect en zou niet meer zonder kunnen ! Wil wel een keer een oefenwedstrijd doen en dan is het zien hoe het gaat :) Ze is niet de makkelijkste en dat maakt haar juist zo leuk.
De eerste foto is mijn nu 6 jarige pete kindje. Zijn eerste keer op een paard en na twee rondjes had meneer de handen van de knop en ging zelf sturen :D
pi_110495429
Wat een leukertje!
pi_110557009
Finnegan moet maandag naar de tandarts. Hij heeft haken op zijn tanden en daardoor kauwt hij zijn wangen kapot. ;( Er was dus een duidelijke reden dat hij zijn bit ineens liever niet meer in wilde. Nooit denken dat een paard 'zomaar ineens dwars is'. :)

We hebben een hele leuke verzorgster voor Finnegan gevonden, een meisje van achttien dat de opleiding paardenhouderij doet. Ze gaat hem twee dagen per week rijden & verzorgen. :)
pi_110703634
Hallo, ik meld me hier ook! :W

Dit is Wieke, mijn (net) vijfjarige Friese merrie v. Ymte 407 (vv Fetse, vm Leffert), ik rijd haar vooral recreatief, lekker de bossen in. Buiten rijd ik haar steeds vaker bitloos, gaat heel goed! Sinds een aantal maanden hebben we serieuze dressuurles dus moeten we aan de bak! Wat steeds beter gaat, ze pakt het allemaal heel fijn op.
How old were you when you first let a man make love to you?
Next, who was he? Next, how did you feel at the time?
What did you feel, what did you think, were you pleased, frightened, ecstatic, disgusted?
pi_110728423
Wat een leukerd :)
pi_110728716
Welkom! :)

Tandarts ging goed; zonder verdoving met elektrische slijper, toch handig soms, zo'n koelbloedig type. :+
pi_110740376
Bedankt!

Fijn dat het goed ging met de tandarts. Ik moet ook weer eens bellen voor een checkup.

Paard loopt sinds vandaag kreupel! Linksvoor heeft ze last van.
Been is niet dik of warm, hoef ziet er prima uit, heel vreemd.

Ze wil haar been wel optillen (voetje geven) en strekken, ze ontlast hem ook niet, staat er gewoon met haar volle gewicht op.

Kijk het even aan met rust en koelen, wat stappen op het harde en verder rust.
Wordt het niet beter deze week, dan bel ik de DA.
How old were you when you first let a man make love to you?
Next, who was he? Next, how did you feel at the time?
What did you feel, what did you think, were you pleased, frightened, ecstatic, disgusted?
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:37:35 #153
37769 erodome
Zweefteef
pi_111034464
Wat een heerlijke ochtend gehad zo. Het begon al goed in het bos met de honden, ze waren uitermate vrolijk en ik heb heerlijk gelachen. En bij de paarden zette deze trent zich voort.

Eerst even met de kleine meid bezig gegaan, we zijn aan het beleren voor de kar, beter gezegd, bezig met de voorbereiding, dus er wordt nu heeeeeeeeeeel veel vanuit zone 5 gedaan(oh pardon, parelli praat, achter het paard bedoel ik dus ;) ). Dus eerst de hele pp doorgegaan zo achter haar, bezig met de stemcommando's bevestigen, vooral de "ho" natuurlijk, zeker bij zo'n lekkere peper in haar kont pony is dat wel handig.

Daarna het stilstaan nog meer bevestigen, kortom, gewoon naar achteren sturen aan de lange leadrope en dan in een (denkbeeldig) vak plaatsen waar stilstaan ook echt stilstaan is en niet toch nog een stapje hier en daar heen.
Maar het mooiste kwam toen ik haar terug wilde gaan vragen, ik formuleerde de vraag eerst in mijn hoofd en voordat ik de energie er echt in ging leggen om een suggestie te doen naar haar toe kwam ze al, met een gelukzalig en relaxed hoofd.

Ik zat daar op een blok hout en ze kwam heerlijk bij me staan, ik heb haar hoofd naar beneden gevraagd en heb haar halster afgedaan. Zo hebben we nog een ruime 10 minuten gewoon samen gestaan, wat adem gedeeld, maar vooral gewoon even zijn samen, gewoon zijn in het nu.
Soms valt alles heel even zo op zijn plaats en is het moment gewoon perfect, te perfect om verder nog wat te doen. Wat zijn paarden toch fantastische wezen, want die 10 minuten met haar stond gelijk aan een half uur tot een uur meditatie.

Daarna nog even bij de haf gekropen die lag te suffen, lekker tegen hem aangekropen en zo nog een minuutje of 10 gezeten. Met hem verder niets gedaan vandaag, alhoewel, dat mag ik niet zeggen, undemanding time is erg veel waard, een ondergeschoven kindje in de paardenhouderij.
pi_111034935
Klinkt als een heel fijne dag met heel fijne momenten, Erodome!
Lekker van nagenieten! (maar dat doe je zo te lezen wel)
pi_111095820
He wat grappig. Zit al jaren hier op Fok! maar nog nooit dit topic gezien. Ik rijd al 38 jaar paard, heb vroeger met pony's altijd wedstrijden gereden, dressuur en springen. Ben altijd blijven rijden. Heb sinds 6 jaar weer een eigen paard die in pension staat op een manege. Rijd nu alleen recreatief, geen zin meer in wedstrijden. Maar wel springen, dressuren en lekkere buitenritjes maken.

Mijn paard is een mooie, bruine KWPN'er van 1.75, 11 jaar oud. En het liefste paard van de wereld natuurlijk!
pi_111096166
Dat kan nooit, dat is die van ons al. :{w
pi_111743996
Eindelijk fatsoenlijk paardenweer! ^O^ Gister met de paarden naar Stroe / Kootwijkerbroek geweest voor een buitenrit. Handig, een staleigenaar met een veewagen. :Y
pi_111746281
Lekker he! En nog niet veel insecten.
pi_111747633
Ow hier verektte het afgelopen weken al van de mugjes enzo.
pi_111747854
Ja dat klopt trouwens wel, vooral op bepaalde stukken, maar nog geen dazen gelukkig.
pi_111748056
Ik heb al wel één of twee vroege dazen gespot. :Y
pi_111748320
bah, dazen...dat ze maar zo lang mogenlijk weg blijven.

Mijn paardje staat al bijna de hele week stil omdat ik op de tandarts aan het wachten ben. Arme beest had flinke haken op zijn tanden en rijden is dus voor nu geen optie.
pi_111756758
Toen Fin een tijdje terug hetzelfde probleem had, heb ik een weekje bitloos gereden. :)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 22:30:25 #164
37769 erodome
Zweefteef
pi_111759651
Oh heerlijk, het is veulentijd. De eerste plurk in de kudde is al geboren, genieten is dat!
Vooral mijn haf vindt het helemaal geweldig, zijn oren vallen er bijna voorover vanaf en hij is zeer afgeleid.
We hebben dan ook maar een beetje gerommeld en zijn bij moeders en kind in de buurt gebleven. Dat vond hij duidelijk leuker en ik vond het natuurlijk ook niet erg dat moeders regelmatig even bij me kwam staan terwijl de haf aan het eind van de lijn stond.
Het stoorde de cirkels wel, maar alleen een kniesoor die daarmee zit als er ondertussen een kersvers veulentje aan je staat te friemelen ;)
De haf vond het allemaal een zeer goed idee, hij mocht zo heel dichtbij het veulen komen en heeft zelfs even gesnoven, handig zo'n mens zag je hem denken ;)

De kleine meid heeft meer geduld, die weet beter dat er nog tijd zat komt om zich met het veulen te bemoeien, die wacht rustig af.
pi_111773501
Bitloos, ja dat was nog ee. Optie geweest als ik een bitloos hoofdstel had tenminste? Naja ik hoop maar dat de tandarts morgen tijd heeft

Veulentijd O+ zo leuk
pi_111775201
Met een gewoon bithoofdstel valt ook te improviseren. Bit + bijbehorende riempjes eraf en teugels vastmaken aan neusriem. Niet perfect, werkt wel. :Y
pi_111777799
Dat zou ik wel eens kunnen proberen, hij os er braaf genoeg voor :)
pi_111801418
http://www.nrsv.nl/deelname/inschrijving/regiorit/

Ga ik samen met een stalgenoot aan meedoen. :D
  maandag 21 mei 2012 @ 11:00:42 #169
37769 erodome
Zweefteef
pi_111822655
Je kan ook gewoon met een stalhalster rijden, zou dan wel even het aan de teugel lopen laten schieten, het is erg moeilijk voor ze om dat te doen op een stalhalster met zoveel ruis.

Voor geknutselde dingen is het wel handig als het paard erg braaf is, maar verder geeft een bit je niets meer in handen dan een normale bitloze optoming.
Ik rijd zelf onder het zadel meestal met touwhalster, maar voor het beleren van het mennen vind ik dat minder prettig en heb ik een sidepull, daarmee gaan we straks ook echt mennen.

Wat een bit kan toevoegen boven een bitloze optoming is dat als je hoger gaat in dressuur het een zeer fijne manier van communicatie geeft, het is een hele logische "druk" voor het paard waardoor hij oa zijn kaak makkelijker ontspant.
Dit kan ook met bitloos, maar is moeilijker. Je hebt met het bit(en zeker met het dubbele bit) meer mogelijkheden tot fijne communicatie, vooral daar in die regionen van het lichaam(wat samen hangt met het verdere lichaam natuurlijk).

Qua controle heb je niets meer, eerder zelfs minder, want bij het gebruik van een bit voor controle gebruik je een hele nare pijnprikkel, vele paarden gaan daar alleen maar harder van op hol.
  maandag 21 mei 2012 @ 11:02:02 #170
37769 erodome
Zweefteef
pi_111822696
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:59 schreef Isegrim het volgende:

Ah leuk, zo'n soort plannetje hebben we hier ook, alleen dan met een eigen groepje mensen.
Wat mensen van stal, wat mensen met paarden uit de directe omgeving en dan gaan we met z'n allen een dagje bos doen, broodjes mee, prikpaaltjes en lintje mee. Heb er nu al zin in!
pi_111822775
wij zijn niet van plan hoger de dressuur in te gaan, dus op dat gebied zou het niks uitmaken
Dus mischien moet ik sowiezo eens gaan kijken of het zonder bitjes kan...mischien is dat wel iets voor ons :)

klinkt leuk zo'n regiorit :D
pi_111823492
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 11:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Ah leuk, zo'n soort plannetje hebben we hier ook, alleen dan met een eigen groepje mensen.
Wat mensen van stal, wat mensen met paarden uit de directe omgeving en dan gaan we met z'n allen een dagje bos doen, broodjes mee, prikpaaltjes en lintje mee. Heb er nu al zin in!
Dit is alleen niet door het bos maar dwars door Rotterdam. :P
pi_111824265
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:59 schreef Isegrim het volgende:

Leuk!
Is de opkomst altijd groot of is dat verschillend?
pi_111824786
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 11:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Leuk!
Is de opkomst altijd groot of is dat verschillend?
Ik heb geen idee, ik kende die hele organisatie niet eens. :) Er mogen maximaal 30 paarden meedoen. Er stond een advertentie voor die rit in de nieuwsbrief van horses.nl. Die lees ik meestal niet eens, maar nu opende ik 'm en viel mijn oog erop en heb ik me meteen ingeschreven. Lijkt me echt supergrappig om dwars door de stad heen te rijden. Nu nog even bedenken wat ik ga aantrekken en kijken of er iemand is die Finnegan mooi kan invlechten ofzo (dat kan ik zelf totaal niet }:| ).
pi_111950115
Arm paard staat momenteel te zweten zonder dat hij iets doet. Vanavond maar even een lekker stapritje gemaakt en meneer daarna even afgespoeld. Dat afspoelen vindt hij niks, maar volgens mij vindt hij het nat-zijn wel lekker.
pi_111958792
ja het was echt vies warm gister, bij ons kwamen sommige paarden ook al bezweet van stal
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:37:23 #177
37769 erodome
Zweefteef
pi_111961529
Hier waren ze ook sloom, maar even de tijd genomen om het laatste winterhaar te verwijderen bij de merrie(die is altijd laat, heeft ook veel met haar wintershetlanderpluis) en daarna even lekker te douchen.
De haf ook gedouched en toen had ik 2 paardenkroketjes, lekker rollen in het zand en dat was wel genoeg inspanning voor gisteren ;)

Ging wel erg goed, de haf verwachte ik dan ook geen problemen mee, die vindt zo'n beetje alles best als het maar gezellig is. Maar de merrie was toen ik haar kreeg echt doodsbang van water uit een slang, dat had ik er al wel uit, maar echt lekker vond ze het nooit, ze accepteerde het.
Gisteren vond ze het ook echt lekker, stond daar niet zo van het is dat het moet want anders, maar echt ontspannen van jah lekker.
pi_111961855
ja die afkoeling op zo'n dagen kan ook alleen maar lekker zijn :)
morgen mag die van mij ook weer :)
pi_112063735
Leuke fotos :)
pi_112064915
Thanks. :) Het was echt een heerlijk dag. We hebben de hele middag met een wijntje in het weiland gezeten. :D
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:23:05 #182
37769 erodome
Zweefteef
pi_112244980
En we zijn weer compleet met de kudde, het 2de veulen is geboren. Een heerlijk klein ventje dat op en top gezond is.
Het is zo leuk, ik moet oppassen dat ik nog wel toe kom aan mijn eigen paarden en niet teveel sta te staren naar dat heerlijke kleine spul, maar ach, de haf staat gewoon mee te staren, die zit er niet mee dat er dan een dagje even niets gedaan wordt, die vindt het al opwindend zat.
De merrie is maar gelijk volop hengstig geworden, die wil ook een veulen volgens mij, maar dat gaat mooi niet door ;)
pi_112288862
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:06:38 #184
37769 erodome
Zweefteef
pi_112298381
Mooie foto!
pi_112298544
mooi :)

Mijne ook even showen dan

vrijdag 1 juni 2012 @ 10:15:48 #186
37769 erodome
Zweefteef
pi_112298622
Daar hebben we op stal nu een miniversie van, kersvers, heel schattig!
pi_112298782
miniversies zijn altijd lief O+
pi_112303075
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:06 schreef erodome het volgende:
Mooie foto!
Danku :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:12 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
mooi :)

Mijne ook even showen dan
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nice :D
pi_112329322
Finnegan had vandaag zijn jaarlijkse gekke bui. Alles was plotseling eng, vooral de ganzen die hij dagelijks ziet. :{w Hij vloog er zelfs vandoor. :D

Meneer krijgt wel een beetje een grasbuikje. Zit een beetje te twijfelen of ik hem zijn greenguard om moet doen, maar denk dat het meevalt. Sowieso is hij 's ochtends voordat hij het land in gaat minder 'bol' dan 's avonds als hij eruit komt. Dus misschien ook lucht / water. Hij laat ook boeren als hij net van het land komt, ik wist niet eens dat paarden dat konden. :')
pi_112337031
Ghehe dat heb ik ook nog nooit gehoord :)

Paard lief heeft gister de tandarts op bezoek gehad...erg schattig om te zien, zo'n suf paard :D
Zondag mogen we weer rijden...eindelijk!
pi_112341225
Voor Fin komt maandag de veearts want ondanks dat hij qua mok nog nooit zo schoon is geweest als nu, blijft hij stampen. Dus of hij heeft iets van mijt ofzo (ik vermoed van niet) of hij heeft toch nog last van zijn stralen, ook al lijkt de straalkanker echt helemaal verdwenen.
  FOK!fotograaf zaterdag 2 juni 2012 @ 18:36:29 #192
372089 KimD1991
pi_112352184
Isegrim, wat vervelend dat je paardje zo'n last heeft van z'n voetjes.

Heb inmiddels een vakantie met paardlief op de veluwe achter de rug. Wat was ze toch weer braaf, m'n kleine leiderspaard. Morgen DRHA Summer Slide wedstrijd fotograferen. Zin in !
pi_112352605
Hij heeft qua lopen niet echt last, loopt als een kievit, maar hij staat een paar keer per dag te stampen.

De Veluwe is heerlijk met een paard. Waar heb je gelogeerd?
pi_112363502
Hoefsmid is geweest vandaag. Heb gewoon de hoefsmid genomen die bij deze stal hoort en ik moet zeggen dat ik over hem een stuk tevredener ben dan over de hoefsmid van zijn vorige stal. Veel netter resultaat en veel minder gauw flares e.d.

Smid heeft straalgroeven stukje uitgesneden en de straalkanker is echt zo goed als weg. Voor zit er nog iets en achter is hij vrijwel helemaal schoon.
  FOK!fotograaf zondag 3 juni 2012 @ 08:37:54 #195
372089 KimD1991
pi_112372921
De veluwe is inderdaad heerlijk te paard. Hebben op The Mill Ranch gelogeerd. Was echt super. Kleine blokhut om zelf te slapen en paarden hadden alle luxe. Staan normaal niet aan huis dus het feit dat we daar voor het slapen gaan welterusten konden zeggen en 's morgens in pyjama goedemorgen zeggen.

Fijn dat de straalkanker bijna weg is. Maar dat verklaart nog niet waarom hij zo blijft stampen. Ook dat moet een oorzaak hebben... Ben benieuwd wat de veearts zegt.
  zondag 3 juni 2012 @ 11:57:38 #196
37769 erodome
Zweefteef
pi_112375980
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 22:21 schreef Isegrim het volgende:
Hoefsmid is geweest vandaag. Heb gewoon de hoefsmid genomen die bij deze stal hoort en ik moet zeggen dat ik over hem een stuk tevredener ben dan over de hoefsmid van zijn vorige stal. Veel netter resultaat en veel minder gauw flares e.d.

Smid heeft straalgroeven stukje uitgesneden en de straalkanker is echt zo goed als weg. Voor zit er nog iets en achter is hij vrijwel helemaal schoon.
Mooi nieuws van de straalkanker, zou zo fijn zijn als jullie dat hoofdstuk eens kunnen gaan afsluiten!

Nu het stampen nog, hij slaat niet naar zijn buik, omdat hij ook boeren laat zelfs? Of dat hij last heeft van die rottige kleine vliegbeestjes die er in grote getalen zijn op het moment?
Heb je hem nagelopen op bultjes, schuurplekjes en andere onregelmatigheden op de huid(bv op de buiklijn, wortel staart, voorhoofd e.d.)?

Heeft hij bij de vorige stal helemaal geen gras gehad en is hij hier vrijwel gelijk volledig op het gras gegaan, zonder overgang met beperking van gras, steeds een beetje meer?
Hoe is zijn mest?

Reageerd hij gevoelig op de hoeven als je daar met de hoevenkrabber op tikt?
Heeft hij een dikkere en hardere manenkam gekregen?
Hoe eet hij, maakt hij geen proppen e.d.?
pi_112378106
Is dit een kruisverhoor? :+

Ik ben er vrij zeker van dat het stampen nog met de straalkanker te maken heeft. Mok zit er niet meer en last van zijn buik heeft hij niet. Uit zijn houding / lichaamstaal maak ik duidelijk op dat het 'jeukstampen' is. :)
pi_112548581
Paardje liep zo lekker vandaag. O+ Heb tegenwoordig zitles en mijn zit gaat echt met sprongen vooruit. *O*

Ik wil deze gaan bestellen: http://www.reitsportpfer.(...)rse/iberica_plus.jpg - Christ Iberica "Fellsattel" oftewel 'zadel' van schapenvacht. Lijkt me een heerlijk ding voor lange ritten. Met inlages. :)

Heb van veearts hydrocortiderm gekregen voor één voet die ontstoken is en als de huid niet meer ontstoken is, moet ik alle voeten behandelen met ByeMyte. Veearts is er niet zeker van of hij mijt heeft, maar vond het verstandig om voor de zekerheid tweemaal te wassen.
pi_112557925
mijn instructrice kwam er afgelopen week mee dat bitloos rijden mischien wel iets voor ons is en dat ze nog een hoofdstel heeft liggen waar we het mee kunnen proberen. Dus ik gaf aan datik er zelf ook al over aan het denken was.

Dus dat gaan weals t goed is komende week proberen. Ben erg blij met mijn instructrice die zomaar over dit soort dingen meedenkt :)
pi_112563903
Bij ons op stal hadden ze nog nooit gehoord van bitloos rijden en waren ze erg nieuwsgierig naar mijn nieuwe Barefoot-sidepull. :D
pi_112563982
Best gek, want die mensen zitten hun hele leven al in de paarden. Maar 'van de oude stempel' dan toch.
pi_112564208
nog noit van gehoord? dat is wel grappig ja :)

mijn instructrice zegt dat als ze zelf alelen recreatief zou rijden ze alleen nog maar bitloos zou rijden, lekker ontspannen als je het goed doet volgens haar

Laat ie het behandelen van zijn voeten trouwens goed toe?
pi_112577135
Ja, geen probleem meestal. Hij is goed opgevoed. Anders heb je ook echt een een probleem met zo'n type paard. Onverzettelijk en verschrikkelijk sterk. :D
pi_112578016
Haha :D jep weet er alles van, mijne was in het begin dat ik hem reed niet heel goed opgevoed en het interesseerde hem niks als hij je plette tegen de muur of omver liep uit lompigheid
pi_112583938
Ja, het is ook meestal geen kwade wil maar gewoon lompheid inderdaad. Maar ja, of je nou geplet bent uit kwade wil of uit lompheid maakt niet zoveel uit. :')
pi_112676734
Schone sokken. *O*

pi_112685617
En mooie hoeven! Wou dat die van mij zo op zn hoefjes stond zeg
pi_112695510
Hij heeft erg nette voeten idd. :Y

Stadsrit was tof, foto's volgen nog!
pi_112712663
Paar fotootjes, 325 stuks slechts. :')

https://plus.google.com/p(...)/5752488356791392417
pi_112715391
Hoeveel kost een eigen paard?
pi_112715666
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:25 schreef 78rt21 het volgende:
Tussen de 200 en de 20.000 euro.
pi_112716809
Dan heb je het slechts over de aanschafkosten. Daar komt op jaarbasis gauw 5 mille bij. :P
pi_112716850
Oh my God :o
pi_112716924
Ik denk even duur als een auto ongeveer. :P Daarom hebben wij geen auto. :D
pi_112716950
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:49 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk even duur als een auto ongeveer. :P Daarom hebben wij geen auto. :D
Nee jullie gaan per paard natuurlijk
pi_112717041
Bedragen lopen snel op als ze een kwaal hebben.
Nog nooit een paardeneigenaar gezien met een paard die nooit iets had.
pi_112717049
Nee, op de fiets of met het OV. :P Ik zou niet weten wat ik midden in Rotterdam met een auto moest.
pi_112717085
Sterker nog, soms lijkt het alsof ze altijd wel wat hebben. :{w
pi_112719490
Gave foto's Isegrim! :Y
pi_112726337
Leuke foto's inderdaad :) Lijkt me wel geinig zo gewoon over straat met zoveel man
En leuk friesje dat ertussen loopt :Y
pi_112726428
Ik ga me ook eens melden in dit topic! Ben de trotse eigenaar van een Pools paard ,Hlhalf Slaska (werkpaard) en half Wielkopolski (warmbloed).

Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_112726446
Die Fries die naast mij rijdt? Die is van mijn stalgenoot, is een schitterend beest. :Y

Er is ook een filmpje gemaakt:
Zet je geluid niet te hard. Van de 18 waren er 15 met ijzers (wij + een ijslander waren de enige zonder) en dat maakt echt een klereherrie. :') Mensen zeuren tegenwoordig over verkeerslawaai, maar dat moet in de tijd dat er nog geen auto's waren nog veel erger zijn geweest. :D
pi_112726450
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 08:51 schreef TripleS het volgende:
Ik ga me ook eens melden in dit topic! Ben de trotse eigenaar van een Pools paard ,Hlhalf Slaska (werkpaard) en half Wielkopolski (warmbloed).

[ afbeelding ]
Wat een tof beest. :)
pi_112726529
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 08:52 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Wat een tof beest. :)
Dank. Ze is 4 jaar en pas net zadelmak , gaat super! Alleen met opstijgen vind ze het wel grappig om een bok te geven..dat probeer ik er nu uit te krijgen :')
Verder is het een ongelooflijk knuffelkont O+
pi_112726565
quote:
Die Fries die naast mij rijdt? Die is van mijn stalgenoot, is een schitterend beest. :Y

Zet je geluid niet te hard. Van de 18 waren er 15 met ijzers (wij + een ijslander waren de enige zonder) en dat maakt echt een klereherrie. :') Mensen zeuren tegenwoordig over verkeerslawaai, maar dat moet in de tijd dat er nog geen auto's waren nog veel erger zijn geweest. :D
Ghehe ik heb mijn geluid altijd uitstaan (op het werk he) maar ik kan me helemaal voorstellen hoe dat klinkt :D
En ja inderdaad die fries naast jou!

@TripleS, leuk beestje :)
pi_112726602
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 08:59 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Ghehe ik heb mijn geluid altijd uitstaan (op het werk he) maar ik kan me helemaal voorstellen hoe dat klinkt :D
En ja inderdaad die fries naast jou!

@TripleS, leuk beestje :)
Vooral toen we over een stalen brug gingen was het oorverdovend. :o Dat vonden de paarden ook wel spannend, zit ook in het filmpje.
pi_112726705
ja kan ik me voorstellen dat ze dat spannen vonden. Wij hebben wel eens een stalen plaat in de gang liggen als ze de stallen aan het uitmesten zijn en met bakken rondrijden. En als er dan toevallig een paard overheen moet vinden ze dat ook altijd reuze spannend...laat staan dat het dan een hele brug is :D
pi_112726816
Het allerspannendst was het 'glitterasfalt' bij de Erasmusbrug.
pi_112726966
ghehe :) maar verder allles wel verlopen zonder gevaarlijke situaties?
vindt het toch maar knap, zoveel paarden door straten met redelijk enge dingen :D
pi_112727062
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 09:25 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ghehe :) maar verder allles wel verlopen zonder gevaarlijke situaties?
vindt het toch maar knap, zoveel paarden door straten met redelijk enge dingen :D
Er zaten een aantal paarden bij die ik persoonlijk niet mee had genomen een drukke stad in. Er hadden makkelijk dingen mis kunnen gaan.

Ook vond ik dat de organisatie beter had gekund. Er werd onvoldoende rekening gehouden met mede-weggebruikers en er was bijvoorbeeld niets geregeld voor het opruimen van de mest op onze pauzeplek (en daar was de uitbater van de shoarmatent waar we vlakbij stonden terecht niet bepaald blij mee). Ook hadden er meer begeleiders moeten zijn vind ik.
pi_112727327
ja mest opruimen is toch wel het minste dat er geregeld mag worden.

Maar blijft lastig he, mensen onderschatten voor mijn gevoel dat soort dingen vaak.
pi_112727530
Ik vind dat je met zo'n rit een soort visitekaartje afgeeft voor paardenmensen in het algemeen. Dat je niet overal onderweg de mest op kunt ruimen à la, maar als je ergens pauze houdt, vind ik dat inderdaad het minste. Nu bestond ons visitekaartje uit een lading stront. -O-
pi_112727948
dat is jammer ja, je hoort al te vaak negatieve dingen over paardenmensen en hun opruimvermogen als t over mest gaat
pi_112728673
Ik heb het ook als opmerking naar de organisatie gestuurd, hoop dat ze er iets mee doen. :)
  maandag 11 juni 2012 @ 13:18:26 #235
37769 erodome
Zweefteef
pi_112734215
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:25 schreef 78rt21 het volgende:
Hangt van veel zaken af, wat voor paard wil je(aanschafprijs), hoe wil je je paard gestald hebben?
Gaat je paard de wei in, dan kan je misschien ene wat goedkopere plek vinden, soms wel net onder de 100 euro per maand, maar daar komt dan wel hooi bij in de winter meestal en zelfverzorging, kortom, in de winter met vorst 3 keer per dag water gaan geven.

Reken op een 200 euro per maand voor stalling, dat is redelijk, er zijn er die duurder zijn, tot wel 400 euro per maand, maar ook wel die goedkoper zijn. Mijn paarden staan nu voor 125 per maand, 250 dus voor beiden.

Dan heb je de hoefsmid nog, heb je je paard zonder ijzers dan kost het ergens tussen de 25 en de 40 euro per 8 weken, heb je het paard rondom op de ijzers dan gaat het omhoog naar om en nabij de 125 euro per 8 weken.

Dan het ontwormen, met een goed beleid hoeft dat maar 2 keer per jaar, maar daar hoort dan ook nog wel mestonderzoek bij tussendoor. Ergens tussen de 15 euro en 25 euro elke 3 maanden ongeveer. Zeker in het begin vrij veel mestonderzoek nodig om een goed beeld te krijgen voor de toekomst.

Dit is alleen de basis, geen tuigage, geen extra voer, geen entingen en geen verdere dierenartskosten.
Dan nog de tijd die erin gaat zitten, wat zo'n beetje alle tijd is die je over hebt en een beetje meer ;)
  maandag 11 juni 2012 @ 13:19:39 #236
37769 erodome
Zweefteef
pi_112734264
quote:
10s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:50 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Bedragen lopen snel op als ze een kwaal hebben.
Nog nooit een paardeneigenaar gezien met een paard die nooit iets had.
Nog nooit wat gehad hier, klop het snel af nu, want dat houden we graag zo!

Maar dierenartskosten lopen snel op, dat heb ik wel om me heen gezien, er wordt dan ook niet voor niets gezegd, mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze sterven, valt er niets te erven ;)
pi_112734319
'Tot wel 400'. :D In de Randstad genoeg plekken waar je meer dan 500 betaalt. :P
  maandag 11 juni 2012 @ 13:23:38 #238
37769 erodome
Zweefteef
pi_112734405
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:21 schreef Isegrim het volgende:
'Tot wel 400'. :D In de Randstad genoeg plekken waar je meer dan 500 betaalt. :P
Hier in het noorden is 400 schofterig duur, vond dat al gekkenwerk, maar het kan nog duurder dus ;)
Maar dan heeft je paard wel een solarium, zit hij vast heel erg op te wachten terwijl hij in zijn geweldige 4 bij 4 stal staat en dus heel veel ruimte heeft(uche uche).

Sta af en toe wel te kijken wat mensen durven te vragen voor stalling hoor, meer dan 500 per maand tering zeg...
pi_112734454
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Hier in het noorden is 400 schofterig duur, vond dat al gekkenwerk, maar het kan nog duurder dus ;)
Maar dan heeft je paard wel een solarium, zit hij vast heel erg op te wachten terwijl hij in zijn geweldige 4 bij 4 stal staat en dus heel veel ruimte heeft(uche uche).

Sta af en toe wel te kijken wat mensen durven te vragen voor stalling hoor, meer dan 500 per maand tering zeg...
De stallen hier in de buurt die dermate duur zijn, daar hoef je echt geen 16m2 voor je paard te verwachten hoor :D Zo veel ruimte, straks bezeert hij zich nog :{w

En paddock mag maximaal 2 uur achtereen, alleen als je er zelf bij bent.
  maandag 11 juni 2012 @ 13:31:23 #240
37769 erodome
Zweefteef
pi_112734704
Ik kom hier nog weleens op een "dure" stal, geen 500 per maand, maar toch tegen de 400 aan.
Moet daar altijd heel hard op mijn tong bijten als ze heel trots die nieuwe deuren in de hengstenstallen laten zien, met ornamentjes eraan, mooi in koper uitgevoerd....

Dat zijn voor mij echt aarrrrgggghhhh momenten, had dat geld uitgegeven aan dat mooie land daarachter klaar maken voor de paarden, wat hebben die beesten nu aan koperen ornamentjes?
pi_112739604
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:31 schreef erodome het volgende:
Ik kom hier nog weleens op een "dure" stal, geen 500 per maand, maar toch tegen de 400 aan.
Moet daar altijd heel hard op mijn tong bijten als ze heel trots die nieuwe deuren in de hengstenstallen laten zien, met ornamentjes eraan, mooi in koper uitgevoerd....

Dat zijn voor mij echt aarrrrgggghhhh momenten, had dat geld uitgegeven aan dat mooie land daarachter klaar maken voor de paarden, wat hebben die beesten nu aan koperen ornamentjes?
_O- :D Mijn idee ja. :)
pi_112744339
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Nog nooit wat gehad hier, klop het snel af nu, want dat houden we graag zo!

Maar dierenartskosten lopen snel op, dat heb ik wel om me heen gezien, er wordt dan ook niet voor niets gezegd, mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze sterven, valt er niets te erven ;)
Dat is geluk hebben :D
pi_112745425
quote:

Zo op 1.40 zit er iemand op een vos met een martingaal te zagen, niet te zuinig :')
pi_112745539
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 09:29 schreef Isegrim het volgende:
Er zaten een aantal paarden bij die ik persoonlijk niet mee had genomen een drukke stad in. Er hadden makkelijk dingen mis kunnen gaan.

Ook vond ik dat de organisatie beter had gekund. Er werd onvoldoende rekening gehouden met mede-weggebruikers en er was bijvoorbeeld niets geregeld voor het opruimen van de mest op onze pauzeplek (en daar was de uitbater van de shoarmatent waar we vlakbij stonden terecht niet bepaald blij mee). Ook hadden er meer begeleiders moeten zijn vind ik.
Ja ik ben het denk ik wel met al je punten eens :) Wat mij ook opvalt in het filmpje is dat er qua tempo niet echt rekening gehouden wordt met de grootte van de groep. Grote gaten die vallen, paarden die aandraven e.d.. Schept allemaal onrust, net wat je niet wil hebben in de stad. Maar het ziet er wel vet uit :D
pi_112745576
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:45 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Zo op 1.40 zit er iemand op een vos met een martingaal te zagen, niet te zuinig :')
Er waren meer mensen met een rijstijl waarvan ik dacht :? . Ook een aantal met stang en trens. Waarom stang en trens op een buitenrit? Voor de verfijning? Laat me niet lachen.
pi_112745631
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:48 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ja ik ben het denk ik wel met al je punten eens :) Wat mij ook opvalt in het filmpje is dat er qua tempo niet echt rekening gehouden wordt met de grootte van de groep. Grote gaten die vallen, paarden die aandraven e.d.. Schept allemaal onrust, net wat je niet wil hebben in de stad. Maar het ziet er wel vet uit :D
Het was ook absoluut heel vet. :Y

Voor de mest was trouwens wel iets geregeld heb ik begrepen van de organisatie. Zou worden opgeruimd door de uitbater van de tent waar wij iets gingen eten / drinken. Dat wist zijn buurman alleen niet blijkbaar. :P
pi_112745731
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:49 schreef Isegrim het volgende:
Er waren meer mensen met een rijstijl waarvan ik dacht :? . Ook een aantal met stang en trens. Waarom stang en trens op een buitenrit? Voor de verfijning? Laat me niet lachen.
Ja wtf, stang en trens :') Maar die oudere heer in jasje-dasje op die Arabier(?), wat een held, hilarisch om te zien! En een rijstijl die er erg relaxed uitziet, echt nice :)

Ik zou persoonlijk trouwens echt niet draven op asfalt met een paard op ijzers. Ik heb altijd begrepen dat ijzers de klappen die de gewrichten op moeten vangen, versterken en dus best behoorlijk slecht zijn. Maargoed, ik ben een fan van de blote hoef of een hoefschoen, ipv ijzers ;)
pi_112745798
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ja wtf, stang en trens :') Maar die oudere heer in jasje-dasje op die Arabier(?), wat een held, hilarisch om te zien! En een rijstijl die er erg relaxed uitziet, echt nice :)
Degene die voorop rijdt bedoel je? Hij is van de Jockey Club (Rotterdamsche Manege). We hebben 'm Ollie B. Bommel gedoopt. :D

Zijn paard is geen arabier. Wat het wel is, mag Joost weten, echt een apart geval was het. Heel hoekig en dun, maar super gespierd.
pi_112745971
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:53 schreef Isegrim het volgende:
Degene die voorop rijdt bedoel je? Hij is van de Jockey Club (Rotterdamsche Manege). We hebben 'm Ollie B. Bommel gedoopt. :D

Zijn paard is geen arabier. Wat het wel is, mag Joost weten, echt een apart geval was het. Heel hoekig en dun, maar super gespierd.
Ziet eruit als een leuk ding inderdaad. En Ollie B. Bommel is een goeie nick voor m! Liep er nu ook een paard tussen met een los ijzer?
pi_112746016
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik zou persoonlijk trouwens echt niet draven op asfalt met een paard op ijzers. Ik heb altijd begrepen dat ijzers de klappen die de gewrichten op moeten vangen, versterken en dus best behoorlijk slecht zijn. Maargoed, ik ben een fan van de blote hoef of een hoefschoen, ipv ijzers ;)
Idem! :Y Maar de meeste mensen in deze groep waren een beetje 'van de oude stempel' volgens mij. In de bevestiging stond zelfs iets als 'zorg voor goed beslag i.v.m. rijden op asfalt'...

Ik ben van mening dat hoefijzers een volstrekt achterhaald concept zijn (uitzonderingen / medische noodzaak daargelaten).
pi_112746067
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:57 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ziet eruit als een leuk ding inderdaad. En Ollie B. Bommel is een goeie nick voor m! Liep er nu ook een paard tussen met een los ijzer?
Ik vond het echt een vreselijk lelijk paard. :D

Paard met los ijzer is mij nog niet opgevallen? Scheelt ook weer als je geen ijzers hebt, kun je ze ook niet kwijtraken. :P
pi_112746140
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:58 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond het echt een vreselijk lelijk paard. :D

Paard met los ijzer is mij nog niet opgevallen? Scheelt ook weer als je geen ijzers hebt, kun je ze ook niet kwijtraken. :P
Ja ik hoor echt iets rammelen! En waarom doe je mee met een stadsrit als je een SLOFTEUGEL nodig hebt om je paard in toom te houden? 8)7
pi_112746273
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:00 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ja ik hoor echt iets rammelen! En waarom doe je mee met een stadsrit als je een SLOFTEUGEL nodig hebt om je paard in toom te houden? 8)7
Ja, vraag mij wat, ik begrijp daar ook niks van hoor. :')

Er was ook een mevrouw wier paard regelmatig flipte (echt tot stevig bokken en wegspringen aan toe). Die zat ook met een hele ijzerwinkel (stang & trens) in die mond te rukken en te trekken. Ik had medelijden met dat dier.
pi_112746426
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:02 schreef Isegrim het volgende:
Ja, vraag mij wat, ik begrijp daar ook niks van hoor. :')

Er was ook een mevrouw wier paard regelmatig flipte (echt tot stevig bokken en wegspringen aan toe). Die zat ook met een hele ijzerwinkel (stang & trens) in die mond te rukken en te trekken. Ik had medelijden met dat dier.
Heer Ollie heeft er trouwens ook een fraaie stang inhangen :') En flippende paarden meenemen op een stadsrit :') Maargoed, de beste stuurlui staan altijd aan wal ;)
pi_112747116
Ik had zelf wel verwacht dat Fin wat meer onder de indruk zou zijn; die kan zich ook best druk maken om dingen. Maar hij vond het allemaal wel best. Nou ja, alleen maar fijn. Ik kon grotendeels op een los teugeltje rijden.
pi_112866092
Wat is het toch fijn om rijles te hebben en echt te voelen dat je vooruit gaat. ^O^
pi_112874511
Ja dat is altijd een super gevoel he :)
Dat had ik afgelopen maandag. echt ik had het gevoel dat ik ineens een heel ander paard had. Helaas was het gister 6 stappen terug...achja :)
pi_112874737
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 22:59 schreef Isegrim het volgende:
Wat is het toch fijn om rijles te hebben en echt te voelen dat je vooruit gaat. ^O^
Dat gevoel hoop ik ook te krijgen , vandaag hebben we onze eerste les *O*

En wat minder leuk is , heb het vermoeden dat mn puppy behoorlijk drachtig is -O-
We gaan het morgen maar eens laten nakijken , ze heeft zo'n rare dikke buik
pi_112874802
Oh jee, 2 voor de prijs van 1?
pi_112875107
oeps...hopen dat het een grasbuik is?
pi_112881616
Ik hoop idd dat het een grasbuik is , maar het ziet er toch anders uit.
En anders...2 voor de prijs van 1 !:D
Stalhouder die ziet het wel zitten , die is al wild enthousiast :') Dan ben ik ook als hij met de mededeling komt dat het veulen er gratis bij mag _O-
pi_112881744
Dat is dan te hopen inderdaad. :D
pi_113164254
Eindelijk een bitloos hoofdstel gevonden waar Fin net zo fijn op loopt als op zijn gewone hoofdstel. ^O^ Eentje van Barefoot (Amber). :)
pi_113183121
Foto? :)

Ik heb zojuist de fysio maar gebeld voor mijn paard om uit te sluiten dat zijn gedrag door pijn komt
Tegenwoordig bokt hij graag op 1 kant als ik de teugels iets oppak. en opstappen laat hij ook niet meer zomaar toe

ben benieuwd, schijnt een goede fysio te zijn :)
pi_113184868
LHO heeft gister een hele lading foto's gemaakt dus zal er eentje uitzoeken. :)
pi_113247315
Amber sidepull cognac / oranje. :) Nu alleen nog een dekje vinden dat erbij past. Ben al wezen zoeken, maar er was er geen enkele die echt matchte. Niet dat ik nou echt van de setjes ben, maar ik vind dit hoofdstel erg leuk en zou graag een bijpassend dekje hebben.

pi_113269264
Oh :) die is mooi
pi_113269972
Ik vind de kleur hem vooral mooi staan. Je kunt 'm ook met bit gebruiken door de neusriem te verwijderen, dan heb je een western-hoofdstel.
pi_113329024
Tof beest Ise :Y
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_113344719
Bedankt. :P
  maandag 25 juni 2012 @ 14:20:35 #271
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113363108
Hoi meiden.

Rio zit helaas weer in de lappenmand. We gaan een allergietest bij hem laten afnemen, omdat hij, na een ruime periode, weer begint met hoesten.

Ik heb wel een aantal rijfoto's:

Zijn hoofd-halshouding wordt steeds beter! Alleen als hij moe wordt kruipt hij achter de LL. Zelf moet ik op mijn handen letten en mijn benen lang maken :). Overigens is er al naar het zadel gekeken en deze licht nu weer perfect. Rio was te rond geworden van de spieren, waardoor het zadel naar voren schoof.

@Isegrim, wat een mooie kleur :9~. Staat Finn erg goed, zeg.
pi_113363316
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:20 schreef Samzz het volgende:
Hoi meiden.
:{w
  maandag 25 juni 2012 @ 14:26:08 #273
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113363450
EN jongen :*!
pi_113363704
O+
  maandag 25 juni 2012 @ 14:32:10 #275
37769 erodome
Zweefteef
pi_113363792
Hij loopt nog wel met de voorbenen onder het zwaartepunt(op deze foto's dan), op de middelste foto mooi te zien, presies in jouw loodlijn, dat moet nog wat verder naar voren komen door vanuit de achterhand te werken.

Maar Rome is niet in 1 dag gebouwt, als ik foto's maak van mijn paarden aan het werk zie ik ook van dat soort werkpuntjes. Meer zelfs als bij jou :D
  maandag 25 juni 2012 @ 14:41:26 #276
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113364344
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:32 schreef erodome het volgende:
Hij loopt nog wel met de voorbenen onder het zwaartepunt(op deze foto's dan), op de middelste foto mooi te zien, presies in jouw loodlijn, dat moet nog wat verder naar voren komen door vanuit de achterhand te werken.

Maar Rome is niet in 1 dag gebouwt, als ik foto's maak van mijn paarden aan het werk zie ik ook van dat soort werkpuntjes. Meer zelfs als bij jou :D
Klopt, hij is wat overbouwd en heeft moeite zijn achterhand echt goed te gebruiken. Gelukkig heb ik een meewerkend paard en is hij heel erg vooruit gegaan wat dat betreft :Y.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig wil hij wel naar de grond :').
  maandag 25 juni 2012 @ 14:44:52 #277
37769 erodome
Zweefteef
pi_113364546
Je bent leuk met hem bezig, dat is duidelijk te zien en te lezen in alles wat je erover schrijft.
Hij werkt met plezier zo te zien, dat vind ik altijd het mooiste.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:47:29 #278
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113364716
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:44 schreef erodome het volgende:
Je bent leuk met hem bezig, dat is duidelijk te zien en te lezen in alles wat je erover schrijft.
Hij werkt met plezier zo te zien, dat vind ik altijd het mooiste.
Dat vind ik ook het belangrijkste! Hij toont plezier in wat hij doet en werkt over het algemeen lekker mee :).

Ik vertelde een tijdje terug toch van zijn omdraaipogingen? Dat hij op gegeven moment gewoon besloot dat hij de andere kant op wilde en dat ook deed? Doet hij niet meer O+.

Als hij schrikt en er vandoor rent, roep ik zijn naam en ga diep zitten. Hij staat stil O+.

Wij komen er wel, ooit :D.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:51:31 #279
37769 erodome
Zweefteef
pi_113364922
Super dat je dat ook opgelost hebt!
Mooi is dat als je na veel gepuzzel eruit bent en dat de band steeds beter wordt door dat soort dingen(dan dacht je dat de band al mega sterk was en dan kan het nog beter, nog meer in een eenheid en die momenten van echte eenheid, kwijl, daar doe je het voor).
  woensdag 27 juni 2012 @ 09:38:35 #280
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113448506
Gisteren foto's gemaakt van de dochter van m'n instructrice en haar pony. Het dier gaat vandaag naar een nieuwe eigenaar. Het weer was mooi, dus ik heb nog wat leuke plaatjes van hem samen geschoten.

Het meisje was zo verdrietig, ze staat achter de verkoop, maar toch...
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:51:21 #281
37769 erodome
Zweefteef
pi_113450718
Het is nooit leuk je paard te moeten verkopen. Zo was de vorige eigenaar van mijn haf ook heel verdrietig, maarja, oud type haf en zij had ammbitie om hoger in de dressuur te komen, wilde dat alleen op een vriendelijke manier doen en daarmee kreeg ze de haf niet hoger. Daarnaast toond een oud type haf natuurlijk niet zoals een mooie kwpn-er die speciaal gefokt is voor dressuur.

Zaten we daar tegenover haar, haar ouders en de instructrice ;) Allemaal zeer begaan met de haf.
Toen we hem ophaalde was het tranen met tuiten, je voelt je wel een beetje een dief dan, maar ik wist wel zeker dat hij van een liefdevol huis kwam en nooit wat slechts met mensen mee had gemaakt.
Ze is later nog een keer komen kijken bij hem, dat vond ik wel ok, die betrokkenheid.

Bij de merrie was dat anders, ze hadden haar dan wel zelf gefokt, maar wisten niet wat ze met haar aanmoesten, ze vonden haar wel lief, maar ze was absoluut niet geschikt voor de kinderlesjes die ze voor haar in de planning hadden. Die is eerst aan de buurboer verkocht, maar dat liep uit in een regelrecht drama wat op het italietransport eindigde, waar de eigenlijke eigenaar haar weer vanaf had gehaald, kantje boord was dat.
Ik had wel zin in een projectje en was op slag verliefd op dat koppie en het is het waard geweest, een leuke kinderpony gaat het nooit worden, ze heeft veelste veel spirit in haar donder, maar wat een pony om mee te werken, flitsend is ze!
pi_113477880
Leuk paardje die Rio :Y

En het lijkt mij ook lastig om een maatje te moeten verkopen...ook al weet je dat het goed is.

Hier liepen we tegen wat problemen aan sinds hij bij de tandarts is geweest, dus de fysio laten komen gister. Vandaag even gestapt aan de lange teugel en de komende weken heeel rustig aan opbouwen. Hopelijk gaan wij nu ook de goede kant op :)
  woensdag 27 juni 2012 @ 20:28:22 #283
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113477914
Paardje is wel wat optimistisch :+. Hij is 1,75 :P.
pi_113477960
:D oe dan is het wel echt een paard! ;)
pi_113484097
Vandaag lesgereden, paard was werkelijk doorweekt na die tijd. :D Even lekker afgespoeld en laten rollen.

Het is weer echt dazig weer aan het worden trouwens. }:|
  woensdag 27 juni 2012 @ 22:23:13 #286
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113485608

:D.
pi_113486716
Die laatste. :D
pi_113498000
ghehe mooi foto moment :P

en ja echt veel dazen dit jaar, ze zitten zelfs in de binnenbak...nog nooit meegemaakt
hopen dat het vrijdag in het bos een beetje te doen is
pi_113501259
Leuke foto's en idd die laatste, geweldig!
pi_113554128
Finnegan verhuist het laatste weekend van juli naar de hit-actiefstal in Rhoon. Toch nog snel een plekje vrijgekomen. :)
pi_114148718
Christ Iberica 'Fellsattel' binnen. *O* Prachtig ding O+ , vanavond even testen.

pi_114166166
Oeh, dat lijkt me lekker zacht zitten! O+
pi_114173820
Dat zit zeker lekker zacht. :Y Ik moet alleen oppassen dat ik er niet bij ga zitten alsof het een luie stoel is, want zo voelt het wel. :D
pi_114185966
Oh! Dat ziet er echt lekker uit! Lig je er allen niet langs bij de eerste onverwachtte beweging?
pi_114186965
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 08:18 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Oh! Dat ziet er echt lekker uit! Lig je er allen niet langs bij de eerste onverwachtte beweging?
Integendeel, het zit als een huis. :)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 10:51:01 #296
37769 erodome
Zweefteef
pi_114188111
Oe, een barebackpad en een hele comfi barebackpad. Mooi ding zeg.
Ik heb deze:

Niet zo zacht en comfi als die van jou dus, maar toch ben ik er erg gek op, maak er veel gebruik van, vind dat directe contact met die paardenrug heerlijk.
Als ik dan die van jou zie denk ik, die wil ik ook wel hebben, maar mijn man ziet me al aankomen met een verzamelwoede van verschillende zadeldingen ;)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 10:51:52 #297
37769 erodome
Zweefteef
pi_114188132
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 08:18 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Die dingen hebben best veel grip voor je kont, verder gewoon goed zitten, dan lig je er niet zo snel af ;)
pi_114189454
Hm, het lijkt me in elk geval een genot voor je kont *)
pi_114190495
Zeker. :D Op de terugweg op de scooter merkte ik alleen wel dat ik een nogal gladde kont had. Kennelijk zit er een vetlaagje op die wol ofzo. :D Elke keer dat LHO remde zat ik in zijn nek. :')
pi_114196195
Whehe :D
  zaterdag 14 juli 2012 @ 15:59:06 #301
37769 erodome
Zweefteef
pi_114196613
Blgghhh wat een modderzooi. Alhoewel het op stal heel aardig geregeld is gaat het zelf voor daar nu te ver.
Ik heb van ellende gewoon door modderplassen heenstappen geoefend, veel meer zat er niet in vandaag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')