abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104669966
Knap paardje heb je inderdaad :Y

thanks LHO :)

Ow dit is het paardje in kwestie, niet erg fotogeniek zoals je ziet :P
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:05:42 #52
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104670193
Leuk Friesje :). Hoe oud is hij/zij?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_104670290
Het is een 8 jarige ruin :)
pi_104671755
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 11:38 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja :D.

Ik heb de laatste maanden wat leuke foto's gemaakt van Rio en ik ben van mening dat ik een knap paardje heb, soms :+.

Van zomer naar wintervacht - September - November :D.
Ook al zo'n lekker pluisje geworden!

Die van mij zijn echt teddybeertjes nu, superpluizig, echt heel schattig!
Is het trouwens bij jullie ook zo dat de paarden verdacht dik in de wintervacht gekropen zijn?
Die van mij zijn altijd wel pluisjes in de winter, maar zo vroeg al zo pluizig had ik ze nog niet gezien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:00:54 #55
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104671822
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Ook al zo'n lekker pluisje geworden!

Die van mij zijn echt teddybeertjes nu, superpluizig, echt heel schattig!
Is het trouwens bij jullie ook zo dat de paarden verdacht dik in de wintervacht gekropen zijn?
Die van mij zijn altijd wel pluisjes in de winter, maar zo vroeg al zo pluizig had ik ze nog niet gezien.
Rio zit nu dikker in zijn vacht dan vorig jaar midden in de winter... Zou het een voorteken zijn?
pi_104672133
Het is of de natte zomer die het veroorzaakt heeft, of een zeer koude winter die eraan komt.
Ik hoop dat het de zomer was en dat ze gewoon zich vergist hebben met de vachtaanmaak ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:40:03 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104675374
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:10 schreef erodome het volgende:
Het is of de natte zomer die het veroorzaakt heeft, of een zeer koude winter die eraan komt.
Ik hoop dat het de zomer was en dat ze gewoon zich vergist hebben met de vachtaanmaak ;)
Nou, ik hoop dat het een zachte winter wordt. Zoals het nu is, zo mag het van mij blijven O+. Het is heerlijk buiten. Net eventjes gewandeld.
pi_104675585
Ik hoop vooral dat als het gaat vriezen het eerst echt goed droog is, dat het geen glibbergedoe wordt.
Als het maar droog is en niet zo naar glad wordt overleven we de winter wel ;)
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:46:44 #59
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104675634
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:45 schreef erodome het volgende:
Ik hoop vooral dat als het gaat vriezen het eerst echt goed droog is, dat het geen glibbergedoe wordt.
Als het maar droog is en niet zo naar glad wordt overleven we de winter wel ;)
Het mag van mij ook vriezen dat het kraakt, maar dan wel op droge grond, dan kan Rio iig fatsoenlijk naar buiten en kan ik gewoon blijven rijden :P.
pi_104675710
Als het echt glad wordt doe ik niets met de paarden, dan heb ik liever dat ze op hun eigen voeten letten ipv op mij.
Ze staan altijd buiten, gelukkig wordt er goed op gelet dat het niet te glad wordt waar ze wonen, maar soms is er in de winter gewoon weinig aan te doen. Dan staan ze op rust dus.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:51:18 #61
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104675813
Als het glad is rijd ik ook 100% niet, veel te gevaarlijk, daarom hoop ik ook op een droge vorst. Onze weides blijven relatief droog, maar ook die willen wel eens glad worden in de winter. Dus liever geen regen :7.
pi_104676863
Wij hebben gelukkig een binnenbak, dus winters zijn voor ons geen probleem!
  dinsdag 22 november 2011 @ 15:32:21 #63
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104677175
Mijn instructrice en ik hebben besloten om Rio eindelijk eens mee naar buiten te nemen, op buitenrit. En wel op een stang.

Ik zal even kort uitleggen waarom dit de keuze is. Rio is een heel fijn paard om te rijden, luistert keurig en is op pinken te rijden. In de baan. Ik durf na een jaar vol overtuiging te zeggen dat hij mij aan de hand voor de volle 100% vertrouwt, voor zover dat mogelijk is. Ik kan hem overal langs loodsen, maar onder het zadel wil dit kwartje nog niet altijd vallen. Wat er gebeurt, is dat wanneer Rio in zijn hoofd heeft dat iets eng is en hij ervoor moet vluchten, hij zijn kop erop zet, het bit vastpakt en gewoon aan de kletter gaat. Dit gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt heb ik de eerste paar meter niks te vertellen.

Wij hebben bedacht, dat ik in die gevallen, als het dus buiten gebeurt, de mogelijkheid moet hebben strenger in te kunnen werken. Met een gewoon bit krijg ik hem altijd terug, is het niet binnen 3 meter, dan wel binnen 10. Maar dit risico wil ik buiten niet nemen, voor zowel mijn veiligheid, die van Rio als die van andere weggebruikers. De slof dendert hij doorheen, dus hebben we voor een stang gekozen.

We hebben besloten om eerst in de bak te bekijken hoe hij reageert op de stang, ik heb zachte handen, dus ik denk dat het gewoon goed gaat. Mijn instructrice heeft heel veel ervaring met rijden met stang en trens en ik heb er zelf ook ervaring mee, dus ik ben ervan overtuigd dat Rio er niet slechter van wordt.
pi_104695158
Heb je al geprobeerd om aan de hand het paard niet vlak achter het oog te leiden, maar naast de zadelplek en zelfs verder erachter, bv tussen de lijnen naar buiten(ik weet niet wat je allemaal kent qua grondwerk)?

Vaak vinden paarden alles prima als ze daar met jou samen lopen, heerlijk veilig dat fijne mens die ze vertrouwen naast zich of voor zich, maar zodra je dan op ze zit voelen ze zich toch een beetje alleen zo met hun hoofd een heel eind vooruit.
Je zit niet direct in hun blikveld, dat kan ze wat onzekerder maken.

Het kan vaak veel helpen om op andere plaatsen te leiden, het geeft het paard vertrouwen dat jij daar als leider nogsteeds bent, hij gewoon op jouw inzicht kan vertrouwen, nogsteeds contact heeft met je.
Het helpt veel als je zo ook echt gaat werken buiten, dat kan je dan ook meenemen als je gaat rijden, dan heeft het paard die bekende patronen om op terug te vallen, dat geeft ook een veiliger gevoel.

Pas op met een scherper bit voor noodsituatie's, de pijnprikkel kan 2 dingen doen, of hij stopt het paard, of het paard gaat er nog harder vandoor, proberend onder die pijnprikkel uit te komen die ook nog eens bovenop de schrik komt.
Voor gewoon rijden maakt het niet zoveel uit, het type bit is niet zo van belang, is maar net wat ruiter en paard prettig vinden, de bedrevenheid van de ruiter is wel van belang, maar dat zit bij jou wel goed.
  woensdag 23 november 2011 @ 09:49:17 #65
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104709523
Aan de hand is er niks aan de hand. Voor hem, naast hem, zelfs achter hem gaat prima.

We willen eerst in de baan kijken hoe hij op de stang reageert. Het gaat me ook niet om de pijnprikkel, ik wil mijn paard geen pijn doen. Ik hoop alleen op meer controle, een stang is lastiger vast te pakken heb ik ervaren.

We gaan het zien, ik zal je iig op de hoogte houden hier.
pi_104711340
Veel paarden die wat onzeker zijn vinden een stang fijner dan een (dubbel)gebroken bit, is rustiger in de mond, net zoals veel paarden die echt vol van vertrouwen zijn juist een bewegend bit waarmee ze kunnen klooien prettiger vinden, die worden vaak juist onrustiger van een stang.

Maar de pijnprikkel kom je niet onderuit als je spreekt over het wegschieten tegenhouden, zodra je hand streng wordt is hij heel eventjes niet zacht, zeker niet met een stang. Een paard die eventjes een paar stappen wil vluchten tegenhouden doe je nu eenmaal niet met lievelijk vragen of hij aub stil wil blijven staan, dan moet je energie matchen.
Een stang is nu eenmaal ontwikkeld om met minimale bewegingen de signalen optimaal door te geven, ook meer voor opwaarts richten dan laterale beweging. Het is een prachtige dressuur hulp(voor de gevorderde ruiter), maar naar mijn persoonlijke mening minder geschikt voor controle door die harde inwerking.
pi_104711441
Maar ik heb altijd begrepen dat als een paard in blinde paniek ervandoor vliegt dat je toch weinig tot niks kunt doen ongeacht de scherpte van het bit.

Je kunt beter eens zoeken op op one rein stop. Ik geloof dat je dan wel een halster met touw over het hoofdstel kunt doen ...naja weet niet precies hie het werkt maar het schijnt wel in dit soort situaties een hele goede oplossing te zijn
  woensdag 23 november 2011 @ 11:12:59 #68
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104711711
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:00 schreef erodome het volgende:
Veel paarden die wat onzeker zijn vinden een stang fijner dan een (dubbel)gebroken bit, is rustiger in de mond, net zoals veel paarden die echt vol van vertrouwen zijn juist een bewegend bit waarmee ze kunnen klooien prettiger vinden, die worden vaak juist onrustiger van een stang.

Maar de pijnprikkel kom je niet onderuit als je spreekt over het wegschieten tegenhouden, zodra je hand streng wordt is hij heel eventjes niet zacht, zeker niet met een stang. Een paard die eventjes een paar stappen wil vluchten tegenhouden doe je nu eenmaal niet met lievelijk vragen of hij aub stil wil blijven staan, dan moet je energie matchen.
Een stang is nu eenmaal ontwikkeld om met minimale bewegingen de signalen optimaal door te geven, ook meer voor opwaarts richten dan laterale beweging. Het is een prachtige dressuur hulp(voor de gevorderde ruiter), maar naar mijn persoonlijke mening minder geschikt voor controle door die harde inwerking.
Ja, die pijnprikkel ontkom je niet aan, en dat moet dan maar. Het gaat me erom dat ik net wat beter door kan komen met een stang, waardoor ik hem dus makkelijker terug krijg. Ik wil het proberen, mijn instructrice heeft hele goede ervaringen hiermee en ik vertrouw haar en haar 40 jaar paarden ervaring :). De stang zal er ook niet altijd in blijven hangen, juist niet. Maar voor het eerst de straat op, is het toch een beetje extra zekerheid omdat hij uiteindelijk niet meer door het bit heen loopt. Maar op straat kan ik het risico niet nemen dat hij na een paar kilometer pas stil staat.

Een one rein stop doe ik niet aan, levensgevaarlijk als het paard het niet kent. Dat moet ik hem eerst aanleren en daar ben ik nog niet mee begonnen omdat ik nog niemand heb kunnen vinden die mij kan leren hoe ik dit aanleer.
pi_104711720
One rein stop kan met alles, met bit, met halster, maakt niet uit. Stang is wat minder geschikt omdat deze niet gemaakt is voor laterale bewegingen, maar nood breekt wet.
Je ziet het vaak met touwhalster uitgelegd omdat het een beginstap is, dat zit in het trainingstraject waarin de ruiter nog niet bedreven is en nog geen bit mag voeren.
De basis hiervan aanleren komt voor de draf en galop en gaat hand in hand met het vetrouwen van het paard laten groeien, respect en communicatie laten groeien.
pi_104712203
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:12 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, die pijnprikkel ontkom je niet aan, en dat moet dan maar. Het gaat me erom dat ik net wat beter door kan komen met een stang, waardoor ik hem dus makkelijker terug krijg. Ik wil het proberen, mijn instructrice heeft hele goede ervaringen hiermee en ik vertrouw haar en haar 40 jaar paarden ervaring :). De stang zal er ook niet altijd in blijven hangen, juist niet. Maar voor het eerst de straat op, is het toch een beetje extra zekerheid omdat hij uiteindelijk niet meer door het bit heen loopt. Maar op straat kan ik het risico niet nemen dat hij na een paar kilometer pas stil staat.

Een one rein stop doe ik niet aan, levensgevaarlijk als het paard het niet kent. Dat moet ik hem eerst aanleren en daar ben ik nog niet mee begonnen omdat ik nog niemand heb kunnen vinden die mij kan leren hoe ik dit aanleer.
Mee eens, een paard die dat niet heeft geleerd omtrekken op die manier is gevaarlijk, maar als hij eenmaal rent ben je toch al te laat, sommige paarden krijg je dan niet eens meer om.
Je moet leren timen, dat is het grootste euvel, welke methode je ook ervoor gebruikt.

Eigenlijk lijkt de one rein stop wel op een middel die ook door "normals" gebruikt wordt(naturals en normals lijken erg op elkaar alhoewel ze dat vaak zelf niet willen zien ;) ), de volte om het paard langzamer en rustiger te krijgen.
Alleen wordt de one rein stop vooral uitgevoerd voordat het paard kracht zet en ervandoor is al.

Maar goed, wat mij betrefd zit controle niet in zwaardere middelen, heb teveel gezien waar die zware middelen toe kunnen leiden(ben ik bij jou niet zo bang voor hoor), in heel veel gevallen werkt het ook maar tijdelijk of helemaal niet.
Het blijft wat mij betrefd altijd een kijken naar de basis, wat zit daar, hoe bouw ik het paard zo op dat hij meer zelfvertrouwen krijgt, minder schrikkerig is.

Ga ik bv te snel langs zaken, bouwt die onzekerheid zich uit met bepaalde tresholds(dat kan zijn van het eigen terrein afgaan, of welke andere onzichtbare grens dan ook die je overschrijd), waar begint de onzekerheid die opbouwt zodat een klein dingetje het paard kan laten ontploffen?
Dan zou ik dat beginstuk pakken en daarmee aan het werk gaan, niet verder van huis dan die treshold die je tegenkomt, daar gaan werken aan steeds een beetje meer, vertrouwen daar en net over de grens en zo verder.
Zo bouw je zelfvertrouwen bij het paard, wat meer dan prettig is.
Misschien is het paard wel erg entho, waardoor hij onrustiger wordt, wat soms best snel kan overslaan is snel schrikken, andere paarden zijn juist net zo oplettend als een ui, die hebben dan iets gewoon niet gezien tot het vlakbij is, dan merken ze het pas op en schrikken ervan.

Zijn het zaken die het paard als eng ziet, trekkers, vrachtwagens met klapperend doek, of misschien wel een hele enge witte steen, paarden kunnen gekke dingen eng vinden ;)
Dan moet ik terug nmaar game 1, de absolute basis, friendly, wat ongevoeliger maken voor gekke dingen door ze er op een vriendelijke manier bekend mee te maken.
Grote stuiterende ballen, zeilen waar ze overheen moeten, waar je ze onder kan zetten, die je kan laten klapperen, paraplu's met signaalkleuren die open en dicht gaan en ander gek gedoe, schriktraining dus als we een normal term willen gebruiken die alweer overeenkomt ;)
  woensdag 23 november 2011 @ 11:39:15 #71
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104712502
Het rare is, schriktrainingen heb ik gedaan (doe ik nog steeds), paraplu's kijkt hij niet naar om, zeil niet, dekens over de bakrand, jassen, meisjes die door de baan rennen, plastic zakken over zijn lichaam. Niks aan de hand.

Maar als hij op straat komt en ik zit erop, gaat er een knop om of zo. Terwijl hij aan de hand doodbraaf is.
pi_104712872
Let eens op tresholds, waar begint de onzekerheid?

Mijn haf is ook zo'n typje hoor, aan de hand 100% bomproof, onder het zadel is dat veel minder.
Is veel zoekwerk en veel terug naar de tekentafel, maar uiteindelijk kom je er wel.

Heb je schriktraining ook weleens buiten op straat gedaan, aan de hand om te beginnen(is wat veiliger) en daarna onder het zadel?
pi_104713168
paarden zijn nou eenmaal eerder geneigd te vluchten in een open ruimte. In de bak (of andere afgesloten ruimte voelen ze zich eerder veilig. Dat is tenminste wat ik van mijn instructrice begreep.

Hetzelfde dat mijn paard enorm aan het vluchten gaat als je hem in de bak opzadel..en ook angstig is bij in de gang opzadelen maar in de poetsplaats tussen 3 muren is er niks aan de hand.

Dus een paard dat gewend is aan "enge dingen in de bak" hoeft dat niet ook gewend te zijn buiten.
  woensdag 23 november 2011 @ 12:01:00 #74
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104713269
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:50 schreef erodome het volgende:
Let eens op tresholds, waar begint de onzekerheid?

Mijn haf is ook zo'n typje hoor, aan de hand 100% bomproof, onder het zadel is dat veel minder.
Is veel zoekwerk en veel terug naar de tekentafel, maar uiteindelijk kom je er wel.

Heb je schriktraining ook weleens buiten op straat gedaan, aan de hand om te beginnen(is wat veiliger) en daarna onder het zadel?
Buiten op straat alleen aan de hand, juist omdat ik niet precies weet waar en wanneer hij de knop omzet. Hij is ook niet bang buiten en gewoon ontspannen. Maar als hij schrikt en wil wegrennen, dan gaat hij ook en hard. De ene keer is dat door een blaadje, de andere keer van een hond.

In de baan heb ik overigens steeds beter controle. Als hij wegrent dan roep ik zijn naam en dat werkt op een of andere manier om de focus op het rennen te breken.
  woensdag 23 november 2011 @ 12:02:14 #75
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104713315
Ik ga je tips trouwens wel meenemen, Erodome. Bedankt :D.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')