Probleem is dan weer dat als maar weinig mensen zo'n state-of-the-art-verzekering nemen, dat de paar mensen die het wel willen echt absurde bedragen moeten gaan betalen om de hoge kosten te kunnen dekken...quote:Op donderdag 15 september 2011 10:29 schreef Re het volgende:
[..]
Oplossing daarvoor is dat men gewoon naar ratio betaald, zolang ze mij maar behandelen met state of the art kan de rest met de generieke zooi worden behandeld
Is dat een probleem dan? Misschien is dat ook wel een indicatie dat sommige state of the art behandeltechnieken duurder zijn dan we ons redelijkerwijs als samenleving kunnen veroorloven.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:33 schreef Bart het volgende:
[..]
Probleem is dan weer dat als maar weinig mensen zo'n state-of-the-art-verzekering nemen, dat de paar mensen die het wel willen echt absurde bedragen moeten gaan betalen om de hoge kosten te kunnen dekken...
Met autoverzekeringen betaal je meer als je zelf verantwoordelijk bent voor je schades. Maar het is nogal oneerlijk om mensen met kanker maar ff flink meer te laten betalen he? Kunnen ze over het algemeen weinig aan doen.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ons verzekeringsstelsel werkelijk particulier en privaat was zou een Single man die ondernemer is heel weinig premie betalen (deed ik voordat dit werd ingevoerd) en een gezin met kinderen die sporten veel meer.
Ik zou graag zien dat mensen die de kosten veroorzaken meer premies betalen en de mensen die statistisch gezien weinig kosten veroorzaken minder premies zouden betalen. Dat werkt bij de verzekering van mijn auto zo, dus waarom niet bij ziektekosten.
Het gaat dan niet om de zeldzame ziektes, daar word al erg weinig onderzoek naar gedaan simpelweg omdat het niet rendabel is.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:32 schreef Bart het volgende:
[..]
Klopt, misschien moeten we wel minder onderzoek doen. Miljoenen euro's naar een of andere zeldzame ziekte waar 1 op de 10 miljoen mensen last van heeft, lekker laten zitten.
Sowieso geven we in Nederland veel te veel geld uit aan dingen die imho lang niet nodig zijn. We willen allemaal superstrak asfalt, maar dat kost een hoop geld. We willen allemaal een supergoed elektriciteitsnet met weinig uitval, maar ook dat kost miljoenen. Misschien moeten we met wat minder genoegen nemen?
Daar heb je zeker een punt!quote:Op donderdag 15 september 2011 10:36 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Is dat een probleem dan? Misschien is dat ook wel een indicatie dat sommige state of the art behandeltechnieken duurder zijn dan we ons redelijkerwijs als samenleving kunnen veroorloven.
Ik bedacht me dat het eigenlijk niet nodig is om het in het buitenland te zoeken. Maar volgens mij hebben diverse landen zo'n systeem waarbij de overheid veel meer betaalt, bv. Zweden.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:32 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Vreemde definitie van goedkoper hou jij erop na. Wat heeft dat dan met het buitenland te maken waar je eerst naar verwees?
Ik vind dat Rokers meer premie mogen betalen.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:36 schreef Bart het volgende:
[..]
Met autoverzekeringen betaal je meer als je zelf verantwoordelijk bent voor je schades. Maar het is nogal oneerlijk om mensen met kanker maar ff flink meer te laten betalen he? Kunnen ze over het algemeen weinig aan doen.
Klopt, op die vraag komen dit soort discussies altijd uitquote:Op donderdag 15 september 2011 10:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het gaat dan niet om de zeldzame ziektes, daar word al erg weinig onderzoek naar gedaan simpelweg omdat het niet rendabel is.
Maar ga eens kijken naar de nieuwe behandelmethoden voor verschillende soorten kanker, die zijn echt schrikbarend duur. Ook aan de meeste biotech geneesmiddelen hangen behoorlijke prijskaartjes.
Dus dan kom je uit op de vraag: Hoeveel is een mensenleven waard?
Gezien het aantal mensen op de aarde zou je tot de conclusie kunnen komen dat het met die waarde wel mee valt, totdat het jezelf of iemand in de eigen kring betreft, dan houden mensen er heel andere waarden op na.
Wederom: ten eerste is het niet te controleren, ten tweede discrimineer je zo tussen rokers en drinkers, en tussen rokers en junks, om maar wat te noemen. Dus moet je meer 'uitzonderingen' maken. En dat wordt uiteindelijk alleen maar duurder...quote:Op donderdag 15 september 2011 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind dat Rokers meer premie mogen betalen.
En waar betaalt de overheid dat van? Precies, van het geld dat ze via belastingen binnen krijgen. Kosten worden niet lager als iemand anders ze betaalt, uiteindelijk betaal je het nog steeds zelf.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:38 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Ik bedacht me dat het eigenlijk niet nodig is om het in het buitenland te zoeken. Maar volgens mij hebben diverse landen zo'n systeem waarbij de overheid veel meer betaalt, bv. Zweden.
Waarom? Het is bewezen dat rokers goedkoper zijn voor de zorg. En ze betalen ook nog eens hun hele leven extra belastingen en maken minder aanspraak op AOW en pensioen.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die premies zijn echter niet zo belachelijk hoog als de zorgpremie. Ik krijg geen zorgtoeslag (opgezegd omdat ik toch ieder jaar terug moest betalen), bezoek twee keer per jaar de tandarts en bezoek incidenteel (eens in de 7 jaar ofzo) de huisarts, er is in mijn optiek geen enkele grond om mij vanaf volgend jaar bijv. 200 à 250 euro zorgpremie te gaan laten betalen.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Je betaalt ook een hele smak geld aan je autoverzekering zonder ooit brokken te maken.
Of aan je opstal, je inboedel enz.....
Je rekent jezelf al in het goedkope groepje, maar voor je het weet komt men tot de conclusie dat homo's procentueel een groter risico op hiv hebben. En die cocktails zijn duur, dus daar gaat je premie..quote:Op donderdag 15 september 2011 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Inderdaad. Zodra men zelf iets mankeert, dan is het allemaal heel terecht dat iedereen meebetaalt.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:38 schreef Bart het volgende:
Klopt, op die vraag komen dit soort discussies altijd uit.
We hebben het over ziektekosten premies, niet over AOW en pensioen,quote:Op donderdag 15 september 2011 10:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom? Het is bewezen dat rokers goedkoper zijn voor de zorg. En ze betalen ook nog eens hun hele leven extra belastingen en maken minder aanspraak op AOW en pensioen.
Plus dat hij een mening heeft die gebaseerd is op veronderstellingen en onderbuikgevoelens zonder enig bewijs. Het zou juist andersom moeten zijn. Rokers zouden een korting op hun zorg premie moeten krijgen.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:44 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je rekent jezelf al in het goedkope groepje, maar voor je het weet komt men tot de conclusie dat homo's procentueel een groter risico op hiv hebben. En die cocktails zijn duur, dus daar gaat je premie..
het ging mij ook om de ziektekosten, maar bij dat betreffende onderzoek zijn extra belastingen, AOW en pensioenen nog buiten beschouwing gelaten.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hebben het over ziektekosten premies, niet over AOW en pensioen,
Ja, maar de overheid kan in haar budget schuiven. Geen geld voor oorlogen en de JSF en andere zaken waar de mensen minder op zitten te wachten dan op betaalbare gezondheidszorg. De HRA afschaffen zodat mensen met een hoog inkomen niet langer door de overheid gesubsidieerd een huis kunnen kopen terwijl Jan Modaal en lager opgezadeld wordt met onbetaalbare zorgpremies.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:40 schreef Bart het volgende:
[..]
En waar betaalt de overheid dat van? Precies, van het geld dat ze via belastingen binnen krijgen. Kosten worden niet lager als iemand anders ze betaalt, uiteindelijk betaal je het nog steeds zelf.
En maar afgeven op de zorg in amerika. Daar betalen ze ook rond de 200 - 250 euro per maand MAAR betalen ze véél minder belastingen (geen tot max 30% inkomsten belasting, energie en wonen kost daar geen kloot, auto's kennen geen BPM etc etc om maar even wat te noemen)quote:Op donderdag 15 september 2011 08:30 schreef Siyara het volgende:
Buk maar jongens, laat hem er maar zachtjes inglijden. Straks 250 euro zorgpremie per maand, is toch niet normaal meer...
Dan nog zijn ze goedkoper. De meeste krijgen kanker en zijn na een maand of 6 gewoon dood. Die behandeling kost niet eens zo heel veel, het zijn juist de ouderen die maar niet dood willen die heel veel kosten.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hebben het over ziektekosten premies, niet over AOW en pensioen,
Of je kanker krijgt of niet heeft met heel veel kankers met je levensstijl te maken.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:36 schreef Bart het volgende:
[..]
Met autoverzekeringen betaal je meer als je zelf verantwoordelijk bent voor je schades. Maar het is nogal oneerlijk om mensen met kanker maar ff flink meer te laten betalen he? Kunnen ze over het algemeen weinig aan doen.
Denken dat daar de stijgende zorgkosten vandaan komenquote:Op donderdag 15 september 2011 10:50 schreef Killaht het volgende:
Waarom niet terug naar het oude stelsel, het is verkeerd gegaan sinds die ene gast eraan is gaan kloten.
Maar je snapt het principe van risico en kosten? Mensen die veel kosten veroorzaken meer premie te laten betalen?quote:Op donderdag 15 september 2011 10:49 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Dan nog zijn ze goedkoper. De meeste krijgen kanker en zijn na een maand of 6 gewoon dood. Die behandeling kost niet eens zo heel veel, het zijn juist de ouderen die maar niet dood willen die heel veel kosten.
Ah de aloude "laat de rijken het maar betalen" oplossing.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:49 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Ja, maar de overheid kan in haar budget schuiven. Geen geld voor oorlogen en de JSF en andere zaken waar de mensen minder op zitten te wachten dan op betaalbare gezondheidszorg. De HRA afschaffen zodat mensen met een hoog inkomen niet langer door de overheid gesubsidieerd een huis kunnen kopen terwijl Jan Modaal en lager opgezadeld wordt met onbetaalbare zorgpremies.
Nee. De meeste kankers is gewoon pech hebben als je het krijgt. Enige echt duidelijke uitzondering daarop is longkanker.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:50 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Of je kanker krijgt of niet heeft met heel veel kankers met je levensstijl te maken.
Vertel.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Nee. De meeste kankers is gewoon pech hebben als je het krijgt. Enige echt duidelijke uitzondering daarop is longkanker.
Bij de autoverzekering kan je in elk geval nog kiezen om hem niet te nemen door gewoon geen auto te rijden en als je een auto hebt kan je bij tig verzekeringsmaatschappijen terecht met zeer uiteenlopende prijzen (ik betaal bv maar 17 euro per maand voor een WA dekking terwijl ik bij een andere maatschappij voor dezelfde dekking meer dan 40 euro betaalde). Bij de zorg kan dat niet, alles is bijna even duur en er zijn maar een handvol verzekeraarsquote:Op donderdag 15 september 2011 08:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Je betaalt ook een hele smak geld aan je autoverzekering zonder ooit brokken te maken.
Of aan je opstal, je inboedel enz.....
En hoe betaalt de Amerikaanse overheid dat ook alweer? Oh ja, met een staatsschuld waarvan de rente al hoger is dan het BNP van een gemiddeld land in Afrikaquote:Op donderdag 15 september 2011 10:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En maar afgeven op de zorg in amerika. Daar betalen ze ook rond de 200 - 250 euro per maand MAAR betalen ze véél minder belastingen (geen tot max 30% inkomsten belasting, energie en wonen kost daar geen kloot, auto's kennen geen BPM etc etc om maar even wat te noemen)
Nog even en we zitten op hetzelfde niveau als amerika met een veel slechtere dienstverlening en ook nog eens torenhoge belastingen op de rest
Huidkanker, slokdarmkanker, longkanker, leverkanker, maagkanker.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Nee. De meeste kankers is gewoon pech hebben als je het krijgt. Enige echt duidelijke uitzondering daarop is longkanker.
Ja dat prinicipe snap ik. Alleen is het totaal nuteloos in deze discussie omdat er geen controle mechaniek bestaat om dit te meten. Iemand die oud wordt kost uiteindelijk heel veel maar op 20 jarige leeftijd is het nu nog niet te voorspellen hoe oud iemand wordt (dit is niet helemaal waar omdat van de meeste mensen je vrij nauwkeurig kunt vaststellen op welke datum ze ongeveer zullen overlijden mochten ze rare ziektes krijgen, hoe vervelend ook dit is namelijk in je genen vastgelegd).quote:Op donderdag 15 september 2011 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar je snapt het principe van risico en kosten? Mensen die veel kosten veroorzaken meer premie te laten betalen?
Maar dan ook bijna geen pensioen premies en minder aow afdracht.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die staatsschuld is per inwoner niet veel hoger dan die in Nederland...quote:Op donderdag 15 september 2011 10:54 schreef Bart het volgende:
[..]
En hoe betaalt de Amerikaanse overheid dat ook alweer? Oh ja, met een staatsschuld waarvan de rente al hoger is dan het BNP van een gemiddeld land in Afrika.
Dat komt omdat er geen concurrentie is in de zorg. De budgetten, operaties, etc alles wordt bepaald door vadertje staat.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Bij de autoverzekering kan je in elk geval nog kiezen om hem niet te nemen door gewoon geen auto te rijden en als je een auto hebt kan je bij tig verzekeringsmaatschappijen terecht met zeer uiteenlopende prijzen (ik betaal bv maar 17 euro per maand voor een WA dekking terwijl ik bij een andere maatschappij voor dezelfde dekking meer dan 40 euro betaalde). Bij de zorg kan dat niet, alles is bijna even duur en er zijn maar een handvol verzekeraars
Nog niet nee. Als we het geweldige idee van sommigen hier gaan uitvoeren en de overheid alles laten betalen, dan zal het niet lang duren voordat die staatsschuld per inwoner daadwerkelijk hoger is dan die van de VSquote:Op donderdag 15 september 2011 10:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die staatsschuld is per inwoner niet veel hoger dan die in Nederland...
En dan een bankproduct met ook nog eens 10% rente per jaar wat er op komt, dan hoef je ook geen premies meer te betalen.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:02 schreef Cheiron het volgende:
Ik vond het idee van een hoog eigen risico (10.000 Euro ofzo) wel ok. Het afdekken van het risico dat iemand dat geld niet heeft zou je op kunnen lossen door een bankproduct waarbij het geld geblokkeerd op een rekening staat.
Dan kun je het eerste jaar de kosten betalen, maar het jaar erop niet.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:02 schreef Cheiron het volgende:
Ik vond het idee van een hoog eigen risico (10.000 Euro ofzo) wel ok. Het afdekken van het risico dat iemand dat geld niet heeft zou je op kunnen lossen door een bankproduct waarbij het geld geblokkeerd op een rekening staat.
Zijn er in de huidige situatie dan beperkingen om met je eigen risico te schuiven?quote:Op donderdag 15 september 2011 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan kun je het eerste jaar de kosten betalen, maar het jaar erop niet.
En denk maar niet dat je nog ergens goedkoop in een ziektekostenverzekering komt als je eenmaal ziek bent.
Dan moet je daarna opnieuw inleggen, of overgaan naar een verzekering met een lager eigen risico en hogere maandlasten.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan kun je het eerste jaar de kosten betalen, maar het jaar erop niet.
En denk maar niet dat je nog ergens goedkoop in een ziektekostenverzekering komt als je eenmaal ziek bent.
Bij mij valt onder bezuinigen toch echt "minder geld uitgeven" en niet "meer geld binnenharken"quote:Op donderdag 15 september 2011 09:09 schreef Sicstus het volgende:
De VVD -en CDA-stemmers in dit topic mogen natuurlijk niet zeuren, die hebben dit immers zelf gewild.
Iets met verhoudingen enzo... Als jij een laag loon hebt dan hou je ook niets over hoor.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:20 schreef Mikkie het volgende:
Dat wordt leuk. Het gaat steeds meer lonen om een laag inkomen te hebben. Vooral tussen 30 en 40k ga je er amper op vooruit, doordat je toeslagen afnemen en je te betalen bedragen alleen maar stijgen.
Dus, je zet 10 000 weg als verzekering voor het geval je ooit iets overkomt en je betaalt dan jarenlang vrijwel geen premie.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:17 schreef Cheiron het volgende:
Dan moet je daarna opnieuw inleggen, of overgaan naar een verzekering met een lager eigen risico en hogere maandlasten.
Waarom is het oneerlijk dat iemand die chronisch ziek is en voor tienduizenden euro's per jaar aan zorgkosten maakt, een kleine fractie per maand meer betaald dan iemand die er geen gebruik van maakt.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:36 schreef Bart het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrijp wat zorg nu werkelijk kost. Ik zal je even uit je droom helpen. De totale zorg koste Nederland in 10% van het totale bbp (dat is zo'n 90 miljard euro, oftewel 13000 euro per gezin). Wat denk je dat er gebeurt als de meeste mensen besluiten om dit te nemen? Hoeveel denk je dat de premies dan zullen dalen? Dat zal maar enkele procenten zijn.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:02 schreef Cheiron het volgende:
1000 Euro per jaar meer betalen, dat is bijna een verdubbeling hier.. En elke keer als ik iets nodig heb kan ik het nog zelf dokken. Heerlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |