quote:
Wat een kerel. En gelijk heeft hij.

quote:
In december 2010 ging ik voor het eerst naar de sportschool, maar dingen als squat, deadlift en bench (vrije gewicht, geen machine) doe ik sinds juni 2011. Juli 2010 was ik iets van 56/57 kg. Eenmaal van vwo af ben ik gaan studeren en kan ik gewoon de hele dag eten, was voor het eerst dat ik kipfilet op brood at. (ik hield niet van 'koud vlees' eerder

) Ik denk dat ik dus in december 2010 iets van 59 geweest moet zijn, gewoon door gezonder te eten. Ik weet nog dat ik in februari 2011 op de weegschaal stond en 's avonds (na eten etc etc) 61 kg woog, en daar was ik best trots op.

Vandaag is het net geen 71 kg ('s morgens), en dat is met iets meer vet. (no shit

)
Extra eiwitten en extra voedsel, ja. Je moet sowieso boven je dagelijkse behoefte zitten om aan te komen, zo simpel is het. Dat komt dus neer op extra voer voor o.a. inspanningen bij trainen + spierherstel/opbouw. Aangezien eiwit een grote rol speelt in het herstel en opbouw van weefsel, moet je hier dus ruim voldoende van binnen krijgen zodat je lichaam ook daadwerkelijk spiermassa aan kan zetten. Gewoon minstens 2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag pakken, dan zit je wel goed. Als je dit uit gewoon eten (maaltijden, brood, tussendoortjes, etc) kan halen dan hoef je geen extra's te nemen. Toch zijn, naast kwark etc, wheyshakes een goedkoop + vooral makkelijke (en lekkere

) bron van goed eiwit, zodat je je niet helemaal rond hoeft te eten in vlees etc.
Abnormale hoeveelheden, wat is abnormaal?

Ik heb altijd beneden de normale behoefte voor iemand met mijn lengte etc gegeten, vandaar dat ik er ook zo bijliep. Als ik toen was gaan trainen zonder meer te gaan eten, had ik alleen maar meer honger gekregen en amper kunnen groeien. Als je een ecto bent die al niet bijzonder veel eet, dan zul je sowieso meer moeten gaan eten dan mensen van je gewend zijn, vraag Jac0bus maar. En dat betekent niet drie keer per dag een grote vreetmaaltijd en nog een rijstwafel voor het slapen, nee. Je moet verspreid over de hele dag blijven eten - eiwit, koolhydraten en vetten.
Een voedingsschema kan helpen (en is de spreekwoordelijke 'stok achter de deur'), maar zelf heb ik me nog steeds niet kunnen zetten tot het daadwerkelijk maken van zoiets. Ik eet gewoon de hele dag door, 's morgens smeer ik ook bijvoorbeeld 8 - 10 plakken grof volkoren met pindakaas die ik eventueel meeneem, en verspreid over de hele dag opeet. Zo zit ik nooit zonder. Begin de dag met een shake (met melk) en neem er ook een na de training, en eet voor het slapen gaan 500 gram kwark. Is goedkoop + makkelijk + lekker. Wanneer je gewoon gewone kwark lust dan eet je het maar op, desnoods doe je er kaneelpoeder overheen, dat vind ik zelf het lekkerst. Zo kun je dus je dag een beetje inplannen, zodat je elke dag voldoende van alles binnenkrijgt. Ongezouten noten zijn ook handig trouwens, cheap en makkelijk, veel eiwit + kcals door de vetten die erin zitten, die ook nog eens heel goed van je zijn.
Nogmaals, je zult er eerst achter moeten komen hoeveel jij per dag ongeveer nodig hebt om aan te komen. Dit kun je online doen, gewoon Google'en voor 'bulking calculators' etc.
Als laatste factor is rust ook heel belangrijk, want dan vindt het grootste gedeelte van je herstel + afgifte van bepaalde hormonen etc plaats. Probeer jezelf aan te leren voor de 8 uur per nacht te gaan. Nu lukt me dit doordeweeks ook vaak niet, maar doe er in ieder geval je best voor. Met te weinig slaap pak je minder resultaten en zul je je ook belabberder voelen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Panzermaus op 15-09-2011 00:08:52 ]