Moet toch wel Nederlands' meest uitgebreide (en commerciėle) platenzaak zijn geweest. Het verval van de platenzaken lijkt zo steeds meer werkelijk te worden. Aan de andere kant biedt dit misschien weer iets meer overlevingskansen voor de kleinere winkels?quote:FAME Music in de Amsterdamse Kalverstraat sluit op 29 januari de deuren. Dat heeft eigenaar Free Record Shop Holding vanavond bekendgemaakt. "Na 21 jaar moet FAME Music helaas haar deuren sluiten", laat het bedrijf weten.
"Dit besluit hebben we genomen met pijn in ons hart", zegt eigenaar Hans Breukhoven. "FAME Music was het paradepaardje binnen de Holding. Wij hebben met FAME heel lang een hele bijzondere winkel gehad ook al was deze niet altijd winstgevend."
"Helaas moeten wij in deze tijden van economische recessie en teruglopende verkoopcijfers toch de knoop doorhakken en deze winkel sluiten. Een Megastore runnen is een complex geheel en vergt veel inzet en kosten. Wij kunnen ons dit niet meer veroorloven", aldus Breukhoven.
Ondanks een omzet van twaalf miljoen euro en jaarlijks ruim 800.000 klanten, blijkt het voor FAME Music niet langer mogelijk een gezond bedrijfsrendement te behalen. Het bedrijf wijt dat aan "onder andere de hoge huur, voorraad- en samenwerkerskosten en een stagnerende markt voor beeld en geluid".
In de megastore traden de afgelopen twintig jaar regelmatig internationale sterren op.
Gecondoleerd. De Musicstore is laatst ook al onderuit gegaan. Nu heb je als groot concern eigenlijk alleen nog de FRS over (die het allang veel meer van games en films moeten hebben en daarnaast in de winkels nog weinig interessants verkoopt) en de iets kleinere zaken zoals Velvet, maar die hebben het ook niet makkelijk.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:46 schreef Robijn48 het volgende:
Nee...hier in Amersfoort centrum is een kleiner platenzaakje dat jaren en jaren bestond ook net opgedoekt.
Ja ach, ben de laatste tijd ook steeds meer aan het downloadenquote:Op maandag 29 augustus 2011 20:57 schreef On het volgende:
[..]
Gecondoleerd. De Musicstore is laatst ook al onderuit gegaan. Nu heb je als groot concern eigenlijk alleen nog de FRS over (die het allang veel meer van games en films moeten hebben en daarnaast in de winkels nog weinig interessants verkoopt) en de iets kleinere zaken zoals Velvet, maar die hebben het ook niet makkelijk.
Volgensmij doen zaken als bol.com etc wel gouden zaken.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:57 schreef On het volgende:
[..]
Gecondoleerd. De Musicstore is laatst ook al onderuit gegaan. Nu heb je als groot concern eigenlijk alleen nog de FRS over (die het allang veel meer van games en films moeten hebben en daarnaast in de winkels nog weinig interessants verkoopt) en de iets kleinere zaken zoals Velvet, maar die hebben het ook niet makkelijk.
Ik moet ook toegeven dat ik wel eens een cdtje bij de fame heb weggepluktquote:Op maandag 29 augustus 2011 21:07 schreef Desunoto het volgende:
NEE! Fame mag niet weg!
Geweldige winkel. Ik woon niet om de hoek dus ik kom er niet zo heel vaak, maar ik heb er toch een behoorlijk aantal cd's gekocht. Als ik denk aan een nieuwe cd kopen dan denk ik gelijk "wanneer ben ik weer in de buurt van Amsterdam, kan ik even langs de Fame".
Fame.
Ik denk iedere muziekliefhebber wel....quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik moet ook toegeven dat ik wel eens een cdtje bij de fame heb weggeplukt
De Plato blijft ook een prima winkel inderdaad. En bol.com loopt inderdaad wel goed. Niettemin blijft de verkoop van cd's dalen zover ik weet. De FRS heeft trouwens ook wel een aardig lopende webshop. Daar zal de toekomst toch wel een beetje gaan liggen. Toch hopen dat de 'harde kern' er voor kan zorgen dat er nog fysieke winkels blijven. Zonder bv de Velvet in Dordt zou ik niks meer in die stad te zoeken hebben denk ik.quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Volgensmij doen zaken als bol.com etc wel gouden zaken.
Trouwens waarom vergeet je voor het gemak de plato onder de grotere ketens, ik denk dat mensen die nog muziek kopen gewoon iets serieuzer zijn geworden.
Haha de platenwinkel in mijn straat in zwolle is wel zo'n stuk onkruid dat dat niet vergaat. Het staat er ook elk weekend super vol met mensen die plaatjes draaien. Echt zo'n platenzaak, platenzaak.quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:12 schreef On het volgende:
[..]
De Plato blijft ook een prima winkel inderdaad. En bol.com loopt inderdaad wel goed. Niettemin blijft de verkoop van cd's dalen zover ik weet. De FRS heeft trouwens ook wel een aardig lopende webshop. Daar zal de toekomst toch wel een beetje gaan liggen. Toch hopen dat de 'harde kern' er voor kan zorgen dat er nog fysieke winkels blijven. Zonder bv de Velvet in Dordt zou ik niks meer in die stad te zoeken hebben denk ik.
Zal me niet verbazen als veel gewoon onder de Free Record Shops en de webshop verspreid gaat worden.quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:22 schreef VicRattlehead het volgende:
Het is wachten op de start van de uitverkoop, sla je slag !
Youtube, Torrents, Nieuwsgroepen etc. Maar is natuurlijk niks vergeleken met een koptelefoon en een comfortabele stoel in een obscuur platenzaakje.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:05 schreef tijnbrein het volgende:
Echt jammer dat er steeds meer platenzaken verdwijnen. Waar kan je straks nog CD's kopen? Online ja dat is handig. Maar als je het nu eerst wil luisteren?
Dan gaat de hele magie toch weg als je albums/nummers download. eentje en nulletjes zullen nooit zo speciaal worden als een echte CD/LPquote:Op maandag 29 augustus 2011 22:11 schreef On het volgende:
[..]
Youtube, Torrents, Nieuwsgroepen etc. Maar is natuurlijk niks vergeleken met een koptelefoon en een comfortabele stoel in een obscuur platenzaakje.
Concerto? Is na Fame toch de meest aansprekende platenzaak minimaal in Amsterdam. Ik weet niet hoe het daar verder mee gaat.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:57 schreef On het volgende:
[..]
De nieuwe generatie betaald helemaal niet meer voor muziekquote:Op maandag 29 augustus 2011 22:14 schreef Elfletterig het volgende:
Erg jammer, maar helaas volledig binnen de trend. Over pakweg 10-15 jaar heb je bijna geen fysieke muziekwinkels meer en kun je geluidsdragers hooguit nog via internet bestellen. De nieuwe generatie betaalt liever geld voor computerbestanden die mp3 heten.
Ik had het anders moeten formuleren. Voor zover ze nog voor muziek willen betalen, is dat voor een bundeltje mp3's.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:16 schreef tijnbrein het volgende:
De nieuwe generatie betaald helemaal niet meer voor muziek![]()
Als de platenzaak verdwijnt dan zal het album snel daarna verdwijnen. Hopelijk volgt de muziekindustrie daarna niet. Want waarom zouden platenmaatschappijen nog bestaan als er geen CD's/mp3 meer verkocht worden?quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had het anders moeten formuleren. Voor zover ze nog voor muziek willen betalen, is dat voor een bundeltje mp3's.
Hoe erg zou het zijn als de muziekindustrie verdwijnt? Iedereen kan nu gewoon online zijn muziek verspreiden; daar heb je geen platenmaatschappij voor nodig. Bij de industrie draait toch alles alleen maar om commercie en geld.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:19 schreef tijnbrein het volgende:
Als de platenzaak verdwijnt dan zal het album snel daarna verdwijnen. Hopelijk volgt de muziekindustrie daarna niet. Want waarom zouden platenmaatschappijen nog bestaan als er geen CD's/mp3 meer verkocht worden?
De hele industrie dus. Niet alleen de mensen die er misbruik van maken en grof aan verdienen. Wie gaat er nu 20 euro voor een concert betalen van een hele onbekende band.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoe erg zou het zijn als de muziekindustrie verdwijnt? Iedereen kan nu gewoon online zijn muziek verspreiden; daar heb je geen platenmaatschappij voor nodig. Bij de industrie draait toch alles alleen maar om commercie en geld.
Misschien is hun zorgvuldig opgebouwde imago wel afhankelijk van een prominente plek.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:20 schreef Roi het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat ze niet gewoon naar een andere locatie gaan, in een eventuele verkleinde vorm. Bijna op de dam is ook niet een noodzakelijke locatie voor een platenzaak.
800.000 klanten is niet niks. Daar valt volgens mij genoeg mee te verdienen.
ja en als die industrie in elkaar stort storten fabrieken die LPs maken ook in of bedrijven die CDs drukken etc etc. En dan eindig je bij een peperdure niche waar nog fysieke media gerbuikt worden en voor de rest van die bestandjes die oh zo makkelijk kwijtraakt en dergelijke. Ik heb best wel veel albums op mp3 gekocht maar ik kan ze niet onderscheiden van mijn op andere manier verkregen mp3s. Met mijn LPs en CDs lukt dat primaquote:Op maandag 29 augustus 2011 22:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoe erg zou het zijn als de muziekindustrie verdwijnt? Iedereen kan nu gewoon online zijn muziek verspreiden; daar heb je geen platenmaatschappij voor nodig. Bij de industrie draait toch alles alleen maar om commercie en geld.
Of FLAC bestanden. Ik vind het prima al die downloadmuziek (betaaldquote:Op maandag 29 augustus 2011 22:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had het anders moeten formuleren. Voor zover ze nog voor muziek willen betalen, is dat voor een bundeltje mp3's.
Het mooiste zou ik het vinden als muzikanten zelf/verenigd in een collectief hun muziek aan gaan bieden.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:19 schreef tijnbrein het volgende:
Als de platenzaak verdwijnt dan zal het album snel daarna verdwijnen. Hopelijk volgt de muziekindustrie daarna niet. Want waarom zouden platenmaatschappijen nog bestaan als er geen CD's/mp3 meer verkocht worden?
Leuke theorie maar dan krijg je eerst een idealistisch groepje die dat doet, dan blijken er mensen te zijn die meer interesse hebben in de zakelijke kant. Daarna wordt het waarschijnlijk te groot en vervallen de idealen en ben je weer bij de oude muziek industrie.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Of FLAC bestanden. Ik vind het prima al die downloadmuziek (betaald), hoef ik ze tenminste niet meer zelf om te zetten.
[..]
Het mooiste zou ik het vinden als muzikanten zelf/verenigd in een collectief hun muziek aan gaan bieden.
Dat is alleen maar makkelijker geworden bijna alle labels en bands bieden online hun eigen cds, lps en dvds aan. Vroeger moest je maar hopen dat je locale cd winkel het album had en anders bestellen, nu is het 2 keer klikken en het album komt naar je toe, en tig keer zo obscuur als wat welke platenzaak dan ook kan bestellen.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:03 schreef goofy_goober het volgende:
Het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen, maar het zal wel steeds moeilijker worden om fysiek cd's en films aan te schaffen die buiten het aanbod van een megaconcern zoals FRS en Media Markt vallen.
Lees mijn antwoord nog eens.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is alleen maar makkelijker geworden bijna alle labels en bands bieden online hun eigen cds, lps en dvds aan. Vroeger moest je maar hopen dat je locale cd winkel het album had en anders bestellen, nu is het 2 keer klikken en het album komt naar je toe, en tig keer zo obscuur als wat welke platenzaak dan ook kan bestellen.
quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:20 schreef goofy_goober het volgende:
[..]
Lees mijn antwoord nog eens.
quote:Het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen, maar het zal wel steeds moeilijker worden om fysiek cd's en films aan te schaffen die buiten het aanbod van een megaconcern zoals FRS en Media Markt vallen.
Ja ik heb het nog een keer gelezen en ik heb dezelfde reactie daarop. Het wordt steeds makkelijker om cd's en films aan te schaffen buiten het aanbod van de megaconcerns dat is iets wat de laatste 10 jaar aan de gang is vroeger was je juist beperkt tot de megaconcerns nu niet meer. Vroeger kon je ook wel direct bij labels bestellen maar dan moest je uit een schimmig blaadje een adres halen van een klein label en dan via onzekere mailorder hopen dat je het kon krijgen. Dat is veel beter geworden door de komst van het internet.quote:Dat is alleen maar makkelijker geworden bijna alle labels en bands bieden online hun eigen cds, lps en dvds aan. Vroeger moest je maar hopen dat je locale cd winkel het album had en anders bestellen, nu is het 2 keer klikken en het album komt naar je toe, en tig keer zo obscuur als wat welke platenzaak dan ook kan bestellen.
En toch lees je het niet goed. Ik heb het namelijk over dat het steeds moeilijker wordt om fysiek cd's en dvd's aan te schaffen. Dat het steeds makkelijker wordt om via internet te bestellen weet ik ook wel, maar daar heb ik niet over.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ja ik heb het nog een keer gelezen en ik heb dezelfde reactie daarop. Het wordt steeds makkelijker om cd's en films aan te schaffen buiten het aanbod van de megaconcerns dat is iets wat de laatste 10 jaar aan de gang is vroeger was je juist beperkt tot de megaconcerns nu niet meer. Vroeger kon je ook wel direct bij labels bestellen maar dan moest je uit een schimmig blaadje een adres halen van een klein label en dan via onzekere mailorder hopen dat je het kon krijgen. Dat is veel beter geworden door de komst van het internet.
Dat was ook m'n eerste gedachte (en direct daarna:quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 05:28 schreef goofy_goober het volgende:
Een Mega-Starbucks waarschijnlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |