De waarheid is hard.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:53 schreef Poppenkastpop het volgende:
"op z'n Belgisch" ... dat is grof ....
Oh, nu zie ik het ook. Ik las het artikel vanmorgen in een Belgische krant via internet en toen concludeerde ik ook dat hij het had gezegd, maar inderdaad, dat is gewoon iemand op de website geweest.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:57 schreef Drassss het volgende:
[..]
Het is een quote op de NOS site..
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij was dat die zelfde lul die tijdens die persconferentie zat te zeiken.
Voor de opmerking "op zijn Belgisch" zou zo iemand geschorst moeten worden.
Waarschijnlijk konden de tenten zelfs wel 10bft aan..... maar de apparatuur op het hoofdpodium heeft windstoten van 160 kmph gemeten.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:47 schreef DeMessias het volgende:
Getuige op NOS: "Ze hebben het laten begaan op z'n Belgisch"
© photo news
"Er werd omgeroepen dat de tenten waren voorbereid op slecht weer en dat ze een storm van 9 Beaufort aankonden." Dat zegt een getuige aan de Nederlandse omroep NOS over het noodweer op Pukkelpop. Organisator Chokri Mahassine ontkende op een persconferentie echter dat die informatie werd gecommuniceerd.
Mahassine had het over nooit geziene weersomstandigheden. De organisatie stond voortdurend in verbinding met het KMI, zo viel ook te horen op de persconferentie.
"Ongeorganiseerde puinhoop"
"Ze hebben op geen enkel moment omgeroepen dat er iemand gevaar zou lopen. Ze hebben het laten begaan, op zijn Belgisch", klinkt het nog op de website van de NOS.
Het was gisteravond een "ongeorganiseerde puinhoop" volgens NOS-redacteur Rick Hoogkamp, die het festival bijwoonde. "Mensen liepen van hot naar her, bijna als kippen zonder kop. De communicatie vanuit de organisatie was slecht en ambulances reden af en aan." (belga/svm)
19/08/11 11u34
Wat een sukkel
Meer dan 13 000 mensen geven aan dat het wel goed georganiseerd was http://www.facebook.com/p(...)atie/210944958963541
Zo lees ik het in de Belgische media.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:54 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Ehm, dat is niet die Hoogkamp die dat zegt hoor.
Tsja. Hij was er zelf bij. Dat is zijn ervaring geweest. Kun je weinig over zeggen, lijkt me.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:00 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Trouwens naar aanleiding van die uitspraak van die 'redacteur' zojuist de volgende email naar de NOS verstuurd:
[..]
Hé, rot eens op anders. Gisteravond was je ook al de hele tijd in dit topic aan 't trollen.quote:
Le-zen.quote:
Wat de fuckquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:02 schreef Godshand het volgende:
Overigens, die "arme" studenten die hun geld terugwillen: je was je geld al aan je kaartje kwijt. Had je voor vandaag een dagticket, dan levert het alleen maar geld op: je reis erheen niet, geen geld kwijt voor merchandise, eten/drinken en andere onzin. Voor de campinggasten geldt dat al helemaal. Misschien heb je wel teveel consumptiebonnen ingeslagen, maar verdere kosten voor vervoer, merchandise, extra consumptiebonnen, andere onzin die je inkoopt (plastic hamers etc) spaar je allemaal uit.
Maar ben benieuwd, hoe het financiele gedeelte afloopt en of ze het overleven.
Misschien komt er een : Help Pukkelpop 2012 in, aktie
Krijg gewoon de rillingen als ik dit zo lees.quote:Verrast
De onweersbui kwam uit het niets en de festivalgangers werden compleet verrast. "We zitten lekker gezellig buiten. Er beginnen wolken te komen en het begint te donderen. We kijken naar de derde boom langs ons, die begint volledig heen en weer te schudden. Er breekt een tak af. Die tak valt recht naar beneden, op een jongen, die op een plek zat waar wij normaal zaten. Die tak valt op zijn hoofd en hij valt neer", vertelt een bezoeker in het Radio 1 Journaal.
"Zijn hoofd maakte een heel vreemde beweging. Mijn vriendin is er meteen naar toe gerend en heeft hem in zijn armen gepakt. Op dat moment ademde hij nog. Na ongeveer acht seconden stopte hij met ademen en is hij in de armen van mijn vriendin gestorven."
Inderdaad.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:03 schreef MrEarcheese het volgende:
[..]
Le-zen.
Het is een quote van een bezoeker, niet van de heer in kwestie zelf.
Vraag aan 100 mensen hun mening en neem er de extreemste uit, plaats het prominent in beeld op je website. Dat is was NOS en deze redacteur doen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:03 schreef MrEarcheese het volgende:
[..]
Le-zen.
Het is een quote van een bezoeker, niet van de heer in kwestie zelf.
Ik keur het niet goed inderdaad. Maar zo werkt de media, helaas.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:11 schreef DeMessias het volgende:
[..]
Vraag aan 100 mensen hun mening en neem er de extreemste uit, plaats het prominent in beeld op je website. Dat is was NOS en deze redacteur doen.
Dan is er niets meer aan de hand. Zeuren op eigen land is ons Nederlanders niet vreemdquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier staat het in, degene die het gezegd heeft is nota bene een Belg!![]()
http://nos.nl/artikel/265(...)van-mn-vriendin.html
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:23 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nou op het moment heb je niet echt tijd om het eng te vinden ofzo, we stonden bij de Main Stage Skunk Anasie te kijken, en het was al een hele tijd 'gewoon' bewolkt, en regende een beetje. Het ging toen wat harder regenen maar niks boeiends. Je bent zelf ook op genoeg festivals geweest, je pakt gewoon je poncho'tje en het waait wel weer over. Skin zat nog lekker het publiek beetje op te jutten en het was gewoon een festival.
Terrein voor Main Stage is rechthoekig met halverwege ongeveer een paar rijen bomen van 20-30m hoog en achteraan het terrein een grote overdekte eetgelegenheid (wat picknicktafels in een tent). Toen het wat harder ging regenen gingen een hoop mensen juist onder / in alle tenten of bij de eetstandjes schuilen. Wij bleven (gelukkig achteraf) bij Skunk Anansie staan.
En het ging gewoon echt ineens los, wij stonden redelijk dicht bij de bomen, en ik zag gewoon echt ineens in mn ooghoek een half stuk boom voorbij vliegen, dus mijn vriendin gepakt en een stuk vooruit gerend, en toen hagelde het snoeihard, echt heel hard en gewoon horizontale wind bijna, dus er kwam toen echt van alles voorbij, takken, hekken, kliko's. Toen zijn we nog maar wat verder naar voren getrokken, want die bomen waren echt erg lang en het ging zo hard dat je dan toch denkt dat ze misschien knakken. Mensen gingen maar een beetje in groepjes bij elkaar zitten, en het beste hopen.
Ik bleef maar goed naar boven kijken, want je zit wel op een open veld maar overal staan lichtmasten, geluidsmasten, we waren vlakbij die geluidstent halverwege het veld. Dus ja je kruipt maar met wat random strangers bij elkaar zodat het beetje solide is.
Nou en toen was het na 5 minuten over ofzo. Eigenlijk zag ik al meteen dat het foute boel was, toen we opkeken lag er echt overal zooi, en de tent achterop het terrein was helemaal ingestort, en we zagen in de verte nog wat andere tentjes op half 7 liggen, boom op de pizzakraam, etc.
Dus toen zijn we richting uitgang gegaan, er was zo'n entree waar je onderdoor moest, die lag ook in stukken op de grond. En het is natuurlijk allemaal van dat metalen buizenwerk, dus dat wil je niet op je hebben.
Even snel langs de kluisjes op het terrein geweest, rugzak meegenomen, naar de camping. Toen stond er eigenlijk pas 2 politiewagens en 1 brandweerauto ofzo. Daar ook echt chaos en overal water/modder, echt tot je enkels. Tent stond gelukkig nog, dus toen naar auto gaan kijken, daar lag ook geen boom op. Ondertussen reed echt alles van politie, brandweer en ambulance af en aan, denk toen het rond 1830 op gang tot 2200 (toen we wegreden), alleen maar sirenes gehoord en hulpdiensten gezien, zelfs bijna bij Antwerpen gingen er nog hulpdiensten die kant op. Dus toen weer terug naar camping, alles ingepakt voor zover het ging (alles nat), weer de camping af en naar de auto, en naar huis. Stond rond die tijd weinig file meer, duurde wel paar uur voor we in de chaos alles hadden gevonden/verzameld en weg waren, dus toen was het al laat.
Was eerst lange tijd onduidelijk wat er nou was, of het doorging, of er doden waren, maar onderweg naar huis hoorden we dan dat het donderdag sowieso stil lag en vr/za nog zou doorgaan met aangepast programma, maar ondertussen is het dus helemaal afgelast.
Geloof dat die dode op de camping wel op 'onze' camping was, er lag in ieder geval daar ook een lichtmast om, die dus bovenop wat tentjes was geland, en achterop de camping ook nog geloof ik, maar daar zijn we niet geweest.
Ik was niet aan het trollen en ik rot niet opquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:02 schreef MrEarcheese het volgende:
[..]
Hé, rot eens op anders. Gisteravond was je ook al de hele tijd in dit topic aan 't trollen.
Ooit op een Vlaams festival geweest? Over het algemeen is alles prima geregeld. Rock Werchter is zelfs een autoriteit op internationaal vlak en al meerdere malen uitgeroepen tot beste festival ter wereld.quote:
Ja.... Seaside ftw!quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Ooit op een Vlaams festival geweest? O
Kom op man, dat is toch gewoon niet meer te voorspellen?quote:In het kort: Over het Pukkelpopterrein trok gisteren de zwaarste bui van de dag en die bui was op dat moment precies op zijn/haar hoogtepunt.
wat bedoel je daarmee? het filmpje is toch ook een registratie en geen voorspelling?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:33 schreef Friek_ het volgende:
Uit de omschrijving van die video:
[..]
Kom op man, dat is toch gewoon niet meer te voorspellen?
Nou ja, wat ik bedoel te zeggen dat het gewoon ontzettend vette pech is die niet valt in te calculeren. Dat er wat zware buitjes kwamen is niks ergs, maar dat zo'n wolk precies in zo'n nare vorm toevallig evolueert op zo'n plek.. tsja, hoe had je hierop kunnen anticiperen? Ik zie het niet meer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:34 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
wat bedoel je daarmee? het filmpje is toch ook een registratie en geen voorspelling?
Nee, lijkt me ook niet. En op het moment dat het duidelijk wordt wat voor een onheil er aankomt, is het al te laat om te evacueren. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat de organisatie mogelijk anders had moeten/kunnen omgaan met de weersvoorspellingen die er waren, anders had kunnen/moeten handelen m.b.t. waarschuwingen/adviezen naar festivalgangers toe, de gang van zaken tijdens en na het noodweer, enz. Maar ik neem aan dat onderzoek dit wel zal uitwijzen. En wellicht is het wel gewoon een kwestie van een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:33 schreef Friek_ het volgende:
Uit de omschrijving van die video:
Kom op man, dat is toch gewoon niet meer te voorspellen?
Shit, dat is echt vette pech.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Ooit op een Vlaams festival geweest? Over het algemeen is alles prima geregeld. Rock Werchter is zelfs een autoriteit op internationaal vlak en al meerdere malen uitgeroepen tot beste festival ter wereld.
Pukkelpop heeft gewoon brute pech gehad, kijk maar:
Duidelijke right-mover (supercell dus). Daarom ook vrij onvoorspelbaar. In eerste instantie lijkt alles ten NW lang te trekken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Ooit op een Vlaams festival geweest? Over het algemeen is alles prima geregeld. Rock Werchter is zelfs een autoriteit op internationaal vlak en al meerdere malen uitgeroepen tot beste festival ter wereld.
The fuck, die storm lijkt wel te denken van 'hey een festival!' *full right!*quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Echt hè! Het had gewoon niet slechter kunnen uitpakken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:44 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
The fuck, die storm lijkt wel te denken van 'hey een festival!' *full right!*
Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar bij ons KNMI is het evolueren van zo'n bui, en het hoogtepunt ervan, precies wat code oranje oranje maakt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, wat ik bedoel te zeggen dat het gewoon ontzettend vette pech is die niet valt in te calculeren. Dat er wat zware buitjes kwamen is niks ergs, maar dat zo'n wolk precies in zo'n nare vorm toevallig evolueert op zo'n plek.. tsja, hoe had je hierop kunnen anticiperen? Ik zie het niet meer.
quote:Het onweer kwam ook zo snel aanzetten dat de organisatie niet veel meer kon doen, zegt woordvoerster Rosianne Verheyden van het KMI. "De buienlijn heeft zich boven Brussel fel ontwikkeld en is dan op een heel korte tijd richting Hasselt getrokken", klinkt het.
Het meteorologische instituut had voor gisteren een algemene waarschuwing gegeven met code oranje. "Dat betekent onweer dat gepaard kan gaan met grote schade aan gebouwen, ontwortelde bomen, blikseminslagen en plaatselijke wateroverlast", zo staat te lezen op de website van het KMI. "Zulke situaties kunnen ook levensbedreigend zijn bij het nemen van al te grote risico's. Wees op uw hoede." Specifiek voor het festival gaf het KMI geen waarschuwing, zegt Verheyden.
Wat jij beschrijft is wel heel belangrijk; het communiceren naar je bezoekers en de juiste adviezen geven. Daar valt in nood of rampsituaties al enorm veel voordeel uit te halen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:39 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee, lijkt me ook niet. En op het moment dat het duidelijk wordt wat voor een onheil er aankomt, is het al te laat om te evacueren. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat de organisatie mogelijk anders had moeten/kunnen omgaan met de weersvoorspellingen die er waren, anders had kunnen/moeten handelen m.b.t. waarschuwingen/adviezen naar festivalgangers toe, de gang van zaken tijdens en na het noodweer, enz. Maar ik neem aan dat onderzoek dit wel zal uitwijzen. En wellicht is het wel gewoon een kwestie van een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het was een quote van een Belgische bezoeker, het waren niet de woorden van de redacteur zelf.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:53 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dit, wat een enorme arrogante kutkneus. En die is redacteur bij de NOSfalende loser.
Achteraf is het mooi wonen he?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:57 schreef Disorder het volgende:
Ik geef het op. Er is hier te weinig kennis van weers-instituten als Estofex en dergelijke. Dat geeft niet. Ik weet ook niet overal alles van af, maar ik heb al meerdere malen uitgelegd dat de waarschuwingen van tevoren aanwezig waren. Oók voor extreem weer met windstoten, zeer zware hagel, downbursts, supercellen en mogelijk tornado's.
Als men dan nóg hier gaat verkondigen dat men dit niet had voorspeld. Tsja. Je hoeft niet verder te kijken dan buienradar als het je niet interesseert, maar ik doe dat wel. Veel mensen in het subforum DE (De Elementen) doen dat ook. En wij zagen wel extreem weer aankomen. Nee, de locatie is niet met exacte zekerheid te voorspellen, maar het was absoluut wel bekend dat er iets naars stond te gebeuren en dat dit (omvallende bomen, wegwaaiende tenten, flinke hagel) niet uit te sluiten viel.
Hier past maar één reactie op:quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Achteraf is het mooi wonen he?
Dat Estofex geeft weet ik veel hoevaak een level 2. Op dit moment is half europa een level 1 en half Polen een level 2. Denk je werkelijk dat organisaties de boel gaan aflasten op basis van een website dat geen erkend weerinstituut is en dat al de naam 'European Storm Forecast Experiment' draagt? Een experiment dat er doorgaans naast zit en waarvan de voorspellingen om de haverklap veranderen?
'Wij zagen wel extreem weer aankomen'. Paar internetnerds met een obsessie voor het weer die denken experts te zijn en achteraf bij zoiets even denken te claimen dat zij met hun kennis in de schoenen van de organisator het natuurlijk beter hadden gedaan.
Right.
Bowecho dus.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Omdat het code oranje was. Simpel. Dat is al behoorlijk serieus hoor. In Nederland staat het zelfs voor 'extreem' weer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:47 schreef simmu het volgende:
als we dan toch the blame game spelen: waarom werd er voor het gebied dan niet de code rood afgegeven?
Troll..quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dat Estofex geeft weet ik veel hoevaak een level 2. Op dit moment is half europa een level 1 en half Polen een level 2. Denk je werkelijk dat organisaties de boel gaan aflasten op basis van een website dat geen erkend weerinstituut is en dat al de naam 'European Storm Forecast Experiment' draagt? Een experiment dat er doorgaans naast zit en waarvan de voorspellingen om de haverklap veranderen?
'Wij zagen wel extreem weer aankomen'. Paar internetnerds met een obsessie voor het weer die denken experts te zijn en achteraf bij zoiets even denken te claimen dat zij met hun kennis in de schoenen van de organisator het natuurlijk beter hadden gedaan.
Right.
Over nerd-reactie gesproken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Right.
Damn.quote:Bow echoes are capable of producing straight-line winds that are just as strong as many tornadoes. A strong bow echo will produce more widespread and intense damage than the majority of tornadoes. Also, bow echoes create a favorable environment for tornadoes to form.
Ik denk niet dat mensen gaan luisteren naar een advies als "schuil niet in de tenten" terwijl ze daarbuiten bekogeld worden met hagel en rondvliegend puin...quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:54 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft is wel heel belangrijk; het communiceren naar je bezoekers en de juiste adviezen geven. Daar valt in nood of rampsituaties al enorm veel voordeel uit te halen.
Wat is het verschil in right-movers en de gewone supercellen eigenlijk?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:40 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Duidelijke right-mover (supercell dus). Daarom ook vrij onvoorspelbaar. In eerste instantie lijkt alles ten NW lang te trekken.
Niks geen getroll aan. Het simpele achteraf-gelul vanachter het computertje is gewoon irritant.quote:
Sowieso een rare openingszin van je betoog aangezien de weerinstituten toch echt ruim op tijd waren.quote:
Mooi. Troll.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 16:04 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Niks geen getroll aan. Het simpele achteraf-gelul vanachter het computertje is gewoon irritant.
Is dat op Nederlandse festivals niet gebruikelijk in het geval van storm? Dat zoiets omgeroepen wordt?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 16:04 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen gaan luisteren naar een advies als "schuil niet in de tenten" terwijl ze daarbuiten bekogeld worden met hagel en rondvliegend puin...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |