quote:Dodental opgelopen naar vijf - festival stopgezet
Pukkelpop wordt dan toch afgelast. De organisatoren hebben besloten om het festival voor de rest van het weekend stop te zetten, zo laten ze in een communiqué weten. Eerder had organisator Chokri Mahassine nog gezegd dat het muziekfestival vrijdag opnieuw om 11 uur van start zou gaan. "Een nieuwe start", klonk het toen nog.
"Pukkelpop is in diepe rouw. We voelen erg mee met de families en vrienden van de slachtoffers. Woorden schieten te kort. We kunnen ons er dan ook niet mee verzoenen om het festival verder te laten plaatsvinden", klinkt het. "Wat hier gebeurd is is uitzonderlijk en zeer onvoorspelbaar geweest. We zijn heel erg ontroerd door alle spontane hulp die onze festivalgangers en wij mochten ontvangen", gaat het verder.
Het dodental is opgelopen tot vijf, bevestigt de politie. Afgelopen nacht zijn er nog twee personen in het ziekenhuis bezweken aan de opgelopen verwondingen. Naast de vijf doden zijn er nog een achttal zwaargewonden en tientallen lichtgewonden.
De organisatie roept alle festivalgangers op om begrip op te brengen voor deze "uiterst moeilijke beslissing" en "op een serene manier terug naar huis te keren". Er worden extra bussen en treinen ingelegd om iedereen weer thuis te brengen.
Morning Parade zou vandaag de tweede dag van Pukkelpop moeten openen op de Main Stage, maar de Britse band liet via Twitter al weten dat ze dat niet zag zitten. "Met spijt in het hart moeten we meedelen dat we, na wat er gebeurd is op Pukkelpop, besloten hebben morgen niet op te treden. Het spijt ons, onze gedachten zijn bij alle betrokkenen." (belga/sps)
Damn, klinkt ernstigquote:Minstens één dode op Pukkelpop
Ook op het Pukkelpop-festival nabij Hasselt hield het noodweer lelijk huis deze avond. De Chateau- en Wablieftent werden omver geblazen, ook bomen moesten er aan geloven. Er zou één dode zijn gevallen, zeven anderen raakten zwaargewond. Eerder werd zes doden gemeld, een bericht dat werd toegeschreven aan de brandweer van Sint-Truiden. Zij hebben aan persagentschap Belga formeel ontkend dat ze dat hebben gezegd. Het is in elk geval teken van de chaos die heerst in en rond Kiewit, waar sirenes de lucht vullen en niet muziek. De avondprogrammatie is voorlopig stilgelegd, het blijft wachten op een mededeling van de organisatie.
Een storm, met hevige wind en grote hagelbollen, teisterde rond 18.15 uur de wei van Kiewit. Hierdoor moest Skunk Anansie haar optreden vroegtijdig stoppen. Een toren naast de Main Stage waaide ook om.
Schuilen
De schaarsgeklede festivalgangers (vanmiddag was er nog sprake van zon en bikini's) moesten schuilen voor de hagel onder wat ze konden vinden, onder meer onder omver geblazen hekken. De clubtent werd ontruimd. De wei en de straten errond staan blank.
Chateau
De Chateautent was niet bestand tegen het noodweer. "De Amerikaanse band Smith Westerns waren niet eens halverwege hun concert wanneer het tentzeil van de Chateau de eerste scheuren begon te vertonen. Bij een eerste paniekgolf schoten enkele toeschouwers meteen richting uitgang terwijl er op het eerste zicht weinig gevaar zou zijn. Na een hels klinkende scheur aan de linkerkant van de tent schoot de hele massa in een paniek richting de twee smalle doorgangen uit de tent.
Op enkele seconden tijd werden verscheidene palen uit de grond gerukt en bleef er van de Chateau nog maar weinig over buiten de plankenvloer. Dat er gewonden zijn gevallen is zeker, maar op de precieze informatie daaromtrent is het nog wachten op gegevens van het Vlaamse Kruis.", dat schrijft De Morgen-recensent Pieter-Jan Symons, die ter plaatse is.
Q-music-journaliste Elke Vanhaecke bevestigt: "Er brak plots een hevig onweer los. Het begon ook heel hard te waaien." Dat heeft geleid tot het instorten van verschillende tenten. Zo is al zeker de luifel van de Boiler Room ingestort. "Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar er zijn zeker verschillende gewonden", zegt Vanhaecke.
Festival stilgelegd
Ondertussen raakte via Twitter bekend dat het avondprogramma van het festival is afgelast. Onder meer de Foo Fighters zouden deze avond nog optreden. (belga/ep/edp/tw)
Omdat er flink wat mensen zijn die willen weten of ze dat terugkrijgen? Dat vind ik een redelijk logische vraag, omdat er nog geen duidelijk over isquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:53 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom je hier over geld begint.
Nee, daar is nog geen duidelijkheid over omdat men zich op dit moment eerst bezighoudt met het opmaken van de balans van menselijke slachtoffers (doden en gewonden). Denk je nu echt dat je binnen een week niks zult horen over die centjes van je?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:55 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Omdat er flink wat mensen zijn die willen weten of ze dat terugkrijgen? Dat vind ik een redelijk logische vraag, omdat er nog geen duidelijk over is
Ik hoorde gisteren dat je je hier niet zo goed tegen kunt verzekeren maar dat klopt niet dus?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:56 schreef horned_reaper het volgende:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de mensen hun geld niet terugkrijgen.
Hier is het festival namelijk wel deels voor verzekerd.
Ik vind sowieso dat sommige mensen hier wel héél erg gevoelig reageren op kritiek of vragen over financiën.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het is toch niet zo gek om je af te vragen of je je geld terug krijgt? Hoezeer ik ook meeleef met de slachtoffers is het ook een vraag die in mij zou opkomen na zo'n ramp.
omdat er van verschillende mensen, vrienden en kennissen betrokken zijn, ook al zijn de meeste er goed van af gekomenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik vind sowieso dat sommige mensen hier wel héél erg gevoelig reageren op kritiek of vragen over financiën.
Tsja, hoe je het ook wendt of keert bestaat er zoiets als een economische werkelijkheid. Dan vind ik het niet zo gek als iemand een keer met zo'n bril erop naar kijkt en dergelijke vragen stelt. Op den duur moet gewoon de vraag gesteld worden door wie of wat iets betaald gaat worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:56 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Nee, daar is nog geen duidelijkheid over omdat men zich op dit moment eerst bezighoudt met het opmaken van de balans van menselijke slachtoffers (doden en gewonden). Denk je nu echt dat je binnen een week niks zult horen over die centjes van je?
Okee, ik snap best wel dat je baalt als je zo'n kaartje hebt gekocht. Maar als hier dan iemand gaat posten (en dat meerdere keren herhaalt) dat ie ARM is en dat ie zich toch wel echt zorgen maakt, ja, dan erger ik me daar kapot aan.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, hoe je het ook wendt of keert bestaat er zoiets als een economische werkelijkheid. Dan vind ik het niet zo gek als iemand een keer met zo'n bril erop naar kijkt en dergelijke vragen stelt. Op den duur moet gewoon de vraag gesteld worden door wie of wat iets betaald gaat worden.
Ik kan niet voor de anderen spreken, maar het gaat me nog niet eens zo zeer om het aansnijden van het onderwerp restitutie, want dat is begrijpelijk en ook wel belangrijk en hoort ook thuis in de discussie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik vind sowieso dat sommige mensen hier wel héél erg gevoelig reageren op kritiek of vragen over financiën.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:03 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Ik kan niet voor de anderen spreken, maar het gaat me nog niet eens zo zeer om het aansnijden van het onderwerp restitutie, want dat is begrijpelijk en ook wel belangrijk en hoort ook thuis in de discussie.![]()
Het gaat mij meer om de constante nadruk op 'ja oke, maar ik ben arm', ook als de vraag al is beantwoord en éen keer zelfs letterlijk in reactie op 'er zijn toch wel ergere dingen?'
Ik bedoel, big deal, je bent arm. Nou weten we het wel. Wees blij dat je je arm nog hebt.
En ik en andere mensen hopen gewoon snel te weten hoe dat zit met eventuele restitutie en dan lijkt dit me de goede plek om te informeren of mensen dat weten?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:02 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Okee, ik snap best wel dat je baalt als je zo'n kaartje hebt gekocht. Maar als hier dan iemand gaat posten (en dat meerdere keren herhaalt) dat ie ARM is en dat ie zich toch wel echt zorgen maakt, ja, dan erger ik me daar kapot aan.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:07 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Misschien weer back on topic nu?
Ik moet douchen en naar een begrafenis.
Houdoe.
Dat was een reactie op wat jij eerder schreef. Die jongen baalt gewoon, daarnaast vindt ie het ws. ook vervelend dat ie zo'n dubbel gevoel erover heeft. Zo van ja, fuck daar gaat het festival waar ik al maanden naar uitkijk, dagenlang voor gewerkt heb en ondertussen moet je blij zijn dat je het hebt overleefd, of niet al te nare dingen hebt gezien. Als iemand dan een overgevoelige reactie geeft op iets waarvan je weet dat het gevoelig ligt en zelf maar deels achter staat wil je jezelf ook verdedigen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:02 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Okee, ik snap best wel dat je baalt als je zo'n kaartje hebt gekocht. Maar als hier dan iemand gaat posten (en dat meerdere keren herhaalt) dat ie ARM is en dat ie zich toch wel echt zorgen maakt, ja, dan erger ik me daar kapot aan.
Ik ben een baas.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:08 schreef Taurus het volgende:
[..]Back on topic alsjeblieft en dan aankondigen wat je gaat doen en waar je heen moet.
Precies wat ik dacht inderdaad!quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Als ik al jaren op Pukkelpop zou komen, zou ik mijn geld niet eens terug willen, uit solidariteit met de organisatie. Maar ik ben dan ook geen arme student.
Dit zou pas mijn eerste keer op Pukkelpop zijnquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Als ik al jaren op Pukkelpop zou komen, zou ik mijn geld niet eens terug willen, uit solidariteit met de organisatie. Maar ik ben dan ook geen arme student.
Waarom? Ik snap niet waarom dit in deze geen relevante vraag is. Aangezien er ook wordt gepraat over of de organisatie wel/dan niet schuldig is, is de vraag over financiën een logische vraag die daarop volgt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:08 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ja, maak je eigen topic aan met 'Krijg je je geld terug na afgelasten festival?'.
Het is toch volstrekt onmogelijk om een festivalterrein in puin zo snel weer op te bouwen met zoveel mensen die er gewoon tussendoor lopen? Ik zie niet hoe je zoiets kan klaar spelen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Gisteren had ik zelf nog het standpunt van laat het de komende dagen doorgaan. Maar er zijn natuurlijk nu weer andere perspectieven bij gekomen. Nog twee doden er bij, meer dan de helft van het publiek al naar huis en de vraag is nog maar of het technisch wel mogelijk was om het alsnog door te kunnen laten gaan in een paar uur tijd.
Ja dat scheelt wel in je perceptie. Zelf kom ik al 15 jaar op Werchter en op een of andere manier hou je van dat festival, van dat terrein en alles wat zich daar afspeelt. Ben daarom ook erg onder de indruk van wat er zich op Pukkelpop heeft afgespeeld. Je probeert daar toch een beeld van te vormen hoe het was als je daar bij was. Zo stonden wij afgelopen jaar op Werchter onder een groot beeldscherm in de Marquee dat bestond uit 60 beeldschermpjes van 35 kilo. Bij elkaar toch meer dan 2.000 kilo. Die moet je niet op je hoofd krijgen zeiden wij nog....quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:10 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Dit zou pas mijn eerste keer op Pukkelpop zijn
Ben het helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:08 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Aan de ene kant vind ik het echt smakeloos om nu over geld of schuld te praten, aan de andere kant snap ik het van mensen die er niet bij geweest zijn. Ze zijn er niet bij geweest en hebben het niet meegemaakt en kunnen zich denk ik niet voorstellen hoe het is als je er wel bijgeweest bent. Dat is niet iets wat ik ze kwalijk neem, andersom zou ik het me ook niet kunnen voorstellen.
Ikzelf wil nog helemaal niet bezig wil zijn met geld of met schuld, er zijn daar 5 mensen doodgegaan en tig gewonden. Ik wil eerst weten of de zwaargewonden het allemaal gaan redden. Het was echt een nare gebeurtenis om mee te maken.
Ken je dit filmpje van Werchter?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:14 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja dat scheelt wel in je perceptie. Zelf kom ik al 15 jaar op Werchter en op een of andere manier hou je van dat festival, van dat terrein en alles wat zich daar afspeelt. Ben daarom ook erg onder de indruk van wat er zich op Pukkelpop heeft afgespeeld. Je probeert daar toch een beeld van te vormen hoe het was als je daar bij was. Zo stonden wij afgelopen jaar op Werchter onder een groot beeldscherm in de Marquee dat bestond uit 60 beeldschermpjes van 35 kilo. Bij elkaar toch meer dan 2.000 kilo. Die moet je niet op je hoofd krijgen zeiden wij nog....
Idem hier voor Werchter én Pukkelpop (kom er ongveer 7 jaar) met die uitzondering dat ik dit jaar in laatste instantie beslist heb mijn PP ticket te verkopen. Ik weet niet of ik nu opgelucht moet zijn dat ik er dit jaar voor het eerst niet was of me schuldig moet voelen omdat ik m'n ticket duur verkocht heb.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:14 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja dat scheelt wel in je perceptie. Zelf kom ik al 15 jaar op Werchter en op een of andere manier hou je van dat festival, van dat terrein en alles wat zich daar afspeelt. Ben daarom ook erg onder de indruk van wat er zich op Pukkelpop heeft afgespeeld. Je probeert daar toch een beeld van te vormen hoe het was als je daar bij was. Zo stonden wij afgelopen jaar op Werchter onder een groot beeldscherm in de Marquee dat bestond uit 60 beeldschermpjes van 35 kilo. Bij elkaar toch meer dan 2.000 kilo. Die moet je niet op je hoofd krijgen zeiden wij nog....
Ja heb ik gezien. Het filmpje dan, ik was er toen ook maar niets van gemerkt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:16 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Ken je dit filmpje van Werchter?
Ja, logisch dat je opgelucht bent dat je er niet bij was en nee, je hoeft je natuurlijk niet schuldig te voelen omdat je je ticket verkocht hebtquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:16 schreef DeMessias het volgende:
[..]
Idem hier voor Werchter én Pukkelpop (kom er ongveer 7 jaar) met die uitzondering dat ik dit jaar in laatste instantie beslist heb mijn PP ticket te verkopen. Ik weet niet of ik nu opgelucht moet zijn dat ik er dit jaar voor het eerst niet was of me schuldig moet voelen omdat ik m'n ticket duur verkocht heb.
Ik zei het toch...quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:27 schreef Darklight het volgende:
'Pukkelpop wist van komst noodweer'
De organisatie van Pukkelpop was wel gewaarschuwd voor een dreigend noodweer. Dat zegt de Belgische weersvoorspeller KMI.
http://www.rtl.nl/%28/act(...)de_pukkelpop_wel.xml
ze wisten van dreigend noodweer:quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:27 schreef Darklight het volgende:
'Pukkelpop wist van komst noodweer'
De organisatie van Pukkelpop was wel gewaarschuwd voor een dreigend noodweer. Dat zegt de Belgische weersvoorspeller KMI.
http://www.rtl.nl/%28/act(...)de_pukkelpop_wel.xml
je verwacht dan geen supercel pal boven je festivalterrein. je verwacht ook al gewoon niet dat die tenten het niet houden. man! je ziet een stuk boom recht die tent in gelanceerd worden. sorrie, maar dat kan domweg niet voorzien worden. ze verwachtten een fikse onweersbui. zo eentje waarbij mensen dekking moeten zoeken. in de tenten! zoiets gebeurt vaak zat op festivals. heb het zelf meegemaakt op een lowlands een keer. toen werd iedereen de tenten in gebonjourd wegens risico op bliksemonslag.quote:Hevige en verspreide onweders worden verwacht in één of meer regio’s. Dit weersverschijnsel kan gepaard gaan met intense buien, hagelbuien en/of hevige rukwinden. Dit weersverschijnsel kan gepaard gaan met grote schade aan gebouwen, ontwortelde bomen, blikseminslagen en plaatselijke wateroverlast. Zulke situaties kunnen ook levensbedreigend zijn bij het nemen van al te grote risico’s. Wees op uw hoede.
Gaat erom dat de organisatie zegt dat er geen waarschuwing is geweestquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:34 schreef simmu het volgende:
[..]
ze wisten van dreigend noodweer:
[..]
je verwacht dan geen supercel pal boven je festivalterrein. je verwacht ook al gewoon niet dat die tenten het niet houden. man! je ziet een stuk boom recht die tent in gelanceerd worden. sorrie, maar dat kan domweg niet voorzien worden. ze verwachtten een fikse onweersbui. zo eentje waarbij mensen dekking moeten zoeken. in de tenten! zoiets gebeurt vaak zat op festivals. heb het zelf meegemaakt op een lowlands een keer. toen werd iedereen de tenten in gebonjourd wegens risico op bliksemonslag.
enneh; ff voor de gein he. stel nou dat ze het wel voorzien hadden. wat hadden ze dan moeten doen? iedereen naar huis sturen zodat 60.000 man dan allemaal op die camping en/of op straat rondloopt?
rede mensen. denk met rede.
quote:Ook zou er geen waarschuwing zijn geweest.
brrquote:
in dit soort gevallen is het handig als zo'n waarschuwing op tijd wordt gegevenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:38 schreef Darklight het volgende:
[..]
Gaat erom dat de organisatie zegt dat er geen waarschuwing is geweest
[..]
mowch, ik zou niet teveel afgaan op wat er nu in de media gezegd wordt. de vraag "waren jullie gewaarschuwd voor noodweer" kan je nu achteraf op verschillende manieren opvatten. "waren jullie gewaarschuwd voor heftig onweer?" jazeker. "waren jullie gewaarschuwd voor dit heftig onweer (de supercel)?" nee. dat waren ze niet. de waarschuwing stond niet in verhouding tot wat er daadwerkelijk gebeurde, als je dat meeneemt in de vraag en het antwoord is het antwoord ambigieusquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:38 schreef Darklight het volgende:
[..]
Gaat erom dat de organisatie zegt dat er geen waarschuwing is geweest
[..]
Zoo bizar.quote:
Als men wist dat er een supercel aan kán komen, moet men de volgende keer wellicht meer doen, zover mogelijk. Er is gewaarschuwd voor extreem weer. Estofex en andere europese weer-instituten hebben diverse waarschuwingen uitgegeven. Daarbij behoorden downbursts, sterke windstoten, hagel, supercel-stormen en tornado's tot de mogelijkheden. Dat was al ruim van tevoren bekend. Zie subforum DE maar.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:34 schreef simmu het volgende:
[..]
ze wisten van dreigend noodweer:
[..]
je verwacht dan geen supercel pal boven je festivalterrein. je verwacht ook al gewoon niet dat die tenten het niet houden. man! je ziet een stuk boom recht die tent in gelanceerd worden. sorrie, maar dat kan domweg niet voorzien worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |