Kom op man, dat is toch gewoon niet meer te voorspellen?quote:In het kort: Over het Pukkelpopterrein trok gisteren de zwaarste bui van de dag en die bui was op dat moment precies op zijn/haar hoogtepunt.
wat bedoel je daarmee? het filmpje is toch ook een registratie en geen voorspelling?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:33 schreef Friek_ het volgende:
Uit de omschrijving van die video:
[..]
Kom op man, dat is toch gewoon niet meer te voorspellen?
Nou ja, wat ik bedoel te zeggen dat het gewoon ontzettend vette pech is die niet valt in te calculeren. Dat er wat zware buitjes kwamen is niks ergs, maar dat zo'n wolk precies in zo'n nare vorm toevallig evolueert op zo'n plek.. tsja, hoe had je hierop kunnen anticiperen? Ik zie het niet meer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:34 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
wat bedoel je daarmee? het filmpje is toch ook een registratie en geen voorspelling?
Nee, lijkt me ook niet. En op het moment dat het duidelijk wordt wat voor een onheil er aankomt, is het al te laat om te evacueren. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat de organisatie mogelijk anders had moeten/kunnen omgaan met de weersvoorspellingen die er waren, anders had kunnen/moeten handelen m.b.t. waarschuwingen/adviezen naar festivalgangers toe, de gang van zaken tijdens en na het noodweer, enz. Maar ik neem aan dat onderzoek dit wel zal uitwijzen. En wellicht is het wel gewoon een kwestie van een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:33 schreef Friek_ het volgende:
Uit de omschrijving van die video:
Kom op man, dat is toch gewoon niet meer te voorspellen?
Shit, dat is echt vette pech.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Ooit op een Vlaams festival geweest? Over het algemeen is alles prima geregeld. Rock Werchter is zelfs een autoriteit op internationaal vlak en al meerdere malen uitgeroepen tot beste festival ter wereld.
Pukkelpop heeft gewoon brute pech gehad, kijk maar:
Duidelijke right-mover (supercell dus). Daarom ook vrij onvoorspelbaar. In eerste instantie lijkt alles ten NW lang te trekken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Ooit op een Vlaams festival geweest? Over het algemeen is alles prima geregeld. Rock Werchter is zelfs een autoriteit op internationaal vlak en al meerdere malen uitgeroepen tot beste festival ter wereld.
The fuck, die storm lijkt wel te denken van 'hey een festival!' *full right!*quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Echt hè! Het had gewoon niet slechter kunnen uitpakken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:44 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
The fuck, die storm lijkt wel te denken van 'hey een festival!' *full right!*
Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar bij ons KNMI is het evolueren van zo'n bui, en het hoogtepunt ervan, precies wat code oranje oranje maakt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, wat ik bedoel te zeggen dat het gewoon ontzettend vette pech is die niet valt in te calculeren. Dat er wat zware buitjes kwamen is niks ergs, maar dat zo'n wolk precies in zo'n nare vorm toevallig evolueert op zo'n plek.. tsja, hoe had je hierop kunnen anticiperen? Ik zie het niet meer.
quote:Het onweer kwam ook zo snel aanzetten dat de organisatie niet veel meer kon doen, zegt woordvoerster Rosianne Verheyden van het KMI. "De buienlijn heeft zich boven Brussel fel ontwikkeld en is dan op een heel korte tijd richting Hasselt getrokken", klinkt het.
Het meteorologische instituut had voor gisteren een algemene waarschuwing gegeven met code oranje. "Dat betekent onweer dat gepaard kan gaan met grote schade aan gebouwen, ontwortelde bomen, blikseminslagen en plaatselijke wateroverlast", zo staat te lezen op de website van het KMI. "Zulke situaties kunnen ook levensbedreigend zijn bij het nemen van al te grote risico's. Wees op uw hoede." Specifiek voor het festival gaf het KMI geen waarschuwing, zegt Verheyden.
Wat jij beschrijft is wel heel belangrijk; het communiceren naar je bezoekers en de juiste adviezen geven. Daar valt in nood of rampsituaties al enorm veel voordeel uit te halen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:39 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee, lijkt me ook niet. En op het moment dat het duidelijk wordt wat voor een onheil er aankomt, is het al te laat om te evacueren. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat de organisatie mogelijk anders had moeten/kunnen omgaan met de weersvoorspellingen die er waren, anders had kunnen/moeten handelen m.b.t. waarschuwingen/adviezen naar festivalgangers toe, de gang van zaken tijdens en na het noodweer, enz. Maar ik neem aan dat onderzoek dit wel zal uitwijzen. En wellicht is het wel gewoon een kwestie van een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het was een quote van een Belgische bezoeker, het waren niet de woorden van de redacteur zelf.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:53 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dit, wat een enorme arrogante kutkneus. En die is redacteur bij de NOSfalende loser.
Achteraf is het mooi wonen he?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:57 schreef Disorder het volgende:
Ik geef het op. Er is hier te weinig kennis van weers-instituten als Estofex en dergelijke. Dat geeft niet. Ik weet ook niet overal alles van af, maar ik heb al meerdere malen uitgelegd dat de waarschuwingen van tevoren aanwezig waren. Oók voor extreem weer met windstoten, zeer zware hagel, downbursts, supercellen en mogelijk tornado's.
Als men dan nóg hier gaat verkondigen dat men dit niet had voorspeld. Tsja. Je hoeft niet verder te kijken dan buienradar als het je niet interesseert, maar ik doe dat wel. Veel mensen in het subforum DE (De Elementen) doen dat ook. En wij zagen wel extreem weer aankomen. Nee, de locatie is niet met exacte zekerheid te voorspellen, maar het was absoluut wel bekend dat er iets naars stond te gebeuren en dat dit (omvallende bomen, wegwaaiende tenten, flinke hagel) niet uit te sluiten viel.
Hier past maar één reactie op:quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Achteraf is het mooi wonen he?
Dat Estofex geeft weet ik veel hoevaak een level 2. Op dit moment is half europa een level 1 en half Polen een level 2. Denk je werkelijk dat organisaties de boel gaan aflasten op basis van een website dat geen erkend weerinstituut is en dat al de naam 'European Storm Forecast Experiment' draagt? Een experiment dat er doorgaans naast zit en waarvan de voorspellingen om de haverklap veranderen?
'Wij zagen wel extreem weer aankomen'. Paar internetnerds met een obsessie voor het weer die denken experts te zijn en achteraf bij zoiets even denken te claimen dat zij met hun kennis in de schoenen van de organisator het natuurlijk beter hadden gedaan.
Right.
Bowecho dus.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:26 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Omdat het code oranje was. Simpel. Dat is al behoorlijk serieus hoor. In Nederland staat het zelfs voor 'extreem' weer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:47 schreef simmu het volgende:
als we dan toch the blame game spelen: waarom werd er voor het gebied dan niet de code rood afgegeven?
Troll..quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dat Estofex geeft weet ik veel hoevaak een level 2. Op dit moment is half europa een level 1 en half Polen een level 2. Denk je werkelijk dat organisaties de boel gaan aflasten op basis van een website dat geen erkend weerinstituut is en dat al de naam 'European Storm Forecast Experiment' draagt? Een experiment dat er doorgaans naast zit en waarvan de voorspellingen om de haverklap veranderen?
'Wij zagen wel extreem weer aankomen'. Paar internetnerds met een obsessie voor het weer die denken experts te zijn en achteraf bij zoiets even denken te claimen dat zij met hun kennis in de schoenen van de organisator het natuurlijk beter hadden gedaan.
Right.
Over nerd-reactie gesproken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Right.
Damn.quote:Bow echoes are capable of producing straight-line winds that are just as strong as many tornadoes. A strong bow echo will produce more widespread and intense damage than the majority of tornadoes. Also, bow echoes create a favorable environment for tornadoes to form.
Ik denk niet dat mensen gaan luisteren naar een advies als "schuil niet in de tenten" terwijl ze daarbuiten bekogeld worden met hagel en rondvliegend puin...quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:54 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft is wel heel belangrijk; het communiceren naar je bezoekers en de juiste adviezen geven. Daar valt in nood of rampsituaties al enorm veel voordeel uit te halen.
Wat is het verschil in right-movers en de gewone supercellen eigenlijk?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:40 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Duidelijke right-mover (supercell dus). Daarom ook vrij onvoorspelbaar. In eerste instantie lijkt alles ten NW lang te trekken.
Niks geen getroll aan. Het simpele achteraf-gelul vanachter het computertje is gewoon irritant.quote:
Sowieso een rare openingszin van je betoog aangezien de weerinstituten toch echt ruim op tijd waren.quote:
Mooi. Troll.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 16:04 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Niks geen getroll aan. Het simpele achteraf-gelul vanachter het computertje is gewoon irritant.
Is dat op Nederlandse festivals niet gebruikelijk in het geval van storm? Dat zoiets omgeroepen wordt?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 16:04 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen gaan luisteren naar een advies als "schuil niet in de tenten" terwijl ze daarbuiten bekogeld worden met hagel en rondvliegend puin...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |