abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100793216
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Is het wel een bezuiniging? Als je iedereen de auto injaagt hebben we meer wegen nodig die ook onderhouden moeten worden..
Waarom zou de overheid dat moeten betalen?
pi_100793238
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Betaalt de overheid niet voor wegen en onderhoud?
pi_100793269
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Betaalt de overheid niet voor wegen en onderhoud?
De automobilist betaald via de overheid voor de wegen. :) Sterker nog, in Nederland brengt de automobilist in meer op dan zij de overheid kost.
pi_100793287
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De automobilist betaald via de overheid voor de wegen. :) Sterker nog, in Nederland brengt de automobilist in meer op dan zij de overheid kost.
Dus kan de overheid ook belastinggeld besteden aan goed openbaar vervoer en er nog aan overhouden ook :P
pi_100793326
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus kan de overheid ook belastinggeld besteden aan goed openbaar vervoer en er nog aan overhouden ook :P
Ik zie toch meer heil in zoveel mogelijk directe financiering. Zorg dat OV-gebruikers zoveel mogelijk hun eigen vervoer betalen, dat is veel gezonder.
pi_100793357
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik zie toch meer heil in zoveel mogelijk directe financiering. Zorg dat OV-gebruikers zoveel mogelijk hun eigen vervoer betalen, dat is veel gezonder.
Ja ik snap je punt. Alleen zie ik meer in collectieve voorzieningen op sommige gebieden. Dat is een verschil van inzicht.
(en een verschil in de aard van het transportsysteem, denk ik)

[ Bericht 4% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 16-08-2011 02:47:25 ]
pi_100793569
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ja ik snap je punt. Alleen zie ik meer in collectieve voorzieningen op sommige gebieden. Dat is een verschil van inzicht.
Ja, dat is deels een politiek keus, waarbij ik natuurlijk het liberale smaldeel voor mijn rekening neem. ;)

Toch heb ik twee punten die ik even wil opmerken. :P Collectieve voorzieningen en subsidie zijn geen synoniemen. Er kan sprake van zijn van collectieve financiering zonder dat er sprake is van subsidie. Een klassiek voorbeeld is de aanleg van de brug waar alle inwoners van stad A en stad B baat bij hebben, maar waar de aanleg van de brug toch niet tot stand komt omdat iedereen naar elkaar kijkt. In zo'n geval kun je tot collectieve financiering over gaan omdat je daarmee free-rider, profiteren van andermans inspanningen zonder daarvoor te betalen, gedrag kunt voorkomen. Van subsidie is pas sprake als gebruikers van de brug de kosten uitsmeren over mensen die geen gebruik maken van de brug.

Een tweede punt is dat OV geen doel op zich moet zijn. Waar het om gaat is het vervoer van mensen en niet zozeer het middel waarmee zij vervoerd worden. Het is echt veel verstandiger om met een lage bezettingsgraad afscheid te nemen van de traditionele bus, je wint er niks mee doordat koppig te gaan subsidiėren maar kunt beter gaan kijken naar methoden waarmee je, gegeven de beperkte vraag, toch vervoer kunt realiseren. En wat nog handiger is, is als je vervoer kan voorkomen, namelijk door vraag en aanbod fysiek dichter bij elkaar te organiseren. Het verhuizen van het oude echtpaar van de boerderij in Oudehaske naar Heerenveen of Joure is in dat opzicht zeer interessant.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 16-08-2011 03:00:38 ]
pi_100795920
Ook wel 'grappig' dat een vermindering van de service te paar gaat met een forse prijsverhoging. Dankzij die brakke OV-chipkaart is er op bepaalde lijnen al sprake van een forse prijsstijging afhankelijk van welke rit je maakt. Die prijsstijging loopt op tot 50% meer t.o.v. de ritprijs, als daar dus nog 20% bij komt ben je in korte tijd meer dan 70% extra kwijt voor een ritje t.o.v. de strippenkaart.

Enige voordeel van die OV-chipkaart was bij relatief korte ritten maar als de haltes binnenkort dan ook nog eens honderden meters verder liggen is er weinig voordeel meer te behalen. Dan kan je waarschijnlijk net zo goed dat korte ritje zelf lopen.
pi_100796210
We hebben nu eenmaal een zeer dichtbevolkt land waar mensen zich moeten verplaatsen van Ą naar B omdat we ook willen dat iedereen naar school gaat en werkt.
Consequentie: mensen hebben middelen nodig om zich te verplaatsen.
Het zijn er zoveel dat ze niet allemaal met de auto kunnen en ook niet allemaal met het OV. Het zijn er zelfs zoveel dat beide vormen noodzakelijk zijn.
En wat doet Nederland? Beide vormen duurder en duurder maken en hoge drempels op werpen.
Vanuit een of ander idiote redenering dat mensen dan stoppen met zich verplaatsen of een alternatief gaan nemen die niet bestaat.
Gevolg: woede, frustratie en agressie. Mensen raken zo gefrustreerd tijdens het reizen door de drukte, alle obstakels dat ze het op elkaar gaan afreageren. Of op het personeel of op de wegwerkers of de politie.

Of je wilt welvaart met mensen die actief zijn en werken en dan moet je zorgen dat het vervoer geregeld is of je wilt niet dat mensen zich verplaatsen en dan moet je de welvaartsmorm laten vallen en mensen laten wegrotten in pauperwijken waar ze nauwelijks uitkomen zonder opleiding en werk.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:29:15 #160
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_100796456
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En wat nog handiger is, is als je vervoer kan voorkomen, namelijk door vraag en aanbod fysiek dichter bij elkaar te organiseren. Het verhuizen van het oude echtpaar van de boerderij in Oudehaske naar Heerenveen of Joure is in dat opzicht zeer interessant.
Deporteren, bedoel je? :') Dat past minder goed in je Libertarische sprookjesverhaal.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:39:27 #161
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_100796635
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 09:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Deporteren, bedoel je? :') Dat past minder goed in je Libertarische sprookjesverhaal.
Deporteren is onder dwang :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:40:09 #162
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_100797993
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 09:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Deporteren is onder dwang :')
Als het OV verdwijnt is het voor die oudjes toch ook min of meer gedwongen.

Hij is vervoerseconoom. Kortom, hij weet veel van cijfertjes. Jammer genoeg bestaat de praktijk niet alleen uit cijfertjes. OV is een sociaal iets, het is nooit ontworpen om winst te maken. Maar door die randmongolen in Brussel is bedacht dat ook dat geld op moet leveren. En wat doe je in hun ogen om meer klanten te krijgen? Juist, dan maak je het duurder en lever je minder service. :')
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_100799743
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

ja net als de wegen en onderhoud daarvan.

overheid moet eens beseffen dat een goed OV zorgt voor een grotere welvaart, maar dat vergeten mensen blijkbaar.

We moeten terug naar vroeger blijkbaar, waar iedereen in de fabriek in het dorp werkte ....
pi_100799784
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:40 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Hij is vervoerseconoom. Kortom, hij weet veel van cijfertjes. Jammer genoeg bestaat de praktijk niet alleen uit cijfertjes. OV is een sociaal iets, het is nooit ontworpen om winst te maken. Maar door die randmongolen in Brussel is bedacht dat ook dat geld op moet leveren. En wat doe je in hun ogen om meer klanten te krijgen? Juist, dan maak je het duurder en lever je minder service. :')
ja eerst slechter en duurder maken en dan gek vinden dat er lege bussen rondrijden....

Terwijl bv in Londen, Zuid Frankrijk maar ook Japan en Hong Kong goed OV hebben en een VOL OV
pi_100799867
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Is het wel een bezuiniging? Als je iedereen de auto injaagt (in een dichtbevolkt land nog wel) hebben we meer wegen nodig die ook onderhouden moeten worden..
Automobilisten leveren veel meer op dan ze kosten, OV-gebruikers kosten veel meer dan ze opleveren.
pi_100800350
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het verhuizen van het oude echtpaar van de boerderij in Oudehaske naar Heerenveen of Joure is in dat opzicht zeer interessant.
Ik ken die omgeving redelijk goed, en ik denk niet dat een oude boer uit Oudehaske graag naar Heerenveen of Joure wil verhuizen ;)
pi_100800720
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:41 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja net als de wegen en onderhoud daarvan.
Probleem is dus dat de wegen en de onderhoud daarvan ruimschoots wordt betaald door de automobilisten. Dat de kosten van wegen en onderhoud volledig wordt verhaald bij de automobilisten (en andere weggebruikers) is wat mij betreft ook niks mis mee, de gebruiker hoort gewoon te betalen. Dat er ook nog wat extra op wordt gehaald voor algemene middelen is nog tot daaraan toe, maar automobilisten zijn nu gewoon een melkkoe die veel meer betalen dan ze kosten. Bij het OV is het tegenovergestelde aan de hand, de kosten worden maar voor een klein deel bij de gebruikers verhaald.

Ik ken ook genoeg ouderen en mensen met een krappe beurs die volledig zijn aangewezen op hun eigen vervoer en voor wie het OV geen goed alternatief is. Waarom moeten die mensen wel gewoon (meer dan) de volle pond betalen, terwijl OV-gebruikers ruimschoots gecompenseerd worden en slechts een klein deel van de werkelijke kosten moeten betalen? Niet alleen het OV bevordert de mobiliteit voor ouderen en mensen met een beperkt budget, betaalbaar reizen met eigen vervoer kan dat in veel gevallen nog veel beter.
pi_100802191
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 01:54 schreef Janneke141 het volgende:
Wie van jullie heeft nou een bron waaruit blijkt dat het er echt allemaal zoveel beroerder op wordt, behalve dan de spookverhalen van GVB en RET en andere niet-objectieve figuren?

[..]

Dat het aantal lijnen wordt teruggebracht zegt bijvoorbeeld inderdaad nog niet zoveel. Kan best zijn dat er buslijnen worden samengevoegd. En ik kan me ook wel voorstellen dat buslijnen die grotendeels dubbelen met andere stads- of streeklijnen (want die rijden natuurlijk ook nog gewoon door die steden heen) worden geschrapt.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:43:35 #169
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100804474
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:45 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Automobilisten leveren veel meer op dan ze kosten, OV-gebruikers kosten veel meer dan ze opleveren.
Daarom is het ook een public service, het houdt onze economie draaiende
pi_100806685
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:45 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

reken je daarbij ook de niet meetbare kosten zoals bv milieuvervuiling ??
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:08:08 #171
24533 ACT-F
pi_100808054
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 14:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

reken je daarbij ook de niet meetbare kosten zoals bv milieuvervuiling ??
Het milieuvoordeel van het OV is nihil vergeleken met de auto. Daar was enkele jaren geleden een minimale artikel over in de krant. Het kan zelfs zo zijn dat het omslagpunt al gepasseerd is. Het milieuvoordeel van het OV valt of staat met de bezettingsgraad.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:10:51 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100808165
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
\

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Die 1 miljoen ambtenaren zijn prijzig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:13:17 #173
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_100808250
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:51 schreef Ericr het volgende:
2 Km lopen _O- Dan ben je vaak al bij je bestemming.
Je kan je afvragen wat de moeite dan is om even 2km te fietsen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_100808319
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan je afvragen wat de moeite dan is om even 2km te fietsen.
Als je fiets niet gejat is dan..
Droog hou je het ook niet vaak in Nederland.
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:15:49 #175
24533 ACT-F
pi_100808347
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:40 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Er zijn zoveel dingen min of meer gedwongen. Je kunt niet tegen elke prijs op je wenken bediend worden. Het streven is om het OV zo min mogelijk verliesgevend te maken.
pi_100809000
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er zijn zoveel dingen min of meer gedwongen. Je kunt niet tegen elke prijs op je wenken bediend worden. Het streven is om het OV zo min mogelijk verliesgevend te maken.
dan moet je de drukke lijnen schrappen, learn your history. Google maar op Dr beeching

het streven moet zijn een zo goed mogelijk OV te creeren waardoor mensen zich zsm van ount A naar B kunnen verplaatsen.
pi_100809042
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:15 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Ik wil best fietsen maar parkeren is een probleem als je ook nog terug wilt fietsen.
pi_100809146
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het milieuvoordeel van het OV is nihil vergeleken met de auto. Daar was enkele jaren geleden een minimale artikel over in de krant. Het kan zelfs zo zijn dat het omslagpunt al gepasseerd is. Het milieuvoordeel van het OV valt of staat met de bezettingsgraad.
daarom moet je het goedkoper maken , dan ben je meer subsidie kwijt maar dat verdien je terug op de lange termijn. Simpel toch
pi_100809174
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:15 schreef Schuifpui het volgende:
Als ik hier die bussen overdag zie rijden, dan is dat helemaal niet zo'n ramp. Ik denk dat in 80% van de bussen overdag niet meer personen zitten dan er in een auto zouden kunnen. Daar heb je dan zo'n bak die 1:2 rijdt voor rondrijden.
Dat dus.
pi_100809183
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:15 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

400 meter naar het busstation lopen of 2km fietsen is idd heel eng waar het eens in de maand echt stortregent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')