abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100766308
quote:
Bijna de helft van alle buslijnen in de grote steden verdwijnt mogelijk.

Bovendien wordt reizen met openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag waarschijnlijk 15 tot 20 procent duurder. Dit blijkt uit bezuinigingsberekeningen van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en de grote steden.

Het schrappen van buslijnen levert het meeste op omdat de exploitatie relatief duur is ten opzichte van tram en metro en het minste kapitaal in de vorm van infrastructuur vernietigd wordt.
Schrappen en inkorten

In Rotterdam is de ingreep in buslijnen het grootst: daar verdwijnen 30 van de 45 buslijnen en sommige tramlijnen worden ingekort. Den Haag moet 4 van de 9 buslijnen schrappen en enkele inkorten. Wat het verlies aan reizigers voor de 12 tramlijnen betekent, is nog niet berekend.

Voor Amsterdam betekenen de plannen dat 19 van de 44 buslijnen en 3 van de 16 tramlijnen verdwijnen. Bovendien worden ook daar nog enkele buslijnen ingekort.

Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.

'Heel slecht'

Vervoerswethouder Baljeu noemt het schrappen van lijnen en tariefsverhoging 'heel slecht voor het stedelijk openbaar vervoer' en een 'kaalslag'. De wethouders van de grote steden zien in de bezuinigingsberekeningen hun gelijk bevestigd. "Ik heb van begin af aan gezegd dat 120 miljoen bezuinigen op openbaar vervoer niet te doen is. Dat wordt in de rapporten nu bevestigd", zegt Baljeu.

Ook haar Amsterdamse collega Wiebes, nu met vakantie, liet zich daar al eerder over uit. "Zelfs met een aanzienlijke ingreep in het lijnennet en een significante tariefsverhoging is de bezuiniging onhaalbaar. De regio Amsterdam is de belangrijkste economische motor van ons land. Een goede bereikbaarheid is daarvoor essentieel." Volgens zijn woordvoerder is in die mening nog geen verandering gekomen.

Twee kilometer lopen

Minister Schultz van Haegen wil 120 miljoen euro besparen op het openbaar vervoer in de grote steden. Aanvankelijk dacht zij dat te kunnen doen door dat vervoer aan te besteden. Nu is het vervoer nog in handen van gemeentelijke vervoersbedrijven als GVB, HTM en RET.

In geval van aanbesteding zouden ook andere aanbieders het vervoer per bus, tram of metro in de steden kunnen verzorgen. De gedachte is dat meer concurrentie het vervoer goedkoper maakt.

Uit een rapport van Price Waterhouse Coopers blijkt echter dat aanbesteding hooguit 20 miljoen euro oplevert. De rest van miljoenen moet uit andere maatregelen komen: 32 miljoen uit tariefsverhogingen en 68 miljoen uit het schrappen van buslijnen.

Dat betekent dat reizers straks meer moeten betalen voor hun reis, maar ook verder moeten lopen naar een halte: maximaal twee kilometer, nu is dat nog 400 meter.

Actie

In de grote steden wordt door het personeel van de gemeentelijke vervoersbedrijven al langer actie gevoerd tegen de plannen van Schultz van Haegen.

De afgelopen maanden lag het bus-, tram- en metroverkeer meerdere keren stil in de ochtend- en avondspits en waren er 24-uurs estafettestakingen.
Bron:NOS

Daar sta je straks dan met je dure nieuwe OV-chipkaart, alleen geen metro of bus meer :{
pi_100766405
*O* dit is toch wat het gros hier op FOK! wilde: aanbesteding en vooral klagen als het OV ging staken *O*
pi_100766409
Lekker met de fiets. ^O^
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:11:42 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_100766533
Oef pijnlijk. Als de aanbesteding inderdaad een mislukking wordt dan betekent dat gezichtsverlies voor de minister. De Amsterdamse VVD is trouwens ook tegen eventuele bezuinigingen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:13:07 #5
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_100766605
Wat is nu het nut van openbaar vervoer als je niet eens meer fatsoenlijk ergens kunt komen?
Vooral senioren die aanwezen zijn op het OV wordt het natuurlijk geen doen meer zo.

schrap het OV dan maar helemaal.
How can I make this topic about me?
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:15:11 #6
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100766705
schrap de regering......
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_100766729
Als ik hier die bussen overdag zie rijden, dan is dat helemaal niet zo'n ramp. Ik denk dat in 80% van de bussen overdag niet meer personen zitten dan er in een auto zouden kunnen. Daar heb je dan zo'n bak die 1:2 rijdt voor rondrijden.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:21:30 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_100767062
De regering is in alles bezig Nederland tot een 3e wereld land te reduceren. De corruptie in de top zit er al, rechters zijn hun onafhankelijkheid al kwijt, nu de rest nog.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_100767174
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
*O* dit is toch wat het gros hier op FOK! wilde: aanbesteding en vooral klagen als het OV ging staken *O*
Dit komt juist door het niet aanbesteden, waarom verandert er in de rest van het land niks?
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:26:11 #10
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100767298
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Brembo het volgende:

[..]

Dit komt juist door het niet aanbesteden, waarom verandert er in de rest van het land niks?
Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  † In Memoriam † maandag 15 augustus 2011 @ 17:27:20 #11
137949 Disana
pi_100767342
Ik hoorde het net op de radio. Niet alleen vallen talloze lijnen uit, ook zal er vrijwel geen aansluiting meer zijn op trein en metro.

Er is weer eens goed over nagedacht :N
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:31:46 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100767559
Zo'n hoge belastingdruk in dit land, zo'n 'makkelijke' infrastructuur, en alsnog faalt onze overheid keihard met het OV... :N

Schandalig.
pi_100767603
Gelukkig komt er nu genoeg geld vrij om onnodig dure fietsenstallingen aan te leggen, een onmogelijke metrolijn aan te leggen van 4 miljard en 900 miljoen uit te geven om het laatste stukje A4 te asfalteren.
pi_100767702
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:26 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.

McKinsey geloofde ook niet in een markt van mobiele telefonie eind jaren '80. Het geven van concessies aan het GVB lijkt mij nou ook niet echt de bedoeling. Ik ben wel benieuwd wat een Arriva of Syntus met zo'n netwerk kan doen :).
pi_100767841
Schandalig, ik neem aan dat Rotterdam er absoluut niet mee akkoord gaat dat zo'n beetje alle buslijnen verdwijnen. Wat een idioot onzalig plan.
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:44:53 #16
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_100768136
Dit zijn nou de bezuinigingen die geld moeten opleveren. :N Een dikke faal van de minister. Nu zal het openbaar vervoer veel minder aantrekkelijker worden voor die automobilisten die aan het twijfelen waren om toch maar eens het openbaar vervoer te nemen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:46:51 #17
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100768197
Prima , maar dan koppelen aan de verplichting voor alle ministers en kamerleden om met het openbaar vervoer naar hun werk te komen.
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_100768261
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:34 schreef Brembo het volgende:

[..]

McKinsey geloofde ook niet in een markt van mobiele telefonie eind jaren '80. Het geven van concessies aan het GVB lijkt mij nou ook niet echt de bedoeling. Ik ben wel benieuwd wat een Arriva of Syntus met zo'n netwerk kan doen :).
Hij heeft uiteindelijk wel gelijk gehad. Het is een uitwerking van het pareto-principe of de 20/80-regel. In een markt zijn er een aantal klein aanbieders die een groot deel van de markt bezitten en nichespelers die weinig aandeel en zeggenschap hebben. In de Nederlandse telecomsector zijn er bijvoorbeeld 3 grote aanbieders en kleinere dochterbedrijven, andere geprivatiseerde markten hebben een soortgelijke structuur. Aanbesteding van het openbaar vervoer zal iets soortgelijk vertonen, terwijl het een voorziening zou moeten zijn. Minder populaire lijnen zouden op ten duur kunnen verdwijnen wegens hoge kosten.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:49:08 #19
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100768274
zeg dan we doeken het complete ov op, hier heb je ook niets aan :')


Was te verwachten ook, ik riep het al sinds die ov kaart.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:51:27 #20
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100768358
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:49 schreef Life2.0 het volgende:
zeg dan we doeken het complete ov op, hier heb je ook niets aan :')


Was te verwachten ook, ik riep het al sinds die ov kaart.
Kun je al dat koper van die bovenleidingen ook nog verkopen :)
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_100768369
2 Km lopen _O- Dan ben je vaak al bij je bestemming.
pi_100768395
Dat is buiten de grote steden al jaren zo.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:52:47 #23
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_100768404
Zijn toch luttele bedragen voor iets waar het gros van NL weleens mee te maken heeft. Maar goed, er zal wel weer over nagedacht zijn :'(
pi_100768698
Er wordt momenteel een station aangelegd in het k*t dorp Westervoort voor honderdmiljoenmiljard euro. Dit alles op voorwaarde van de gemeente dat de 3!!! buslijnen die amper gebruikt worden zouden blijven bestaan en er net zoveel lege bussen overheen zouden blijven rijden. Iedereen gaat tenslotte vrijwillig over de weg naar Arnhem als het sneller en goedkoper met de ''light-train'' kan. Westervoort is een dorp waar je altijd maximaal 10 minuten van het centrum en het nieuwe station vandaan bent met de fiets. Die lege buslijnen gaan helemaal door naar Zevenaar. Enige moment dat er volk in zit is wanneer de Syntus trein weer eens ontploft is door een blaadje.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:06:44 #25
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100768876
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:44 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dit zijn nou de bezuinigingen die geld moeten opleveren. :N Een dikke faal van de minister. Nu zal het openbaar vervoer veel minder aantrekkelijker worden voor die automobilisten die aan het twijfelen waren om toch maar eens het openbaar vervoer te nemen.
Oftewel meer auto's en scooters in de stad, oftewel meer drukte, oftewel meer files, oftewel een zwaardere belasting op de wegen, oftewel eerder wegwerkzaamheden nodig, oftewel weer hogere kosten en meer overlast foor meer wegwerkzaamheden, etc etc etc....

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:09:23 #26
112251 314
gimme pie!
pi_100768970
max 2 kilometer naar een halte? dat kost een bejaarde bijna een uur!
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:10:13 #27
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100769002
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Oftewel meer auto's en scooters in de stad, oftewel meer drukte, oftewel meer files, oftewel een zwaardere belasting op de wegen, oftewel eerder wegwerkzaamheden nodig, oftewel weer hogere kosten en meer overlast foor meer wegwerkzaamheden, etc etc etc....

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
Omdat we gewoon betalen. Daarom.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:10:50 #28
247667 zbbrox
zarkin frood
pi_100769035
Die verhoging stuur ik door naar de baas. Dan doet hij er maar wat mee.
Today we lived a thousand years
All we have is now
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:12:36 #29
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100769113
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:10 schreef zbbrox het volgende:
Die verhoging stuur ik door naar de baas. Dan doet hij er maar wat mee.
Och, je baas heeft waarschijnlijk toch VVD/CDA ofzo gestemd, dus hij staat vierkant achter deze bezuinigingen en zal dus dolblij zijn om zijn steentje bij te dragen...
pi_100769155
Mmmm klinkt inderdaad dramatisch.
Als dat echt het gevolg is, is het heel duidelijk waar deze regering voor kiest.
Niet voor Henk en Ingrid maar voor Dirk-Jan van Helderwegen ter Stalte en Sterre Vlinder Lippe Biesterveld.

We moeten een Dolmus systeem invoeren. Goedkoop, je kunt dan overal komen en het zorgt voor heel veel werkgelegenheid.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:13:44 #31
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100769164
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:09 schreef 314 het volgende:
max 2 kilometer naar een halte? dat kost een bejaarde bijna een uur!
Dan neemt zo profiterend oud besje maar gewoon een taxi van haar luxe AOW uitkering!

(!) :N
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:14:24 #32
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100769197
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:13 schreef Injetta het volgende:
Mmmm klinkt inderdaad dramatisch.
Als dat echt het gevolg is, is het heel duidelijk waar deze regering voor kiest.
Niet voor Henk en Ingrid maar voor Dirk-Jan van Helderwegen ter Stalte en Sterre Vlinder Lippe Biesterveld.
... en daar kom je nu al achter...!? ;)
pi_100769377
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:51 schreef Ericr het volgende:
2 Km lopen _O- Dan ben je vaak al bij je bestemming.
Bijna hele centrum van Amsterdam :')
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_100769421
Ach, beetje eigen schuld hoor. Die fijne Noord-Zuidlijn waar niemand op zit te wachten (op frankie köhler en geertje dales na, die per se de geschiedenisboeken in wilden. jammer dat ze nu allebei niet meer aangesproken wensen te worden op hun falen) kost een godsvermogen. Daar hadden we nog vele jaren vele lijnen van kunnen exploiteren.

Bovendien moet ik het nog maar zien. De soep wordt zelden zo heet gegeten als dat ze wordt opgediend. Daarbij komen ze nu toch al materieel tekort. Kunnen ze mooi de overgebleven lijnen wat fatsoenlijker bedienen. Niets aan het handje.
pi_100769885
quote:
Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.
Toch vreemd dat de 3 steden waarvan de gemeente nog volledig aandeelhouders is (behalve den haag, 66% ofzo) nu zo in de problemen zit en in Utrecht, waar de gemeente hun aandelen voor 100% aan Connexxion verkocht hebben geen problemen heeft...
pi_100770002
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:13 schreef Injetta het volgende:

Als dat echt het gevolg is, is het heel duidelijk waar deze regering voor kiest.
Niet voor Henk en Ingrid maar voor Dirk-Jan van Helderwegen ter Stalte en Sterre Vlinder Lippe Biesterveld.
Niets mis mee als Henk en Ingrid wat extra conditie krijgen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:41:02 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_100770247
Allemaal bangmakerij. Hier in Nijmegen is het busbedrijf al jaren geprivatiseerd, eerst als zelfstandige voortzetting (CVD als Novio), dat later weer werd overgenomen door Connexxion. Er is geen halte mee verdwenen, er zijn alleen maar meer lijnen bijgekomen. De drukste lijnen rijden elke 10 minuten.

Een OV-systeem heeft alleen maar zin als het een beetje compleet aanbod biedt, anders kun je het maar beter helemaal afschaffen.

En het vervallen van die aansluitingen is al helemaal gelul, daar heeft namelijk écht niemand belang bij, ook de concessiehouder niet. Pure chantage.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_100770422
Ik heb dat bijgaande document even gescand, alle rail verbindingen blijven ongewijzigd. Voor de grote steden staan er per stad een aantal varianten in over welke buslijnen geschrapt kunnen worden.

Netwerk rationalisatie G3 (pdf)

Er zal meer moeten worden overgestapt, de frequentie van de behouden lijnen moet omhoog. Het Parijse model zeg maar.
pi_100770547
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:26 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.

Die 120 miljoen zijn geschat op basis van de besparingen die sinds de eerste aanbestedingen zijn behaald, toen ineens marktpartijen de plaats innamen van logge semi-staatsbedrijven. Ondertussen hebben ook de stadsvervoerders de efficiëntietrucjes van de marktpartijen overgenomen. Het was te verwachten dat je dan minder bespaart.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:32 schreef ReplaR het volgende:

[..]

Toch vreemd dat de 3 steden waarvan de gemeente nog volledig aandeelhouders is (behalve den haag, 66% ofzo) nu zo in de problemen zit en in Utrecht, waar de gemeente hun aandelen voor 100% aan Connexxion verkocht hebben geen problemen heeft...
Utrecht heeft een contract met Connexxion voor een aantal jaren. Dus wat dat kost ligt al lang vast en daar vallen dus ook geen bezuinigingen meer te halen (of juist niet te halen).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100770865
Zeer goede zet , buiten het spitsuur zitten er in lijnbussen meestal nog minder dan 9 personen waarbij een kleine personenbus zoals een sprinter al groot genoeg is. En vaak zelfs nog minder dan 4 personen (ook in de harmonica bussen) gewoon gigantische gesubsidieerde geldverspilling :r
pi_100770942
Fucking belachelijk, een plan wat enorm veel mensen treft en wat maar een paar miljoen bezuinigt. En als je het gaat aanbesteden is het niet unlikely dat het nog duurder gaat worden. Je zou maar in Nederland wonen en alles zo enorm achter uit zien gaan ;(
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100771056
Beter dat burgemeesters & wethouders in deze steden het besluitje van trutje Schultz gewoon keihard naast zich neerleggen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_100771963
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:01 schreef Sicstus het volgende:
Beter dat burgemeesters & wethouders in deze steden het besluitje van trutje Schultz gewoon keihard naast zich neerleggen.
Beter dat de 4 grote steden dan onder curatele gaan. Zij geven er keer op keer blijk van nòg slechter met geld om te kunnen gaan dan de landelijke overheid. En dat zegt heel wat...
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:24:53 #44
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100771976
Geen toeval dat in al die steden de staat het openbaar vervoer bezit.
pi_100772061
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:24 schreef TweeGrolsch het volgende:
Geen toeval dat in al die steden de staat het openbaar vervoer bezit.
ov chipkaart heeft al 4 miljard gekost en kost elke maand nog tonnen...

had je aardig wat jaar goed OV van gehad in de grote steden
pi_100772144
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

ov chipkaart heeft al 4 miljard gekost en kost elke maand nog tonnen...

had je aardig wat jaar goed OV van gehad in de grote steden
Pennywise en poundfoolish.

Miljarden en miljarden worden er geplempt in onrendabele en/of mislukte projecten die ow zo prestigieus zijn, maar zeiken over een paar miljoen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:29:17 #47
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100772167
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:57 schreef Geranium_Opa het volgende:
Zeer goede zet , buiten het spitsuur zitten er in lijnbussen meestal nog minder dan 9 personen waarbij een kleine personenbus zoals een sprinter al groot genoeg is. En vaak zelfs nog minder dan 4 personen (ook in de harmonica bussen) gewoon gigantische gesubsidieerde geldverspilling :r
Dat zijn dus minimaal 9 autos minder (en dan reken ik voor het gemak maar 9 mensen die vanaf begin tot eindhalte zitten, in realiteit wisselen er 30 mensen af)
En hoe moeten die mensen dan komen waar ze heen willen? Ouderen willen we niet eens in de auto hebben, jongeren ook niet, studenten hebben geen auto, vrouwen willen we ook niet in de auto..

Vertel :)
pi_100772226
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Die 120 miljoen zijn geschat op basis van de besparingen die sinds de eerste aanbestedingen zijn behaald, toen ineens marktpartijen de plaats innamen van logge semi-staatsbedrijven. Ondertussen hebben ook de stadsvervoerders de efficiëntietrucjes van de marktpartijen overgenomen. Het was te verwachten dat je dan minder bespaart.

[..]

Utrecht heeft een contract met Connexxion voor een aantal jaren. Dus wat dat kost ligt al lang vast en daar vallen dus ook geen bezuinigingen meer te halen (of juist niet te halen).
Dat contract zou overigens eind dit jaar al aflopen, waarna QBuzz de boel over zou nemen (zowel het stads- als het streekvervoer in en rond de stad Utrecht), maar dat is nu met minimaal een jaar uitgesteld.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:31:38 #49
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_100772281
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:15 schreef Schuifpui het volgende:
Als ik hier die bussen overdag zie rijden, dan is dat helemaal niet zo'n ramp. Ik denk dat in 80% van de bussen overdag niet meer personen zitten dan er in een auto zouden kunnen. Daar heb je dan zo'n bak die 1:2 rijdt voor rondrijden.
Het idee van goed openbaar vervoer is dan ook gebaseerd op een maximale beschikbaarheid voor de klant, niet een maximale bezetting van het bedrijf.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_100772293
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:29 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn dus minimaal 9 autos minder (en dan reken ik voor het gemak maar 9 mensen die vanaf begin tot eindhalte zitten, in realiteit wisselen er 30 mensen af)
En hoe moeten die mensen dan komen waar ze heen willen? Ouderen willen we niet eens in de auto hebben, jongeren ook niet, studenten hebben geen auto, vrouwen willen we ook niet in de auto..

Vertel :)
die zullen iets langer moeten wachten, dan wel een een keertje overstappen. jammer dan. (bijna) lege bussen en trams kosten geld. veel geld.
pi_100772397
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:31 schreef TC03 het volgende:

[..]

Het idee van goed openbaar vervoer is dan ook gebaseerd op een maximale beschikbaarheid voor de klant, niet een maximale bezetting van het bedrijf.
Maar dat maakt het wel duur en ook belastend voor het milieu. Maar zo te lezen heeft dit dus weinig te maken met het aanbesteden en de liberalisering, eerder het tegendeel.
pi_100772418
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:31 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

die zullen iets langer moeten wachten, dan wel een een keertje overstappen. jammer dan. (bijna) lege bussen en trams kosten geld. veel geld.
dan moet je het OV gratis maken, kosten haal je eruit door minder files en bussen zitten vol.

Ben 3 weken in Zuid Frankrijk geweest, 1 euro met de bus en alle bussen zitten mudvol.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:35:44 #53
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_100772491
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:34 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar dat maakt het wel duur en ook belastend voor het milieu. Maar zo te lezen heeft dit dus weinig te maken met het aanbesteden en de liberalisering, eerder het tegendeel.
Dat klopt. Maar ik geef alleen maar aan dat puur naar de bezetting kijken niet altijd een geldig argument is.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_100772523
Trouwens als je zoals in Rotterdam 30 van de 45 buslijnen kan je ook veel metro's wel schrappen want hoe moet je bij een metrostation komen ?
pi_100772525
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:29 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn dus minimaal 9 autos minder (en dan reken ik voor het gemak maar 9 mensen die vanaf begin tot eindhalte zitten, in realiteit wisselen er 30 mensen af)
En hoe moeten die mensen dan komen waar ze heen willen? Ouderen willen we niet eens in de auto hebben, jongeren ook niet, studenten hebben geen auto, vrouwen willen we ook niet in de auto..

Vertel :)
Alsof al die mensen de auto als alternatief nemen. Een aantal jaar geleden tijdens publieksvriendelijke actie, toen het stadsvervoer gratis was, bleek juist dat het voetgangers en fietsers waren die de bus pakten, dat zal nu ook grotendeels zo zijn, maar andersom. Bovendien kan je ook een paar honderd meter verder lopen en dan de andere buslijn nemen.

Ik vind het maar gezeur om niets. Die buslijnen zijn niet rendabel, waarom zou je dat perse in stand willen houden. Is het streekvervoer en het vervoer in Utrecht nou zo'n drama? Volgens mij is het in de drie grote steden een stuk slechter.
pi_100772622
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:36 schreef macca728 het volgende:
Trouwens als je zoals in Rotterdam 30 van de 45 buslijnen kan je ook veel metro's wel schrappen want hoe moet je bij een metrostation komen ?
Goed zo... Daar is in het verleden al ervaring mee opgedaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:42:16 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_100772810
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:35 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ik geef alleen maar aan dat puur naar de bezetting kijken niet altijd een geldig argument is.
Inderdaad. Daarnaast hebben we het hier over de stadslijnen en niet over het regionaal vervoer. In Amsterdam beslaan de verschillende lijnen een groot deel van de stad, is het bereik (haltes) en eveneens de bezetting hoog. Ze hebben nu even voor de grap de metrotunnel dichtgegooid en vervangen door kleine pendelbusjes. Als je dan bij de haltes kijkt wordt het in een klap duidelijk hoeveel mensen afhankelijk van het metrovervoer zijn.

Openbaar vervoer is praktisch nergens ter wereld geheel kostendekkend. Dat is ook nooit de bedoeling geweest. De winst komt er uit dat een stad over een fijnmazig infrastructuur bezit en er elke dag op een efficiënte manier honderdduizenden reizigers door de stad heen verplaatst kunnen worden. Dit is essentieel voor het economisch klimaat binnen een stad.

Om die reden zullen de lijnen ook niet afgeschaft worden. Mevrouw de minister heeft nu wel een probleem, omdat zij op korte termijn op een andere manier 100 miljoen euro op moet halen. Een bijbaantje bij de appie gaat dat niet dekken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:44:14 #58
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_100772897
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:36 schreef macca728 het volgende:
Trouwens als je zoals in Rotterdam 30 van de 45 buslijnen kan je ook veel metro's wel schrappen want hoe moet je bij een metrostation komen ?
Waarschijnlijk zullen voornamelijk de buslijnen die aansluiten op de grote metrostations (Alexander, Schiedam, Zuidplein, CB, KZ, Centraal, etc.) blijven bestaan.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_100773004
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:29 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn dus minimaal 9 autos minder (en dan reken ik voor het gemak maar 9 mensen die vanaf begin tot eindhalte zitten, in realiteit wisselen er 30 mensen af)
En hoe moeten die mensen dan komen waar ze heen willen? Ouderen willen we niet eens in de auto hebben, jongeren ook niet, studenten hebben geen auto, vrouwen willen we ook niet in de auto..

Vertel :)
Ouderen kunnen prima met de deeltaxi (die vaak ook een overcapaciteit hebben) en jongeren kunnen gewoon de fiets pakken.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:46:57 #60
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100773030
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:36 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Alsof al die mensen de auto als alternatief nemen. Een aantal jaar geleden tijdens publieksvriendelijke actie, toen het stadsvervoer gratis was, bleek juist dat het voetgangers en fietsers waren die de bus pakten, dat zal nu ook grotendeels zo zijn, maar andersom. Bovendien kan je ook een paar honderd meter verder lopen en dan de andere buslijn nemen.

Ik vind het maar gezeur om niets. Die buslijnen zijn niet rendabel, waarom zou je dat perse in stand willen houden. Is het streekvervoer en het vervoer in Utrecht nou zo'n drama? Volgens mij is het in de drie grote steden een stuk slechter.
Jij gaat dus nooit met het ov
pi_100773131
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:46 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Jij gaat dus nooit met het ov
Regelmatig. Ik heb geen auto. En nu? Ik ga alleen vaak wel met de fiets/lopend naar het trein station.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:50:41 #62
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_100773187
Tja, je weet wat je krijgt met de VVD, het CDA en de PVV.

De grote steden gaan op slot (want veel mensen zullen dan toch maar een auto gaan kopen) of iets anders in Nederland gaat bloeden, want de bezuiniging schrappen zie ik dit wankabinet niet doen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_100773222
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:46 schreef Geranium_Opa het volgende:

[..]

Ouderen kunnen prima met de deeltaxi (die vaak ook een overcapaciteit hebben) en jongeren kunnen gewoon de fiets pakken.
je praat dom want de goedkope taxi voor ouderen is per augustus ook voor veel ouderen geschrapt, je moet doktersverklaring hebben (was niet) of boven de 85 zijn (was 80)
pi_100773254
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:49 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Regelmatig. Ik heb geen auto. En nu? Ik ga alleen vaak wel met de fiets/lopend naar het trein station.
laat ze dan geld investeren in gratis fietsenstallingen bij stations en metrostations.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:52:27 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100773260
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
The End Times are wild
pi_100773324
Je zult maar afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Dan ben je mooi klaar met dit soort maatregelen.
pi_100773334
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Oftewel meer auto's en scooters in de stad, oftewel meer drukte, oftewel meer files, oftewel een zwaardere belasting op de wegen, oftewel eerder wegwerkzaamheden nodig, oftewel weer hogere kosten en meer overlast foor meer wegwerkzaamheden, etc etc etc....

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
Verreweg de meeste slijtage is door regen en vorst.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:54:44 #68
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100773367
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:49 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Regelmatig. Ik heb geen auto. En nu? Ik ga alleen vaak wel met de fiets/lopend naar het trein station.
Dan weet je ook dat je niet zomaar de helft van de lijnen kan schappen. Of je reist dus alleen met de trein..
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:55:05 #69
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100773379
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
arbeidsongeschikten, zorg, onderwijs.
pi_100773382
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
in handen van de rijken, die geven het zogenaamd in Griekenland, Spanje, Ierland, Italie, Portgal, Cyprus. Daar is wel geld voor namelijk.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:55:32 #71
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100773401
quote:
15s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:53 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Je zult maar afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Dan ben je mooi klaar met dit soort maatregelen.
Ik ben erg benieuwd of mijn moeder nog naar haar werk kan.
pi_100773445
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Je vergeet één ding :)
Feest: 50 jaar boven onze stand geleefd dankzij Slochteren

quote:
De Kam staat met zijn kritiek niet alleen. De berekeningen illustreren een „onthutsend beeld”, beaamt Sweder van Wijnbergen, hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Nederland had een veel betere publieke infrastructuur kunnen hebben. „Chargerend zou je kunnen zeggen dat Nederland niet in de file had hoeven te staan, wanneer het geld slimmer was besteed.”
pi_100773474
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Meer bejaarden, arbeidsongeschikten en een schrikbarende verhoging van de kosten/baten balans aan de kosten kant bij het onderwijs en in de zorg.
pi_100773529
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

je praat dom want de goedkope taxi voor ouderen is per augustus ook voor veel ouderen geschrapt, je moet doktersverklaring hebben (was niet) of boven de 85 zijn (was 80)
Ja want het huidige nieuwe tarief van 4.25 is echt duur :')

dat is nog steeds een schijntje voor een taxi die je voor de deur afhaalt en bij de eindbestemming netjes voor de deur afzet en vice versa, ideaal voor ouderen dus.
pi_100773775
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Dat was in de tijd dat er nog iets bestond als een Algemeen belang en een collectiviteitsgedachte.
Geen/amper vrije markt religie waar alleen het eigen gewin telt en de rest van de maatschappij voor zichzelf moet zorgen.

Als 10% van de inwoners 90% van het kapitaal heeft, dan is dat leuk voor die 10%, maar de maatschappij gaat er netto heel hard op achteruit en de sloebers uit die 90% groep die denken dat ze ooit bij de 10% gaan behoren zijn nog het meest te betreuren.
Met dank aan dat verschrikkelijke paars.

De oplossing is vrij simpel...de 10% uitkleden, kan iedereen weer studeren, is het OV gratis en het ziekenfonds ook en daarna de boel heel snel nationaliseren, zodat dit soort misstanden tegen onze eigen mensheid nooit meer voorkomen.
pi_100773783
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:58 schreef Geranium_Opa het volgende:

[..]

Ja want het huidige nieuwe tarief van 4.25 is echt duur :')

dat is nog steeds een schijntje voor een taxi die je voor de deur afhaalt en bij de eindbestemming netjes voor de deur afzet en vice versa, ideaal voor ouderen dus.
ja tik het maar af van je bevroren pensioentje, 20x per maand. Waarbij je vaak een uur moet wachten, maar dat weet je natuurlijk niet.
pi_100773789
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:54 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dan weet je ook dat je niet zomaar de helft van de lijnen kan schappen. Of je reist dus alleen met de trein..
Ik ga weleens met de bus, of de randstadrail in Den Haag/Zoetermeer. Ik zie het probleem echt niet. De dichtheid is behoorlijk hoog, dan maar iets verder lopen of fietsen. Bussen in m'n eigen stad, Delft, neem ik bijna nooit. Ik heb keuze uit 4 lijnen die naar het station gaan, een beetje overdreven. Die dingen zijn van 9:30 - 16:00 zo goed als leeg. Als ik hier langs een kruispunt fiets met een grote dubbele busstrook sta je echt lang te wachten op nagenoeg lege bussen van de HTM. Buiten dat is minstens de helft die daar langskomen buitendienst.
pi_100773807
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??


Daar dus, niet helemaal een zuiver beeld omdat het vooral om de schuldquote gaat maar die liep in de jaren 80 ook fors op.
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:05:02 #79
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100773830
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:58 schreef Geranium_Opa het volgende:

[..]

Ja want het huidige nieuwe tarief van 4.25 is echt duur :')

dat is nog steeds een schijntje voor een taxi die je voor de deur afhaalt en bij de eindbestemming netjes voor de deur afzet en vice versa, ideaal voor ouderen dus.
Voor dat geld rij ik met de bus naar belgie :') En de aow is al zo ruim :D
pi_100773861


[ Bericht 100% gewijzigd door macca728 op 15-08-2011 20:06:56 ]
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:05:57 #81
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100773876
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:04 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ga weleens met de bus, of de randstadrail in Den Haag/Zoetermeer. Ik zie het probleem echt niet. De dichtheid is behoorlijk hoog, dan maar iets verder lopen of fietsen. Bussen in m'n eigen stad, Delft, neem ik bijna nooit. Ik heb keuze uit 4 lijnen die naar het station gaan, een beetje overdreven. Die dingen zijn van 9:30 - 16:00 zo goed als leeg. Als ik hier langs een kruispunt fiets met een grote dubbele busstrook sta je echt lang te wachten op nagenoeg lege bussen van de HTM. Buiten dat is minstens de helft die daar langskomen buitendienst.
Okay dan snap ik je punt. ALs jij het niet nodig hebt heeft niemand het nodig
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:08:48 #82
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100774028
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Okay dan snap ik je punt. ALs jij het niet nodig hebt heeft niemand het nodig
Nee, hij betoogt juist dat niemand het nodig heeft...
pi_100774143
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Okay dan snap ik je punt. ALs jij het niet nodig hebt heeft niemand het nodig
Klopt, daarom zijn die dingen altijd leeg en zijn de lijnen niet rendabel en worden ze nu geschrapt. :Y)

Maar serieus, het grootste deel van de mensen kan prima zonder. Het gaat om stadsvervoer, zo groot zijn die steden in Nederland niet. Bovendien verdwijnen niet alle lijnen, maar slechts een deel, waardoor je altijd nog wel een lijn in de buurt hebt. Dan maar een stukje verder lopen/fietsen. Mensen die dat niet kunnen, kunnen altijd nog een taxi nemen. Ik zie niet in waarom je daar van die grote vervuilende, verkeersopstopping-veroorzakende bussen voor moet inzetten, die bijna helemaal leeg zijn.

Bovendien ben jij degene die naar mijn ervaring vroeg, dus je hoeft niet zo dom te reageren als m'n antwoord je niet uitkomt
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:12:27 #84
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_100774251
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
De verzorgingsstaat kost nou eenmaal een duit.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_100774276
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:03 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Dat was in de tijd dat er nog iets bestond als een Algemeen belang en een collectiviteitsgedachte.
Geen/amper vrije markt religie waar alleen het eigen gewin telt en de rest van de maatschappij voor zichzelf moet zorgen.

Als 10% van de inwoners 90% van het kapitaal heeft, dan is dat leuk voor die 10%, maar de maatschappij gaat er netto heel hard op achteruit en de sloebers uit die 90% groep die denken dat ze ooit bij de 10% gaan behoren zijn nog het meest te betreuren.
Met dank aan dat verschrikkelijke paars.

De oplossing is vrij simpel...de 10% uitkleden, kan iedereen weer studeren, is het OV gratis en het ziekenfonds ook en daarna de boel heel snel nationaliseren, zodat dit soort misstanden tegen onze eigen mensheid nooit meer voorkomen.
Wat een gelul. Die rijke 10% betaald al het grootste gedeelte van hun inkomsten aan de staat en bezit niet 90% van Nederland. Ook is die gedachtegang van jou de reden dat de verzorgingsstaat een opvang plek voor luie losers is geworden die te goed zijn om een aardbei te plukken. De losers belonen en de mensen die banen creëren met een succesvol bedrijf hard afstraffen. Dat is het recept voor een goede economie!
Wie kan trouwens beter bepalen of een product gemaakt moet worden? Iedereen die dit product wil kopen of een dikke bureau ambtenaar met kamers grote printlijsten met enquête uitslagen en toekomstvoorspellingen van het staats statistiek bureau. Ik kan je vertellen dat de keuze en beschikbaarheid van producten in de gemiddelde Wall Mart in Amerika groter is dan die van de hele oude Sovjet unie en het huidige Noord Korea bij elkaar. Klinkt heel eng hé? Zo'n vrije markt.
pi_100774332
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Klopt, daarom zijn die dingen altijd leeg en zijn de lijnen niet rendabel en worden ze nu geschrapt. :Y)

Maar serieus, het grootste deel van de mensen kan prima zonder. Het gaat om stadsvervoer, zo groot zijn die steden in Nederland niet. Bovendien verdwijnen niet alle lijnen, maar slechts een deel, waardoor je altijd nog wel een lijn in de buurt hebt. Dan maar een stukje verder lopen/fietsen. Mensen die dat niet kunnen, kunnen altijd nog een taxi nemen. Ik zie niet in waarom je daar van die grote vervuilende, verkeersopstopping-veroorzakende bussen voor moet inzetten, die bijna helemaal leeg zijn.


Je begrijpt dus niet dat het de mobiliteit bevordert en daarmee in veel gevallen ook een boost is voor de economie.
pi_100774592
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:04 schreef Ericr het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Daar dus, niet helemaal een zuiver beeld omdat het vooral om de schuldquote gaat maar die liep in de jaren 80 ook fors op.
Inflatie, groei van het BNP e.d. zitten er ook nog niet in. Deze zegt wat dat betreft iets meer.

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100774603
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Klopt, daarom zijn die dingen altijd leeg en zijn de lijnen niet rendabel en worden ze nu geschrapt. :Y)

Maar serieus, het grootste deel van de mensen kan prima zonder. Het gaat om stadsvervoer, zo groot zijn die steden in Nederland niet. Bovendien verdwijnen niet alle lijnen, maar slechts een deel, waardoor je altijd nog wel een lijn in de buurt hebt. Dan maar een stukje verder lopen/fietsen. Mensen die dat niet kunnen, kunnen altijd nog een taxi nemen. Ik zie niet in waarom je daar van die grote vervuilende, verkeersopstopping-veroorzakende bussen voor moet inzetten, die bijna helemaal leeg zijn.

Bovendien ben jij degene die naar mijn ervaring vroeg, dus je hoeft niet zo dom te reageren als m'n antwoord je niet uitkomt
Openbaar vervoer in New York is gek genoeg goedkoper en beter dan in de meeste Nederlandse steden. Ze hebben daar bezuinigd door niet perse iedere bus nieuw te kopen om de 3 jaar (iedere bus is hetzelfde in de steden waar ik nog wel eens de bus neem.), geen kansloze ict kaarten systeem in te voeren en de boel aan te passen aan de vraag. Gevolg is wel dat er nog van die primitieve systemen zijn om de bus te stoppen. Ipv een modieus vormgegeven knop in de nieuwe moderne stijl een groot geel draad langs de ramen van de bus. De visuele horror!!!!
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:19:37 #89
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100774655
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Dat vraag ik me dus ook al jaren hier af, en het standaard FOK! antwoord is dan: " ALS HET JE NIET BEVALT, DAN ROT JE TOCH LEKKER OP!?!?" ;)
pi_100774719
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:13 schreef Ericr het volgende:

[..]

Je begrijpt dus niet dat het de mobiliteit bevordert en daarmee in veel gevallen ook een boost is voor de economie.
Een gigantisch gedeelte van de belastingen op auto's gaat na een lang bureaucratisch proces naar het openbaar vervoer. Als de auto's en benzine opeens net zo goedkoop zouden zijn als in de VS zou dat pas echt een boost in mobiliteit van de armen geven.
pi_100774762
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Inflatie, groei van het BNP e.d. zitten er ook nog niet in. Deze zegt wat dat betreft iets meer.


Klopt maar het ging om de jaren 80 en zoals ik al aangaf liep toen de schuldquote ook heel hard op. Tot een niveau dat jarenlang niet meer werd verlaten.
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:21:56 #92
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100774766
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:18 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Openbaar vervoer in New York is gek genoeg goedkoper en beter dan in de meeste Nederlandse steden. Ze hebben daar bezuinigd door niet perse iedere bus nieuw te kopen om de 3 jaar (iedere bus is hetzelfde in de steden waar ik nog wel eens de bus neem.), geen kansloze ict kaarten systeem in te voeren en de boel aan te passen aan de vraag. Gevolg is wel dat er nog van die primitieve systemen zijn om de bus te stoppen. Ipv een modieus vormgegeven knop in de nieuwe moderne stijl een groot geel draad langs de ramen van de bus. De visuele horror!!!!
In Hong Kong heb je WEL 'een ICT kaarten systeem', en moderne knoppen, en volgens mij ook een strip, en alsnog is het daar veel goedkoper dan hier in NL. En dan bedoel ik VEEL goedkoper.

Ow, en er hangen TV-tjes in de bus, en het zijn dubbeldekkers.
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:24:53 #93
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_100774926
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:18 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Openbaar vervoer in New York is gek genoeg goedkoper en beter dan in de meeste Nederlandse steden. Ze hebben daar bezuinigd door niet perse iedere bus nieuw te kopen om de 3 jaar (iedere bus is hetzelfde in de steden waar ik nog wel eens de bus neem.), geen kansloze ict kaarten systeem in te voeren en de boel aan te passen aan de vraag. Gevolg is wel dat er nog van die primitieve systemen zijn om de bus te stoppen. Ipv een modieus vormgegeven knop in de nieuwe moderne stijl een groot geel draad langs de ramen van de bus. De visuele horror!!!!
Je begrijpt toch wel dat al die hoogopgeleide beleidsmedewerkers in Nederland daar wel iets beters voor hebben bedacht. Net zo goed dat 'men' het nu een goed plan vindt om te gaan 'aanbesteden', 'want' dan wordt alles 'én beter én goedkoper'.
En natuurlijk zal de VVD dit plan steunen. En zal het CDA slaafs volgen. En de PVV wordt omgekocht met een of ander flut-item.

Nee, laat het maar aan Den Haag over, die weten het tenminste.


:r
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_100775368
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:21 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

In Hong Kong heb je WEL 'een ICT kaarten systeem', en moderne knoppen, en volgens mij ook een strip, en alsnog is het daar veel goedkoper dan hier in NL. En dan bedoel ik VEEL goedkoper.

Ow, en er hangen TV-tjes in de bus, en het zijn dubbeldekkers.
In Turkije kan je heel Istanboel door met een muntje van ongeveer 1,5 euro ... :') Is wel lekker gezellig kan ik je vertellen. Hier kom je er net een halve kilometer mee vooruit of zoiets.
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:24 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel dat al die hoogopgeleide beleidsmedewerkers in Nederland daar wel iets beters voor hebben bedacht. Net zo goed dat 'men' het nu een goed plan vindt om te gaan 'aanbesteden', 'want' dan wordt alles 'én beter én goedkoper'.
En natuurlijk zal de VVD dit plan steunen. En zal het CDA slaafs volgen. En de PVV wordt omgekocht met een of ander flut-item.

Nee, laat het maar aan Den Haag over, die weten het tenminste.


:r
Was laatst nog een mooi stuk over op de publieke omroep. De grote bus kerkhoven van Nederland omdat bij iedere aanbesteding natuurlijk alles nieuw gekocht moet worden door het bedrijf dat de zaak overneemt. Je kan tenslotte niet zomaar die ''oude'' bus een nieuw likje verf geven met het nieuwe logo. Politici willen namelijk nieuwe bussen. Je zou denken dat je dan bijvoorbeeld een behoorlijke airco ofzo bij die nieuwe koekblikken zou krijgen maar die is gewoon nog net zo kut als de vorige. Wat ze in Nijmegen wel gedaan hebben is 100% overschakelen naar aardgas, daar zat de stad en de klant op te wachten! Jippie!
pi_100776029
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Wel tekenend, want niet alleen het OV, maar zowat alles wordt afgebouwd.

Ik kan me de jaren 80 nog goed herinneren. Allerlei paperassen op het gemeentehuis waren gratis, je betaalde immers belasting. Het zwembad was nog open (ook binnen) en kostte een gulden voor een uurtje. Er was geld (subsidie) voor buurtfeesten van gewone Nederlandse mensen. Ieder dorp had nog een bibliotheek en daar kon je gratis lid van worden. Studenten kregen een studiebeurs waarmee je gewoon de studie kon betalen en nog geld over hield ook!, we waren er trots op dat gehandicapten het zo goed hadden. Er was een leger van 350.000 man, zwaar bewapend. Er waren premie-A woningen en iedere moeder kon gewoon thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Nu is dat allemaal verdwenen, en straks wordt het OV dus ook helemaal afgebouwd. Nu vind ik dat in principe prima, want als liberaal ben ik tegen allerlei subsidies e.d. Maar wat ik wel vreemd vind: De belastingen zijn ondertussen met geen cent verlaagd! Sterker nog, we betalen veel en veel meer, doordat ook de vrouwen nu belasting betalen, veel aftrekposten zijn vervallen en er meer gewerkt wordt.

Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Hier heb ik ook al vaak over nagedacht. Het is een bizarre constatering. Wellicht zijn is het aantal werkende afgenomen en dienen de lasten door een kleinere groep gedragen te worden of licht het aan de toenemende invloed van Europa?

Vergeet ook niet dat door de exploserende huizenprijzen de HRA ook een flinke druk op de begroting is geworden.
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:47:37 #96
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_100776100
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

In Turkije kan je heel Istanboel door met een muntje van ongeveer 1,5 euro ... :') Is wel lekker gezellig kan ik je vertellen. Hier kom je er net een halve kilometer mee vooruit of zoiets.
Daar verdient de buschauffeur ook geen ruk, wat een vergelijking. :')
pi_100776572
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:51 schreef Ericr het volgende:
2 Km lopen _O- Dan ben je vaak al bij je bestemming.
Jij pakt voor 2km de bus :')? serieus? :')
Ineens ben je het eens met het kabinet.

OT: sneu dat ze zoveel willen schrappen, niet echt de manier om OV te stimuleren. Dat was al compleet om zeep door de OV shitkaart maar nu helemaal natuurlijk. Ik was van plan wellicht mijn auto weg te doen maar dat plan nu nog maar in de ijskast gezet.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:06 schreef Yi-Long het volgende:

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
Dat vraag ik me ook al jaren af. Veel wordt geprivatiseerd of is dat al en toch stijgen telkens de belastingen. Waar gaat dat dan allemaal heen? sociale zekerheid? dat is al tot op het bot uitgekleegd. OV? dat is aanbesteed voor een groot deel. Politie en leger? nee dat is ook al wegbezuinigd. Zorg? Nee dat is ook geprivatiseerd. Wegen dan? Daar is de laatste jaren ook nauwelijks in geinvesteerd dus dat kan haast niet.

Ik weet het serieus niet :') het geld verdwijnt gewoon lijkt het wel. Je betaald steeds meer en je krijgt er steeds minder voor terug. Ik denk dat die rellen in Londen het topje van de onvrede-ijsberg zijn en het zou me niet verbazen als we dat in dit land ook nog wel gaan zien.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_100776589
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Daar verdient de buschauffeur ook geen ruk, wat een vergelijking. :')
Een gevulde bus met mensen die 1,5 (1,5*30=45) euro betalen of een bus met 3 mensen die 8 (3*8=24+kosten falend ict project) euro betalen... En dan heb je nog de kleine busjes die met de deur open als een maniak door de stad raggen en de trams en de metro's. Allemaal goedkoper. Ze hebben daar trouwens ook een betaalkaart maar je betaald om in te stappen. Er zijn ook groepskaarten iets wat in Nederland voor 10 keer de prijs nog niet is gelukt.
pi_100778322
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

dan moet je het OV gratis maken, kosten haal je eruit door minder files en bussen zitten vol.

Ben 3 weken in Zuid Frankrijk geweest, 1 euro met de bus en alle bussen zitten mudvol.
Alleen 'gratis' is het natuurlijk niet. Je zult ongetwijfeld wat kosten besparen op de aanleg en onderhoud van wegen. Aan de andere kant betekent het ook aanzienlijk minder inkomsten uit accijnzen op brandstof, wegenbelasting en autoverkopen (BPM) en natuurlijk het verlies van de huidige inkomsten van het OV. Ook zal 'gratis' OV beteken dat er meer bussen moeten komen, inclusief meer personeel en alles er om heen.
pi_100779401
OV in Nederland is echt ruk. Elke keer als ik in Nederland terugkom is het een enorm gedoe om van A naar B te komen zonder vertraging. In veel andere landen heb ik het veel beter gezien.

Nederland is mijn inziens echt in verval, op zo'n beetje elke manier in elke sector.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')