abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100766308
quote:
Bijna de helft van alle buslijnen in de grote steden verdwijnt mogelijk.

Bovendien wordt reizen met openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag waarschijnlijk 15 tot 20 procent duurder. Dit blijkt uit bezuinigingsberekeningen van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en de grote steden.

Het schrappen van buslijnen levert het meeste op omdat de exploitatie relatief duur is ten opzichte van tram en metro en het minste kapitaal in de vorm van infrastructuur vernietigd wordt.
Schrappen en inkorten

In Rotterdam is de ingreep in buslijnen het grootst: daar verdwijnen 30 van de 45 buslijnen en sommige tramlijnen worden ingekort. Den Haag moet 4 van de 9 buslijnen schrappen en enkele inkorten. Wat het verlies aan reizigers voor de 12 tramlijnen betekent, is nog niet berekend.

Voor Amsterdam betekenen de plannen dat 19 van de 44 buslijnen en 3 van de 16 tramlijnen verdwijnen. Bovendien worden ook daar nog enkele buslijnen ingekort.

Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.

'Heel slecht'

Vervoerswethouder Baljeu noemt het schrappen van lijnen en tariefsverhoging 'heel slecht voor het stedelijk openbaar vervoer' en een 'kaalslag'. De wethouders van de grote steden zien in de bezuinigingsberekeningen hun gelijk bevestigd. "Ik heb van begin af aan gezegd dat 120 miljoen bezuinigen op openbaar vervoer niet te doen is. Dat wordt in de rapporten nu bevestigd", zegt Baljeu.

Ook haar Amsterdamse collega Wiebes, nu met vakantie, liet zich daar al eerder over uit. "Zelfs met een aanzienlijke ingreep in het lijnennet en een significante tariefsverhoging is de bezuiniging onhaalbaar. De regio Amsterdam is de belangrijkste economische motor van ons land. Een goede bereikbaarheid is daarvoor essentieel." Volgens zijn woordvoerder is in die mening nog geen verandering gekomen.

Twee kilometer lopen

Minister Schultz van Haegen wil 120 miljoen euro besparen op het openbaar vervoer in de grote steden. Aanvankelijk dacht zij dat te kunnen doen door dat vervoer aan te besteden. Nu is het vervoer nog in handen van gemeentelijke vervoersbedrijven als GVB, HTM en RET.

In geval van aanbesteding zouden ook andere aanbieders het vervoer per bus, tram of metro in de steden kunnen verzorgen. De gedachte is dat meer concurrentie het vervoer goedkoper maakt.

Uit een rapport van Price Waterhouse Coopers blijkt echter dat aanbesteding hooguit 20 miljoen euro oplevert. De rest van miljoenen moet uit andere maatregelen komen: 32 miljoen uit tariefsverhogingen en 68 miljoen uit het schrappen van buslijnen.

Dat betekent dat reizers straks meer moeten betalen voor hun reis, maar ook verder moeten lopen naar een halte: maximaal twee kilometer, nu is dat nog 400 meter.

Actie

In de grote steden wordt door het personeel van de gemeentelijke vervoersbedrijven al langer actie gevoerd tegen de plannen van Schultz van Haegen.

De afgelopen maanden lag het bus-, tram- en metroverkeer meerdere keren stil in de ochtend- en avondspits en waren er 24-uurs estafettestakingen.
Bron:NOS

Daar sta je straks dan met je dure nieuwe OV-chipkaart, alleen geen metro of bus meer :{
pi_100766405
*O* dit is toch wat het gros hier op FOK! wilde: aanbesteding en vooral klagen als het OV ging staken *O*
pi_100766409
Lekker met de fiets. ^O^
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:11:42 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_100766533
Oef pijnlijk. Als de aanbesteding inderdaad een mislukking wordt dan betekent dat gezichtsverlies voor de minister. De Amsterdamse VVD is trouwens ook tegen eventuele bezuinigingen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:13:07 #5
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_100766605
Wat is nu het nut van openbaar vervoer als je niet eens meer fatsoenlijk ergens kunt komen?
Vooral senioren die aanwezen zijn op het OV wordt het natuurlijk geen doen meer zo.

schrap het OV dan maar helemaal.
How can I make this topic about me?
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:15:11 #6
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100766705
schrap de regering......
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_100766729
Als ik hier die bussen overdag zie rijden, dan is dat helemaal niet zo'n ramp. Ik denk dat in 80% van de bussen overdag niet meer personen zitten dan er in een auto zouden kunnen. Daar heb je dan zo'n bak die 1:2 rijdt voor rondrijden.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:21:30 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_100767062
De regering is in alles bezig Nederland tot een 3e wereld land te reduceren. De corruptie in de top zit er al, rechters zijn hun onafhankelijkheid al kwijt, nu de rest nog.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_100767174
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
*O* dit is toch wat het gros hier op FOK! wilde: aanbesteding en vooral klagen als het OV ging staken *O*
Dit komt juist door het niet aanbesteden, waarom verandert er in de rest van het land niks?
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:26:11 #10
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100767298
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Brembo het volgende:

[..]

Dit komt juist door het niet aanbesteden, waarom verandert er in de rest van het land niks?
Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van
wat eerder werd gedacht.
Dalai Lama
  † In Memoriam † maandag 15 augustus 2011 @ 17:27:20 #11
137949 Disana
pi_100767342
Ik hoorde het net op de radio. Niet alleen vallen talloze lijnen uit, ook zal er vrijwel geen aansluiting meer zijn op trein en metro.

Er is weer eens goed over nagedacht :N
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:31:46 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100767559
Zo'n hoge belastingdruk in dit land, zo'n 'makkelijke' infrastructuur, en alsnog faalt onze overheid keihard met het OV... :N

Schandalig.
pi_100767603
Gelukkig komt er nu genoeg geld vrij om onnodig dure fietsenstallingen aan te leggen, een onmogelijke metrolijn aan te leggen van 4 miljard en 900 miljoen uit te geven om het laatste stukje A4 te asfalteren.
pi_100767702
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:26 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

wat eerder werd gedacht.

McKinsey geloofde ook niet in een markt van mobiele telefonie eind jaren '80. Het geven van concessies aan het GVB lijkt mij nou ook niet echt de bedoeling. Ik ben wel benieuwd wat een Arriva of Syntus met zo'n netwerk kan doen :).
pi_100767841
Schandalig, ik neem aan dat Rotterdam er absoluut niet mee akkoord gaat dat zo'n beetje alle buslijnen verdwijnen. Wat een idioot onzalig plan.
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:44:53 #16
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_100768136
Dit zijn nou de bezuinigingen die geld moeten opleveren. :N Een dikke faal van de minister. Nu zal het openbaar vervoer veel minder aantrekkelijker worden voor die automobilisten die aan het twijfelen waren om toch maar eens het openbaar vervoer te nemen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:46:51 #17
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100768197
Prima , maar dan koppelen aan de verplichting voor alle ministers en kamerleden om met het openbaar vervoer naar hun werk te komen.
Dalai Lama
pi_100768261
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:34 schreef Brembo het volgende:

[..]

McKinsey geloofde ook niet in een markt van mobiele telefonie eind jaren '80. Het geven van concessies aan het GVB lijkt mij nou ook niet echt de bedoeling. Ik ben wel benieuwd wat een Arriva of Syntus met zo'n netwerk kan doen :).
Hij heeft uiteindelijk wel gelijk gehad. Het is een uitwerking van het pareto-principe of de 20/80-regel. In een markt zijn er een aantal klein aanbieders die een groot deel van de markt bezitten en nichespelers die weinig aandeel en zeggenschap hebben. In de Nederlandse telecomsector zijn er bijvoorbeeld 3 grote aanbieders en kleinere dochterbedrijven, andere geprivatiseerde markten hebben een soortgelijke structuur. Aanbesteding van het openbaar vervoer zal iets soortgelijk vertonen, terwijl het een voorziening zou moeten zijn. Minder populaire lijnen zouden op ten duur kunnen verdwijnen wegens hoge kosten.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:49:08 #19
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100768274
zeg dan we doeken het complete ov op, hier heb je ook niets aan :')

Was te verwachten ook, ik riep het al sinds die ov kaart.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:51:27 #20
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_100768358
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:49 schreef Life2.0 het volgende:
zeg dan we doeken het complete ov op, hier heb je ook niets aan :')

Was te verwachten ook, ik riep het al sinds die ov kaart.
Kun je al dat koper van die bovenleidingen ook nog verkopen :)
Dalai Lama
pi_100768369
2 Km lopen _O- Dan ben je vaak al bij je bestemming.
pi_100768395
Dat is buiten de grote steden al jaren zo.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:52:47 #23
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_100768404
Zijn toch luttele bedragen voor iets waar het gros van NL weleens mee te maken heeft. Maar goed, er zal wel weer over nagedacht zijn :'(
pi_100768698
Er wordt momenteel een station aangelegd in het k*t dorp Westervoort voor honderdmiljoenmiljard euro. Dit alles op voorwaarde van de gemeente dat de 3!!! buslijnen die amper gebruikt worden zouden blijven bestaan en er net zoveel lege bussen overheen zouden blijven rijden. Iedereen gaat tenslotte vrijwillig over de weg naar Arnhem als het sneller en goedkoper met de ''light-train'' kan. Westervoort is een dorp waar je altijd maximaal 10 minuten van het centrum en het nieuwe station vandaan bent met de fiets. Die lege buslijnen gaan helemaal door naar Zevenaar. Enige moment dat er volk in zit is wanneer de Syntus trein weer eens ontploft is door een blaadje.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:06:44 #25
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100768876
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:44 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dit zijn nou de bezuinigingen die geld moeten opleveren. :N Een dikke faal van de minister. Nu zal het openbaar vervoer veel minder aantrekkelijker worden voor die automobilisten die aan het twijfelen waren om toch maar eens het openbaar vervoer te nemen.
Oftewel meer auto's en scooters in de stad, oftewel meer drukte, oftewel meer files, oftewel een zwaardere belasting op de wegen, oftewel eerder wegwerkzaamheden nodig, oftewel weer hogere kosten en meer overlast foor meer wegwerkzaamheden, etc etc etc....

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:09:23 #26
112251 314
gimme pie!
pi_100768970
max 2 kilometer naar een halte? dat kost een bejaarde bijna een uur!
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:10:13 #27
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100769002
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Oftewel meer auto's en scooters in de stad, oftewel meer drukte, oftewel meer files, oftewel een zwaardere belasting op de wegen, oftewel eerder wegwerkzaamheden nodig, oftewel weer hogere kosten en meer overlast foor meer wegwerkzaamheden, etc etc etc....

Daarnaast begrijp ik gewoon echt niet waarom we nog steeds zo idioot veel belastingen betalen wanneer onze overheid vrijwel al haar verantwoordelijkheden t.o.v. de burgers al uit handen heeft gegeven of daar mee bezig is.
Omdat we gewoon betalen. Daarom.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:10:50 #28
247667 zbbrox
zarkin frood
pi_100769035
Die verhoging stuur ik door naar de baas. Dan doet hij er maar wat mee.
Today we lived a thousand years
All we have is now
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:12:36 #29
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_100769113
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:10 schreef zbbrox het volgende:
Die verhoging stuur ik door naar de baas. Dan doet hij er maar wat mee.
Och, je baas heeft waarschijnlijk toch VVD/CDA ofzo gestemd, dus hij staat vierkant achter deze bezuinigingen en zal dus dolblij zijn om zijn steentje bij te dragen...
pi_100769155
Mmmm klinkt inderdaad dramatisch.
Als dat echt het gevolg is, is het heel duidelijk waar deze regering voor kiest.
Niet voor Henk en Ingrid maar voor Dirk-Jan van Helderwegen ter Stalte en Sterre Vlinder Lippe Biesterveld.

We moeten een Dolmus systeem invoeren. Goedkoop, je kunt dan overal komen en het zorgt voor heel veel werkgelegenheid.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')