Waar bezuinigen ze daar op ?quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik kom uit Engeland. En ja, het is daar niet veel beter maar de bezuinigingen zijn daar wel stukken forser dan hier (wat mijn inziens goed is) en ze hanteren niet de kaasschaaf methode zoals in Nederland waar ze overal een beetje bezuinigen. En je hebt in Engeland nog 'gratis' zorg.
Mopperdemopperdemopper, klaagklaagklaag. Wat heb je er zelf tegen gedaan? Minder dan dat personeel, vermoed ik.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:41 schreef Nobu het volgende:
Want de reiziger kon zelf niet bedenken dat het best vervelend is als je buslijn geschrapt wordt? Die lui staken alleen maar omdat ze dan niet van die nare ritjes tussen hun koffie- en rookpauzes hebben. Kom dan met een ander soort actie, maar dat kost natuurlijk moeite.
quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Mopperdemopperdemopper, klaagklaagklaag. Wat heb je er zelf tegen gedaan? Minder dan dat personeel, vermoed ik.
Ik ken dat verwijt vanuit het onderwijs. Sta ik actie te voeren voor kleinere klassen en voor hogere salarissen, omdat we anders onmogelijk goed opgeleide leraren kunnen krijgen, lees en hoor je overal dat je daar alleen voor je eigen hachje staat en geen ruk geeft om de leerlingen. Nou HAD ik door de aard van mijn vak allang kleine klassen en nou HAD ik allang een hoger salaris bedongen, maar dat het me voor mijn leerlingen prettig had geleken als ze ook bij andere vakken kleinere groepen en goedbetaalde leraren zouden hebben wil er niet in. Voor veel mensen is het kennelijk ondenkbaar dat je voor iets anders de straat opgaat dan voor je eigen portemonnee. Zoals de waard is hequote:
Ik doe ook alles met de electrische fiets in m'n eigen stad. Dat is veel sneller dan naar de bus/tram halte lopen, (5~7 minuten), op de tram/bus wachten (5~10 minuten), een omweg rijden en elke halte weer stoppen (weer 10 minuten bij tov de fiets die recht naar het doel gaat). De afgelopen 5 jaar heb ik het OV in eigen stad amper/niet gebruikt.quote:
Inderdaad, maar het kan mij dan ook weinig schelen dat er een paar lijnen worden wegbezuinigd.quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Mopperdemopperdemopper, klaagklaagklaag. Wat heb je er zelf tegen gedaan? Minder dan dat personeel, vermoed ik.
Het gaat om de bejaarden en gehandicapten die niet zelf meer kunnen reizen of de toeristen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ach, die uitkeringstrekkers kunnen net zo goed gaan fietsen. Ze hebben tenslotte toch de hele dag de tijd.
De helft of 2/3 zijn geen 'paar lijnen'.quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:17 schreef Nobu het volgende:
[..]
Inderdaad, maar het kan mij dan ook weinig schelen dat er een paar lijnen worden wegbezuinigd.
Echt gehandicapten (mensen die niks meer kunnen) hebben speciale busjes. Heb 1 keer iemand in een rolstoel de bus in zien rollen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 00:23 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Het gaat om de bejaarden en gehandicapten die niet zelf meer kunnen reizen of de toeristen.
Je kan toch niet de helft of 2/3 van de lijnen schrappen? Wat is dat voor debiliteit?
Waar is Jan Mulder als je hem nodig hebt? Of Maarten van Rossem?
Dat zal ook wel weer worden wegbezuinigd.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 00:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt gehandicapten (mensen die niks meer kunnen) hebben speciale busjes. Heb 1 keer iemand in een rolstoel de bus in zien rollen.
Als ouderen zovaak op stap gaan zijn ze nog aardig vitaal en prima instaat om zelf auto te rijden, de deeltaxi is juist ideaal voor de ouderen die naar het ziekenhuis e.d moeten.quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja tik het maar af van je bevroren pensioentje, 20x per maand. Waarbij je vaak een uur moet wachten, maar dat weet je natuurlijk niet.
Tenzij ze twee knieprotheses hebben of niet goed genoeg kunnen zien om auto te kunnen rijden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 00:52 schreef Geranium_Opa het volgende:
[..]
Als ouderen zovaak op stap gaan zijn ze nog aardig vitaal en prima instaat om zelf auto te rijden, de deeltaxi is juist ideaal voor de ouderen die naar het ziekenhuis e.d moeten.
Wat een aannamequote:Op dinsdag 16 augustus 2011 00:52 schreef Geranium_Opa het volgende:
[..]
Als ouderen zovaak op stap gaan zijn ze nog aardig vitaal en prima instaat om zelf auto te rijden, de deeltaxi is juist ideaal voor de ouderen die naar het ziekenhuis e.d moeten.
Bejaarden of gehandicapten die niet meer zelf kunnen reizen kunnen, zoals hier eerder gezegd, voordelig met een deeltaxi reizen en toeristen malen er niet om dat de uithoeken van de grote steden wat minder goed bereikbaar zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 00:23 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Het gaat om de bejaarden en gehandicapten die niet zelf meer kunnen reizen of de toeristen.
Je kan toch niet de helft of 2/3 van de lijnen schrappen? Wat is dat voor debiliteit?
Waar is Jan Mulder als je hem nodig hebt? Of Maarten van Rossem?
Je kan alles wel recht praten. Bijvoorbeeld massaal bejaarden gedwongen laten verhuizen.. Maar het gaat mij om de prioriteiten die dit kabinet stelt en die zijn verkeerd in mijn ogen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een paniek gelijk weer, het is niet logisch om een bus te laten rijden in een situatie waarin geen fatsoenlijke bezettingsgraad gehandhaafd kan worden. Veel verstandiger is het om in zo'n geval naar alternatieven te kijken zoals belbus, taxi of vormen van vervoer die daar op lijken.
Een andere optie, die vaak over het hoofd wordt gezien, is ergens anders gaan wonen. Zeker voor gebieden met een relatief lage bevolkingsdichtheid, zoals buiten de stad, is OV gewoon geen verstandige optie (OV past juist bij gebieden met een hoge bevolkinsdichtheid en een grote vraag naar personentransport). Een ouder echtpaar kan beter naar de stad of dorpskern verhuizen, want daar zijn voorzieningen vaak veel dichterbij.
Op dit onderwerp ben ik vrij goed ingelezen ja, als zijnde vervoerseconoom.quote:
Dwingen? Nee, het is gewoon heel logisch, als vervoer kostbaar of lastig is, is het verstandiger om dichter bij voorzieningen/werk te gaan wonen. Dorpen en steden zijn daar heel erg geschikt voor.quote:Bijvoorbeeld massaal bejaarden gedwongen laten verhuizen..
Mijn opa en oma zijn juist om die reden verhuisd. Van een gehucht met alleen een kroeg en een kerk (0 winkels) wonen ze nu in het centrum van een dorp waar meer dan genoeg te doen is. Oma bloeit helemaal op, is lid van de bieb en de jeu de boule club gewordenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:23 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Je kan alles wel recht praten. Bijvoorbeeld massaal bejaarden gedwongen laten verhuizen.. Maar het gaat mij om de prioriteiten die dit kabinet stelt en die zijn verkeerd in mijn ogen.
quote:Allemaal bangmakerij. Hier in Nijmegen is het busbedrijf al jaren geprivatiseerd, eerst als zelfstandige voortzetting (CVD als Novio), dat later weer werd overgenomen door Connexxion. Er is geen halte mee verdwenen, er zijn alleen maar meer lijnen bijgekomen. De drukste lijnen rijden elke 10 minuten.
Een OV-systeem heeft alleen maar zin als het een beetje compleet aanbod biedt, anders kun je het maar beter helemaal afschaffen.
En het vervallen van die aansluitingen is al helemaal gelul, daar heeft namelijk écht niemand belang bij, ook de concessiehouder niet. Pure chantage.
Als er gebrek aan interesse is voor het OV door de bevolking, dan komt dat voornamelijk omdat de kwaliteit/prijs niet klopt. Het is te duur, of de bus rijdt maar 1x per uur waardoor het niet echt meer een boeiend alternatief is voor eigen vervoer. Gooi je de frequentie omhoog en de prijzen omlaag, dan zullen er ook veel meer mensen gebruik van maken. Dat zie je overal.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een paniek gelijk weer, het is niet logisch om een bus te laten rijden in een situatie waarin geen fatsoenlijke bezettingsgraad gehandhaafd kan worden. Veel verstandiger is het om in zo'n geval naar alternatieven te kijken zoals belbus, taxi of vormen van vervoer die daar op lijken.
Ja joh, laten we allemaal lekker naar de binnenstad verhuizen, dan is alles lekker dichtbij en hebben we geen OV meer nodig.quote:Een andere optie, die vaak over het hoofd wordt gezien, is ergens anders gaan wonen. Zeker voor gebieden met een relatief lage bevolkingsdichtheid, zoals buiten de stad, is OV gewoon geen verstandige optie (OV past juist bij gebieden met een hoge bevolkinsdichtheid en een grote vraag naar personentransport). Een ouder echtpaar kan beter naar de stad of dorpskern verhuizen, want daar zijn voorzieningen vaak veel dichterbij.
Als die vier mensen die ooit wel eens gebruik maken van de bus naar de Schoolstraat in Schubbekutteveen nou samen die bus betalen zijn we ook van een heleboel gelazer af. Maar dat mag je niet zeggen, want wij moeten met zijn allen betalen zodat tante Annie uit Schubbekutteveen nog steeds met de bus naar de markt in Gasselternijveen kan!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:17 schreef ACT-F het volgende:
Waarom slechts een verhoging van 15 à 20%? Als ze nou 100% verhogen dan kunnen die lijnen behouden blijven.
Nee, het steekt anders in elkaar. Afname van het OV-gebruik is bepaald geen Nederlands fenomeen, het is een wereldwijd fenomeen dat waar de welvaart toeneemt het gebruik van het OV afneemt. Individueel vervoer is meestal comfortabeler, sneller en makkelijker, daarom stappen mensen zodra ze het kunnen betalen over van collectief vervoer naar individueel vervoer. Het gevolg is dat de bezettingsgraad van het OV daalt (bij een hogere frequentie wordt dit nog nijpender) waardoor het kaartje duurder moet worden, tenzij je met subsidies dat gaat voorkomen. Het is dus geen kwestie van prijs/kwaliteit maar er sprake van een, zoals economen dat noemen, inferieur goed. Een goed waarvan bij een toename van het inkomen er sprake is van daling van de vraag.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:09 schreef Yi-Long het volgende:
Als er gebrek aan interesse is voor het OV door de bevolking, dan komt dat voornamelijk omdat de kwaliteit/prijs niet klopt. Het is te duur, of de bus rijdt maar 1x per uur waardoor het niet echt meer een boeiend alternatief is voor eigen vervoer. Gooi je de frequentie omhoog en de prijzen omlaag, dan zullen er ook veel meer mensen gebruik van maken. Dat zie je overal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |