Waarom zou de overheid dat moeten betalen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Is het wel een bezuiniging? Als je iedereen de auto injaagt hebben we meer wegen nodig die ook onderhouden moeten worden..
Betaalt de overheid niet voor wegen en onderhoud?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid dat moeten betalen?
De automobilist betaald via de overheid voor de wegen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Betaalt de overheid niet voor wegen en onderhoud?
Dus kan de overheid ook belastinggeld besteden aan goed openbaar vervoer en er nog aan overhouden ookquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De automobilist betaald via de overheid voor de wegen.Sterker nog, in Nederland brengt de automobilist in meer op dan zij de overheid kost.
Ik zie toch meer heil in zoveel mogelijk directe financiering. Zorg dat OV-gebruikers zoveel mogelijk hun eigen vervoer betalen, dat is veel gezonder.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus kan de overheid ook belastinggeld besteden aan goed openbaar vervoer en er nog aan overhouden ook
Ja ik snap je punt. Alleen zie ik meer in collectieve voorzieningen op sommige gebieden. Dat is een verschil van inzicht.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zie toch meer heil in zoveel mogelijk directe financiering. Zorg dat OV-gebruikers zoveel mogelijk hun eigen vervoer betalen, dat is veel gezonder.
Ja, dat is deels een politiek keus, waarbij ik natuurlijk het liberale smaldeel voor mijn rekening neem.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ja ik snap je punt. Alleen zie ik meer in collectieve voorzieningen op sommige gebieden. Dat is een verschil van inzicht.
Deporteren, bedoel je?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En wat nog handiger is, is als je vervoer kan voorkomen, namelijk door vraag en aanbod fysiek dichter bij elkaar te organiseren. Het verhuizen van het oude echtpaar van de boerderij in Oudehaske naar Heerenveen of Joure is in dat opzicht zeer interessant.
Deporteren is onder dwangquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Deporteren, bedoel je?Dat past minder goed in je Libertarische sprookjesverhaal.
Als het OV verdwijnt is het voor die oudjes toch ook min of meer gedwongen.quote:
ja net als de wegen en onderhoud daarvan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid dat moeten betalen?
ja eerst slechter en duurder maken en dan gek vinden dat er lege bussen rondrijden....quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:40 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als het OV verdwijnt is het voor die oudjes toch ook min of meer gedwongen.
Hij is vervoerseconoom. Kortom, hij weet veel van cijfertjes. Jammer genoeg bestaat de praktijk niet alleen uit cijfertjes. OV is een sociaal iets, het is nooit ontworpen om winst te maken. Maar door die randmongolen in Brussel is bedacht dat ook dat geld op moet leveren. En wat doe je in hun ogen om meer klanten te krijgen? Juist, dan maak je het duurder en lever je minder service.
Automobilisten leveren veel meer op dan ze kosten, OV-gebruikers kosten veel meer dan ze opleveren.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Is het wel een bezuiniging? Als je iedereen de auto injaagt (in een dichtbevolkt land nog wel) hebben we meer wegen nodig die ook onderhouden moeten worden..
Ik ken die omgeving redelijk goed, en ik denk niet dat een oude boer uit Oudehaske graag naar Heerenveen of Joure wil verhuizenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het verhuizen van het oude echtpaar van de boerderij in Oudehaske naar Heerenveen of Joure is in dat opzicht zeer interessant.
Probleem is dus dat de wegen en de onderhoud daarvan ruimschoots wordt betaald door de automobilisten. Dat de kosten van wegen en onderhoud volledig wordt verhaald bij de automobilisten (en andere weggebruikers) is wat mij betreft ook niks mis mee, de gebruiker hoort gewoon te betalen. Dat er ook nog wat extra op wordt gehaald voor algemene middelen is nog tot daaraan toe, maar automobilisten zijn nu gewoon een melkkoe die veel meer betalen dan ze kosten. Bij het OV is het tegenovergestelde aan de hand, de kosten worden maar voor een klein deel bij de gebruikers verhaald.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja net als de wegen en onderhoud daarvan.
Dat het aantal lijnen wordt teruggebracht zegt bijvoorbeeld inderdaad nog niet zoveel. Kan best zijn dat er buslijnen worden samengevoegd. En ik kan me ook wel voorstellen dat buslijnen die grotendeels dubbelen met andere stads- of streeklijnen (want die rijden natuurlijk ook nog gewoon door die steden heen) worden geschrapt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:54 schreef Janneke141 het volgende:
Wie van jullie heeft nou een bron waaruit blijkt dat het er echt allemaal zoveel beroerder op wordt, behalve dan de spookverhalen van GVB en RET en andere niet-objectieve figuren?
[..]
Daarom is het ook een public service, het houdt onze economie draaiendequote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Automobilisten leveren veel meer op dan ze kosten, OV-gebruikers kosten veel meer dan ze opleveren.
reken je daarbij ook de niet meetbare kosten zoals bv milieuvervuiling ??quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Automobilisten leveren veel meer op dan ze kosten, OV-gebruikers kosten veel meer dan ze opleveren.
Het milieuvoordeel van het OV is nihil vergeleken met de auto. Daar was enkele jaren geleden een minimale artikel over in de krant. Het kan zelfs zo zijn dat het omslagpunt al gepasseerd is. Het milieuvoordeel van het OV valt of staat met de bezettingsgraad.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
reken je daarbij ook de niet meetbare kosten zoals bv milieuvervuiling ??
Die 1 miljoen ambtenaren zijn prijzig.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
\
Kortom: er komt meer binnen als ooit tevoren en er wordt geen cent meer aan de burger teruggegeven. WAAR BLIJFT AL HET GELD DAN??
Je kan je afvragen wat de moeite dan is om even 2km te fietsen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:51 schreef Ericr het volgende:
2 Km lopenDan ben je vaak al bij je bestemming.
Als je fiets niet gejat is dan..quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan je afvragen wat de moeite dan is om even 2km te fietsen.
Er zijn zoveel dingen min of meer gedwongen. Je kunt niet tegen elke prijs op je wenken bediend worden. Het streven is om het OV zo min mogelijk verliesgevend te maken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:40 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als het OV verdwijnt is het voor die oudjes toch ook min of meer gedwongen.
Hij is vervoerseconoom. Kortom, hij weet veel van cijfertjes. Jammer genoeg bestaat de praktijk niet alleen uit cijfertjes. OV is een sociaal iets, het is nooit ontworpen om winst te maken. Maar door die randmongolen in Brussel is bedacht dat ook dat geld op moet leveren. En wat doe je in hun ogen om meer klanten te krijgen? Juist, dan maak je het duurder en lever je minder service.
dan moet je de drukke lijnen schrappen, learn your history. Google maar op Dr beechingquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er zijn zoveel dingen min of meer gedwongen. Je kunt niet tegen elke prijs op je wenken bediend worden. Het streven is om het OV zo min mogelijk verliesgevend te maken.
Ik wil best fietsen maar parkeren is een probleem als je ook nog terug wilt fietsen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:15 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Als je fiets niet gejat is dan..
Droog hou je het ook niet vaak in Nederland.
daarom moet je het goedkoper maken , dan ben je meer subsidie kwijt maar dat verdien je terug op de lange termijn. Simpel tochquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het milieuvoordeel van het OV is nihil vergeleken met de auto. Daar was enkele jaren geleden een minimale artikel over in de krant. Het kan zelfs zo zijn dat het omslagpunt al gepasseerd is. Het milieuvoordeel van het OV valt of staat met de bezettingsgraad.
Dat dus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:15 schreef Schuifpui het volgende:
Als ik hier die bussen overdag zie rijden, dan is dat helemaal niet zo'n ramp. Ik denk dat in 80% van de bussen overdag niet meer personen zitten dan er in een auto zouden kunnen. Daar heb je dan zo'n bak die 1:2 rijdt voor rondrijden.
400 meter naar het busstation lopen of 2km fietsen is idd heel eng waar het eens in de maand echt stortregent.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:15 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Als je fiets niet gejat is dan..
Droog hou je het ook niet vaak in Nederland.
Er bestaan van die dingen waarmee je je fiets kan vastzetten. Het heet een SLOTquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik wil best fietsen maar parkeren is een probleem als je ook nog terug wilt fietsen.
Zal best, maar ik ga toch echt niet met een regenpak de fiets op de regen in als ik naar m'n werk moet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:10 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er bestaan van die dingen waarmee je je fiets kan vastzetten. Het heet een SLOT
En regen op de fiets.... dat valt écht wel mee. En dat zegt iemand die elke dag naar zijn werk fietst.
Maar het zijn gewoon kutsmoesjes om maar niet te hoeven bewegen, niet ongewoon in mietjesland genaamd Nederland..
Minder een optie als je in die/een andere stad werkt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan je afvragen wat de moeite dan is om even 2km te fietsen.
Ik heb dit jaar al welgeteld 1 keer mijn regenpak aangehad dus your argument is invalid!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:18 schreef RobertVH het volgende:
[..]
Zal best, maar ik ga toch echt niet met een regenpak de fiets op de regen in als ik naar m'n werk moet.![]()
Minder bussen en trams, betekent dat meer ruimte voor auto's?
want?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:20 schreef Aether het volgende:
[..]
Minder een optie als je in die/een andere stad werkt.
Hoezo? Is Heerenveen het Rotterdam van Friesland?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik ken die omgeving redelijk goed, en ik denk niet dat een oude boer uit Oudehaske graag naar Heerenveen of Joure wil verhuizen
Mijn fiets staat al bijna een jaar op station zonder gejat te worden. Dat heet een kettingslot. En dan niet zo'n pussy draadjes ding maar zo'n ding met echt brede metalen ringen onder een modieus synthetisch stof dingetje. Kreeg hem gratis bij mijn schroot fiets waar je veel te goed voor bent natuurlijk want er zit geen elektrische motor op en de versnellingen schakelen zonder dat je zelf schakelt en de achteruittrap rem is nogal gevoelig.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:20 schreef Aether het volgende:
[..]
Minder een optie als je in die/een andere stad werkt.
Nee, mensen willen juist zo snel mogelijk weg uit het OV als de welvaart toeneemt, behalve in de echt grote steden. Moet je ze dat gaan ontzeggen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:41 schreef macca728 het volgende:
overheid moet eens beseffen dat een goed OV zorgt voor een grotere welvaart, maar dat vergeten mensen blijkbaar.
Ja, dat valt er ook onder.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:36 schreef macca728 het volgende:
reken je daarbij ook de niet meetbare kosten zoals bv milieuvervuiling ??
Waarom zou je drukke lijnen schrappen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
dan moet je de drukke lijnen schrappen, learn your history. Google maar op Dr beeching
Zo goed mogelijk nog wel. Het mag dus onbeperkt veel kosten, zolang het maar goed mogelijk is? Goed, weg met de subsidies. Eens kijken of de gemiddelde OV-reiziger nog steeds een zo goed mogelijk OV wil.quote:het streven moet zijn een zo goed mogelijk OV te creeren waardoor mensen zich zsm van ount A naar B kunnen verplaatsen.
Reken eens uit?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
daarom moet je het goedkoper maken , dan ben je meer subsidie kwijt maar dat verdien je terug op de lange termijn. Simpel toch
Alsof dit betrekking heeft op de drukke lijnen vol forensen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:20 schreef Aether het volgende:
[..]
Minder een optie als je in die/een andere stad werkt.
Goedkoper maken, zodat de kosten van het OV flink stijgen (omdat het verschil tussen de werkelijke kostprijs en wat consumenten er voor betalen groter wordt en omdat er meer gebruik van wordt gemaakt) terwijl de inkomsten van automobilisten zal dalen. Het lijkt me heel sterk dat je dat financieel terug verdient, en als je milieuschade meerekent (even los van hoe je dat precies kwantificeert) dan betwijfel ik het nog steeds. Maar aangezien je zegt dat het simpel is kun je het vast wel voorrekenen of een redelijke schatting makenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
daarom moet je het goedkoper maken , dan ben je meer subsidie kwijt maar dat verdien je terug op de lange termijn. Simpel toch
Kijk nu wordt het interessant, ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, dat valt er ook onder.Ik kan vanavond een bron posten.
???quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
dan moet je de drukke lijnen schrappen, learn your history. Google maar op Dr beeching
de sluiting van al die onrendabele lijnen leverden nauwelijks besparing op. Volgens onderzoek van Dr Beeching was er maar 1 effectieve manier om te bezuinigen, de drukke lijnen schrappen want die kosten veel meer geld dan onrendabele (logisch ook meer personeel, meer overhead, meer treinstellen etc)quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
???
De Beeching Axe sloot in de jaren '60, als overheidsbesluit, een enorme hoeveelheid onrendabele spoorlijnen en stations die in de rest van Europa al voor de Tweede Wereldoorlog waren verdwenen. Ik zie de relevantie in een topic over privatisering niet zo, en je opmerking over 'drukke lijnen schrappen' begrijp ik helemaal niet.
welk onderwerp over privatisering, volgens mij moeten ze juist bezuinigen omdat privatisering geen 120 miljoen oplevert zoals eerst gedacht maar 20 miljoenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
???
De Beeching Axe sloot in de jaren '60, als overheidsbesluit, een enorme hoeveelheid onrendabele spoorlijnen en stations die in de rest van Europa al voor de Tweede Wereldoorlog waren verdwenen. Ik zie de relevantie in een topic over privatisering niet zo, en je opmerking over 'drukke lijnen schrappen' begrijp ik helemaal niet.
ter infoquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
???
De Beeching Axe sloot in de jaren '60, als overheidsbesluit, een enorme hoeveelheid onrendabele spoorlijnen en stations die in de rest van Europa al voor de Tweede Wereldoorlog waren verdwenen. Ik zie de relevantie in een topic over privatisering niet zo, en je opmerking over 'drukke lijnen schrappen' begrijp ik helemaal niet.
hoeft niet, is al uitgebreid onderzocht in de jaren 70quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Goedkoper maken, zodat de kosten van het OV flink stijgen (omdat het verschil tussen de werkelijke kostprijs en wat consumenten er voor betalen groter wordt en omdat er meer gebruik van wordt gemaakt) terwijl de inkomsten van automobilisten zal dalen. Het lijkt me heel sterk dat je dat financieel terug verdient, en als je milieuschade meerekent (even los van hoe je dat precies kwantificeert) dan betwijfel ik het nog steeds. Maar aangezien je zegt dat het simpel is kun je het vast wel voorrekenen of een redelijke schatting maken
discussie gaat toch over bezuinigingen in de grote steden ? Elke grote stad in de wereld heeft goedkoop en veel OV, behalve Nederland straks.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, mensen willen juist zo snel mogelijk weg uit het OV als de welvaart toeneemt, behalve in de echt grote steden. Moet je ze dat gaan ontzeggen?
Die 120 miljoen past in het plaatje van hoeveel de overheid wil bezuinigen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:49 schreef LoggedIn het volgende:
Wat is eigenlijk de bedoeling van die 120 miljoen? Wordt dat geld gebruikt om ambtenaren in beweging te houden ipv "de gewone mens", of voor iets wat werkelijk nóg belangrijker is dan (derderangs) mobiliteit? Ik bedoel, naast eten en betaalbare huisvesting voor alle nederlanders, is er nauwelijks iets met een hogere prioriteit dan de mogelijkheid te bedenken..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |