Daar ben ik het wel mee eens. Decennia lang 'enablen' werkt blijkbaar niet.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zie het als onderdeel van het probleem, namelijk de normen en waarden die deze jongeren hebben meegekregen. Iets in hen zegt dat het leuk/fijn/gunstig is wanneer ze dit doen. Dit mag wat mij betreft direct veranderd worden; zoals ik eerder al aangaf keur ik deze vorm van rellen in zijn geheel af.
Punt is dat deze jongeren waarschijnlijk niet beter weten, aangezien er veel 10-16 jarigen tussen zitten. Hopelijk komen ze ooit tot het besef dat ze fout deden tijdens deze rellen en kunnen ze zichzelf verbeteren. Mijn punt is echter dat het ridicuul is dat er zoveel mensen zijn die denken als zij. Er zijn blijkbaar veel invloeden in de omgeving van mensen die leiden tot dit gedrag. Gezien hoe grootschalige veranderingen in de huidige maatschappij top-down plaatsvinden, hadden de 'leiders' dit kunnen voorkomen.
Het is niet de eerste keer dat rellen als deze plaatsvinden. Genoeg lessen dus, echter weinig van opgestoken.
Het was ontopic...quote:
quote:Fledderjon dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:40:26
Nogmaals - het gaat er niet om of de drijfveren van deze jongeren nu wel of niet 'politiek' zijn; het gaat om een groter plaatje - dit is nu een van de gezichten van een nieuwe generatie - allemaal 'individuen' die opgegroeid zijn in een klimaat waarin consumentisme aangemoedigd wordt, waar het educatieve systeem genadeloos hard te kort schiet - en waar zij dag in dag uit een toekomst voorgeschoteld krijgen die verre van rooskleurig lijkt te zijn.
Waar steven we allemaal wel niet op af? Het faillissement van complete landen, een mensbeeld dat zich alleen nog maar richt op oppervlakkige status, een identiteit die wordt ontleend aan wat 'corporaties' ons dit keer weer toewerpen - ben ik vandaag anders en revolutionair, dan koop ik producten van Apple om daarmee mijn mensbeeld te versterken (Apple;"think differently") - en 'elke dag het beste uit jezelf halen' betekent niets anders dan jezelf invoegen in het productie-proces - je moet wel - want anders wordt het vrijwel onmogelijk jezelf net die ene identiteit aan te meten!
Stel jezelf nu gewoon eens de vraag - waarom is het mogelijk dat zo'n grote groep jongeren, zelfs gevallen van 10 jaar, een dergelijke neiging tot chaos aan het licht brengen. Opmerken dat 'als die kleine winkeliers een bestaan kunnen opbouwen,dan kunnen die jongeren dat heus ook wel' staat voor mij gelijk aan je kop in het zand steken.
Ik denk dat fledderjon een erg goed punt maakt wanneer hij stelt dat dit een van de gezichten van een nieuwe generatie is.quote:Leadbelly woensdag 10 augustus 2011 @ 11:23:56
Goed verwoord. Heb al een aantal discussies gehad over dit onderwerp. Veel mensen doen het af als 'gewoon' plunderaars en relschoppers.
Dat is mij toch iets te gemakkelijk en erg naïef. Natuurlijk trekt dit geweld ook heel veel mensen aan die gewoon rottigheid willen veroorzaken, echter denk ik dat een substantieel deel van de 'angry mob' puur haar onvrede uit (al is dit onderbuikgevoel).
In onze samenleving zitten een groot aantal dingen goed fout en ik heb het gevoel dat we dit steeds meer gaan zien. En erger nog, het kan nog wel eens heel erg lang gaan duren voordat dit probleem ook daadwerkelijk 'erkent' gaat worden. Mensen willen en zullen steeds meer 'back to basic' gaan en steeds primitiever gaan reageren.
Wat is dan eigenlijk 'het probleem'. Ik denk dat veel mensen die nu lopen te rellen dat zelf ook niet echt weten aangezien het extreem complex is. Het is mijns inziens een combinatie van gebrek aan perspectief, gebrek aan liefde in combinatie met (al dan niet financiële) onderdrukking.
Mensen worden steeds meer gecontroleerd, steeds meer wordt de mens gezegd wat hij wel en niet mag, steeds meer beperkingen en voor sommige bevolkingsgroepen steeds minder perspectief. Dat de zaak dan een keer goed los gaat barsten lijkt me zeker niet onmogelijk (ook hier in Nederland). Het probleem is groot en komt al helemaal aan de oppervlakte in financieel zware tijden.
Een gebrek aan liefde, perspectief in combinatie met financiele onderdrukking en een zich steeds meer uitbreidende controle over alles wat men doet.quote:Het is mijns inziens een combinatie van gebrek aan perspectief, gebrek aan liefde in combinatie met (al dan niet financiële) onderdrukking.
Mensen worden steeds meer gecontroleerd, steeds meer wordt de mens gezegd wat hij wel en niet mag, steeds meer beperkingen en voor sommige bevolkingsgroepen steeds minder perspectief. Dat de zaak dan een keer goed los gaat barsten lijkt me zeker niet onmogelijk (ook hier in Nederland). Het probleem is groot en komt al helemaal aan de oppervlakte in financieel zware tijden
Ik hoorde hem ook de opmerking maken (vrij vertaald), " de politie houd je aan voor de meest onbenullige zaken, behandeld ons schofterig, dit is onze wraak "quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die jongen die met de spullen in zijn handen stond die hij net geroofd had zei dat hij het alleen maar voor het geld deed en om de politie te pesten. En de andere looters om hem heen stemden daar allemaal mee in. Hoe duidelijk wil je het hebben?
En als je het eens bent wat Bastard zegt dat verandering bij jezelf begint, waarom appelleer je daar dan ook niet aan bij bij deze jongens die dit voor de lol en 'omdat het kan' doen? Dat geldt dan toch júist voor hen?
En bij bijvoorbeeld programmering via rapmuziek waar de role-models hun broek tot de enkel laten zakken en voornamelijk rappen over bitches, hoes, guns, diamonds & money.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:22 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja... nou ik vind dat zo een beetje het kip en het ei verhaal worden.
Vertoon je crimineel gedrag word je er op aangesproken, ga je hoodies dragen en spijkerbroeken waar je bilnaad mee te zien is word de wereld er niet mooie voor je op word een baan vinden moeilijk.
Dan kun je wel de hele wereld de schuld geven "ze zien mij als crimineel" maar verandering begint bij jezelf.
Was die hulp van hetzelfde kaliber als de zogenaamde 'ontwikkelingshulp' die gestandardiseerd naar Zwitserse bankrekeningen van allerhande aangestelde dictators verdwijnt.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:14 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens.. waar komt het vandaan. En dan niet onder het tapijt schuiven, gewoon eerlijk en bloot vertellen waar het mis is gegaan.
Er is naar mijn weten, altijd hulp geweest, juist voor de kansarme mensen.. wat is dan toch de reden van het misgaan geweest. Ben ik ook benieuwd naar.
Arm blijft relatief gelukkig. Maar de sosial class kan in sommige gevallen helaas gewoon op postcode. En als jij straatschoffies ziet in Nederland weet je ook wel dat hun ouder(s) niet veel te makken hebben. Ookal hebben ze de nieuwste nikes...of whatever...dat is niet rijkdom.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 17:28 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Ik hoorde hem ook de opmerking maken (vrij vertaald), " de politie houd je aan voor de meest onbenullige zaken, behandeld ons schofterig, dit is onze wraak "
btw, hoe kun jij aan iemand zien of hij/zij arm is ?
Ja, brengt je terug bij geweld. De witte boorden doen het pasief. Maar de uiteindelijke schade is veel groter.quote:Ik vind het opmerkelijk om te zien hoe de witte boorden ons het laatste decennium ongestraft leegroven, maar als de lowclass aan het roven slaat zijn de rapen gaar en is iedereen vol verontwaardiging.
De verhoudingen zijn imo compleet zoek.
Hormonen in de hamburgers!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:14 schreef .SP. het volgende:
[..]
Da's knap, en dat kan dan specifiek op mannelijke adolecenten gericht worden? En als dat kan, hoe dan?
De beste die ik tot nu toe gelezen heb idd.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 18:40 schreef Bastard het volgende:
Zware rellen in Engeland #26
Hier inderdaad wel een goede post waar we het hier over hebben geloof ik.
Als de onlusten uiting waren van maatschappelijke onvrede dan zouden de plunderaars wel naar het kantoor van Goldman Sachs zijn getrokken. Dit is opportunistisch vandalisme, niets meer. De getroffen winkeliers hebben twintig jaar gesappeld om iets van hun leven te maken.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:02 schreef Fledderjon het volgende:
. Al dat ik aankaart is dat dit niet simpelweg af kan worden gedaan met een denigrerende opmerking en simpele struisvogel politiek. Wanneer een appelboom steeds meer 'rotte appels' lijkt voort te brengen, stel je toch ook niet dat die rotte appels maar gewoon zoals normale appels hadden moeten zijn? - nee dan vraag je je af 'waarom de appelboom steeds meer rotte appels lijkt te produceren.Maar goed; that's just my two cents
Ik denk dat jij niet goed wijs bent, met je verbasterde Hegelianisme. Of, vriendelijker: waarom zou een groep die ''drugs, alcohol en sex'' krijgt toegediend zich bekommeren om discriminatie?quote:Share thy thoughts, wat denken jullie?
Daarom vind ik het ook zo onuitstaanbaar.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:54 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Als de onlusten uiting waren van maatschappelijke onvrede dan zouden de plunderaars wel naar het kantoor van Goldman Sachs zijn getrokken. Dit is opportunistisch vandalisme, niets meer. De getroffen winkeliers hebben twintig jaar gesappeld om iets van hun leven te maken.
Je doet net of ze kunnen lezen.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:54 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Als de onlusten uiting waren van maatschappelijke onvrede dan zouden de plunderaars wel naar het kantoor van Goldman Sachs zijn getrokken. Dit is opportunistisch vandalisme, niets meer. De getroffen winkeliers hebben twintig jaar gesappeld om iets van hun leven te maken.
Tot nu toe leidt het er vooral toe dat de inwoners van de getroffen buurten knokploegen in het leven roepen.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:10 schreef Resistor het volgende:
Kwam ook in mij op:
Bepaalde mensen willen een politiestaat. Dat kunnen ze niet zomaar zeggen 'wij willen en politiestaat'.
Dus gaan ze er voor zorgen dat de gewone mensen zelf gaan vragen om een politiestaat door ongewenste elementen langzaam te laten groeien. Buurthuis sluiten, beschadigde dingen niet op laten knappen, geen werk...
De onvrede groeit langzaam, en dat is nu dus tot uitbarsting gekomen.
Er worden nu beelden van beveiligingscamera's gebruikt, en de mensen denken: 'hé, dat is handig, die willen we meer'. We willen weten wie die relschoppers zijn, waar ze vandaan komen, waar ze heen gaan, met wie ze samenwerken, hoe ze communiceren.
Laten we dat allemaal in de gaten houden...
Ik heb ooit eens een (Nederlandse) cartoon gezien van 2 mensen op een bankje, in de gaten gehouden door camera's en veel ME/politie op de achtergrond 'we hebben nu in ieder geval geen last meer van relschoppers'.
Als je het doet, doe het dan goed.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 02:27 schreef Medi het volgende:
Hebben jullie de tekst wel lopen lezen of? Kans bestaat namelijk dat de mensen die juist geweld gebruiken, undercover politie zijn. Zoals dit het geval bij de G20..
Nee, geloof ik niet. De meeste mensen hebben gelukkig een geweten en fatsoen. Anders zouden we wel met zijn allen op een apenheul kunnen gaan leven, als we alleen aan primitieve instincten gehoor gaan geven.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:13 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Je doet net of ze kunnen lezen.
Serieus echter, natuurlijk is het groepsgedrag. Maar de onvrede lijkt duidelijk een maatschappelijk oorspong te hebben.
Het is zeker meer dan slechts opportunistisch vandalisme... anders zou het overal wel iedere dag gebeuren, toch?
Ja, dat bevestigt mijn punt. Het is dus meer dan dat.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, geloof ik niet. De meeste mensen hebben gelukkig een geweten en fatsoen. Anders zouden we wel met zijn allen op een apenheul kunnen gaan leven, als we alleen aan primitieve instincten gehoor gaan geven.
Over wie heb je het nu toch de hele tijd?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daarom vind ik het ook zo onuitstaanbaar.
Begrijp het 'begrip' en zelfs in sommige gevallen 'sympathie' voor de raddraaiers niet. Hoe kun je dit nu ook maar enigszins goedpraten? Ordinaire roof, omdat het kan. De boel vernielen, omdat niemand hen een strobreed in de weg legt. Trots poseren met de gestolen waar, laten interviewen, filmen, en gewoon door kunnen gaan met brandstichten, vernielen en jatten. Hoe kán dat toch?
Mag de politie dan helemaal niets doen?
Ik begrijp er geen bal van, echt niet.
Laat één ding duidelijk zijn - dit is geen politiek protest - dit is juist een uiting van politieke desinteresse. Het is een duidelijk geval van narcisme om op deze manier te gaan rellen en plunderen. Maar juist daarom is het onmogelijk wat er nu gebeurt zomaar af te doen met een moreel oordeel - doe dat fijn in de kroeg of in NWS. Morele oordelen zijn prima en heel begrijpelijk, maar dit probleem gaat echt niet zomaar verdwijnen als je niet de vragen durft te stellen die ik eerder in dit topic heb gesteld.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:54 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Getroffen buurten die een tijdelijke oplossing hebben.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:13 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Tot nu toe leidt het er vooral toe dat de inwoners van de getroffen buurten knokploegen in het leven roepen.
Ik heb het over de geluiden die ik zo hier en daar hoor. En over die geluiden verbaas ik me.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:27 schreef Fledderjon het volgende:
[..]
Over wie heb je het nu toch de hele tijd?
Je stelt jezelf de vraag; Hoe kan dat toch? Maar als er dan een antwoord wordt gegeven dat je niet bevalt zeg je dat wij 'sympathie' tonen met deze insurrection.
Je leest selectief; nergens geef ik een uitgebreide beschrijving van de ellende van deze plunderaars of kom ik ook maar in de buurt van een positief moreel oordeel over deze groep. Al dat ik aankaart is dat dit niet simpelweg af kan worden gedaan met een denigrerende opmerking en simpele struisvogel politiek. Wanneer een appelboom steeds meer 'rotte appels' lijkt voort te brengen, stel je toch ook niet dat die rotte appels maar gewoon zoals normale appels hadden moeten zijn? - nee dan vraag je je af 'waarom de appelboom steeds meer rotte appels lijkt te produceren.Maar goed; that's just my two cents
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |