abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100545782
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 07:02 schreef dadgad het volgende:

[..]

Spanje lijdt denk ik meer onder de crisis dan Engeland.
Met die verschillen valt het op papier zo lijkt wel mee.

quote:
Spain is a somewhat more equal society than the UK, as measured by the distribution of income. Pay is more equal, with a more generous minimum wage but welfare less generous. That evens out so after benefits, in both Spain and the UK, about 20% are classified as in or near poverty.

http://www.guardian.co.uk(...)ystem-pensions-panic
Misschien is de groep die het meest mondig is de laatste paar jaren (denecia) het hardst "gepakt " en zien we nu de gevolgen.

quote:
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_100550599
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 07:13 schreef dadgad het volgende:

[..]

Erg mooie comment fledderjon. Ik kan me erg vinden in wat je schrijft. Ondanks mijn harde woorden naar dit tuig, gaf ik ook al aan dat het gedesillusioneerde jongeren zijn en dat het interessant is om te kijken waarom ze zich zo gedragen. Het is wel een lastig probleem denk ik.

Is dit denk je het mede-gevolg van 'cultureel kapitalisme'? Of heb je dat zojuist beschreven?

[..]

Goeie vraag.
Als ik de post van Fledderjon goed lees bespeur ik wel een onderliggende verwijzing naar het cultureel kapitalisme en zijn gevolgen. Zowel de situatie waaruit onvrede ontstaat, zoals pauperisme, als het streven naar een zekere vorm van welvaart, zijn het gevolg van de huidige sociaal-kapitalistische ideologie.

Een interessante vraag die we ons ook kunnen stellen is of de wereldwijde rellen en opstanden eigenlijk wel als 'iets slechts' te bestempelen zijn. Uiteraard is moord, mishandeling en vernieling niet goed te keuren, maar kan dit wel als een signaal dienen. Blijkbaar is er iets niet in orde, waardoor wanorde als deze ontstaat. Ook al mogen we in het geval van de Britse opstanden uitgaan van ordinair rellen, gezien het gebrek aan politiek activisme, brengen zij wel een schreeuw van onvrede tot uiting. Een roep om verandering van de situatie waarin zij leven.

Nu is het de taak aan politici, maar ook aan de overige bevolking om te luisteren. Er is een probleem dat leidt tot sociale onvrede, om zich vervolgens te uiten in grootschalige rellen en vernieling. Om herhaling te voorkomen, en niet krankzinnig dezelfde fout(en) te blijven herhalen, dient het probleem geïdentificeerd en opgelost te worden.

Hopelijk kan deze negatieve uitlating van sociale onvrede leiden tot verhoging van de sociale welstand. Het is dat, of in herhaling blijven vervallen gepaard met verhoogde onderdrukking.

Genees de wond, niet de pijn. (8>
pi_100551088
Laat 'ze' eerst de pijn van de slachtoffers van deze roofpartijen maar eens genezen.

Ik zie dit niet als een uiting van sociale onvrede, maar als een kans die gegrepen is om ordinair te roven en als een stel barbaren hele rijen huizen in de as te leggen.
En waarom? Omdat er een crimineel door noodweer van de politie doodgeschoten is.

Kunnen we er wel sociologie op los laten, maar come on, heel de wereld kan zien dat dit plunderen is en dat de politie er bij staat en er naar kijkt.
pi_100551847
Volgens mij ben je niet goed op de hoogte van de feiten Lavenderr:
http://www.nu.nl/buitenla(...)ham-zelf-schoot.html

Niks noodweer.

En het is juist belangrijk om dit in een sociologisch kader te plaatsen, in plaats van barbarisme beantwoorden met barbarisme. Want waarom plunderen ze?

Omdat men denkt beter te worden van (plunderen en vernielen van) spullen. Waar normaal gesproken men zich gedeisd houdt vanwege sociale en/of legale druk, kan een benarde situatie (want enorme werkeloosheid) en een enkele trigger (zoals een moord van een onschuldige door de autoriteiten) de omslag betekenen die leidt tot grootschalige rellen. Het is inmiddels uitgebreid tot meerdere steden en kan dus niet te wijten zijn aan een woedende reactie van de naasten van de dode.

Kijk, we kunnen natuurlijk wel knetterhard geweld gebruiken naar die jongeren (en ja, ik wil zeker wel dat deze situatie zo snel mogelijk bekoelt), maar dat lost niet het probleem op dat deze situatie heeft doen ontstaan. We kunnen in dit topic natuurlijk ook vervallen in verbaal geweld over deze situatie, maar ook daar wordt niemand beter van op de langere termijn. Bovendien doe je dan precies hetzelfde als de relschoppers, namelijk je eigen frustraties botvieren. Zoals te zien in dit topic in NWS:
Zware rellen in Engeland #21

Zeg nou zelf, wat schiet wie dan ook daar nou mee op?

[ Bericht 12% gewijzigd door Gray op 10-08-2011 14:58:37 ]
pi_100552198
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 14:27 schreef Lavenderr het volgende:
Laat 'ze' eerst de pijn van de slachtoffers van deze roofpartijen maar eens genezen.

Ik zie dit niet als een uiting van sociale onvrede, maar als een kans die gegrepen is om ordinair te roven en als een stel barbaren hele rijen huizen in de as te leggen.
En waarom? Omdat er een crimineel door noodweer van de politie doodgeschoten is.

Kunnen we er wel sociologie op los laten, maar come on, heel de wereld kan zien dat dit plunderen is en dat de politie er bij staat en er naar kijkt.
Ben je misschien niet te snel en 'emotioneel' van oordeel?

Natuurlijk is dit plunderen. En ik ben het met je eens dat het onacceptabel is. Het is tuig.

Maar het feit dat zulke (re)acties plaatsvinden zegt een heleboel in mijn optiek. Over de geestestoestand van deze jongeren, de algehele tijdsgeest en ook het landelijk bestuur. Ik geloof niet dat dingen uit het niks komen. Het is aannemelijker dat de spanningen al veel langer hoog staan.

Waarom zijn deze jongeren zo gefrustreerd? Hebben ze dan geen beter tijdverdrijf? Hebben ze geen kansen op een betere toekomst?

En als je fledderjon's comment erbij neemt, is dit niet eigenlijk waar we al lang op af steven? Is er misschien niet iets fundamenteels mis met onze gehele staat van denken en samenleven? (fledderjon, tik me maar op de vingers als ik je uit context trek)

Persoonlijk loop ik al mijn hele leven met dat gevoel rond, maar goed dat ben ik dan weer.

Hoe dan ook, ik gooi maar wat vragen op je af. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door dadgad op 10-08-2011 15:03:10 ]
pi_100552390
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 14:54 schreef dadgad het volgende:

[..]

Natuurlijk is dit plunderen. En ik ben het met je eens dat het onaceptabel is. Het is tuig.

Maar het feit dat zulke (re)acties plaatsvinden zegt een heleboel in mijn optiek. Over de geestestoestand van deze jongeren, de algehele tijdsgeest en ook het landelijk bestuur. Ik geloof niet dat dingen uit het niks komen. Het is aannemelijker dat de spanningen al veel langer hoog staan.

Waarom zijn deze jongeren zo gefrustreerd? Hebben ze dan geen beter tijdverdrijf? Hebben ze geen kansen op een betere toekomst?

En als je fledderjon's comment erbij neemt, is dit niet eigenlijk waar we al lang op af steven? Is er misschien niet iets fundamenteels mis met onze gehele staat van denken en samenleven? (fledderjon, tik me maar op de vingers als ik je uit context trek)

Persoonlijk loop ik al mijn hele leven met dat gevoel rond, maar goed dat ben ik dan weer.

Ik denk ook zo. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gray op 10-08-2011 15:17:27 ]
  woensdag 10 augustus 2011 @ 15:17:12 #57
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100553068
Niet dat ik er eenzelfde topic van wil maken als in NWS.
Maar kom op hoor, er zal heus van alles (net als hier) geprobeerd zijn voor die jongeren, theedrinken tot je er scheel van ziet, buurthuizen, projecten, vechtsportlessen van de staat of wat al niet meer maar als iemand niet wil dan wil hij niet.
Het is makkelijker om te stelen dan te gaan werken, het is makkelijker om er bij te lopen als een crimineel dan je te kleden als iemand die wel succes heeft. Als dat je keuze is, dan woon je in zo'n wijk en heb je er vrede mee.
Frapante is wel klagen dat ze het niet breed hebben, maar dan wel nieuwe sportschoenen kunnen dragen bijvoorbeeld.

Nee, dat slag volk, wit, zwart, paars, maakt me niet uit welke kleur wil een relletje. Wil graag wat te doen hebben in de zomervakantie en hebben absoluut geen boodschap aan de persoon die wel zn brood eerlijk verdiend, zoals de winkelier dat doet. Of iemand die wel spaart en van zn spaarcenten een auto heeft gekocht, die zetten ze net zo makkelijk gewoon voor de lol in de hens.

Het zal wringen hoor, natuurlijk zitten er goeie gasten bij die een betere kans hadden willen hebben maar dit volk zit graag op de bank als een underdog. Geen medelijden mee hebben.
The truth was in here.
pi_100553255
Heeft iemand wel eens de film Fish Tank gezien? Het schijnt een goede weergave te zijn van de cultuur van de wijken als die waar deze rellen startten. Het zien van die omgeving en sfeer draagt voor mij bij aan mijn beeldvorming van de situatie omtrent de rellen.
pi_100553364
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:21 schreef Gray het volgende:
Heeft iemand wel eens de film Fish Tank gezien? Het schijnt een goede weergave te zijn van de cultuur van de wijken als die waar deze rellen startten. Het zien van die omgeving en sfeer draagt voor mij bij aan mijn beeldvorming van de situatie omtrent de rellen.
Zeker die heb ik gezien. Die heeft aardig wat indruk op gemaakt. Ik denk ook dat die film een goed referentie-kader is. Doet erg denken aan de Bijlmer sfeer in A'dam vindt je niet?

Het is echt een soort hopeloze sfeer die deze film je als kijker laat zien. Gebroken disfunctionele gezinnen, kansarme jongeren, geweld, conflict, weinig uitzicht etc.
pi_100553652
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 14:45 schreef Gray het volgende:
Volgens mij ben je niet goed op de hoogte van de feiten Lavenderr:
http://www.nu.nl/buitenla(...)ham-zelf-schoot.html

Niks noodweer.

En het is juist belangrijk om dit in een sociologisch kader te plaatsen, in plaats van barbarisme beantwoorden met barbarisme. Want waarom plunderen ze?

Omdat men denkt beter te worden van (plunderen en vernielen van) spullen. Waar normaal gesproken men zich gedeisd houdt vanwege sociale en/of legale druk, kan een benarde situatie (want enorme werkeloosheid) en een enkele trigger (zoals een moord van een onschuldige door de autoriteiten) de omslag betekenen die leidt tot grootschalige rellen. Het is inmiddels uitgebreid tot meerdere steden en kan dus niet te wijten zijn aan een woedende reactie van de naasten van de dode.

Kijk, we kunnen natuurlijk wel knetterhard geweld gebruiken naar die jongeren (en ja, ik wil zeker wel dat deze situatie zo snel mogelijk bekoelt), maar dat lost niet het probleem op dat deze situatie heeft doen ontstaan. We kunnen in dit topic natuurlijk ook vervallen in verbaal geweld over deze situatie, maar ook daar wordt niemand beter van op de langere termijn. Bovendien doe je dan precies hetzelfde als de relschoppers, namelijk je eigen frustraties botvieren. Zoals te zien in dit topic in NWS:
Zware rellen in Engeland #21

Zeg nou zelf, wat schiet wie dan ook daar nou mee op?
Dat ik een andere mening heb dan jij zegt natuurlijk niet dat ik niet op de hoogte ben.

Moord op een onschuldige? Nu heb jij niet goed gelezen denk ik.
Hij had een pistool en bedreigde de politie, noodweer dus.
En dan nog, legitimeert dit incident dit tuig om dan maar de boel in de hens te steken en mensen te beroven? Een bus met passagiers in de fik steken, mensen doodrijden, eenvoudige middenstanders failliet maken, alles pakken wat ze maar pakken kunnen, zonder gene. Dan is er toch iets niet goed in die hersenpannen.

Hoe kun je zoiets nog proberen te nuanceren ?
pi_100553749
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 14:54 schreef dadgad het volgende:

[..]

Natuurlijk is dit plunderen. En ik ben het met je eens dat het onacceptabel is. Het is tuig.

Nou, als je van deze beelden niet emotioneel wordt...
dus ja, dat zal zeker meespelen. Word er misselijk en boos van.

En het eeuwige goedpraten, zelfs dít nog proberen goed te praten vind ik hemeltergend.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 15:32:35 #62
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100553777
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:23 schreef dadgad het volgende:

[..]

Zeker die heb ik gezien. Die heeft aardig wat indruk op gemaakt. Ik denk ook dat die film een goed referentie-kader is. Doet erg denken aan de Bijlmer sfeer in A'dam vindt je niet?

Het is echt een soort hopeloze sfeer die deze film je als kijker laat zien. Gebroken disfunctionele gezinnen, kansarme jongeren, geweld, conflict, weinig uitzicht etc.
Maar dat is nog geen vrijbrief om te gaan rellen... in het hele land! Zijn het allemaal kansarme jongeren? Hee ik was ook kansarm, had ook bij de pakken neer kunnen zitten en kunnen kiezen voor de makkelijke weg.
Keuzes maken, juiste vrienden kiezen. Ook al is het moeilijk, je kan ook je best doen.
The truth was in here.
pi_100553786
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:21 schreef Gray het volgende:
Ach, een film hoeven we niet meer te zien, we kunnen het live aanschouwen.
pi_100554084
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat ik een andere mening heb dan jij zegt natuurlijk niet dat ik niet op de hoogte ben.

Moord op een onschuldige? Nu heb jij niet goed gelezen denk ik.
Hij had een pistool en bedreigde de politie, noodweer dus.
En dan nog, legitimeert dit incident dit tuig om dan maar de boel in de hens te steken en mensen te beroven? Een bus met passagiers in de fik steken, mensen doodrijden, eenvoudige middenstanders failliet maken, alles pakken wat ze maar pakken kunnen, zonder gene. Dan is er toch iets niet goed in die hersenpannen.

Kijk nou even naar die link. Uit onderzoek blijkt dat er geen bewijs was dat hij zelf schoot. Dat maakt hem onschuldig, want geen schoten om tegen te verdedigen.

En nee, dat tuig moet zo snel mogelijk worden gestopt voor ze meer schade doen. Wat nog belangrijker is is wat daarna gebeurt. Gewoon alles repareren, meer politie neerzetten en wachten tot de plaatselijke bevolking weer de woede en de aantallen heeft de politie te overmeesteren? Waterkanonnen op elke hoek van de straat zetten?

Of zien waar de frustraties vandaan komen en dat proberen op te lossen?
pi_100554124
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ach, een film hoeven we niet meer te zien, we kunnen het live aanschouwen.
Die film gaat niet over rellen, maar over sociale onvrede onder verschillende generaties in Engeland. ;)
pi_100554272
quote:

[..]

En het eeuwige goedpraten, zelfs dít nog proberen goed te praten vind ik hemeltergend.
Ach, ik kan er wel gevoelens bij beleven. Maar dat ebt op den duur weg en maakt plaats voor een nieuwschierigheid naar oorzaken, achterliggende factoren en sociale vraagstukken.
pi_100554580
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:42 schreef dadgad het volgende:

[..]

Ach, ik kan er wel gevoelens bij beleven. Maar dat ebt op den duur weg en maakt plaats voor een nieuwschierigheid naar oorzaken, achterliggende factoren en sociale vraagstukken.
Voor mij net zo. Treurigheid en sympathie voor de slachtoffers (zowel families, de middenstand, de wijkbewoners, maar ook de agenten en zelfs de relschoppers) veranderden voor mij in probleemoplossend-gericht denken en analyseren. Ik wil dit soort situaties geheel voorkomen in de toekomst, als het even kan.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:11 #68
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100554645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:39 schreef Gray het volgende:

Of zien waar de frustraties vandaan komen en dat proberen op te lossen?
Ik ben ook gefrustreerd omdat mijn buurman een nieuwe auto heeft gekocht en in dure kleding loopt. Dat hij dus kennelijk makkelijk aan een goed betaalde baan is gekomen en ik niet..
Plus, de politie moet altijd mij hebben.. als ik op straat loop moet ik mij legitimeren, als ik naar de disco ga mag ik er niet in omdat ik op sportschoenen loop... dat maakt mij alsmaar bozer en bozer.
Zou dat een legitieme rede moeten wezen om bij de lokale middenstand de boel in de hens te steken?
The truth was in here.
pi_100555013
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:51 schreef Bastard het volgende:

[..]

Zou dat een legitieme rede moeten wezen om bij de lokale middenstand de boel in de hens te steken?
Het is niet legitiem. Maar bij fors optreden wordt de geweldspiraal groter.
Ook dat iets begrijpelijk is wil niet zeggen dat het daarmee gerechtvaardigd is.
pi_100555064
quote:

[..]

Ik ben ook gefrustreerd omdat mijn buurman een nieuwe auto heeft gekocht en in dure kleding loopt. Dat hij dus kennelijk makkelijk aan een goed betaalde baan is gekomen en ik niet..
Plus, de politie moet altijd mij hebben.. als ik op straat loop moet ik mij legitimeren, als ik naar de disco ga mag ik er niet in omdat ik op sportschoenen loop... dat maakt mij alsmaar bozer en bozer.
ja ja, we (thans ik, en gray volgens mij ook) proberen juist dit soort 'ik zou ook zo kunnen doen - want - maar doe het toch niet' denken te vermijden. Leid het ergens toe?

Ik heb al meerdere malen aangeven hen tuig te vinden. Dus goedpraten zit er bij mij niet in. Ik ben alleen uitermate geinteresseerd in de beweegredenen van deze jongeren. En die liggen in mijn optiek dieper dan enkel opportunistisch dieven gedrag.

[ Bericht 1% gewijzigd door dadgad op 10-08-2011 16:06:45 ]
pi_100555069
quote:

[..]

Volgens deze jongens wel, ze zijn jaloers en ontevreden en maakten gebruik van het incident met een bewoner uit hun wijk die doodgeschoten is om plunderend door Londen te trekken. Opportunisten dus.
Lafaards ook.
Stom ook, je eigen wijk vernielen, waar zit hun verstand?
En het gekke is, ze zien er goed doorvoed uit, goed gekleed, dure spullen aan, dus laten we het beestje bij de naam noemen: ze hadden zin in rellen. En daarbij is ze tot nu toe geen strobreed in de weg gelegd.
Want de Britten hebben dezelfde manier van pappen en nathouden en knuffelen als hier in Nederland. Nou, je ziet wat het oplevert. Echt hoor, het werkt! ^O^

Enablers. Dat woord zocht ik.

Edit: tijdens een interview met één van de looters zei de jongen: "we zijn niet boos, het gaat ons gewoon om geld".
pi_100555224
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Volgens deze jongens wel, ze zijn jaloers en ontevreden en maakten gebruik van het incident met een bewoner uit hun wijk die doodgeschoten is om plunderend door Londen te trekken. Opportunisten dus.
Lafaards ook.
Stom ook, je eigen wijk vernielen, waar zit hun verstand?
En het gekke is, ze zien er goed doorvoed uit, goed gekleed, dure spullen aan, dus laten we het beestje bij de naam noemen: ze hadden zin in rellen. En daarbij is ze tot nu toe geen strobreed in de weg gelegd.
Want de Britten hebben dezelfde manier van pappen en nathouden en knuffelen als hier in Nederland. Nou, je ziet wat het oplevert. Echt hoor, het werkt! ^O^

Enablers. Dat woord zocht ik.
Het heeft met verstand niets te maken idd.
In Den Bosch hadden we dit een decenia terug ook. Maar daar heb je amper 100000 inwoners.
In Londen kun je de halve bevolking van Nederland kwijt.
Er is daar in de UK iets goed aan het mis gaan en deze rellen zijn daar een symptoom van... niet de oorzaak.
pi_100555330
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:30 schreef Lavenderr het volgende:
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:32 schreef Bastard het volgende:

[..]

Maar dat is nog geen vrijbrief om te gaan rellen... in het hele land! Zijn het allemaal kansarme jongeren? Hee ik was ook kansarm, had ook bij de pakken neer kunnen zitten en kunnen kiezen voor de makkelijke weg.
Keuzes maken, juiste vrienden kiezen. Ook al is het moeilijk, je kan ook je best doen.
quote:
een legitieme rede moeten wezen om bij de lokale middenstand de boel in de hens te steken?
Waar in dit topic, en door Wie worden deze rellen goedgepraat?

Wanneer je stelt dat deze rellen geen 'sociale' oorzaak hebben - en dus uit gaat van baldadigheid - dan accepteer je feitelijk dat dit overal en ten alle tijden zou kunnen plaatsvinden.

Daar ben ik het simpelweg niet mee eens - het is een hele specifieke uiting van een zgn. 'verloren generatie'.

Noch Dadgad, noch Gray, noch ikzelf zijn de gewelddadigheden aan het nuanceren. Wat we proberen is deze binnen de juist context te plaatsen - noem het de voorwaarden die nodig waren, zonder welke deze rellen misschien niet hadden plaatsgevonden.
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:06:19 #74
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100555334
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef dadgad het volgende:

[..]

ja ja, we (thans ik, en gray volgens mij ook) proberen juist dit soort 'ik zou ook zo kunnen doen - want - maar doe het toch niet' denken te vermijden. Leid het ergens toe?

Tja.. het spijt me zeer, ik heb mijn best moeten doen om deze positie in de maatschappij te verkrijgen, ik vind dan ook dat de ander net zo goed zijn best zal doen.
Voor een uitbarsting naar geweld en plunderingen kan ik geen begrip opbrengen.

Ik heb begrepen dat een groepje een week eerder een stille protestmars hield om te laten weten dat ze het niet pikten. Daar zal vast een factor zoveel minder mensen aan meegedaan hebben dan dat nu bezig is met stelen.
Er is onvrede, dat begrijp ik, er is ook tal van hulp in die wijken.
The truth was in here.
pi_100555389
Hier een uitstekende analyse van iemand die er tussenin zit:

woensdag 10 augustus 2011 @ 16:07:38 #76
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100555391
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:06 schreef Fledderjon het volgende:

Wanneer je stelt dat deze rellen geen 'sociale' oorzaak hebben - en dus uit gaat van baldadigheid - dan accepteer je feitelijk dat dit overal en ten alle tijden zou kunnen plaatsvinden.

Daar ben ik het simpelweg niet mee eens - het is een hele specifieke uiting van een zgn. 'verloren generatie'.

Noch Dadgad, noch Gray, noch ikzelf zijn de gewelddadigheden aan het nuanceren. Wat we proberen is deze binnen de juist context te plaatsen - noem het de voorwaarden die nodig waren, zonder welke deze rellen misschien niet hadden plaatsgevonden.
Ok. Er waren geen voorwaarden anders dan dat je gewetensloze mensen nodig hebt.
The truth was in here.
pi_100555507
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:06 schreef Fledderjon het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Prima, goed recht van jullie drietjes om het in die context te plaatsen.
Ik zie het zelf in een andere context. Opportunistische rovers, die eerlijk toegeven dat ze het puur doen voor het geld en om de politie te jennen. Dan kun je wel uit alle macht proberen er andere redenen voor te zoeken , maar dit kwam right from the horses mouth, om het zo maar eens te zeggen.
pi_100555545
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef dadgad het volgende:

[..]

Ik heb al meerdere malen aangeven hen tuig te vinden. Dus goedpraten zit er bij mij niet in. Ik ben alleen uitermate geinteresseerd in de beweegredenen van deze jongeren. En die liggen in mijn optiek dieper dan enkel opportunistisch dieven gedrag.

Dan nog: dat opportunistisch dievengedrag moet ergens zijn ontstaan. Tot nog toe heb ik niets gelezen over het opportunistisch-dievengedrag-gen.

Het is een probleem dat is ontstaan in de betreffende samenleving. Welk probleem is het? Is het op te lossen? Zo ja, wat kunnen we eraan doen?
pi_100555606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Dan nog: dat opportunistisch dievengedrag moet ergens zijn ontstaan. Tot nog toe heb ik niets gelezen over het opportunistisch-dievengedrag-gen.

Het is een probleem dat is ontstaan in de betreffende samenleving. Welk probleem is het? Is het op te lossen? Zo ja, wat kunnen we eraan doen?
Eerst nu maar eens effectief optreden. Dat lijkt me op dit moment het belangrijkste.
Napraten en alles beredeneren en uitpluizen komt straks.
pi_100555616
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Prima, goed recht van jullie drietjes om het in die context te plaatsen.
Ik zie het zelf in een andere context. Opportunistische rovers, die eerlijk toegeven dat ze het puur doen voor het geld en om de politie te jennen. Dan kun je wel uit alle macht proberen er andere redenen voor te zoeken , maar dit kwam right from the horses mouth, om het zo maar eens te zeggen.
Prima. Maar waarom?

Niemand die wakker wordt en denkt: Goh, wat heb ik zin om vandaag eens even lekker te roven voor geld en politie te jennen.
pi_100555671
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Eerst nu maar eens effectief optreden. Dat lijkt me op dit moment het belangrijkste.
Napraten en alles beredeneren en uitpluizen komt straks.
Dat stelde ik eerder al. ;)

Maarre, wij kunnen vanaf hier net zo goed alvast beredeneren, ipv gal spuwen. Misschien is het juist goed om dit alvast te doen, zodat we doordacht kunnen reageren mocht zoiets hier plaatsvinden.
pi_100555687
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:12 schreef Gray het volgende:

[..]

Prima. Maar waarom?

Niemand die wakker wordt en denkt: Goh, wat heb ik zin om vandaag eens even lekker te roven voor geld en politie te jennen.
Jawel, ze vertélden het zelfs op camera, dat ze dit als een uitgelezen kans zagen. Want 'we zijn niet boos'.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:14:52 #83
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100555705
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.. waar komt het vandaan. En dan niet onder het tapijt schuiven, gewoon eerlijk en bloot vertellen waar het mis is gegaan.
Er is naar mijn weten, altijd hulp geweest, juist voor de kansarme mensen.. wat is dan toch de reden van het misgaan geweest. Ben ik ook benieuwd naar.
The truth was in here.
pi_100555849
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:14 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.. waar komt het vandaan. En dan niet onder het tapijt schuiven, gewoon eerlijk en bloot vertellen waar het mis is gegaan.
Er is naar mijn weten, altijd hulp geweest, juist voor de kansarme mensen.. wat is dan toch de reden van het misgaan geweest. Ben ik ook benieuwd naar.
Ik denk dat we daarvoor de verschillende vormen van denken en van samenleven onder de loep moeten nemen. Er zijn zoveel aspecten en factoren die ieder op hun eigen wijze bijdragen aan het groter geheel.

Ik weet het niet hoor, ik doe maar een suggestie.

Een allesomvattend antwoord zullen we denk niet 1 2 3 vinden, maar daar is het mij ook niet direct om te doen.
pi_100555885
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:07 schreef Gray het volgende:

Zeer leerzaam, bedankt voor deze tube.
Strekking imo:
Als je ze als criminelen behandeld dan gaan ze zich ook zo gedragen, deze rellen komen voor de insiders helemaal niet als verrassing.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:22:49 #86
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100556043
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:19 schreef Resonancer het volgende:

Als je ze als criminelen behandeld dan gaan ze zich ook zo gedragen, deze rellen komen voor de insiders helemaal niet als verrassing.
Ja... nou ik vind dat zo een beetje het kip en het ei verhaal worden.
Vertoon je crimineel gedrag word je er op aangesproken, ga je hoodies dragen en spijkerbroeken waar je bilnaad mee te zien is word de wereld er niet mooie voor je op word een baan vinden moeilijk.
Dan kun je wel de hele wereld de schuld geven "ze zien mij als crimineel" maar verandering begint bij jezelf.
The truth was in here.
pi_100556134
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:19 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Zeer leerzaam, bedankt voor deze tube.
Strekking imo:
quote:

Nu graag een uitstekende analyse van een beroofde winkelier.
pi_100556231
quote:

Zeg, wat een vreselijke nieuws lezeres was dat. Dat is pas opportunisme. Fijn dat die man eventjes voor zichzelf opkwam aan het einde.
pi_100556317
http://www.vandaag.be/bui(...)t-ontslag-nemen.html

Engeland is een dictatoriale staat.

De VN moet ingrijpen tegen dit buitensporige politie-geweld.
pi_100556319
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:22 schreef Bastard het volgende:

[..]

Vertoon je crimineel gedrag word je er op aangesproken, ga je hoodies dragen en spijkerbroeken waar je bilnaad mee te zien is word de wereld er niet mooie voor je op word een baan vinden moeilijk.
Dan kun je wel de hele wereld de schuld geven "ze zien mij als crimineel" maar verandering begint bij jezelf.
Dat soort culturen onstaat juist door alle arme en zieke in bepaalde wijken te proppen. Als je geen goede voorbeelden om je heen ziet is het uitzonderlijk als je toch de "goede" richting op gaat.
pi_100556408
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:28 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Dat soort culturen onstaat juist door alle arme en zieke in bepaalde wijken te proppen. Als je geen goede voorbeelden om je heen ziet is het uitzonderlijk alsje toch de "goede" richting op gaat.
Waarom zijn al die lui hier eigenlijk naartoe gesleept?

Om de vieze klusjes te doen zodat die dikke theedrinkende aristocraten in hun hangmat konden blijven liggen?

En nu het dan mis gaat met hun beleid gaat de bevoling met elkaar op de vuist.

In plaats van dat de 'leiders' eens ter verantwoording worden geroepen.

Komt ze vast niet slecht uit...
pi_100556434
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:28 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Dat soort culturen onstaat juist door alle arme en zieke in bepaalde wijken te proppen. Als je geen goede voorbeelden om je heen ziet is het uitzonderlijk als je toch de "goede" richting op gaat.
Deze kids zien er anders niet arm en ziek uit, integendeel.
Je zou toch denken dat ze blij zouden zijn om in het Westen te wonen, waar ze alle kansen krijgen om te leren en te werken.
pi_100556512
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jawel, ze vertélden het zelfs op camera, dat ze dit als een uitgelezen kans zagen. Want 'we zijn niet boos'.
Ik gebruik ook nooit alle interviews en teksten die ik opdoe voor nieuwsartikelen. Gezien de nieuwslezeres in het filmpje dat ik postte kan je duidelijk een bias zien in de verslaggeving.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:22 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens.
pi_100556615
Dit is ook wel weer een mooie:

Iran: Britse toestanden barbaars

Lekker vingertje terug wijzen. :P
pi_100556682
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:32 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik gebruik ook nooit alle interviews en teksten die ik opdoe voor nieuwsartikelen. Gezien de nieuwslezeres in het filmpje dat ik postte kan je duidelijk een bias zien in de verslaggeving.

[..]

Ben het helemaal met je eens.
Die jongen die met de spullen in zijn handen stond die hij net geroofd had zei dat hij het alleen maar voor het geld deed en om de politie te pesten. En de andere looters om hem heen stemden daar allemaal mee in. Hoe duidelijk wil je het hebben?

En als je het eens bent wat Bastard zegt dat verandering bij jezelf begint, waarom appelleer je daar dan ook niet aan bij bij deze jongens die dit voor de lol en 'omdat het kan' doen? Dat geldt dan toch júist voor hen?
pi_100556685
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Deze kids zien er anders niet arm en ziek uit, integendeel.
Je zou toch denken dat ze blij zouden zijn om in het Westen te wonen, waar ze alle kansen krijgen om te leren en te werken.
Onze arme en zieke zien er ook niet zo uit... Veel armen jongeren doen juist alles om niet arm te lijken.
Loop eens een ziekenhuis of een inrichting binnen? Ga jij maar zeggen wie er ziek is.

En dat blij in het westen? Weet je wel wat voor wereldstad Londen is?
De meeste zijn echt niet net komen aan roeien ofzo.
pi_100556881
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:36 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Onze arme en zieke zien er ook niet zo uit... Veel armen jongeren doen juist alles om niet arm te lijken.
Loop eens een ziekenhuis of een inrichting binnen? Ga jij maar zeggen wie er ziek is.

En dat blij in het westen? Weet je wel wat voor wereldstad Londen is?
De meeste zijn echt niet net komen aan roeien ofzo.
Nou, dat doe ik hoor :)
pi_100556978
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou, dat doe ik hoor :)
Ben je een dokter? :P
pi_100557573
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:43 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Ben je een dokter? :P
On topic jij :P

En :N
pi_100557582
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Die jongen die met de spullen in zijn handen stond die hij net geroofd had zei dat hij het alleen maar voor het geld deed en om de politie te pesten. En de andere looters om hem heen stemden daar allemaal mee in. Hoe duidelijk wil je het hebben?

En als je het eens bent wat Bastard zegt dat verandering bij jezelf begint, waarom appelleer je daar dan ook niet aan bij bij deze jongens die dit voor de lol en 'omdat het kan' doen? Dat geldt dan toch júist voor hen?
Ik zie het als onderdeel van het probleem, namelijk de normen en waarden die deze jongeren hebben meegekregen. Iets in hen zegt dat het leuk/fijn/gunstig is wanneer ze dit doen. Dit mag wat mij betreft direct veranderd worden; zoals ik eerder al aangaf keur ik deze vorm van rellen in zijn geheel af.

Punt is dat deze jongeren waarschijnlijk niet beter weten, aangezien er veel 10-16 jarigen tussen zitten. Hopelijk komen ze ooit tot het besef dat ze fout deden tijdens deze rellen en kunnen ze zichzelf verbeteren. Mijn punt is echter dat het ridicuul is dat er zoveel mensen zijn die denken als zij. Er zijn blijkbaar veel invloeden in de omgeving van mensen die leiden tot dit gedrag. Gezien hoe grootschalige veranderingen in de huidige maatschappij top-down plaatsvinden, hadden de 'leiders' dit kunnen voorkomen.
Het is niet de eerste keer dat rellen als deze plaatsvinden. Genoeg lessen dus, echter weinig van opgestoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')