abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100434368
Situatie: Tussenwoning in het centrum van Utrecht. In 2003 gekocht voor 177.500 E. Bewoners hebben sindsdien binnen veel geklust (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, elektra vernieuwd etc) maar buiten is er wel wat te doen (nog steeds enkel glas bv.). De vraagprijs is op dit moment 299.000..

Het is wel helemaal naar onze smaak gedaan en dat is nu ook een beetje het probleem. Beetje te verliefd geworden om nog enigszins objectief te kijken. Het is een zeer sfeervol huis met een super ligging en buitenruimte.

Koopindexcijfer gaf aan dat het huis nu 217.000 waard zou zijn. Dat is natuurlijk exclusief de verbouwing. Ook ligt het in een wijk die sindsdien nog wat populairder/beter is geworden. Vergelijkbare huizen zijn in de jaren voor de crisis voor bedragen tussen de 250 en 280 k verkocht.

We willen (na een tweede bezichtiging en keuring) waarschijnlijk een bod uit gaan brengen maar zijn niet erg ervaren hierin - hebben jullie tips of aan welk eerste openingsbod zouden jullie denken? Moeilijk misschien omdat jullie het huis niet kennen maar goed :)
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:43:36 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_100434431
Beginnen op 200k. 299k is een grote grap. De huizenmarkt is tegenwoordig een kopersmarkt, wat inhoudt dat de koper de prijs grotendeels bepaalt. Wel kut dat je 'verliefd' bent geworden op het huis. Dat maakt de keuze niet gemakkelijker op.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_100434715
200k is een mooi begin, alles meer dan 217.000 is puur een emotionele beslissing.
pi_100435058
Grote kans dat ze op 200k niet eens reageren. En dat zou ik ook niet doen. Zou ik ook een grote grap vinden als verkoper. 299k is misschien erg veel, hoewel dat uiteraard ook wel van de verbouwing afhangt.

Je kunt ervan uitgaan dat je gemiddeld 10% van de vraagprijs af krijgt. In dat geval zit je op 270k. Dan zit je met 200k op 67% i.p.v. 90%. Op een bod onder de 75% zou ik niet eens reageren als verkoper. Voor jou een ander. Of tien anderen.

Eventueel kun je het nog bouwkundig laten keuren en op basis daarvan wat lager bieden.
Verder kun je nog eens aan de verkopers vragen waarom het huis 123k in waarde gestegen is in 8 jaar.

Staat het al lang te koop? Zijn er veel gegadigden? Als het al lang te koop staat en er niet veel gegadigden zijn, kun je ook nog lager bieden.

Maar hou wel in je achterhoofd dat een verkoper je met een bod van 200k faliekant uitlacht.
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:58:53 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_100435263
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:55 schreef Pinklady89 het volgende:
Grote kans dat ze op 200k niet eens reageren. En dat zou ik ook niet doen. Zou ik ook een grote grap vinden als verkoper. 299k is misschien erg veel, hoewel dat uiteraard ook wel van de verbouwing afhangt.

Je kunt ervan uitgaan dat je gemiddeld 10% van de vraagprijs af krijgt. In dat geval zit je op 270k. Dan zit je met 200k op 67% i.p.v. 90%. Op een bod onder de 75% zou ik niet eens reageren als verkoper. Voor jou een ander. Of tien anderen.

Eventueel kun je het nog bouwkundig laten keuren en op basis daarvan wat lager bieden.
Verder kun je nog eens aan de verkopers vragen waarom het huis 123k in waarde gestegen is in 8 jaar.

Staat het al lang te koop? Zijn er veel gegadigden? Als het al lang te koop staat en er niet veel gegadigden zijn, kun je ook nog lager bieden.

Maar hou wel in je achterhoofd dat een verkoper je met een bod van 200k faliekant uitlacht.
Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123k :')!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_100435325
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:58 schreef Falco het volgende:

[..]

Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123k :')!
Dat dus.
pi_100435590
Bedankt voor jullie reacties. Wij denken ook niet ver te komen met 200.000. Inderdaad wel goed om aan de makelaar te vragen waarom het zoveel is gestegen in acht jaar. Nieuwe keuken en badkamer is wat simpel, de hele binnenkant van de woning is net gerenoveerd incl alle electra, muren strak etc. Vergelijkbare woningen in deze buurt hebben vaak nog leidingen, electr bijvoorbeeld in het zicht en dat is hier niet meer zo.

Volgens de makelaar (maar wat zou jij zeggen;)) waren er veel geinteresseerden en ook al een bod geweest. Huis staat nu 6 weken te koop.

Bij een aankoopkeuring, krijg je dan ook een oordeel over de waarde van het huis, of is dat echt een taxatie en moet je dat weer apart aanvragen?
pi_100435632
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:58 schreef Falco het volgende:

[..]

Je hoort mij niet zeggen dat dat niet het geval is, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet of er meer verbouwd is dan keuken en badkamer. Ik begrijp wel dat dat geen 123k is. Maar als je 299k (of wss iets in de richting van 270k) wilt vangen, zou ik toch hard lachen om een bod van 200k.
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:07:17 #9
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_100435794
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:04 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Je hoort mij niet zeggen dat dat niet het geval is, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet of er meer verbouwd is dan keuken en badkamer. Ik begrijp wel dat dat geen 123k is. Maar als je 299k (of wss iets in de richting van 270k) wilt vangen, zou ik toch hard lachen om een bod van 200k.
Over drie jaar gaat het de normaalste zaak worden dat dit toestanden plaats vinden en mag een verkoper van een soortgelijke woning blij zijn dat er 200k geboden wordt. De huizenbubble moet nog steeds kapotgeprikt worden :Y.
pi_100435820
Keuken en badkamer verbouwen houdt hier ook in badkamer van begane grond naar boven en keuken uitgebouwd richting de oude badkamer. Dat is hier ook al een flinke waardevermeerdering.
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:08:32 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100435872
Er is een groep mensen die zich niks aantrekt van de totaal veranderde situatie op de huizenmarkt en hun huis gewoon te koop zet voor de topprijs tijdens de bubble of nog een paar duizend euro meer. Die mensen hebben als lijfspreuk: "Ach, je hebt maar één koper nodig!"

Die ene koper, welnu, dat ben jij!
The End Times are wild
pi_100435949
Gezien de vraagprijs lijkt 200k me inderdaad te weinig, dat zullen ze als een belediging opvatten. Of staat het huis al heel lang te koop? Bedenk op welk bedrag je uit wilt komen en anticipeer daarop.
pi_100435968
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:04 schreef Huisvraag het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Wij denken ook niet ver te komen met 200.000. Inderdaad wel goed om aan de makelaar te vragen waarom het zoveel is gestegen in acht jaar. Nieuwe keuken en badkamer is wat simpel, de hele binnenkant van de woning is net gerenoveerd incl alle electra, muren strak etc. Vergelijkbare woningen in deze buurt hebben vaak nog leidingen, electr bijvoorbeeld in het zicht en dat is hier niet meer zo.

Volgens de makelaar (maar wat zou jij zeggen;)) waren er veel geinteresseerden en ook al een bod geweest. Huis staat nu 6 weken te koop.

Bij een aankoopkeuring, krijg je dan ook een oordeel over de waarde van het huis, of is dat echt een taxatie en moet je dat weer apart aanvragen?
Aankoopkeuring is geen taxatie. Ze kunnen wel ramen hoeveel kosten je aan verbouwing/verbetering/etc. hebt en zult hebben de komende 5(?) jaar.

Realiseer je dat de makelaar ook leuke verhaaltjes kan vertellen. Ik begrijp heel goed dat je een huis waar je verliefd op bent graag wilt hebben. De makelaar speelt daar handig op in en kan vanalles vertellen om jou maar hoger te laten bieden. Zelf heb ik recentelijk een huis gekocht en de makelaar in kwestie is een paar keer lelijk door de mand gevallen met zijn smoesjes. Overigens zijn ze bij jou kennelijk (nog niet) in onderhandeling met degene die het bod heeft gedaan. Anders "mogen" ze (lees: is het wel zo netjes om) volgens de erecode niet met een ander tegelijkertijd te onderhandelen.

Zes weken te koop is niet zo lang. De meeste mensen zullen zijn geweest (die komen zodra een huis in de verkoop staat), maar dat betekent niet dat er geen boden zullen volgen.
Lastig dus.
pi_100436042
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:07 schreef Falco het volgende:

[..]

Over drie jaar gaat het de normaalste zaak worden dat dit toestanden plaats vinden en mag een verkoper van een soortgelijke woning blij zijn dat er 200k geboden wordt. De huizenbubble moet nog steeds kapotgeprikt worden :Y.
Ja, maar we leven nu.
En dus kan TS proberen te pionieren, maar ik geef hem/haar weinig kans.
pi_100436119
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:08 schreef LXIV het volgende:
Er is een groep mensen die zich niks aantrekt van de totaal veranderde situatie op de huizenmarkt en hun huis gewoon te koop zet voor de topprijs tijdens de bubble of nog een paar duizend euro meer. Die mensen hebben als lijfspreuk: "Ach, je hebt maar één koper nodig!"

Die ene koper, welnu, dat ben jij!
Misschien is die bubble dan niet overal even hard te merken. We hebben het afgelopen jaar honderden woningen bekeken op funda en een aantal ook bezocht. Dit huis is duur, dat weten we, maar om nou te zeggen dat het totaal onbegrijpelijk / boven de marktprijs ligt in centrum Utrecht.. Zouden we nou ook niet gelijk zeggen..
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:14:32 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100436251
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:12 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Misschien is die bubble dan niet overal even hard te merken. We hebben het afgelopen jaar honderden woningen bekeken op funda en een aantal ook bezocht. Dit huis is duur, dat weten we, maar om nou te zeggen dat het totaal onbegrijpelijk / boven de marktprijs ligt in centrum Utrecht.. Zouden we nou ook niet gelijk zeggen..
Je zegt zelf dat geïndexeerd je op 217 zit.
The End Times are wild
pi_100436266
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:10 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Aankoopkeuring is geen taxatie. Ze kunnen wel ramen hoeveel kosten je aan verbouwing/verbetering/etc. hebt en zult hebben de komende 5(?) jaar.

Realiseer je dat de makelaar ook leuke verhaaltjes kan vertellen. Ik begrijp heel goed dat je een huis waar je verliefd op bent graag wilt hebben. De makelaar speelt daar handig op in en kan vanalles vertellen om jou maar hoger te laten bieden. Zelf heb ik recentelijk een huis gekocht en de makelaar in kwestie is een paar keer lelijk door de mand gevallen met zijn smoesjes. Overigens zijn ze bij jou kennelijk (nog niet) in onderhandeling met degene die het bod heeft gedaan. Anders "mogen" ze (lees: is het wel zo netjes om) volgens de erecode niet met een ander tegelijkertijd te onderhandelen.

Zes weken te koop is niet zo lang. De meeste mensen zullen zijn geweest (die komen zodra een huis in de verkoop staat), maar dat betekent niet dat er geen boden zullen volgen.
Lastig dus.
Volgens de makelaar waren ze zelfs al een prijs overeengekomen maar konden ze het niet eens worden betreft de overdrachtsdatum en ging dit daarom niet door... Maarja Makelaars kunnen inderdaad ook leuk kletsen :)
pi_100436336
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je zegt zelf dat geïndexeerd je op 217 zit.
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:17:03 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_100436381
Ik zou ¤ 250.000 bieden op basis van wat je schrijft. Of het ook ¤ 250.000 waard is bepaalt je hart.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:17:04 #20
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_100436383
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:16 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.
Dan nog... Een verhuizing van een badkamer en grotere nieuwere keuken kosten beslist geen 82k.
pi_100436414
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:16 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

zozo het wordt steeds mooier. hoezo nieuwbouwstaat? muren, plafonds en vloeren zijn ook allemaal gesloopt en opnieuw gebouwd? Fundering verstevigd? Uitbouw gerealiseerd? Damn, het ligt er zo dik bovenop dat jij straks een huis koopt wat veel minder waard is dan jij er voor overhebt! Koop mijn huis, please!!!!
pi_100436440
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Falco het volgende:

[..]

Dan nog... Een verhuizing van een badkamer en grotere nieuwere keuken kosten beslist geen 82k.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan nog lijkt me 2 ton bieden in deze situatie aan de lage kant..
pi_100436494
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

zozo het wordt steeds mooier. hoezo nieuwbouwstaat? muren, plafonds en vloeren zijn ook allemaal gesloopt en opnieuw gebouwd? Fundering verstevigd? Uitbouw gerealiseerd? Damn, het ligt er zo dik bovenop dat jij straks een huis koopt wat veel minder waard is dan jij er voor overhebt! Koop mijn huis, please!!!!
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..
pi_100436549
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:18 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

"aangepakt" of volledig in nieuwstaat? Daar zit een hoop tussen hoor... Een likje verf op de muur is nog geen nieuwe muur.
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:20:04 #25
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_100436582
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:18 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Maar het huis heeft wel enkel glas...
pi_100436619
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Tinkepink het volgende:
Ik zou ¤ 250.000 bieden op basis van wat je schrijft. Of het ook ¤ 250.000 waard is bepaalt je hart.
Ik zat ook aan een dergelijk bedrag te denken. Maar het gaat eigenlijk alleen om wat TS er voor kan en wil betalen.
pi_100436689
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:19 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

"aangepakt" of volledig in nieuwstaat? Daar zit een hoop tussen hoor... Een likje verf op de muur is nog geen nieuwe muur.
Muren kaal gemaakt, leidingen gefreest, netjes en strak gestuct en vervolgens mooi in de verf. Andere dingen net zo grondig aangepakt. Ze hebben binnen netjes gewerkt en niet bezuinigd, buiten moet dus nog wel het een en ander gebeuren.

Nogmaals, we zijn het met jullie eens dat de vraagprijs te hoog is.
pi_100436709
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:20 schreef Falco het volgende:

[..]

Maar het huis heeft wel enkel glas...
Dat klopt, dat hebben we ook gelijk in de eerste post als groot nadeel genoemd.
pi_100436744
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:22 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Dat klopt, dat hebben we ook gelijk in de eerste post als groot nadeel genoemd.
Dat drukt de waarde of op z'n minst zorgt dat niet voor zo'n sterke stijging in de vraagprijs.
pi_100436780
We hebben btw ook meer huizen op het oog en zijn echt nog niet hotel-de-botel bieden alles om dit huis te bemachtigen :P We zijn gewoon op zoek naar nog wat extra meningen en willen het juiste bod doen. Niet te hoog, niet te laag.
pi_100436846
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:23 schreef Huisvraag het volgende:
We hebben btw ook meer huizen op het oog en zijn echt nog niet hotel-de-botel bieden alles om dit huis te bemachtigen :P We zijn gewoon op zoek naar nog wat extra meningen en willen het juiste bod doen. Niet te hoog, niet te laag.
niet te hoog is 230-240k. niet te laag is 220-230k. slechts een mening hoor.
pi_100437021
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:24 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

niet te hoog is 230-240k. niet te laag is 220-230k. slechts een mening hoor.
Dank u! Dat komt dus aardig in de buurt bij wat wij in gedachten hadden :)
pi_100439529
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:21 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Muren kaal gemaakt, leidingen gefreest, netjes en strak gestuct en vervolgens mooi in de verf. Andere dingen net zo grondig aangepakt. Ze hebben binnen netjes gewerkt en niet bezuinigd, buiten moet dus nog wel het een en ander gebeuren.
Dan heb je het misschien over een bedrag van 10-20K maar is geen verantwoording van de prijsstijging.
pi_100440921
242,500

Precies
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_100441315
Heb je er al eens aangedacht om een eigen taxateur in te schakelen, en die om een (objectief) waardeoordeel te vragen...kost je 200 euro, maar dan heb je ook wat.
pi_100441641
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:47 schreef Cinderella_Man het volgende:
Heb je er al eens aangedacht om een eigen taxateur in te schakelen, en die om een (objectief) waardeoordeel te vragen...kost je 200 euro, maar dan heb je ook wat.
Ja, dat hebben we :) Eigenlijk dachten we dat dat bij een bouwkundige keuring, die we morgen gaan regelen, dat ook in de prijs in begrepen zou zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan gaan we wel even verder zoeken om dat ook in 1 keer te laten doen.

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:13 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Dan heb je het misschien over een bedrag van 10-20K maar is geen verantwoording van de prijsstijging.
Heb je misschien een adres? :P Iedere keer dat ik een offerte laat doen komen ze met een ander (lees:hoger) bedrag namelijk :)
pi_100441940
Wel dank voor de vele enigszins negatieve reacties :) Het heeft ons iig weer even met de beide beentjes op de grond gezet.

Morgen gelijk even de taxatie en keuring regelen. Hadden we eigenlijk al een stuk eerder kunnen uitzoeken.
pi_100442913
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:58 schreef Huisvraag het volgende:
Wel dank voor de vele enigszins negatieve reacties :) Het heeft ons iig weer even met de beide beentjes op de grond gezet.

Morgen gelijk even de taxatie en keuring regelen. Hadden we eigenlijk al een stuk eerder kunnen uitzoeken.
Dat is inderdaad het verstandigst. Vanaf een internetforum blijft het lastig om een onderbouwd oordeel te vellen zonder een woning van buiten en van binnen te kunnen bekijken. Tevens kunnen er ook externe factoren in de buurt gebeurd zijn die een waardestijging veroorzaakt hebben.

Een taxateur zou het beter moeten weten ;) Eventueel is het ook verstandig om een second opinion aan te vragen :)
pi_100444702
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:58 schreef Huisvraag het volgende:

Je hebt zo enorm veel vergelijkingssmateriaal dat je de taxatie makkelijk zelf kunt doen.
pi_100448061
Kijk bijvoorbeeld bij het kadaster wat de afgelopen jaren is betaald voor het huis van de buren.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_100451258
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Tinkepink het volgende:
Ik zou ¤ 250.000 bieden op basis van wat je schrijft. Of het ook ¤ 250.000 waard is bepaalt je hart verstand.
Fixed.
Huizen koop je niet met je hart.
Huizen koop je met verstand.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_100451620
Wat de originele aankoopprijs was, is voor jou totaal niet van belang.

Kijk eens wat de huizen in de buurt kosten. Een handig getal is de prijs per vierkante meter. Van een aantal vergelijkbare huizen in de buurt deel je de aankoopprijs door het aantal vierkante meter woon-oppervlakte. Dan krijg je een prijs tussen de 2700 en de 3500 in Utrecht (althans, in de betere buurten). Je kunt dan zien of het overvraagd wordt, of niet.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
  maandag 8 augustus 2011 @ 08:38:45 #43
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100451671
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:48 schreef witte_fantasie het volgende:
200k is een mooi begin, alles meer dan 217.000 is puur een emotionele beslissing.
^^ Dat dus. En als het ze niet genoeg is, doe je volgend jaar nog een bod van 190k. En een jaar later 180k.
censuur :O
pi_100451752
Nuttige reactie's weer :) Dank!

Aankoopprijs vergelijken waren we inderdaad ook al mee bezig. Weet iemand wat de gemiddelde huizenprijs heeft gedaan sinds de huizencrisis? Er zijn 2 vergelijkbare huizen verkocht in 2008 en 2009.

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Dat dus. En als het ze niet genoeg is, doe je volgend jaar nog een bod van 190k. En een jaar later 180k.
Ik denk niet dat het zo lang te koop zal staan. Nogmaals; volgens de makelaar was er al een akkoord over een bod. Mag hij daar eigenlijk over liegen?

We zien trouwens ook mindere huizen verkopen voor bedragen tussen de 240 en 280. Ik denk dat jullie de crisis wel een beetje overschatten.. :)
pi_100451857
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:44 schreef Huisvraag het volgende:

Aankoopprijs vergelijken waren we inderdaad ook al mee bezig. Weet iemand wat de gemiddelde huizenprijs heeft gedaan sinds de huizencrisis? Er zijn 2 vergelijkbare huizen verkocht in 2008 en 2009.

[..]

Ik denk niet dat het zo lang te koop zal staan. Nogmaals; volgens de makelaar was er al een akkoord over een bod. Mag hij daar eigenlijk over liegen?

We zien trouwens ook mindere huizen verkopen voor bedragen tussen de 240 en 280. Ik denk dat jullie de crisis wel een beetje overschatten.. :)
Als er een bod staat moet hij eerst onderhandelen met die partij alvorens hij uberhaupt met iemand anders mag onderhandelen. Wettelijk zo geregeld.

Verder moet je 1 ding onthouden, de markt bepaalt de prijs, niet de verkoper. Die prijsontwikkelingen kunnen zelfs per straat anders verlopen dus een soort algemeen cijfer gaat je niet verder helpen imo.
  maandag 8 augustus 2011 @ 08:57:40 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100451899
quote:
Makelaars liegen over ALLES. Jarenlang hebben ze kopers tegen elkaar uit kunnen spelen, en dat proberen ze nog steeds. Persoonlijk zou ik zeggen: "succes met dat bod, bel me maar als dat bod van tafel is" en fijn verder kijken.

quote:
Nog geen 5% van de te koop staande huizen wordt maandelijks verkocht. De enige huizen die verkocht worden, zijn de huizen die nog een gunstige prijs hebben, die zijn dus snel weg. Dat zal nu niet het geval zijn als ik de OP lees. De crisis (lees: prijsdalingen) worden met diverse (wanhopige) regelingen van de overheid tegengehouden. Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verzinnen, er komt een tijd dat de koek echt op is.
pi_100451936
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Makelaars liegen over ALLES. Jarenlang hebben ze kopers tegen elkaar uit kunnen spelen, en dat proberen ze nog steeds. Persoonlijk zou ik zeggen: "succes met dat bod, bel me maar als dat bod van tafel is" en fijn verder kijken.

[..]

Nog geen 5% van de te koop staande huizen wordt maandelijks verkocht. De enige huizen die verkocht worden, zijn de huizen die nog een gunstige prijs hebben, die zijn dus snel weg. Dat zal nu niet het geval zijn als ik de OP lees. De crisis (lees: prijsdalingen) worden met diverse (wanhopige) regelingen van de overheid tegengehouden. Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verzinnen, er komt een tijd dat de koek echt op is.
Het bod is al van tafel. Volgens makelaar zouden koper en verkoper het al eens zijn over de prijs, maar zijn ze er toen over de opleveringsdatum niet uit gekomen. Maar goed om te weten dat dat dus ook een verzinsel had kunnen zijn.
pi_100451959
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[..]

De crisis (lees: prijsdalingen) worden met diverse (wanhopige) regelingen van de overheid tegengehouden. Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verzinnen, er komt een tijd dat de koek echt op is.
Dat klopt helemaal, de echte prijsval moet nog komen.

Wat je nu kan doen, is bij het kadaster de verkoopprijs opvragen van die 2 panden die (recent?) verkocht zijn.

Isolatieglas kost iets van 50¤/m²; dat zijn de kosten niet. Verder is er niet veel over de prijs te zeggen als we niet weten welk pand het is, de grondoppervlakte, de inhoud in m³ etc etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100451977
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:01 schreef Huisvraag het volgende:

[..]
Volgens makelaar zouden koper en verkoper het al eens zijn over de prijs, maar zijn ze er toen over de opleveringsdatum niet uit gekomen. Maar goed om te weten dat dat dus ook een verzinsel had kunnen zijn.
Dus gaat het huis verkocht worden aan die eerdere bieder? Geheid dat je later gebeld wordt dat het toch niet door gaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100452000
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:01 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Het bod is al van tafel. Volgens makelaar zouden koper en verkoper het al eens zijn over de prijs, maar zijn ze er toen over de opleveringsdatum niet uit gekomen. Maar goed om te weten dat dat dus ook een verzinsel had kunnen zijn.
Lijkt me wel heel sterk dat de onderhandelingen stuk lopen op de opleveringsdatum willen ze het pas over een jaar op leveren ofzo?
pi_100452035
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:03 schreef blomke het volgende:
Dat klopt, de echte prijsval moet nog komen.

Wat je nu kan doen, is bij het kadaster de verkoopprijs opvragen van die 2 panden die (recent?) verkocht zijn.

Isolatieglas kost iets van 50¤/m²; dat zijn de kosten niet. Verder is er niet veel over de prijs te zeggen als we niet weten welk pand het is, de grondoppervlakte, de inhoud in m³ etc etc.
Dat hebben we gedaan. Verkocht in 2008 en 2009 voor prijzen die zeg maar overeenkomen met de vraaprijs (en dan wat onderhandeling er af). Maar dat was dus voor de crisis.

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus gaat het huis verkocht worden aan die eerdere bieder? Geheid dat je later gebeld wordt dat het toch niet door gaat.
Nee, dat is echt helemaal van de baan.

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:07 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Lijkt me wel heel sterk dat de onderhandelingen stuk lopen op de opleveringsdatum willen ze het pas over een jaar op leveren ofzo?
Zij wilden idd veel ruimte om zelf te zoeken naar een nieuw huis, koper wou er binnen 1 a 2 maanden in.
pi_100452047
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:07 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Dit is weer een makelaarstruc; kopers opzadelen met het idee dat het bijna verkocht is, en dan later weer bellen dat de prijs wel oké, maar de opleverdatum niet oké was.

Er is helemaal geen bod uitgebracht......
pi_100452060
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is weer een makelaarstruc; kopers opzadelen met het idee dat het bijna verkocht is, en dan later weer bellen dat de prijs wel oké, maar de opleverdatum niet oké was.

Er is helemaal geen bod uitgebracht......
Goed om te weten :D Wij waren nog in de veronderstelling dat makelaars weliswaar veel niet mogen vertellen, maar als ze iets wel vertellen dit wel waar moet zijn :)
pi_100452075
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:10 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Wij waren nog in de veronderstelling dat makelaars weliswaar veel niet mogen vertellen, maar als ze iets wel vertellen dit wel waar moet zijn :)
Je bent nog jong en onervaren (naïef?).
pi_100452128
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:11 schreef blomke het volgende:
Je bent nog jong en onervaren (naïef?).
Jong en onervaren zeker; we zijn op zoek naar ons eerste koophuis. Naïef zou ik het niet willen noemen. Dan hadden we gelijk de volgende dag (toen we flink liepen te stuiteren..) een bod gedaan. Ondertussen is ook bij ons wel ingezakt dat we niet te snel moeten toehappen en wij waarschijnlijk sterker staan dan zij.

Als dat niet zo is dan is het niet het huis voor ons :)
pi_100452208
Behoorlijk ervarener in 10 minuten!
pi_100452245
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal, de echte prijsval moet nog komen.

ja en nieuwe kozijnen of het uitfrezen van de oude kozijnen en opdek-latten plaatsen. Daarna nog even opnieuw schilderen. Daarbij nog het werk al dan niet zelf gedaan.

Prijs van puur het glas noemen vind ik wat kort door de bocht. ;)

En inderdaad, bekende truuk van makelaars, hier is zeker geen bod op uitgebracht hoor.
pi_100452331
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:22 schreef jpjedi het volgende:

[..]

ja en nieuwe kozijnen of het uitfrezen van de oude kozijnen en opdek-latten plaatsen. Daarna nog even opnieuw schilderen. Daarbij nog het werk al dan niet zelf gedaan.

Prijs van puur het glas noemen vind ik wat kort door de bocht. ;)
Nieuwe kozijnen heeft de TS het niet over. Bij mij kwamen de glashandel het isolatieglas brengen voor 50¤/m² contant afrekenen.

Glaslatten zijn de kosten niet en het glas heb ik zelf erin gezet. Tja...glasband en beglazingskit, dat is aan de prijs tegenwoordig.
  maandag 8 augustus 2011 @ 09:37:58 #59
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_100452555
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:55 schreef Pinklady89 het volgende:

[quote]
oh ja? waar zijn die 10 anderen dan? tegenwoordig zijn verkopers al blij als er 1 serieus geinteresseerde is. Als ik dit soort opmerkingen lees krijg ik het idee dat je niet helemaal door hebt hoe ernstig de woningmarkt op zijn gat ligt nu.

daarnaast is vraagprijs bullshit. ik kan elke vraagprijs opschrijven die ik wil, dat wil echter nog niet zeggen dat de waarde van het huis daar ook maar enigzins in de buurt komt.

quote:
waarom zou je dat vragen? alsof zij aan jou moeten verantwoorden waarom hun vraagprijs reeel is! ze zullen er vast een leuk verhaaltje bij hebben, maar dat is toch helemaal niet boeiend?

quote:

de verkoper kan lachen wat hij wil, maar uiteindelijk zal hij de kiet toch een keer moeten verkopen.

het is verder heel simpel: als je het huis echt wil, laat je een taxatie doen. daar komt een bedrag uit, en vervolgens ga je proberen om daaronder te kopen. bieden zonder taxatie heeft toch geen zin: je krijgt toch niet meer hypotheek dan de taxatiewaarde. dus OFwel het huis is na de verbouwing echt 3 ton waard, en dan zul je daar toch in de buurt moeten komen, Ofwel het huis is het niet waard, en dan KUN je niet eens in de buurt komen.

biedstrategieen zijn zo goed als zinloos bij aanschaf van een huis; de andere partij is meestal ook niet gek, en laat zich echt niet 50 K door de neus boren vanwege jouw slimme manier van bieden. uiteindelijk heb jij er een bedrag voor over. de vraag is of dat bedrag voor hun hoog genoeg is.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_100453416
Volgens mij lachen veel verkopers nu "als een boer die kiespijn" heeft. Straks hebben de banken helemaal geen geld meer om een hypotheek mee te financieren. Dan zit alles in Zuid- Europese obligaties.
pi_100453654
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:17 schreef blomke het volgende:
Volgens mij lachen veel verkopers nu "als een boer die kiespijn" heeft. Straks hebben de banken helemaal geen geld meer om een hypotheek mee te financieren. Dan zit alles in Zuid- Europese obligaties.
Ach, ik ga er vanuit dat de meeste verkopers ook een koper zijn aangezien zij toch ergens anders iets moeten kopen.
Het zal dus ook liggen aan de ruimte die de verkoper heeft geschapen bij aankoop van zijn nieuwe huis.
pi_100453861
Ja, maar nu is veelal de verkopersattitude: eerst verkopen en daarna zien we wel wat we gaan kopen of ergens tijdelijk huren.

Dat zet de huizenmarkt mede op slot.
  † In Memoriam † maandag 8 augustus 2011 @ 10:32:36 #63
43556 miss_dynastie
pi_100453906
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:31 schreef blomke het volgende:
Ja, maar nu is veelal de verkopersattitude: eerst verkopen en daarna zien we wel wat we gaan kopen of ergens tijdelijk huren.

Klopt, da's de houding die de meeste verkopers hebben. Mede daarom is het verhaal van de makelaar 'ze waren er al uit qua prijs, maar niet qua opleverdatum' zo ongeloofwaardig :)
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:35:57 #64
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100454014
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:31 schreef blomke het volgende:

Wat weer veroorzaakt wordt door een tekort aan huizen: in een gezonde markt zou 5-10% leegstand ervoor zorgen dat je vandaag nog een huis kan kopen en er morgen nog in kan trekken.
Dat heeft geleid tot de huidige te hoge prijzen, met als resultaat dat mensen het niet meer kunnen/willen betalen, en dat de markt op slot zit.
pi_100454106
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:32 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]
Mede daarom is het verhaal van de makelaar 'ze waren er al uit qua prijs, maar niet qua opleverdatum' zo ongeloofwaardig :)
Het verbaast me dat makelaars deze oude truc nog hanteren; da's net zoiets als een oude mop van 20 jaar geleden vertellen. Had het makelaarsgilde toch hoger ingeschat.
pi_100454507
Toch heb ik het idee dat het in Utrecht en Amsterdam allemaal wat minder extreem is als hierboven.

Wij volgen al een aantal jaren de huizenmarkt in vooral Utrecht en Amsterdam op de voet. Interessante huizen leggen we vast in een excel bestand en we krijgen mailtjes bij een prijsdaling of verkoop. Het grootste gedeelte is gewoon binnen een paar weken tot maximaal 3 maanden verkocht, voor prijzen waar we dan om zouden moeten lachen :)

Als je bv via Jaap nu zoekt naar huizen die al langer dan 6 maanden te koop staan is het ook maar vrij karig wat je vind. Met al die huizen is duidelijk iets mis. De rest verkoopt gewoon.

Edit: we hebben dus wel een aantal huizen in onze lijst waar duidelijk iets mis mee is, maar wat voor ons niet zo zwaar telt. Deze vind ik nu wel een stuk interessanter als ik hier lees wat voor bedragen mensen durven te bieden :)
pi_100458041
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:37 schreef punchdrunk het volgende:

oh ja? waar zijn die 10 anderen dan? tegenwoordig zijn verkopers al blij als er 1 serieus geinteresseerde is. Als ik dit soort opmerkingen lees krijg ik het idee dat je niet helemaal door hebt hoe ernstig de woningmarkt op zijn gat ligt nu.

Misschien niet. Of misschien ligt het aan de plaats waar ik nu woon. Dat kan ook. Toevallig ken ik huizen die nog steeds per opbod (of hoe noem je dat?) verkocht zijn, omdat er te veel bieders waren. Dusja, laat jouw woningmarkt zodanig op z'n gat liggen dat één geïnteresseerde veel is, i.m.o. geldt dat zeker niet voor elk huis.

quote:
daarnaast is vraagprijs bullshit. ik kan elke vraagprijs opschrijven die ik wil, dat wil echter nog niet zeggen dat de waarde van het huis daar ook maar enigzins in de buurt komt.
Klopt. Maar een vraagprijs is een uitnodiging tot een bod en achter een vraagprijs zit een
verkoper, die bedrag x in zijn hoofd heeft. Bied je minder dan de verkoper wenst, dan is het simpel: dan gaat de verkoop aan je neus voorbij. Zéker bij een huis dat pas zes weken in de verkoop staat (en een bod vangt). Dan gaat een verkoper écht nog niet zakken of hij moet echt heel nodig moeten verhuizen. Uit het verhaal van TS blijkt dat het anders ligt.

quote:
waarom zou je dat vragen? alsof zij aan jou moeten verantwoorden waarom hun vraagprijs reeel is! ze zullen er vast een leuk verhaaltje bij hebben, maar dat is toch helemaal niet boeiend?
Nee, moet ook niet. Maar is wel een kans om mensen door de mand te laten vallen, hetzij omdat ze het niet goed voorbereid hebben hetzij omdat ze onzin verkopen of nog iets anders. Je kunt er wel je informatie vandaan halen. Kennelijk heb je er geen behoefte aan. Ik wel, ik wil graag weten op welke punten ik druk kan zetten, als ik daar behoefte aan heb.

quote:
de verkoper kan lachen wat hij wil, maar uiteindelijk zal hij de kiet toch een keer moeten verkopen.
Klopt. Maar de eerste zes weken zou ik nog altijd lachen als ik een bod van 200k krijg, terwijl ik 270k (of iets in die buurt) had willen vangen. Precies wat je hier schrijft:

quote:
de vraag is of dat bedrag voor hun hoog genoeg is.
quote:
biedstrategieen zijn zo goed als zinloos bij aanschaf van een huis
Je kunt mensen wel verder lokken dan zij in eerste instantie wilden gaan. Zowel kopers als verkopers.
pi_100459606
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:51 schreef Huisvraag het volgende:
Interessante huizen leggen we vast in een excel bestand en we krijgen mailtjes bij een prijsdaling of verkoop.
Slimme aanpak!

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:51 schreef Huisvraag het volgende:

Als je bv via Jaap nu zoekt naar huizen die al langer dan 6 maanden te koop staan is het ook maar vrij karig wat je vind. We hebben dus wel een aantal huizen in onze lijst waar duidelijk iets mis mee is, maar wat voor ons niet zo zwaar telt.

Wederom slim! Kan je zeggen wat er dan (ongeveer) mis mee is?
  maandag 8 augustus 2011 @ 17:49:05 #69
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_100469545
quote:

[..]

Ik denk dat jij juist de crisis onderschat. De overheid probeert nog steeds lucht in de huizenbubble te blazen en dat lukt ze verdomd nog goed ook omdat Nederlanders van nature erg gehecht zijn aan een woning en eveneens gemakkelijk toehappen. Feit is dat de gemiddelde huizenprijs in geen enkele gezonde verhouding gestegen is sinds pakweg 1995 en dat er echt veel vanaf gaat, wanneer de crisis zich gaat doorzetten.
pi_100469585
quote:

zie NVM
pi_100470278
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2011 17:49 schreef Falco het volgende:

Ik denk dat jij juist de crisis onderschat. De overheid probeert nog steeds lucht in de huizenbubble te blazen en dat lukt ze verdomd nog goed ook omdat Nederlanders van nature erg gehecht zijn aan een woning en eveneens gemakkelijk toehappen. Feit is dat de gemiddelde huizenprijs in geen enkele gezonde verhouding gestegen is sinds pakweg 1995 en dat er echt veel vanaf gaat, wanneer de crisis zich gaat doorzetten.
Alle middelen om de lucht in de huizenbubble te blazen, zijn nu definitief aangeboord door de overheid. Verlagen overdrachtsbelasting was de laatst overgebleven truc. HRA, NHG, starterssubsidie waren eerder al ingevoerd om de kopen te stimuleren (lees prijs tot onrealistisch niveau te laten stijgen).

De 10% daling sinds 2008-2009 is natuurlijk een schijntje in vergelijking met de werkelijke ramp-toestand waarin de hele Westerse wereld zich bevindt.

Het is vrij onbegrijpelijk dat de huizenprijs in NL nog enigszins stand houdt, terwijl al het andere om ons heen (beurskoersen, overheden etc) als een pudding in elkaar donderen. De echte correctie komt er gegarandeerd nog aan, reken maar dat er nog minimaal 20% vanaf gaat de komende jaren.

Als ik in TS zn schoenen stond zou ik nog een poosje wachten met het kopen van een huis, tenzij je nu echt een mega-deal kunt sluiten van 25-30% onder de vraagprijs oid.
pi_100470691
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2011 17:49 schreef Falco het volgende:

[..]

Tja, het is altijd een beetje natte vinger werk natuurlijk.

Ik kan nog wel 3 jaar gaan wachten en kijken wat de markt gaat doen, maar dat is ook 3 jaar lang 10000 E per jaar weggooien terwijl ik dat ook in m'n hypotheek had kunnen storten... Dat is al een flinke prijsdaling.
pi_100471056
quote:
Alle middelen om de lucht in de huizenbubble te blazen, zijn nu definitief aangeboord door de overheid. Verlagen overdrachtsbelasting was de laatst overgebleven truc. HRA, NHG, starterssubsidie waren eerder al ingevoerd om de kopen te stimuleren (lees prijs tot onrealistisch niveau te laten stijgen).

De 10% daling sinds 2008-2009 is natuurlijk een schijntje in vergelijking met de werkelijke ramp-toestand waarin de hele Westerse wereld zich bevindt.

Het is vrij onbegrijpelijk dat de huizenprijs in NL nog enigszins stand houdt, terwijl al het andere om ons heen (beurskoersen, overheden etc) als een pudding in elkaar donderen. De echte correctie komt er gegarandeerd nog aan, reken maar dat er nog minimaal 20% vanaf gaat de komende jaren.

Als ik in TS zn schoenen stond zou ik nog een poosje wachten met het kopen van een huis, tenzij je nu echt een mega-deal kunt sluiten van 25-30% onder de vraagprijs oid.
vraag is natuurlijk naar welke kant een dergelijk scenario (als het uitkomt) zich beweegt.

• OF de huizenprijzen dalen wezenlijk (zeg 30+%) in heel korte tijd. Dat denken sommige mensen al jaren, maar komt nog niet echt uit.
• OF de inflatie neemt dramatisch toe (zeg 30+%) waardoor de relatieve waarde van het huis daalt ten opzichte van andere goederen en diensten.

In het laatste geval is het bezit van een huis (mits TS baan behoudt) geen echte issue. Wel is het handig om (indien mogelijk) beetje rekening te houden met beide scenario's. Dus huis komen om in te wonen (niet als mogelijke belegging) en rekening houden met minder effectief te besteden inkomen.
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:04:40 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_100472399
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:10 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Dat denk ik ook ja, als de EU zo doorgaat met afknijpen krijgen we een deflatoire periode
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:06:08 #75
323876 michaelmoore
pi_100472473
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:48 schreef witte_fantasie het volgende:
Dat dus.
Koop maar een nieuwbouw man, zelf je huis indelen en maagdelijk bewonen, is top

Hier spreekt iemand die alle soorten woningen gehad heeft, je wilt de ellende niet meemaken als je per ongeluk moet scheiden, met een oud huis

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 08-08-2011 19:14:22 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_100473909
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat dus.
Koop maar een nieuwbouw man, zelf je huis indelen en maagdelijk bewonen, is top

Hier spreekt iemand die alle soorten woningen gehad heeft, je wilt de ellende niet meemaken als je per ongeluk moet scheiden, met een oud huis
Helaas krijg ik instant suïcidale trekken in nieuwbouw huizen.
pi_100474286
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat denk ik ook ja, als de EU zo doorgaat met afknijpen krijgen we een deflatoire periode
nu heeft de EU het weer gedaan?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_100474410
200k had je kunnen bieden als het huis drie jaar te koop had gestaan, nu 6weken in de verkoop zal je niet eens een reactie krijgen. Verder is het leuk al die doem scenario's en internet helden hier met hun boden van 200k, maar echt realistisch of praktisch is het op dit moment niet voor de TS.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2011 19:47:57 ]
pi_100474518
quote:
Als je bv via Jaap nu zoekt naar huizen die al langer dan 6 maanden te koop staan is het ook maar vrij karig wat je vind. Met al die huizen is duidelijk iets mis. De rest verkoopt gewoon.
Dat komt omdat de rest van de huizen na een paar maanden van internet worden getrokken en er een week later (soms met aangepaste vraagprijs) weer op worden geknald waardoor het lijkt alsof ze pas net te koop staan maar in werkelijkheid bij wijze van spreke al 3 jaar te koop kunnen staan.
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:53:28 #80
323876 michaelmoore
pi_100474717
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:36 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Helaas krijg ik instant suïcidale trekken in nieuwbouw huizen.
Ja, omdat je nog nooit zelf nieuw gebouwd hebt

zelf de eerste gebruiker zijn van de ketel en je badkamer en de tuin zelf indelen ^O^
Zelf de eerste planken in de schuur ophangen

Een maagdelijk huis dus
pi_100475002
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja, omdat je nog nooit zelf nieuw gebouwd hebt

zelf de eerste gebruiker zijn van de ketel en je badkamer en de tuin zelf indelen ^O^
Zelf de eerste planken in de schuur ophangen

Een maagdelijk huis dus
Mwa, denk dat ik er wel een aardig idee van heb hoor. Met m'n ouders een jaar of 5 in een nieuwbouw huis gewoond.

Inderdaad, 1e eigenaar zijn is wel prettig. Sommige bouwstijlen vind ik ook best mooi. Alleen spreekt het mij totaal niet aan om in een vinex-wijk te wonen. Dan zijn er wel kleinschalige nieuwbouwprojecten in de leukere buurten van deze stad; maar om daar een eengezinswoning te kopen.. Dat ligt echt heel ver buiten ons budget.
pi_100475005
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:49 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Dat komt omdat de rest van de huizen na een paar maanden van internet worden getrokken en er een week later (soms met aangepaste vraagprijs) weer op worden geknald waardoor het lijkt alsof ze pas net te koop staan maar in werkelijkheid bij wijze van spreke al 3 jaar te koop kunnen staan.
Dat kan dus niet bij Jaap, dus je verhaal gaat niet op.
pi_100475019
Je zou zeker 269K moeten bieden wil je serieus genomen worden.
pi_100475042
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat kan dus niet bij Jaap, dus je verhaal gaat niet op.
Dat dus.

Bovendien controleer ik de echt interessante huizen ook nog een keer met een koopsom sms van het kadaster.
pi_100475205
@TS is een aankoopmakelaar geen idee? Zeker bij zulke bedragen willen ze hun geld nog wel eens opbrengen.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:06:12 #86
323876 michaelmoore
pi_100475311
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:00 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Mwa, denk dat ik er wel een aardig idee van heb hoor. Met m'n ouders een jaar of 5 in een nieuwbouw huis gewoond.

Inderdaad, 1e eigenaar zijn is wel prettig. Sommige bouwstijlen vind ik ook best mooi. Alleen spreekt het mij totaal niet aan om in een vinex-wijk te wonen. Dan zijn er wel kleinschalige nieuwbouwprojecten in de leukere buurten van deze stad; maar om daar een eengezinswoning te kopen.. Dat ligt echt heel ver buiten ons budget.
Ik heb als eerste huis ook een oud huis gehad uit 1963 met slechte bedrading, houten vloeren, kippegaas in de plafond van de kleine badkamer en keukentje, vuren kozijnen die halfrot waren
Nou dank je wel maar ik vind het zes keer niks

Heb er gauw iemand anders voor geregeld en omgeruild voor een goed geïsoleerde nieuwbouw

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 08-08-2011 20:24:29 ]
pi_100475820
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:04 schreef Scorpie het volgende:
@TS is een aankoopmakelaar geen idee? Zeker bij zulke bedragen willen ze hun geld nog wel eens opbrengen.
Wat ik op TV heb gezien, halen ze koper over om de deal te sluiten. "Zullen we het verschil dan maar delen"...en zo word je overgehaald om te veel te betalen voor iets waarbij de vraag is of je niet beter had kunnen wachten en verder gaan kijken.

@huisvraag: als je nu ¤10.000,- per jaar huur betaalt, komt dat overeen met de netto rente/jaar van een hypotheek van ¤345.000,- bij 5% hypotheekrente en 42% belastingvoordeel.
pi_100476787
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik heb als eerste huis ook een oud huis gehad uit 1963 met slechte bedrading, houten vloeren, kippegaas in de plafond van de kleine badkamer en keukentje, vuren kozijnen die halfrot waren
Nou dank je wel maar ik vind het zes keer niks

Heb er gauw iemand anders voor geregeld en omgeruild voor een goed geïsoleerde nieuwbouw
Het huis waar het om gaat is echt niet te vergelijken met de omschrijving zoals dat huis uit 1963 ;)

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik op TV heb gezien, halen ze koper over om de deal te sluiten. "Zullen we het verschil dan maar delen"...en zo word je overgehaald om te veel te betalen voor iets waarbij de vraag is of je niet beter had kunnen wachten en verder gaan kijken.

@huisvraag: als je nu ¤10.000,- per jaar huur betaalt, komt dat overeen met de netto rente/jaar van een hypotheek van ¤345.000,- bij 5% hypotheekrente en 42% belastingvoordeel.
Dat klopt ongeveer idd.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:38:21 #89
323876 michaelmoore
pi_100476850
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:37 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Het huis waar het om gaat is echt niet te vergelijken met de omschrijving zoals dat huis uit 1963 ;)
Dat zie je pas als je erin woont.
Dan pas merk je hoe vreselijk duur het stoken is en hoe vreselijk oud je buren zijn, gaat niets boven een jonge buurt
Let op mijn woorden

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 08-08-2011 20:47:06 ]
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:45:51 #90
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100477238
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:16 schreef blomke het volgende:
Je vergeet af te lossen, of denk jij nog in 2008-aflossingsvrij-termen?
Je vergeet ook de waardedaling van het huis: bij 3% per jaar is je 10.000 euro per jaar alleen daaraan al op.
pi_100477518
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je vergeet ook de waardedaling van het huis: bij 3% per jaar is je 10.000 euro per jaar alleen daaraan al op.
Het ging mij (als je even leest) om de jaarlijkse RENTE-lasten (netto).
pi_100477573
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan pas merk je hoe vreselijk duur het stoken is en hoe vreselijk oud je buren zijn, gaat niets boven een jonge buurt
Let op mijn woorden
Hihi :) Hoe weet je nou hoe oud de buren zijn?

Is een hartstikke jonge buurt. Sowieso alle wijken rond het centrum wonen juist relatief veel jonge mensen (bakfietsenterreur..)
pi_100477602
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Let op mijn woorden
Meestal weet je in een nieuwbouwwijk niet eens wie je buren zijn. Blèrende kinderen...da's geweldig zeg! Een huis uit 1963 is een combinatie van de sfeerloosheid van een nieuwbouwhuis en de slechte bouwkwaliteit van een oud huis.
pi_100477867
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zelfs als dat waar is: is dat dan niet nog steeds beter dan 10k per jaar huur te betalen?

Even simpel gezegd: als ik een huis koop en over 10 jaar weer verkoop, dan zijn andere huizen (die ik dan wil kopen) toch net zo hard in prijs gedaald? Of ben ik beter af om de rest van m'n leven een huis te huren?
pi_100478116
200K als bod slaat nergens op. Dat is gewoon stoerdoenerij van mensen die nog nooit een huis hebben gekocht. Wat het belangrijkste is wat jij aan het huis kan en wil uitgeven en dat dan gerelateerd aan je vaste maandlasten. Kans is ook vrij groot dat de verkopers zich het niet eens kunnen veroorloven om de woning voor dat bedrag te verkopen.

En een nieuwbouwwoning moet je inderdaad niet doen als dat je ding niet is. De woning zelf zal best allerlei aantrekkelijke voordelen hebben, maar dergelijke woningen plegen doorgaans ook in een nieuwbouwwijk te staan en tja, dat moet je maar net willen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_100478302
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:57 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Even simpel gezegd: als ik een huis koop en over 10 jaar weer verkoop, dan zijn andere huizen (die ik dan wil kopen) toch net zo hard in prijs gedaald? Of ben ik beter af om de rest van m'n leven een huis te huren?
Dat klopt, maar punt is dat als jij op dit huis een hoge hypotheek (zeg 100%) hebt, je niet 1-2-3 kunt verhuizen als de (alle) woningen 30% gedaald zijn. Tenzij je hebt afgelost.
pi_100480255
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat klopt, maar punt is dat als jij op dit huis een hoge hypotheek (zeg 100%) hebt, je niet 1-2-3 kunt verhuizen als de (alle) woningen 30% gedaald zijn. Tenzij je hebt afgelost.
Er worden geen aflossingsvrije hypotheken meer verstrekt, dus hij lost per definitie af. Daarnaast kan hij over tien jaar wel degelijk oversluiten, de vraag is alleen of hij dan een restschuld heeft die hij gewoon mee kan nemen in de hypotheek.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2011 21:38:52 ]
pi_100481810
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er worden geen aflossingsvrije hypotheken meer verstrekt, dus hij lost per definitie af. Daarnaast kan hij over tien jaar wel degelijk oversluiten, de vraag is alleen of hij dan een restschuld heeft die hij gewoon mee kan nemen in de hypotheek.
2x neen:
1 bij een KEW, SEW of BEW., los je tijdens de looptijd niets af; pas aan het einde, dus na 30 jaar of zo
2 een bank zal geen nieuwe top plus schuld uit oude woning als hypotheek op de nieuwe woning verstrekken. Dan zit je ver > 104% (of zo)

Al met al zou een annuïteitenhypotheek het minste risico geven; helaas niet de laagste maandlasten.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 08-08-2011 22:07:56 ]
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:03:35 #99
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_100481983
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:00 schreef Huisvraag het volgende:

[..]

Dat dus.

Bovendien controleer ik de echt interessante huizen ook nog een keer met een koopsom sms van het kadaster.
Dit werkt niet bij huizen die nog nooit zijn verkocht, dus met de eerste eigenaar he. Dan is alleen de aankoop van de grond geregistreerd. Mijn huis was 230.000 euro nieuw en er staat 100.000 geregistreerd. Pas als ik het verkoop dan werkt dit.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_100482181
Het gaat hier om huizen van 100 jaar oud. Meestal is de eerst eigenaar dan al verhuisd, al dan niet met strakke kuiten.

Vind het wel slim dat de koper, zelf het prijzenverloop bijhoudt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')