Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123kquote:Op zondag 7 augustus 2011 20:55 schreef Pinklady89 het volgende:
Grote kans dat ze op 200k niet eens reageren. En dat zou ik ook niet doen. Zou ik ook een grote grap vinden als verkoper. 299k is misschien erg veel, hoewel dat uiteraard ook wel van de verbouwing afhangt.
Je kunt ervan uitgaan dat je gemiddeld 10% van de vraagprijs af krijgt. In dat geval zit je op 270k. Dan zit je met 200k op 67% i.p.v. 90%. Op een bod onder de 75% zou ik niet eens reageren als verkoper. Voor jou een ander. Of tien anderen.
Eventueel kun je het nog bouwkundig laten keuren en op basis daarvan wat lager bieden.
Verder kun je nog eens aan de verkopers vragen waarom het huis 123k in waarde gestegen is in 8 jaar.
Staat het al lang te koop? Zijn er veel gegadigden? Als het al lang te koop staat en er niet veel gegadigden zijn, kun je ook nog lager bieden.
Maar hou wel in je achterhoofd dat een verkoper je met een bod van 200k faliekant uitlacht.
Dat dus.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:58 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123k!
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet het geval is, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet of er meer verbouwd is dan keuken en badkamer. Ik begrijp wel dat dat geen 123k is. Maar als je 299k (of wss iets in de richting van 270k) wilt vangen, zou ik toch hard lachen om een bod van 200k.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:58 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123k!
Over drie jaar gaat het de normaalste zaak worden dat dit toestanden plaats vinden en mag een verkoper van een soortgelijke woning blij zijn dat er 200k geboden wordt. De huizenbubble moet nog steeds kapotgeprikt wordenquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:04 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet het geval is, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet of er meer verbouwd is dan keuken en badkamer. Ik begrijp wel dat dat geen 123k is. Maar als je 299k (of wss iets in de richting van 270k) wilt vangen, zou ik toch hard lachen om een bod van 200k.
Aankoopkeuring is geen taxatie. Ze kunnen wel ramen hoeveel kosten je aan verbouwing/verbetering/etc. hebt en zult hebben de komende 5(?) jaar.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:04 schreef Huisvraag het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Wij denken ook niet ver te komen met 200.000. Inderdaad wel goed om aan de makelaar te vragen waarom het zoveel is gestegen in acht jaar. Nieuwe keuken en badkamer is wat simpel, de hele binnenkant van de woning is net gerenoveerd incl alle electra, muren strak etc. Vergelijkbare woningen in deze buurt hebben vaak nog leidingen, electr bijvoorbeeld in het zicht en dat is hier niet meer zo.
Volgens de makelaar (maar wat zou jij zeggen;)) waren er veel geinteresseerden en ook al een bod geweest. Huis staat nu 6 weken te koop.
Bij een aankoopkeuring, krijg je dan ook een oordeel over de waarde van het huis, of is dat echt een taxatie en moet je dat weer apart aanvragen?
Ja, maar we leven nu.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:07 schreef Falco het volgende:
[..]
Over drie jaar gaat het de normaalste zaak worden dat dit toestanden plaats vinden en mag een verkoper van een soortgelijke woning blij zijn dat er 200k geboden wordt. De huizenbubble moet nog steeds kapotgeprikt worden.
Misschien is die bubble dan niet overal even hard te merken. We hebben het afgelopen jaar honderden woningen bekeken op funda en een aantal ook bezocht. Dit huis is duur, dat weten we, maar om nou te zeggen dat het totaal onbegrijpelijk / boven de marktprijs ligt in centrum Utrecht.. Zouden we nou ook niet gelijk zeggen..quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:08 schreef LXIV het volgende:
Er is een groep mensen die zich niks aantrekt van de totaal veranderde situatie op de huizenmarkt en hun huis gewoon te koop zet voor de topprijs tijdens de bubble of nog een paar duizend euro meer. Die mensen hebben als lijfspreuk: "Ach, je hebt maar één koper nodig!"
Die ene koper, welnu, dat ben jij!
Je zegt zelf dat geïndexeerd je op 217 zit.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:12 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Misschien is die bubble dan niet overal even hard te merken. We hebben het afgelopen jaar honderden woningen bekeken op funda en een aantal ook bezocht. Dit huis is duur, dat weten we, maar om nou te zeggen dat het totaal onbegrijpelijk / boven de marktprijs ligt in centrum Utrecht.. Zouden we nou ook niet gelijk zeggen..
Volgens de makelaar waren ze zelfs al een prijs overeengekomen maar konden ze het niet eens worden betreft de overdrachtsdatum en ging dit daarom niet door... Maarja Makelaars kunnen inderdaad ook leuk kletsenquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:10 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Aankoopkeuring is geen taxatie. Ze kunnen wel ramen hoeveel kosten je aan verbouwing/verbetering/etc. hebt en zult hebben de komende 5(?) jaar.
Realiseer je dat de makelaar ook leuke verhaaltjes kan vertellen. Ik begrijp heel goed dat je een huis waar je verliefd op bent graag wilt hebben. De makelaar speelt daar handig op in en kan vanalles vertellen om jou maar hoger te laten bieden. Zelf heb ik recentelijk een huis gekocht en de makelaar in kwestie is een paar keer lelijk door de mand gevallen met zijn smoesjes. Overigens zijn ze bij jou kennelijk (nog niet) in onderhandeling met degene die het bod heeft gedaan. Anders "mogen" ze (lees: is het wel zo netjes om) volgens de erecode niet met een ander tegelijkertijd te onderhandelen.
Zes weken te koop is niet zo lang. De meeste mensen zullen zijn geweest (die komen zodra een huis in de verkoop staat), maar dat betekent niet dat er geen boden zullen volgen.
Lastig dus.
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat geïndexeerd je op 217 zit.
Dan nog... Een verhuizing van een badkamer en grotere nieuwere keuken kosten beslist geen 82k.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:16 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.
zozo het wordt steeds mooier. hoezo nieuwbouwstaat? muren, plafonds en vloeren zijn ook allemaal gesloopt en opnieuw gebouwd? Fundering verstevigd? Uitbouw gerealiseerd? Damn, het ligt er zo dik bovenop dat jij straks een huis koopt wat veel minder waard is dan jij er voor overhebt! Koop mijn huis, please!!!!quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:16 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan nog lijkt me 2 ton bieden in deze situatie aan de lage kant..quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Dan nog... Een verhuizing van een badkamer en grotere nieuwere keuken kosten beslist geen 82k.
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
zozo het wordt steeds mooier. hoezo nieuwbouwstaat? muren, plafonds en vloeren zijn ook allemaal gesloopt en opnieuw gebouwd? Fundering verstevigd? Uitbouw gerealiseerd? Damn, het ligt er zo dik bovenop dat jij straks een huis koopt wat veel minder waard is dan jij er voor overhebt! Koop mijn huis, please!!!!
"aangepakt" of volledig in nieuwstaat? Daar zit een hoop tussen hoor... Een likje verf op de muur is nog geen nieuwe muur.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:18 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..
Maar het huis heeft wel enkel glas...quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:18 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..
Ik zat ook aan een dergelijk bedrag te denken. Maar het gaat eigenlijk alleen om wat TS er voor kan en wil betalen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Tinkepink het volgende:
Ik zou ¤ 250.000 bieden op basis van wat je schrijft. Of het ook ¤ 250.000 waard is bepaalt je hart.
Muren kaal gemaakt, leidingen gefreest, netjes en strak gestuct en vervolgens mooi in de verf. Andere dingen net zo grondig aangepakt. Ze hebben binnen netjes gewerkt en niet bezuinigd, buiten moet dus nog wel het een en ander gebeuren.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:19 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
"aangepakt" of volledig in nieuwstaat? Daar zit een hoop tussen hoor... Een likje verf op de muur is nog geen nieuwe muur.
Dat klopt, dat hebben we ook gelijk in de eerste post als groot nadeel genoemd.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:20 schreef Falco het volgende:
[..]
Maar het huis heeft wel enkel glas...
Dat drukt de waarde of op z'n minst zorgt dat niet voor zo'n sterke stijging in de vraagprijs.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:22 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Dat klopt, dat hebben we ook gelijk in de eerste post als groot nadeel genoemd.
niet te hoog is 230-240k. niet te laag is 220-230k. slechts een mening hoor.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:23 schreef Huisvraag het volgende:
We hebben btw ook meer huizen op het oog en zijn echt nog niet hotel-de-botel bieden alles om dit huis te bemachtigenWe zijn gewoon op zoek naar nog wat extra meningen en willen het juiste bod doen. Niet te hoog, niet te laag.
Dank u! Dat komt dus aardig in de buurt bij wat wij in gedachten haddenquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:24 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
niet te hoog is 230-240k. niet te laag is 220-230k. slechts een mening hoor.
Dan heb je het misschien over een bedrag van 10-20K maar is geen verantwoording van de prijsstijging.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:21 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Muren kaal gemaakt, leidingen gefreest, netjes en strak gestuct en vervolgens mooi in de verf. Andere dingen net zo grondig aangepakt. Ze hebben binnen netjes gewerkt en niet bezuinigd, buiten moet dus nog wel het een en ander gebeuren.
Ja, dat hebben wequote:Op zondag 7 augustus 2011 22:47 schreef Cinderella_Man het volgende:
Heb je er al eens aangedacht om een eigen taxateur in te schakelen, en die om een (objectief) waardeoordeel te vragen...kost je 200 euro, maar dan heb je ook wat.
Heb je misschien een adres?quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:13 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Dan heb je het misschien over een bedrag van 10-20K maar is geen verantwoording van de prijsstijging.
Dat is inderdaad het verstandigst. Vanaf een internetforum blijft het lastig om een onderbouwd oordeel te vellen zonder een woning van buiten en van binnen te kunnen bekijken. Tevens kunnen er ook externe factoren in de buurt gebeurd zijn die een waardestijging veroorzaakt hebben.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:58 schreef Huisvraag het volgende:
Wel dank voor de vele enigszins negatieve reactiesHet heeft ons iig weer even met de beide beentjes op de grond gezet.
Morgen gelijk even de taxatie en keuring regelen. Hadden we eigenlijk al een stuk eerder kunnen uitzoeken.
Je hebt zo enorm veel vergelijkingssmateriaal dat je de taxatie makkelijk zelf kunt doen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:58 schreef Huisvraag het volgende:
Wel dank voor de vele enigszins negatieve reactiesHet heeft ons iig weer even met de beide beentjes op de grond gezet.
Morgen gelijk even de taxatie en keuring regelen. Hadden we eigenlijk al een stuk eerder kunnen uitzoeken.
Fixed.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Tinkepink het volgende:
Ik zou ¤ 250.000 bieden op basis van wat je schrijft. Of het ook ¤ 250.000 waard is bepaalt je hart verstand.
^^ Dat dus. En als het ze niet genoeg is, doe je volgend jaar nog een bod van 190k. En een jaar later 180k.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:48 schreef witte_fantasie het volgende:
200k is een mooi begin, alles meer dan 217.000 is puur een emotionele beslissing.
Ik denk niet dat het zo lang te koop zal staan. Nogmaals; volgens de makelaar was er al een akkoord over een bod. Mag hij daar eigenlijk over liegen?quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat dus. En als het ze niet genoeg is, doe je volgend jaar nog een bod van 190k. En een jaar later 180k.
Als er een bod staat moet hij eerst onderhandelen met die partij alvorens hij uberhaupt met iemand anders mag onderhandelen. Wettelijk zo geregeld.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:44 schreef Huisvraag het volgende:
Nuttige reactie's weerDank!
Aankoopprijs vergelijken waren we inderdaad ook al mee bezig. Weet iemand wat de gemiddelde huizenprijs heeft gedaan sinds de huizencrisis? Er zijn 2 vergelijkbare huizen verkocht in 2008 en 2009.
[..]
Ik denk niet dat het zo lang te koop zal staan. Nogmaals; volgens de makelaar was er al een akkoord over een bod. Mag hij daar eigenlijk over liegen?
We zien trouwens ook mindere huizen verkopen voor bedragen tussen de 240 en 280. Ik denk dat jullie de crisis wel een beetje overschatten..
Makelaars liegen over ALLES. Jarenlang hebben ze kopers tegen elkaar uit kunnen spelen, en dat proberen ze nog steeds. Persoonlijk zou ik zeggen: "succes met dat bod, bel me maar als dat bod van tafel is" en fijn verder kijken.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:44 schreef Huisvraag het volgende:
Ik denk niet dat het zo lang te koop zal staan. Nogmaals; volgens de makelaar was er al een akkoord over een bod. Mag hij daar eigenlijk over liegen?
Nog geen 5% van de te koop staande huizen wordt maandelijks verkocht. De enige huizen die verkocht worden, zijn de huizen die nog een gunstige prijs hebben, die zijn dus snel weg. Dat zal nu niet het geval zijn als ik de OP lees. De crisis (lees: prijsdalingen) worden met diverse (wanhopige) regelingen van de overheid tegengehouden. Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verzinnen, er komt een tijd dat de koek echt op is.quote:We zien trouwens ook mindere huizen verkopen voor bedragen tussen de 240 en 280. Ik denk dat jullie de crisis wel een beetje overschatten..
Het bod is al van tafel. Volgens makelaar zouden koper en verkoper het al eens zijn over de prijs, maar zijn ze er toen over de opleveringsdatum niet uit gekomen. Maar goed om te weten dat dat dus ook een verzinsel had kunnen zijn.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Makelaars liegen over ALLES. Jarenlang hebben ze kopers tegen elkaar uit kunnen spelen, en dat proberen ze nog steeds. Persoonlijk zou ik zeggen: "succes met dat bod, bel me maar als dat bod van tafel is" en fijn verder kijken.
[..]
Nog geen 5% van de te koop staande huizen wordt maandelijks verkocht. De enige huizen die verkocht worden, zijn de huizen die nog een gunstige prijs hebben, die zijn dus snel weg. Dat zal nu niet het geval zijn als ik de OP lees. De crisis (lees: prijsdalingen) worden met diverse (wanhopige) regelingen van de overheid tegengehouden. Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verzinnen, er komt een tijd dat de koek echt op is.
Dat klopt helemaal, de echte prijsval moet nog komen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Makelaars liegen over ALLES. Jarenlang hebben ze kopers tegen elkaar uit kunnen spelen, en dat proberen ze nog steeds. Persoonlijk zou ik zeggen: "succes met dat bod, bel me maar als dat bod van tafel is" en fijn verder kijken.
[..]
De crisis (lees: prijsdalingen) worden met diverse (wanhopige) regelingen van de overheid tegengehouden. Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verzinnen, er komt een tijd dat de koek echt op is.
Dus gaat het huis verkocht worden aan die eerdere bieder? Geheid dat je later gebeld wordt dat het toch niet door gaat.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:01 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Volgens makelaar zouden koper en verkoper het al eens zijn over de prijs, maar zijn ze er toen over de opleveringsdatum niet uit gekomen. Maar goed om te weten dat dat dus ook een verzinsel had kunnen zijn.
Lijkt me wel heel sterk dat de onderhandelingen stuk lopen op de opleveringsdatum willen ze het pas over een jaar op leveren ofzo?quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:01 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Het bod is al van tafel. Volgens makelaar zouden koper en verkoper het al eens zijn over de prijs, maar zijn ze er toen over de opleveringsdatum niet uit gekomen. Maar goed om te weten dat dat dus ook een verzinsel had kunnen zijn.
Dat hebben we gedaan. Verkocht in 2008 en 2009 voor prijzen die zeg maar overeenkomen met de vraaprijs (en dan wat onderhandeling er af). Maar dat was dus voor de crisis.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:03 schreef blomke het volgende:
Dat klopt, de echte prijsval moet nog komen.
Wat je nu kan doen, is bij het kadaster de verkoopprijs opvragen van die 2 panden die (recent?) verkocht zijn.
Isolatieglas kost iets van 50¤/m²; dat zijn de kosten niet. Verder is er niet veel over de prijs te zeggen als we niet weten welk pand het is, de grondoppervlakte, de inhoud in m³ etc etc.
Nee, dat is echt helemaal van de baan.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus gaat het huis verkocht worden aan die eerdere bieder? Geheid dat je later gebeld wordt dat het toch niet door gaat.
Zij wilden idd veel ruimte om zelf te zoeken naar een nieuw huis, koper wou er binnen 1 a 2 maanden in.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:07 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Lijkt me wel heel sterk dat de onderhandelingen stuk lopen op de opleveringsdatum willen ze het pas over een jaar op leveren ofzo?
Dit is weer een makelaarstruc; kopers opzadelen met het idee dat het bijna verkocht is, en dan later weer bellen dat de prijs wel oké, maar de opleverdatum niet oké was.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:07 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Lijkt me wel heel sterk dat de onderhandelingen stuk lopen op de opleveringsdatum willen ze het pas over een jaar op leveren ofzo?
Goed om te wetenquote:Op maandag 8 augustus 2011 09:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is weer een makelaarstruc; kopers opzadelen met het idee dat het bijna verkocht is, en dan later weer bellen dat de prijs wel oké, maar de opleverdatum niet oké was.
Er is helemaal geen bod uitgebracht......
Je bent nog jong en onervaren (naïef?).quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:10 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Wij waren nog in de veronderstelling dat makelaars weliswaar veel niet mogen vertellen, maar als ze iets wel vertellen dit wel waar moet zijn
Jong en onervaren zeker; we zijn op zoek naar ons eerste koophuis. Naïef zou ik het niet willen noemen. Dan hadden we gelijk de volgende dag (toen we flink liepen te stuiteren..) een bod gedaan. Ondertussen is ook bij ons wel ingezakt dat we niet te snel moeten toehappen en wij waarschijnlijk sterker staan dan zij.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:11 schreef blomke het volgende:
Je bent nog jong en onervaren (naïef?).
ja en nieuwe kozijnen of het uitfrezen van de oude kozijnen en opdek-latten plaatsen. Daarna nog even opnieuw schilderen. Daarbij nog het werk al dan niet zelf gedaan.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal, de echte prijsval moet nog komen.
Wat je nu kan doen, is bij het kadaster de verkoopprijs opvragen van die 2 panden die (recent?) verkocht zijn.
Isolatieglas kost iets van 50¤/m²; dat zijn de kosten niet. Verder is er niet veel over de prijs te zeggen als we niet weten welk pand het is, de grondoppervlakte, de inhoud in m³ etc etc.
Nieuwe kozijnen heeft de TS het niet over. Bij mij kwamen de glashandel het isolatieglas brengen voor 50¤/m² contant afrekenen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:22 schreef jpjedi het volgende:
[..]
ja en nieuwe kozijnen of het uitfrezen van de oude kozijnen en opdek-latten plaatsen. Daarna nog even opnieuw schilderen. Daarbij nog het werk al dan niet zelf gedaan.
Prijs van puur het glas noemen vind ik wat kort door de bocht.![]()
oh ja? waar zijn die 10 anderen dan? tegenwoordig zijn verkopers al blij als er 1 serieus geinteresseerde is. Als ik dit soort opmerkingen lees krijg ik het idee dat je niet helemaal door hebt hoe ernstig de woningmarkt op zijn gat ligt nu.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:55 schreef Pinklady89 het volgende:
Grote kans dat ze op 200k niet eens reageren. En dat zou ik ook niet doen. Zou ik ook een grote grap vinden als verkoper. 299k is misschien erg veel, hoewel dat uiteraard ook wel van de verbouwing afhangt.
[quote]
Je kunt ervan uitgaan dat je gemiddeld 10% van de vraagprijs af krijgt. In dat geval zit je op 270k. Dan zit je met 200k op 67% i.p.v. 90%. Op een bod onder de 75% zou ik niet eens reageren als verkoper. Voor jou een ander. Of tien anderen.
waarom zou je dat vragen? alsof zij aan jou moeten verantwoorden waarom hun vraagprijs reeel is! ze zullen er vast een leuk verhaaltje bij hebben, maar dat is toch helemaal niet boeiend?quote:Eventueel kun je het nog bouwkundig laten keuren en op basis daarvan wat lager bieden.
Verder kun je nog eens aan de verkopers vragen waarom het huis 123k in waarde gestegen is in 8 jaar.
de verkoper kan lachen wat hij wil, maar uiteindelijk zal hij de kiet toch een keer moeten verkopen.quote:Staat het al lang te koop? Zijn er veel gegadigden? Als het al lang te koop staat en er niet veel gegadigden zijn, kun je ook nog lager bieden.
Maar hou wel in je achterhoofd dat een verkoper je met een bod van 200k faliekant uitlacht.
Ach, ik ga er vanuit dat de meeste verkopers ook een koper zijn aangezien zij toch ergens anders iets moeten kopen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:17 schreef blomke het volgende:
Volgens mij lachen veel verkopers nu "als een boer die kiespijn" heeft. Straks hebben de banken helemaal geen geld meer om een hypotheek mee te financieren. Dan zit alles in Zuid- Europese obligaties.
Klopt, da's de houding die de meeste verkopers hebben. Mede daarom is het verhaal van de makelaar 'ze waren er al uit qua prijs, maar niet qua opleverdatum' zo ongeloofwaardigquote:Op maandag 8 augustus 2011 10:31 schreef blomke het volgende:
Ja, maar nu is veelal de verkopersattitude: eerst verkopen en daarna zien we wel wat we gaan kopen of ergens tijdelijk huren.
Dat zet de huizenmarkt mede op slot.
Wat weer veroorzaakt wordt door een tekort aan huizen: in een gezonde markt zou 5-10% leegstand ervoor zorgen dat je vandaag nog een huis kan kopen en er morgen nog in kan trekken.quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:31 schreef blomke het volgende:
Ja, maar nu is veelal de verkopersattitude: eerst verkopen en daarna zien we wel wat we gaan kopen of ergens tijdelijk huren.
Dat zet de huizenmarkt mede op slot.
Het verbaast me dat makelaars deze oude truc nog hanteren; da's net zoiets als een oude mop van 20 jaar geleden vertellen. Had het makelaarsgilde toch hoger ingeschat.quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mede daarom is het verhaal van de makelaar 'ze waren er al uit qua prijs, maar niet qua opleverdatum' zo ongeloofwaardig
Misschien niet. Of misschien ligt het aan de plaats waar ik nu woon. Dat kan ook. Toevallig ken ik huizen die nog steeds per opbod (of hoe noem je dat?) verkocht zijn, omdat er te veel bieders waren. Dusja, laat jouw woningmarkt zodanig op z'n gat liggen dat één geïnteresseerde veel is, i.m.o. geldt dat zeker niet voor elk huis.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:37 schreef punchdrunk het volgende:
oh ja? waar zijn die 10 anderen dan? tegenwoordig zijn verkopers al blij als er 1 serieus geinteresseerde is. Als ik dit soort opmerkingen lees krijg ik het idee dat je niet helemaal door hebt hoe ernstig de woningmarkt op zijn gat ligt nu.
Klopt. Maar een vraagprijs is een uitnodiging tot een bod en achter een vraagprijs zit eenquote:daarnaast is vraagprijs bullshit. ik kan elke vraagprijs opschrijven die ik wil, dat wil echter nog niet zeggen dat de waarde van het huis daar ook maar enigzins in de buurt komt.
Nee, moet ook niet. Maar is wel een kans om mensen door de mand te laten vallen, hetzij omdat ze het niet goed voorbereid hebben hetzij omdat ze onzin verkopen of nog iets anders. Je kunt er wel je informatie vandaan halen. Kennelijk heb je er geen behoefte aan. Ik wel, ik wil graag weten op welke punten ik druk kan zetten, als ik daar behoefte aan heb.quote:waarom zou je dat vragen? alsof zij aan jou moeten verantwoorden waarom hun vraagprijs reeel is! ze zullen er vast een leuk verhaaltje bij hebben, maar dat is toch helemaal niet boeiend?
Klopt. Maar de eerste zes weken zou ik nog altijd lachen als ik een bod van 200k krijg, terwijl ik 270k (of iets in die buurt) had willen vangen. Precies wat je hier schrijft:quote:de verkoper kan lachen wat hij wil, maar uiteindelijk zal hij de kiet toch een keer moeten verkopen.
quote:de vraag is of dat bedrag voor hun hoog genoeg is.
Je kunt mensen wel verder lokken dan zij in eerste instantie wilden gaan. Zowel kopers als verkopers.quote:biedstrategieen zijn zo goed als zinloos bij aanschaf van een huis
Slimme aanpak!quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:51 schreef Huisvraag het volgende:
Interessante huizen leggen we vast in een excel bestand en we krijgen mailtjes bij een prijsdaling of verkoop.
Wederom slim! Kan je zeggen wat er dan (ongeveer) mis mee is?quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:51 schreef Huisvraag het volgende:
Als je bv via Jaap nu zoekt naar huizen die al langer dan 6 maanden te koop staan is het ook maar vrij karig wat je vind. We hebben dus wel een aantal huizen in onze lijst waar duidelijk iets mis mee is, maar wat voor ons niet zo zwaar telt.
Ik denk dat jij juist de crisis onderschat. De overheid probeert nog steeds lucht in de huizenbubble te blazen en dat lukt ze verdomd nog goed ook omdat Nederlanders van nature erg gehecht zijn aan een woning en eveneens gemakkelijk toehappen. Feit is dat de gemiddelde huizenprijs in geen enkele gezonde verhouding gestegen is sinds pakweg 1995 en dat er echt veel vanaf gaat, wanneer de crisis zich gaat doorzetten.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:44 schreef Huisvraag het volgende:
Aankoopprijs vergelijken waren we inderdaad ook al mee bezig. Weet iemand wat de gemiddelde huizenprijs heeft gedaan sinds de huizencrisis? Er zijn 2 vergelijkbare huizen verkocht in 2008 en 2009.
[..]
We zien trouwens ook mindere huizen verkopen voor bedragen tussen de 240 en 280. Ik denk dat jullie de crisis wel een beetje overschatten..
zie NVMquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:44 schreef Huisvraag het volgende:
Alle middelen om de lucht in de huizenbubble te blazen, zijn nu definitief aangeboord door de overheid. Verlagen overdrachtsbelasting was de laatst overgebleven truc. HRA, NHG, starterssubsidie waren eerder al ingevoerd om de kopen te stimuleren (lees prijs tot onrealistisch niveau te laten stijgen).quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:49 schreef Falco het volgende:
Ik denk dat jij juist de crisis onderschat. De overheid probeert nog steeds lucht in de huizenbubble te blazen en dat lukt ze verdomd nog goed ook omdat Nederlanders van nature erg gehecht zijn aan een woning en eveneens gemakkelijk toehappen. Feit is dat de gemiddelde huizenprijs in geen enkele gezonde verhouding gestegen is sinds pakweg 1995 en dat er echt veel vanaf gaat, wanneer de crisis zich gaat doorzetten.
Tja, het is altijd een beetje natte vinger werk natuurlijk.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:49 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik denk dat jij juist de crisis onderschat. De overheid probeert nog steeds lucht in de huizenbubble te blazen en dat lukt ze verdomd nog goed ook omdat Nederlanders van nature erg gehecht zijn aan een woning en eveneens gemakkelijk toehappen. Feit is dat de gemiddelde huizenprijs in geen enkele gezonde verhouding gestegen is sinds pakweg 1995 en dat er echt veel vanaf gaat, wanneer de crisis zich gaat doorzetten.
vraag is natuurlijk naar welke kant een dergelijk scenario (als het uitkomt) zich beweegt.quote:Alle middelen om de lucht in de huizenbubble te blazen, zijn nu definitief aangeboord door de overheid. Verlagen overdrachtsbelasting was de laatst overgebleven truc. HRA, NHG, starterssubsidie waren eerder al ingevoerd om de kopen te stimuleren (lees prijs tot onrealistisch niveau te laten stijgen).
De 10% daling sinds 2008-2009 is natuurlijk een schijntje in vergelijking met de werkelijke ramp-toestand waarin de hele Westerse wereld zich bevindt.
Het is vrij onbegrijpelijk dat de huizenprijs in NL nog enigszins stand houdt, terwijl al het andere om ons heen (beurskoersen, overheden etc) als een pudding in elkaar donderen. De echte correctie komt er gegarandeerd nog aan, reken maar dat er nog minimaal 20% vanaf gaat de komende jaren.
Als ik in TS zn schoenen stond zou ik nog een poosje wachten met het kopen van een huis, tenzij je nu echt een mega-deal kunt sluiten van 25-30% onder de vraagprijs oid.
Dat denk ik ook ja, als de EU zo doorgaat met afknijpen krijgen we een deflatoire periodequote:Op maandag 8 augustus 2011 18:10 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Alle middelen om de lucht in de huizenbubble te blazen, zijn nu definitief aangeboord door de overheid. Verlagen overdrachtsbelasting was de laatst overgebleven truc. HRA, NHG, starterssubsidie waren eerder al ingevoerd om de kopen te stimuleren (lees prijs tot onrealistisch niveau te laten stijgen).
De 10% daling sinds 2008-2009 is natuurlijk een schijntje in vergelijking met de werkelijke ramp-toestand waarin de hele Westerse wereld zich bevindt.
Het is vrij onbegrijpelijk dat de huizenprijs in NL nog enigszins stand houdt, terwijl al het andere om ons heen (beurskoersen, overheden etc) als een pudding in elkaar donderen. De echte correctie komt er gegarandeerd nog aan, reken maar dat er nog minimaal 20% vanaf gaat de komende jaren.
Als ik in TS zn schoenen stond zou ik nog een poosje wachten met het kopen van een huis, tenzij je nu echt een mega-deal kunt sluiten van 25-30% onder de vraagprijs oid.
Dat dus.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:48 schreef witte_fantasie het volgende:
200k is een mooi begin, alles meer dan 217.000 is puur een emotionele beslissing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |