Het meest prestigieuze militaire apparaat ter wereld had binnen een maand de witte vlag omhoog maar Nederland had makkelijk kunnen winnen van Duitsland. Iedereen die anders beweerd is gewoon dom en laf. /trollquote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:32 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Wat een dom gelul je hebt echt 0 verstand van de geschiedenis zo blijkt
Kun je uitleggen wat 'Privilege of command' is en hoe dat in de Nederlandse krijgsmacht is geregeld?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Karremans is en was gewoon verantwoordelijk, " privilege of command" heet dat. De politiek heeft hem trouwens gewoon genaaid, die hadden gewoon de f16's die in Italie stonden moeten volhangen met bommen en servie gaan bombarderen als antwoord.
Die laffaards vluchtten ook gewoon voor hun verantwoordelijkheid in plaats van zich in Duinkerken dood te vechten. Voor niet duizenden, zoals Dutchbat, maar miljoenen mensen die ze zouden moeten beschermen. Na Duinkerken duurde het vier jaar voor de oorlog daar voorbij was. Na Srebrenica duurde het vier maanden voor de oorlog daar voorbij was.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 17:45 schreef Hathor het volgende:
[..]
De Engelsen hadden daar anders maling aan, die besloten namelijk wel te vechten tot de dood, met als gevolg dat Engeland de zwaarste bombardementen uit de hele oorlog te verduren kreeg, zo'n beetje alle steden helemaal in puin lagen, maar ze wel gewoon stand hielden. Je kan over die Engelsen roepen wat je wil, maar ruggegraat hebben ze wel daar, en dat is iets wat bij Nederlanders met name ontbreekt.
Reageer gewoon inhoudelijk of reageer niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:32 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Wat een dom gelul je hebt echt 0 verstand van de geschiedenis zo blijkt
Als dat leger zich niet had teruggetrokken dan had Engeland niks meer gehad om het thuisland te verdedigen, of had je soms gedacht dat ze dat allemaal op het spel zouden zetten voor de Fransen? In de tijd van Duinkerken was het Duitse leger gewoon niet te stuiten, door niemand niet, dus met het oog op het verdere verloop van de oorlog was dat helemaal nog niet zo slecht bekeken, of jij dat nou laf vind of niet.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 01:26 schreef Viajero het volgende:
[..]
Die laffaards vluchtten ook gewoon voor hun verantwoordelijkheid in plaats van zich in Duinkerken dood te vechten. Voor niet duizenden, zoals Dutchbat, maar miljoenen mensen die ze zouden moeten beschermen. Na Duinkerken duurde het vier jaar voor de oorlog daar voorbij was. Na Srebrenica duurde het vier maanden voor de oorlog daar voorbij was.
Oorlog betekent niet altijd kunnen doen wat je wil doen. Anders was het geen oorlog.
Ik denk dat jij je qua Engelse geschiedenis je meer thuis zal voelen bij Generaal Haig die in de Eerste Wereldoorlogen miljoenen nutteloos liet afslachten in de loopgraven.
Heb je een poster van Van Speijk boven je bed hangen?
Natuurlijk vind ik ze geen laffaards, ik verplaatste me even in jouw "Dutchbat had zich dood moeten vechten" mentaliteit. Dutchbat vocht ook niet in eigen land, en niet eens om het eigen land te beschermen. Ze waren daar voor een bizar slecht uitgedachtte VN missie.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 03:07 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als dat leger zich niet had teruggetrokken dan had Engeland niks meer gehad om het thuisland te verdedigen, of had je soms gedacht dat ze dat allemaal op het spel zouden zetten voor de Fransen? In de tijd van Duinkerken was het Duitse leger gewoon niet te stuiten, door niemand niet, dus met het oog op het verdere verloop van de oorlog was dat helemaal nog niet zo slecht bekeken, of jij dat nou laf vind of niet.
Waar heeft hij zich verscholen achter 'bevel is bevel'?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 08:49 schreef sigme het volgende:
Het opperbevel van het Nederlandse leger (de politiek dus) zou zich diep moeten schamen.
Maar verschuilen achter "bevel is bevel" is natuurlijk ook een zwaktebod; ook militairen hebben de plicht zich rekenschap te geven van wat ze doen, en van wat ze wordt gevraagd te doen.
Karremans' alternatieven waren natuurlijk niet fraai, maar het alternatief dat hij verkoos was wel vrij laf. Dat wordt hem nagedragen. Hij had ook een heldhaftiger (en gevaarlijker, maar tsjonge jonge, de man is militair!) optie kunnen kiezen.
Daar draait het niet om, de Serviers zaten in de bergen met zware artillerie en de enclave van de VN bevond zich in een dal, dus ze hadden er met tien man kunnen zitten, strategisch maakt het niets uit.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 20:06 schreef StateOfMind het volgende:
Hoeveel manschappen hadden de Serviërs rondom Srebrenica eigenlijk?
Ik meende iets van 3000, maar er zaten nog een kleine 7000 man in de buurt. Met tanks, artillerie, MLRS... etc. Maar Clan haalt al terecht aan dat het amper te verdedigen was.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 20:06 schreef StateOfMind het volgende:
Hoeveel manschappen hadden de Serviërs rondom Srebrenica eigenlijk?
En dan durven sommige betweters/trollen hier nog te zeggen dat Karremans had moeten vechtenquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 22:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik meende iets van 3000, maar er zaten nog een kleine 7000 man in de buurt. Met tanks, artillerie, MLRS... etc. Maar Clan haalt al terecht aan dat het amper te verdedigen was.
Potočari is een plaats in de gemeente Srebrenica, in de Servische Republiek. Het ligt in het oosten van Bosnië en Herzegovina, 6 kilometer ten noordwesten van Srebrenica. In 1991 had de plaats 4338 inwoners van wie 93% Bosniakken en 7% tot andere bevolkingsgroepen behorend, voornamelijk Serviërs.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 22:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan durven sommige betweters/trollen hier nog te zeggen dat Karremans had moeten vechten![]()
Het was nauwelijks te verdedigen en al zeker niet zonder lucht of andere steun van buitenaf. Wat dus lastig werd wanneer de politiek eigenlijk wel blij was dat het enclave-probleem tenminste opgelost werd. Overigens was Dutchbat daar helemaal niet om deze enclave te verdedigen, dat is een misverstand.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 22:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik meende iets van 3000, maar er zaten nog een kleine 7000 man in de buurt. Met tanks, artillerie, MLRS... etc. Maar Clan haalt al terecht aan dat het amper te verdedigen was.
Correct.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was nauwelijks te verdedigen en al zeker niet zonder lucht of andere steun van buitenaf. Wat dus lastig werd wanneer de politiek eigenlijk wel blij was dat het enclave-probleem tenminste opgelost werd. Overigens was Dutchbat daar helemaal niet om deze enclave te verdedigen, dat is een misverstand.
Ze hadden zich natuurlijk wel tot op de laatste man kunnen doodvechten. Dan was dit in ieder geval voor Nederland een eervol en roemrucht historisch feit geworden. Uiteindelijk waren die moslims dan alsnog over de kling gejaagd.
Verder is het erg gemakkelijk om achteraf, met alle informatie beschikbaar, rustig jarenlang nadenken en discussiëren, met de kennis hoe het afgelopen is, te weten wat men toen het beste had kunnen doen. Als je vrijwel niks weet, je min of meer er alleen voor staat, je zelf ook in gevaar bent en je superieuren geen gehoor geven, is het wat lastiger om met de ideale oplossing te komen.
Vraag jezelf eens af hoe jij je zou gedragen in zo'n situatie. Je eigen leven staat mogelijk op het spel, evenals als dat van je ondergeschikten. Ik hoop dat ik in een dergelijke situatie of in elke situatie waarin ik mogelijk mensen zou kunnen redden koelbloedig en heldhaftig zou kunnen reageren, maar ik ben bang dat ik uiteindelijk net zo zou raaskallen als Karremans. Zo niet erger.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 00:19 schreef PurmerendseZoutbietser het volgende:
Karremans had gewoon niet moeten slijmen bij Mladic, vooral met die kadootjes...'is his for my wife? is this for my wife?..' FACEPALM
dit is belangrijk iddquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Overigens was Dutchbat daar helemaal niet om deze enclave te verdedigen, dat is een misverstand.
Ja je kiest toch voor jezelf en niet voor 7000 medemensen, zo is de mensquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:33 schreef morg78 het volgende:
. Ik hoop dat ik in een dergelijke situatie of in elke situatie waarin ik mogelijk mensen zou kunnen redden koelbloedig en heldhaftig zou kunnen reageren, maar ik ben bang dat ik uiteindelijk net zo zou raaskallen als Karremans. Zo niet erger.
En wat LXIV zegt.
Natuurlijk. Maar is het dan onterecht dat Karremans erop aangekeken wordt? Hij was daar, hij nam de keuze, en dit is de consequentie.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was nauwelijks te verdedigen en al zeker niet zonder lucht of andere steun van buitenaf. Wat dus lastig werd wanneer de politiek eigenlijk wel blij was dat het enclave-probleem tenminste opgelost werd. Overigens was Dutchbat daar helemaal niet om deze enclave te verdedigen, dat is een misverstand.
Ze hadden zich natuurlijk wel tot op de laatste man kunnen doodvechten. Dan was dit in ieder geval voor Nederland een eervol en roemrucht historisch feit geworden. Uiteindelijk waren die moslims dan alsnog over de kling gejaagd.
Verder is het erg gemakkelijk om achteraf, met alle informatie beschikbaar, rustig jarenlang nadenken en discussiëren, met de kennis hoe het afgelopen is, te weten wat men toen het beste had kunnen doen. Als je vrijwel niks weet, je min of meer er alleen voor staat, je zelf ook in gevaar bent en je superieuren geen gehoor geven, is het wat lastiger om met de ideale oplossing te komen.
Welke keuze heeft hij gemaakt? de Serven zijn gewoon de enclave binnengetrokken.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar is het dan onterecht dat Karremans erop aangekeken wordt? Hij was daar, hij nam de keuze, en dit is de consequentie.
Met verschuilen achter "bevel is bevel" verwees ik niet naar Karremans, maar naar argumentatie die in dit topic door sommigen gebruikt wordt. Dat is te simpel.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 20:02 schreef Clan het volgende:
[..]
Waar heeft hij zich verscholen achter 'bevel is bevel'?
Welke optie had hij moeten kiezen?
Leiding te geven aan Dutchbatquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:40 schreef Clan het volgende:
[..]
Welke keuze heeft hij gemaakt? de Serven zijn gewoon de enclave binnengetrokken.
Gezellig babbelen met Mladic, bijvoorbeeld. Niet vechten. Geen heldendood. En ook geen verzet tegen z'n meerderen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:40 schreef Clan het volgende:
[..]
Welke keuze heeft hij gemaakt? de Serven zijn gewoon de enclave binnengetrokken.
Welke keuze heeft hij gehad? Hij had z'n mannen kunnen opofferen, zonder de situatie hiermee echt te veranderen. Dat heeft hij niet gedaan. Achteraf was het misschien beter geweest om er zo'n 30 tot 40 te laten sneuvelen, enkel voor de statistieken. Maar dat is dus achteraf. Op dat moment wist hij niet wat er zou gaan gebeuren en had hij geen enkele steun van bovenaf.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar is het dan onterecht dat Karremans erop aangekeken wordt? Hij was daar, hij nam de keuze, en dit is de consequentie.
Er zijn altijd een heleboel mogelijkheden. Maar dat is niet de vraag.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Welke keuze heeft hij gehad? Hij had z'n mannen kunnen opofferen, zonder de situatie hiermee echt te veranderen. Dat heeft hij niet gedaan. Achteraf was het misschien beter geweest om er zo'n 30 tot 40 te laten sneuvelen, enkel voor de statistieken. Maar dat is dus achteraf. Op dat moment wist hij niet wat er zou gaan gebeuren en had hij geen enkele steun van bovenaf.
Ik vraag me af in hoeverre toentertijd is voorzien wat de consequenties van alle mogelijkheden waren. Volgens mij is men gewoon overrompeld en gebeurde het allemaal zonder dat de mogelijkheden naast elkaar gelegd zijn.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Er zijn altijd een heleboel mogelijkheden. Maar dat is niet de vraag.
De consequentie van zijn keuze was (o.a.) het sparen van alle levens van de Dutchbatters, maar ook het levenslang aangekeken worden op lafheid. Misschien vind Karremans dat niet zo leuk, maar het hoort erbij. Er zijn er slechter weggekomen uit die enclave..
Gezellig, met 30 Nederlandse militairen in de kamer ernaast gegijzeld zich door Mladic laten intimideren.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Gezellig babbelen met Mladic, bijvoorbeeld. Niet vechten. Geen heldendood. En ook geen verzet tegen z'n meerderen.
Geef maar eens de mogelijkheden die miliatir zijn uit te voeren?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Er zijn altijd een heleboel mogelijkheden. Maar dat is niet de vraag.
De consequentie van zijn keuze was (o.a.) het sparen van alle levens van de Dutchbatters, maar ook het levenslang aangekeken worden op lafheid. Misschien vind Karremans dat niet zo leuk, maar het hoort erbij. Er zijn er slechter weggekomen uit die enclave..
Hij had op de toegangswegen een aantal roadblocks kunnen laten inrichten. Die waren feitelijk kansloos geweest, met pantservoertuigen tegen de Servische tanks, maar goed. Daarbij hadden dan zo'n 40 Nederlandse militairen kunnen sneuvelen. Hierop had hij de enclave kunnen overdragen aan de Serviërs, waarna de rest hetzelfde was afgelopen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:05 schreef Clan het volgende:
[..]
Geef maar eens de mogelijkheden die miliatir zijn uit te voeren?
Hitler?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:04 schreef Clan het volgende:
[..]
Gezellig, met 30 Nederlandse militairen in de kamer ernaast gegijzeld zich door Mladic laten intimideren.
Vechten? dwz zich zonder te kunnen verzetten door artillerievuur om het leven komen, als een militaire dwaas de geschiedenis ingaan, en ook nog eens tegen zijn meerderen ingaan?
Naast Hitler heeft de geschiedenis weinig van dat soort dwazen leren kennen.
Dat de consquenties uiteraard niet te overzien zijn, en al helemaal niet die van alle mogelijkheden, lijkt me een gegeven. Maar dat neemt niet weg dat ze er wel zijn. Ze horen er gewoon bij, en Karremans heeft er maar mee te leren leven. Dat is vast niet leuk, maar hij leeft.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre toentertijd is voorzien wat de consequenties van alle mogelijkheden waren. Volgens mij is men gewoon overrompeld en gebeurde het allemaal zonder dat de mogelijkheden naast elkaar gelegd zijn.
Vergeet niet dat die militairen juist een hele cultuuromslag gekregen hadden (met cursussen en oefeningen) om van 'groen' naar 'blauw' denken te gaan, waarbij het gebruiken van geweld juist iedere keer niet de oplossing was.
sure,quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 08:29 schreef BeffJeck het volgende:
Misschien een stomme vraag: " Waarom heeft Nederland niet zijn eigen F16 gestuurd?" De Nederlandse politiek stond er bij en keek er naar..
Dit kan je Karremans niet in de schoenen schuiven. Wel het lafhartige optreden van de Nederlandse politiek die hun eigen landgenoten niet wilde beschermen.
Bij de yanken was dit niet gebeurt. " Geen mandaat van de VN, dan doen we het zelf wel "
De houding van Nederlandse politici is altijd laf geweest. Zie WOII, toen waren zij in London drukker met promoties dan met de oorlog.
quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 18:15 schreef sp3c het volgende:
de Yanken stuurden juist geen grondtroepen omdat Clinton bang was voor beelden van vernederde Amerikaanse soldaten op tv
als die wel meededen waren er allicht genoeg troepen beschikbaar voor de zware optie waar men in eerste instantie aan zat te denken
Als je niets doet is alles een zinloze missie, overigens geloof ik dat al dat gemissie toch al zinloos isquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 19:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Karremans zat op een zinloze missie. Kun je dat hem aanrekenen?
Die beste man had ook vrouw en kinderen thuis.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 19:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je niets doet is alles een zinloze missie, overigens geloof ik dat al dat gemissie toch al zinloos is
De hele insteek (met name vanuit de politiek) was dat door aanwezigheid van de VN en toezicht op de bestandslijnen langzaam maar zeker een effectieve wapenstilstand tot stand zou komen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 19:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je niets doet is alles een zinloze missie, overigens geloof ik dat al dat gemissie toch al zinloos is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |