abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:13:22 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101347166
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Saab blijft als merk echt wel bestaan, en de onderdelen lijn ook
Volvo kan heel prima Saabs maken op hun lijnen
Dat weet ik niet zeker. Het is niet rendabel om zulke kleine aantallen auto's te produceren. En als Volvo het gaat doen dan zijn het gewoon Volvo's met een Saab-sticker. Ook niet geweldig.

Hoe dan ook blijft er voor de aandeelhouders niks over. Ook niet als Volvo de merknaam Saab gaat voeren.

Wat Victor Muller had moeten doen was toen de overname van Saab bekend was gewoon via een fikse claim-emissie 500 miljoen moeten ophalen. Iedereen had dat toen begrepen en geaccepteerd. En die 500M dan gebruiken om orde op zaken te stellen. Nu is het natuurlijk te laat.
The End Times are wild
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:31:32 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101348320
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 21:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zeker. Het is niet rendabel om zulke kleine aantallen auto's te produceren. En als Volvo het gaat doen dan zijn het gewoon Volvo's met een Saab-sticker. Ook niet geweldig.

Hoe dan ook blijft er voor de aandeelhouders niks over. Ook niet als Volvo de merknaam Saab gaat voeren.

Wat Victor Muller had moeten doen was toen de overname van Saab bekend was gewoon via een fikse claim-emissie 500 miljoen moeten ophalen. Iedereen had dat toen begrepen en geaccepteerd. En die 500M dan gebruiken om orde op zaken te stellen. Nu is het natuurlijk te laat.
Hij hoopte steeds dat de koers zou stijgen , en dan had ie dat wel gedaan, maar investeerders waren angstig door het sterk wisselde karakter van Muller.
Met name de oprichting van dat Formule ! team en vervolgens met miljoenen-verliezen weer stoppen, heeft zijn reputatie geen goed gedaan.
Ook die criminele vrindjes is een nadeel
Mij heeft die herinnering weerhouden om in te stappen

Ik had zelf ook een Saab en vond het altijd een topauto, inmiddels is de liefde bekoeld
Saab kan de techniek ook niet meer bijbenen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_101426749
Fors meer verlies voor moederbedrijf Saab: Muller ziet 'lichtpuntjes'

Swedish Automobile, het Nederlandse moederbedrijf van het Zweedse automerk Saab, heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies van 224,2 miljoen euro geboekt. Dat is ruim vier keer zoveel als een jaar eerder, zo bleek vandaag uit de halfjaarresultaten van het bedrijf.
Swedish Automobile boekte in de eerste 6 maanden van dit jaar een omzet van 359 miljoen euro. Het grootste deel daarvan werd in de eerste 3 maanden binnen gehaald, in het tweede kwartaal viel de omzet terug tot 101,9 miljoen euro. De productie bij Saab ligt door financiële problemen al maandenlang grotendeels stil.

Topman Victor Muller sprak in een verklaring van een 'ongelooflijk zwaar' kwartaal. Het bedrijf blijft op zoek naar geld om een herstart op korte termijn mogelijk te maken.

Muller kon echter niet garanderen dat het bedrijf daar ook in zal slagen. 'We kunnen niet al te ver in de toekomst kijken. We overwegen alle mogelijke opties om het voortbestaan van Saab te garanderen.' Hij ontwaarde wel 'lichtpuntjes' in de onderhandelingen met toeleveranciers.

Swedish Automobile voorspelde vandaag een 'substantieel' verlies over heel 2011. De eerder geformuleerde verkoopdoelstellingen voor dit jaar worden herzien zodra er meer zicht is op de effecten van de huidige problemen op de activiteiten van het bedrijf.

Productie viel terug
In het afgelopen kwartaal wist het voormalige Spyker Cars nog 3197 auto's aan dealers te verkopen, dat waren er bijna 5000 minder dan een jaar eerder. De productie viel in het tweede kwartaal terug tot nog geen 2000 nieuwe auto's, tegen bijna 9500 in het tweede kwartaal van 2010.

In de eerste 6 maanden van 2011 verkocht Saab in totaal 12.871 auto's aan dealers. Dat waren er ruim een kwart meer dan in de eerste helft van 2010, toen de productie werd opgestart na de overname door Spyker. De totale productie steeg in de eerste helft van dit jaar met 9 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 12.877 auto's.

Bankroet dichterbijj
Door alle financiële problemen lijkt een bankroet voor Saab steeds dichterbij te komen. Maandag nog diende de Zweedse vakbond IF Metall een betalingsaanmaning voor achterstallige lonen in bij het bedrijf. Als die niet voor vrijdag wordt voldaan dan kan de bond het faillissement van Saab aanvragen

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-lichtpuntjes.dhtml

Hoeveel geld heeft die Muller nu al verloren met spyker en saab :?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 21:29:27 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101426859
Waarom, waarom zo'n koersspike de afgelopen dagen? Het zal niet aan voorkennis gelegen hebben!
The End Times are wild
  woensdag 31 augustus 2011 @ 22:32:37 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101430160
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:29 schreef LXIV het volgende:
Waarom, waarom zo'n koersspike de afgelopen dagen? Het zal niet aan voorkennis gelegen hebben!
Is normaal, er zijn altijd gokkers die toetreden en weer uitstappen op een dubbeltje hoger

Middelen noemen ze dat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_101430931
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:29 schreef LXIV het volgende:
Waarom, waarom zo'n koersspike de afgelopen dagen? Het zal niet aan voorkennis gelegen hebben!
Volgens nos journaal dachten ze dat er vandaag gelijktijdig met de cijfers een reddingsplan gepresenteerd zou worden ;)

Nu heeft saab daar nog tot vrijdag de tijd voor anders faillisementsaanvraag :D
pi_101439624
quote:
6s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:27 schreef ikweethetookniet het volgende:

Hoeveel geld heeft die Muller nu al verloren met spyker en saab :?
Muller persoonlijk denk ik niets, de investeerders die in zijn dromen geloofden flink wat. ;)
pi_101442754
Rampkwartaal voor Swedish Automobile

Saab, nu in handen van Swedish Automobile, heeft het tweede kwartaal met een verlies van 152 mln euro afgesloten. In dit kwartaal is de productie volledig stilgevallen.

Het eigenvermogen is negatief geworden, -400 mln euro. :D Momenteel worden alle opties onderzocht om een bankroet af te wenden. Salarissen kunnen niet worden uitbetaald.

Saab waagde zich niet aan een voorspelling wanneer de productie kan worden hervat. :|W
(FD, p.11 - Tel, p.27 – VK, p.25)

Gaat lekker Victor _O-

0,651 -0,12 (-15,45%)
http://www.iex.nl/Aandeel(...)utomobile/koers.aspx

Nog steeds te hoog dus :P
pi_101454988
Vakbond geeft Saab tot na het weekeinde

De bond voor Saabs fabriekspersoneel, IF Metall, geeft het automerk nog tot zeker na komend weekeinde de gelegenheid om de lonen te betalen.

Formeel mag IF Metall vrijdag vanaf 16.15 uur bij de rechter om het faillissement van het personenwagenmerk vragen als het personeel zijn salaris nog niet heeft. Maar volgens juristen van de bond wordt er pas maandag vergaderd over de kwestie. Bij IF Metall zijn de meesten van de bijna 2100 metaalarbeiders en constructiemedewerkers van Saab aangesloten.

Mogelijk dat IF Metall een eventuele actie wil afstemmen met de bonden van Saabs witteboordenpersoneel, Sveriges Ingenjörer, Ledarna en Unionen. Die stuurden maandag hun betalingsaanmaningen voor hun circa 1600 leden. Alles bij elkaar gaat het om ongeveer 11 miljoen euro.

http://www.beurs.nl/nieuw(...)rss&utm_campaign=rss

:W Victor Fijn weekeinde :+
  donderdag 1 september 2011 @ 19:41:53 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101458227
Soms heb ik het vermoeden dat ji
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vakbond geeft Saab tot na het weekeinde


:W Victor Fijn weekeinde :+
Soms heb ik het vermoeden dat jij een persoonlijke wrok koestert jegens Victor Muller. Heb je soms veel geld verloren met Spyker/Saab/Swan?
The End Times are wild
pi_101468190
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 19:41 schreef LXIV het volgende:
Soms heb ik het vermoeden dat ji

[..]

Soms heb ik het vermoeden dat jij een persoonlijke wrok koestert jegens Victor Muller. Heb je soms veel geld verloren met Spyker/Saab/Swan?
Ik heb een hekel aan oplichters die te faveure van hun eigen ego duizenden mensen misleiden en dieper in de ellende sleuren

En nee nooit aandelen spyker gehad ook niet short
  vrijdag 2 september 2011 @ 14:57:10 #88
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101489460
0,740 +0,05 (+7,40%) :D

Dat terwijl maandag de vakbond bespreekt of ze faillissement gaan aanvragen :P


101.350 stuks bieden op 0,735

en 100.500 stuks bieden op 0,740 8-)

Als dat geen voorkennis is :7
  zaterdag 3 september 2011 @ 12:03:00 #89
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101522362
quote:
za 03 sep 2011, 08:43
Wachten op verlossing van Saabtopman Muller
door ROLIEN CRÉTON
TROLLHÄTTAN - Saabtopman Victor Muller reist deze dagen de halve wereld rond op zoek naar nieuwe investeerders. „Ik weet zelf ook vaak niet waar ik de volgende dag moet zijn”, zegt Muller, terwijl hij de Saabfabrieken in Zweden op het punt staat te verlaten. Zijn missie was de vakbonden te overtuigen om met de faillissementsaanvraag te wachten. Maar het geduld van de bonden is op. „Als er de komende dagen geen concrete resultaten worden geboekt, dan valt wat ons betreft het doek”, aldus Darko Davidovic van de vakbond IFF.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 3 september 2011 @ 12:03:40 #90
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101522377
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 september 2011 14:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
0,740 +0,05 (+7,40%) :D

Dat terwijl maandag de vakbond bespreekt of ze faillissement gaan aanvragen :P


101.350 stuks bieden op 0,735

en 100.500 stuks bieden op 0,740 8-)

Als dat geen voorkennis is :7
allemaal speculatie op een duppie winst en twintig cent verlies, middelen noemen ze dat, gokkers als jij moeten dat herkennen.

Is kenmerkend die schommelingen in de laatste fase, zeg je ook bij Versatel en KPNquest
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 3 september 2011 @ 12:10:19 #91
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_101522499
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 12:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

welk belang hebben de vakbonden bij een faillissement?
  zaterdag 3 september 2011 @ 12:29:12 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101522851
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 12:10 schreef Plus_Ultra het volgende:

[..]

welk belang hebben de vakbonden bij een faillissement?
De vakbonden komen op voor de werknemers. Ze oefenen druk uit op Saab om de salarissen te storten.
The End Times are wild
pi_101523151
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 12:03 schreef michaelmoore het volgende:
......gokkers als jij moeten dat herkennen........
:? Ik gokker
Zit op miniumloon en afgekeurd al 20 jaar geen aandeel meer gehad of verhandeld
Maar vindt het wel leuk om te volgen ;)
  maandag 5 september 2011 @ 15:08:19 #95
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101592264
Saab-vakbond vergadert dinsdag over bankroet

Dat besloot de bond maandagochtend. „We wachten nog even een bankdag met een eventueel besluit om te zien of Saab afgelopen weekeinde de lonen heeft overgemaakt. Het duurt meestal even voor het geld binnen is. Dinsdagmiddag vanaf 15.00 uur praten we verder”, aldus bondswoordvoerder Hakan Skött.

Een faillissementsaanvraag voor Saab moet in de komende 2 weken bij de Zweedse rechter binnen zijn. Het kan nog tot eind september duren voordat bekend is of en wanneer de eventuele gerechtelijke behandeling plaatsvindt

0,560 -0,16 (-22,22%) :D

http://www.telegraaf.nl/a(...)?sn=autovisie_nieuws

Nog een nachtje slapen Victor :P
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:13:48 #96
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101633001
Ultimatum tegen Saab van de baan

De Zweedse vakbond IF Metall wil het faillissement van de Zweedse automobiel bouwer Saab nog niet aanvragen. Formeel verliep vandaag om 15.00 uur de deadline die de vakbond had gesteld aan topman Müller van Saab.

Voor die tijd moesten de salarissen zijn overgemaakt.

Lichte hoop
Volgens Stefan Löfven voorzitter van de vakbond is er nog steeds een mogelijkheid dat Saab wordt gered. Hij put lichte hoop uit de gesprekken die hij met de Nederlandse topman van het bedrijf heeft gevoerd. "Als er echt geen uitweg was, hadden we al lang het faillissement aangevraagd", zo liet Löfven op de Zweedse radiozender SE weten

De dreiging van faillissement is overigens niet van tafel. "Ik sluit niks uit", zei hij op de vraag of het de komende dagen wellicht wel tot een faillissement zal komen.

Bijkomend probleem is dat de vakbond nog niet alle nodige handtekeningen binnen heeft van de leden, die een faillissement mogelijk maken. Volgens de reglementen moet meer dan de helft van de leden met een aanvraag tot faillissement instemmen en dat aantal is nog niet gehaald

http://nos.nl/artikel/270(...)aab-van-de-baan.html

0,710 +0,14 (+24,56%) :D
pi_101665721
Om 14:30 is een persconferentie van Victor Muller: http://svtplay.se/v/25265(...)ns_med_victor_muller

Zal het over en uit zijn?
pi_101665943
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:38 schreef QBay het volgende:
Om 14:30 is een persconferentie van Victor Muller: http://svtplay.se/v/25265(...)ns_med_victor_muller

Zal het over en uit zijn?
Het lijkt erop dat Müller zijn volgende konijn uit de hoge hoed tovert: Saab reorganiseert vrijwillig
pi_101668369
quote:
3s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:46 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat Müller zijn volgende konijn uit de hoge hoed tovert: Saab reorganiseert vrijwillig
Ik denk niet dat de Zweedse overheid het weer laat gebeuren...twee keer reorganiseren binnen twee jaar? Echt niet. Ik denk, helaas, dat Victor Muller moet stoppen...dit heeft echt geen zin meer. Het imago is kapot (merk ik bij mijn vader) en de potentiële kopers kopen nu een BMW of Audi.
  woensdag 7 september 2011 @ 14:38:01 #100
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101672595
Muller zorgeloos in Tiger Rolls :D

Victor Muller
Zorgen over de dreigende ondergang van Saab? Ogenschijnlijk niet bij de hoogste baas. Noch bij diens president-commisssaris

Victor Muller koerste afgelopen weekend onbekommerd over kleine weggetjes in de Rode Kruis Rally. In een reusachtige gele antieke Rolls-Royce Phantom, waarin ooit een Indiase maharadja op tijgerjacht ging. Met in zijn spoor zijn president-commissaris Hans Hugenholtz in een oude Ferrari, het merk dat zij met Spyker ooit naar de kroon wilden steken.

Verbazing
De even opgewekte als ogenschijnlijk zorgeloze aanwezigheid van Muller en Hugenholtz, luttele dagen voordat het faillissement van Saab zich leek af te tekenen, wekte onder menige deelnemer aan de rally verbazing, zo niet verbijstering.

'Schokkend. Je zou toch denken dat Muller op zo'n cruciaal moment wel iets anders aan zijn hoofd heeft dan zo'n onbenullig ritje, hoe mooi ook hier in het oosten van ons land', reageert een collega-ceo van een grote Nederlandse onderneming totaal verbouwereerd.
'Hoe is het mogelijk. Je zou toch verwachten dat Muller op dit moment vecht voor de overleving van Saab. Hoogst wonderlijk, dat hij hier voor zo iets onbelangrijks de tijd neemt.'

De Rode Kruis Rally is een jaarlijks, hoogst besloten evenement, waar tal van coryfeeën uit het bedrijfsleven hun oude auto's een dagje uitlaten.
Victor Muller en zijn rallygenoten werden voor de lunch ontvangen door Rutger graaf Schimmelpenninck op diens Diepenheimse kasteel Het Nijenhuis.

Persoonlijk geen zorgen maken
Het toeval wil dat Schimmelpenninck, advocaat bij Houthoff Buruma, vooral een grote reputatie heeft als curator in faillissementen. Al maakte Muller van deze gelegenheid geen gebruik om zijn licht op te steken over het lot dat Saab boven het hoofd hangt.
Het kan zijn dat Muller met zijn goede humeur alvast vooruitliep op het besluit van de Zweedse werknemers van Saab vandaag om de directie meer tijd te geven om een oplossing te vinden.

Maar er waren dit weekend ook rallyrijders die de conclusie trokken dat Muller zich persoonlijk weinig zorgen hoeft te maken. 'Victor heeft tot nu nog nooit een deal gesloten waar hij zelf niet beter uit kwam', zegt een met hem goed bevriende ondernemer. 'Hij voert ook alle onderhandelingen persoonlijk en het liefst vrijwel zonder assistentie. De enige adviseur die hij met enige regelmaat raadpleegt, is advocaat Tim Stevens van Allen & Overy.'

http://fd.nl/ondernemen/8(...)eloos-in-tiger-rolls

:') :D

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 07-09-2011 17:31:56 ]
  woensdag 7 september 2011 @ 14:42:58 #101
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101672768
Mullers trukendoos

De reorganisatieplannen van Saab zijn rijkelijk laat en illustreren het opportunisme dat het handelen van topman Victor Muller kenmerkt.

Om een dreigend faillissement af te wenden, vraagt Swedish Automobile uit Zeewolde toestemming voor een reorganisatie bij zijn geplaagde Zweedse autodochter Saab. Als de rechter akkoord gaat, is het bedrijf voorlopig beschermd tegen faillissementsaanvragen.

Dat Saab nu pas gaat reorganiseren is bizar. Elk bedrijf in een vergelijkbare penibele situatie had al eerder ingegrepen. Maar de Nederlandse topman Victor Muller, die zelf geld in het bedrijf heeft zitten, weet waarschijnlijk als geen ander dat morrelen aan de werkgelegenheid in een regio waar de banen schaars zijn, zijn laatste restjes krediet in Zweden kan ondermijnen. Dat hij nu toch naar het paardenmiddel van de reorganisatie grijpt, zegt dan ook veel over de wanhoop die zich van hem meester moet hebben gemaakt.

Muller bewijst hiermee opnieuw zijn opportunisme. Telkens als het doek lijkt te vallen, vindt hij een nieuw kronkelweggetje dat hem wegvoert van het ravijn. Voor even althans: want de afslag naar een duurzaam businessmodel heeft Muller nog niet gevonden.

Of dat nu wel het geval is, hangt volledig af van de autoriteiten in China. Als die instemmen met een geplande investering in Saab van Pang Da en Youngman, is het autobedrijf waarschijnlijk gered. Zo niet, dan komt het ravijn opnieuw dichtbij. De vraag is wat er dan nog in de trukendoos van Muller zit.

http://fd.nl/ondernemen/513291-1109/mullers-trukendoos _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 07-09-2011 17:32:09 ]
  woensdag 7 september 2011 @ 17:34:44 #102
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101679378
Victor Muller: Saab leeft nog :D

Autobedrijf Saab heeft nieuwe plannen gepresenteerd om te voorkomen dat het failliet gaat. Topman Victor Muller heeft een Zweedse rechtbank gevraagd om een bewindvoerder aan te stellen, onder wiens leiding Saab de komende maanden wil reorganiseren.


Even het imago oppoetsen _O-

De bewindvoerder heeft als belangrijkste taak het uitbetalen van de lonen. Bovendien moet hij een regeling treffen met de andere schuldeisers, voornamelijk leveranciers van onderdelen.

Als de rechtbank toestemming geeft, moet Muller de komende weken een plan presenteren, waarin hij uitleg geeft over hoe Saab verder gered kan worden. Of en hoeveel banen er op het spel staan, kon Muller nog niet zeggen. De leiding van het bedrijf zal overigens in handen komen van de nieuwe bewindvoerder.

Productie stil
Het personeel werd opgeroepen om vandaag naar de fabriek te komen om bijgepraat te worden. De afgelopen weken zaten de medewerkers thuis, omdat de productie stil lag.

De situatie doet denken aan twee jaar geleden, voor de komst van Victor Muller, toen het bedrijf ook stil lag en door eigenaar General Motors in feite gesloten was.

Persconferentie
Vanmiddag gaf topman Victor Muller een persconferentie bij de Saab-fabriek in Trolhättan. Daarin gaf hij aan dat Saab 150 miljoen euro schuld heeft die afgelost moet worden.

Hij zei goed hoop te hebben dat de Chinese bedrijven Youngman en Pang Da snel toestemming krijgen van de Chinese overheid om geld te investeren in Saab. Eerder werd met die bedrijven een akkoord gesloten. "Goedkeuring is relatief dichtbij", aldus Muller.

Om te voorkomen dat het geld meteen opgaat aan het aflossen van openstaande schulden wil Muller het bedrijf tijdelijk laten beschermen voor schuldeisers.

Beslissing
De rechtbank beslist morgen over het verzoek van Saab.

Over het scenario waarin de rechtbank géén toestemming geeft voor het verzoek wilde Muller niet te veel ingaan. Muller: "Er is altijd nog een plan c." :|W

http://nos.nl/artikel/270627-victor-muller-saab-leeft-nog.html
  woensdag 7 september 2011 @ 18:11:54 #103
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101680798
Saab-vakbonden positief

De vakbonden van Saabpersoneel zijn positief over een reorganisatie van het Zweedse autobedrijf, al zijn ze nog tot zeker dinsdagavond aan het lijntje gehouden door het Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile. „Het besluit om bij de rechter een zogenoemde reconstructie aan te vragen kan een goede oplossing zijn voor Saab”, zei woordvoerder Stefan Löfven van IF Metall woensdagochtend. Hij vertegenwoordigt 1500 fabrieksmedewerkers bij het automerk. „Ik hoop dat het gerechtshof de zaak snel behandelt, zodat onze leden hun salaris krijgen.”

De Zweedse staat geeft arbeiders bij een faillissement of uitstel van betaling 6 maanden lang loongaranties met een maximum van 170.000 kroon (bijna 19.000 euro) per werknemer. Daarvoor moet een rechter wel eerst een verzoek tot reorganisatie goedkeuren.

Saabs reorganisatieverzoek, feitelijk uitstel van betaling voor drie maanden, dat het gerechtshof van Vänersborg woensdag om 9 uur ontving, lijkt voor de vakbonden als een verrassing te komen. „Ik heb wel geruchten gehoord, maar ik wil eerst de bevestiging zien”, zei IF Metalls woordvoerder bij Saab Hakan Skött dinsdagavond laat nog tegen Zweedse journalisten.

IF Metall vergaderde dinsdagmiddag nog over de mogelijkheid om het faillissement van Saab aan te vragen. De bond besloot een beslissing echter uit te stellen, omdat volgens een woordvoerder de Saab-leiding „in overleg met een mogelijke financier” zou zijn. De drie andere vakbonden van Saab-personeel, Unionen, Sverige Ingenjörer en Ledarna, hadden woensdagochtend vroeg nog geen reactie klaar. In totaal vertegenwoordigen de bonden 3400 Saab-medewerkers

http://www.telegraaf.nl/a(...)?sn=autovisie_nieuws

En Victor heeft zijn falen dus weer op een ander afgewend :r
  woensdag 7 september 2011 @ 22:18:11 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101692447
Op IEX.nl waren ze kwaad dat de handel de hele dag stilgezet is. Want anders zou het aandeel op dit fantastische nieuws zo de 1,25 aantikken. Want door deze geniale zet van VM werd het aanvragen van het faillisement door de bonden voorkomen.

Ik verzin het niet. Ik vraag me ook af waarom zo'n aandeel op het nieuws dat het uitstellen van het faillisement niet vrijdag maar pas maandag komt, met 25% stijgt. Volgens mij zitten er echt nog alleen maar particulieren in.
The End Times are wild
pi_101697274
vanavond in pownews een item over Saab geweest ;)

Carlo Brantzen: Saab is een terminale patient en Victor Muller is de dokter _O-

Saab museum man: Nee Victor is hier nog nooit geweest :')

Saab rijders zijn pijprokende D66 ers :P

Vanaf min 6.30 tot 9.48 8-) kijken dus

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1110601
pi_101708414
Bescherming van de overheid afgewezen, Saab dus failliet :'( .
pi_101708952
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:09 schreef QBay het volgende:
Bescherming van de overheid afgewezen, Saab dus failliet :'( .
:N

Saab heeft tot 29 september de tijd om beroep aan te tekenen tegen de uitspraak.

http://www.telegraaf.nl/d(...)Saab_af__.html?p=2,2
pi_101709040
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:25 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:N

Saab heeft tot 29 september de tijd om beroep aan te tekenen tegen de uitspraak.

http://www.telegraaf.nl/d(...)Saab_af__.html?p=2,2
Ja, maar de vakbonden (IF Metall) gaan vandaag faillissement aanvragen...29 september gaan ze dus nooit halen.

Mijn vader belde net, hij is teleurgesteld en ongerust/bang voor (zijn) toekomst :'( .
pi_101709260
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:28 schreef QBay het volgende:

[..]

Ja, maar de vakbonden (IF Metall) gaan vandaag faillissement aanvragen...29 september gaan ze dus nooit halen.

Mijn vader belde net, hij is teleurgesteld en ongerust/bang voor (zijn) toekomst :'( .
Hopen dat een ander er nog brood in ziet om het merk een doorstart te laten maken.
pi_101712255
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:28 schreef QBay het volgende:....
Mijn vader belde net, hij is teleurgesteld en ongerust/bang voor (zijn) toekomst :'( .
sterkte :*

En Victor ondertussen :?

• Muller heeft zich met zijn Saab avontuur ontdaan van Spyker. Vele miljoenen verlies worden daar weggeboekt tussen de honderden miljoenen verlies van Saab. Rondje kasgeld. Dank u Zweden.

• Muller heeft ook net drie kapitale panden in Warmond aangeschaft, geschatte waarde: zeker vijf miljoen.

http://www.quotenet.nl/qu(...)ller-ondertussen.php

Ik hoop dat die zweden hem zullen vervolgen tot in de hel :(
pi_101712406
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:00 schreef ikweethetookniet het volgende:

En Victor ondertussen :?

Ik denk dat hij topman bij een volgend bedrijf wat hij failliet laat gaan gaat worden. :D
pi_101712706


Bedrieger bedrogen *O*
pi_101712984
Saab gaat in beroep tegen Zweedse uitspraak

Saab gaat in beroep tegen de uitspraak van de Zweedse rechter. Dat maakte moederbedrijf Swedish Automobile donderdag bekend.

,,Saab Automobile is teleurgesteld in de uitspraak'', zo gaf het bedrijf aan in een persverklaring. De onderneming zal vrijdag nieuwe informatie over de ontwikkelingen rondom het bedrijf naar buiten brengen.

Bij Saab was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar. :')

http://www.beurs.nl/nieuw(...)rss&utm_campaign=rss
  vrijdag 9 september 2011 @ 12:36:21 #114
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101746667
Saab dinsdag bankroet als lonen niet betaald zijn

De Zweedse vakbonden Unionen en Sveriges Ingenjörer vragen dinsdag faillissement aan voor het Zweedse automerk Saab als hun leden nog geen geld hebben. Dat maakte de chefjurist van Unionen, Martin Wästfelt, vrijdagochtend bekend.

Unionen heeft 1150 leden bij Saab, veelal kantoormedewerkers. De belangrijkste bond van Saabs hoogopgeleiden, Sveriges Ingenjörer, sluit zich erbij aan.

De circa 500 Saab-medewerkers van die bond stemden donderdag in Saab-stad Trollhättan voor directe indiening, maar een bondswoordvoerder meldde dat de ingenieurs samen met Unionen optrekken. Unionens bondsleiding licht vrijdagmiddag haar leden in Trollhättan in.

IF Metall, de vakbond van bijna 1500 fabrieksarbeiders, heeft nog geen concreet tijdsbestek genoemd voor het indienen van een faillissementsaanvraag voor Saab, maar woordvoerder Stefan Löfvén zei 'niet lang meer te kunnen wachten'.

Saabs voorman Victor Muller meldde vrijdagochtend tegen de Zweedse nationale omroep (SR) dat het geld voor de salarissen van de circa 3600 Saab-medewerkers er is, maar dat hij nog niet kan uitkeren vanwege de schulden bij toeleveranciers. Die gaan volgens de Zweedse wet voor op de loonbetaling.

Van de circa 150 miljoen euro aan openstaande rekeningen probeert de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden in het Zweedse Uddevalla minstens 12 miljoen euro van de oudste facturen via Saab-bankrekeningen te innen, maar locatiechef Hans Ryberg zei donderdag dat slechts een miljoen is gevonden en gevorderd.

Een van de grootste schuldeisers is toeleverancier IAC, dat door Saab zelf in financiële problemen is gekomen. Het bedrijf heeft minstens 6 miljoen euro tegoed van Saab en kan niet alle belastingschuld op tijd voldoen. Volgens de Zweedse belastingdienst heeft IAC nog tot twee weken om enkele miljoenen euro's te betalen, voordat de deurwaarder wordt ingeschakeld. (ANP/Redactie)

http://www.parool.nl/paro(...)t-betaald-zijn.dhtml

:W Victor en nog bedankt he voor je gepruts :r

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 09-09-2011 14:27:53 ]
  vrijdag 9 september 2011 @ 14:29:48 #115
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101749734
Mijn gebeden zijn verhoord _O_

Saab-topman Muller riskeert arrestatie in Zweden

Voorman Victor Muller van automerk Saab en moederbedrijf Swedish Automobile riskeert arrestatie, omdat hij zich mogelijk niet heeft gehouden aan de wettelijke informatieplicht en incassoregels in Zweden.Dat stelde Hans Ryberg, locatiechef van de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden in Uddevalla, vanmiddag.

Victor Muller meldde eerder vandaag geld te hebben voor de lonen van de 3600 Saabmedewerkers, maar dat hij moet wachten met betalen omdat schuldeisers via de deurwaarder wettelijk voorrang krijgen.

Kronofogden weet niets van Mullers reserves. Ryberg: 'Het is niet Muller die gaat over Saabs geld, dat zijn wij in de huidige situatie en wij weten niet beter dan dat Saab geen geld heeft.' Ryberg wil van Saab vrijdagmiddag nog opheldering hebben. Zijn dienst behandelt bijna 100 schuldenclaims van toeleveranciers van Saab, bij wie het automerk tot 150 miljoen euro in het krijt staat.

Minstens 12 miljoen euro van de oudste claims mag door Kronofogden onmiddelijk worden ingevorderd, zodra het op de bankrekeningen van Saab staat. Tot nu werd nog geen miljoen gevonden. Saab is het personeel voorts nog circa 11 miljoen euro schuldig aan salarissen over augustus. De vakbonden dreigen bij de rechter faillissement aan te vragen.

Muller was niet bereikbaar voor commentaar. _O-

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)atie-in-Zweden.dhtml
pi_101787095
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:51 schreef LXIV het volgende:
Mijn voorspelling: Saab/Swan/Spyker/Swedisch of hoe het nu op dit moment heet, is failliet voordat dit topic vol is. Met een koers < 30ct PA
Afgelopen vrijdag :D

ISIN: NL0009816248
Swedish Automobile
0.35 :P
-0.37
(-51.39%)

Bijna dus
:7
pi_101793028
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:53 schreef michaelmoore het volgende:
Nou Volvo kan zo de productie overnemen, ik denk dat het merk niet verdwijnt
Voorspellende blik :D


'Geely heeft interesse in Saab'

Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, zou bij failissement van Saab interesse hebben in het merk.

Het Zweedse Dagens Industri meldt zaterdag dat het moederbedrijf van Volvo interesse heeft in Saab. Er zou al contact zijn geweest met de ontwikkelingsdirecteur van Saab en Li Shufu, de allerhoogste bij Geely, zou delen van Saab willen hebben als het failliet gaat.

Als Geely werkelijk Saab overneemt, moet er toestemming komen van het defensiebedrijf van Saab, dat straaljagers produceert en van vrachtautofabrikant Scania. Ook moeten natuurlijk de Chinese autoriteiten hun toestemming geven

Daarover gesproken: voor de goedkeuring van de samenwerking met Pang Da en Youngman zetten de autoriteiten er vaart achter. “De signalen zijn goed,” vertelt Rachel Pang vandaag in Svenksa Dagbladet.

“Vorige week is er goedkeuring gekomen van de lokale tak van het NDRC (Nationale Development and Reform Commission) in Hangzhou.” Meestal duurt het daarna nog een maand voordat de centrale commissie toestemming geeft.”

“We hebben volledige controle over het proces en zijn er van overtuigd dat er een definitief ‘ja’ komt,” aldus Martin Larsson, de ontwikkelingsdirecteur van Saab

http://www.nu.nl/auto/2611990/geely-heeft-interesse-in-saab.html
  maandag 12 september 2011 @ 18:17:31 #118
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_101864949
Licht plusje vandaag :+
  donderdag 15 september 2011 @ 08:05:05 #119
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101966636
Chinezen willen fors investeren in Saab

STOCKHOLM (AFN) - Het Chinese Zhejiang Youngman Lotus Automobile en het eveneens Chinese autodistributiebedrijf Pang Da zijn bereid om bijna 900 miljoen euro in Saab te investeren. Dat zegt de topman van Youngmans autotak donderdag in de Zweedse zakenkrant Dagens Industri.
,,We kunnen dat bedrag investeren om Saab verder te ontwikkelen, wanneer we bij het bedrijf binnen zijn als aandeelhouder'', aldus Rachel Pang. Zij is de dochter van de topman van het concern Youngman.

,,De investering zal niet direct gebeuren, natuurlijk, maar stap voor stap'', zo gaf ze aan. De bestuurder zei ook dat er nog overwogen kan worden om op korte termijn meer kapitaal aan Saab te verstrekken. :9
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:19:11 #120
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102023391
Japans bedrijf vraagt faillissement Saab aan

Een Zweedse rechtbank heeft aanvragen ontvangen van een Japanse toeleverancier voor het faillissement van het noodlijdende autobedrijf Saab. Dat maakte de rechtbank in Vanersborg vrijdag bekend.

De rechtbank heeft vier faillissementsaanvragen ontvangen van dochterbedrijven van de Japanse onderneming Takata-Petri. Saab zou het bedrijf nog 1,9 miljoen euro schuldig zijn. De rechtbank zei verder dat een ander bedrijf zijn aanvraag voor faillissement van Saab had teruggetrokken. Hier zou het gaan om een schuld van 130.000 euro.

Saab vroeg vorige week bij de rechtbank bescherming aan tegen zijn schuldeisers, maar dit verzoek werd verworpen. Saab ging in hoger beroep. De rechtbank beslist waarschijnlijk begin volgende week of het hoger beroep van Saab in behandeling zal worden genomen

http://www.telegraaf.nl/d(...)aab_aan__.html?p=8,2

en de beurskoers :?

Swedish Automobile
0,91 0,01 (1,11%)

_O-
pi_102135342
Huup huup de volgende truuk uit de hoge hoed van muller:

quote:
'Saab heeft alternatief betalingsplan' Laatste update: 19 september 2011 09:44 info .STOCKHOLM - Autofabrikant Saab heeft een alternatief bedacht om salarissen en rekeningen te kunnen betalen als het bedrijf opnieuw geen bescherming tegen schuldeisers krijgt.

Foto: AFP Saab wil de 70 miljoen euro uit een licentieovereenkomst met het Chinese Youngman gebruiken voor de betalingen. Dat schreef de Zweedse zakenkrant Dagens Industri maandag.

Volgens de krant heeft Youngman beloofd dit bedrag aan het eind van de week over te maken. Saab wil de helft van het geld gebruiken om de lonen tot en met oktober te betalen.

Met de rest kan het 25 procent van de vorderingen van zijn toeleveranciers aflossen. De rest van zijn schulden wil Saab in november aflossen na goedkeuring van de investeringen van Youngman en Pang Da ter waarde van 240 miljoen euro.

Een eerste loonuitbetaling moet op 26 september plaatsvinden. Op deze dag behandelt de rechter de faillissementsaanvraag van Saab door vakbond Unionen.
Ik vind het ongelooofwaardig, maar we zullen zien of er aan het eind van de week idd wat betaald is. :D
pi_102182255
En de volgende faillissements aanvraag:

quote:
Grootste vakbond vraagt om faillissement Saab

Laatste update: 20 september 2011 14:53 info .STOCKHOLM - De grootste vakbond van personeel bij de noodlijdende Zweedse autofabrikant Saab, IF Metall, vraagt dinsdagmiddag om 15.00 uur bij de Zweedse rechter het faillissement aan van Saab.

Foto: AFP Dat maakte bondsvoorzitter Stefan Löfven bekend. ''Het is een erg pijnlijk besluit, maar we moeten handelen om de loonvordering van onze 1500 leden bij Saab te waarborgen. We kunnen niet langer wachten.''

Saab heeft de lonen van augustus, circa elf miljoen euro, nog niet uitgekeerd aan zijn 3600 medewerkers. De bonden voor kantoorpersoneel en het hogere kader vroegen de rechtbank in Vänersborg, waar de Saabfabrieken in Trollhättan geografisch onder vallen, daarom vorige week al om het bankroet van het automerk.

.De rechtbank in Vänersborg behandelt maandag de faillissementsaanvragen. Als Saab voor die tijd de lonen uitkeert, is er geen juridische grond meer voor de verzoeken.

Die ontbreekt ook als de rechter in Göteborg in hoger beroep later deze week eventueel ja zegt tegen een reorganisatie van Saab. ''Wij gaan ervan uit dat het gerechtshof Saab die mogelijkheid geeft, zodat ons verzoek niet langer actueel is'', aldus Löfven.

Lonen

Tijdens een juridisch goedgekeurde herstructurering van in beginsel drie maanden worden de lonen door de Zweedse staat betaald en is Saab beschermd tegen oude schuldeisers. Bij hen staat Saab voor 150 miljoen euro in het krijt. Nieuwe rekeningen en de belastingaanslag moeten wel gewoon worden betaald.
pi_102217595
quote:
Saab krijgt bescherming tegen schuldeisers

Laatste update: 21 september 2011 13:56 info .AMSTERDAM - De noodlijdende autofabrikant Saab krijgt bescherming tegen zijn schuldeisers. Dit heeft de Zweedse rechtbank woensdag besloten.

Foto: Autoweek Saab zag zijn aanvraag van bescherming tegen schuldeisers eerder deze maand afgewezen door de rechter in Vänersborg.

Het bedrijf is het personeel nog loon over augustus verschuldigd en heeft openstaande rekening van toeleveranciers ter waarde van 150 miljoen euro. Met de bescherming wil het bedrijf tijd krijgen om orde op zaken te stellen.

Volgens topman Victor Muller van Saab-eigenaar Swedish Automobile geldt de bescherming in eerste instantie voor 3 maanden, maar is een verlenging mogelijk.

Levensvatbaar

Muller verwelkomde het besluit. ''Het betekent dat Saab als levensvatbaar wordt beschouwd en dat het bedrijf de kans heeft om te overleven.'' Ook kan Saab nu overgaan tot het uitbetalen van de salarissen. Dat zal ''snel'' gebeuren, aldus Muller.

Saab heeft nu de tijd om zonder druk van schuldeisers de boel op de rit te krijgen, terwijl er nog altijd gewacht wordt op 245 miljoen euro van twee Chinese investeerders.

Saab moet de salarissen over augustus nog betalen en heeft nog een schuld van 150 miljoen euro aan toeleveranciers.
Nou wederom 3 maanden uitstel, ik ben benieuwd of victor de boel ooit nog draaiend krijgt. Hoe lang ligt de productie daar nu al stil, (1/2 jaar?), dat is toch echt niet goed voor je bedrijf zonder dat er productie tegen over staat.
pi_102222952


10 jaar ouder in 10 maanden :P
  woensdag 21 september 2011 @ 16:21:09 #125
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_102223120
En weer flikt muller het dus met een nieuw konijn uit de hoge hoed. Chappeau voor deze duivelstovenaar !
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_102235803
Koers : 1,16 :D

+0,27 (+30,34%)
pi_102250370
Saab sluit ontslagen niet uit

De noodlijdende autofabrikant Saab sluit niet uit dat tijdens de komende reorganisatie werknemers worden ontslagen.

Dat liet Saab woensdag weten nadat de Zweedse rechter het bedrijf bescherming tegen schuldeisers had verleend.

De mogelijke ontslagen maken deel uit van het vrijwillige reorganisatieplan waar Saab de komende tijd mee aan de slag gaat. Saab stelt zich tijdens de reorganisatieperiode ten doel een meer flexibele en concurrerende kostenstructuur te introduceren.

Saab wil onder andere de levertijden verkorten, de coördinatie tussen afdelingen verbeteren en de organisatiestructuur vereenvoudigen. De reorganisatie moet aan het einde van het jaar zijn afgerond.

Een woordvoerder van Saab liet weten dat het nog niet duidelijk is hoeveel banen mogelijk kunnen verdwijnen. Ook is het nog niet duidelijk hoe groot eventuele kostenbesparingen kunnen uitvallen door de reorganisatie.

© ANP

[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 22-09-2011 15:12:27 ]
pi_102256199
quote:
Saab wil onder andere de levertijden verkorten
Levertijden verkorten maar wel maanden dicht zijn en de klanten die al iets besteld hebben in het ongewisse laten, dat is betrouwbaar. _O-
pi_102259475
quote:
6s.gif Op woensdag 21 september 2011 16:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]

10 jaar ouder in 10 maanden :P
Maar z'n bedrijf staat er nog steeds. Dat moet toch een zure constatering voor jou zijn.
pi_102261932
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Maar z'n bedrijf staat er nog steeds. Dat moet toch een zure constatering voor jou zijn.
Z'n bedrijf, het bedrijf van banken en investeerders wat hij probeert te redden bedoel je. En we moeten nu nog 3 maanden geduld hebben om te zien of het die tijd zonder productie ook nog gaat overleven. Zoals al gemeld is het natuurlijk dodelijk voor een productiebedrijf om stilstand te hebben en hoe langer dat duurt het erger het wordt. Dan hebben we nu de beloftes dat er reorganistaties aan komen ik ben heel benieuwd of het hem gaat lukken.
pi_102272280
'Geld uit China mogelijk eind 2011 bij Saab'

Saab krijgt mogelijk nog dit jaar de 245 miljoen euro die de Chinese autobedrijven Youngman en Pangda in het noodlijdende Zweedse automerk willen investeren. Dat zei de in Nederland gevestigde advocaat van Pangda, Peter Goes..

Saab, dat al sinds april vrijwel geen auto's heeft geproduceerd, verwacht dat Peking de transactie in november goedkeurt. Pangda stak al 45 miljoen euro in Saab voor 2000 auto's, maar die zijn door de productiestop nog niet geleverd.

Ondanks de problemen bij het Zweedse merk is er aan het enthousiasme van Pangda om in Saab te stappen niets veranderd, aldus Goes. ,,De transactie kan voor het einde van het jaar worden afgerond. Voor de uitgifte van aandelen, aan Youngman en Pangda, moet een buitengewone aandeelhoudersvergadering worden belegd, maar dat zien we als formaliteit'', aldus de advocaat

http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft

ff wachten nog :P
pi_102272363
en ondertussen :D

Deurwaarder legt beslag op Saab-parels



Het Zweedse automerk Saab, eigendom van het Nederlandse Swedish Automobile, is zijn parels kwijt. Nog voordat het bedrijf woensdag van de rechter toestemming kreeg te reorganiseren, legde de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden beslag op alle 109 museumauto's van het bedrijf.

Dat bevestigde een Kronofogden-woordvoerder donderdag. De deurwaarder mag de auto's niet verkopen gedurende de herstructurering van Saab, dat de zeggenschap over de voertuigen heeft verloren. Saab mag wel betalende museumbezoekers naar de wagens laten kijken.

De deurwaarder hoopte met een verkoop van de museumstukken geld binnen te halen voor de schuldeisers, bij wie Saab naar eigen zeggen voor 150 miljoen euro in het krijt staat. Op Zweedse bankrekeningen vond de deurwaardersorganisatie nog geen miljoen. De Zweedse dienst kan niet bij buitenlandse tegoeden.

Pronkstuk van het Saab-museum in Trollhättan is de 'oer-Saab', het prototype van de allereerste auto van het bedrijf uit 1946. De burgemeester van Trollhättan, zelf voormalig Saab-medewerker, heeft al gezegd het Saab-museum eventueel te willen kopen en denkt op brede steun van de gemeenteraad te kunnen rekenen.

http://www.telegraaf.nl/a(...)lectie__.html?p=23,2

Gaat lekker Victor :|W
  vrijdag 30 september 2011 @ 11:10:17 #133
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102543262
Verkoop Spyker Cars vooral goed voor Muller zelf

Het geld dat Swedish Automobile hoopt te ontvangen voor zijn sportwagendivisie Spyker Cars, zal gebruikt worden voor het terugbetalen van schuld die uitstaat bij de Nederlandse topman Victor Muller.

Het belang van Victor Muller
Dat heeft het bedrijf uit Zeewolde, moederconcern van de geplaagde autofabrikant Saab, donderdag bekendgemaakt.
Swedish Automobile hoopt ¤ 32 mln te ontvangen voor de verkoop van Spyker Cars aan het Amerikaanse investeringsbedrijf North Street Capital. Dat bedrag zal worden doorgesluisd aan Tenaci, het investeringsvehikel van Muller. Tenaci leende in 2010 een bedrag van ¤ 74 mln aan Spyker, dat dit geld gebruikte om de overname van het vele malen grotere Saab te kunnen financieren. Tenaci bedong daarbij wel een onderpand op de bezittingen van Spyker Cars.

Voorwaarden
Of de verkoop van Spyker Cars doorgaat en tegen welke voorwaarden, is volgens Swedish Automobile overigens nog niet zeker. Eerder dit jaar had het bedrijf over de verkoop van Spyker een principe-akkoord gesloten met CPP Global Holdings, een vennootschap van de Russische miljardair Vladimir Antonov, maar die transactie ging om nimmer opgehelderde redenen niet door.

CPP liet donderdag overigens weten dat het nog steeds belangstelling heeft in een overname van Spyker Cars. ‘Totdat we te horen krijgen dat Swedish Automobile niet meer over een verkoop wil praten, blijft we inzetten op ons overnameplan’, zei Brendan O’Toole, directeur en mede-eigenaar van CPP in een schriftelijke reactie.

CPP had eerder dit jaar ¤ 15 mln over voor Spyker Cars, een bedrag dat tot ¤ 32 mln verhoogd zou worden als de sportwagentak de komende jaren bepaalde winstdoelen haalt. Daarmee zou CPP mogelijk dus hetzelfde bedrag op tafel leggen als wat North Street Capital overheeft voor Spyker.

Kapitaalinjecties
Muller besloot begin deze eeuw het oude automerk Spyker nieuw leven in te blazen. Dat ging echter met de nodige horten en stoten. De onderneming kwam met de regelmaat van de klok in financiële problemen en moest overeind worden gehouden door kapitaalinjecties van relaties van Muller. Spyker heeft een fabriek staan in het Engelse Coventry, maar die fabriek staat stil.

Begin 2010 verraste het beursgenoteerde Spyker met de overname van het iconische Zweedse automerk Saab, waarvoor bankroet dreigde. Het kleine Spyker moest zich flink in de schulden steken om de overname rond te krijgen.

Met Saab ging het niet veel beter na de overname door Spyker, dat inmiddels is omgedoopt in Swedish Automobile. De verkopen vielen tegen, waarna het bedrijf in maart dit jaar niet meer genoeg geld in kas had om leveranciers van onderdelen te betalen en de productie stilviel.

Bescherming
Sinds een tweetal weken geniet het bedrijf bescherming tegen faillissementsaanvragen. Het krijgt in ieder geval drie maanden de tijd om een ‘vrijwillige reorganisatie’ door te voeren. Binnen die termijn hoopt Muller te horen of de Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman toesteming krijgen voor een geplande investering van 245 mln euro.

Twee weken geleden liet Saab weten dat een voorschot van ¤ 70 mln op dit bedrag binnen veertien dagen op de rekening bijgeschreven zou worden. Op donderdag was het bedrag nog niet binnen.

http://fd.nl/ondernemen/6(...)er-zelf?visited=true

Zo kennen we Victor weer :r iedereen de stront in behalve Victor :r
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:17:20 #134
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102645206
Nieuw gedoe over reddingsplan Saab :|W

Er is nieuwe onzekerheid ontstaan over het reddingsplan voor autofabrikant Saab. De prijs die twee Chinese bedrijven wilden betalen voor nieuwe aandelen van moederconcern Swedish Automobile, moet neerwaarts worden aangepast nu de koers van het fonds de afgelopen maanden is ingeklapt.

Dat blijkt uit de vrijdagavond laat verzonden toelichting op de agenda voor een buitengewone aandeelhoudersvergadering die op 11 november plaatsvindt.

De Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman zullen, als de autoriteiten in hun land daarmee instemmen, een bedrag van ¤ 245 mln investeren in Saab. De investering vindt plaats via de aanschaf van nieuwe aandelen van Swedish Automobile, het Nederlandse moederconcern dat onlangs een Zweedse vorm van surseance vroeg en kreeg voor het geplaagde Saab

In elkaar gezakt :')
Toen de geplande investering aangekondigd werd, medio juni, werd de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen Swedish Automobile vastgesteld op ¤ 4,19. De koers is daarna volledig in elkaar gezakt, vanwege zorgen over het voortbestaan van de onderneming.

‘De partijen zijn momenteel in overleg om een faire aanpassing van de uitgiftekoers te bepalen’, stelt Swedish Automobile in het bericht van afgelopen vrijdag.

Belang Chinezen veel groter :D
Een aandeel Swedish Automobile kost nu ¤ 1,04. Daarmee is de onderneming circa ¤ 26 mln waard, nog slechts eentiende van het bedrag waarvoor de Chinezen willen participeren.

Bij de aanvankelijk overeengekomen uitgiftekoers van ¤ 4,19 zou Pang Da een belang van 24% krijgen in Swedish Automobile en Youngman een belang van 29,9%. Als de Chinezen nu aandelen krijgen voor een lagere prijs zal hun belang in Swedish Automobile dus mogelijk vele malen groter uitvallen. Probleem daarbij kan zijn dat de bedrijven een bod moeten uitbrengen op de hele onderneming. Dat is immers verplicht als het belang boven de 30% uitkomt.

Investering in tranches
Een mogelijke oplossing biedt het feit dat de investering blijkens het bericht van vrijdag nu in twee tranches zal plaatsvinden, iets waar eerder geen sprake van was. In dat geval kan in eerste instantie een klein belang aangekocht worden. Als de koers dan stijgt, hoeft voor het restant een minder grote aanpassing te worden gedaan.

Swedish Automobile laat in een reactie weten dat de omvang van de beoogde belangen die de Chinezen in Swedish Automobile krijgen, nog steeds geldt, maar gaat verder niet op de kwestie in.

http://fd.nl/ondernemen/1(...)an-saab?visited=true
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 06:27:50 #135
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102797692
Geely heeft geen interesse in Saab

Volgens de Zweedse krant Dagens Nyheter is Geely geïnteresseerd in het bedrijf, inclusief de productiefaciliteit en de ontwikkelingsafdeling. Geruchten dat Geely het noodlijdende Saab over wil nemen worden door de Chinezen zelf ontkracht.
"Naar mijn weten hebben wij die plannen niet", reageert Lawrence Ang, uitvoerend directeur binnen de Geely Group. Sinds de overname van Volvo in 2010 heeft het concern het meer dan druk genoeg met een Zweeds merk. Volgens analisten is er ook geen reden voor Geely om Saab in de groep te verwelkomen. Saab en Volvo opereren in hetzelfde vaarwater. Daarnaast kunnen de Aziaten prima zonder de technologie van Saab en hebben zij ook geen extra productiecapaciteit in Zweden nodig.

Bindende overeenkomst

“Er zijn meer bedrijven die belangstelling hebben getoond. Maar we hebben natuurlijk een bindende overeenkomst met Pang Da en Youngmans", aldus Eric Geers, woordvoerder van Saab, in een reactie aan Automotive News.
pi_102799015
quote:
6s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nieuw gedoe over reddingsplan Saab :|W

Belang Chinezen veel groter :D
Een aandeel Swedish Automobile kost nu ¤ 1,04. Daarmee is de onderneming circa ¤ 26 mln waard, nog slechts eentiende van het bedrag waarvoor de Chinezen willen participeren.

Bij de aanvankelijk overeengekomen uitgiftekoers van ¤ 4,19 zou Pang Da een belang van 24% krijgen in Swedish Automobile en Youngman een belang van 29,9%. Als de Chinezen nu aandelen krijgen voor een lagere prijs zal hun belang in Swedish Automobile dus mogelijk vele malen groter uitvallen. Probleem daarbij kan zijn dat de bedrijven een bod moeten uitbrengen op de hele onderneming. Dat is immers verplicht als het belang boven de 30% uitkomt.

Investering in tranches
Een mogelijke oplossing biedt het feit dat de investering blijkens het bericht van vrijdag nu in twee tranches zal plaatsvinden, iets waar eerder geen sprake van was. In dat geval kan in eerste instantie een klein belang aangekocht worden. Als de koers dan stijgt, hoeft voor het restant een minder grote aanpassing te worden gedaan.

Wat ik niet snap aan dit bericht is waarom de chinezen dan niet gewoon voor een prikkie die 29% aandelen aanschaffen en het resterende geld wat men hierdoor overhoud gewoon meteen kunnen gebruiken voor het opnieuw opstarten van saab, dus openstaande facturen betalen en lonen weer gaan betalen en weer productie gaan draaien. 8)7
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:15:11 #137
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102803352
'Zweedse regering schiet Saab te hulp' :D

De Zweedse regering is bereid om Saab financieel te ondersteunen door de schuld van de autofabrikant aan de Europese Investeringsbank af te lossen. Dit meldde de Zweedse zakenkrant Dagens Industri vrijdag op basis van bronnen.
De regering zou in ruil voor het aflossen van de schuld aandelen in Saab terug willen ter waarde van hetzelfde bedrag. Die zouden dan zo snel mogelijk moeten worden doorverkocht aan een Chinese koper. Saab-curator Guy Lofalk was recentelijk in China om met mogelijke Saab-partners te spreken.

Saab wacht nog steeds op de 640 miljoen Zweedse kroon (70 miljoen euro) die het Chinese Youngman zou betalen voor technische licenties van Saab. Volgens Youngman heeft Saab nog niet aan alle voorwaarden van de overeenkomst voldaan. Saab heeft het geld nodig om te kunnen reorganiseren.

www.dft.nl
pi_102823495
quote:
Guy Lofalk has turned his back on Saab

According to sources to P4 West, one of them being a high profile source at Saab, the administrator Guy Lofalk is acting upon instructions from the finance department to get rid of Youngman who wishes to become part-owner of Saab. One of P4 West’s sources states that: “Saab has had Anders Borg as an administrator.”

P4 West can now reveal important details in the play behind the scenes of Saab’s reconstruction.

According to several sources to P4 West, one of them being a high profile person at Saab, the administrator in charge of reconstruction at Saab is acting on behalf of the finance department to rid Saab of its CEO Victor Muller.

According to these sources Saab’s administrator Guy Lofalk has traveled to China and managed the Chinese companies Pang Da and Youngman to withdraw their promises of investment in Saab, which would explain why Saab has not received its 70 million Euro which Youngman was to have deposited into Saabs accounts around September 25th.

Guy Lofalk shall according to these sources have said to the Chinese that the European Investment Bank, EIB, will want to end the term for its loan to Saab which causes the Swedish Government, who guaranteed the loan to demand the money back from the securities they have within Saab.

The EIB loan is right now 2,2 Billion SEK.

In such the Swedish government would own whatever is left of Saab, for example Saab Parts and Saab Tools where Saab’s tools are placed.

After China, Lofalk visited china he traveled to Stockholm to visit the Swedish National Debt Office. There he stated that the Chinese had not paid the amount promised to Saab and that the NDO should tell the EIB to cancel the loan to Saab.

Lofalk sais that he has found a new buyer for Saab which would be Volvo’s Chinese owner Geely.

The background for Guy Lofalk’s actions lies within the lines of prime-minister Fredrik Reinfeldt and finance minister Anders Borg, to get rid of both Victor Muller and Vladimir Antonov.

A source claims that: “Guy Lofalk has run its own race together with the Moderate Party.”

This is to have happened without the knowledge of the Ministry of Enterprise which is the department that has handled Saab’s issues before.
Tjeezus, de Zweedse overheid doet er echt ALLES aan om Saab failliet te laten gaan. Dit begint gewoon sneu te worden voor Victor Muller, de overheid werkt hem aan alle kanten tegen. Dit zijn gewoon maffiapraktijken. Het bedrijf infiltreren en vervolgens van binnenuit opblazen, ongelooflijk :( :( .
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 22:28:22 #139
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102827080
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 21:24 schreef QBay het volgende:
Tjeezus, de Zweedse overheid doet er echt ALLES aan om Saab failliet te laten gaan. Dit begint gewoon sneu te worden voor Victor Muller, de overheid werkt hem aan alle kanten tegen. Dit zijn gewoon maffiapraktijken. Het bedrijf infiltreren en vervolgens van binnenuit opblazen, ongelooflijk :( :( .
Misschien hebben ze Victor zijn spelletje gewoon door :?
En wensen zij geen zaken te doen met een oplichter :7
pi_102837363
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 22:28 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Misschien hebben ze Victor zijn spelletje gewoon door :?
En wensen zij geen zaken te doen met een oplichter :7
Nee, ze willen duidelijk Saab compleet slopen en doorgaan met alleen Volvo. Volvo is het vriendje van de Zweedse overheid. Jammer voor de 3000 mensen die afhankelijk zijn van Saab, maar hun regering laat ze vallen als een baksteen.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:29:56 #141
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102949905
Besluit over toekomst Saab nabij :D

De curator die de zaak rondom Saab behandelt zou binnen enkele uren een uitspraak kunnen doen over de toekomst van het bedrijf. Dat meldt het Zweedse dagblad Svenska Dagbladet dinsdag.

De curator, Guy Lofalk, zou vandaag al stoppen met de herstructurering van Saab als Youngman het beloofde bedrag dan niet heeft overgemaakt. Mocht hij de herstructurering stopzetten, dan zal Saab waarschijnlijk failliet worden verklaard.

Saab wacht nog steeds op de 640 miljoen Zweedse kroon (¤ 70 mln) die het Chinese Youngman zou betalen voor technische licenties van Saab. Maar volgens Youngman heeft Saab nog niet aan alle voorwaarden van de overeenkomst voldaan.

Nieuwe curator
De Zweedse krant Dagens Industri meldt dinsdag dat Victor Muller wil dat de curator van het autobedrijf, Guy Lofalk, wordt vervangen. Muller vindt dat de huidige curator te veel naar de Zweedse regering luistert. _O-

Zowel Saab als de curator hebben niet gereageerd op de berichtgeving.

http://fd.nl/ondernemen/4(...)-toekomst-saab-nabij
pi_102985586
Meer focus op Saab graag, en minder op Victor.
pi_102987546
Deal met Pang Da is van de baan -> faillissement is nu onvermijdelijk ;( -O- .
  woensdag 12 oktober 2011 @ 12:53:00 #144
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102994179
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:11 schreef QBay het volgende:
Deal met Pang Da is van de baan -> faillissement is nu onvermijdelijk ;( -O- .
:N Misverstand :D

(Update van eerder gepubliceerd bericht 'Saab Muller: Deal met Pang Da op schema' om extra informatie toe te voegen.)

De investeringsovereenkomst tussen Saab Automobile AB, onderdeel van Swedish Automobile nv (SWAN.AE), en de Chinese investeerder Pang Da Automobile Trade Co (601258.SH), ligt nog steeds op schema, meldt Victor Muller, bestuursvoorzitter van Swedish Automobile, woensdag aan Dow Jones Newswires.

"Met ingang van gisteren [dinsdag] waren we volledig op schema met zowel Youngman en Pang Da", schreef Muller in een SMS-bericht.

Het commentaar kwam in navolging op een rapport van persbureau Reuters eerder woensdag, waarin Pang Da-voorzitter Qinghua meldde dat een overeenkomst tussen Saab en het Chinese autobedrijf niet meer geldig is, nadat het concern onder bescherming werd geplaatst tegen zijn schuldeisers.

Volgens berichtgeving in de media sprak de voorzitter tijdens een industrie-bijeenkomst met verslaggevers in het Chinese Chengdu. Qinghua meldde tevens het voorstel omtrent de Saab-deal nog niet ter goedkeuring aan Beijing voorgelegd te hebben.

Muller liet Dow Jones echter weten dat de voorzitter "verkeerd moet zijn begrepen" en ook Wang Yin, secretaris van de Raad van Bestuur van Pang Da, weerlegt woensdag de woorden van Qinhua.

Het bedrijf stelt nog geen "slecht nieuws" ontvangen te hebben van de toezichthouders die de geplande investering in Saab beoordelen. "De aanvraag is ingediend bij de relevante overheidsdiensten en tot nu toe gaat alles goed", zegt Yin. De secretaris voegt toe dat het bedrijf geen tijdschema heeft voor wanneer het goedkeuring denk te ontvangen.

Buitenlandse investeringen van Chinese bedrijven moeten meestal goedgekeurd worden door het Ministerie van Handel en de Nationale Ontwikkelings- en Hervormings-Commissie (NDRC), het belangrijkste planbureau op economisch en industrieel gebied in China en de toekomst van het noodlijdende Saab hangt af van de investeringsovereenkomst met zowel Pang Da als Youngman voor een totale waarde van EUR245 miljoen. De overeenkomst heeft tevens goedkeuring nodig van de Zweedse autoriteiten.

Volgens lokale media zou het NDRC een besluit over de investering op vrijdag bekend kunnen maken.

Wang weerlegt tevens de berichten dat de overeenkomst tussen Pang Da en Saab ongeldig werden op het moment dat de Zweedse autofabrikant bescherming tegen faillissement aanvroeg.

"Dat moet een misverstand zijn", zegt Wang. "We hebben niet en ook nooit het plan gehad de overeenkomst te herzien."

In afwachting van goedkeuring van de deal met Pang Da sloot Saab ter overbrugging tevens een overeenkomst met Youngman ter waarde van EUR70 miljoen. Saab heeft het geld, dat per 26 september beschikbaar zou zijn, echter nog steeds niet ontvangen.

Swedish Automobile noteert omstreeks 10.50 uur 7,6% lager op EUR0,85, terwijl de Smallcap met 0,9% stijgt.

Door Christina Zander en Yajun Zhang, vertaald en bewerkt door Elco van Groningen, Dow Jones Nieuwsdienst
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:25:01 #145
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103036774
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:11 schreef QBay het volgende:
Deal met Pang Da is van de baan -> faillissement is nu onvermijdelijk ;( -O- .
En de poen is binnen *O*

Saab heeft eerste geld Youngman binnen

Het noodlijdende autobedrijf Saab heeft een deel van een eerder toegezegde lening ontvangen van het Chinese Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Dat bevestigde moederbedrijf SwedishAutomobile donderdag.

Hoeveel geld het bedrijf heeft ontvangen, wordt niet gezegd. Volgens de Zweedse krant Dagens Industri zou het gaan om bijna 11 miljoen euro, onderdeel van een lening met een waarde van ongeveer 70 miljoen euro.

Saab rekent er op dat Youngman de komende 9 dagen meer geld naar het bedrijf zal overmaken. Het bedrijf wil de lening uiteindelijk terugbetalen met de opbrengsten van de investeringen die het in de komende tijd hoopt te ontvangen van Youngman en het Chinese autobedrijf Pang Da. Die hebben toegezegd 245 miljoen euro in Saab te investeren in ruil voor een aanzienlijk belang in het bedrijf. De Chinese autoriteiten moeten nog goedkeuring verlenen voor die deal. Saab verwacht dat deze goedkeuring in de komende weken wordt gegeven.

www.dft.nl
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:31:10 #146
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_103038794
Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat ze weer in de problemen komen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 17 oktober 2011 @ 20:11:10 #147
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103204665
Stilte uit China over Saab

Afgelopen vrijdag werd bij Saab het verlossende woord verwacht over de samenwerking met de Chinese partners Pang Da en Youngman Automobile. De NDRC heeft echter nog wat langer nodig. :%

Saab wacht met smart op toestemming van de Chinese autoriteiten, die de samenwerking met Pang Da en Youngman Automobile moeten goedkeuren. De lokale autoriteiten hebben inmiddels groen licht gegeven. Nu wordt nog gewacht op goedkeuring van de nationale tak van de NDRC (National Development en Reform Commission). “Omdat de lokale afdelingen zo snel waren met hun oordeel, verwachtten de Chinezen dat de nationale autoriteit ook wel snel met uitsluitsel zou komen”, aldus de woordvoerder van Saab. “Dat blijkt nu dus een beetje een voorbarige voorspelling.”

Volgens de Zweedse pers wacht de NDRC nog op ontbrekende stukken. Als China akkoord is met de samenwerking moeten het Zweedse nationale schuldenbureau en de Europese Investeringsbank nog hun zegen uitspreken over de samenwerking. “Het is nu afwachten wanneer vanuit China de goedkeuring komt. Voordat de datum van 14 oktober werd genoemd, werd de uitslag aan het einde van oktober verwacht.” Als alle partijen hun goedkeuring hebben gegeven, is de weg vrij voor de investering, die in eerste instantie bestaat uit 245 miljoen euro.

http://www.autoweek.nl/au(...)-uit-china-over-saab

Stilte voor de storm :?
pi_103329560
Huup huup huup de volgende victor muller truuk uit zijn hoge hoed.

quote:
North Street steekt geld in Saab

Laatste update: 20 oktober 2011 14:58 info.

ZEEWOLDE - Swedish Automobile, het moederbedrijf van de Zweedse autofabrikant Saab, heeft een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse investeringsmaatschappij North Capital.

Foto: Autoweek

Die voorziet het geplaagde autobedrijf van nieuw kapitaal waarmee de reorganisatie bij Saab moet worden doorgezet.

North Street krijgt voor 11,8 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) ruim 2,3 miljoen aandelen Swedish Automobile in handen. Daarnaast verstrekt het een lening van 60 miljoen dollar aan Saab.

De deal is volgens Swedish Automobile noodzakelijk omdat het onduidelijk is of de door Chinese bedrijven Youngman en Pang Da toegezegde bedragen op korte termijn beschikbaar komen.

Saab heeft onmiddelijk geld nodig om de reorganisatie van het bedrijf door te kunnen zetten.

Afronding

Beide partijen willen de overeenkomst voor maandag afronden. De fondsen zouden binnen 2 dagen na de afronding beschikbaar moeten zijn.

North Street tekende eind vorige maand een voorlopige koopovereenkomst met Swedish Automobile voor het sportwagenmerk Spyker. Met die transactie is een bedrag van circa 32 miljoen euro gemoeid.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:42:08 #149
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103336071
Toekomst Saab aan zijden draad

Een faillissement voor Saab lijkt een stap dichterbij gekomen. Curator Guy Lofalk zal de rechtbank in Zweden vragen de reorganisatie bij Saab te beëindigen.

Dat maakte het moederbedrijf van het noodlijdende automerk, Swedish Automobile, donderdag bekend. De mededeling kwam enkele uren nadat het autobedrijf een financieringsovereenkomst had gesloten met de Amerikaanse investeerder North Street Capital.

Lofalk was door de rechter aangesteld om het reorganisatieproces bij Saab te begeleiden.

http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft

:D :W Victor *O*
pi_103339984
Ze (Saab en NSC) zitten in een spoedoverleg. Geruchten gaan dat NSC het helemaal gaat overnemen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')