abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102135342
Huup huup de volgende truuk uit de hoge hoed van muller:

quote:
'Saab heeft alternatief betalingsplan' Laatste update: 19 september 2011 09:44 info .STOCKHOLM - Autofabrikant Saab heeft een alternatief bedacht om salarissen en rekeningen te kunnen betalen als het bedrijf opnieuw geen bescherming tegen schuldeisers krijgt.

Foto: AFP Saab wil de 70 miljoen euro uit een licentieovereenkomst met het Chinese Youngman gebruiken voor de betalingen. Dat schreef de Zweedse zakenkrant Dagens Industri maandag.

Volgens de krant heeft Youngman beloofd dit bedrag aan het eind van de week over te maken. Saab wil de helft van het geld gebruiken om de lonen tot en met oktober te betalen.

Met de rest kan het 25 procent van de vorderingen van zijn toeleveranciers aflossen. De rest van zijn schulden wil Saab in november aflossen na goedkeuring van de investeringen van Youngman en Pang Da ter waarde van 240 miljoen euro.

Een eerste loonuitbetaling moet op 26 september plaatsvinden. Op deze dag behandelt de rechter de faillissementsaanvraag van Saab door vakbond Unionen.
Ik vind het ongelooofwaardig, maar we zullen zien of er aan het eind van de week idd wat betaald is. :D
pi_102182255
En de volgende faillissements aanvraag:

quote:
Grootste vakbond vraagt om faillissement Saab

Laatste update: 20 september 2011 14:53 info .STOCKHOLM - De grootste vakbond van personeel bij de noodlijdende Zweedse autofabrikant Saab, IF Metall, vraagt dinsdagmiddag om 15.00 uur bij de Zweedse rechter het faillissement aan van Saab.

Foto: AFP Dat maakte bondsvoorzitter Stefan Löfven bekend. ''Het is een erg pijnlijk besluit, maar we moeten handelen om de loonvordering van onze 1500 leden bij Saab te waarborgen. We kunnen niet langer wachten.''

Saab heeft de lonen van augustus, circa elf miljoen euro, nog niet uitgekeerd aan zijn 3600 medewerkers. De bonden voor kantoorpersoneel en het hogere kader vroegen de rechtbank in Vänersborg, waar de Saabfabrieken in Trollhättan geografisch onder vallen, daarom vorige week al om het bankroet van het automerk.

.De rechtbank in Vänersborg behandelt maandag de faillissementsaanvragen. Als Saab voor die tijd de lonen uitkeert, is er geen juridische grond meer voor de verzoeken.

Die ontbreekt ook als de rechter in Göteborg in hoger beroep later deze week eventueel ja zegt tegen een reorganisatie van Saab. ''Wij gaan ervan uit dat het gerechtshof Saab die mogelijkheid geeft, zodat ons verzoek niet langer actueel is'', aldus Löfven.

Lonen

Tijdens een juridisch goedgekeurde herstructurering van in beginsel drie maanden worden de lonen door de Zweedse staat betaald en is Saab beschermd tegen oude schuldeisers. Bij hen staat Saab voor 150 miljoen euro in het krijt. Nieuwe rekeningen en de belastingaanslag moeten wel gewoon worden betaald.
pi_102217595
quote:
Saab krijgt bescherming tegen schuldeisers

Laatste update: 21 september 2011 13:56 info .AMSTERDAM - De noodlijdende autofabrikant Saab krijgt bescherming tegen zijn schuldeisers. Dit heeft de Zweedse rechtbank woensdag besloten.

Foto: Autoweek Saab zag zijn aanvraag van bescherming tegen schuldeisers eerder deze maand afgewezen door de rechter in Vänersborg.

Het bedrijf is het personeel nog loon over augustus verschuldigd en heeft openstaande rekening van toeleveranciers ter waarde van 150 miljoen euro. Met de bescherming wil het bedrijf tijd krijgen om orde op zaken te stellen.

Volgens topman Victor Muller van Saab-eigenaar Swedish Automobile geldt de bescherming in eerste instantie voor 3 maanden, maar is een verlenging mogelijk.

Levensvatbaar

Muller verwelkomde het besluit. ''Het betekent dat Saab als levensvatbaar wordt beschouwd en dat het bedrijf de kans heeft om te overleven.'' Ook kan Saab nu overgaan tot het uitbetalen van de salarissen. Dat zal ''snel'' gebeuren, aldus Muller.

Saab heeft nu de tijd om zonder druk van schuldeisers de boel op de rit te krijgen, terwijl er nog altijd gewacht wordt op 245 miljoen euro van twee Chinese investeerders.

Saab moet de salarissen over augustus nog betalen en heeft nog een schuld van 150 miljoen euro aan toeleveranciers.
Nou wederom 3 maanden uitstel, ik ben benieuwd of victor de boel ooit nog draaiend krijgt. Hoe lang ligt de productie daar nu al stil, (1/2 jaar?), dat is toch echt niet goed voor je bedrijf zonder dat er productie tegen over staat.
pi_102222952


10 jaar ouder in 10 maanden :P
  woensdag 21 september 2011 @ 16:21:09 #125
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_102223120
En weer flikt muller het dus met een nieuw konijn uit de hoge hoed. Chappeau voor deze duivelstovenaar !
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_102235803
Koers : 1,16 :D

+0,27 (+30,34%)
pi_102250370
Saab sluit ontslagen niet uit

De noodlijdende autofabrikant Saab sluit niet uit dat tijdens de komende reorganisatie werknemers worden ontslagen.

Dat liet Saab woensdag weten nadat de Zweedse rechter het bedrijf bescherming tegen schuldeisers had verleend.

De mogelijke ontslagen maken deel uit van het vrijwillige reorganisatieplan waar Saab de komende tijd mee aan de slag gaat. Saab stelt zich tijdens de reorganisatieperiode ten doel een meer flexibele en concurrerende kostenstructuur te introduceren.

Saab wil onder andere de levertijden verkorten, de coördinatie tussen afdelingen verbeteren en de organisatiestructuur vereenvoudigen. De reorganisatie moet aan het einde van het jaar zijn afgerond.

Een woordvoerder van Saab liet weten dat het nog niet duidelijk is hoeveel banen mogelijk kunnen verdwijnen. Ook is het nog niet duidelijk hoe groot eventuele kostenbesparingen kunnen uitvallen door de reorganisatie.

Š ANP

[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 22-09-2011 15:12:27 ]
pi_102256199
quote:
Saab wil onder andere de levertijden verkorten
Levertijden verkorten maar wel maanden dicht zijn en de klanten die al iets besteld hebben in het ongewisse laten, dat is betrouwbaar. _O-
pi_102259475
quote:
6s.gif Op woensdag 21 september 2011 16:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]

10 jaar ouder in 10 maanden :P
Maar z'n bedrijf staat er nog steeds. Dat moet toch een zure constatering voor jou zijn.
pi_102261932
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Maar z'n bedrijf staat er nog steeds. Dat moet toch een zure constatering voor jou zijn.
Z'n bedrijf, het bedrijf van banken en investeerders wat hij probeert te redden bedoel je. En we moeten nu nog 3 maanden geduld hebben om te zien of het die tijd zonder productie ook nog gaat overleven. Zoals al gemeld is het natuurlijk dodelijk voor een productiebedrijf om stilstand te hebben en hoe langer dat duurt het erger het wordt. Dan hebben we nu de beloftes dat er reorganistaties aan komen ik ben heel benieuwd of het hem gaat lukken.
pi_102272280
'Geld uit China mogelijk eind 2011 bij Saab'

Saab krijgt mogelijk nog dit jaar de 245 miljoen euro die de Chinese autobedrijven Youngman en Pangda in het noodlijdende Zweedse automerk willen investeren. Dat zei de in Nederland gevestigde advocaat van Pangda, Peter Goes..

Saab, dat al sinds april vrijwel geen auto's heeft geproduceerd, verwacht dat Peking de transactie in november goedkeurt. Pangda stak al 45 miljoen euro in Saab voor 2000 auto's, maar die zijn door de productiestop nog niet geleverd.

Ondanks de problemen bij het Zweedse merk is er aan het enthousiasme van Pangda om in Saab te stappen niets veranderd, aldus Goes. ,,De transactie kan voor het einde van het jaar worden afgerond. Voor de uitgifte van aandelen, aan Youngman en Pangda, moet een buitengewone aandeelhoudersvergadering worden belegd, maar dat zien we als formaliteit'', aldus de advocaat

http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft

ff wachten nog :P
pi_102272363
en ondertussen :D

Deurwaarder legt beslag op Saab-parels



Het Zweedse automerk Saab, eigendom van het Nederlandse Swedish Automobile, is zijn parels kwijt. Nog voordat het bedrijf woensdag van de rechter toestemming kreeg te reorganiseren, legde de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden beslag op alle 109 museumauto's van het bedrijf.

Dat bevestigde een Kronofogden-woordvoerder donderdag. De deurwaarder mag de auto's niet verkopen gedurende de herstructurering van Saab, dat de zeggenschap over de voertuigen heeft verloren. Saab mag wel betalende museumbezoekers naar de wagens laten kijken.

De deurwaarder hoopte met een verkoop van de museumstukken geld binnen te halen voor de schuldeisers, bij wie Saab naar eigen zeggen voor 150 miljoen euro in het krijt staat. Op Zweedse bankrekeningen vond de deurwaardersorganisatie nog geen miljoen. De Zweedse dienst kan niet bij buitenlandse tegoeden.

Pronkstuk van het Saab-museum in Trollhättan is de 'oer-Saab', het prototype van de allereerste auto van het bedrijf uit 1946. De burgemeester van Trollhättan, zelf voormalig Saab-medewerker, heeft al gezegd het Saab-museum eventueel te willen kopen en denkt op brede steun van de gemeenteraad te kunnen rekenen.

http://www.telegraaf.nl/a(...)lectie__.html?p=23,2

Gaat lekker Victor :|W
  vrijdag 30 september 2011 @ 11:10:17 #133
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102543262
Verkoop Spyker Cars vooral goed voor Muller zelf

Het geld dat Swedish Automobile hoopt te ontvangen voor zijn sportwagendivisie Spyker Cars, zal gebruikt worden voor het terugbetalen van schuld die uitstaat bij de Nederlandse topman Victor Muller.

Het belang van Victor Muller
Dat heeft het bedrijf uit Zeewolde, moederconcern van de geplaagde autofabrikant Saab, donderdag bekendgemaakt.
Swedish Automobile hoopt ¤ 32 mln te ontvangen voor de verkoop van Spyker Cars aan het Amerikaanse investeringsbedrijf North Street Capital. Dat bedrag zal worden doorgesluisd aan Tenaci, het investeringsvehikel van Muller. Tenaci leende in 2010 een bedrag van ¤ 74 mln aan Spyker, dat dit geld gebruikte om de overname van het vele malen grotere Saab te kunnen financieren. Tenaci bedong daarbij wel een onderpand op de bezittingen van Spyker Cars.

Voorwaarden
Of de verkoop van Spyker Cars doorgaat en tegen welke voorwaarden, is volgens Swedish Automobile overigens nog niet zeker. Eerder dit jaar had het bedrijf over de verkoop van Spyker een principe-akkoord gesloten met CPP Global Holdings, een vennootschap van de Russische miljardair Vladimir Antonov, maar die transactie ging om nimmer opgehelderde redenen niet door.

CPP liet donderdag overigens weten dat het nog steeds belangstelling heeft in een overname van Spyker Cars. ‘Totdat we te horen krijgen dat Swedish Automobile niet meer over een verkoop wil praten, blijft we inzetten op ons overnameplan’, zei Brendan O’Toole, directeur en mede-eigenaar van CPP in een schriftelijke reactie.

CPP had eerder dit jaar ¤ 15 mln over voor Spyker Cars, een bedrag dat tot ¤ 32 mln verhoogd zou worden als de sportwagentak de komende jaren bepaalde winstdoelen haalt. Daarmee zou CPP mogelijk dus hetzelfde bedrag op tafel leggen als wat North Street Capital overheeft voor Spyker.

Kapitaalinjecties
Muller besloot begin deze eeuw het oude automerk Spyker nieuw leven in te blazen. Dat ging echter met de nodige horten en stoten. De onderneming kwam met de regelmaat van de klok in financiële problemen en moest overeind worden gehouden door kapitaalinjecties van relaties van Muller. Spyker heeft een fabriek staan in het Engelse Coventry, maar die fabriek staat stil.

Begin 2010 verraste het beursgenoteerde Spyker met de overname van het iconische Zweedse automerk Saab, waarvoor bankroet dreigde. Het kleine Spyker moest zich flink in de schulden steken om de overname rond te krijgen.

Met Saab ging het niet veel beter na de overname door Spyker, dat inmiddels is omgedoopt in Swedish Automobile. De verkopen vielen tegen, waarna het bedrijf in maart dit jaar niet meer genoeg geld in kas had om leveranciers van onderdelen te betalen en de productie stilviel.

Bescherming
Sinds een tweetal weken geniet het bedrijf bescherming tegen faillissementsaanvragen. Het krijgt in ieder geval drie maanden de tijd om een ‘vrijwillige reorganisatie’ door te voeren. Binnen die termijn hoopt Muller te horen of de Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman toesteming krijgen voor een geplande investering van 245 mln euro.

Twee weken geleden liet Saab weten dat een voorschot van ¤ 70 mln op dit bedrag binnen veertien dagen op de rekening bijgeschreven zou worden. Op donderdag was het bedrag nog niet binnen.

http://fd.nl/ondernemen/6(...)er-zelf?visited=true

Zo kennen we Victor weer :r iedereen de stront in behalve Victor :r
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:17:20 #134
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102645206
Nieuw gedoe over reddingsplan Saab :|W

Er is nieuwe onzekerheid ontstaan over het reddingsplan voor autofabrikant Saab. De prijs die twee Chinese bedrijven wilden betalen voor nieuwe aandelen van moederconcern Swedish Automobile, moet neerwaarts worden aangepast nu de koers van het fonds de afgelopen maanden is ingeklapt.

Dat blijkt uit de vrijdagavond laat verzonden toelichting op de agenda voor een buitengewone aandeelhoudersvergadering die op 11 november plaatsvindt.

De Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman zullen, als de autoriteiten in hun land daarmee instemmen, een bedrag van ¤ 245 mln investeren in Saab. De investering vindt plaats via de aanschaf van nieuwe aandelen van Swedish Automobile, het Nederlandse moederconcern dat onlangs een Zweedse vorm van surseance vroeg en kreeg voor het geplaagde Saab

In elkaar gezakt :')
Toen de geplande investering aangekondigd werd, medio juni, werd de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen Swedish Automobile vastgesteld op ¤ 4,19. De koers is daarna volledig in elkaar gezakt, vanwege zorgen over het voortbestaan van de onderneming.

‘De partijen zijn momenteel in overleg om een faire aanpassing van de uitgiftekoers te bepalen’, stelt Swedish Automobile in het bericht van afgelopen vrijdag.

Belang Chinezen veel groter :D
Een aandeel Swedish Automobile kost nu ¤ 1,04. Daarmee is de onderneming circa ¤ 26 mln waard, nog slechts eentiende van het bedrag waarvoor de Chinezen willen participeren.

Bij de aanvankelijk overeengekomen uitgiftekoers van ¤ 4,19 zou Pang Da een belang van 24% krijgen in Swedish Automobile en Youngman een belang van 29,9%. Als de Chinezen nu aandelen krijgen voor een lagere prijs zal hun belang in Swedish Automobile dus mogelijk vele malen groter uitvallen. Probleem daarbij kan zijn dat de bedrijven een bod moeten uitbrengen op de hele onderneming. Dat is immers verplicht als het belang boven de 30% uitkomt.

Investering in tranches
Een mogelijke oplossing biedt het feit dat de investering blijkens het bericht van vrijdag nu in twee tranches zal plaatsvinden, iets waar eerder geen sprake van was. In dat geval kan in eerste instantie een klein belang aangekocht worden. Als de koers dan stijgt, hoeft voor het restant een minder grote aanpassing te worden gedaan.

Swedish Automobile laat in een reactie weten dat de omvang van de beoogde belangen die de Chinezen in Swedish Automobile krijgen, nog steeds geldt, maar gaat verder niet op de kwestie in.

http://fd.nl/ondernemen/1(...)an-saab?visited=true
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 06:27:50 #135
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102797692
Geely heeft geen interesse in Saab

Volgens de Zweedse krant Dagens Nyheter is Geely geīnteresseerd in het bedrijf, inclusief de productiefaciliteit en de ontwikkelingsafdeling. Geruchten dat Geely het noodlijdende Saab over wil nemen worden door de Chinezen zelf ontkracht.
"Naar mijn weten hebben wij die plannen niet", reageert Lawrence Ang, uitvoerend directeur binnen de Geely Group. Sinds de overname van Volvo in 2010 heeft het concern het meer dan druk genoeg met een Zweeds merk. Volgens analisten is er ook geen reden voor Geely om Saab in de groep te verwelkomen. Saab en Volvo opereren in hetzelfde vaarwater. Daarnaast kunnen de Aziaten prima zonder de technologie van Saab en hebben zij ook geen extra productiecapaciteit in Zweden nodig.

Bindende overeenkomst

“Er zijn meer bedrijven die belangstelling hebben getoond. Maar we hebben natuurlijk een bindende overeenkomst met Pang Da en Youngmans", aldus Eric Geers, woordvoerder van Saab, in een reactie aan Automotive News.
pi_102799015
quote:
6s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nieuw gedoe over reddingsplan Saab :|W

Belang Chinezen veel groter :D
Een aandeel Swedish Automobile kost nu ¤ 1,04. Daarmee is de onderneming circa ¤ 26 mln waard, nog slechts eentiende van het bedrag waarvoor de Chinezen willen participeren.

Bij de aanvankelijk overeengekomen uitgiftekoers van ¤ 4,19 zou Pang Da een belang van 24% krijgen in Swedish Automobile en Youngman een belang van 29,9%. Als de Chinezen nu aandelen krijgen voor een lagere prijs zal hun belang in Swedish Automobile dus mogelijk vele malen groter uitvallen. Probleem daarbij kan zijn dat de bedrijven een bod moeten uitbrengen op de hele onderneming. Dat is immers verplicht als het belang boven de 30% uitkomt.

Investering in tranches
Een mogelijke oplossing biedt het feit dat de investering blijkens het bericht van vrijdag nu in twee tranches zal plaatsvinden, iets waar eerder geen sprake van was. In dat geval kan in eerste instantie een klein belang aangekocht worden. Als de koers dan stijgt, hoeft voor het restant een minder grote aanpassing te worden gedaan.

Wat ik niet snap aan dit bericht is waarom de chinezen dan niet gewoon voor een prikkie die 29% aandelen aanschaffen en het resterende geld wat men hierdoor overhoud gewoon meteen kunnen gebruiken voor het opnieuw opstarten van saab, dus openstaande facturen betalen en lonen weer gaan betalen en weer productie gaan draaien. 8)7
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:15:11 #137
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102803352
'Zweedse regering schiet Saab te hulp' :D

De Zweedse regering is bereid om Saab financieel te ondersteunen door de schuld van de autofabrikant aan de Europese Investeringsbank af te lossen. Dit meldde de Zweedse zakenkrant Dagens Industri vrijdag op basis van bronnen.
De regering zou in ruil voor het aflossen van de schuld aandelen in Saab terug willen ter waarde van hetzelfde bedrag. Die zouden dan zo snel mogelijk moeten worden doorverkocht aan een Chinese koper. Saab-curator Guy Lofalk was recentelijk in China om met mogelijke Saab-partners te spreken.

Saab wacht nog steeds op de 640 miljoen Zweedse kroon (70 miljoen euro) die het Chinese Youngman zou betalen voor technische licenties van Saab. Volgens Youngman heeft Saab nog niet aan alle voorwaarden van de overeenkomst voldaan. Saab heeft het geld nodig om te kunnen reorganiseren.

www.dft.nl
pi_102823495
quote:
Guy Lofalk has turned his back on Saab

According to sources to P4 West, one of them being a high profile source at Saab, the administrator Guy Lofalk is acting upon instructions from the finance department to get rid of Youngman who wishes to become part-owner of Saab. One of P4 West’s sources states that: “Saab has had Anders Borg as an administrator.”

P4 West can now reveal important details in the play behind the scenes of Saab’s reconstruction.

According to several sources to P4 West, one of them being a high profile person at Saab, the administrator in charge of reconstruction at Saab is acting on behalf of the finance department to rid Saab of its CEO Victor Muller.

According to these sources Saab’s administrator Guy Lofalk has traveled to China and managed the Chinese companies Pang Da and Youngman to withdraw their promises of investment in Saab, which would explain why Saab has not received its 70 million Euro which Youngman was to have deposited into Saabs accounts around September 25th.

Guy Lofalk shall according to these sources have said to the Chinese that the European Investment Bank, EIB, will want to end the term for its loan to Saab which causes the Swedish Government, who guaranteed the loan to demand the money back from the securities they have within Saab.

The EIB loan is right now 2,2 Billion SEK.

In such the Swedish government would own whatever is left of Saab, for example Saab Parts and Saab Tools where Saab’s tools are placed.

After China, Lofalk visited china he traveled to Stockholm to visit the Swedish National Debt Office. There he stated that the Chinese had not paid the amount promised to Saab and that the NDO should tell the EIB to cancel the loan to Saab.

Lofalk sais that he has found a new buyer for Saab which would be Volvo’s Chinese owner Geely.

The background for Guy Lofalk’s actions lies within the lines of prime-minister Fredrik Reinfeldt and finance minister Anders Borg, to get rid of both Victor Muller and Vladimir Antonov.

A source claims that: “Guy Lofalk has run its own race together with the Moderate Party.”

This is to have happened without the knowledge of the Ministry of Enterprise which is the department that has handled Saab’s issues before.
Tjeezus, de Zweedse overheid doet er echt ALLES aan om Saab failliet te laten gaan. Dit begint gewoon sneu te worden voor Victor Muller, de overheid werkt hem aan alle kanten tegen. Dit zijn gewoon maffiapraktijken. Het bedrijf infiltreren en vervolgens van binnenuit opblazen, ongelooflijk :( :( .
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 22:28:22 #139
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102827080
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 21:24 schreef QBay het volgende:
Tjeezus, de Zweedse overheid doet er echt ALLES aan om Saab failliet te laten gaan. Dit begint gewoon sneu te worden voor Victor Muller, de overheid werkt hem aan alle kanten tegen. Dit zijn gewoon maffiapraktijken. Het bedrijf infiltreren en vervolgens van binnenuit opblazen, ongelooflijk :( :( .
Misschien hebben ze Victor zijn spelletje gewoon door :?
En wensen zij geen zaken te doen met een oplichter :7
pi_102837363
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 22:28 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Misschien hebben ze Victor zijn spelletje gewoon door :?
En wensen zij geen zaken te doen met een oplichter :7
Nee, ze willen duidelijk Saab compleet slopen en doorgaan met alleen Volvo. Volvo is het vriendje van de Zweedse overheid. Jammer voor de 3000 mensen die afhankelijk zijn van Saab, maar hun regering laat ze vallen als een baksteen.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:29:56 #141
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102949905
Besluit over toekomst Saab nabij :D

De curator die de zaak rondom Saab behandelt zou binnen enkele uren een uitspraak kunnen doen over de toekomst van het bedrijf. Dat meldt het Zweedse dagblad Svenska Dagbladet dinsdag.

De curator, Guy Lofalk, zou vandaag al stoppen met de herstructurering van Saab als Youngman het beloofde bedrag dan niet heeft overgemaakt. Mocht hij de herstructurering stopzetten, dan zal Saab waarschijnlijk failliet worden verklaard.

Saab wacht nog steeds op de 640 miljoen Zweedse kroon (¤ 70 mln) die het Chinese Youngman zou betalen voor technische licenties van Saab. Maar volgens Youngman heeft Saab nog niet aan alle voorwaarden van de overeenkomst voldaan.

Nieuwe curator
De Zweedse krant Dagens Industri meldt dinsdag dat Victor Muller wil dat de curator van het autobedrijf, Guy Lofalk, wordt vervangen. Muller vindt dat de huidige curator te veel naar de Zweedse regering luistert. _O-

Zowel Saab als de curator hebben niet gereageerd op de berichtgeving.

http://fd.nl/ondernemen/4(...)-toekomst-saab-nabij
pi_102985586
Meer focus op Saab graag, en minder op Victor.
pi_102987546
Deal met Pang Da is van de baan -> faillissement is nu onvermijdelijk ;( -O- .
  woensdag 12 oktober 2011 @ 12:53:00 #144
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102994179
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:11 schreef QBay het volgende:
Deal met Pang Da is van de baan -> faillissement is nu onvermijdelijk ;( -O- .
:N Misverstand :D

(Update van eerder gepubliceerd bericht 'Saab Muller: Deal met Pang Da op schema' om extra informatie toe te voegen.)

De investeringsovereenkomst tussen Saab Automobile AB, onderdeel van Swedish Automobile nv (SWAN.AE), en de Chinese investeerder Pang Da Automobile Trade Co (601258.SH), ligt nog steeds op schema, meldt Victor Muller, bestuursvoorzitter van Swedish Automobile, woensdag aan Dow Jones Newswires.

"Met ingang van gisteren [dinsdag] waren we volledig op schema met zowel Youngman en Pang Da", schreef Muller in een SMS-bericht.

Het commentaar kwam in navolging op een rapport van persbureau Reuters eerder woensdag, waarin Pang Da-voorzitter Qinghua meldde dat een overeenkomst tussen Saab en het Chinese autobedrijf niet meer geldig is, nadat het concern onder bescherming werd geplaatst tegen zijn schuldeisers.

Volgens berichtgeving in de media sprak de voorzitter tijdens een industrie-bijeenkomst met verslaggevers in het Chinese Chengdu. Qinghua meldde tevens het voorstel omtrent de Saab-deal nog niet ter goedkeuring aan Beijing voorgelegd te hebben.

Muller liet Dow Jones echter weten dat de voorzitter "verkeerd moet zijn begrepen" en ook Wang Yin, secretaris van de Raad van Bestuur van Pang Da, weerlegt woensdag de woorden van Qinhua.

Het bedrijf stelt nog geen "slecht nieuws" ontvangen te hebben van de toezichthouders die de geplande investering in Saab beoordelen. "De aanvraag is ingediend bij de relevante overheidsdiensten en tot nu toe gaat alles goed", zegt Yin. De secretaris voegt toe dat het bedrijf geen tijdschema heeft voor wanneer het goedkeuring denk te ontvangen.

Buitenlandse investeringen van Chinese bedrijven moeten meestal goedgekeurd worden door het Ministerie van Handel en de Nationale Ontwikkelings- en Hervormings-Commissie (NDRC), het belangrijkste planbureau op economisch en industrieel gebied in China en de toekomst van het noodlijdende Saab hangt af van de investeringsovereenkomst met zowel Pang Da als Youngman voor een totale waarde van EUR245 miljoen. De overeenkomst heeft tevens goedkeuring nodig van de Zweedse autoriteiten.

Volgens lokale media zou het NDRC een besluit over de investering op vrijdag bekend kunnen maken.

Wang weerlegt tevens de berichten dat de overeenkomst tussen Pang Da en Saab ongeldig werden op het moment dat de Zweedse autofabrikant bescherming tegen faillissement aanvroeg.

"Dat moet een misverstand zijn", zegt Wang. "We hebben niet en ook nooit het plan gehad de overeenkomst te herzien."

In afwachting van goedkeuring van de deal met Pang Da sloot Saab ter overbrugging tevens een overeenkomst met Youngman ter waarde van EUR70 miljoen. Saab heeft het geld, dat per 26 september beschikbaar zou zijn, echter nog steeds niet ontvangen.

Swedish Automobile noteert omstreeks 10.50 uur 7,6% lager op EUR0,85, terwijl de Smallcap met 0,9% stijgt.

Door Christina Zander en Yajun Zhang, vertaald en bewerkt door Elco van Groningen, Dow Jones Nieuwsdienst
  donderdag 13 oktober 2011 @ 14:25:01 #145
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103036774
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:11 schreef QBay het volgende:
Deal met Pang Da is van de baan -> faillissement is nu onvermijdelijk ;( -O- .
En de poen is binnen *O*

Saab heeft eerste geld Youngman binnen

Het noodlijdende autobedrijf Saab heeft een deel van een eerder toegezegde lening ontvangen van het Chinese Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Dat bevestigde moederbedrijf SwedishAutomobile donderdag.

Hoeveel geld het bedrijf heeft ontvangen, wordt niet gezegd. Volgens de Zweedse krant Dagens Industri zou het gaan om bijna 11 miljoen euro, onderdeel van een lening met een waarde van ongeveer 70 miljoen euro.

Saab rekent er op dat Youngman de komende 9 dagen meer geld naar het bedrijf zal overmaken. Het bedrijf wil de lening uiteindelijk terugbetalen met de opbrengsten van de investeringen die het in de komende tijd hoopt te ontvangen van Youngman en het Chinese autobedrijf Pang Da. Die hebben toegezegd 245 miljoen euro in Saab te investeren in ruil voor een aanzienlijk belang in het bedrijf. De Chinese autoriteiten moeten nog goedkeuring verlenen voor die deal. Saab verwacht dat deze goedkeuring in de komende weken wordt gegeven.

www.dft.nl
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:31:10 #146
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_103038794
Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat ze weer in de problemen komen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 17 oktober 2011 @ 20:11:10 #147
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103204665
Stilte uit China over Saab

Afgelopen vrijdag werd bij Saab het verlossende woord verwacht over de samenwerking met de Chinese partners Pang Da en Youngman Automobile. De NDRC heeft echter nog wat langer nodig. :%

Saab wacht met smart op toestemming van de Chinese autoriteiten, die de samenwerking met Pang Da en Youngman Automobile moeten goedkeuren. De lokale autoriteiten hebben inmiddels groen licht gegeven. Nu wordt nog gewacht op goedkeuring van de nationale tak van de NDRC (National Development en Reform Commission). “Omdat de lokale afdelingen zo snel waren met hun oordeel, verwachtten de Chinezen dat de nationale autoriteit ook wel snel met uitsluitsel zou komen”, aldus de woordvoerder van Saab. “Dat blijkt nu dus een beetje een voorbarige voorspelling.”

Volgens de Zweedse pers wacht de NDRC nog op ontbrekende stukken. Als China akkoord is met de samenwerking moeten het Zweedse nationale schuldenbureau en de Europese Investeringsbank nog hun zegen uitspreken over de samenwerking. “Het is nu afwachten wanneer vanuit China de goedkeuring komt. Voordat de datum van 14 oktober werd genoemd, werd de uitslag aan het einde van oktober verwacht.” Als alle partijen hun goedkeuring hebben gegeven, is de weg vrij voor de investering, die in eerste instantie bestaat uit 245 miljoen euro.

http://www.autoweek.nl/au(...)-uit-china-over-saab

Stilte voor de storm :?
pi_103329560
Huup huup huup de volgende victor muller truuk uit zijn hoge hoed.

quote:
North Street steekt geld in Saab

Laatste update: 20 oktober 2011 14:58 info.

ZEEWOLDE - Swedish Automobile, het moederbedrijf van de Zweedse autofabrikant Saab, heeft een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse investeringsmaatschappij North Capital.

Foto: Autoweek

Die voorziet het geplaagde autobedrijf van nieuw kapitaal waarmee de reorganisatie bij Saab moet worden doorgezet.

North Street krijgt voor 11,8 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) ruim 2,3 miljoen aandelen Swedish Automobile in handen. Daarnaast verstrekt het een lening van 60 miljoen dollar aan Saab.

De deal is volgens Swedish Automobile noodzakelijk omdat het onduidelijk is of de door Chinese bedrijven Youngman en Pang Da toegezegde bedragen op korte termijn beschikbaar komen.

Saab heeft onmiddelijk geld nodig om de reorganisatie van het bedrijf door te kunnen zetten.

Afronding

Beide partijen willen de overeenkomst voor maandag afronden. De fondsen zouden binnen 2 dagen na de afronding beschikbaar moeten zijn.

North Street tekende eind vorige maand een voorlopige koopovereenkomst met Swedish Automobile voor het sportwagenmerk Spyker. Met die transactie is een bedrag van circa 32 miljoen euro gemoeid.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:42:08 #149
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103336071
Toekomst Saab aan zijden draad

Een faillissement voor Saab lijkt een stap dichterbij gekomen. Curator Guy Lofalk zal de rechtbank in Zweden vragen de reorganisatie bij Saab te beëindigen.

Dat maakte het moederbedrijf van het noodlijdende automerk, Swedish Automobile, donderdag bekend. De mededeling kwam enkele uren nadat het autobedrijf een financieringsovereenkomst had gesloten met de Amerikaanse investeerder North Street Capital.

Lofalk was door de rechter aangesteld om het reorganisatieproces bij Saab te begeleiden.

http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft

:D :W Victor *O*
pi_103339984
Ze (Saab en NSC) zitten in een spoedoverleg. Geruchten gaan dat NSC het helemaal gaat overnemen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')