abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101795516
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 20:21 schreef mane het volgende:
Ik werk op een gymnasium en van mijn wiskunde collega hoorde ik vorig jaar dat zij de leerlingen in klas 1 meteen vertelt dat de rekenmethoden die ze op de basisschool geleerd hebben direct afgeleerd gaan worden. Volgens haar kloppen die methoden die nu op de meeste basisscholen gebruikt worden rekenkundig totaal niet. Leerlingen leren een soort trucje waardoor ze wel de som kunnen maken maar niet snappen hoe het zit. Daardoor zullen zij, wanneer het wiskundig gezien wat ingewikkelder wordt, er met die trucjes niet komen maar vastlopen. En dus begint zij in feite helemaal opnieuw met ze. En heel erg basis dus. Eerst de basis goed, dan de rest.

Dat zegt inderdaad wel iets over het niveau van veel basisscholen nu. Want die methoden, bijvoorbeeld wat betreft staartdelingen, waren in mijn tijd nog heel anders, en veel moeilijker dan nu.
ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten. :?

mijn moeder werkt op een basisschool, en ja, in die 35 jaar zijn methoden veranderd, o.a. door schattend rekenen in plaats van trucjes (!) zoals de staartdeling. Die trucjes zijn niet meer nodig door de rekenmachines. Breuken wordt nog steeds aangeleerd, maar geen kind dat inziet waarom ze dat zouden onthouden hoor.

Ik vind het tendentieus gezeur van middelbare schooldocenten om alles maar te gooien op dat kinderen zogenaamd niks meer leren op de basisschool. Ja, ze lezen minder en hebben ander soort vaardigheden steeds meer nodig buiten school, en misschien zijn ze daardoor minder bezig met het onthouden van hoe rekenen of ontleden werkt. maar het is onzin om te zeggen dat methodes rekenkundig niet kloppen, of docenten kinderen niks meer leren.
Kwak
pi_101796765
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten. :?
Dat weet ze wel (niet op basis van wat de leerlingen 'vergeten' zijn maar juist op basis van de rekenlogica die ze toepassen en de lesmethoden die daarachter zitten) en ze kan ook prima uitleggen wat er volgens haar niet aan klopt. Aangezien ik geen wiskunde geef en ze niet naast me zit, kan ik dat niet. Maar de analyse die zij daarover geeft, is redelijk indrukwekkend en volgens mij is er wiskundig gezien geen speld tussen te krijgen. Alle wiskunde leraren op mijn school zijn het daarover eens: ze moeten leerlingen dingen afleren en opnieuw op de juiste manier aanleren. Dat wordt door de gehele sectie zo gedaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101797057
Het zou mooi zijn als middelbare scholen en basisscholen op dit vlak samen zouden werken (en ook de uitgevers van al die verschillende lesmethoden). Maar dat is een utopie. Ik merk beiden, sommige leerlingen hebben moeite bij biologie met rekenwerk (concentraties, verdunningen, kansen bij erfelijkheid) maar ook hebben sommige leerlingen een beperkte woordenschat. Dat laatste wordt nu schoolbreed aangepakt door vanaf klas 1 veel meer in te zetten op leesvaardigheid.

Maar ze worden wel steeds handiger met andere vaardigheden zoals presentaties, dat valt me de laatste jaren toch ook veel meer op. Sommige kids zijn handiger met Excel dan ik :')
pi_101797139
Er zijn trouwens ook docenten op universiteiten die ditzelfde zeggen over hun eerstejaarsstudenten...

Het is verder geen geheim dat het niveau daalt in het Nederlandse onderwijs op wiskundig gebied.

Zie bijvoorbeeld:
http://binnenland.nieuws.nl/645574
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 11 september 2011 @ 10:57:22 #207
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101808791
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 13:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan me ik wel in vinden hoor... Als je mij nu opeens zou vragen om een rijtje Franse werkwoorden te gaan vervoegen of iets dergelijks, zou ik ook even in mijn hersenpan een dikke laag stof moeten wegblazen. Leerlingen hebben dat ook..
Vaardigheden afleren is iets anders dan woorden niet meer weten. Na een zomer kan je ook nog steeds fietsen. Als je fatsoenlijk hebt leren rekenen en dat bent blijven doen t/m groep 8, dan kan je echt de tafels nog wel 2 maanden later.


quote:
Je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen. Welk gevoel geef je ze met zo'n opmerking? Je steekt in op het negatieve - dan kun je beter zeggen: "Oke, we gaan ons eens in deze materie vastbijten" en het ze uitleggen. Ik kom ook wel eens leerlingen tegen die een verleden tijd nog steeds niet beheersen. Dan ga ik ook niet zeggen: "Ga maar vragen aan je leraar van vorig jaar of die z'n salaris kan terug storten, want die heeft je niks geleerd. Of doe dat maar niet, want die leraar was ik zélf". Niet afgeven op eerdere periodes in een leerproces.
Ik neem de kinderen niks kwalijk. Ik vertel ze hoe ik het zie: ze hebben niet geleerd wat ze zouden hebben moeten leren. Ik zeg erbij dat het hun schuld niet is. Maar ze mogen best weten dat er op de middelbare school verwacht wordt dat je de tafels kent en met breuken kunt rekenen.

quote:
Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar tja... zo gaat het nu eenmaal. Feiten kennis, of in jouw geval tafeltjeskennis is vervangen door aanleren van vaardigheden. Je hoeft het tafeltje van 8 niet te kennen, als je maar weet hoe je er achter kunt komen wat het tafeltje van 8 dan wél is. Het is wachten tot er weer iemand het lumineuze idee krijgt en alles weer terugdraait. :P De kinderen kun je dit niet aanrekenen, zij kunnen er niks aan doen. Kostelijk vermaken om iets dat leerlingen niet kunnen? Je bent er om het ze te leren ;)
Breuken optellen en vermenigvuldigen is een vaardigheid, waarbij kennis van tafels nodig is. Het idee dat je je vaardigheden eigen kunt maken, zonder aanwezige kennis is het resultaat van een denkfout.

Maar ik ben het er niet mee eens dat ik er ben om ze te leren rekenen. Ik ben er om ze wiskunde te leren, waarbij het nodig is dat je enigszins kan rekenen. Dat ga ik ze nu dus ook maar leren: een stukje rekenen bij ieder hoofdstuk en in iedere toets. Ik zie het niet als mijn taak, maar wel als iets dat ik moet doen om mijn taak uit te kunnen voeren.
Maar dan heb ik wel lol als een leerling "9x1 is uuuuuhh.... 9" zegt. ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door ErikT op 11-09-2011 11:15:11 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 11 september 2011 @ 11:03:59 #208
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101808904
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten. :?

mijn moeder werkt op een basisschool, en ja, in die 35 jaar zijn methoden veranderd, o.a. door schattend rekenen in plaats van trucjes (!) zoals de staartdeling. Die trucjes zijn niet meer nodig door de rekenmachines. Breuken wordt nog steeds aangeleerd, maar geen kind dat inziet waarom ze dat zouden onthouden hoor.
De staartdeling is helemaal geen trucje. Bij het doen van staartdelingen kijk je hoe vaak een getal in een ander getal past. Dat is wat delen is. Leerlingen tegenwoordig weten dat vaak al niet meer, wat delen precies inhoudt. Omdat ze er niet mee oefenen.
Breuken worden blijkbaar niet aangeleerd, want ze kunnen het niet. Op een enkeling na die het wél geleerd heeft op school.

quote:
Ik vind het tendentieus gezeur van middelbare schooldocenten om alles maar te gooien op dat kinderen zogenaamd niks meer leren op de basisschool. Ja, ze lezen minder en hebben ander soort vaardigheden steeds meer nodig buiten school, en misschien zijn ze daardoor minder bezig met het onthouden van hoe rekenen of ontleden werkt. maar het is onzin om te zeggen dat methodes rekenkundig niet kloppen, of docenten kinderen niks meer leren.
Ze zullen ze vast wat leren. Maar ik ken toevallig mensen die de pabo hebben gedaan, en die weten niet dat je niet 2+3=5x4=20 mag opschrijven. Ze snappen dus niet eens hoe een =teken werkt. Tel daarbij op dat een paar jaar terug 80% van de PABO studenten de mist in ging bij een rekentoets op groep 8 niveau. Die leraren staan niet boven de stof.
Ik heb dit jaar aan eersteklassers gevraagd wat er mis is met het sommetje hierboven, en ze weten het echt niet. Dan kan je mij een hoop vertellen, maar dan hebben die kinderen niet geleerd wat de functie van het =teken is. En dat is geen wonder, want de leraar weet het blijkbaar niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door ErikT op 11-09-2011 11:09:40 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 11 september 2011 @ 11:07:10 #209
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101808981
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:41 schreef mane het volgende:
Er zijn trouwens ook docenten op universiteiten die ditzelfde zeggen over hun eerstejaarsstudenten...

Het is verder geen geheim dat het niveau daalt in het Nederlandse onderwijs op wiskundig gebied.

Zie bijvoorbeeld:
http://binnenland.nieuws.nl/645574
Ja, op de TU's zijn bijspijkercursussen wiskunde voordat het eerste jaar begint. Omdat de grafische rekenmachine ervoor zorgt dat leerlingen geen idee meer hebben hoe een functie eruit ziet. Omdat ze die niet meer hoeven te tekenen. En het eindexamenprogramma is zo dat je daar als leraar vrij weinig aan kunt doen. Na ja, ik probeer het wel, maar ik vraag me af of het werkt. Wiskunde is uiteindelijk een doe-vak. Als de juiste opgaven niet in het boek/examen staan, dan houdt het een beetje op.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101810432
Ik had me ooit al eens gemeld bij het vorige topic, omdat ik dit jaar als invalkracht ga werken op een gymnasium, maar nu is het ook eindelijk zo ver! Nouja, bijna dan.. Eind september begin ik en ik vind het echt superspannend! Ik heb wel al gehoord dat de klassen die ik krijg heel lief zijn, dus dat scheelt alvast. Ook heeft de docente voor wie ik inval alle toetsen al gemaakt, dus ook daar hoef ik me geen zorgen om te maken gelukkig.

Wat me wel alvast tegenvalt is de communicatie met de school.. Zo gaf ik aan dat ik vanwege mijn studie op dinsdag en woensdag geen les kan geven, en tóch roosteren ze me in op één van die dagen. Ook wist ik tot vandaag niet wanneer ik eigenlijk moest beginnen. Maargoed, ik blijf maar gewoon lief en geduldig haha :P
pi_101871857
Heerlijk, met klad 1 dagje strand en bijna leerlingen kwijt raken in de duinen :') Maar wel leerzaam en leuk dagje ;)
Over 2,5 week op gesprek voor LC-functie, ben benieuwd. Ik blijf het lastig vinden om mezelf te verkopen en uit te leggen waarom ik die functie moet krijgen...
  maandag 12 september 2011 @ 20:39:09 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101872570
Ben nu de eerste Engelse toetsen van het jaar aan het nakijken en kom alweer wat pareltjes tegen. De mooiste vertaling van 'oma' wil ik jullie toch niet onthouden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_101874471
:D O+.
pi_101893037
Ah, oma O+

Zo, weer terug van een eerste kennismaking met mijn vakcoach. Ik ben gelijk weer helemaal opgeklaard wat het tijdspad betreft. Ontzettend leuk mens en ze had gelijk zoiets van: joh, je ziet maar hoeveel tijd je nodig denkt te hebben. Kreeg zelfs zowat direct een LIO aangeboden, maar dat is natuurlijk wel erg op de zaken vooruit lopen :+ Ik ben in ieder geval meer dan welkom en dat geeft een prettig gevoel. Daarnaast nodigde ze me ook gelijk uit om een les bij te wonen, iets dat totaal niet in de planning stond, maar wel erg leuk. Ik ga stage lopen bij een 3havo klas en een 1gymnasiumklas voor ongeveer 7 uur in de week, heerlijk verdeeld over drie dagen. Vrijdagochtend mee kijken met 1gym. Fijn ook dat het een nieuwe ervaring voor me is, dan kan ik aan het begin van mijn LIO ten minste zeggen dat ik met bijna alle richtingen wel een stukje ervaring heb. Wat ik dan weer niet kan zeggen van de methodes, want het is voor de derde keer Nieuw Nederlands. Enneh, verder ben ik gewoon onwijs enthousiast!

[ Bericht 0% gewijzigd door CindieY op 13-09-2011 11:31:13 ]
I reject reality and substitute my own
pi_101897670
quote:
"7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."
Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd ben :9 Wist dit helemaal niet!
pi_101897917
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd ben :9 Wist dit helemaal niet!
Ja, ideaal! Het gaf mij de kans om een kleinere aanstelling te nemen, waardoor ik mijn eerste jaar als bevoegd docent rustig kan wennen. Ik ken mezelf en weet dat ik nogal snel in de stress kan schieten. :+.

Mijn school heeft het sowieso goed geregeld: naast lesgeven heb ik geen enkele taak (behalve dan het begeleiden van profielwerkstukken), ik krijg gewoon 20% bij m'n salaris op, en ik heb een geweldig team van begeleiders om me heen.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101921777
Pfff, dat je sommige dingen vergeet omdat je er weinig mee doet en je daardoor als docent weer opnieuw aan de slag kan gaan met in feite bekende stof is één ding. Maar dat sommige stof nooit blijkt te zijn aangeboden, is wel erg ernstig. Vriendlief is net met een hbo-studie begonnen na twee afgeronde mbo-studies en is gewoon totaal niet bekend met 'zakelijk lezen'. Kwam er achter toen hij vertelde hoeveel tijd hij kwijt was aan het maken van bijvoorbeeld een tekst waar vragen bij horen. We hebben samen besloten eens goed te gaan zitten voor dit soort dingen, want zakelijk lezen zal ie nog genoeg nodig gaan hebben de komende vier jaar.
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 13 september 2011 @ 23:40:42 #218
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_101923013
Wat is zakelijk lezen dan precies? Ben ook net begonnen op het hbo, maar heb daar nog niks over gehoord.
Op elke fokker past een bril.
pi_101931448
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:59 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Ja, ideaal! Het gaf mij de kans om een kleinere aanstelling te nemen, waardoor ik mijn eerste jaar als bevoegd docent rustig kan wennen. Ik ken mezelf en weet dat ik nogal snel in de stress kan schieten. :+.

Mijn school heeft het sowieso goed geregeld: naast lesgeven heb ik geen enkele taak (behalve dan het begeleiden van profielwerkstukken), ik krijg gewoon 20% bij m'n salaris op, en ik heb een geweldig team van begeleiders om me heen.
mijn vorige school weigerde me dit te geven, zelfs met de cao onder hun neus. en nu heb ik er geen recht meer op.

gelukkig houden ze hier je taakuren goed bij, en met wat ik doe dit jaar houd ik ws wat over dat ik dan volgend jaar kan gebruiken voor werkdrukverlichting, of om over een jaar of drie/vier geen mentorklas te hebben en toch uit te komen

(0,8 aanstelling met mentoraat, voortrekkersgroep ICT/ELO, organiseren 2-daagse parijstrip voor H3, uren voor pendelen tussen twee vestigingen en voor grote klassen)
Kwak
pi_101932387
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:40 schreef Catch_me het volgende:
Wat is zakelijk lezen dan precies? Ben ook net begonnen op het hbo, maar heb daar nog niks over gehoord.
Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
I reject reality and substitute my own
pi_101932537
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:33 schreef CindieY het volgende:

[..]

Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
ik ken dat ook niet onder de noemer " zakelijk lezen". ik noem dat "begrijpend lezen" of "leesvaardigheid" of "tekstbegrip".
Kwak
  woensdag 14 september 2011 @ 17:10:10 #222
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_101943303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:33 schreef CindieY het volgende:

[..]

Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
Ja lerarenopleiding alg economie 2e graads. Maar ik heb voordat ik deze opleiding ging doen 4 jaar gewerkt, dus de meeste kennis die ik op de havo heb opgedaan is niet echt blijven hangen :P
Op elke fokker past een bril.
  woensdag 14 september 2011 @ 17:41:43 #223
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101944586
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef WHATSHESAID het volgende:

["7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."]

Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd ben :9 Wist dit helemaal niet!
Wat is hier de definitie van eerste reguliere aanstelling? Dit kan me wel wat opleveren, maar op deze definitie kan het ook mis lopen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101970328
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:41 schreef ErikT het volgende:

[..]

Wat is hier de definitie van eerste reguliere aanstelling? Dit kan me wel wat opleveren, maar op deze definitie kan het ook mis lopen.
je eerste betaalde baan voor de klas volgens de normale salarisschalen. ook als je nog met je opleiding bezig bent. lio-contracten tellen niet, een baan terwijl je in opleiding bent dus wel.
Kwak
pi_101970528
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

je eerste betaalde baan voor de klas volgens de normale salarisschalen. ook als je nog met je opleiding bezig bent. lio-contracten tellen niet, een baan terwijl je in opleiding bent dus wel.
Hmm... Ik kreeg tijdens mijn LiO een aanstelling, buiten mijn opleiding/stage om. Daar kreeg ik geen starterskorting. Nu, bij mijn eerste aanstelling nadat ik de opleiding heb afgerond, wel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101971262
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:22 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Hmm... Ik kreeg tijdens mijn LiO een aanstelling, buiten mijn opleiding/stage om. Daar kreeg ik geen starterskorting. Nu, bij mijn eerste aanstelling nadat ik de opleiding heb afgerond, wel.
dan heb je een heel coulante school... ik heb er echt geen recht meer op, omdat ik vorig jaar een 0,34 aanstelling had...ook al ben ik nu nog steeds in opleiding... ;)
Kwak
pi_101971485
Nou ja, ik had juist steeds begrepen dat het ging om je eerste aanstelling ná het afronden van je opleiding. Zo is het me ook op een college Rechtspositie, afgelopen jaar, verteld.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101972083
dat vind ik heel raar. als je niet als zij-instromer of als lio werkt ben je, of je nou in opleiding bent of niet, precies hetzelfde als elke andere medewerker. je hebt dus een reguliere aanstelling.

"7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."

Ook al ben je in opleiding, als je geen LiO of vervangingscontract hebt, heb je een reguliere aanstelling, ook al is het maar 3 uurtjes. misschien dat ze bij jou in de opleiding/dat college nog meer uitgaan van stages en lioschappen?

ik kan in elk egval geen speld tussen deze cao text krijgen. vorig jaar had ik 0,36 in LB5, dit jaar 0,80 in LB6. Mijn vorige aanstelling was een reguliere aanstelling, en deze ook, ook al ben ik in opleiding.
Kwak
pi_101972319
Maar ben je niet pas een startende leraar nadat je je bevoegdheid hebt gehaald? Tot die tijd ben je geen leraar, maar leraar-in-opleiding.

Hoe dan ook, ik ben in ieder geval blij dat ik door die starterskorting een baan aan kon nemen met een kleinere omvang. En nu ben ik weg, want ik moet wél op m'n vrije dag naar de begeleidingsbijeenkomsten voor nieuwe docenten. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101972470
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar ben je niet pas een startende leraar nadat je je bevoegdheid hebt gehaald?
nee, als je een aanstelling hebt in de docentschaal LB word je betaald als docent, los van je bevoegdheid. Het is dan aan de school en jou om te zorgen dat die bevoegdheid achteraf behaald wordt, binnen 2 jaar. Je wordt dus eigenlijk aangesteld in een bevoegde functie terwijl je het nog niet bent. Vandaar dat ook specifiek de LiO aanstelling nog genoemd wordt als uitzondering, volgens mij.

Fijn voor jou dat je huidige school niet zo moeilijk doet, toch?

edit: een leraar in opleiding zijn is iets anders dan een LIO contract hebben. daar zit het verschil. als je contract voor "docent" is, ben je docent, ook als je nog in opleiding bent.
en ja, ik had dat dit jaar ook wel gewild. ik merk dat 21 uur echt veel is, en ik kan financieel niet minder gaan werken.
Kwak
pi_101973705
Bij mij op school is er een discussie over de verdeling van de profielwerkstukken. Nogal een heikel punt omdat het niet is opgenomen in het taakbeleid en sommige collega's daarom weigeren de begeleiding te doen en andere mensen onevenredig zwaar belast worden. Sowieso zijn sommige secties veel zwaarder belast hiermee dan anderen, dat klopt eigenlijk al niet. Wat een zooitje. Ik stel gewoon mijn eigen regel op: ik doe er maximaal 4. Mijn collega's binnen de sectie zijn dus ook van die types die doodleuk weigeren. Tja, wiens probleem is het dan? Wie 'geeft' er toe? Dit is zo typisch onderwijs...
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101982379
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:12 schreef mane het volgende:
Bij mij op school is er een discussie over de verdeling van de profielwerkstukken. Nogal een heikel punt omdat het niet is opgenomen in het taakbeleid en sommige collega's daarom weigeren de begeleiding te doen en andere mensen onevenredig zwaar belast worden. Sowieso zijn sommige secties veel zwaarder belast hiermee dan anderen, dat klopt eigenlijk al niet. Wat een zooitje. Ik stel gewoon mijn eigen regel op: ik doe er maximaal 4. Mijn collega's binnen de sectie zijn dus ook van die types die doodleuk weigeren. Tja, wiens probleem is het dan? Wie 'geeft' er toe? Dit is zo typisch onderwijs...
Ja, het moet dan bij de taaktijd komen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor. Ik kan het niet onterecht vinden dat mensen niet gratis willen werken. Maar trek dan met z'n allen één lijn, op deze manier worden de docenten tegen elkaar uitgespeeld. Zal leuk zijn voor de sfeer. -1 voor het MT dus.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 17:31:54 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101982519
Wow zoveel leraren op fok! respect voor jullie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101983536
Hebben jullie een idee hoe groot het percentage onderwijsondersteunend personeel is op jullie scholen? Met OOP bedoel ik al het personeel dat niet leidinggevend is en geen directe lestaak heeft, dus conciërges, administratie, receptie, roostermakers, ict, mediatheek enzovoort.

Ik heb namelijk het idee dat dat percentage op mijn school bizar hoog is (en vraag me ook wel een béétje af of het niet handiger zou zijn daar op te bezuinigen dan de bezuinigingen zo direct bij leerlingen en docenten terecht te laten komen).
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101983642
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:04 schreef Naamah het volgende:
Hebben jullie een idee hoe groot het percentage onderwijsondersteunend personeel is op jullie scholen? Met OOP bedoel ik al het personeel dat niet leidinggevend is en geen directe lestaak heeft, dus conciërges, administratie, receptie, roostermakers, ict, mediatheek enzovoort.

Ik heb namelijk het idee dat dat percentage op mijn school bizar hoog is (en vraag me ook wel een béétje af of het niet handiger zou zijn daar op te bezuinigen dan de bezuinigingen zo direct bij leerlingen en docenten terecht te laten komen).
op mijn locatie (1200 lln): 1 counsellor die geen lesgeeft, rest van t zorgteam is ook docent, 3 of 4 concierges (werken niet allemaal volledig) 4 of 5 administratiedames (werken ook niet allemaal fulltime), locatiedirecteur. misschien nog 2 of 3 secretaresses/p en o achter de schermen
locaties samen: centrale directie, 3 man sterk.
bovenschools in de stichting vo haaglanden: financiele en personeelsadministratie, in een keurig niet luxe pand, met 4 of 5 man voor iets van 15 scholen.

ik vind dat best meevallen. er zijn erg veel parttimers bij :Y
Kwak
pi_101984306
Dat valt inderdaad erg mee! Hier vormt het OOP ruim 40% van het totale personeel. Ik vind dat echt bizar. Daarbij komen ook nog vijf leidinggevenden die het OOP aansturen.

Daarnaast ook aardig wat leidinggevenden voor de rest van het personeel. Op +- 1800 leerlingen hebben we al 4-6 directieleden en daarnaast 9 teamleiders die geen leestaak hebben (nouja, sommigen één klas, of alleen een mentorklas).
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101990071
Wij hebben 1100 leerlingen (maar krimpen). We hebben 4 conciërges, 2 ICT medewerkers, 2 vaste mediatheek mensen (met soms 2-3 assistenten of hulpouders), 3-4 mensen op het secretariaat, 2 managementsecretaressen, 2 mensen voor de leerlingadministratie (maar die lopen over in het secretariaat), 1 persoon verantwoordelijk voor cijferadministratie, 4 TOA's (Natuurkunde, Scheikunde en Biologie), 1 vaste schoonmaker bij ons in dienst en een leger schoonmakers van een bedrijf (maar die tellen we maar niet mee), 1 hoofd facilitaire dienst, directie (3 mensen) en dan was het wel zo'n beetje. O nee, ik vergeet de mensen die het Open Leer Centrum bedienen, ook weer 2 mensen en de klusjesman, die alles wat stuk gaat weer maakt.

Hmmm, ik heb de plannen gehoord over de toekomst van onze school, dat wordt niet heel leuk. Onzekere tijden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hippos op 15-09-2011 20:47:03 ]
pi_101990136
We hebben ongeveer 1200 leerlingen en werken bij ons 121 mensen, waarvan OOP/schoolleiding:

• De rector zonder lestaken (fulltime)
• De twee conrectoren zonder lestaken (fulltime)
• Vijf afdelingsleiders met lestaken (allemaal fulltime)
• De secretaresse van de rector (fulltime)
• Twee conciërges en een hulpconciërge/kantinemeneer (ook allemaal fulltime)
• Een mevrouw om de er uitgestuurde kinderen op te vangen en het strafwerk etc. te coördineren (fulltime)
• Een meneer en een mevrouw voor de absentenregistratie (beiden parttime)
• Twee dames op de leerlingenadminstratie (parttime)
• Twee dames op de financiële adminstratie (parttime)
• Een meneer op de salarisadminstratie (fulltime)
• Een mevrouw in de mediatheek (fulltime)
• Een mevrouw voor de KWT-uren in het open leercentrum (fulltime)
• Een meneer en een mevrouw voor de ICT (parttime)
• Drie TOA's
• En twee vaste schoonmakers ondersteund door een wisselende uitzend-schoonmaakploeg.

Verder worden zaken als zorgteam etc. allemaal gedaan door mensen die ook lesgevende taken hebben

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2011 20:34:06 ]
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 20:35:02 #239
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101990203
Hoe de fuck leer je eigenlijk voor TOA, lijkt me niet eens zo'n verkeer beroep.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101990363
Hoe verdeel je 9 teamleiders over een school?

Bij ons is het er 1 voor alle brugklassen, 1 voor 2/3HAVO, 1 voor 2/3VWO, 1 voor 4VWO en 4/5HAVO en 1 voor 5/6VWO. Vond ik eigenlijk wel logisch, maar ik vernam laatst dat ook veel scholen het naar profiel indelen of naar locatie.

Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk (wij zijn maar klein wat dat betreft, 1200 leerlingen in één - weliswaar enigszins krap ;) - gebouw, maar dat is ook wel weer knus).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2011 20:38:45 ]
pi_101990455
Oh en bij ons was het vandaag crisis :{ een nieuwe collega die deels vaste uren had en deels zwangerschapsverlof opving heeft nú al haar ontslag ingediend. "Niet geschikt voor het onderwijs" vindt ze zelf. Hm.
pi_101990625
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:38 schreef Razztwizzle het volgende:
Hoe verdeel je 9 teamleiders over een school?
Komt door uitgebreide vmbo-afdeling, denk ik. Een per bouw voor havo, vwo, vmbo tl, vmbo k-b, dus dat zijn er acht, en dan nog een voor vmbo praktijkonderwijs.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101990737
Ah zo! Ik zit helemaal niet in het VMBO, had er nooit bij stil gestaan dat je daar zoveel stromingen hebt :@ .
pi_101990793
Overigens had de vers opgestapte verse collega al ervaring in het VMBO (dat ging niet) en dacht ze dat "het met gymnasiumkinderen veel makkelijker zou zijn". Hm.
pi_101990986
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vind is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker :)

Welk vak gaf die collega?

[ Bericht 0% gewijzigd door Naamah op 15-09-2011 20:57:50 ]
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101991010
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe de fuck leer je eigenlijk voor TOA, lijkt me niet eens zo'n verkeer beroep.
Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
pi_101991087
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:48 schreef Naamah het volgende:
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vindt is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker :)

Welk vak gaf die collega?
Mijn vak ;( Engels.
Dus ik vang nu een klas op uit het verlof-deel (dus tot januari) en een collega nog een klas en de opstappende collega blijft werken tot er vervanging is.
Ik ben er echt niet blij mee.
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 20:50:54 #248
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101991126
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:49 schreef Hippos het volgende:

[..]

Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
Hmm eens in het achterhoofd houden dan (heb zelf laboratorium techniek op MBO, HBO en Universitair niveau .... en ik weet nog niet wat ik na mijn promotie wil doen..)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101993407
Voorwaarde 1 is wel dat je om moet kunnen gaan met leerlingen, maar het is best leuk werk. Ik werk veel samen met mijn TOA en hij is eigenlijk een spin in het web.
  donderdag 15 september 2011 @ 23:48:45 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102001916
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
pi_102010398
@ razz: bij ons alleen vmbo-t nog over, en de teamleiders/teams zijn verdeeld als volgt:
onderbouw vmbo (1/2)
bovenbouw vmbo (3/4)
onderbouw havo (1/2)
bovenbouw havo (3/4/5) (3 erbij voor de overgang naar de tweede fase)
onderbouw vwo (1/2/3)
bovenbouw vwo (4/5/6)

balen van die collega zeg!
Kwak
pi_102011834
quote:
5s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
Ik geef alle leerlagen en -jaren les, dus ja :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:58:55 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102024816
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:46 schreef -J-D- het volgende:
Ik geef alle leerlagen en -jaren les, dus ja :)
Ik heb nu bovenbouw VMBO, maar heb in de loop der jaren ook elk jaar en afdeling gehad.
.
pi_102029029
Hmm, ik heb zo'n vermoeden dat de scholengemeenschap gaat rommelen aan de contracten en het liefst ziet dat we flexwerkers worden (sommigen van ons)...dat moet ik maar even goed in de gaten gaan houden...
pi_102091880
quote:
5s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
Yes, één keer 2 vmbo (alle leerlagen nog door elkaar) en vier keer 3 vmbo (bbl/kbl/gl gescheiden).
pi_102102413
Dat klinkt allemaal niet goed, Hippos. Zou je niet eens uitkijken naar een andere school? De ene school kan nl. een wereld van verschil zijn t.o.v. de andere. Ik heb twee scholen meegemaakt die ervaren leraren met fantastische referenties niet op sollicitatiegesprek uitnodigden "omdat die vast te duur zouden zijn of teveel noten op hun zang hebben" en per definitie een voorkeur hadden voor "zo onervaren en onzeker mogelijk". Dat heeft mijn beeldvorming erg beinvloed, mijn beeld was dat alle scholen dat doen, maar laatst sprak ik iemand die op een school werkt waar ze juist heel graag mensen willen die zich al bewezen hebben. Er zijn echt grote verschillen tussen scholen, ook op het gebied van personeelsbeleid.
pi_102105385
Ja, het is extra lastig omdat de plannen nog niet concreet zijn, daar horen we deze week meer over. En dan nog kan het nog 2 jaar duren voordat ze echt gaan ingrijpen. Het is aan de andere kant ook een gevoelskwestie hoor, ik zit nu op een school waar ik een ongelooflijk goed gevoel hebt en waar ik het enorm naar m'n zin hebt. Je hebt iets opgebouwd, je naam heb je gevestigd en alles draait lekker. Dan is het weggaan uit zo'n team toch lastig. Maar ik wil even wachten, waarschijnlijk kan ik sowieso tot de zomer van 2013 er nog werken, mits er natuurlijk voldoende klassen zijn. Maar ik zal toch meer om me heen gaan kijken dan voorheen...
pi_102107255
Ja snap ik, en het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw aanstelling in de plannen gespaard blijft. Maar mocht het echt de verkeerde kant opgaan en je genoodzaakt zijn van school te wisselen, dan kan ik je melden: ik heb 3x bij het verlaten van een school gedacht: "ik had hier zulke leuke klassen en zulke toffe collega's, zo leuk vind je ze nergens anders" en elke keer bleek dat ze op de nieuwe school minstens even leuk waren ;)
pi_102185764
Zo, vandaag de eerste drie lesuren gehad. Eén uur havo3 en een blokuur gym1. Wat was het weer ontzettend heerlijk om voor de klas te staan op een middelbare school O+ Het uurtje havo liep ontzettend lekker, lekker bezig geweest met de stof en de tekst over schooluniformen lokte ook echt gesprekken uit over het onderwerp die ik helaas voor deze keer moest afkappen, maar waar ik zeker donderdag aanstaande verder mee ga. Het blokuur gym1 verliep wat rommelig, maar wel op een 'leuke' manier. Ook wederom veel gesprekken en verhalen en bij het klassikale gedeelte wilde iedereen alsnog tegelijk praten en vertellen. Tui-ten-de oren! Toch ontzettend leuk om te zien hoeveel je los kunt maken bij leerlingen, al zal ik daar de volgende keer toch iets strenger op toe moeten zien, anders moet ik straks nog met vervroegd pensioen vanwege vroege doofheid :+
I reject reality and substitute my own
pi_102264580
YES YES!
Vandaag te horen gekregen dat de school in omgeving Utrecht waar ik op gesprek was geweest mij wel wil hebben.
Een andere school waar ik ook op gesprek was geweest wilde me ook. Alleen daar hadden ze de bovenbouw klassen al verdeeld dus zou ik 2e en 3e klassen krijgen.
Nu heb ik wel ietsje minder uren, maar een hele grote vinger in de pap. Want ik ben straks de enige bovenbouw docent natuurkunde op die school.

En ik kan gelijk hard aan de slag want de eindexamenklassen lopen achter.

Spannend dus. Maar eindelijk een baan. Nu kan ik tenminste ervaring op doen.
En vandaag ook mijn eerste graads diploma opgehaald.

Vanavond maar eens niet zelf koken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102267011
Dubbel gefeliciteerd! *O*
I reject reality and substitute my own
pi_102269354
Net 90 minuten teamvergadering gehad. Man, man, wat een nutteloosheid.
1. Allemaal op een googledoc dingen in gaan vullen over regels in de klas
- werkt natuurlijk niet, loopt allemaal vast
- wat is er precies mis met praten of schrijven?
2. discussiëren of er behoefte aan is om te discussiëren over andere regels voor telefoons
- discussiëren of dit dan een goede manier is ( dubbel :') )
- concluderen dat alleen de afdelingsleider een probleem heeft, omdat hij moet aanhoren dat sommige leerlingen wel in de ene klas worden bestraft, en in de andere niet (NOU EN!)

Conclusie: donder op met computeronzin! En ga anders eerst eens even vragen of iemand een probleem heeft, voordat erover gepraat wordt. En als je dan concludeert dat het alleen jouw probleem is, zeg dan "NOU EN!!!" tegen zeikende leerlingen.

Ik word hier zo moe van. En dan volgende week mentortraining van 13:30-19:30. Of is het nou 13:00-17:00? 3 mailtjes over gehad. Dinsdag, woensdag... wanneer is het nou? Weet je wat: zak er maar in. Ik ga wel wat nuttigs doen. Het gaat vast over Magister en hoe het zo handig is dat er 235 functies zijn die je nooit gebruikt.

En een week later een dag discussiëren over de visie van de school, want we moeten concurreren met scholen in de buurt. (Uiteraard onder supervisie van één of ander duur ingehuurd bureau, want zelf onderwerpen verzinnen om over te praten is blijkbaar te moeilijk.) Concurreren?? Ik doe er 5 minuten over om van mijn lokaal naar de personeelskamer te komen en vice versa. De school barst uit z'n voegen.

Samenvatting: ontsla één iemand uit het managementteam, laat me met rust, neem 2 extra docenten aan van het geld dat je over houdt en geef wat extra lessen om aan de norm te voldoen. Moeilijk hè, denken? Hier word je toch niet goed van.

Pluspuntje: les geven was weer leuk vandaag. Kapot gelachen in HAVO3. Gezellig in VWO4.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102270418
O en als ik dan toch aan het zeiken ben: ik kreeg deze week de lijst van een eerste klas met daarop wat er allemaal mis is met de leerlingen (ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie enz enz). 28 uit 30 hebben wat. Ja dikke doei. Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102272570
Ik voel met je mee, ErikT! (dat rijmt)
Wanneer iemand hoort dat ik niet meer in het onderwijs werk en vraagt: "vond je het lesgeven niet meer leuk?" antwoord ik: "dat wel, maar alles daarbuiten niet". Daarmee bedoel ik precies wat jij beschrijft (en nog een heleboel meer).

Ik geloof wel dat het mogelijk is om te genieten van het gebeuren in de klas en alles daarbuiten zo min mogelijk je werkplezier te laten beinvloeden. Dus het onderwijs uitgaan is absoluut niet nodig en dat raad ik je ook niet aan hoor, ik had zelf gewoon nog andere redenen (interesse in het vakgebied en pure nieuwsgierigheid) om een andere sector te willen verkennen. Wat wel handig kan zijn is om je 'de kunst om dingen langs je heen te laten glijden' (zoals mijn collega het noemt) eigen te maken :). Focus op de klassen, dan hou je de lol erin.
  donderdag 22 september 2011 @ 23:46:43 #265
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102284579
quote:
En een week later een dag discussiëren over de visie van de school, want we moeten concurreren met scholen in de buurt. Concurreren?? Ik doe er 5 minuten over om van mijn lokaal naar de personeelskamer te komen en vice versa. De school barst uit z'n voegen.
Nu wel nog ja... Het is niet verkeerd om ook richting toekomst te kijken hoor..

quote:
ik kreeg deze week de lijst van een eerste klas met daarop wat er allemaal mis is met de leerlingen (ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie enz enz). 28 uit 30 hebben wat. Ja dikke doei. Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.
Weet je.. sinds er allemaal andere regels zijn wat betreft speciaal onderwijs zitten deze leerlingen nu eenmaal gewoon in het reguliere onderwijs. "Ik kan dit echt niet meer serieus nemen", zeg je. Kan ik kort over zijn: wen er maar aan. Ik heb ook een leerling met PDD-nos in de klas, met een dossier van een paar kilo dik. Zo is het nu eenmaal.
.
pi_102288309
Ja, zo'n leerling heb ik nu ook, in een klas van 31 leerlingen. Bij ons houden we nu speciale vergaderingen per klas waarbij alle leerlingen met wie iets is (of dat nu iets psychisch is, of iets met de thuissituatie) 1 voor 1 besproken worden. Dat vind ik wel nuttige bijeenkomsten. Ik vind vooral die volle klassen een probleem. Een docent wordt daarmee overladen, je moet kunnen differentieren, aandacht kunnen hebben voor een leerling die jouw vak moeilijk vindt, etc, maar dat gaat simpelweg niet als je zo'n klas twee uurtjes in de week hebt, een vol programma, en een vol klaslokaal. Dat vind ik de grootste domper. Er wordt gewoon echt teveel van een docent verwacht, En het is heel frusterend als je wel heel hard werkt, en toch het gevoel hebt niet aan bepaalde idealen en verwachtingen te kunnen voldoen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 23 september 2011 @ 09:17:20 #267
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_102289700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 23:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Weet je.. sinds er allemaal andere regels zijn wat betreft speciaal onderwijs zitten deze leerlingen nu eenmaal gewoon in het reguliere onderwijs. "Ik kan dit echt niet meer serieus nemen", zeg je. Kan ik kort over zijn: wen er maar aan. Ik heb ook een leerling met PDD-nos in de klas, met een dossier van een paar kilo dik. Zo is het nu eenmaal.
Ja, één ja. Ik heb er ook één gehad, 3 jaar terug. Nu heb ik leerlingen met "een lichte vorm van asperger". Alsof het een glijdende schaal is. Je hebt het, of je hebt het niet.
Of leerlingen met bijna dyslexie. Houd toch op zeg.

Een kind met echt ADHD herken je wel. En eentje met PDD-NOS ook. Tegenwoordig is een leerling druk of irritant tegen klasgenootjes, en hij/zij heeft meteen een ziekte. Ik geloof er helemaal niks meer van. Ze klooien maar wat aan op die test-instituten. Zullen wel een target moeten halen, omdat ouders anders niet meer langs komen om een excuus-etiket voor hun niet perfecte en/of slecht opgevoede kind te komen kopen.
Weet je wat het ergste is? De echt zieke kinderen, die krijgen niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Er zit er ongetwijfeld eentje met echt dyslexie, en eentje met echt een concentratie defect. Maar ik ga echt niet van 28 uit 30 leerlingen leren wat er allemaal mis is, ik kan ze toch niet allemaal individuele aandacht geven.

[ Bericht 13% gewijzigd door ErikT op 23-09-2011 09:26:36 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102296784
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:17 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ja, één ja. Ik heb er ook één gehad, 3 jaar terug. Nu heb ik leerlingen met "een lichte vorm van asperger". Alsof het een glijdende schaal is. Je hebt het, of je hebt het niet.
Of leerlingen met bijna dyslexie. Houd toch op zeg.

Een kind met echt ADHD herken je wel. En eentje met PDD-NOS ook. Tegenwoordig is een leerling druk of irritant tegen klasgenootjes, en hij/zij heeft meteen een ziekte. Ik geloof er helemaal niks meer van. Ze klooien maar wat aan op die test-instituten. Zullen wel een target moeten halen, omdat ouders anders niet meer langs komen om een excuus-etiket voor hun niet perfecte en/of slecht opgevoede kind te komen kopen.
Weet je wat het ergste is? De echt zieke kinderen, die krijgen niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Er zit er ongetwijfeld eentje met echt dyslexie, en eentje met echt een concentratie defect. Maar ik ga echt niet van 28 uit 30 leerlingen leren wat er allemaal mis is, ik kan ze toch niet allemaal individuele aandacht geven.
Je hebt 100% gelijk. Bovendien gaat men er in het hoger onderwijs al helemaal geen rekening mee houden. En als er wat mis is met 28 kinderen op de 30, dan moeten we ons toch afvragen wat er mis is met de maatschappij...
pi_102341877
Ik vind vergaderen wél nuttig, en ELO's ook, en met de nieuwe wet op speciaal onderwijs krijg je écht meer leerlingen met diagnoses in de klas. En ik vind het achterlijk om te zeggen, "ze hebben vast niks, ik ga me er niet in verdiepen" :{w Misschien zijn er wel kinderen bij met een overdreven diagnose. Nou en. Die hebben blijkbaar wel problemen met iets, en ik vind het niet verkeerd om te proberen daar wat mee te doen, of een beetje rekening mee te houden.

Niemand vraagt je toch om RT lessen voor al die kinderen te verzorgen?

Ik vind de attitude in je posts (ook over het rekenniveau van brugklassers) niet passen bij een docent. Het draait toch niet alleen maar om jou en je toko, en jou en je vak? kinderen met een probleem zijn toch niet alleen om te lachen of te diskwalificeren? je speelt als docent toch ook een rol in de school en in de ontwikkeling van kinderen, ook kinderen met problemen?

Je klinkt nu een beetje zoals de collega's die in de lerarenkamer alleen maar kunnen afgeven op wat leerlingen niet kunnen, hoe lastig ze zijn met hun diagnoses, en dat de schoolleiding moet oprotten met hun nieuwe beleid (los van wat het is, het gaat je namelijk altijd alleen maar tijd kosten en het is nooit ergens goed voor)... :N Borrelpraat is dat.
Kwak
pi_102343327
Toch is het helemaal niet raar om kritisch te kijken naar bepaalde ontwikkelingen. Het aantal dyslexie leerlingen is binnen een aantal jaar vervijfvoudigd.


Misschien drukken sommige docenten zich weinig subtiel uit, maar niet iedereen die kritisch is, heeft een verkeerde houding of maakt zich schuldig aan borrelpraat.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102344765
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:18 schreef mane het volgende:
Toch is het helemaal niet raar om kritisch te kijken naar bepaalde ontwikkelingen. Het aantal dyslexie leerlingen is binnen een aantal jaar vervijfvoudigd.


Misschien drukken sommige docenten zich weinig subtiel uit, maar niet iedereen die kritisch is, heeft een verkeerde houding of maakt zich schuldig aan borrelpraat.
ik vind vooral de toon storend en borrelpraterig. ik hecht veel waarde aan nuance. met de inhoud ben ik het niet eens zo oneens.
Kwak
pi_102349792
Ik vind ook wel dat ie een punt heeft. 1 a 2 leerlingen per klas, ok, maar zoveel tegenwoordig. En niet alleen in het onderwijs overigens, overal kom je die 'labeltjes' tegen. Paar weken terug nog die docu van Louis Theroux gezien, over hoe makkelijk ontzettend jonge kinderen eigenlijk medicijnen voor van alles en nog wat krijgen (autisme, adhd, noem 't maar op). Ik vond de toon van Louis toen echt een verademing om te horen: joh, misschien is het kind wat drukker en kun je het als ouder niet aan. Sowieso concluderen mensen, gewone mensen zoals jij en ik, veel te snel dat iemand waarschijnlijk autisme/adhd/... heeft. Zullen we het alsjeblieft weer aan de specialist over laten, in plaats van met onze kinderen naar de dokter gaan omdat de buurvrouw/juffrouw/cassiëre het één en ander heeft geopperd en we dit bevestigd willen zien.
I reject reality and substitute my own
pi_102352836
Het lijkt mij ook dat er een cultuur van labels is ontstaan, en niet alleen dat: het is een markt geworden waar veel mensen hun brood mee verdienen. Je kunt je afvragen wie wie daarmee diskwalificeert. Ik weet niet of kinderen er veel baat bij hebben als ze te horen krijgen dat ze 'iets' hebben en dat het dus wel begrijpelijk is als ze iets niet kunnen of niet helemaal goed meekomen. Door die cultuur zijn mensen ook eerder geneigd een 'amateur-diagnose' te gaan stellen. Oh, hij/zij zal wel dyslexie/ADHD/autisme hebben. Dat gebeurt trouwens ook door docenten zelf. Op het gymnasium zitten nu eenmaal best wat kinderen die wat intelligentie betreft hun leeftijd vooruit zijn, maar sociaal gezien niet altijd goed meekomen. Die hebben dan al snel 'autistische' trekjes. Maar echt autisme is natuurlijk iets totaal anders.

Ik had een paar jaar geleden een jongen in de eerste die duidelijk moeite had met concentratie, erg hyper kon zijn, niet stil kon zitten, etc. En inderdaad, tijdens de rapportvergadering werd door enkele docenten de mogelijkheid van ADHD aangestipt. Toen ik dit aan de vader overbracht, reageerde hij heel resoluut: dat zeiden ze op de basisschool ook, maar daar ga ik niet in mee. Mijn zoon mankeert niets, en als hij wil kan hij zich prima concentreren. Ik wil gewoon dat jullie hem stevig aanpakken.

Dat was best verfrissend om te horen eigenlijk. Soms een beetje meer no-nonsense kan geen kwaad.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 25 september 2011 @ 16:50:44 #274
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102364939
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:56 schreef CindieY het volgende:
1 a 2 leerlingen per klas, ok, maar zoveel tegenwoordig. Zullen we het alsjeblieft weer aan de specialist over laten, in plaats van met onze kinderen naar de dokter gaan omdat de buurvrouw/juffrouw/cassiëre het één en ander heeft geopperd en we dit bevestigd willen zien.
Als een leerling dyslexie heeft, of ADHD, of NLD, of PDD-nos, dan is dat écht wel door een specialist vastgesteld met een uitgebreid rapport. Niet door de buurvrouw, terwijl ze haar volkorenbrood in haar tasje stopt bij de bakker. Er is nu véél meer kennis dan 50 jaar geleden, de samenleving verandert, dus onze leerlingen óók.

Los daarvan ben ik het er helemaal mee eens dat het aantal leerlingen per klas met speciale zorg in het reguliere onderwijs teveel is.

quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2011 08:47 schreef mane het volgende:
Ik had een paar jaar geleden een jongen in de eerste die duidelijk moeite had met concentratie, erg hyper kon zijn, niet stil kon zitten, etc. En inderdaad, tijdens de rapportvergadering werd door enkele docenten de mogelijkheid van ADHD aangestipt. Toen ik dit aan de vader overbracht, reageerde hij heel resoluut: dat zeiden ze op de basisschool ook, maar daar ga ik niet in mee. Mijn zoon mankeert niets, en als hij wil kan hij zich prima concentreren. Ik wil gewoon dat jullie hem stevig aanpakken.
Maar stél nu eens dat die jongen écht ADHD heeft. Hij krijgt duizenden prikkels, waar hij op móet reageren. Hij wíl heel graag stil zijn, maar het lúkt 'm gewoon niet. Hij wil heel graag opletten, maar als er een vlieg in het lokaal zit, is die vlieg zóveel meer belangrijker. En wat doet de leerkracht? Die geeft 'm alleen maar op z'n kop!! En die jongen vraagt zich maar af waarom... Hij kan het toch niet helpen?
.
  zondag 25 september 2011 @ 17:40:28 #275
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_102366630
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:35 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind vergaderen wél nuttig
Altijd?
quote:
En ik vind het achterlijk om te zeggen, "ze hebben vast niks, ik ga me er niet in verdiepen" :{w
Hohoho, ik heb me wel degelijk verdiept in stoornissen. Ik zie het echter niet zitten om van alle leerlingen uit de klas te leren wat er mis met ze zou zijn, aangezien het volgens mij statistisch gezien onmogelijk is wat er gebeurt. Dan steek ik mijn tijd liever in het doen wat ik doen moet: die kinderen wiskunde leren. En dan zie ik vanzelf wel de problemen verschijnen, waarna ik terug kan grijpen op de beschikbare informatie over de probleemleerling.

quote:
Misschien zijn er wel kinderen bij met een overdreven diagnose. Nou en. Die hebben blijkbaar wel problemen met iets, en ik vind het niet verkeerd om te proberen daar wat mee te doen, of een beetje rekening mee te houden.
Het heeft geen zin om met iedereen extra rekening te houden. Dat is gelijk aan met niemand extra rekening houden.

quote:
Niemand vraagt je toch om RT lessen voor al die kinderen te verzorgen?
RT lessen?

quote:
Ik vind de attitude in je posts (ook over het rekenniveau van brugklassers) niet passen bij een docent. Het draait toch niet alleen maar om jou en je toko, en jou en je vak? kinderen met een probleem zijn toch niet alleen om te lachen of te diskwalificeren? je speelt als docent toch ook een rol in de school en in de ontwikkeling van kinderen, ook kinderen met problemen?
Ik vind jouw volgzaamheid niet passen bij een docent. Sorry hoor, er komen bij mij kinderen de brugklas binnen die de tafels niet kennen. In 4 HAVO halen 13 van de 25 leerlingen een onvoldoende op een rekentoets. Er zit niet eens wiskunde in, en de moeilijkste sommen kwamen niet terug op het proefwerk. Ik diskwalificeer helemaal geen kinderen, en ik lach ze niet uit. Ik diskwalificeer het onderwijs wat ze op de basisschool genieten, en ik lach als een boer met kiespijn hoe triest het is. Verder zet ik grote vraagtekens bij het verplichte gebruik van een dure grafische rekenmachine, wat tot gevolg heeft dat er op technische universiteiten bijspijkercursussen wiskunde zijn voordat het eerste jaar begint.
En daarbij ben ik van mening dat veel kinderen een etiket opgeplakt en een probleem aangepraat krijgen.

quote:
Je klinkt nu een beetje zoals de collega's die in de lerarenkamer alleen maar kunnen afgeven op wat leerlingen niet kunnen, hoe lastig ze zijn met hun diagnoses, en dat de schoolleiding moet oprotten met hun nieuwe beleid (los van wat het is, het gaat je namelijk altijd alleen maar tijd kosten en het is nooit ergens goed voor)... :N Borrelpraat is dat.
Jij klinkt als iemand die gelooft dat het aantal dyslecten in Nederland exponentieel toeneemt, en die vindt dat het gebruik van computers altijd en overal nuttig is. Gebrek aan kritisch denken is dat.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 25 september 2011 @ 17:50:04 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102366954
RT = remedial teaching
Ondersteuning bieden door extra begeleiding door RT'ers.

[ Bericht 68% gewijzigd door Baba-O-Riley op 25-09-2011 17:56:05 ]
.
pi_102367096
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar stél nu eens dat die jongen écht ADHD heeft. Hij krijgt duizenden prikkels, waar hij op móet reageren. Hij wíl heel graag stil zijn, maar het lúkt 'm gewoon niet. Hij wil heel graag opletten, maar als er een vlieg in het lokaal zit, is die vlieg zóveel meer belangrijker. En wat doet de leerkracht? Die geeft 'm alleen maar op z'n kop!! En die jongen vraagt zich maar af waarom... Hij kan het toch niet helpen?
Die vader kende zijn zoon beter dan wij, de docenten die hem pas een half jaar in de klas hadden. De betreffende jongen zit nu in de vierde klas, heeft nog steeds veel moeite met discipline (spullen op orde hebben etc.). Ik denk ook niet dat hij ADHD heeft, wel is hij heel erg slim, liever lui dan moe, en heeft hij moeite zich aan te passen, zich te conformeren aan regels. En nog steeds vindt zijn vader dat hij stevig aangepakt moet worden, want straks, in 'het echte leven', zal hij ook discipline moeten hebben om iets te bereiken. Daar zit wel wat in. De jongen heeft het ondertussen geweldig naar zijn zin, op school, in het schoolorkest, bij de hockeyclub. Ik denk dat hij later nog eens blij gaat zijn met een vader die eisen durfde te stellen. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle kinderen zo behandeld moeten worden, maar deze jongen volgens mij wel en het is dan ook goed dat zijn ouders zich verzet hebben toen hij een speciale behandeling dreigde te krijgen.

Labels op kinderen willen plakken, is niet altijd in hun voordeel. Dan worden hun problemen en individuele karaktertrekken onder 1 noemer geplaatst, en daarmee denken we dan het probleem te begrijpen. Misschien worden andere zaken daarmee wel juist over het hoofd gezien. Of van de kinderen wordt teveel een soort slachtoffer gemaakt (hij/zij kan er niets aan doen, want heeft nu eenmaal etc.). Het is gewoon niet genuanceerd om te denken dat dit bij voorbaat goed is of dat dit 'nu eenmaal' bij onze maatschappij van nu hoort en dat we er maar in mee moeten gaan. Kritisch blijven nadenken over al deze zaken is ook een taak van het onderwijs.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102367541
ik blijf erbij dat er een verschil is tussen kritisch zijn en de toon die ErikT aanslaat. Ik ben heus niet altijd maar volgzaam :{w , de manier waarop Mane het probleem beschrijft kan ik me wél in vinden.
Kwak
pi_102372158
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als een leerling dyslexie heeft, of ADHD, of NLD, of PDD-nos, dan is dat écht wel door een specialist vastgesteld met een uitgebreid rapport.
Het probleem is dat er vaak zo'n groot grijs gebied is. Op mijn eerste school waren ouders die meenden dat hun dochter slecht presteerde omdat ze niet genoeg werd uitgedaagd. Ze lieten haar op hoogbegaafdheid onderzoeken door een psycholoog. Die verklaarde haar 'niet hoogbegaafd'. Idem voor psycholoog 2 en 3. Nummer 4 stelde wel de diagnose hoogbegaafd. Ongetwijfeld op basis van expertise en met een uitgebreid rapport, maar expertise en een uitgebreid rapport hadden die andere drie net zo goed. Wat is dan waarheid?

Dat grijze gebied zie je ook met autisme. Er wordt vaak gesproken over 'een stoornis in het autistisch spectrum'. Dat hele woord 'spectrum' impliceert al een grijs gebied. Zo ook de letters NOS in PDD-NOS: die staan voor 'not otherwise specified', met andere woorden: hij/zij valt niet onder de gangbare criteria, maar er is wel iets opvallends aan 'm, dus dan stoppen we 'm maar in deze verzamelbak.

Natuurlijk hebben de psychologen en psychiaters veel expertise en baseren ze zich wel degelijk ergens op, maar diagnoses stellen is helaas geen exacte wetenschap. Een kind dat er bij de ene psycholoog uitkomt als 'licht autistisch' komt er bij een ander uit als volstrekt normaal.
pi_102380330

Ach, deze is echt zuur, maar zo geweldig. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102439709
Zo hey, nog geen definitieve aanstelling en al een gigantische CLASH met de rector.
(hakken in het zand, persoonlijk op de man spelen).
Oftewel, ik weet het nu zeker. Ik pas niet in het KWT concept. En met zo'n rector wil ik niet werken.

Mijn visie is dat kwt uren geen vervanging kunnen zijn van klassikale instructie.
Zeker niet als je in je examenjaar natuurkunde 55% van de stof nog moet behandelen en 1 contactmoment in de week hebt.

Any takers?

Dus, dat wordt hem dus niet.
Verder zoeken maar weer. Andere hengeltje eens aanhalen. Geen bovenbouwklassen dit jaar, volgend jaar dan wel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102447361
Toen de Tweede Fase werd ingevoerd besloot de school waarop ik werkte het aantal lesuren bij Latijn en Grieks in de examenklas terug te brengen van 6 naar 2, de rest zou dan zelfstudie zijn. Het leek ons onmogelijk de leerlingen met zo weinig contacturen fatsoenlijk door het examen heen te loodsen, en dat hebben we meteen aangegeven. Toen de schoolleiding zei "probeer het toch maar" hebben we er een officiele brief van gemaakt, maar ze bleven bij hun standpunt. Tja, jammer, maar zij zijn de directie en zij bepalen het beleid. Hun keuze.

Toen van de 14 examenkandidaten Latijn er 4 een voldoende haalden op het CSE en van de 9 Grieken (die van een ander les kregen) er 2 een voldoende haalden besloot de schoolleiding onmiddellijk er voor het volgend schooljaar 3 lesuren van te maken.

We hebben het niet gesaboteerd ofzo, met 2 lesuren ging het gewoon echt niet. Wij zouden nooit een examenlichting slachtofferen, maar als de schoolleiding dat risico wel wenst te nemen dan doen ze dat, ongeacht wat de vaksectie ervan vindt. En dan merken ze vanzelf de gevolgen wel.

Ik ben daar na een aantal jaren onderwijs tamelijk laconiek in geworden: bij elke naar mijn mening van de pot gerukte beleidsmaatregel geef ik duidelijk aan dat het mij niet verstandig lijkt (dat klinkt toch wat subtieler dan 'van de pot gerukt' ;) ) en daar laat ik het bij. Voeren ze het toch door, fine, hun keuze, zij zijn nu eenmaal de directie en ik niet, maar niemand kan mij verwijten dat ik niet heb gewaarschuwd.
pi_102449199
mijn voorganger heeft zijn baan er vorig jaar voor opgezegd (na dit talloze keren te hebben aangegeven), ik ga er dan niet eens aan beginnen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102450584
Maar merry, was je al begonnen op die school? Of was dit een aanvaring in een sollicitatiegesprek?
pi_102450634
was een gesprek, had nog niet definitief ja gezegd.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102480735
ok, nu lijkt het wel gelukt. school met 1400 leerlingen, structuur. wel onderbouwklassen en lb schaal, maar gingen wel in op mijn salariseis van wat ik had in vorige betrekking in het bedrijfsleven. Dus moet snel naar lc toe :-)

vrijdag sleutel ophalen etc. Maandag beginnen.
hehe, eindelijk.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102510460
Zo, de eerste situatie waarin de leerlingen me uitproberen heeft ook plaats gevonden. Ik had een blokuur havo3 en ik zou in het laatste kwartier nog een stukje grammatica (redekundig ontleden) opfrissen met ze, want dat was dit jaar nog niet aan bod geweest en voordat ik dieper in de materie wilde, moest natuurlijk de oude stof weer even opgehaald worden. Zin op het bord en lekker ploeteren met 'hoe zat dat ook alweer?'. Tijdens het nabespreken van de zin bereikte ik schijnbaar de magische de-laatste-5-minuten-van-de-les-grens en begonnen leerlingen spontaan op te ruimen. Dat zorgde natuurlijk voor leerlingen die niet meer op letten en dat de uitleg van een leerlinge over hoe ze het lijdend voorwerp had gevonden werd ook niet door iedereen gehoord. Nouja, goed, de boel stilgelegd en aangegeven dat het me stoorde dat leerlingen beginnen met opruimen terwijl ik daar nog geen toestemming voor had gegeven, we waren überhaupt nog bezig. Nou heb ik naar aanleiding daarvan een punt. Mijn coach gaf het aan, het was mezelf niet eens opgevallen, maar mijn stem schoot blijkbaar de hoogte in. Hoe doen jullie dat? Natuurlijk zal er ook een stukje ervaring inzitten, maar zo in 'the heat of the moment' sta ik niet bepaald stil bij hoe hoog mijn stem is.
I reject reality and substitute my own
pi_102513480
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 13:09 schreef CindieY het volgende:
Zo, de eerste situatie waarin de leerlingen me uitproberen heeft ook plaats gevonden. Ik had een blokuur havo3 en ik zou in het laatste kwartier nog een stukje grammatica (redekundig ontleden) opfrissen met ze, want dat was dit jaar nog niet aan bod geweest en voordat ik dieper in de materie wilde, moest natuurlijk de oude stof weer even opgehaald worden. Zin op het bord en lekker ploeteren met 'hoe zat dat ook alweer?'. Tijdens het nabespreken van de zin bereikte ik schijnbaar de magische de-laatste-5-minuten-van-de-les-grens en begonnen leerlingen spontaan op te ruimen. Dat zorgde natuurlijk voor leerlingen die niet meer op letten en dat de uitleg van een leerlinge over hoe ze het lijdend voorwerp had gevonden werd ook niet door iedereen gehoord. Nouja, goed, de boel stilgelegd en aangegeven dat het me stoorde dat leerlingen beginnen met opruimen terwijl ik daar nog geen toestemming voor had gegeven, we waren überhaupt nog bezig. Nou heb ik naar aanleiding daarvan een punt. Mijn coach gaf het aan, het was mezelf niet eens opgevallen, maar mijn stem schoot blijkbaar de hoogte in. Hoe doen jullie dat? Natuurlijk zal er ook een stukje ervaring inzitten, maar zo in 'the heat of the moment' sta ik niet bepaald stil bij hoe hoog mijn stem is.
Het klinkt gek, maar oefenen voor een lege klas en in de werkelijkheid. Vlieguren maken!
Als je keer op keer naar jezelf kijkt hoe je de leerlingen als groep of als individu aanspreekt, leer je er alleen maar van.
In zo'n gevoel onderbreek ik de uitleg en probeer ik rustig en doordringend, met een ik-boodschap, te vertellen hoe ik dat ervaar. En daarna benoem ik het gedrag dat ik zou wensen te zien.

Het klinkt te makkelijk, maar het is gewoon een kwestie van veel proberen en ontdekken wat bij je past. Het feit dat je er mee bezig bent, is al top!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_102518875
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:45 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Het klinkt gek, maar oefenen voor een lege klas en in de werkelijkheid. Vlieguren maken!
Als je keer op keer naar jezelf kijkt hoe je de leerlingen als groep of als individu aanspreekt, leer je er alleen maar van.
In zo'n gevoel onderbreek ik de uitleg en probeer ik rustig en doordringend, met een ik-boodschap, te vertellen hoe ik dat ervaar. En daarna benoem ik het gedrag dat ik zou wensen te zien.

Het klinkt te makkelijk, maar het is gewoon een kwestie van veel proberen en ontdekken wat bij je past. Het feit dat je er mee bezig bent, is al top!
Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
I reject reality and substitute my own
pi_102521449
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:19 schreef CindieY het volgende:

[..]

Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
Begrijpelijk, maar dat is ook te oefenen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 29 september 2011 @ 19:41:09 #291
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102523508
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:19 schreef CindieY het volgende:

[..]

Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
Heb je al eens een les van jezelf opgenomen en teruggekeken? Enorm leerzaam!
Nog een advies; probeer sowieso zo min mogelijk je stem te verheffen. Niet alleen worden leerlingen daardoor soms nog rumoeriger (ze moeten ten slotte boven jou uitkomen...), je wordt er zelf ook onrustiger door. Om nog maar te zwijgen naar je stem die je gruwelijk naar z'n grootje helpt. Wat bij mij altijd goed werkt als de leerlingen denken vroegtijdig te kunnen opruimen, is de open deur 'pauze onder lestijd = les onder pauzetijd'. Heel afgezaagd, maar uiterst effectief. ;)
pi_102524281
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 19:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Heb je al eens een les van jezelf opgenomen en teruggekeken? Enorm leerzaam!
Nog een advies; probeer sowieso zo min mogelijk je stem te verheffen. Niet alleen worden leerlingen daardoor soms nog rumoeriger (ze moeten ten slotte boven jou uitkomen...), je wordt er zelf ook onrustiger door. Om nog maar te zwijgen naar je stem die je gruwelijk naar z'n grootje helpt. Wat bij mij altijd goed werkt als de leerlingen denken vroegtijdig te kunnen opruimen, is de open deur 'pauze onder lestijd = les onder pauzetijd'. Heel afgezaagd, maar uiterst effectief. ;)
Is in al mijn stages verplicht geweest, dus ik heb meerdere lessen van mezelf terug gezien. Is inderdaad erg leerzaam :Y
I reject reality and substitute my own
pi_102535942
Ik kom even in dit topic kijken omdat ik binnenkort begin met mijn derdejaarsstage en toevallig ook een leuk filmpje toegestuurd kreeg.

Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_102559758
Yeah, LC functie is binnen *O*
  vrijdag 30 september 2011 @ 20:12:51 #295
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102560065
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2011 20:03 schreef Hippos het volgende:
Yeah, LC functie is binnen *O*
Feli! *O*
Krijg je er ook extra taken bij?
pi_102563472
Mwah, naast lesgeven ben ik gewoon mentor (5V), coördineer voor een groot gedeelte al de Maatschappelijke Stage en coördineer ik projecten tussen onze school en het Erasmus MC en doe ik voor de rest veel dingen binnen de vakgroep (nieuwe projectjes opzetten, PWS, ...), dus ik verwacht niet heel veel meer taken erbij te krijgen maar een eindgesprek nog plaatsvinden, maar de functie is binnen
pi_102569648
mijn rooster is bekend. ma,di,wo. geen tussenuren.
Maandag wordt de vuurdoop. in totaal 4 2e klassen (havo-vwo) en 2 3e klassen (atheneum).
Helemaal op eigen benen. Spannend. Want zijn allemaal (over)volle klassen van 32 leerlingen.

Administratie had het druk met iets en ik had tot halverwege de middag nog geen enkele klassenlijst.
Die heb ik uiteindelijk bij de receptie kunnen uitprinten, want andere docenten kunnen die klassen niet in magister zien.
Bij de vrijdagmiddag borrel heb ik nog 5 van de 6 plattegronden kunnen scoren. Ook wel prettig.

Als je maandagavond niets van me hoort heb ik het niet overleefd. :)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102658318
hmm, opeens last van mijn nek.
Vandaag ging redelijk.
De tweede klassen had ik drukker verwacht, maar lieten zich redelijk imponeren en wat herhalen dat ze in overtreding van regel 1 (1 tegelijk aan het woord) zorgde dat ze weer stil werden.

De twee atheneumklassen waren drukker. Bij de eerste mag ik een tandje bijzetten, ze reageerden minder op in overtreding zijn. In de andere klas zat een jongen die maar door bleef gaan met niet relevante vragen te stellen en overal commentaar op te leveren. Nadat ik gezegd had dat hij na de les maar moest terugkomen voor wat extra werk zei hij dat hij niet zou komen. Ik heb hem na een korte woordenwisseling eruit gestuurd. Bleek naderhand een zorgleerling te zijn.
Maar ja, ik heb nog geen toegang tot systemen en niemand heeft mij iets verteld.
Hij is aan het eind van de les niet teruggekomen, dus volgende keer aan het begin van de les maar even mee praten.
Vandaag via de administratie de klassenlijsten met foto's ontvangen.

Hoe doen jullie dat namen van 180 leerlingen uit 6 klassen leren?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:14:53 #299
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_102658554
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:09 schreef merry77 het volgende:
hmm, opeens last van mijn nek.
Vandaag ging redelijk.
De tweede klassen had ik drukker verwacht, maar lieten zich redelijk imponeren en wat herhalen dat ze in overtreding van regel 1 (1 tegelijk aan het woord) zorgde dat ze weer stil werden.

De twee atheneumklassen waren drukker. Bij de eerste mag ik een tandje bijzetten, ze reageerden minder op in overtreding zijn. In de andere klas zat een jongen die maar door bleef gaan met niet relevante vragen te stellen en overal commentaar op te leveren. Nadat ik gezegd had dat hij na de les maar moest terugkomen voor wat extra werk zei hij dat hij niet zou komen. Ik heb hem na een korte woordenwisseling eruit gestuurd. Bleek naderhand een zorgleerling te zijn.
Maar ja, ik heb nog geen toegang tot systemen en niemand heeft mij iets verteld.
Hij is aan het eind van de les niet teruggekomen, dus volgende keer aan het begin van de les maar even mee praten.
Vandaag via de administratie de klassenlijsten met foto's ontvangen.

Hoe doen jullie dat namen van 180 leerlingen uit 6 klassen leren?
ik weet niet hoe, maar na een week of twee weet ik bijna iedereen wel (7 klassen, 200 kinderen). alleen 4vwo blijft lastig, die zie ik steeds in een blokuur en dan maar 1 keer per week... weet ze wel allemaal na de herfstvakantie denk ik (blonde meisjes zijn mijn valkuil, die haal ik allemaal door elkaar)

ik oefen meestal door de klassenplattegrond de eerste tijd steeds te gebruiken. dan komt t wel.

morgen weer aan de slag. ben ik korte tijd twee keer ziek geweest en hoest me nog steeds kapot. vermoeiend, ook dat ik natuurlijk nu enorm veel moet inhalen....
Kwak
pi_102661925
Ik oefen ook de namen met plattegronden die ik aan houd tot aan de herfstvakantie, en ik probeer bewust te oefenen tijdens rustige opdrachten als de leerlingen aan het werk zijn, en in het heel gericht beurten geven aan mensen waarvan ik weet dat ik de namen niet goed ken.
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 20:26:13 #301
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102662399
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:16 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik oefen ook de namen met plattegronden die ik aan houd tot aan de herfstvakantie, en ik probeer bewust te oefenen tijdens rustige opdrachten als de leerlingen aan het werk zijn, en in het heel gericht beurten geven aan mensen waarvan ik weet dat ik de namen niet goed ken.
:o dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent :o Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')