ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:21 schreef mane het volgende:
Ik werk op een gymnasium en van mijn wiskunde collega hoorde ik vorig jaar dat zij de leerlingen in klas 1 meteen vertelt dat de rekenmethoden die ze op de basisschool geleerd hebben direct afgeleerd gaan worden. Volgens haar kloppen die methoden die nu op de meeste basisscholen gebruikt worden rekenkundig totaal niet. Leerlingen leren een soort trucje waardoor ze wel de som kunnen maken maar niet snappen hoe het zit. Daardoor zullen zij, wanneer het wiskundig gezien wat ingewikkelder wordt, er met die trucjes niet komen maar vastlopen. En dus begint zij in feite helemaal opnieuw met ze. En heel erg basis dus. Eerst de basis goed, dan de rest.
Dat zegt inderdaad wel iets over het niveau van veel basisscholen nu. Want die methoden, bijvoorbeeld wat betreft staartdelingen, waren in mijn tijd nog heel anders, en veel moeilijker dan nu.
Dat weet ze wel (niet op basis van wat de leerlingen 'vergeten' zijn maar juist op basis van de rekenlogica die ze toepassen en de lesmethoden die daarachter zitten) en ze kan ook prima uitleggen wat er volgens haar niet aan klopt. Aangezien ik geen wiskunde geef en ze niet naast me zit, kan ik dat niet. Maar de analyse die zij daarover geeft, is redelijk indrukwekkend en volgens mij is er wiskundig gezien geen speld tussen te krijgen. Alle wiskunde leraren op mijn school zijn het daarover eens: ze moeten leerlingen dingen afleren en opnieuw op de juiste manier aanleren. Dat wordt door de gehele sectie zo gedaan.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten.![]()
Vaardigheden afleren is iets anders dan woorden niet meer weten. Na een zomer kan je ook nog steeds fietsen. Als je fatsoenlijk hebt leren rekenen en dat bent blijven doen t/m groep 8, dan kan je echt de tafels nog wel 2 maanden later.quote:Op zaterdag 10 september 2011 13:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan me ik wel in vinden hoor... Als je mij nu opeens zou vragen om een rijtje Franse werkwoorden te gaan vervoegen of iets dergelijks, zou ik ook even in mijn hersenpan een dikke laag stof moeten wegblazen. Leerlingen hebben dat ook..
Ik neem de kinderen niks kwalijk. Ik vertel ze hoe ik het zie: ze hebben niet geleerd wat ze zouden hebben moeten leren. Ik zeg erbij dat het hun schuld niet is. Maar ze mogen best weten dat er op de middelbare school verwacht wordt dat je de tafels kent en met breuken kunt rekenen.quote:Je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen. Welk gevoel geef je ze met zo'n opmerking? Je steekt in op het negatieve - dan kun je beter zeggen: "Oke, we gaan ons eens in deze materie vastbijten" en het ze uitleggen. Ik kom ook wel eens leerlingen tegen die een verleden tijd nog steeds niet beheersen. Dan ga ik ook niet zeggen: "Ga maar vragen aan je leraar van vorig jaar of die z'n salaris kan terug storten, want die heeft je niks geleerd. Of doe dat maar niet, want die leraar was ik zélf". Niet afgeven op eerdere periodes in een leerproces.
Breuken optellen en vermenigvuldigen is een vaardigheid, waarbij kennis van tafels nodig is. Het idee dat je je vaardigheden eigen kunt maken, zonder aanwezige kennis is het resultaat van een denkfout.quote:Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar tja... zo gaat het nu eenmaal. Feiten kennis, of in jouw geval tafeltjeskennis is vervangen door aanleren van vaardigheden. Je hoeft het tafeltje van 8 niet te kennen, als je maar weet hoe je er achter kunt komen wat het tafeltje van 8 dan wél is. Het is wachten tot er weer iemand het lumineuze idee krijgt en alles weer terugdraait.De kinderen kun je dit niet aanrekenen, zij kunnen er niks aan doen. Kostelijk vermaken om iets dat leerlingen niet kunnen? Je bent er om het ze te leren
De staartdeling is helemaal geen trucje. Bij het doen van staartdelingen kijk je hoe vaak een getal in een ander getal past. Dat is wat delen is. Leerlingen tegenwoordig weten dat vaak al niet meer, wat delen precies inhoudt. Omdat ze er niet mee oefenen.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten.
mijn moeder werkt op een basisschool, en ja, in die 35 jaar zijn methoden veranderd, o.a. door schattend rekenen in plaats van trucjes (!) zoals de staartdeling. Die trucjes zijn niet meer nodig door de rekenmachines. Breuken wordt nog steeds aangeleerd, maar geen kind dat inziet waarom ze dat zouden onthouden hoor.
Ze zullen ze vast wat leren. Maar ik ken toevallig mensen die de pabo hebben gedaan, en die weten niet dat je niet 2+3=5x4=20 mag opschrijven. Ze snappen dus niet eens hoe een =teken werkt. Tel daarbij op dat een paar jaar terug 80% van de PABO studenten de mist in ging bij een rekentoets op groep 8 niveau. Die leraren staan niet boven de stof.quote:Ik vind het tendentieus gezeur van middelbare schooldocenten om alles maar te gooien op dat kinderen zogenaamd niks meer leren op de basisschool. Ja, ze lezen minder en hebben ander soort vaardigheden steeds meer nodig buiten school, en misschien zijn ze daardoor minder bezig met het onthouden van hoe rekenen of ontleden werkt. maar het is onzin om te zeggen dat methodes rekenkundig niet kloppen, of docenten kinderen niks meer leren.
Ja, op de TU's zijn bijspijkercursussen wiskunde voordat het eerste jaar begint. Omdat de grafische rekenmachine ervoor zorgt dat leerlingen geen idee meer hebben hoe een functie eruit ziet. Omdat ze die niet meer hoeven te tekenen. En het eindexamenprogramma is zo dat je daar als leraar vrij weinig aan kunt doen. Na ja, ik probeer het wel, maar ik vraag me af of het werkt. Wiskunde is uiteindelijk een doe-vak. Als de juiste opgaven niet in het boek/examen staan, dan houdt het een beetje op.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:41 schreef mane het volgende:
Er zijn trouwens ook docenten op universiteiten die ditzelfde zeggen over hun eerstejaarsstudenten...
Het is verder geen geheim dat het niveau daalt in het Nederlandse onderwijs op wiskundig gebied.
Zie bijvoorbeeld:
http://binnenland.nieuws.nl/645574
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd benquote:"7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."
Ja, ideaal! Het gaf mij de kans om een kleinere aanstelling te nemen, waardoor ik mijn eerste jaar als bevoegd docent rustig kan wennen. Ik ken mezelf en weet dat ik nogal snel in de stress kan schieten.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd benWist dit helemaal niet!
mijn vorige school weigerde me dit te geven, zelfs met de cao onder hun neus. en nu heb ik er geen recht meer op.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:59 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ja, ideaal! Het gaf mij de kans om een kleinere aanstelling te nemen, waardoor ik mijn eerste jaar als bevoegd docent rustig kan wennen. Ik ken mezelf en weet dat ik nogal snel in de stress kan schieten..
Mijn school heeft het sowieso goed geregeld: naast lesgeven heb ik geen enkele taak (behalve dan het begeleiden van profielwerkstukken), ik krijg gewoon 20% bij m'n salaris op, en ik heb een geweldig team van begeleiders om me heen.
Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:40 schreef Catch_me het volgende:
Wat is zakelijk lezen dan precies? Ben ook net begonnen op het hbo, maar heb daar nog niks over gehoord.
ik ken dat ook niet onder de noemer " zakelijk lezen". ik noem dat "begrijpend lezen" of "leesvaardigheid" of "tekstbegrip".quote:Op woensdag 14 september 2011 11:33 schreef CindieY het volgende:
[..]
Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
Ja lerarenopleiding alg economie 2e graads. Maar ik heb voordat ik deze opleiding ging doen 4 jaar gewerkt, dus de meeste kennis die ik op de havo heb opgedaan is niet echt blijven hangenquote:Op woensdag 14 september 2011 11:33 schreef CindieY het volgende:
[..]
Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
Wat is hier de definitie van eerste reguliere aanstelling? Dit kan me wel wat opleveren, maar op deze definitie kan het ook mis lopen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef WHATSHESAID het volgende:
["7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."]
Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd benWist dit helemaal niet!
je eerste betaalde baan voor de klas volgens de normale salarisschalen. ook als je nog met je opleiding bezig bent. lio-contracten tellen niet, een baan terwijl je in opleiding bent dus wel.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:41 schreef ErikT het volgende:
[..]
Wat is hier de definitie van eerste reguliere aanstelling? Dit kan me wel wat opleveren, maar op deze definitie kan het ook mis lopen.
Hmm... Ik kreeg tijdens mijn LiO een aanstelling, buiten mijn opleiding/stage om. Daar kreeg ik geen starterskorting. Nu, bij mijn eerste aanstelling nadat ik de opleiding heb afgerond, wel.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
je eerste betaalde baan voor de klas volgens de normale salarisschalen. ook als je nog met je opleiding bezig bent. lio-contracten tellen niet, een baan terwijl je in opleiding bent dus wel.
dan heb je een heel coulante school... ik heb er echt geen recht meer op, omdat ik vorig jaar een 0,34 aanstelling had...ook al ben ik nu nog steeds in opleiding...quote:Op donderdag 15 september 2011 11:22 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Hmm... Ik kreeg tijdens mijn LiO een aanstelling, buiten mijn opleiding/stage om. Daar kreeg ik geen starterskorting. Nu, bij mijn eerste aanstelling nadat ik de opleiding heb afgerond, wel.
nee, als je een aanstelling hebt in de docentschaal LB word je betaald als docent, los van je bevoegdheid. Het is dan aan de school en jou om te zorgen dat die bevoegdheid achteraf behaald wordt, binnen 2 jaar. Je wordt dus eigenlijk aangesteld in een bevoegde functie terwijl je het nog niet bent. Vandaar dat ook specifiek de LiO aanstelling nog genoemd wordt als uitzondering, volgens mij.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar ben je niet pas een startende leraar nadat je je bevoegdheid hebt gehaald?
Ja, het moet dan bij de taaktijd komen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor. Ik kan het niet onterecht vinden dat mensen niet gratis willen werken. Maar trek dan met z'n allen één lijn, op deze manier worden de docenten tegen elkaar uitgespeeld. Zal leuk zijn voor de sfeer. -1 voor het MT dus.quote:Op donderdag 15 september 2011 13:12 schreef mane het volgende:
Bij mij op school is er een discussie over de verdeling van de profielwerkstukken. Nogal een heikel punt omdat het niet is opgenomen in het taakbeleid en sommige collega's daarom weigeren de begeleiding te doen en andere mensen onevenredig zwaar belast worden. Sowieso zijn sommige secties veel zwaarder belast hiermee dan anderen, dat klopt eigenlijk al niet. Wat een zooitje. Ik stel gewoon mijn eigen regel op: ik doe er maximaal 4. Mijn collega's binnen de sectie zijn dus ook van die types die doodleuk weigeren. Tja, wiens probleem is het dan? Wie 'geeft' er toe? Dit is zo typisch onderwijs...
op mijn locatie (1200 lln): 1 counsellor die geen lesgeeft, rest van t zorgteam is ook docent, 3 of 4 concierges (werken niet allemaal volledig) 4 of 5 administratiedames (werken ook niet allemaal fulltime), locatiedirecteur. misschien nog 2 of 3 secretaresses/p en o achter de schermenquote:Op donderdag 15 september 2011 18:04 schreef Naamah het volgende:
Hebben jullie een idee hoe groot het percentage onderwijsondersteunend personeel is op jullie scholen? Met OOP bedoel ik al het personeel dat niet leidinggevend is en geen directe lestaak heeft, dus conciërges, administratie, receptie, roostermakers, ict, mediatheek enzovoort.
Ik heb namelijk het idee dat dat percentage op mijn school bizar hoog is (en vraag me ook wel een béétje af of het niet handiger zou zijn daar op te bezuinigen dan de bezuinigingen zo direct bij leerlingen en docenten terecht te laten komen).
Komt door uitgebreide vmbo-afdeling, denk ik. Een per bouw voor havo, vwo, vmbo tl, vmbo k-b, dus dat zijn er acht, en dan nog een voor vmbo praktijkonderwijs.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:38 schreef Razztwizzle het volgende:
Hoe verdeel je 9 teamleiders over een school?
Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe de fuck leer je eigenlijk voor TOA, lijkt me niet eens zo'n verkeer beroep.
Mijn vakquote:Op donderdag 15 september 2011 20:48 schreef Naamah het volgende:
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vindt is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker
Welk vak gaf die collega?
Hmm eens in het achterhoofd houden dan (heb zelf laboratorium techniek op MBO, HBO en Universitair niveau .... en ik weet nog niet wat ik na mijn promotie wil doen..)quote:Op donderdag 15 september 2011 20:49 schreef Hippos het volgende:
[..]
Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
Ik geef alle leerlagen en -jaren les, dus jaquote:Op donderdag 15 september 2011 23:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
Ik heb nu bovenbouw VMBO, maar heb in de loop der jaren ook elk jaar en afdeling gehad.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:46 schreef -J-D- het volgende:
Ik geef alle leerlagen en -jaren les, dus ja
Yes, één keer 2 vmbo (alle leerlagen nog door elkaar) en vier keer 3 vmbo (bbl/kbl/gl gescheiden).quote:Op donderdag 15 september 2011 23:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
Nu wel nog ja... Het is niet verkeerd om ook richting toekomst te kijken hoor..quote:En een week later een dag discussiëren over de visie van de school, want we moeten concurreren met scholen in de buurt. Concurreren?? Ik doe er 5 minuten over om van mijn lokaal naar de personeelskamer te komen en vice versa. De school barst uit z'n voegen.
Weet je.. sinds er allemaal andere regels zijn wat betreft speciaal onderwijs zitten deze leerlingen nu eenmaal gewoon in het reguliere onderwijs. "Ik kan dit echt niet meer serieus nemen", zeg je. Kan ik kort over zijn: wen er maar aan. Ik heb ook een leerling met PDD-nos in de klas, met een dossier van een paar kilo dik. Zo is het nu eenmaal.quote:ik kreeg deze week de lijst van een eerste klas met daarop wat er allemaal mis is met de leerlingen (ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie enz enz). 28 uit 30 hebben wat. Ja dikke doei. Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.
Ja, één ja. Ik heb er ook één gehad, 3 jaar terug. Nu heb ik leerlingen met "een lichte vorm van asperger". Alsof het een glijdende schaal is. Je hebt het, of je hebt het niet.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Weet je.. sinds er allemaal andere regels zijn wat betreft speciaal onderwijs zitten deze leerlingen nu eenmaal gewoon in het reguliere onderwijs. "Ik kan dit echt niet meer serieus nemen", zeg je. Kan ik kort over zijn: wen er maar aan. Ik heb ook een leerling met PDD-nos in de klas, met een dossier van een paar kilo dik. Zo is het nu eenmaal.
Je hebt 100% gelijk. Bovendien gaat men er in het hoger onderwijs al helemaal geen rekening mee houden. En als er wat mis is met 28 kinderen op de 30, dan moeten we ons toch afvragen wat er mis is met de maatschappij...quote:Op vrijdag 23 september 2011 09:17 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja, één ja. Ik heb er ook één gehad, 3 jaar terug. Nu heb ik leerlingen met "een lichte vorm van asperger". Alsof het een glijdende schaal is. Je hebt het, of je hebt het niet.
Of leerlingen met bijna dyslexie. Houd toch op zeg.
Een kind met echt ADHD herken je wel. En eentje met PDD-NOS ook. Tegenwoordig is een leerling druk of irritant tegen klasgenootjes, en hij/zij heeft meteen een ziekte. Ik geloof er helemaal niks meer van. Ze klooien maar wat aan op die test-instituten. Zullen wel een target moeten halen, omdat ouders anders niet meer langs komen om een excuus-etiket voor hun niet perfecte en/of slecht opgevoede kind te komen kopen.
Weet je wat het ergste is? De echt zieke kinderen, die krijgen niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Er zit er ongetwijfeld eentje met echt dyslexie, en eentje met echt een concentratie defect. Maar ik ga echt niet van 28 uit 30 leerlingen leren wat er allemaal mis is, ik kan ze toch niet allemaal individuele aandacht geven.
ik vind vooral de toon storend en borrelpraterig. ik hecht veel waarde aan nuance. met de inhoud ben ik het niet eens zo oneens.quote:Op zaterdag 24 september 2011 22:18 schreef mane het volgende:
Toch is het helemaal niet raar om kritisch te kijken naar bepaalde ontwikkelingen. Het aantal dyslexie leerlingen is binnen een aantal jaar vervijfvoudigd.
Misschien drukken sommige docenten zich weinig subtiel uit, maar niet iedereen die kritisch is, heeft een verkeerde houding of maakt zich schuldig aan borrelpraat.
Als een leerling dyslexie heeft, of ADHD, of NLD, of PDD-nos, dan is dat écht wel door een specialist vastgesteld met een uitgebreid rapport. Niet door de buurvrouw, terwijl ze haar volkorenbrood in haar tasje stopt bij de bakker. Er is nu véél meer kennis dan 50 jaar geleden, de samenleving verandert, dus onze leerlingen óók.quote:Op zondag 25 september 2011 00:56 schreef CindieY het volgende:
1 a 2 leerlingen per klas, ok, maar zoveel tegenwoordig. Zullen we het alsjeblieft weer aan de specialist over laten, in plaats van met onze kinderen naar de dokter gaan omdat de buurvrouw/juffrouw/cassiëre het één en ander heeft geopperd en we dit bevestigd willen zien.
Maar stél nu eens dat die jongen écht ADHD heeft. Hij krijgt duizenden prikkels, waar hij op móet reageren. Hij wíl heel graag stil zijn, maar het lúkt 'm gewoon niet. Hij wil heel graag opletten, maar als er een vlieg in het lokaal zit, is die vlieg zóveel meer belangrijker. En wat doet de leerkracht? Die geeft 'm alleen maar op z'n kop!! En die jongen vraagt zich maar af waarom... Hij kan het toch niet helpen?quote:Op zondag 25 september 2011 08:47 schreef mane het volgende:
Ik had een paar jaar geleden een jongen in de eerste die duidelijk moeite had met concentratie, erg hyper kon zijn, niet stil kon zitten, etc. En inderdaad, tijdens de rapportvergadering werd door enkele docenten de mogelijkheid van ADHD aangestipt. Toen ik dit aan de vader overbracht, reageerde hij heel resoluut: dat zeiden ze op de basisschool ook, maar daar ga ik niet in mee. Mijn zoon mankeert niets, en als hij wil kan hij zich prima concentreren. Ik wil gewoon dat jullie hem stevig aanpakken.
Altijd?quote:
Hohoho, ik heb me wel degelijk verdiept in stoornissen. Ik zie het echter niet zitten om van alle leerlingen uit de klas te leren wat er mis met ze zou zijn, aangezien het volgens mij statistisch gezien onmogelijk is wat er gebeurt. Dan steek ik mijn tijd liever in het doen wat ik doen moet: die kinderen wiskunde leren. En dan zie ik vanzelf wel de problemen verschijnen, waarna ik terug kan grijpen op de beschikbare informatie over de probleemleerling.quote:En ik vind het achterlijk om te zeggen, "ze hebben vast niks, ik ga me er niet in verdiepen"![]()
Het heeft geen zin om met iedereen extra rekening te houden. Dat is gelijk aan met niemand extra rekening houden.quote:Misschien zijn er wel kinderen bij met een overdreven diagnose. Nou en. Die hebben blijkbaar wel problemen met iets, en ik vind het niet verkeerd om te proberen daar wat mee te doen, of een beetje rekening mee te houden.
RT lessen?quote:Niemand vraagt je toch om RT lessen voor al die kinderen te verzorgen?
Ik vind jouw volgzaamheid niet passen bij een docent. Sorry hoor, er komen bij mij kinderen de brugklas binnen die de tafels niet kennen. In 4 HAVO halen 13 van de 25 leerlingen een onvoldoende op een rekentoets. Er zit niet eens wiskunde in, en de moeilijkste sommen kwamen niet terug op het proefwerk. Ik diskwalificeer helemaal geen kinderen, en ik lach ze niet uit. Ik diskwalificeer het onderwijs wat ze op de basisschool genieten, en ik lach als een boer met kiespijn hoe triest het is. Verder zet ik grote vraagtekens bij het verplichte gebruik van een dure grafische rekenmachine, wat tot gevolg heeft dat er op technische universiteiten bijspijkercursussen wiskunde zijn voordat het eerste jaar begint.quote:Ik vind de attitude in je posts (ook over het rekenniveau van brugklassers) niet passen bij een docent. Het draait toch niet alleen maar om jou en je toko, en jou en je vak? kinderen met een probleem zijn toch niet alleen om te lachen of te diskwalificeren? je speelt als docent toch ook een rol in de school en in de ontwikkeling van kinderen, ook kinderen met problemen?
Jij klinkt als iemand die gelooft dat het aantal dyslecten in Nederland exponentieel toeneemt, en die vindt dat het gebruik van computers altijd en overal nuttig is. Gebrek aan kritisch denken is dat.quote:Je klinkt nu een beetje zoals de collega's die in de lerarenkamer alleen maar kunnen afgeven op wat leerlingen niet kunnen, hoe lastig ze zijn met hun diagnoses, en dat de schoolleiding moet oprotten met hun nieuwe beleid (los van wat het is, het gaat je namelijk altijd alleen maar tijd kosten en het is nooit ergens goed voor)...Borrelpraat is dat.
Die vader kende zijn zoon beter dan wij, de docenten die hem pas een half jaar in de klas hadden. De betreffende jongen zit nu in de vierde klas, heeft nog steeds veel moeite met discipline (spullen op orde hebben etc.). Ik denk ook niet dat hij ADHD heeft, wel is hij heel erg slim, liever lui dan moe, en heeft hij moeite zich aan te passen, zich te conformeren aan regels. En nog steeds vindt zijn vader dat hij stevig aangepakt moet worden, want straks, in 'het echte leven', zal hij ook discipline moeten hebben om iets te bereiken. Daar zit wel wat in. De jongen heeft het ondertussen geweldig naar zijn zin, op school, in het schoolorkest, bij de hockeyclub. Ik denk dat hij later nog eens blij gaat zijn met een vader die eisen durfde te stellen. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle kinderen zo behandeld moeten worden, maar deze jongen volgens mij wel en het is dan ook goed dat zijn ouders zich verzet hebben toen hij een speciale behandeling dreigde te krijgen.quote:Op zondag 25 september 2011 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar stél nu eens dat die jongen écht ADHD heeft. Hij krijgt duizenden prikkels, waar hij op móet reageren. Hij wíl heel graag stil zijn, maar het lúkt 'm gewoon niet. Hij wil heel graag opletten, maar als er een vlieg in het lokaal zit, is die vlieg zóveel meer belangrijker. En wat doet de leerkracht? Die geeft 'm alleen maar op z'n kop!! En die jongen vraagt zich maar af waarom... Hij kan het toch niet helpen?
Het probleem is dat er vaak zo'n groot grijs gebied is. Op mijn eerste school waren ouders die meenden dat hun dochter slecht presteerde omdat ze niet genoeg werd uitgedaagd. Ze lieten haar op hoogbegaafdheid onderzoeken door een psycholoog. Die verklaarde haar 'niet hoogbegaafd'. Idem voor psycholoog 2 en 3. Nummer 4 stelde wel de diagnose hoogbegaafd. Ongetwijfeld op basis van expertise en met een uitgebreid rapport, maar expertise en een uitgebreid rapport hadden die andere drie net zo goed. Wat is dan waarheid?quote:Op zondag 25 september 2011 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als een leerling dyslexie heeft, of ADHD, of NLD, of PDD-nos, dan is dat écht wel door een specialist vastgesteld met een uitgebreid rapport.
Het klinkt gek, maar oefenen voor een lege klas en in de werkelijkheid. Vlieguren maken!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:09 schreef CindieY het volgende:
Zo, de eerste situatie waarin de leerlingen me uitproberen heeft ook plaats gevonden. Ik had een blokuur havo3 en ik zou in het laatste kwartier nog een stukje grammatica (redekundig ontleden) opfrissen met ze, want dat was dit jaar nog niet aan bod geweest en voordat ik dieper in de materie wilde, moest natuurlijk de oude stof weer even opgehaald worden. Zin op het bord en lekker ploeteren met 'hoe zat dat ook alweer?'. Tijdens het nabespreken van de zin bereikte ik schijnbaar de magische de-laatste-5-minuten-van-de-les-grens en begonnen leerlingen spontaan op te ruimen. Dat zorgde natuurlijk voor leerlingen die niet meer op letten en dat de uitleg van een leerlinge over hoe ze het lijdend voorwerp had gevonden werd ook niet door iedereen gehoord. Nouja, goed, de boel stilgelegd en aangegeven dat het me stoorde dat leerlingen beginnen met opruimen terwijl ik daar nog geen toestemming voor had gegeven, we waren überhaupt nog bezig. Nou heb ik naar aanleiding daarvan een punt. Mijn coach gaf het aan, het was mezelf niet eens opgevallen, maar mijn stem schoot blijkbaar de hoogte in. Hoe doen jullie dat? Natuurlijk zal er ook een stukje ervaring inzitten, maar zo in 'the heat of the moment' sta ik niet bepaald stil bij hoe hoog mijn stem is.
Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:45 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Het klinkt gek, maar oefenen voor een lege klas en in de werkelijkheid. Vlieguren maken!
Als je keer op keer naar jezelf kijkt hoe je de leerlingen als groep of als individu aanspreekt, leer je er alleen maar van.
In zo'n gevoel onderbreek ik de uitleg en probeer ik rustig en doordringend, met een ik-boodschap, te vertellen hoe ik dat ervaar. En daarna benoem ik het gedrag dat ik zou wensen te zien.
Het klinkt te makkelijk, maar het is gewoon een kwestie van veel proberen en ontdekken wat bij je past. Het feit dat je er mee bezig bent, is al top!
Begrijpelijk, maar dat is ook te oefenen.quote:Op donderdag 29 september 2011 17:19 schreef CindieY het volgende:
[..]
Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
Heb je al eens een les van jezelf opgenomen en teruggekeken? Enorm leerzaam!quote:Op donderdag 29 september 2011 17:19 schreef CindieY het volgende:
[..]
Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
Is in al mijn stages verplicht geweest, dus ik heb meerdere lessen van mezelf terug gezien. Is inderdaad erg leerzaamquote:Op donderdag 29 september 2011 19:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Heb je al eens een les van jezelf opgenomen en teruggekeken? Enorm leerzaam!
Nog een advies; probeer sowieso zo min mogelijk je stem te verheffen. Niet alleen worden leerlingen daardoor soms nog rumoeriger (ze moeten ten slotte boven jou uitkomen...), je wordt er zelf ook onrustiger door. Om nog maar te zwijgen naar je stem die je gruwelijk naar z'n grootje helpt. Wat bij mij altijd goed werkt als de leerlingen denken vroegtijdig te kunnen opruimen, is de open deur 'pauze onder lestijd = les onder pauzetijd'. Heel afgezaagd, maar uiterst effectief.
ik weet niet hoe, maar na een week of twee weet ik bijna iedereen wel (7 klassen, 200 kinderen). alleen 4vwo blijft lastig, die zie ik steeds in een blokuur en dan maar 1 keer per week... weet ze wel allemaal na de herfstvakantie denk ik (blonde meisjes zijn mijn valkuil, die haal ik allemaal door elkaar)quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:09 schreef merry77 het volgende:
hmm, opeens last van mijn nek.
Vandaag ging redelijk.
De tweede klassen had ik drukker verwacht, maar lieten zich redelijk imponeren en wat herhalen dat ze in overtreding van regel 1 (1 tegelijk aan het woord) zorgde dat ze weer stil werden.
De twee atheneumklassen waren drukker. Bij de eerste mag ik een tandje bijzetten, ze reageerden minder op in overtreding zijn. In de andere klas zat een jongen die maar door bleef gaan met niet relevante vragen te stellen en overal commentaar op te leveren. Nadat ik gezegd had dat hij na de les maar moest terugkomen voor wat extra werk zei hij dat hij niet zou komen. Ik heb hem na een korte woordenwisseling eruit gestuurd. Bleek naderhand een zorgleerling te zijn.
Maar ja, ik heb nog geen toegang tot systemen en niemand heeft mij iets verteld.
Hij is aan het eind van de les niet teruggekomen, dus volgende keer aan het begin van de les maar even mee praten.
Vandaag via de administratie de klassenlijsten met foto's ontvangen.
Hoe doen jullie dat namen van 180 leerlingen uit 6 klassen leren?
quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:16 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik oefen ook de namen met plattegronden die ik aan houd tot aan de herfstvakantie, en ik probeer bewust te oefenen tijdens rustige opdrachten als de leerlingen aan het werk zijn, en in het heel gericht beurten geven aan mensen waarvan ik weet dat ik de namen niet goed ken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |