abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101990455
Oh en bij ons was het vandaag crisis :{ een nieuwe collega die deels vaste uren had en deels zwangerschapsverlof opving heeft nú al haar ontslag ingediend. "Niet geschikt voor het onderwijs" vindt ze zelf. Hm.
pi_101990625
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:38 schreef Razztwizzle het volgende:
Hoe verdeel je 9 teamleiders over een school?
Komt door uitgebreide vmbo-afdeling, denk ik. Een per bouw voor havo, vwo, vmbo tl, vmbo k-b, dus dat zijn er acht, en dan nog een voor vmbo praktijkonderwijs.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101990737
Ah zo! Ik zit helemaal niet in het VMBO, had er nooit bij stil gestaan dat je daar zoveel stromingen hebt :@ .
pi_101990793
Overigens had de vers opgestapte verse collega al ervaring in het VMBO (dat ging niet) en dacht ze dat "het met gymnasiumkinderen veel makkelijker zou zijn". Hm.
pi_101990986
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vind is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker :)

Welk vak gaf die collega?

[ Bericht 0% gewijzigd door Naamah op 15-09-2011 20:57:50 ]
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101991010
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe de fuck leer je eigenlijk voor TOA, lijkt me niet eens zo'n verkeer beroep.
Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
pi_101991087
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:48 schreef Naamah het volgende:
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vindt is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker :)

Welk vak gaf die collega?
Mijn vak ;( Engels.
Dus ik vang nu een klas op uit het verlof-deel (dus tot januari) en een collega nog een klas en de opstappende collega blijft werken tot er vervanging is.
Ik ben er echt niet blij mee.
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 20:50:54 #248
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101991126
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:49 schreef Hippos het volgende:

[..]

Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
Hmm eens in het achterhoofd houden dan (heb zelf laboratorium techniek op MBO, HBO en Universitair niveau .... en ik weet nog niet wat ik na mijn promotie wil doen..)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101993407
Voorwaarde 1 is wel dat je om moet kunnen gaan met leerlingen, maar het is best leuk werk. Ik werk veel samen met mijn TOA en hij is eigenlijk een spin in het web.
  donderdag 15 september 2011 @ 23:48:45 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102001916
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
pi_102010398
@ razz: bij ons alleen vmbo-t nog over, en de teamleiders/teams zijn verdeeld als volgt:
onderbouw vmbo (1/2)
bovenbouw vmbo (3/4)
onderbouw havo (1/2)
bovenbouw havo (3/4/5) (3 erbij voor de overgang naar de tweede fase)
onderbouw vwo (1/2/3)
bovenbouw vwo (4/5/6)

balen van die collega zeg!
Kwak
pi_102011834
quote:
5s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
Ik geef alle leerlagen en -jaren les, dus ja :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:58:55 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102024816
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:46 schreef -J-D- het volgende:
Ik geef alle leerlagen en -jaren les, dus ja :)
Ik heb nu bovenbouw VMBO, maar heb in de loop der jaren ook elk jaar en afdeling gehad.
.
pi_102029029
Hmm, ik heb zo'n vermoeden dat de scholengemeenschap gaat rommelen aan de contracten en het liefst ziet dat we flexwerkers worden (sommigen van ons)...dat moet ik maar even goed in de gaten gaan houden...
pi_102091880
quote:
5s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Yes, één keer 2 vmbo (alle leerlagen nog door elkaar) en vier keer 3 vmbo (bbl/kbl/gl gescheiden).
pi_102102413
Dat klinkt allemaal niet goed, Hippos. Zou je niet eens uitkijken naar een andere school? De ene school kan nl. een wereld van verschil zijn t.o.v. de andere. Ik heb twee scholen meegemaakt die ervaren leraren met fantastische referenties niet op sollicitatiegesprek uitnodigden "omdat die vast te duur zouden zijn of teveel noten op hun zang hebben" en per definitie een voorkeur hadden voor "zo onervaren en onzeker mogelijk". Dat heeft mijn beeldvorming erg beinvloed, mijn beeld was dat alle scholen dat doen, maar laatst sprak ik iemand die op een school werkt waar ze juist heel graag mensen willen die zich al bewezen hebben. Er zijn echt grote verschillen tussen scholen, ook op het gebied van personeelsbeleid.
pi_102105385
Ja, het is extra lastig omdat de plannen nog niet concreet zijn, daar horen we deze week meer over. En dan nog kan het nog 2 jaar duren voordat ze echt gaan ingrijpen. Het is aan de andere kant ook een gevoelskwestie hoor, ik zit nu op een school waar ik een ongelooflijk goed gevoel hebt en waar ik het enorm naar m'n zin hebt. Je hebt iets opgebouwd, je naam heb je gevestigd en alles draait lekker. Dan is het weggaan uit zo'n team toch lastig. Maar ik wil even wachten, waarschijnlijk kan ik sowieso tot de zomer van 2013 er nog werken, mits er natuurlijk voldoende klassen zijn. Maar ik zal toch meer om me heen gaan kijken dan voorheen...
pi_102107255
Ja snap ik, en het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw aanstelling in de plannen gespaard blijft. Maar mocht het echt de verkeerde kant opgaan en je genoodzaakt zijn van school te wisselen, dan kan ik je melden: ik heb 3x bij het verlaten van een school gedacht: "ik had hier zulke leuke klassen en zulke toffe collega's, zo leuk vind je ze nergens anders" en elke keer bleek dat ze op de nieuwe school minstens even leuk waren ;)
pi_102185764
Zo, vandaag de eerste drie lesuren gehad. Eén uur havo3 en een blokuur gym1. Wat was het weer ontzettend heerlijk om voor de klas te staan op een middelbare school O+ Het uurtje havo liep ontzettend lekker, lekker bezig geweest met de stof en de tekst over schooluniformen lokte ook echt gesprekken uit over het onderwerp die ik helaas voor deze keer moest afkappen, maar waar ik zeker donderdag aanstaande verder mee ga. Het blokuur gym1 verliep wat rommelig, maar wel op een 'leuke' manier. Ook wederom veel gesprekken en verhalen en bij het klassikale gedeelte wilde iedereen alsnog tegelijk praten en vertellen. Tui-ten-de oren! Toch ontzettend leuk om te zien hoeveel je los kunt maken bij leerlingen, al zal ik daar de volgende keer toch iets strenger op toe moeten zien, anders moet ik straks nog met vervroegd pensioen vanwege vroege doofheid :+
I reject reality and substitute my own
pi_102264580
YES YES!
Vandaag te horen gekregen dat de school in omgeving Utrecht waar ik op gesprek was geweest mij wel wil hebben.
Een andere school waar ik ook op gesprek was geweest wilde me ook. Alleen daar hadden ze de bovenbouw klassen al verdeeld dus zou ik 2e en 3e klassen krijgen.
Nu heb ik wel ietsje minder uren, maar een hele grote vinger in de pap. Want ik ben straks de enige bovenbouw docent natuurkunde op die school.

En ik kan gelijk hard aan de slag want de eindexamenklassen lopen achter.

Spannend dus. Maar eindelijk een baan. Nu kan ik tenminste ervaring op doen.
En vandaag ook mijn eerste graads diploma opgehaald.

Vanavond maar eens niet zelf koken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102267011
Dubbel gefeliciteerd! *O*
I reject reality and substitute my own
pi_102269354
Net 90 minuten teamvergadering gehad. Man, man, wat een nutteloosheid.
1. Allemaal op een googledoc dingen in gaan vullen over regels in de klas
- werkt natuurlijk niet, loopt allemaal vast
- wat is er precies mis met praten of schrijven?
2. discussiëren of er behoefte aan is om te discussiëren over andere regels voor telefoons
- discussiëren of dit dan een goede manier is ( dubbel :') )
- concluderen dat alleen de afdelingsleider een probleem heeft, omdat hij moet aanhoren dat sommige leerlingen wel in de ene klas worden bestraft, en in de andere niet (NOU EN!)

Conclusie: donder op met computeronzin! En ga anders eerst eens even vragen of iemand een probleem heeft, voordat erover gepraat wordt. En als je dan concludeert dat het alleen jouw probleem is, zeg dan "NOU EN!!!" tegen zeikende leerlingen.

Ik word hier zo moe van. En dan volgende week mentortraining van 13:30-19:30. Of is het nou 13:00-17:00? 3 mailtjes over gehad. Dinsdag, woensdag... wanneer is het nou? Weet je wat: zak er maar in. Ik ga wel wat nuttigs doen. Het gaat vast over Magister en hoe het zo handig is dat er 235 functies zijn die je nooit gebruikt.

En een week later een dag discussiëren over de visie van de school, want we moeten concurreren met scholen in de buurt. (Uiteraard onder supervisie van één of ander duur ingehuurd bureau, want zelf onderwerpen verzinnen om over te praten is blijkbaar te moeilijk.) Concurreren?? Ik doe er 5 minuten over om van mijn lokaal naar de personeelskamer te komen en vice versa. De school barst uit z'n voegen.

Samenvatting: ontsla één iemand uit het managementteam, laat me met rust, neem 2 extra docenten aan van het geld dat je over houdt en geef wat extra lessen om aan de norm te voldoen. Moeilijk hè, denken? Hier word je toch niet goed van.

Pluspuntje: les geven was weer leuk vandaag. Kapot gelachen in HAVO3. Gezellig in VWO4.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102270418
O en als ik dan toch aan het zeiken ben: ik kreeg deze week de lijst van een eerste klas met daarop wat er allemaal mis is met de leerlingen (ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie enz enz). 28 uit 30 hebben wat. Ja dikke doei. Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.
pi_102272570
Ik voel met je mee, ErikT! (dat rijmt)
Wanneer iemand hoort dat ik niet meer in het onderwijs werk en vraagt: "vond je het lesgeven niet meer leuk?" antwoord ik: "dat wel, maar alles daarbuiten niet". Daarmee bedoel ik precies wat jij beschrijft (en nog een heleboel meer).

Ik geloof wel dat het mogelijk is om te genieten van het gebeuren in de klas en alles daarbuiten zo min mogelijk je werkplezier te laten beinvloeden. Dus het onderwijs uitgaan is absoluut niet nodig en dat raad ik je ook niet aan hoor, ik had zelf gewoon nog andere redenen (interesse in het vakgebied en pure nieuwsgierigheid) om een andere sector te willen verkennen. Wat wel handig kan zijn is om je 'de kunst om dingen langs je heen te laten glijden' (zoals mijn collega het noemt) eigen te maken :). Focus op de klassen, dan hou je de lol erin.
  donderdag 22 september 2011 @ 23:46:43 #265
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102284579
quote:
En een week later een dag discussiëren over de visie van de school, want we moeten concurreren met scholen in de buurt. Concurreren?? Ik doe er 5 minuten over om van mijn lokaal naar de personeelskamer te komen en vice versa. De school barst uit z'n voegen.
Nu wel nog ja... Het is niet verkeerd om ook richting toekomst te kijken hoor..

quote:
ik kreeg deze week de lijst van een eerste klas met daarop wat er allemaal mis is met de leerlingen (ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie enz enz). 28 uit 30 hebben wat. Ja dikke doei. Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.
Weet je.. sinds er allemaal andere regels zijn wat betreft speciaal onderwijs zitten deze leerlingen nu eenmaal gewoon in het reguliere onderwijs. "Ik kan dit echt niet meer serieus nemen", zeg je. Kan ik kort over zijn: wen er maar aan. Ik heb ook een leerling met PDD-nos in de klas, met een dossier van een paar kilo dik. Zo is het nu eenmaal.
.
pi_102288309
Ja, zo'n leerling heb ik nu ook, in een klas van 31 leerlingen. Bij ons houden we nu speciale vergaderingen per klas waarbij alle leerlingen met wie iets is (of dat nu iets psychisch is, of iets met de thuissituatie) 1 voor 1 besproken worden. Dat vind ik wel nuttige bijeenkomsten. Ik vind vooral die volle klassen een probleem. Een docent wordt daarmee overladen, je moet kunnen differentieren, aandacht kunnen hebben voor een leerling die jouw vak moeilijk vindt, etc, maar dat gaat simpelweg niet als je zo'n klas twee uurtjes in de week hebt, een vol programma, en een vol klaslokaal. Dat vind ik de grootste domper. Er wordt gewoon echt teveel van een docent verwacht, En het is heel frusterend als je wel heel hard werkt, en toch het gevoel hebt niet aan bepaalde idealen en verwachtingen te kunnen voldoen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 23 september 2011 @ 09:17:20 #267
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_102289700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 23:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Weet je.. sinds er allemaal andere regels zijn wat betreft speciaal onderwijs zitten deze leerlingen nu eenmaal gewoon in het reguliere onderwijs. "Ik kan dit echt niet meer serieus nemen", zeg je. Kan ik kort over zijn: wen er maar aan. Ik heb ook een leerling met PDD-nos in de klas, met een dossier van een paar kilo dik. Zo is het nu eenmaal.
Ja, één ja. Ik heb er ook één gehad, 3 jaar terug. Nu heb ik leerlingen met "een lichte vorm van asperger". Alsof het een glijdende schaal is. Je hebt het, of je hebt het niet.
Of leerlingen met bijna dyslexie. Houd toch op zeg.

Een kind met echt ADHD herken je wel. En eentje met PDD-NOS ook. Tegenwoordig is een leerling druk of irritant tegen klasgenootjes, en hij/zij heeft meteen een ziekte. Ik geloof er helemaal niks meer van. Ze klooien maar wat aan op die test-instituten. Zullen wel een target moeten halen, omdat ouders anders niet meer langs komen om een excuus-etiket voor hun niet perfecte en/of slecht opgevoede kind te komen kopen.
Weet je wat het ergste is? De echt zieke kinderen, die krijgen niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Er zit er ongetwijfeld eentje met echt dyslexie, en eentje met echt een concentratie defect. Maar ik ga echt niet van 28 uit 30 leerlingen leren wat er allemaal mis is, ik kan ze toch niet allemaal individuele aandacht geven.

[ Bericht 13% gewijzigd door ErikT op 23-09-2011 09:26:36 ]
pi_102296784
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:17 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ja, één ja. Ik heb er ook één gehad, 3 jaar terug. Nu heb ik leerlingen met "een lichte vorm van asperger". Alsof het een glijdende schaal is. Je hebt het, of je hebt het niet.
Of leerlingen met bijna dyslexie. Houd toch op zeg.

Een kind met echt ADHD herken je wel. En eentje met PDD-NOS ook. Tegenwoordig is een leerling druk of irritant tegen klasgenootjes, en hij/zij heeft meteen een ziekte. Ik geloof er helemaal niks meer van. Ze klooien maar wat aan op die test-instituten. Zullen wel een target moeten halen, omdat ouders anders niet meer langs komen om een excuus-etiket voor hun niet perfecte en/of slecht opgevoede kind te komen kopen.
Weet je wat het ergste is? De echt zieke kinderen, die krijgen niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Er zit er ongetwijfeld eentje met echt dyslexie, en eentje met echt een concentratie defect. Maar ik ga echt niet van 28 uit 30 leerlingen leren wat er allemaal mis is, ik kan ze toch niet allemaal individuele aandacht geven.
Je hebt 100% gelijk. Bovendien gaat men er in het hoger onderwijs al helemaal geen rekening mee houden. En als er wat mis is met 28 kinderen op de 30, dan moeten we ons toch afvragen wat er mis is met de maatschappij...
pi_102341877
Ik vind vergaderen wél nuttig, en ELO's ook, en met de nieuwe wet op speciaal onderwijs krijg je écht meer leerlingen met diagnoses in de klas. En ik vind het achterlijk om te zeggen, "ze hebben vast niks, ik ga me er niet in verdiepen" :{w Misschien zijn er wel kinderen bij met een overdreven diagnose. Nou en. Die hebben blijkbaar wel problemen met iets, en ik vind het niet verkeerd om te proberen daar wat mee te doen, of een beetje rekening mee te houden.

Niemand vraagt je toch om RT lessen voor al die kinderen te verzorgen?

Ik vind de attitude in je posts (ook over het rekenniveau van brugklassers) niet passen bij een docent. Het draait toch niet alleen maar om jou en je toko, en jou en je vak? kinderen met een probleem zijn toch niet alleen om te lachen of te diskwalificeren? je speelt als docent toch ook een rol in de school en in de ontwikkeling van kinderen, ook kinderen met problemen?

Je klinkt nu een beetje zoals de collega's die in de lerarenkamer alleen maar kunnen afgeven op wat leerlingen niet kunnen, hoe lastig ze zijn met hun diagnoses, en dat de schoolleiding moet oprotten met hun nieuwe beleid (los van wat het is, het gaat je namelijk altijd alleen maar tijd kosten en het is nooit ergens goed voor)... :N Borrelpraat is dat.
Kwak
pi_102343327
Toch is het helemaal niet raar om kritisch te kijken naar bepaalde ontwikkelingen. Het aantal dyslexie leerlingen is binnen een aantal jaar vervijfvoudigd.

Misschien drukken sommige docenten zich weinig subtiel uit, maar niet iedereen die kritisch is, heeft een verkeerde houding of maakt zich schuldig aan borrelpraat.
The real is always way ahead of what we can imagine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')