abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101788402
plus kinderen veranderen. als je ziet hoe ze op de basisschool prachtige spreekbeurten soms al houden, goed verteld, niet uit het hoofd geleerd, etc. dat is verdwenen zodra hun hoofd begint te puberen en gaat nadenken over "wat anderen van ze vinden"
Kwak
pi_101793805
Ik werk op een gymnasium en van mijn wiskunde collega hoorde ik vorig jaar dat zij de leerlingen in klas 1 meteen vertelt dat de rekenmethoden die ze op de basisschool geleerd hebben direct afgeleerd gaan worden. Volgens haar kloppen die methoden die nu op de meeste basisscholen gebruikt worden rekenkundig totaal niet. Leerlingen leren een soort trucje waardoor ze wel de som kunnen maken maar niet snappen hoe het zit. Daardoor zullen zij, wanneer het wiskundig gezien wat ingewikkelder wordt, er met die trucjes niet komen maar vastlopen. En dus begint zij in feite helemaal opnieuw met ze. En heel erg basis dus. Eerst de basis goed, dan de rest.

Dat zegt inderdaad wel iets over het niveau van veel basisscholen nu. Want die methoden, bijvoorbeeld wat betreft staartdelingen, waren in mijn tijd nog heel anders, en veel moeilijker dan nu.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101795516
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 20:21 schreef mane het volgende:
Ik werk op een gymnasium en van mijn wiskunde collega hoorde ik vorig jaar dat zij de leerlingen in klas 1 meteen vertelt dat de rekenmethoden die ze op de basisschool geleerd hebben direct afgeleerd gaan worden. Volgens haar kloppen die methoden die nu op de meeste basisscholen gebruikt worden rekenkundig totaal niet. Leerlingen leren een soort trucje waardoor ze wel de som kunnen maken maar niet snappen hoe het zit. Daardoor zullen zij, wanneer het wiskundig gezien wat ingewikkelder wordt, er met die trucjes niet komen maar vastlopen. En dus begint zij in feite helemaal opnieuw met ze. En heel erg basis dus. Eerst de basis goed, dan de rest.

Dat zegt inderdaad wel iets over het niveau van veel basisscholen nu. Want die methoden, bijvoorbeeld wat betreft staartdelingen, waren in mijn tijd nog heel anders, en veel moeilijker dan nu.
ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten. :?

mijn moeder werkt op een basisschool, en ja, in die 35 jaar zijn methoden veranderd, o.a. door schattend rekenen in plaats van trucjes (!) zoals de staartdeling. Die trucjes zijn niet meer nodig door de rekenmachines. Breuken wordt nog steeds aangeleerd, maar geen kind dat inziet waarom ze dat zouden onthouden hoor.

Ik vind het tendentieus gezeur van middelbare schooldocenten om alles maar te gooien op dat kinderen zogenaamd niks meer leren op de basisschool. Ja, ze lezen minder en hebben ander soort vaardigheden steeds meer nodig buiten school, en misschien zijn ze daardoor minder bezig met het onthouden van hoe rekenen of ontleden werkt. maar het is onzin om te zeggen dat methodes rekenkundig niet kloppen, of docenten kinderen niks meer leren.
Kwak
pi_101796765
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten. :?
Dat weet ze wel (niet op basis van wat de leerlingen 'vergeten' zijn maar juist op basis van de rekenlogica die ze toepassen en de lesmethoden die daarachter zitten) en ze kan ook prima uitleggen wat er volgens haar niet aan klopt. Aangezien ik geen wiskunde geef en ze niet naast me zit, kan ik dat niet. Maar de analyse die zij daarover geeft, is redelijk indrukwekkend en volgens mij is er wiskundig gezien geen speld tussen te krijgen. Alle wiskunde leraren op mijn school zijn het daarover eens: ze moeten leerlingen dingen afleren en opnieuw op de juiste manier aanleren. Dat wordt door de gehele sectie zo gedaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101797057
Het zou mooi zijn als middelbare scholen en basisscholen op dit vlak samen zouden werken (en ook de uitgevers van al die verschillende lesmethoden). Maar dat is een utopie. Ik merk beiden, sommige leerlingen hebben moeite bij biologie met rekenwerk (concentraties, verdunningen, kansen bij erfelijkheid) maar ook hebben sommige leerlingen een beperkte woordenschat. Dat laatste wordt nu schoolbreed aangepakt door vanaf klas 1 veel meer in te zetten op leesvaardigheid.

Maar ze worden wel steeds handiger met andere vaardigheden zoals presentaties, dat valt me de laatste jaren toch ook veel meer op. Sommige kids zijn handiger met Excel dan ik :')
pi_101797139
Er zijn trouwens ook docenten op universiteiten die ditzelfde zeggen over hun eerstejaarsstudenten...

Het is verder geen geheim dat het niveau daalt in het Nederlandse onderwijs op wiskundig gebied.

Zie bijvoorbeeld:
http://binnenland.nieuws.nl/645574
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 11 september 2011 @ 10:57:22 #207
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101808791
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 13:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan me ik wel in vinden hoor... Als je mij nu opeens zou vragen om een rijtje Franse werkwoorden te gaan vervoegen of iets dergelijks, zou ik ook even in mijn hersenpan een dikke laag stof moeten wegblazen. Leerlingen hebben dat ook..
Vaardigheden afleren is iets anders dan woorden niet meer weten. Na een zomer kan je ook nog steeds fietsen. Als je fatsoenlijk hebt leren rekenen en dat bent blijven doen t/m groep 8, dan kan je echt de tafels nog wel 2 maanden later.


quote:
Je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen. Welk gevoel geef je ze met zo'n opmerking? Je steekt in op het negatieve - dan kun je beter zeggen: "Oke, we gaan ons eens in deze materie vastbijten" en het ze uitleggen. Ik kom ook wel eens leerlingen tegen die een verleden tijd nog steeds niet beheersen. Dan ga ik ook niet zeggen: "Ga maar vragen aan je leraar van vorig jaar of die z'n salaris kan terug storten, want die heeft je niks geleerd. Of doe dat maar niet, want die leraar was ik zélf". Niet afgeven op eerdere periodes in een leerproces.
Ik neem de kinderen niks kwalijk. Ik vertel ze hoe ik het zie: ze hebben niet geleerd wat ze zouden hebben moeten leren. Ik zeg erbij dat het hun schuld niet is. Maar ze mogen best weten dat er op de middelbare school verwacht wordt dat je de tafels kent en met breuken kunt rekenen.

quote:
Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar tja... zo gaat het nu eenmaal. Feiten kennis, of in jouw geval tafeltjeskennis is vervangen door aanleren van vaardigheden. Je hoeft het tafeltje van 8 niet te kennen, als je maar weet hoe je er achter kunt komen wat het tafeltje van 8 dan wél is. Het is wachten tot er weer iemand het lumineuze idee krijgt en alles weer terugdraait. :P De kinderen kun je dit niet aanrekenen, zij kunnen er niks aan doen. Kostelijk vermaken om iets dat leerlingen niet kunnen? Je bent er om het ze te leren ;)
Breuken optellen en vermenigvuldigen is een vaardigheid, waarbij kennis van tafels nodig is. Het idee dat je je vaardigheden eigen kunt maken, zonder aanwezige kennis is het resultaat van een denkfout.

Maar ik ben het er niet mee eens dat ik er ben om ze te leren rekenen. Ik ben er om ze wiskunde te leren, waarbij het nodig is dat je enigszins kan rekenen. Dat ga ik ze nu dus ook maar leren: een stukje rekenen bij ieder hoofdstuk en in iedere toets. Ik zie het niet als mijn taak, maar wel als iets dat ik moet doen om mijn taak uit te kunnen voeren.
Maar dan heb ik wel lol als een leerling "9x1 is uuuuuhh.... 9" zegt. ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door ErikT op 11-09-2011 11:15:11 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 11 september 2011 @ 11:03:59 #208
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101808904
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik denk dat je collega geen goed idee heeft wat er geleerd wordt op de basisschool. je kunt dat niet diskwalificeren op basis van kinderen die blijkbaar vergeten zijn hoe dingen ook alweer moesten. :?

mijn moeder werkt op een basisschool, en ja, in die 35 jaar zijn methoden veranderd, o.a. door schattend rekenen in plaats van trucjes (!) zoals de staartdeling. Die trucjes zijn niet meer nodig door de rekenmachines. Breuken wordt nog steeds aangeleerd, maar geen kind dat inziet waarom ze dat zouden onthouden hoor.
De staartdeling is helemaal geen trucje. Bij het doen van staartdelingen kijk je hoe vaak een getal in een ander getal past. Dat is wat delen is. Leerlingen tegenwoordig weten dat vaak al niet meer, wat delen precies inhoudt. Omdat ze er niet mee oefenen.
Breuken worden blijkbaar niet aangeleerd, want ze kunnen het niet. Op een enkeling na die het wél geleerd heeft op school.

quote:
Ik vind het tendentieus gezeur van middelbare schooldocenten om alles maar te gooien op dat kinderen zogenaamd niks meer leren op de basisschool. Ja, ze lezen minder en hebben ander soort vaardigheden steeds meer nodig buiten school, en misschien zijn ze daardoor minder bezig met het onthouden van hoe rekenen of ontleden werkt. maar het is onzin om te zeggen dat methodes rekenkundig niet kloppen, of docenten kinderen niks meer leren.
Ze zullen ze vast wat leren. Maar ik ken toevallig mensen die de pabo hebben gedaan, en die weten niet dat je niet 2+3=5x4=20 mag opschrijven. Ze snappen dus niet eens hoe een =teken werkt. Tel daarbij op dat een paar jaar terug 80% van de PABO studenten de mist in ging bij een rekentoets op groep 8 niveau. Die leraren staan niet boven de stof.
Ik heb dit jaar aan eersteklassers gevraagd wat er mis is met het sommetje hierboven, en ze weten het echt niet. Dan kan je mij een hoop vertellen, maar dan hebben die kinderen niet geleerd wat de functie van het =teken is. En dat is geen wonder, want de leraar weet het blijkbaar niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door ErikT op 11-09-2011 11:09:40 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 11 september 2011 @ 11:07:10 #209
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101808981
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:41 schreef mane het volgende:
Er zijn trouwens ook docenten op universiteiten die ditzelfde zeggen over hun eerstejaarsstudenten...

Het is verder geen geheim dat het niveau daalt in het Nederlandse onderwijs op wiskundig gebied.

Zie bijvoorbeeld:
http://binnenland.nieuws.nl/645574
Ja, op de TU's zijn bijspijkercursussen wiskunde voordat het eerste jaar begint. Omdat de grafische rekenmachine ervoor zorgt dat leerlingen geen idee meer hebben hoe een functie eruit ziet. Omdat ze die niet meer hoeven te tekenen. En het eindexamenprogramma is zo dat je daar als leraar vrij weinig aan kunt doen. Na ja, ik probeer het wel, maar ik vraag me af of het werkt. Wiskunde is uiteindelijk een doe-vak. Als de juiste opgaven niet in het boek/examen staan, dan houdt het een beetje op.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101810432
Ik had me ooit al eens gemeld bij het vorige topic, omdat ik dit jaar als invalkracht ga werken op een gymnasium, maar nu is het ook eindelijk zo ver! Nouja, bijna dan.. Eind september begin ik en ik vind het echt superspannend! Ik heb wel al gehoord dat de klassen die ik krijg heel lief zijn, dus dat scheelt alvast. Ook heeft de docente voor wie ik inval alle toetsen al gemaakt, dus ook daar hoef ik me geen zorgen om te maken gelukkig.

Wat me wel alvast tegenvalt is de communicatie met de school.. Zo gaf ik aan dat ik vanwege mijn studie op dinsdag en woensdag geen les kan geven, en tóch roosteren ze me in op één van die dagen. Ook wist ik tot vandaag niet wanneer ik eigenlijk moest beginnen. Maargoed, ik blijf maar gewoon lief en geduldig haha :P
pi_101871857
Heerlijk, met klad 1 dagje strand en bijna leerlingen kwijt raken in de duinen :') Maar wel leerzaam en leuk dagje ;)
Over 2,5 week op gesprek voor LC-functie, ben benieuwd. Ik blijf het lastig vinden om mezelf te verkopen en uit te leggen waarom ik die functie moet krijgen...
  maandag 12 september 2011 @ 20:39:09 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101872570
Ben nu de eerste Engelse toetsen van het jaar aan het nakijken en kom alweer wat pareltjes tegen. De mooiste vertaling van 'oma' wil ik jullie toch niet onthouden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_101874471
:D O+.
pi_101893037
Ah, oma O+

Zo, weer terug van een eerste kennismaking met mijn vakcoach. Ik ben gelijk weer helemaal opgeklaard wat het tijdspad betreft. Ontzettend leuk mens en ze had gelijk zoiets van: joh, je ziet maar hoeveel tijd je nodig denkt te hebben. Kreeg zelfs zowat direct een LIO aangeboden, maar dat is natuurlijk wel erg op de zaken vooruit lopen :+ Ik ben in ieder geval meer dan welkom en dat geeft een prettig gevoel. Daarnaast nodigde ze me ook gelijk uit om een les bij te wonen, iets dat totaal niet in de planning stond, maar wel erg leuk. Ik ga stage lopen bij een 3havo klas en een 1gymnasiumklas voor ongeveer 7 uur in de week, heerlijk verdeeld over drie dagen. Vrijdagochtend mee kijken met 1gym. Fijn ook dat het een nieuwe ervaring voor me is, dan kan ik aan het begin van mijn LIO ten minste zeggen dat ik met bijna alle richtingen wel een stukje ervaring heb. Wat ik dan weer niet kan zeggen van de methodes, want het is voor de derde keer Nieuw Nederlands. Enneh, verder ben ik gewoon onwijs enthousiast!

[ Bericht 0% gewijzigd door CindieY op 13-09-2011 11:31:13 ]
I reject reality and substitute my own
pi_101897670
quote:
"7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."
Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd ben :9 Wist dit helemaal niet!
pi_101897917
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd ben :9 Wist dit helemaal niet!
Ja, ideaal! Het gaf mij de kans om een kleinere aanstelling te nemen, waardoor ik mijn eerste jaar als bevoegd docent rustig kan wennen. Ik ken mezelf en weet dat ik nogal snel in de stress kan schieten. :+.

Mijn school heeft het sowieso goed geregeld: naast lesgeven heb ik geen enkele taak (behalve dan het begeleiden van profielwerkstukken), ik krijg gewoon 20% bij m'n salaris op, en ik heb een geweldig team van begeleiders om me heen.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101921777
Pfff, dat je sommige dingen vergeet omdat je er weinig mee doet en je daardoor als docent weer opnieuw aan de slag kan gaan met in feite bekende stof is één ding. Maar dat sommige stof nooit blijkt te zijn aangeboden, is wel erg ernstig. Vriendlief is net met een hbo-studie begonnen na twee afgeronde mbo-studies en is gewoon totaal niet bekend met 'zakelijk lezen'. Kwam er achter toen hij vertelde hoeveel tijd hij kwijt was aan het maken van bijvoorbeeld een tekst waar vragen bij horen. We hebben samen besloten eens goed te gaan zitten voor dit soort dingen, want zakelijk lezen zal ie nog genoeg nodig gaan hebben de komende vier jaar.
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 13 september 2011 @ 23:40:42 #218
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_101923013
Wat is zakelijk lezen dan precies? Ben ook net begonnen op het hbo, maar heb daar nog niks over gehoord.
Op elke fokker past een bril.
pi_101931448
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:59 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Ja, ideaal! Het gaf mij de kans om een kleinere aanstelling te nemen, waardoor ik mijn eerste jaar als bevoegd docent rustig kan wennen. Ik ken mezelf en weet dat ik nogal snel in de stress kan schieten. :+.

Mijn school heeft het sowieso goed geregeld: naast lesgeven heb ik geen enkele taak (behalve dan het begeleiden van profielwerkstukken), ik krijg gewoon 20% bij m'n salaris op, en ik heb een geweldig team van begeleiders om me heen.
mijn vorige school weigerde me dit te geven, zelfs met de cao onder hun neus. en nu heb ik er geen recht meer op.

gelukkig houden ze hier je taakuren goed bij, en met wat ik doe dit jaar houd ik ws wat over dat ik dan volgend jaar kan gebruiken voor werkdrukverlichting, of om over een jaar of drie/vier geen mentorklas te hebben en toch uit te komen

(0,8 aanstelling met mentoraat, voortrekkersgroep ICT/ELO, organiseren 2-daagse parijstrip voor H3, uren voor pendelen tussen twee vestigingen en voor grote klassen)
Kwak
pi_101932387
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:40 schreef Catch_me het volgende:
Wat is zakelijk lezen dan precies? Ben ook net begonnen op het hbo, maar heb daar nog niks over gehoord.
Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
I reject reality and substitute my own
pi_101932537
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:33 schreef CindieY het volgende:

[..]

Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
ik ken dat ook niet onder de noemer " zakelijk lezen". ik noem dat "begrijpend lezen" of "leesvaardigheid" of "tekstbegrip".
Kwak
  woensdag 14 september 2011 @ 17:10:10 #222
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_101943303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:33 schreef CindieY het volgende:

[..]

Ik doel op dingen als het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst vinden, leesstrategieën gebruiken, samenvattingen, verbanden in de tekst. Het zijn allemaal dingen die goed van pas komen als je (flinke) teksten moet doornemen. Als je hiervoor havo hebt gedaan, heb je dat, mag ik toch hopen, zeker wel gehad. Doe je een hbo docentenopleiding dan? Want daar strekt het Nederlands niet veel verder dan een toetsje spelling.
Ja lerarenopleiding alg economie 2e graads. Maar ik heb voordat ik deze opleiding ging doen 4 jaar gewerkt, dus de meeste kennis die ik op de havo heb opgedaan is niet echt blijven hangen :P
Op elke fokker past een bril.
  woensdag 14 september 2011 @ 17:41:43 #223
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101944586
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef WHATSHESAID het volgende:

["7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."]

Dat is nog eens interessant voor volgend jaar, als ik afgestudeerd ben :9 Wist dit helemaal niet!
Wat is hier de definitie van eerste reguliere aanstelling? Dit kan me wel wat opleveren, maar op deze definitie kan het ook mis lopen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101970328
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:41 schreef ErikT het volgende:

[..]

Wat is hier de definitie van eerste reguliere aanstelling? Dit kan me wel wat opleveren, maar op deze definitie kan het ook mis lopen.
je eerste betaalde baan voor de klas volgens de normale salarisschalen. ook als je nog met je opleiding bezig bent. lio-contracten tellen niet, een baan terwijl je in opleiding bent dus wel.
Kwak
pi_101970528
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

je eerste betaalde baan voor de klas volgens de normale salarisschalen. ook als je nog met je opleiding bezig bent. lio-contracten tellen niet, een baan terwijl je in opleiding bent dus wel.
Hmm... Ik kreeg tijdens mijn LiO een aanstelling, buiten mijn opleiding/stage om. Daar kreeg ik geen starterskorting. Nu, bij mijn eerste aanstelling nadat ik de opleiding heb afgerond, wel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101971262
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:22 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Hmm... Ik kreeg tijdens mijn LiO een aanstelling, buiten mijn opleiding/stage om. Daar kreeg ik geen starterskorting. Nu, bij mijn eerste aanstelling nadat ik de opleiding heb afgerond, wel.
dan heb je een heel coulante school... ik heb er echt geen recht meer op, omdat ik vorig jaar een 0,34 aanstelling had...ook al ben ik nu nog steeds in opleiding... ;)
Kwak
pi_101971485
Nou ja, ik had juist steeds begrepen dat het ging om je eerste aanstelling ná het afronden van je opleiding. Zo is het me ook op een college Rechtspositie, afgelopen jaar, verteld.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101972083
dat vind ik heel raar. als je niet als zij-instromer of als lio werkt ben je, of je nou in opleiding bent of niet, precies hetzelfde als elke andere medewerker. je hebt dus een reguliere aanstelling.

"7.3. Startende leraar
In afwijking van het gestelde in artikel 7.2 leden 1 en 2 heeft de startende leraar recht op een reductie van zijn lesgevende taak met 20% gedurende het eerste jaar van de aanstelling.
Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De 20% heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft dus geen beperkende invloed op deze afspraak."

Ook al ben je in opleiding, als je geen LiO of vervangingscontract hebt, heb je een reguliere aanstelling, ook al is het maar 3 uurtjes. misschien dat ze bij jou in de opleiding/dat college nog meer uitgaan van stages en lioschappen?

ik kan in elk egval geen speld tussen deze cao text krijgen. vorig jaar had ik 0,36 in LB5, dit jaar 0,80 in LB6. Mijn vorige aanstelling was een reguliere aanstelling, en deze ook, ook al ben ik in opleiding.
Kwak
pi_101972319
Maar ben je niet pas een startende leraar nadat je je bevoegdheid hebt gehaald? Tot die tijd ben je geen leraar, maar leraar-in-opleiding.

Hoe dan ook, ik ben in ieder geval blij dat ik door die starterskorting een baan aan kon nemen met een kleinere omvang. En nu ben ik weg, want ik moet wél op m'n vrije dag naar de begeleidingsbijeenkomsten voor nieuwe docenten. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101972470
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar ben je niet pas een startende leraar nadat je je bevoegdheid hebt gehaald?
nee, als je een aanstelling hebt in de docentschaal LB word je betaald als docent, los van je bevoegdheid. Het is dan aan de school en jou om te zorgen dat die bevoegdheid achteraf behaald wordt, binnen 2 jaar. Je wordt dus eigenlijk aangesteld in een bevoegde functie terwijl je het nog niet bent. Vandaar dat ook specifiek de LiO aanstelling nog genoemd wordt als uitzondering, volgens mij.

Fijn voor jou dat je huidige school niet zo moeilijk doet, toch?

edit: een leraar in opleiding zijn is iets anders dan een LIO contract hebben. daar zit het verschil. als je contract voor "docent" is, ben je docent, ook als je nog in opleiding bent.
en ja, ik had dat dit jaar ook wel gewild. ik merk dat 21 uur echt veel is, en ik kan financieel niet minder gaan werken.
Kwak
pi_101973705
Bij mij op school is er een discussie over de verdeling van de profielwerkstukken. Nogal een heikel punt omdat het niet is opgenomen in het taakbeleid en sommige collega's daarom weigeren de begeleiding te doen en andere mensen onevenredig zwaar belast worden. Sowieso zijn sommige secties veel zwaarder belast hiermee dan anderen, dat klopt eigenlijk al niet. Wat een zooitje. Ik stel gewoon mijn eigen regel op: ik doe er maximaal 4. Mijn collega's binnen de sectie zijn dus ook van die types die doodleuk weigeren. Tja, wiens probleem is het dan? Wie 'geeft' er toe? Dit is zo typisch onderwijs...
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101982379
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:12 schreef mane het volgende:
Bij mij op school is er een discussie over de verdeling van de profielwerkstukken. Nogal een heikel punt omdat het niet is opgenomen in het taakbeleid en sommige collega's daarom weigeren de begeleiding te doen en andere mensen onevenredig zwaar belast worden. Sowieso zijn sommige secties veel zwaarder belast hiermee dan anderen, dat klopt eigenlijk al niet. Wat een zooitje. Ik stel gewoon mijn eigen regel op: ik doe er maximaal 4. Mijn collega's binnen de sectie zijn dus ook van die types die doodleuk weigeren. Tja, wiens probleem is het dan? Wie 'geeft' er toe? Dit is zo typisch onderwijs...
Ja, het moet dan bij de taaktijd komen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor. Ik kan het niet onterecht vinden dat mensen niet gratis willen werken. Maar trek dan met z'n allen één lijn, op deze manier worden de docenten tegen elkaar uitgespeeld. Zal leuk zijn voor de sfeer. -1 voor het MT dus.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 17:31:54 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101982519
Wow zoveel leraren op fok! respect voor jullie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101983536
Hebben jullie een idee hoe groot het percentage onderwijsondersteunend personeel is op jullie scholen? Met OOP bedoel ik al het personeel dat niet leidinggevend is en geen directe lestaak heeft, dus conciërges, administratie, receptie, roostermakers, ict, mediatheek enzovoort.

Ik heb namelijk het idee dat dat percentage op mijn school bizar hoog is (en vraag me ook wel een béétje af of het niet handiger zou zijn daar op te bezuinigen dan de bezuinigingen zo direct bij leerlingen en docenten terecht te laten komen).
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101983642
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:04 schreef Naamah het volgende:
Hebben jullie een idee hoe groot het percentage onderwijsondersteunend personeel is op jullie scholen? Met OOP bedoel ik al het personeel dat niet leidinggevend is en geen directe lestaak heeft, dus conciërges, administratie, receptie, roostermakers, ict, mediatheek enzovoort.

Ik heb namelijk het idee dat dat percentage op mijn school bizar hoog is (en vraag me ook wel een béétje af of het niet handiger zou zijn daar op te bezuinigen dan de bezuinigingen zo direct bij leerlingen en docenten terecht te laten komen).
op mijn locatie (1200 lln): 1 counsellor die geen lesgeeft, rest van t zorgteam is ook docent, 3 of 4 concierges (werken niet allemaal volledig) 4 of 5 administratiedames (werken ook niet allemaal fulltime), locatiedirecteur. misschien nog 2 of 3 secretaresses/p en o achter de schermen
locaties samen: centrale directie, 3 man sterk.
bovenschools in de stichting vo haaglanden: financiele en personeelsadministratie, in een keurig niet luxe pand, met 4 of 5 man voor iets van 15 scholen.

ik vind dat best meevallen. er zijn erg veel parttimers bij :Y
Kwak
pi_101984306
Dat valt inderdaad erg mee! Hier vormt het OOP ruim 40% van het totale personeel. Ik vind dat echt bizar. Daarbij komen ook nog vijf leidinggevenden die het OOP aansturen.

Daarnaast ook aardig wat leidinggevenden voor de rest van het personeel. Op +- 1800 leerlingen hebben we al 4-6 directieleden en daarnaast 9 teamleiders die geen leestaak hebben (nouja, sommigen één klas, of alleen een mentorklas).
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101990071
Wij hebben 1100 leerlingen (maar krimpen). We hebben 4 conciërges, 2 ICT medewerkers, 2 vaste mediatheek mensen (met soms 2-3 assistenten of hulpouders), 3-4 mensen op het secretariaat, 2 managementsecretaressen, 2 mensen voor de leerlingadministratie (maar die lopen over in het secretariaat), 1 persoon verantwoordelijk voor cijferadministratie, 4 TOA's (Natuurkunde, Scheikunde en Biologie), 1 vaste schoonmaker bij ons in dienst en een leger schoonmakers van een bedrijf (maar die tellen we maar niet mee), 1 hoofd facilitaire dienst, directie (3 mensen) en dan was het wel zo'n beetje. O nee, ik vergeet de mensen die het Open Leer Centrum bedienen, ook weer 2 mensen en de klusjesman, die alles wat stuk gaat weer maakt.

Hmmm, ik heb de plannen gehoord over de toekomst van onze school, dat wordt niet heel leuk. Onzekere tijden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hippos op 15-09-2011 20:47:03 ]
pi_101990136
We hebben ongeveer 1200 leerlingen en werken bij ons 121 mensen, waarvan OOP/schoolleiding:

• De rector zonder lestaken (fulltime)
• De twee conrectoren zonder lestaken (fulltime)
• Vijf afdelingsleiders met lestaken (allemaal fulltime)
• De secretaresse van de rector (fulltime)
• Twee conciërges en een hulpconciërge/kantinemeneer (ook allemaal fulltime)
• Een mevrouw om de er uitgestuurde kinderen op te vangen en het strafwerk etc. te coördineren (fulltime)
• Een meneer en een mevrouw voor de absentenregistratie (beiden parttime)
• Twee dames op de leerlingenadminstratie (parttime)
• Twee dames op de financiële adminstratie (parttime)
• Een meneer op de salarisadminstratie (fulltime)
• Een mevrouw in de mediatheek (fulltime)
• Een mevrouw voor de KWT-uren in het open leercentrum (fulltime)
• Een meneer en een mevrouw voor de ICT (parttime)
• Drie TOA's
• En twee vaste schoonmakers ondersteund door een wisselende uitzend-schoonmaakploeg.

Verder worden zaken als zorgteam etc. allemaal gedaan door mensen die ook lesgevende taken hebben

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2011 20:34:06 ]
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 20:35:02 #239
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101990203
Hoe de fuck leer je eigenlijk voor TOA, lijkt me niet eens zo'n verkeer beroep.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101990363
Hoe verdeel je 9 teamleiders over een school?

Bij ons is het er 1 voor alle brugklassen, 1 voor 2/3HAVO, 1 voor 2/3VWO, 1 voor 4VWO en 4/5HAVO en 1 voor 5/6VWO. Vond ik eigenlijk wel logisch, maar ik vernam laatst dat ook veel scholen het naar profiel indelen of naar locatie.

Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk (wij zijn maar klein wat dat betreft, 1200 leerlingen in één - weliswaar enigszins krap ;) - gebouw, maar dat is ook wel weer knus).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2011 20:38:45 ]
pi_101990455
Oh en bij ons was het vandaag crisis :{ een nieuwe collega die deels vaste uren had en deels zwangerschapsverlof opving heeft nú al haar ontslag ingediend. "Niet geschikt voor het onderwijs" vindt ze zelf. Hm.
pi_101990625
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:38 schreef Razztwizzle het volgende:
Hoe verdeel je 9 teamleiders over een school?
Komt door uitgebreide vmbo-afdeling, denk ik. Een per bouw voor havo, vwo, vmbo tl, vmbo k-b, dus dat zijn er acht, en dan nog een voor vmbo praktijkonderwijs.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101990737
Ah zo! Ik zit helemaal niet in het VMBO, had er nooit bij stil gestaan dat je daar zoveel stromingen hebt :@ .
pi_101990793
Overigens had de vers opgestapte verse collega al ervaring in het VMBO (dat ging niet) en dacht ze dat "het met gymnasiumkinderen veel makkelijker zou zijn". Hm.
pi_101990986
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vind is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker :)

Welk vak gaf die collega?

[ Bericht 0% gewijzigd door Naamah op 15-09-2011 20:57:50 ]
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101991010
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe de fuck leer je eigenlijk voor TOA, lijkt me niet eens zo'n verkeer beroep.
Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
pi_101991087
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:48 schreef Naamah het volgende:
Oooh, als ik tot nu toe iets uitdagend vindt is het het groepje gymnasiumleerlingen in mijn vwo5-klas! Zo! Ontzettend leuk hoor, maar pfffffffff. Gaat het in havo4 een stuk makkelijker :)

Welk vak gaf die collega?
Mijn vak ;( Engels.
Dus ik vang nu een klas op uit het verlof-deel (dus tot januari) en een collega nog een klas en de opstappende collega blijft werken tot er vervanging is.
Ik ben er echt niet blij mee.
  Moderator donderdag 15 september 2011 @ 20:50:54 #248
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101991126
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:49 schreef Hippos het volgende:

[..]

Er is geen echte opleiding tot TOA. Onze scheikunde TOA heeft gewoon een laboratorium studie gedaan. Onze biologie TOA (mijn collega) heeft vanalles gedaan en uiteindelijk hier binnen gerold maar levert 100% perfect werk af. De natuurkunde TOA's hebben ook allemaal wisselende achtergronden. Ze hebben vaak gewerkt in een richting die met hun vakgebied te maken heeft of er een studie naar gevolgd. Het is geen verkeerd beroep nee, maar dat zegt mijn TOA ook wel eens.
Hmm eens in het achterhoofd houden dan (heb zelf laboratorium techniek op MBO, HBO en Universitair niveau .... en ik weet nog niet wat ik na mijn promotie wil doen..)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101993407
Voorwaarde 1 is wel dat je om moet kunnen gaan met leerlingen, maar het is best leuk werk. Ik werk veel samen met mijn TOA en hij is eigenlijk een spin in het web.
  donderdag 15 september 2011 @ 23:48:45 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102001916
Zijn er hier sowieso nog meer docenten die in het vmbo (en dan met name bbl/kbl) werkzaam zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')