abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 september 2011 @ 17:50:04 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_102366954
RT = remedial teaching
Ondersteuning bieden door extra begeleiding door RT'ers.

[ Bericht 68% gewijzigd door Baba-O-Riley op 25-09-2011 17:56:05 ]
.
pi_102367096
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar stél nu eens dat die jongen écht ADHD heeft. Hij krijgt duizenden prikkels, waar hij op móet reageren. Hij wíl heel graag stil zijn, maar het lúkt 'm gewoon niet. Hij wil heel graag opletten, maar als er een vlieg in het lokaal zit, is die vlieg zóveel meer belangrijker. En wat doet de leerkracht? Die geeft 'm alleen maar op z'n kop!! En die jongen vraagt zich maar af waarom... Hij kan het toch niet helpen?
Die vader kende zijn zoon beter dan wij, de docenten die hem pas een half jaar in de klas hadden. De betreffende jongen zit nu in de vierde klas, heeft nog steeds veel moeite met discipline (spullen op orde hebben etc.). Ik denk ook niet dat hij ADHD heeft, wel is hij heel erg slim, liever lui dan moe, en heeft hij moeite zich aan te passen, zich te conformeren aan regels. En nog steeds vindt zijn vader dat hij stevig aangepakt moet worden, want straks, in 'het echte leven', zal hij ook discipline moeten hebben om iets te bereiken. Daar zit wel wat in. De jongen heeft het ondertussen geweldig naar zijn zin, op school, in het schoolorkest, bij de hockeyclub. Ik denk dat hij later nog eens blij gaat zijn met een vader die eisen durfde te stellen. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle kinderen zo behandeld moeten worden, maar deze jongen volgens mij wel en het is dan ook goed dat zijn ouders zich verzet hebben toen hij een speciale behandeling dreigde te krijgen.

Labels op kinderen willen plakken, is niet altijd in hun voordeel. Dan worden hun problemen en individuele karaktertrekken onder 1 noemer geplaatst, en daarmee denken we dan het probleem te begrijpen. Misschien worden andere zaken daarmee wel juist over het hoofd gezien. Of van de kinderen wordt teveel een soort slachtoffer gemaakt (hij/zij kan er niets aan doen, want heeft nu eenmaal etc.). Het is gewoon niet genuanceerd om te denken dat dit bij voorbaat goed is of dat dit 'nu eenmaal' bij onze maatschappij van nu hoort en dat we er maar in mee moeten gaan. Kritisch blijven nadenken over al deze zaken is ook een taak van het onderwijs.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102367541
ik blijf erbij dat er een verschil is tussen kritisch zijn en de toon die ErikT aanslaat. Ik ben heus niet altijd maar volgzaam :{w , de manier waarop Mane het probleem beschrijft kan ik me wél in vinden.
Kwak
pi_102372158
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als een leerling dyslexie heeft, of ADHD, of NLD, of PDD-nos, dan is dat écht wel door een specialist vastgesteld met een uitgebreid rapport.
Het probleem is dat er vaak zo'n groot grijs gebied is. Op mijn eerste school waren ouders die meenden dat hun dochter slecht presteerde omdat ze niet genoeg werd uitgedaagd. Ze lieten haar op hoogbegaafdheid onderzoeken door een psycholoog. Die verklaarde haar 'niet hoogbegaafd'. Idem voor psycholoog 2 en 3. Nummer 4 stelde wel de diagnose hoogbegaafd. Ongetwijfeld op basis van expertise en met een uitgebreid rapport, maar expertise en een uitgebreid rapport hadden die andere drie net zo goed. Wat is dan waarheid?

Dat grijze gebied zie je ook met autisme. Er wordt vaak gesproken over 'een stoornis in het autistisch spectrum'. Dat hele woord 'spectrum' impliceert al een grijs gebied. Zo ook de letters NOS in PDD-NOS: die staan voor 'not otherwise specified', met andere woorden: hij/zij valt niet onder de gangbare criteria, maar er is wel iets opvallends aan 'm, dus dan stoppen we 'm maar in deze verzamelbak.

Natuurlijk hebben de psychologen en psychiaters veel expertise en baseren ze zich wel degelijk ergens op, maar diagnoses stellen is helaas geen exacte wetenschap. Een kind dat er bij de ene psycholoog uitkomt als 'licht autistisch' komt er bij een ander uit als volstrekt normaal.
pi_102380330

Ach, deze is echt zuur, maar zo geweldig. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102439709
Zo hey, nog geen definitieve aanstelling en al een gigantische CLASH met de rector.
(hakken in het zand, persoonlijk op de man spelen).
Oftewel, ik weet het nu zeker. Ik pas niet in het KWT concept. En met zo'n rector wil ik niet werken.

Mijn visie is dat kwt uren geen vervanging kunnen zijn van klassikale instructie.
Zeker niet als je in je examenjaar natuurkunde 55% van de stof nog moet behandelen en 1 contactmoment in de week hebt.

Any takers?

Dus, dat wordt hem dus niet.
Verder zoeken maar weer. Andere hengeltje eens aanhalen. Geen bovenbouwklassen dit jaar, volgend jaar dan wel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102447361
Toen de Tweede Fase werd ingevoerd besloot de school waarop ik werkte het aantal lesuren bij Latijn en Grieks in de examenklas terug te brengen van 6 naar 2, de rest zou dan zelfstudie zijn. Het leek ons onmogelijk de leerlingen met zo weinig contacturen fatsoenlijk door het examen heen te loodsen, en dat hebben we meteen aangegeven. Toen de schoolleiding zei "probeer het toch maar" hebben we er een officiele brief van gemaakt, maar ze bleven bij hun standpunt. Tja, jammer, maar zij zijn de directie en zij bepalen het beleid. Hun keuze.

Toen van de 14 examenkandidaten Latijn er 4 een voldoende haalden op het CSE en van de 9 Grieken (die van een ander les kregen) er 2 een voldoende haalden besloot de schoolleiding onmiddellijk er voor het volgend schooljaar 3 lesuren van te maken.

We hebben het niet gesaboteerd ofzo, met 2 lesuren ging het gewoon echt niet. Wij zouden nooit een examenlichting slachtofferen, maar als de schoolleiding dat risico wel wenst te nemen dan doen ze dat, ongeacht wat de vaksectie ervan vindt. En dan merken ze vanzelf de gevolgen wel.

Ik ben daar na een aantal jaren onderwijs tamelijk laconiek in geworden: bij elke naar mijn mening van de pot gerukte beleidsmaatregel geef ik duidelijk aan dat het mij niet verstandig lijkt (dat klinkt toch wat subtieler dan 'van de pot gerukt' ;) ) en daar laat ik het bij. Voeren ze het toch door, fine, hun keuze, zij zijn nu eenmaal de directie en ik niet, maar niemand kan mij verwijten dat ik niet heb gewaarschuwd.
pi_102449199
mijn voorganger heeft zijn baan er vorig jaar voor opgezegd (na dit talloze keren te hebben aangegeven), ik ga er dan niet eens aan beginnen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102450584
Maar merry, was je al begonnen op die school? Of was dit een aanvaring in een sollicitatiegesprek?
pi_102450634
was een gesprek, had nog niet definitief ja gezegd.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102480735
ok, nu lijkt het wel gelukt. school met 1400 leerlingen, structuur. wel onderbouwklassen en lb schaal, maar gingen wel in op mijn salariseis van wat ik had in vorige betrekking in het bedrijfsleven. Dus moet snel naar lc toe :-)

vrijdag sleutel ophalen etc. Maandag beginnen.
hehe, eindelijk.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102510460
Zo, de eerste situatie waarin de leerlingen me uitproberen heeft ook plaats gevonden. Ik had een blokuur havo3 en ik zou in het laatste kwartier nog een stukje grammatica (redekundig ontleden) opfrissen met ze, want dat was dit jaar nog niet aan bod geweest en voordat ik dieper in de materie wilde, moest natuurlijk de oude stof weer even opgehaald worden. Zin op het bord en lekker ploeteren met 'hoe zat dat ook alweer?'. Tijdens het nabespreken van de zin bereikte ik schijnbaar de magische de-laatste-5-minuten-van-de-les-grens en begonnen leerlingen spontaan op te ruimen. Dat zorgde natuurlijk voor leerlingen die niet meer op letten en dat de uitleg van een leerlinge over hoe ze het lijdend voorwerp had gevonden werd ook niet door iedereen gehoord. Nouja, goed, de boel stilgelegd en aangegeven dat het me stoorde dat leerlingen beginnen met opruimen terwijl ik daar nog geen toestemming voor had gegeven, we waren überhaupt nog bezig. Nou heb ik naar aanleiding daarvan een punt. Mijn coach gaf het aan, het was mezelf niet eens opgevallen, maar mijn stem schoot blijkbaar de hoogte in. Hoe doen jullie dat? Natuurlijk zal er ook een stukje ervaring inzitten, maar zo in 'the heat of the moment' sta ik niet bepaald stil bij hoe hoog mijn stem is.
I reject reality and substitute my own
pi_102513480
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 13:09 schreef CindieY het volgende:
Zo, de eerste situatie waarin de leerlingen me uitproberen heeft ook plaats gevonden. Ik had een blokuur havo3 en ik zou in het laatste kwartier nog een stukje grammatica (redekundig ontleden) opfrissen met ze, want dat was dit jaar nog niet aan bod geweest en voordat ik dieper in de materie wilde, moest natuurlijk de oude stof weer even opgehaald worden. Zin op het bord en lekker ploeteren met 'hoe zat dat ook alweer?'. Tijdens het nabespreken van de zin bereikte ik schijnbaar de magische de-laatste-5-minuten-van-de-les-grens en begonnen leerlingen spontaan op te ruimen. Dat zorgde natuurlijk voor leerlingen die niet meer op letten en dat de uitleg van een leerlinge over hoe ze het lijdend voorwerp had gevonden werd ook niet door iedereen gehoord. Nouja, goed, de boel stilgelegd en aangegeven dat het me stoorde dat leerlingen beginnen met opruimen terwijl ik daar nog geen toestemming voor had gegeven, we waren überhaupt nog bezig. Nou heb ik naar aanleiding daarvan een punt. Mijn coach gaf het aan, het was mezelf niet eens opgevallen, maar mijn stem schoot blijkbaar de hoogte in. Hoe doen jullie dat? Natuurlijk zal er ook een stukje ervaring inzitten, maar zo in 'the heat of the moment' sta ik niet bepaald stil bij hoe hoog mijn stem is.
Het klinkt gek, maar oefenen voor een lege klas en in de werkelijkheid. Vlieguren maken!
Als je keer op keer naar jezelf kijkt hoe je de leerlingen als groep of als individu aanspreekt, leer je er alleen maar van.
In zo'n gevoel onderbreek ik de uitleg en probeer ik rustig en doordringend, met een ik-boodschap, te vertellen hoe ik dat ervaar. En daarna benoem ik het gedrag dat ik zou wensen te zien.

Het klinkt te makkelijk, maar het is gewoon een kwestie van veel proberen en ontdekken wat bij je past. Het feit dat je er mee bezig bent, is al top!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_102518875
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:45 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Het klinkt gek, maar oefenen voor een lege klas en in de werkelijkheid. Vlieguren maken!
Als je keer op keer naar jezelf kijkt hoe je de leerlingen als groep of als individu aanspreekt, leer je er alleen maar van.
In zo'n gevoel onderbreek ik de uitleg en probeer ik rustig en doordringend, met een ik-boodschap, te vertellen hoe ik dat ervaar. En daarna benoem ik het gedrag dat ik zou wensen te zien.

Het klinkt te makkelijk, maar het is gewoon een kwestie van veel proberen en ontdekken wat bij je past. Het feit dat je er mee bezig bent, is al top!
Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
I reject reality and substitute my own
pi_102521449
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:19 schreef CindieY het volgende:

[..]

Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
Begrijpelijk, maar dat is ook te oefenen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 29 september 2011 @ 19:41:09 #291
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102523508
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:19 schreef CindieY het volgende:

[..]

Oh, dat met die ik-boodschap en het gewenste gedrag heb ik ook gedaan. Het ging me er om dat mijn stem schijnbaar enorm de hoogte inschoot.
Heb je al eens een les van jezelf opgenomen en teruggekeken? Enorm leerzaam!
Nog een advies; probeer sowieso zo min mogelijk je stem te verheffen. Niet alleen worden leerlingen daardoor soms nog rumoeriger (ze moeten ten slotte boven jou uitkomen...), je wordt er zelf ook onrustiger door. Om nog maar te zwijgen naar je stem die je gruwelijk naar z'n grootje helpt. Wat bij mij altijd goed werkt als de leerlingen denken vroegtijdig te kunnen opruimen, is de open deur 'pauze onder lestijd = les onder pauzetijd'. Heel afgezaagd, maar uiterst effectief. ;)
pi_102524281
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 19:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Heb je al eens een les van jezelf opgenomen en teruggekeken? Enorm leerzaam!
Nog een advies; probeer sowieso zo min mogelijk je stem te verheffen. Niet alleen worden leerlingen daardoor soms nog rumoeriger (ze moeten ten slotte boven jou uitkomen...), je wordt er zelf ook onrustiger door. Om nog maar te zwijgen naar je stem die je gruwelijk naar z'n grootje helpt. Wat bij mij altijd goed werkt als de leerlingen denken vroegtijdig te kunnen opruimen, is de open deur 'pauze onder lestijd = les onder pauzetijd'. Heel afgezaagd, maar uiterst effectief. ;)
Is in al mijn stages verplicht geweest, dus ik heb meerdere lessen van mezelf terug gezien. Is inderdaad erg leerzaam :Y
I reject reality and substitute my own
pi_102535942
Ik kom even in dit topic kijken omdat ik binnenkort begin met mijn derdejaarsstage en toevallig ook een leuk filmpje toegestuurd kreeg.

Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_102559758
Yeah, LC functie is binnen *O*
  vrijdag 30 september 2011 @ 20:12:51 #295
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102560065
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2011 20:03 schreef Hippos het volgende:
Yeah, LC functie is binnen *O*
Feli! *O*
Krijg je er ook extra taken bij?
pi_102563472
Mwah, naast lesgeven ben ik gewoon mentor (5V), coördineer voor een groot gedeelte al de Maatschappelijke Stage en coördineer ik projecten tussen onze school en het Erasmus MC en doe ik voor de rest veel dingen binnen de vakgroep (nieuwe projectjes opzetten, PWS, ...), dus ik verwacht niet heel veel meer taken erbij te krijgen maar een eindgesprek nog plaatsvinden, maar de functie is binnen
pi_102569648
mijn rooster is bekend. ma,di,wo. geen tussenuren.
Maandag wordt de vuurdoop. in totaal 4 2e klassen (havo-vwo) en 2 3e klassen (atheneum).
Helemaal op eigen benen. Spannend. Want zijn allemaal (over)volle klassen van 32 leerlingen.

Administratie had het druk met iets en ik had tot halverwege de middag nog geen enkele klassenlijst.
Die heb ik uiteindelijk bij de receptie kunnen uitprinten, want andere docenten kunnen die klassen niet in magister zien.
Bij de vrijdagmiddag borrel heb ik nog 5 van de 6 plattegronden kunnen scoren. Ook wel prettig.

Als je maandagavond niets van me hoort heb ik het niet overleefd. :)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102658318
hmm, opeens last van mijn nek.
Vandaag ging redelijk.
De tweede klassen had ik drukker verwacht, maar lieten zich redelijk imponeren en wat herhalen dat ze in overtreding van regel 1 (1 tegelijk aan het woord) zorgde dat ze weer stil werden.

De twee atheneumklassen waren drukker. Bij de eerste mag ik een tandje bijzetten, ze reageerden minder op in overtreding zijn. In de andere klas zat een jongen die maar door bleef gaan met niet relevante vragen te stellen en overal commentaar op te leveren. Nadat ik gezegd had dat hij na de les maar moest terugkomen voor wat extra werk zei hij dat hij niet zou komen. Ik heb hem na een korte woordenwisseling eruit gestuurd. Bleek naderhand een zorgleerling te zijn.
Maar ja, ik heb nog geen toegang tot systemen en niemand heeft mij iets verteld.
Hij is aan het eind van de les niet teruggekomen, dus volgende keer aan het begin van de les maar even mee praten.
Vandaag via de administratie de klassenlijsten met foto's ontvangen.

Hoe doen jullie dat namen van 180 leerlingen uit 6 klassen leren?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:14:53 #299
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_102658554
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:09 schreef merry77 het volgende:
hmm, opeens last van mijn nek.
Vandaag ging redelijk.
De tweede klassen had ik drukker verwacht, maar lieten zich redelijk imponeren en wat herhalen dat ze in overtreding van regel 1 (1 tegelijk aan het woord) zorgde dat ze weer stil werden.

De twee atheneumklassen waren drukker. Bij de eerste mag ik een tandje bijzetten, ze reageerden minder op in overtreding zijn. In de andere klas zat een jongen die maar door bleef gaan met niet relevante vragen te stellen en overal commentaar op te leveren. Nadat ik gezegd had dat hij na de les maar moest terugkomen voor wat extra werk zei hij dat hij niet zou komen. Ik heb hem na een korte woordenwisseling eruit gestuurd. Bleek naderhand een zorgleerling te zijn.
Maar ja, ik heb nog geen toegang tot systemen en niemand heeft mij iets verteld.
Hij is aan het eind van de les niet teruggekomen, dus volgende keer aan het begin van de les maar even mee praten.
Vandaag via de administratie de klassenlijsten met foto's ontvangen.

Hoe doen jullie dat namen van 180 leerlingen uit 6 klassen leren?
ik weet niet hoe, maar na een week of twee weet ik bijna iedereen wel (7 klassen, 200 kinderen). alleen 4vwo blijft lastig, die zie ik steeds in een blokuur en dan maar 1 keer per week... weet ze wel allemaal na de herfstvakantie denk ik (blonde meisjes zijn mijn valkuil, die haal ik allemaal door elkaar)

ik oefen meestal door de klassenplattegrond de eerste tijd steeds te gebruiken. dan komt t wel.

morgen weer aan de slag. ben ik korte tijd twee keer ziek geweest en hoest me nog steeds kapot. vermoeiend, ook dat ik natuurlijk nu enorm veel moet inhalen....
Kwak
pi_102661925
Ik oefen ook de namen met plattegronden die ik aan houd tot aan de herfstvakantie, en ik probeer bewust te oefenen tijdens rustige opdrachten als de leerlingen aan het werk zijn, en in het heel gericht beurten geven aan mensen waarvan ik weet dat ik de namen niet goed ken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')