nee een terreurbeweging impliceert een mate van groepering en organisatie, een terrorist is 1 persoonquote:Op maandag 25 juli 2011 19:10 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee, want geen georganiseerd doel. Een eenmansactie is nooit terrorisme; terrorisme impliceert een mate van groepering en organisatie.
Is de cultuur je dan onverschillig of vind je een cultuur met dat culturele gebruik afkeurenswaardig?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:08 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Iedereen die in NL zuur in het gezicht van een ander gooit wordt daar terecht voor gestraft.
Ben je zo dom of snap je het niet?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:12 schreef AlfredJodocus het volgende:
[..]
Gooien alle Pakistanen meisjes zuur in het gezicht ? Is dat Pakistaans gebruik ?
Is het een Noors gebruik om eiland inwoners neer te maaien ?
Of straffen we individuen op hun wandaden.
Nee, niet elke moord heeft als doel het zaaien van angst bij anderen. Sommige individuele moorden hebben wel dat doel (denk aan afrekeningen in crimineel circuit), maar dan heet het nog geen 'politiek' doel te zijn en is het daarom nog geen terrorisme.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:14 schreef Jalu het volgende:
[..]
Veel te simpel; dan is elke moord of andere misdaad ook terrorisme.
quote:Op maandag 25 juli 2011 19:15 schreef -Techno- het volgende:
[..]
In je eentje kan je prima dingen organiseren hoor
[..]
Sorry, maar dat is gewoon een slechte definitie, simpelweg omdat dit soort eenmansacties op geen enkele manier hun doel zullen treffen als er geen dreiging bestaat tot herhaling. Daarin zit de kracht en daarmee het gevaar van terrorisme, en, zoals het er nu uitziet, is dat in Noorwegen niet het geval. Er is misschien wel angst gezaaid, maar niet de angst om je maar aan te passen aan de grillen van een groepering die zijn/haar wil aan jou wil opleggen; "slechts" de angst dat er malloten bestaan die vinden dat ze een slachtpartij mogen aanrichten om hun denkbeelden kracht bij te zetten.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee een terreurbeweging impliceert een mate van groepering en organisatie, een terrorist is 1 persoon
terrorisme is de daad zelf ofwel het zaaien van angst dmv geweld om een bepaald politiek doel te bereiken
wow, pakistan een kastestelsel verwijten, terwijl dat typisch is voor hun grootste vijand India.quote:Op maandag 25 juli 2011 18:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Mij zijn Pakistani met hun rotcultuur helemaal niet een rotzorg. Die cultuur verminkt en vermoordt mensen die deel uitmaken van die cultuur. Ik vind een cultuur met ingebakken minderwaardigen als het kastestelsel een minderwaardige cultuur. En ook een reden tot zorg.
Ik vind een cultuur van vrouwenbesnijdenis minderwaardig en het is me geen rotzorg.
Breivik heeft gelijk 30 11,19%quote:Op maandag 25 juli 2011 13:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
10% van de stemmers op de poll die daar staat geven AB groot gelijk...
Oh heer. Nee, er worden drie verschillende culturen genoemd.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef meth1745 het volgende:
[..]
wow, pakistan een kastestelsel verwijten, terwijl dat typisch is voor hun grootste vijand India.
Dezelfde misselijkmakende hypocrisie die we vaak gezien hebben na islamitische aanslagen op westerse doelen inderdaad. :"ik keur het af, maar ik begrijp het wel"... Veel grotere bullshit kun je natuurlijk nauwelijks bedenken.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef LXIV het volgende:
Het valt me overigens wel op dat er toch nog best veel mensen zijn die iets zeggen van:
Wat hij gedaan heeft kan natuurlijk niet, maar qua standpunten heeft hij gelijk, of: Ergens heb ik toch wel begrip voor zijn acties.
het is de gangbare definitie ...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef Jalu het volgende:
[..]
[..]
Sorry, maar dat is gewoon een slechte definitie, simpelweg omdat dit soort eenmansacties op geen enkele manier hun doel zullen treffen als er geen dreiging bestaat tot herhaling. Daarin zit de kracht en daarmee het gevaar van terrorisme, en, zoals het er nu uitziet, is dat in Noorwegen niet het geval. Er is misschien wel angst gezaaid, maar niet de angst om je maar aan te passen aan de grillen van een groepering die zijn/haar wil aan jou wil opleggen; "slechts" de angst dat er malloten bestaan die vinden dat ze een slachtpartij mogen aanrichten om hun denkbeelden kracht bij te zetten.
Dit in tegenstelling tot (sorry voor het voorbeeld) het extremistische islamitische terrorisme, waarbij je ziet dat er wel degelijk een soort angst in de westerse wereld is ontstaan bij een grote categorie mensen die er toe geleid heeft dat ze bepaalde dingen toch maar laten omdat moslims er aanstoot aan zouden kunnen nemen.
Ik denk dat een reeks van zelfmoordaanslagen best als terreur gezien wordt. Ook al kan elke dader z'n ding maar éénmaal doen.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef Jalu het volgende:
[..]
[..]
Sorry, maar dat is gewoon een slechte definitie, simpelweg omdat dit soort eenmansacties op geen enkele manier hun doel zullen treffen als er geen dreiging bestaat tot herhaling. Daarin zit de kracht en daarmee het gevaar van terrorisme, en, zoals het er nu uitziet, is dat in Noorwegen niet het geval. Er is misschien wel angst gezaaid, maar niet de angst om je maar aan te passen aan de grillen van een groepering die zijn/haar wil aan jou wil opleggen; "slechts" de angst dat er malloten bestaan die vinden dat ze een slachtpartij mogen aanrichten om hun denkbeelden kracht bij te zetten.
Dit in tegenstelling tot (sorry voor het voorbeeld) het extremistische islamitische terrorisme, waarbij je ziet dat er wel degelijk een soort angst in de westerse wereld is ontstaan bij een grote categorie mensen die er toe geleid heeft dat ze bepaalde dingen toch maar laten omdat moslims er aanstoot aan zouden kunnen nemen.
Sorry, maar deze figuur een terrorist noemen is in mijn ogen een grove vorm van erosie van het begrip terrorisme.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is de gangbare definitie ...
met jouw argumentatie is het op zijn hoogste een slechte terrorist maar nog steeds een terrorist
Toch ook nog wel wat mensen die het helemaal niet afkeuren. Dat percentage had ik echt onder de 1/1000 geschat.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:26 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dezelfde misselijkmakende hypocrisie die we vaak gezien hebben na islamitische aanslagen op westerse doelen inderdaad. :"ik keur het af, maar ik begrijp het wel"... Veel grotere bullshit kun je natuurlijk nauwelijks bedenken.
Waarom niet? Hij streeft met zijn actie toch een politiek doel na? Geweld + politiek = terrorisme (Of oorlog, als het geweld van de staat zelf komt)quote:Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Sorry, maar deze figuur een terrorist noemen is in mijn ogen een grove vorm van erosie van het begrip terrorisme.
Waarom? hij wilt een politiek doel bereiken mbv zijn actie.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Sorry, maar deze figuur een terrorist noemen is in mijn ogen een grove vorm van erosie van het begrip terrorisme.
Het gaat dan ook niet om de dader, maar om de groepering die de dader aanzet tot zijn daad. Anders zou Alphen a/d Rijn ook een terroristische aanslag geweest zijn...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik denk dat een reeks van zelfmoordaanslagen best als terreur gezien wordt. Ook al kan elke dader z'n ding maar éénmaal doen.
Ik weet het wel zeker.
Heb je érgens een bronnetje dan "men" vroeger of tot voor kort of zelfs maar ooit terrorisme alleen maar terrorisme vond wanneer er minstens 2 personen bij betrokken waren?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Want dat was bedoeld om angst te zaaien ten behoeve van een politiek doel?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:28 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om de dader, maar om de groepering die de dader aanzet tot zijn daad. Anders zou Alphen a/d Rijn ook een terroristische aanslag geweest zijn...
Hij streeft niet het doel na dat mensen zich aan hem of aan zijn groepering moeten onderwerpen, of anders... Hij is niet meer in staat om "of anders..." ooit nog weer kracht bij te zetten. Terwijl het juist die dreiging is die terrorisme maakt wat het is.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom niet? Hij streeft met zijn actie toch een politiek doel na? Geweld + politiek = terrorisme (Of oorlog, als het geweld van de staat zelf komt)
Ach zo, je verwijst naar drie verschillende culturen, en als de doorsnee lezer denkt dat je het telkens over Pakistan hebt, dan is dat de fout van die lezer. Juist...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh heer. Nee, er worden drie verschillende culturen genoemd.
Hij is al 9 jaar bezig met organiseren.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nope, zolang er geen georganiseerd doel tot het verspreiden van angst achter zit is hij geen terrorist maar slechts een gestoorde idioot. Een terrorist is een gestoorde idioot, maar niet elke gestoorde idioot is een terrorist.
Rechts laat z'n ware gezicht zien?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch ook nog wel wat mensen die het helemaal niet afkeuren. Dat percentage had ik echt onder de 1/1000 geschat.
dat was meer een 'niemand houd van mij' actie die had er verder geen politiek doel mee ... was dit wel het geval geweest dan was het idd ook een terroristquote:Op maandag 25 juli 2011 19:28 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om de dader, maar om de groepering die de dader aanzet tot zijn daad. Anders zou Alphen a/d Rijn ook een terroristische aanslag geweest zijn...
weet jij dat zeker?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:30 schreef Jalu het volgende:
[..]
Hij streeft niet het doel na dat mensen zich aan hem of aan zijn groepering moeten onderwerpen, of anders... Hij is niet meer in staat om "of anders..." ooit nog weer kracht bij te zetten. Terwijl het juist die dreiging is die terrorisme maakt wat het is.
Doen terroristen dit dan?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:30 schreef Jalu het volgende:
[..]
Hij streeft niet het doel na dat mensen zich aan hem of aan zijn groepering moeten onderwerpen, of anders... Hij is niet meer in staat om "of anders..." ooit nog weer kracht bij te zetten. Terwijl het juist die dreiging is die terrorisme maakt wat het is.
Oh, maar mocht er wél een duidelijke georganiseerde groepering achter zitten dan verandert dat de zaak in mijn ogen volledig; dán is er duidelijk wél sprake van terrorisme. Maar alleen hijzelf spreekt over andere cellen, waarvoor in mijn ogen bar weinig bewijs is tot zoverre.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:30 schreef MouzurX het volgende:
En daarnaast is hij niet alleen. Hij heeft deze actie zelf gepleegd maar dat is juist het principe van cellen. Het is nu nog discutabel hoeveel anderen er zijn en of die meeting met 8-10 anderen in 2002 echt heeft plaatsgevonden. Hoogstwaarschijnlijk zijn er wel anderen die al van zijn daad wisten, misschien nog niet concreet, maar wel dat hij een aanslag ging plegen.
Ik vind het terrorisme klaar.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:32 schreef Jalu het volgende:
[..]
Oh, maar mocht er wél een duidelijke georganiseerde groepering achter zitten dan verandert dat de zaak in mijn ogen volledig; dán is er duidelijk wél sprake van terrorisme. Maar alleen hijzelf spreekt over andere cellen, waarvoor in mijn ogen bar weinig bewijs is tot zoverre.
dat hoeft toch ook niet?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:32 schreef Jalu het volgende:
[..]
Oh, maar mocht er wél een duidelijke georganiseerde groepering achter zitten dan verandert dat de zaak in mijn ogen volledig; dán is er duidelijk wél sprake van terrorisme. Maar alleen hijzelf spreekt over andere cellen, waarvoor in mijn ogen bar weinig bewijs is tot zoverre.
Hij ziet zichzelf als verzetsstrijder en wil dat de rest van het verzet zijn strijd voortzet. En zo nog een paar dingen. Hij voert een oorlog en hij wil 'm winnen. Hijzelf is een martelaar, maar hij is niet alleen.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:30 schreef Jalu het volgende:
[..]
Alleen met een dergelijke instelling kun je komen tot zo een daad, lijkt me...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat was meer een 'niemand houd van mij' actie die had er verder geen politiek doel mee ... was dit wel het geval geweest dan was het idd ook een terrorist
[..]
Nee, zie mijn reactie hierboven.quote:weet jij dat zeker?
Eens. Maar het gaat veel verder dan blogs en websites. Vooral in de VS hebben deze neocons behoorlijke politieke macht en financiele middelen. Van Wolfowitz, Perle, Frum, Abrams, Feith, Wurmser, etc naar Kristol, Podhoretz, Geller, Spencer, Pipes etc. Dat American Enterprise Institute waar Hirsi Ali onderdak heeft gevonden is ook van hen.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:28 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Wat Anders B. niet begrijpt is dat veel van die anti-islamitische websites worden gerund door professionele islamofoben die banden hebben met Israël. Hun doel is juist om moslims in een kwaad daglicht te zetten, zelfs als ze daarvoor moeten liegen. Psychologische oorlogvoering van Israël jegens moslims, ze proberen zoveel mogelijk Europeanen wijs te maken dat mocht Israël vallen, dan zal Europa aan de beurt zijn.
je reactie hierboven doet niet zoveel af aan wat ik zegquote:Op maandag 25 juli 2011 19:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
Alleen met een dergelijke instelling kun je komen tot zo een daad, lijkt me...
[..]
Nee, zie mijn reactie hierboven.
Alleen als er serieuze aanwijzingen zijn. Die zijn er alleen nauwelijks.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
je reactie hierboven doet niet zoveel af aan wat ik zeg
Naief...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:36 schreef Jalu het volgende:
[..]
Alleen als er serieuze aanwijzingen zijn. Die zijn er alleen nauwelijks.
Ik vond het ook vrijwel vanaf het begin geen al qaeda achtige aanslag.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:34 schreef NorthernStar het volgende:
Het heeft "alle kenmerken van een Al Qaeda aanslag" zeiden alle 'experts' op TV. Blijkt juist een anti-islam iemand te zijn..
waren er wel meer die dat soort dingen zeidenquote:Op maandag 25 juli 2011 19:38 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik vond het ook vrijwel vanaf het begin geen al qaeda achtige aanslag.
Werd ook urenlang niet geloofd toen ik zei dat het wrs 1 persoon was die een bestelbus had neergezet en daarna naar dat eiland was gegaan. Nee want logistiek gewijs is dat onmogelijk.
Als ik duidelijk wil maken wat ik precies bedoel, dan ben ik zeker een paar A-4tjes nodig, dus even kort door de bocht:quote:Op maandag 25 juli 2011 19:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Is de cultuur je dan onverschillig of vind je een cultuur met dat culturele gebruik afkeurenswaardig?
Beetje beperkt om te denken dat een cultuur zich houdt aan landsgrenzen..
Ik zeg niet dat ik de mensen minderwaardig vind, ik zeg wel dat ik een cultuur waarin zuurgooien tot het cultuurgoed behoort, minderwaardig vind. Ik kan zo snel ook even geen minder fraai onderdeel van een/de Nederlandse cultuur bedenken dat vergelijkbaar is.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als ik duidelijk wil maken wat ik precies bedoel, dan ben ik zeker een paar A-4tjes nodig, dus even kort door de bocht:
<knip>
Ja. Vind ik ook een afkeurenswaardig cultureel gebruik. Hoewel niet even erg als sommige andere minderwaardige gebruiken.quote:Nu ik er zo aan denk? Was jij ook niet degene die zo boos was over mannenbesnijdenis in de USA?
Hoeveel doden en gewonden zouden er vallen zonder de massale politie-inzet bij voetbalwedstrijden...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik de mensen minderwaardig vind, ik zeg wel dat ik een cultuur waarin zuurgooien tot het cultuurgoed behoort, minderwaardig vind. Ik kan zo snel ook even geen minder fraai onderdeel van een/de Nederlandse cultuur bedenken dat vergelijkbaar is.
[..]
Ja. Vind ik ook een afkeurenswaardig cultureel gebruik. Hoewel niet even erg als sommige andere minderwaardige gebruiken.
Vrouw en kinderen vermoorden.. Ook een element van de Nederlandse cultuurquote:Op maandag 25 juli 2011 19:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik de mensen minderwaardig vind, ik zeg wel dat ik een cultuur waarin zuurgooien tot het cultuurgoed behoort, minderwaardig vind. Ik kan zo snel ook even geen minder fraai onderdeel van een/de Nederlandse cultuur bedenken dat vergelijkbaar is.
Probeer het eens. Voorlopig is het geen Nederlands cultuurgoed om luitjes van de verkeerde voetbalclub dood te maken.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:53 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Hoeveel doden en gewonden zouden er vallen zonder de massale politie-inzet bij voetbalwedstrijden...
Element van de cultuur? Parrrrrrrrrrrrrrdon? Het komt voor. In elke cultuur. Dat maakt het geen cultuurgoed!quote:Op maandag 25 juli 2011 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vrouw en kinderen vermoorden.. Ook een element van de Nederlandse cultuur
Derhalve moet je de Nederlandse cultuur minderwaardig vinden of je oorspronkelijke formulering herzien.
Tulpen, kaas, klompen en gezinsmoord!quote:Op maandag 25 juli 2011 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vrouw en kinderen vermoorden.. Ook een element van de Nederlandse cultuur
Derhalve moet je de Nederlandse cultuur minderwaardig vinden of je oorspronkelijke formulering herzien.
Hooliganisme is geen Europees cultuurgoed?quote:Op maandag 25 juli 2011 19:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Probeer het eens. Voorlopig is het geen Nederlands cultuurgoed om luitjes van de verkeerde voetbalclub dood te maken.
Alsof zuurgooien wel toebehoort aan de Pakistaanse cultuur...quote:Op maandag 25 juli 2011 19:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Element van de cultuur? Parrrrrrrrrrrrrrdon? Het komt voor. In elke cultuur. Dat maakt het geen cultuurgoed!
Het komt er veelvuldig voor.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:56 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Alsof zuurgooien wel toebehoort aan de Pakistaanse cultuur...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |