abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juli 2011 @ 19:16:12 #201
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_99930944
laat maar ;(
AFC AJAX
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:16:13 #202
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99930946
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:10 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nee, want geen georganiseerd doel. Een eenmansactie is nooit terrorisme; terrorisme impliceert een mate van groepering en organisatie.
nee een terreurbeweging impliceert een mate van groepering en organisatie, een terrorist is 1 persoon

terrorisme is de daad zelf ofwel het zaaien van angst dmv geweld om een bepaald politiek doel te bereiken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_99930957
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:08 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Iedereen die in NL zuur in het gezicht van een ander gooit wordt daar terecht voor gestraft.
Is de cultuur je dan onverschillig of vind je een cultuur met dat culturele gebruik afkeurenswaardig?
Beetje beperkt om te denken dat een cultuur zich houdt aan landsgrenzen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99930977
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:12 schreef AlfredJodocus het volgende:

[..]

Gooien alle Pakistanen meisjes zuur in het gezicht ? Is dat Pakistaans gebruik ?
Is het een Noors gebruik om eiland inwoners neer te maaien ?

Of straffen we individuen op hun wandaden.
Ben je zo dom of snap je het niet?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99931087
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:14 schreef Jalu het volgende:

[..]

Veel te simpel; dan is elke moord of andere misdaad ook terrorisme.
Nee, niet elke moord heeft als doel het zaaien van angst bij anderen. Sommige individuele moorden hebben wel dat doel (denk aan afrekeningen in crimineel circuit), maar dan heet het nog geen 'politiek' doel te zijn en is het daarom nog geen terrorisme.

Het idee dat terrorisme alleen door groeperingen gepleegd kan worden is net zoiets als denken dat terrorisme alleen door moslims gepleegd kan worden.

Overigens is er best een groepering extremisten reuze blij met een aanslag als deze.
pi_99931204
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:15 schreef -Techno- het volgende:

[..]

In je eentje kan je prima dingen organiseren hoor :P

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee een terreurbeweging impliceert een mate van groepering en organisatie, een terrorist is 1 persoon

terrorisme is de daad zelf ofwel het zaaien van angst dmv geweld om een bepaald politiek doel te bereiken
Sorry, maar dat is gewoon een slechte definitie, simpelweg omdat dit soort eenmansacties op geen enkele manier hun doel zullen treffen als er geen dreiging bestaat tot herhaling. Daarin zit de kracht en daarmee het gevaar van terrorisme, en, zoals het er nu uitziet, is dat in Noorwegen niet het geval. Er is misschien wel angst gezaaid, maar niet de angst om je maar aan te passen aan de grillen van een groepering die zijn/haar wil aan jou wil opleggen; "slechts" de angst dat er malloten bestaan die vinden dat ze een slachtpartij mogen aanrichten om hun denkbeelden kracht bij te zetten.

Dit in tegenstelling tot (sorry voor het voorbeeld) het extremistische islamitische terrorisme, waarbij je ziet dat er wel degelijk een soort angst in de westerse wereld is ontstaan bij een grote categorie mensen die er toe geleid heeft dat ze bepaalde dingen toch maar laten omdat moslims er aanstoot aan zouden kunnen nemen.
pi_99931232
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 18:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Mij zijn Pakistani met hun rotcultuur helemaal niet een rotzorg. Die cultuur verminkt en vermoordt mensen die deel uitmaken van die cultuur. Ik vind een cultuur met ingebakken minderwaardigen als het kastestelsel een minderwaardige cultuur. En ook een reden tot zorg.
Ik vind een cultuur van vrouwenbesnijdenis minderwaardig en het is me geen rotzorg.
wow, pakistan een kastestelsel verwijten, terwijl dat typisch is voor hun grootste vijand India.
  maandag 25 juli 2011 @ 19:23:55 #208
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99931236
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 13:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:

[..]

10% van de stemmers op de poll die daar staat geven AB groot gelijk...
Breivik heeft gelijk 30 11,19%
Te walgelijk voor woorden 41 15,30%
Hulde aan de dader (ŠNiehielist) 49 18,28%
Breivik is ernstig gestoord! 68 25,37%
Allemaal de schuld van rechts 9 3,36%
Allemaal de schuld van links 71 26,49%

Het is ongeveer 50/50 voor en tegen. De meesten vinden het de schuld van links.

Het valt me overigens wel op dat er toch nog best veel mensen zijn die iets zeggen van:
Wat hij gedaan heeft kan natuurlijk niet, maar qua standpunten heeft hij gelijk, of: Ergens heb ik toch wel begrip voor zijn acties.
Ik had gedacht dat er min of meer unanieme veroordeling zou zijn en dat conservatief-rechts een paar dagen stil zou houden. Dat gebeurt dus niet. Blijkbaar is de schade voor conservatief-rechts dus te overzien.
The End Times are wild
pi_99931281
Alsof Al Qaeda zo georganiseerd is. Alsof men daarvoor bezwijkt. Ja een opkomende politiestaat, maar Al Qaeda is maar een matige terreurbeweging als er zo weinig aanslagen zijn. Maar 9/11 was in de ogen van een terrorist natuurlijk wel een meesterwerk.
pi_99931304
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef meth1745 het volgende:

[..]

wow, pakistan een kastestelsel verwijten, terwijl dat typisch is voor hun grootste vijand India.
Oh heer. Nee, er worden drie verschillende culturen genoemd.
pi_99931326
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef LXIV het volgende:
Het valt me overigens wel op dat er toch nog best veel mensen zijn die iets zeggen van:
Wat hij gedaan heeft kan natuurlijk niet, maar qua standpunten heeft hij gelijk, of: Ergens heb ik toch wel begrip voor zijn acties.

Dezelfde misselijkmakende hypocrisie die we vaak gezien hebben na islamitische aanslagen op westerse doelen inderdaad. :"ik keur het af, maar ik begrijp het wel"... Veel grotere bullshit kun je natuurlijk nauwelijks bedenken.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:26:16 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99931330
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef Jalu het volgende:

[..]

[..]

Sorry, maar dat is gewoon een slechte definitie, simpelweg omdat dit soort eenmansacties op geen enkele manier hun doel zullen treffen als er geen dreiging bestaat tot herhaling. Daarin zit de kracht en daarmee het gevaar van terrorisme, en, zoals het er nu uitziet, is dat in Noorwegen niet het geval. Er is misschien wel angst gezaaid, maar niet de angst om je maar aan te passen aan de grillen van een groepering die zijn/haar wil aan jou wil opleggen; "slechts" de angst dat er malloten bestaan die vinden dat ze een slachtpartij mogen aanrichten om hun denkbeelden kracht bij te zetten.

Dit in tegenstelling tot (sorry voor het voorbeeld) het extremistische islamitische terrorisme, waarbij je ziet dat er wel degelijk een soort angst in de westerse wereld is ontstaan bij een grote categorie mensen die er toe geleid heeft dat ze bepaalde dingen toch maar laten omdat moslims er aanstoot aan zouden kunnen nemen.
het is de gangbare definitie ...

met jouw argumentatie is het op zijn hoogste een slechte terrorist maar nog steeds een terrorist
pi_99931350
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:23 schreef Jalu het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat een reeks van zelfmoordaanslagen best als terreur gezien wordt. Ook al kan elke dader z'n ding maar éénmaal doen.

Ik weet het wel zeker.
pi_99931361
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is de gangbare definitie ...

met jouw argumentatie is het op zijn hoogste een slechte terrorist maar nog steeds een terrorist
Sorry, maar deze figuur een terrorist noemen is in mijn ogen een grove vorm van erosie van het begrip terrorisme.
  maandag 25 juli 2011 @ 19:27:12 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99931369
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:26 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dezelfde misselijkmakende hypocrisie die we vaak gezien hebben na islamitische aanslagen op westerse doelen inderdaad. :"ik keur het af, maar ik begrijp het wel"... Veel grotere bullshit kun je natuurlijk nauwelijks bedenken.
Toch ook nog wel wat mensen die het helemaal niet afkeuren. Dat percentage had ik echt onder de 1/1000 geschat.
The End Times are wild
  maandag 25 juli 2011 @ 19:27:55 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99931395
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef Jalu het volgende:

[..]

Sorry, maar deze figuur een terrorist noemen is in mijn ogen een grove vorm van erosie van het begrip terrorisme.
Waarom niet? Hij streeft met zijn actie toch een politiek doel na? Geweld + politiek = terrorisme (Of oorlog, als het geweld van de staat zelf komt)
The End Times are wild
  maandag 25 juli 2011 @ 19:27:57 #217
181126 MouzurX
Misschien?
pi_99931397
quote:

[..]

Waarom? hij wilt een politiek doel bereiken mbv zijn actie.

Dit is toch zeker wel een terroristische daad itt iets als bijv tristan.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_99931402
quote:
3s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik denk dat een reeks van zelfmoordaanslagen best als terreur gezien wordt. Ook al kan elke dader z'n ding maar éénmaal doen.

Ik weet het wel zeker.
Het gaat dan ook niet om de dader, maar om de groepering die de dader aanzet tot zijn daad. Anders zou Alphen a/d Rijn ook een terroristische aanslag geweest zijn...
pi_99931410
quote:

[..]

Heb je érgens een bronnetje dan "men" vroeger of tot voor kort of zelfs maar ooit terrorisme alleen maar terrorisme vond wanneer er minstens 2 personen bij betrokken waren?
pi_99931441
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:28 schreef Jalu het volgende:

[..]

Het gaat dan ook niet om de dader, maar om de groepering die de dader aanzet tot zijn daad. Anders zou Alphen a/d Rijn ook een terroristische aanslag geweest zijn...
Want dat was bedoeld om angst te zaaien ten behoeve van een politiek doel?
Want dat is de definitie: "angst zaaien tbv een politiek doel".
pi_99931478
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom niet? Hij streeft met zijn actie toch een politiek doel na? Geweld + politiek = terrorisme (Of oorlog, als het geweld van de staat zelf komt)
Hij streeft niet het doel na dat mensen zich aan hem of aan zijn groepering moeten onderwerpen, of anders... Hij is niet meer in staat om "of anders..." ooit nog weer kracht bij te zetten. Terwijl het juist die dreiging is die terrorisme maakt wat het is.
pi_99931496
quote:
15s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh heer. Nee, er worden drie verschillende culturen genoemd.
Ach zo, je verwijst naar drie verschillende culturen, en als de doorsnee lezer denkt dat je het telkens over Pakistan hebt, dan is dat de fout van die lezer. Juist...
  maandag 25 juli 2011 @ 19:30:38 #223
181126 MouzurX
Misschien?
pi_99931500
En daarnaast is hij niet alleen. Hij heeft deze actie zelf gepleegd maar dat is juist het principe van cellen. Het is nu nog discutabel hoeveel anderen er zijn en of die meeting met 8-10 anderen in 2002 echt heeft plaatsgevonden. Hoogstwaarschijnlijk zijn er wel anderen die al van zijn daad wisten, misschien nog niet concreet, maar wel dat hij een aanslag ging plegen.
pi_99931505
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:04 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nope, zolang er geen georganiseerd doel tot het verspreiden van angst achter zit is hij geen terrorist maar slechts een gestoorde idioot. Een terrorist is een gestoorde idioot, maar niet elke gestoorde idioot is een terrorist.
Hij is al 9 jaar bezig met organiseren.
Vanmiddag verklaarde hij nog die kids te vermoorden zodat mensen bang worden zich als lid van die partij te melden.
Hij is dus terrorist in je definitie
pi_99931522
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Toch ook nog wel wat mensen die het helemaal niet afkeuren. Dat percentage had ik echt onder de 1/1000 geschat.
Rechts laat z'n ware gezicht zien?

Natuurlijk bedoel ik niet dat ieder rechts persoon eigenlijk die acties ietwat een beetje min of meer wel verdedigbaar vind. Maar er zitten wel angstwekkend veel rotte appels tussen.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:31:29 #226
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99931530
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:28 schreef Jalu het volgende:

[..]

dat was meer een 'niemand houd van mij' actie die had er verder geen politiek doel mee ... was dit wel het geval geweest dan was het idd ook een terrorist
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:30 schreef Jalu het volgende:

[..]

Hij streeft niet het doel na dat mensen zich aan hem of aan zijn groepering moeten onderwerpen, of anders... Hij is niet meer in staat om "of anders..." ooit nog weer kracht bij te zetten. Terwijl het juist die dreiging is die terrorisme maakt wat het is.
weet jij dat zeker?
  maandag 25 juli 2011 @ 19:31:43 #227
181126 MouzurX
Misschien?
pi_99931541
quote:

[..]

Doen terroristen dit dan?

Al qaida was er voornamelijk op uit om alle amerikaanse invloed in de regio te verwijderen, niet om iedereen aan die groepering te onderwerpen.
pi_99931568
quote:
2s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:30 schreef MouzurX het volgende:
En daarnaast is hij niet alleen. Hij heeft deze actie zelf gepleegd maar dat is juist het principe van cellen. Het is nu nog discutabel hoeveel anderen er zijn en of die meeting met 8-10 anderen in 2002 echt heeft plaatsgevonden. Hoogstwaarschijnlijk zijn er wel anderen die al van zijn daad wisten, misschien nog niet concreet, maar wel dat hij een aanslag ging plegen.
Oh, maar mocht er wél een duidelijke georganiseerde groepering achter zitten dan verandert dat de zaak in mijn ogen volledig; dán is er duidelijk wél sprake van terrorisme. Maar alleen hijzelf spreekt over andere cellen, waarvoor in mijn ogen bar weinig bewijs is tot zoverre.
  maandag 25 juli 2011 @ 19:33:13 #229
181126 MouzurX
Misschien?
pi_99931595
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:32 schreef Jalu het volgende:

[..]

Oh, maar mocht er wél een duidelijke georganiseerde groepering achter zitten dan verandert dat de zaak in mijn ogen volledig; dán is er duidelijk wél sprake van terrorisme. Maar alleen hijzelf spreekt over andere cellen, waarvoor in mijn ogen bar weinig bewijs is tot zoverre.
Ik vind het terrorisme klaar.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:33:16 #230
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99931597
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:32 schreef Jalu het volgende:

[..]

dat hoeft toch ook niet?

de dreiging van die andere cellen is al genoeg om angst te zaaien
pi_99931600
quote:

[..]

Hij ziet zichzelf als verzetsstrijder en wil dat de rest van het verzet zijn strijd voortzet. En zo nog een paar dingen. Hij voert een oorlog en hij wil 'm winnen. Hijzelf is een martelaar, maar hij is niet alleen.
pi_99931626
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat was meer een 'niemand houd van mij' actie die had er verder geen politiek doel mee ... was dit wel het geval geweest dan was het idd ook een terrorist

[..]
Alleen met een dergelijke instelling kun je komen tot zo een daad, lijkt me...

quote:
weet jij dat zeker?
Nee, zie mijn reactie hierboven.
  † In Memoriam † maandag 25 juli 2011 @ 19:34:29 #233
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_99931647
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 17:28 schreef Adam1981 het volgende:

[..]

Wat Anders B. niet begrijpt is dat veel van die anti-islamitische websites worden gerund door professionele islamofoben die banden hebben met Israël. Hun doel is juist om moslims in een kwaad daglicht te zetten, zelfs als ze daarvoor moeten liegen. Psychologische oorlogvoering van Israël jegens moslims, ze proberen zoveel mogelijk Europeanen wijs te maken dat mocht Israël vallen, dan zal Europa aan de beurt zijn.
Eens. Maar het gaat veel verder dan blogs en websites. Vooral in de VS hebben deze neocons behoorlijke politieke macht en financiele middelen. Van Wolfowitz, Perle, Frum, Abrams, Feith, Wurmser, etc naar Kristol, Podhoretz, Geller, Spencer, Pipes etc. Dat American Enterprise Institute waar Hirsi Ali onderdak heeft gevonden is ook van hen.

Het is in wezen pure co-optie en overname van de nationalistische bewegingen in Europa. Men heeft de golf van islamofobie gebruikt om hun eigen ideologie in te brengen. En vrij succesvol als je kaalkopjes in Engeland met een Israelische vlag ziet zwaaien. Daarom hangt die hele beweging ook van onlogica aan elkaar vast. Het is allemaal gekunsteld om totaal verschillende idealen maar met elkaar te kunnen verenigen.

Het is heel vergelijkbaar met hoe in de jaren tachtig de evangelicals als beweging zijn overgenomen. Die zijn nu allemaal 100% pro-Israel want als het land van de joden is komt de dag des oordeels en worden de christenen opgenomen in de rapture. Het is van dezelfde gekte.

Ik denk dat we nou het toppunt van waanzin wel ongeveer bereikt hebben. Een aanslag door een neoconservatief wordt opgeeist door een niet bestaande Jihad organisatie, wat prompt wordt overgenomen door de grote media. Het heeft "alle kenmerken van een Al Qaeda aanslag" zeiden alle 'experts' op TV. Blijkt juist een anti-islam iemand te zijn..

Iemand die het vuur op zijn eigen land en volksgenoten opent, jeugd nogwel, omdat hij wil vechten voor de "cultuur, normen en toekomst van zijn volk" is moeilijk te overreffen qua interne contradicties. Maar goedbeschouwd is hij niet gekker dan de volgelingen van de PVV. De volgelingen die het echt geloven dan. Niet de acteurs die ondertussen andere belangen nastreven.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:35:44 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99931698
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:33 schreef Jalu het volgende:

[..]

Alleen met een dergelijke instelling kun je komen tot zo een daad, lijkt me...

[..]

Nee, zie mijn reactie hierboven.
je reactie hierboven doet niet zoveel af aan wat ik zeg
pi_99931733
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

je reactie hierboven doet niet zoveel af aan wat ik zeg
Alleen als er serieuze aanwijzingen zijn. Die zijn er alleen nauwelijks.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:37:31 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99931777
1500 pagina's vol serieuze aanwijzingen
  maandag 25 juli 2011 @ 19:38:04 #237
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_99931794
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-in-het-vizier.dhtml

Noorse geheime dienst had dader al langer in het vizier

De Noorse geheime dienst PST had blijkbaar al in maart Anders Behring Breivik in het vizier wegens de aankoop van chemicaliën. Dat bevestigt Janne Kristiansen van PST op de tv-zender NRK. Breivik had bij een Poolse handelaar een beperkt aantal chemicaliën aangekocht en werd daardoor opgemerkt. De aankoop was echter niet voldoende voor een "actief toezicht".

Breivik bracht vorige week vrijdag een 500 kilo zware bom tot ontploffing in de hoofdstad Oslo, daarbij kwamen acht mensen om het leven. Op het eiland Utoya vielen 68 slachtoffers tijdens een aanval.
==========================
Het zou me niet verbazen als ze in elk land tienduizenden mensen 'in het vizier' hebben die ooit iets verdachts gedaan of gezegd hebben (op een forum zoals Fok bijvoorbeeld).

Niet dat ze ooit de mankracht zullen hebben om al die leads uit te pluizen.

Ik snap alleen niet waarom hij nix met de rest heeft gedaan, want hij heeft 6000kg kunstmest ingekocht. Er was nog wat niet ontploft spul gevonden op het eiland e.d.

Hij zal wel wat hebben verbruikt bij het experimenteren maar vast niet 5000kg
  maandag 25 juli 2011 @ 19:38:14 #238
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_99931803
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:36 schreef Jalu het volgende:

[..]

Alleen als er serieuze aanwijzingen zijn. Die zijn er alleen nauwelijks.
Naief...
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  maandag 25 juli 2011 @ 19:38:17 #239
181126 MouzurX
Misschien?
pi_99931804
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:34 schreef NorthernStar het volgende:

Het heeft "alle kenmerken van een Al Qaeda aanslag" zeiden alle 'experts' op TV. Blijkt juist een anti-islam iemand te zijn..
Ik vond het ook vrijwel vanaf het begin geen al qaeda achtige aanslag.
Werd ook urenlang niet geloofd toen ik zei dat het wrs 1 persoon was die een bestelbus had neergezet en daarna naar dat eiland was gegaan. Nee want logistiek gewijs is dat onmogelijk.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 19:39:36 #240
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99931857
quote:
2s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:38 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ik vond het ook vrijwel vanaf het begin geen al qaeda achtige aanslag.
Werd ook urenlang niet geloofd toen ik zei dat het wrs 1 persoon was die een bestelbus had neergezet en daarna naar dat eiland was gegaan. Nee want logistiek gewijs is dat onmogelijk.
waren er wel meer die dat soort dingen zeiden :6
pi_99931994
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Is de cultuur je dan onverschillig of vind je een cultuur met dat culturele gebruik afkeurenswaardig?
Beetje beperkt om te denken dat een cultuur zich houdt aan landsgrenzen..
Als ik duidelijk wil maken wat ik precies bedoel, dan ben ik zeker een paar A-4tjes nodig, dus even kort door de bocht:

Ik probeer mensen zoveel mogelijk op hun individuele daden te beoordelen en dat die mensen _ongevraagd!_ onderdeel van een cultuur uitmaken is heel mooi, maar daar kan ik weinig mee en zegt me ook niks. Uiteraard ben ik tegen vrouwenbesnijdenis en ik weet dat er landen in de wereld zijn waar die praktijken vaker voorkomen en dat die landen weer tot een cultuur worden gerekend.

Het is zo abstract dat ik er niets mee kan en dus is het me een rotzorg. Klaag iemand maar aan die aan vrouwenbesnijdenis doet, maar hoe wil je in hemelsnaam een cultuur aanklagen? en de mensen die in die cultuur ook niets van vrouwenbesnijdenis moeten hebben worden dan dus ook aangeklaagd? Dan kun je die cultuur wel minderwaardig vinden, maar daarmee vind je dus ook alle Pakistani minderwaardig. Fijn om zo betiteld te worden, terwijl je er zelf geen zak aan kunt doen. Er zitten ook minderwaardige onderdelen in onze cultuur, maar vind je het heel erg als ik me daar niet verantwoordelijk voor voel? en dat ik zeker niet op 1 lijn gezet wil worden met de mensen die zich daaraan schuldig maken?

Het enige wat je kunt doen als Nederland zeggen is: wij zijn tegen vrouwenbesnijdenis en als we iemand betrappen, dan straffen we diegene. Wat ze in Pakistan doen moeten ze zelf weten...net zomin als ik zit te wachten op Pakistaans advies zitten ze daar niet te wachten op mijn advies en het leed van de hele wereld op mijn schouders nemen doe ik sinds de middelbare school al niet meer en dat hele cultuur denken ontgaat me sowieso voor het grootste gedeelte.

Nu ik er zo aan denk? Was jij ook niet degene die zo boos was over mannenbesnijdenis in de USA?
pi_99932272
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:42 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Als ik duidelijk wil maken wat ik precies bedoel, dan ben ik zeker een paar A-4tjes nodig, dus even kort door de bocht:

<knip>
Ik zeg niet dat ik de mensen minderwaardig vind, ik zeg wel dat ik een cultuur waarin zuurgooien tot het cultuurgoed behoort, minderwaardig vind. Ik kan zo snel ook even geen minder fraai onderdeel van een/de Nederlandse cultuur bedenken dat vergelijkbaar is.

quote:
Nu ik er zo aan denk? Was jij ook niet degene die zo boos was over mannenbesnijdenis in de USA?
Ja. Vind ik ook een afkeurenswaardig cultureel gebruik. Hoewel niet even erg als sommige andere minderwaardige gebruiken.
pi_99932395
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik de mensen minderwaardig vind, ik zeg wel dat ik een cultuur waarin zuurgooien tot het cultuurgoed behoort, minderwaardig vind. Ik kan zo snel ook even geen minder fraai onderdeel van een/de Nederlandse cultuur bedenken dat vergelijkbaar is.

[..]

Ja. Vind ik ook een afkeurenswaardig cultureel gebruik. Hoewel niet even erg als sommige andere minderwaardige gebruiken.
Hoeveel doden en gewonden zouden er vallen zonder de massale politie-inzet bij voetbalwedstrijden...
pi_99932411
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Vrouw en kinderen vermoorden.. Ook een element van de Nederlandse cultuur
Derhalve moet je de Nederlandse cultuur minderwaardig vinden of je oorspronkelijke formulering herzien.
pi_99932453
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:53 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Hoeveel doden en gewonden zouden er vallen zonder de massale politie-inzet bij voetbalwedstrijden...
Probeer het eens. Voorlopig is het geen Nederlands cultuurgoed om luitjes van de verkeerde voetbalclub dood te maken.
pi_99932477
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Derhalve moet je de Nederlandse cultuur minderwaardig vinden of je oorspronkelijke formulering herzien.
Element van de cultuur? Parrrrrrrrrrrrrrdon? Het komt voor. In elke cultuur. Dat maakt het geen cultuurgoed!
  maandag 25 juli 2011 @ 19:55:48 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99932511
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Tulpen, kaas, klompen en gezinsmoord!
The End Times are wild
pi_99932522
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Probeer het eens. Voorlopig is het geen Nederlands cultuurgoed om luitjes van de verkeerde voetbalclub dood te maken.
Hooliganisme is geen Europees cultuurgoed?
  maandag 25 juli 2011 @ 19:56:03 #249
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_99932523
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Element van de cultuur? Parrrrrrrrrrrrrrdon? Het komt voor. In elke cultuur. Dat maakt het geen cultuurgoed!
Alsof zuurgooien wel toebehoort aan de Pakistaanse cultuur...
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_99932608
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:56 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Alsof zuurgooien wel toebehoort aan de Pakistaanse cultuur...
Het komt er veelvuldig voor.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')