quote:Mogelijk 20 tot 30 doden op Noors eiland Utøya
Volgens ooggetuigen zijn er mogelijk twintig tot dertig doden op het Noorse eilandje Utøya. Dat lieten ooggetuigen vrijdagavond weten aan de kranten VG en Dagbladet. Een als politieagent vermomde man schoot tijdens een AUF-jeugdkamp - de Noorse arbeiderspartij - op Utøya wild om zich heen. Dat meldt de Noorse krant Dagbladet.
Ooggetuigen maakten eerder al melding van een rij van minstens zeven lijken langs de oever van het eiland. Jongeren probeerden zwemmend het eiland af te komen en anderen verstopten zich. De Noorse premier Jens Stoltenberg spreekt van een dramatische situatie, meldt de Noorse tv-zender TV2. Oud-premier Gro Harlem Brundtland zou één van de aanwezigen zijn en premier Stoltenberg zou zelf zaterdag een toespraak houden bij de jongerenbijeenkomst, meldde hij.
Noors uiterlijk
Volgens een verslaggever van de Noorse publieke televisiezender NRK gaat het om een lange man met een stevig postuur en een Noors uiterlijk. Er zouden al vier dodelijke slachtoffers zijn, melden Noorse media. Het is nog niet bekend of er een direct verband is met de bomaanslag in Oslo. Volgens Reuters, de BBC en NRK is de man gearresteerd.
Toespraak premier
Op het eiland op ongeveer dertig kilometer van Oslo zouden meer dan 500 mensen bijeen zijn gekomen, onder wie oud-premier Gro Harlem Brundtland. De nep-agent stapte het traditionele zomerfeest van de AUF binnen, zogenaamd voor een routinecontrole in verband met de bomaanslag eerder op de middag in Oslo. Noorse anti-terrorismetroepen spoedden zich meteen naar het eiland, waar de vermoedelijke dader door de politie werd aangehouden.
quote:Bomaanslag bij overheidsgebouw Oslo
OSLO – Door een zware bomaanslag bij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo zijn minstens twee mensen om het leven gekomen en zijn tientallen mensen gewond geraakt, van wie negen zwaar.
Volgens de politie was de aanslag gericht op het ministerie van Olie.
Het Noorse persbureau NTB meldde aanvankelijk dat de Noorse premier Jens Stoltenberg onder de gewonden was. Later werd dat ontkend. De premier zou niet in de regeringswijk zijn geweest op het moment van de ontploffing.
Volgens een woorvoerder van de Noorse overheid zitten er nog steeds mensen ingesloten in het gebouw. Over hun situatie is nog niets bekend.
Op foto's zijn hevig bloedende mensen te zien.
Treinstation
Het belangrijkste treinstation van Oslo is ontruimd in verband met de vondst van een verdacht object. Het gaat om een tas, zo meldde de staatsomroep NRK.
Het gebouw van de tv-zender TV2 is eveneens ontruimd op last van de politie. Agenten doorzoeken het centrum van de hoofdstad van Noorwegen, omdat nog niet valt uit te sluiten dat er meer explosieven zijn geplaatst.
De politie heeft de bevolking van Oslo opgeroepen om grote groepen mensen voorlopig te mijden. Bewoners van het centrum kunnen zich beter naar elders begeven.
Auto
De Noorse krant Dagbladet meldt op basis van verschillende bronnen dat de bomaanslag op het regeringsgebouw is uitgevoerd met een auto waarin meerdere bommen zouden zijn ontploft.
Getuigen hebben een autowrak voor een van de gebouwen zien staan. De politie bevestigt tegenover de krant Aftenposten dat er nog twee bommen gezocht worden.
Bijna alle ramen zijn weggeblazen uit het 17 verdiepingen tellende overheidsgebouw. Mensen renden in paniek weg.
''Het is een chaos hier'', stelde een getuige bij het gebouw aan de Akersgata, een belangrijke doorgaande weg in het centrum van Oslo. Hier staan de gebouwen van het parlement, ministeries, grote kranten en een belangrijk theater.
De buurt ligt bezaaid met glasscherven en brokstukken. "Ik hoorde een verschrikkelijke klap, en zag rook omhoog komen. Ik voelde een reusachtige druk, die me tegen de grond sloeg. Het was verschrikkelijk'', zei een ooggetuige tegen de krant Aftenposten.
Autowrak
In het ministerie is brand uitgebroken. De politie heeft de omgeving afgezet. De explosie was in grote delen van de stad te horen.
De krant Dagbladet sprak met een vader die door zijn gewonde dochter werd gebeld. "Ze zei me dat ze amper kon ademen omdat er stuk glas vast zat in haar keel", aldus Ashang Afshar over zijn 16-jarige dochter Amosha.
Ministers
De Noorse ministers van Justitie (Knut Storberget), Olie en Energie (Ola Borten Moe) en Financiën (Sigbjörn Johnsen) hadden vrijdag geen afspraken in het regeringskwartier van Oslo en zijn net als de overige leden van de regering in veiligheid.
Hun kantoren liggen wel, net als dat van premier Stoltenberg, in het getroffen gebied. Dat meldt de ambtelijke staf van de Noorse minister-president.
Geheim
Stoltenberg houdt zijn verblijfplaats geheim in verband met de bomaanslag. Hij doet dat op advies van de politie.
Stoltenberg zei in een interview met de staatsomroep dat het te vroeg is om te concluderen dat de bomaanslag bij het ministerie van Olie een terroristische aanslag is. De politicus zei ook dat hij en zijn ministers veilig lijken te zijn.
Wraakacties
Noorwegen is lid van de NAVO en doet mee met de bombardementen op doelen van de Libische dictator Muammar Kaddafi. Hij heeft al vaker gedreigd met wraakacties in Europa. Noorwegen is in het verleden ook bedreigd door het terreurnetwerk al-Qaeda wegens de acties in Afghanistan.
Ook komt de aanslag op een moment dat Noorwegen worstelt met een aan Al-Qaeda gelieerd terreurplan. Twee verdachten zitten op het moment in de gevangenis in afwachting van de tenlastelegging. Vorige week klaagde een Noorse aanklager de van oorsprong Iraakse geestelijke Mullah Krekar aan voor het bedreigen van politici. De man had gezegd politici te zullen doden als hij wordt uitgezet.
Politiek geweld is zeer zeldzaam in Noorwegen.
Islamitische terroristen
Volgens de Noorse terreurexpert Atle Mesoy is de aanslag in Oslo waarschijnlijk gepleegd door islamitische terroristen. ''Na de dood van Osama bin Laden heeft al-Qaeda nieuwe terreuraanslagen in het Westen aangekondigd. Bovendien neemt Noorwegen deel aan militaire acties in Afghanistan en Libië'', zei hij tegen de staatsomroep.
Volgens Mesoy is het ministerie van Olie en Energie een logisch doelwit voor een aanslag. ''Dat is hét symbool van de Noorse politieke macht.''
quote:Ook schietpartij nabij Oslo op jeugdkamp van Noorse arbeiderspartij
Een als politieagent verklede man heeft schoten gelost op een jeugdkamp van de Noorse arbeiderspartij op Utøya. De eerste berichten spreken van vijf dodelijke slachtoffers. Op het Noorse eiland zijn ongeveer 560 jonge sociaal-democraten aanwezig. De schietpartij vond plaats ndat in Oslo een autobom afging bij het ministerie van Olie. Daarbij kwamen minstens vier personen om en raakten zeker negen mensen zwaargewond.
De agent was het traditionele zomerfeest van de partij AUF binnengestapt met de mededeling dat het een routinecontrole was, wegens de aanslag in Oslo. Daarna begon hij te schieten. Een aantal jongeren sprong hierop in het water rond het eilandje en zwommen naar de wal, zo'n 750 meter verderop.
De politie ging massaal naar het kleine eiland (circa 500 bij 500 meter groot). Een Sea-King helikopter met artsen kon aanvankelijk niet landen, omdat er nog geschoten werd. Kort daarna hield de politie één verdachte aan. Het was de bedoeling dat premier Jens Stoltenberg een toespraak zou houden tijdens het evenement.
quote:Leger ingezet in centrum Oslo
OSLO - De autoriteiten in Noorwegen hebben vrijdagavond militairen ingezet om het centrum van de hoofdstad Oslo te beveiligen. Dat gebeurde in verband met de bomaanslag eerder op de dag, waarbij zeker zeven mensen om het leven kwamen
Het leger levert bijstand aan de politie, die leiding geeft aan de veiligheidsoperatie. Politieagenten staan strategisch opgesteld bij ziekenhuizen en bij het hoofdkwartier van de politie in Oslo.
De politie heeft de bagagecontrole overgenomen op de internationale luchthaven van Oslo.
Ik had niet anders van jou verwachtquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:52 schreef Salvad0R het volgende:
Dit hele verhaal stinkt.
De mainstream media zal wel weer met een hapklaar verhaal komen wat de volgzame schapen angst inboezemt, zodat er nog meer vrijheden beperkt en landen gecarpetbombed kunnen worden.
Welke beelden?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Beelden zijn wel duidelijk. Daaruit kun je wel concluderen dat 't niet bij vier doden is gebleven...
Zoals al vaker aangegeven. Er komt ook heel wat logistiek bij kijken. Voorbereiding en materiaal regelen etc. Zeer onwaarsch. dat deze hele middag het werk van 1 'Tristantje' is.quote:
Hopelijk valt het meequote:TV2 just showed footage of people in the sea, they were swimming.
machinegeweer misschien wel, maar een autobom met deze kracht toch niet?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:51 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Een machinegeweer en een autobom zijn echt niet moeilijk om te regelen hoor.
Logistiek gewijs kan je dit best regelen. 911 kan je idd niet in je eentje regelen maar een autobom en een machinegeweer? Is makkelijk te regelen door iemand in de onderwereld. Iemand die minder gek is dan tristan en het jaren voorbereid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:53 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Zoals al vaker aangegeven. Er komt ook heel wat logistiek bij kijken. Voorbereiding en materiaal regelen etc. Zeer onwaarsch. dat het een 'Tristantje' is.
Eng he, dat mensen dingen kunnen doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:52 schreef Salvad0R het volgende:
Dit hele verhaal stinkt.
De mainstream media zal wel weer met een hapklaar verhaal komen wat de volgzame schapen angst inboezemt, zodat er nog meer vrijheden beperkt en landen gecarpetbombed kunnen worden.
Omdat de enigen die per definitie baat hebben bij bomaanslagen op burgers overheden zelf zijn.quote:
Inderdaad. En een lage watertemperatuur, stroming, evt kleding die men aan heeft helpen ook niet mee.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
En eventueel verwondingen plus de schok zelf. Verdrinking is geen gekke optie.
Of mensen die een statement uit willen dragen, immers, ze geloven dat ze er heilig van worden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Omdat de enigen die per definitie baat hebben bij bomaanslagen op burgers overheden zelf zijn.
Jij vindt het waarschijnlijk en ik vind het zeer onwaarsch. We weten allebei niet hoe het zit, maar ik denk dat jij onderschat wat er allemaal bij komt kijken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Logistiek gewijs kan je dit best regelen. 911 kan je idd niet in je eentje regelen maar een autobom en een machinegeweer? Is makkelijk te regelen door iemand in de onderwereld. Iemand die minder gek is dan tristan en het jaren voorbereid.
Inderdaad. De ramen schoten er per toeval uit.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het is allemaal in scene gezet natuurlijk. Duh.
Naja er stonden toch instructies van al qaida online om zo'n mest bom te maken? Gooi een bestelbusje helemaal vol met die zooi en je hebt een aardige bom hoor.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef eight het volgende:
[..]
machinegeweer misschien wel, maar een autobom met deze kracht toch niet?
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef eight het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombingquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef eight het volgende:
[..]
Ja, gek genoeg denk ik van wel. Het lijkt me geen solo actie. Maar dit is op puur op psychologisch gevoel en niet op feiten en kun je dus ook gewoon negeren.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:45 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Is het zo moeilijk om een autobom te plaatsen en dan met een machinegeweer naar een eiland 50km verderop te gaan?
Dat was vanaf het begin al duidelijk.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het is allemaal in scene gezet natuurlijk. Duh.
Haha, ja zo'n bom was het vandaag in Oslo.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:55 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Naja er stonden toch instructies van al qaida online om zo'n mest bom te maken? Gooi een bestelbusje helemaal vol met die zooi en je hebt een aardige bom hoor.
Dat hoor je mij niet zeggenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:55 schreef Willyfoofoo het volgende:
[..]
Inderdaad. De ramen schoten er per toeval uit.
Nou ja, zo'n bom moet ook nog eens werken, natuurlijk. Ik denk dat je er wel wat voor moet doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Logistiek gewijs kan je dit best regelen. 911 kan je idd niet in je eentje regelen maar een autobom en een machinegeweer? Is makkelijk te regelen door iemand in de onderwereld. Iemand die minder gek is dan tristan en het jaren voorbereid.
Karst Tates? Die leek ook alles redelijk gepland te hebben. Ook al was zijn wapen niet heel goed gekozen. Maar ik ben het met je eens, één persoon klinkt ongeloofwaardig... maar onmogelijk is het niet.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:53 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Zoals al vaker aangegeven. Er komt ook heel wat logistiek bij kijken. Voorbereiding en materiaal regelen etc. Zeer onwaarsch. dat deze hele middag het werk van 1 'Tristantje' is.
Dat klopt maar iemand met een militair verleden kan best wat regelen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, zo'n bom moet ook nog eens werken, natuurlijk. Ik denk dat je er wel wat voor moet doen.
http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Ut%C3%B8ya_shootingquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing
Hoor jij niet stiekem bij het complot? MAG IK DIT NIET VRAGEN?!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik troll niet. Ik zet echt mijn vraagtekens bij dit gebeuren. Mag dat niet? Moet je blindelings volgen wat je voorgeschoteld krijgt?
Technisch gezien is een een-mans-actie geen samenzwering....quote:
Omdat die hulpverleners te beroerd zijn tijd vrij te maken voor de fotograaf zeg ik toch!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik troll niet. Ik zet echt mijn vraagtekens bij dit gebeuren. Mag dat niet? Moet je blindelings volgen wat je voorgeschoteld krijgt?
voor zover we weten is er maar 1 bom so far?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:56 schreef MouzurX het volgende:
Trouwens er waren meerdere bommen toch?
Naja het is wel onwaarschijnlijk maar niet uitgesloten hoor, dat het 1 persoon is.
Nee, maar overdrijven is ook een kunst.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]Moet je blindelings volgen wat je voorgeschoteld krijgt?
Hij gelooft dat echt en is geen troll maar die hard BNW-er.quote:
Tuurlijk mag jij dat vragen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef Droomert het volgende:
[..]
Hoor jij niet stiekem bij het complot? MAG IK DIT NIET VRAGEN?!
Dat mag best, maar NWS is daar niet het forum voor, dat weet je best.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik heb hier geen kennis van maar als het echt zo makkelijk zou zijn dan zou je dit soort acties veel vaker zien. Autobommen zijn bijna altijd van terroristische groepering en bijna nooit een eenmansactie. Als het echt makkelijk was zou je veel meer eenmansacties zien..quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:55 schreef MouzurX het volgende:
Naja er stonden toch instructies van al qaida online om zo'n mest bom te maken? Gooi een bestelbusje helemaal vol met die zooi en je hebt een aardige bom hoor.
nee er was toch een 2de explosie in de stad?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
voor zover we weten is er maar 1 bom so far?
en wat verdachte rugzakken maar verder zijn ze vooral aan het zoeken
die bom klinkt iig als een afleidingsmanouvre
Of het is gewoon een ritueel bloedoffer naar de God van de NWO. Zoals elke oorlog/aanslag.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:54 schreef Droomert het volgende:
[..]
Eng he, dat mensen dingen kunnen doen.
Tja, als je niet gelovig bent moet je toch ergens een reden achter kunnen vinden.
Of het nou God of de NWO is.
Al Qaida zit er achter denk ik ongeacht wie er nu gearresteerd is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:47 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Dat dus.
Al Qaida er altijd meteen bijhalen.
Niet terwijl de gebeurtenissen zich ontwikkelen, wacht een paar dagen en open een topic in BNW, dude...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik sluit het ook niet helemaal uit, maar op basis van wat ik zo allemaal lees, geloof ik niet in een dwaze éénmansactie. We komen er waarsch. nog weleens achter.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef alpeko het volgende:
[..]
Karst Tates? Die leek ook alles redelijk gepland te hebben. Ook al was zijn wapen niet heel goed gekozen. Maar ik ben het met je eens, één persoon klinkt ongeloofwaardig... maar onmogelijk is het niet.
Dat topic is er al daar, zie ergens hierboven. Ontopic maar weer en niet onjokkebrokquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet terwijl de gebeurtenissen zich ontwikkelen, wacht een paar dagen en open een topic in BNW, dude...
Timothy McVeigh heeft het ook alleen gedaan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1 persoon lijkt me sws niet.
Zit heel wat logistiek achter...
Ik snap je punt. Het is ook niet zo dat ik er al meteen vanuit ga. Ik kijk gewoon even kritisch naar wat ik te zien krijg. Ik ga er vanuit dat dat geen misdaad is. Mods vinden blijkbaar van wel, want ik heb er weer 2 notes bij.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet terwijl de gebeurtenissen zich ontwikkelen, wacht een paar dagen en open een topic in BNW, dude...
topic in BNW, was zeer snel open, hoorquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat filmpje is fake. Of bedoel je nog iets anders?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
nee er was toch een 2de explosie in de stad?
Hou je paarden gezellig op stal totdat er meer nieuws is. Beetje grof wat je nu doet.quote:
Eenmansactie lijkt me ook niet. Volgens mij moet je de coördinatie niet onderschatten voor zo'n double attack.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:58 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Ik sluit het ook niet helemaal uit, maar op basis van wat ik zo allemaal lees, geloof ik niet in een dwaze éénmansactie. We komen er waarsch. nog weleens achter.
Ik bedoel iets anders, ik heb op CNN ofzo gezien op de liveblog dat er gewoon een 2de explosie werd gemeld?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:59 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Dat filmpje is fake. Of bedoel je nog iets anders?
Dat kan hij andersom ook zeggen... niet dat ik het met hem eens ben trouwens.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:59 schreef Staal het volgende:
[..]
Hou je paarden gezellig op stal totdat er meer nieuws is. Beetje grof wat je nu doet.
Tegenwoordig worden de topics in BNW geopend terwijl de gebeurtenissen zich ontwikkelen dus?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:59 schreef THEFXR het volgende:
[..]
topic in BNW, was zeer snel open, hoor
Je weet dat die BNW-praat hier niet op prijs wordt gesteld en toch ga je zielig zitten doen om notes?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:59 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Het is ook niet zo dat ik er al meteen vanuit ga. Ik kijk gewoon even kritisch naar wat ik te zien krijg. Ik ga er vanuit dat dat geen misdaad is. Mods vinden blijkbaar van wel, want ik heb er weer 2 notes bij.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:59 schreef Zon het volgende:
[..]
Timothy McVeigh heeft het ook alleen gedaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh
Lees de Engelse-Wiki ook eens.quote:In addition to McVeigh, Terry Nichols was convicted and sentenced in federal court to life in prison for his role in the crime. At Nichols' trial, evidence was presented indicating that others may have been involved. Several residents of central Kansas, including real estate agent Georgia Rucker and a retired Army NCO, testified at Terry Nichols' federal trial that they had seen two trucks at Geary State Lake, where prosecutors alleged the bomb was assembled. The retired NCO said he visited the lake on April 18, 1995, but left after a group of surly men looked at him aggressively. The operator of the Dreamland Motel testified that two Ryder trucks had been parked outside her Grandview Plaza motel where McVeigh stayed in Room 26 the weekend before the bombing.
Inderdaad. Raar volk hier.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef BakkerHenk het volgende:
[..]
Dat kan hij andersom ook zeggen... niet dat ik het met hem eens ben trouwens.
Het is makkelijk een misdaad bij een BNWer te plegen. Ze geloven immers dat de overheid er altijd achter zit.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tegenwoordig worden de topics in BNW geopend terwijl de gebeurtenissen zich ontwikkelen dus?.
McVeigh ging daarna niet ook nog op een soort van killing spree.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:59 schreef Zon het volgende:
[..]
Timothy McVeigh heeft het ook alleen gedaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh
Natuurlijk hebben sommige hem geholpen, maar je hoeft dan bijv niet van een groepering te spreken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
[..]
Lees de Engelse-Wiki ook eens.
Het klopt ook helemaal niet dat hij alleen handelde.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:01 schreef Joker89 het volgende:
[..]
McVeigh ging daarna niet ook nog op een soort van killing spree.
Waar leid je dat uit af dan?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:01 schreef ouderejongere het volgende:
ik zei twee topics geleden al dat de dader binnen Noorwegen gezocht moest worden, het lijkt er steeds meer op dat ik gelijk krijg.
Nee, niet dat je het met hem eens bent trouwens en aan mijn adres valt ook al niets te ouwehoeren. Kom met quotes of hou je gemak.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef BakkerHenk het volgende:
[..]
Dat kan hij andersom ook zeggen... niet dat ik het met hem eens ben trouwens.
Als dat zo natuurlijk is, dan weet je dus blijkbaar ook dat hij gewoon hulp heeft gehad. Geen eenmansactie dus. Geen groepering, maar dat is afwachten in het geval van vandaag.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben sommige hem geholpen, maar je hoeft dan bijv niet van een groepering te spreken.
Ik doe niet zielig. Ik laat het alleen weten. Maar goed... die praat waar jij het over hebt, groeit wel. Dat betekent dus dat je de kritische blik van een groeiende groep mensen in de kiem probeert te smoren, puur omdat je het er niet mee eens bent.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Je weet dat die BNW-praat hier niet op prijs wordt gesteld en toch ga je zielig zitten doen om notes?
quote:Making our way along the lake. AF helis over Utøya. Ambulances still making their way in. None in opposite direction #osloexpl
spotted by editor
from twitter.com/rtege
Dat was niet één man.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:02 schreef Frutsel het volgende:
Wat voor bom moet dat wel niet geweest zijn... dat krijg je als simpele "eenmansactie" toch niet zomaar voor elkaar?
Alhoewel, Timothy deed het ook
ja je hebt we iemand nodig waar je de spullen van koopt he, en die zal vast uit de onderwereld komen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:03 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Als dat zo natuurlijk is, dan weet je dus blijkbaar ook dat hij gewoon hulp heeft gehad. Geen eenmansactie dus.
Volgens mij was hij gewoon in zijn lurven gepakt door good ol' US of A detective werk, en de fouten die had gemaakt.quote:
Dat las ik ook op de FP... mensen die van het eiland weg wilden zwemmen en verdronken zijn...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:03 schreef Tauchmeister het volgende:
ANP: MOGELIJK 20 À 30 DODEN OP NOORS EILAND (OOGGETUIGEN)
by Redactie NU.nl 8:54 PM
Nee, maar die kritische blik hoort nu eenmaal niet thuis in NWS, maar in BNW. Daar kan ik ook niets aan doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik doe niet zielig. Ik laat het alleen weten. Maar goed... die praat waar jij het over hebt, groeit wel. Dat betekent dus dat je de kritische blik van een groeiende groep mensen in de kiem probeert te smoren, puur omdat je het er niet mee eens bent.
Eén ooggetuige volgens BBCquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:03 schreef Tauchmeister het volgende:
Macaulay Culkin heeft ook blond haar en blauwe ogen. Kan geen toeval zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef BansheeBoy het volgende:
Ben nu Home Alone aan het kijken met mijn nichtje, is er al meer bekend?²
Jezus H.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:03 schreef Tauchmeister het volgende:
Volgens mij maar één explosie. Verder kan het getimed zijn. Klokje erop, of mobiele telefoon. Kán dezelfde dader zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef MouzurX het volgende:
Ik vroeg het net ff aan zo'n gast die direct contact heeft en er zijn idd gewoon 2 explosies in oslo geweest hoor.
Aldus BBC. Eén oggetuige dus so far.quote:Eyewitness Andre Scheie told NRK: "There are very many dead by the shore... There are about 20-25 dead." Mr Scheie also said he saw people dead in the water at the camp.
Een explosie veroorzaakt vaak een echo in urbaan gebied, waardoor het meerdere knallen lijken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef MouzurX het volgende:
Ik vroeg het net ff aan zo'n gast die direct contact heeft en er zijn idd gewoon 2 explosies in oslo geweest hoor.
huh, 30 doden door onderkoeling in de zomer?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat las ik ook op de FP... mensen die van het eiland weg wilden zwemmen en verdronken zijn...
Laat maar, las verkeerd,quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens mij maar één explosie. Verder kan het getimed zijn. Klokje erop, of mobiele telefoon. Kán dezelfde dader zijn.
Nee, door 500 meter te zwemmen met kleren aan en dan in het midden ontdekken dat het toch wel ERG ver is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:06 schreef THEFXR het volgende:
[..]
huh, 30 doden door onderkoeling in de zomer?
Denk niet dat ze verdronken zijn toch, zo ver was het toch niet naar het vaste land, aan de andere kant zal het water niet al te warm zijn, weer aan de andere kant, het is wel zomer.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat las ik ook op de FP... mensen die van het eiland weg wilden zwemmen en verdronken zijn...
Daar is minstens net zo koud als hier nuquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:06 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen iets kritisch bekijken en aankomen met allerlei vergezochte theorieën waar echt geen enkel aanknopingspunt voor te vinden is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik doe niet zielig. Ik laat het alleen weten. Maar goed... die praat waar jij het over hebt, groeit wel. Dat betekent dus dat je de kritische blik van een groeiende groep mensen in de kiem probeert te smoren, puur omdat je het er niet mee eens bent.
twitter:globeandmail twitterde op vrijdag 22-07-2011 om 21:04:56Twitter photos indicate Norway's foreign minister was at Utoya retreat just before attack: http://tgam.ca/Ch38 reageer retweet
Het water zal wel lekker warm zijn in Noorwegen ja.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:06 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Je mag er hier wel flink op los speculeren, vooruitlopen op de zaken en allerlei insinuaties doen. Daar maalt geen hond om... zolang het het BNW straatje maar niet raakt. Die lui daar zijn namelijk allemaal koekoek.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:04 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Nee, maar die kritische blik hoort nu eenmaal niet thuis in NWS, maar in BNW. Daar kan ik ook niets aan doen.
Momenteel zit het zo rond de 20 graden aan de kust van noorwegenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:07 schreef eight het volgende:
[..]
Daar is minstens net zo koud als hier nu
Nou volgens mij waren er 2 maar oke.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een explosie veroorzaakt vaak een echo in urbaan gebied, waardoor het meerdere knallen lijken.
Nog 1?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:08 schreef StephanL het volgende:
Echt bizar. Ook nog een schietpartij erbij.
twitter:felix85 twitterde op vrijdag 22-07-2011 om 21:07:23rescuers who have been on Utøya describe the situation as "horrible" reageer retweet
Nee maar wel ontzettend heftig. Lijkt wel of ze op de vlucht zijn neergeschoten, maar dan zou er bijna meer, dan een schutter moeten zijn op het eiland.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:05 schreef ETA het volgende:
http://www.abcnyheter.no/(...)g-situasjon-pa-utoya
deze foto al gepost van eiland?
Aaangezien die politieagent ze eerst op een rijtje heeft gezet denk ik zo maar dat er meer zijn dood geschoten.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:08 schreef KingRoland het volgende:
oke dus de overige 25-30 doden kwam door het verdrinken?
Die zijn er zeker wel, maar daarvoor moet je wel even wat verder kijken dan je neus lang is. Het begint ergens in september 2001. (of eigenlijk in 1962)quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen iets kritisch bekijken en aankomen met allerlei vergezochte theorieën waar echt geen enkel aanknopingspunt voor te vinden is.
Wat zou het temperatuur v/h water dan zijn? 7 graden of zo?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:08 schreef djayzz het volgende:
[..]
Momenteel zit het zo rond de 20 graden aan de kust van noorwegen
jezus..quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef BakkerHenk het volgende:
photo without censorship: Show kids hiding and/or dead.
Als die "agent" ze inderdaad heeft geroepen om te praten over de Oslo aanslag en vervolgens nadat hij hun aandacht had en vervolgens zijn geweer trekt... dan kan het enorm oplopen en dan zullen er ook diverse in het water gevlucht en beschoten zijn iddquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Nee maar wel ontzettend heftig. Lijkt wel of ze op de vlucht zijn neergeschoten, maar dan zou er bijna meer, dan een schutter moeten zijn op het eiland.
quote:De politie kan nog niet bevestigen hoeveel doden/gewonden er bij de schietpartij zijn gevallen. Wel zou de schutter ook betrokken zijn bij de explosie in Oslo eerder vandaag.
Geen idee, ik vaar nu 200km uit de kust van Aheim, en hier is het best koud!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef eight het volgende:
[..]
Wat zou het temperatuur v/h water dan zijn? 7 graden of zo?
als ze in paniek weg zwemmen zullen ze sneller warmte verliezenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef eight het volgende:
[..]
Verstoppen doen ze niet in ieder geval..quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef BakkerHenk het volgende:
photo without censorship: Show kids hiding and/or dead.
BNW.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:10 schreef Melleyn het volgende:
Ligt het aan mij of lijken de mensen op die foto gephotoshopped?
Dat zei de Noorse politie eerder ook al idd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:12 schreef LB06 het volgende:
Er is een duidelijke link tussen Oslo en dat eiland, aldus NYT. Hij kwam zgn een security check doen en knalde toen mensen neer met een automatic.
Nope.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:12 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Zijn er al eventuele motieven bekend?
Nope. Zelfs vermoed ik een extremistische politieke beweging.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:12 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Zijn er al eventuele motieven bekend?
Ja, dat dacht ik dus ook al.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Nee maar wel ontzettend heftig. Lijkt wel of ze op de vlucht zijn neergeschoten, maar dan zou er bijna meer, dan een schutter moeten zijn op het eiland.
Ik gok rond de 5 graden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef eight het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze bij elkaar al naar de tv aan het kijken waren wat er in Oslo gebeurd is, uiteraard vermoedens, dan zijn ze bij elkaar makkelijk voor hem te raken, maar zoals ze daar op die rotsen verspreid liggen, je zou bijna denken dat daar meer dan een persoon voor nodig is, of hij heeft bommen laten afgaan in het kamp en ze opgewacht, dat zou ook kunnen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als die "agent" ze inderdaad heeft geroepen om te praten over de Oslo aanslag en vervolgens nadat hij hun aandacht had en vervolgens zijn geweer trekt... dan kan het enorm oplopen en dan zullen er ook diverse in het water gevlucht en beschoten zijn idd
Ik vermoed dat de meeste verdronken zijn...quote:
Waar heb je die info vandaan?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:09 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Aaangezien die politieagent ze eerst op een rijtje heeft gezet denk ik zo maar dat er meer zijn dood geschoten.
Dan zou de bom een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:13 schreef SuperHarregarre het volgende:
Lijkt er inderdaad op alsof de shooting op Utoya de èchte aanslag was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |