dat is vaak zo: je lost de ene plaag op met een andere plaagquote:Op zaterdag 3 september 2011 15:15 schreef Kreator het volgende:
Overigens ben ik van een slakkenplaag met honderden slakjes naar een overschot aan Anatoma Helena's gegaan (dacht dat die beestjes langzaam fokten, maar dat gaat echt hard.)
Echter zijn de Helena's wel leuk om te zien.quote:Op zaterdag 3 september 2011 15:15 schreef Kreator het volgende:
Overigens ben ik van een slakkenplaag met honderden slakjes naar een overschot aan Anatoma Helena's gegaan (dacht dat die beestjes langzaam fokten, maar dat gaat echt hard.)
Ik ben hem opnieuw aan het opzetten. Dat wilde ik al een half jaar geleden doen, maar financiën en tijdsgebrek zorgen voor het uitstellen ervan.quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:38 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat voor vissen heb je in je bak (sterke vervuilers of niet?)
Wil je een intern filter, of een extern filter?
Persoonlijk zou ik een mooi extern filter plaatsen, zoals bijv een JBL e700 of een e900 (als je wat overcapaciteit wilt), dan kom je er goedkoop vanaf en heb je toch een degelijk systeem dat niet erg duur is, maar wel functioneert en ook geluidsarm is.
Je kan ook een duurdere Eheim oplossing nemen bijv, maar dat is maar net wat je er aan uit wilt geven
Wat een geweldige tip!quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wel kan ik aanraden om zwarte slangen te kopen, of de slangen af te tapen. Dan krijg je geen algvorming in je slangen, die de in/uitstroom niet kunnen beinvloeden.
Hoe zit dat dan met de verwarming?quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Extra ruimte, maar ook het schoonmaken van het filter hoeft stukken minder, omdat je externe filter meer als een half bioloog werkt. Daarnaast als je em schoon wil maken, hoef je em maar los te koppelen, en maak je em in je gootsteen ofzo schoon. Dus er komt er nauwelijks troep in je aquarium, want dat zit allemaal in je filter, en later in je gootsteen.
Ik heb zelf een e1500 (600liter bak), en ben daar echt uitmate tevreden over..
Eens per 3/4 maanden zie ik dat de uitstroom minder wordt, en dan maak ik het filter weer schoon en klaar
Tis eenmalig een aardige investering, maar het biedt wel voordelen. Vooral als het 'mooi' moet zijn, zou ik eerder een extern filter nemen ipv intern.
Wel kan ik aanraden om zwarte slangen te kopen, of de slangen af te tapen. Dan krijg je geen algvorming in je slangen, die de in/uitstroom niet kunnen beinvloeden.
Anders kun je ze steeds schoonmaken..quote:
dat zijn de enige filters die ik nog gebruikquote:Op vrijdag 9 september 2011 14:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb wel iets eens gehoord over een verwarming in een extern filter, maar daar kan ik verder weinig over vertellen.
die zijn niet doorzichtig dus kan er geen (zon)licht in de slang komen en groeien er dus ook geen algen inquote:Op vrijdag 9 september 2011 15:16 schreef ook_gek het volgende:
Even over die slang, waarom de kleur zwart? Waarom heb je daar geen algen groei op dan?
Hmm ik ga morgen naar de visboer dus ik zal eens kijken (en vragen) wat ze er allemaal hebbenquote:Op vrijdag 9 september 2011 14:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Anders kun je ze steeds schoonmaken..
Ipv schoonmaken vervang ik die van mij nu, en tape ik ze af als de leverancier geen zwarte slangen heeft liggen
Komakie, de verwarming zit meestal los in je interne filter. Deze kun je ook los in de bak hangen. Dat wordt meestal zo gedaan. Ik heb wel iets eens gehoord over een verwarming in een extern filter, maar daar kan ik verder weinig over vertellen.
Ik wil nooit meer zonder extern filter voor de grote bak. Mijn kleine bakjes hebben allemaal interne, maar dit geeft telkens een natte/rommelige bende in de bak, en rondom de bak
Ah oke, had ik best zelf kunnen bedenkenquote:Op vrijdag 9 september 2011 15:18 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
die zijn niet doorzichtig dus kan er geen (zon)licht in de slang komen en groeien er dus ook geen algen in
Ik heb op zich een intern filter in mijn 60L bak die het al jaren prima doet.quote:Op vrijdag 9 september 2011 15:39 schreef AchJa het volgende:
Ik heb na een jaar aanmodderen met verschillende interne filters ook een extern filter aangeschaft (Jbl E700). Wat een verademing vergeleken met interne filters. Ik heb geen grote bak (60 l) maar dat gaat prima met het filter op halve kracht (uitstroom). Overigens is die tip van zwarte slangen wel een goeie, ik heb nu de standaard doorzichtige jbl slangen maar daar zie ik al redelijk wat alg in zitten.
Het grootste voordeel is onderhoud en het minder ruimte innemen in de bak zelf, maar dat zei Perry ook al.quote:Op vrijdag 9 september 2011 16:01 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb op zich een intern filter in mijn 60L bak die het al jaren prima doet.
Wat bedoel je met aanmodderen dan en wat is het grootste voordeel in jouw ogen van extern? Behalve dan wat Perry al zei
We gaan het zien hoe het allemaal werktquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:02 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dat zijn ook leuke filtersZelf geen ervaring mee, maar wel wat over gehoord.
Succes ermee, en foto's zien we hier graag he
De wand zit er al vast in dus veel daar aan veranderen kan ik niet meer.quote:Op zondag 11 september 2011 08:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Das idd lastig.. Je kan de verwarming achter je wand maken, door het één en ander te faken. Hou ons op de hoogte
Op zich een mooi systeem, maar ik vind het een beetje zonde om weer wat nieuws te kopen als ik nog 2 verwamrings elementen heb liggen. Daarnaast moet ik ook een beetje op de financien denken. Ik probeer het eerst in de hoek van het aquarium en dan kan ik altijd nog wat anders verzinnen als het me niet bevalt.quote:Op zondag 11 september 2011 09:54 schreef AchJa het volgende:
Dit kan ook nog.
[ afbeelding ]
Extern verwarmings element met ingebouwd PTC systeem.
Geschikt voor alle externe potfilters.
HIer bv.
Dank je welquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:08 schreef ook_gek het volgende:
Ziet er top uit!!
Ik zit te denken aan een appel slak, maar wel zeker weten dat ze niet me planten opeten
Iemand nog een paar kleintjes over?
Ik weet het. Met mijn andere aquarium was het ook een paar weken rustig wachten en daarna pas voorzichtig stuk voor stuk vissen erin doen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 10:44 schreef Leipo666 het volgende:
met die flesjes bacteriestarter zou het inderdaad sneller kunnen, maar ik ben liever ouderwets en voorzichtig: ik wacht dus altijd een paar weken. In die tijd kun je nog lekker rommelen met de indeling en alvast wat planten en dergelijke in je bak zetten
aquaria is een hobby van geduld: daar kun je dus niet snel genoeg mee beginnen
Thnxquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:55 schreef Kreator het volgende:
Een filter met kleine gaatjes in de uitvoer vond ik juist onhandig. minder stroming en verstopt vaak. heb nu sterke stroming en de vissen vinden dat veel fijner.
Mooi hoekaqua trouwens.
De vraag is alleen wel, als het er eenmaal zit, hoe krijg je het in vredesnaam schoonquote:Op dinsdag 13 september 2011 13:22 schreef Leipo666 het volgende:
mijn slangen (groene eheim) zitten nu alweer ruim 3,5jaar op hun plek en er zit wel een klein laagje algen in, maar niets om me zorgen om te makeneen filter die aan een schoonmaak toe is heeft meer effect op de uitstroomsnelheid dan die miniscule laag algen
je hebt van die schoonmaak setjes: een soort lange veer met aan het uiteinde borstelhaartjes: die kan je dan een paar keer heen en weer halen door de slang en dan is ie weer schoon.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:41 schreef Komakie het volgende:
[..]
De vraag is alleen wel, als het er eenmaal zit, hoe krijg je het in vredesnaam schoon
Of is het dan gewoon een kwestie van nieuwe kabels kopen?
Mis ik ietsquote:Op dinsdag 13 september 2011 19:03 schreef Messina het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je hebt nou niet bepaald geluk met je aquaria, of heb ik het mis?quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:03 schreef Messina het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aan de planten te zien meerdere scheuren.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:18 schreef ook_gek het volgende:
is het nou 1 scheur of meerdere?
trouwens als er een lijst om heen zou zitten had je de scheur nooit gezien
Dat is dan ook wel flink asociaal van de buren. Op zich moet klussen kunnen. Iedereen heeft dat wel eens, maar zo te keer gaan dat de schilderijen van de muur vallen is wel bizar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:07 schreef Messina het volgende:
Zo, ik ben weer chill.
Dit is dus inderdaad de derde (!) bak die scheurt. Nou ja, das niet helemaal waar; De andere twee zeiden POEF en er stroomde water, deze lekt -nog- niet.
Het begon een paar dagen geleden met het scheurtje op de 1e foto. Manlief zei: Volgens mij zat die er al. Maar het zat me toch niet lekker...
Vanmorgen ontdekte ik dus twee nieuwe, verse scheuren die ik heb afgetekend. Een ervan hoorde ik vanmiddag gewoon verder scheuren. Klinkt misschien wat stom, maar ik hoorde een soort "TOK" geluid, ging bij m'n streepjes kijken en JA HOOR; twee keer zo groot.
Nu is het an sich geen nood. We zijn goed verzekerd. Alleen een nieuwe bak laten maken duurt gewoon even. Zo'n 3 weken. De 120L bak (De Cayman waar we mee begonnen) staat klaar. Kwestie van water overhevelen en een van de twee filters 1 minuut uitzetten, verplaatsen en aanzetten. Vissen over en klaar.
Hoe het kan... Tsja... Is het heel toevallig dat onze benedenburen sinds een week hardcore aan het klussen zijn? Als in: Tegels van de muren bikken PRECIES onder ons aquarium? Het ging er v/d week zo heftig aan toe hier dat een van mijn schilderijen van de muur kwam![]()
Verder kan ik me niets bedenken. Hij staat 100% waterpas, op een dik stalen frame, met piepschuim tussen het frame en het aquarium van 1.5cm dik.
Ik weet ook niet OF dat de uiteindelijke oorzaak is geweest, het is het enige wat ik zo kan bedenken.quote:Op woensdag 14 september 2011 00:40 schreef Komakie het volgende:
[..]
Dat is dan ook wel flink asociaal van de buren. Op zich moet klussen kunnen. Iedereen heeft dat wel eens, maar zo te keer gaan dat de schilderijen van de muur vallen is wel bizar.
En dat je bent verzekerd is leuk, maar je wilt toch gewoon een aquarium hebben? Sowieso vind ik het vreemd dat hij zo maar stuk gaat. Ondanks de werkzaamheden van de buren zou hij toch gewoon in elkaar moeten blijven zitten lijkt me
Wat natuurlijk ook prima kan, maar is voor mij lastiger te controleren omdat de kitranden er nog wel prima uitzien, maar wie weet wat er in de diepte van de kit gaande was/is, ik ben geen kit-expert. Mensen zoeken altijd naar de meest begrijpbare oplossing, denk ik zo.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:01 schreef Prowl het volgende:
kitrand die loslaat met een knappende ruit tot gevolg.....
De scheur zit buiten zichtsveld, achter het hout. Maar het is belangrijk om zo nu en dan even te inspecteren, zo kwam ik ook op die eerste scheur. Wat om het aquarium heen staat is geen kast, maar een ombouw (zonder achterkant). Die schoven we dus eens in de paar weken weg en checkten we alles. Maar nooit eigenlijk op scheuren die ZO in de bodemplaat lopen. Want daar zitten ze; Niet in de voorruit, dat lijkt maar zo. Het lijkt alsof de bodemplaat in het midden scheurt, horizontaal gezien, en die steeds verder gaat. Alsof je nu dus twee stukken los glas op elkaar hebt liggen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:18 schreef ook_gek het volgende:
trouwens als er een lijst om heen zou zitten had je de scheur nooit gezien
Zodat de rotzooi makkelijk opgezogen word in je filterquote:Op woensdag 14 september 2011 11:36 schreef Kreator het volgende:
(meervallen maken meer rotzooi dan ze opruimen)
Veel zie je dan ook niet?quote:Op woensdag 14 september 2011 23:28 schreef betyar het volgende:
Houten aquariums............Die lekken niet.
Men keek altijd een beetje raar op als ik zei dat mijn aquarium van multiplex was. Gaten boren voor je filter is veel makkelijker. Dat alleen de voorkant een glazen plaat in is verwerkt.(Anders zie je niks).quote:Op woensdag 14 september 2011 23:31 schreef Staal het volgende:
[..]
Veel zie je dan ook niet?
Vraag me af hoe het bij Messina gaat.
Ik zat gisteren even gek te kijken maar nu ik erover nadenk klinkt het ook helemaal niet gek.quote:Op donderdag 15 september 2011 05:56 schreef betyar het volgende:
[..]
Men keek altijd een beetje raar op als ik zei dat mijn aquarium van multiplex was. Gaten boren voor je filter is veel makkelijker. Dat alleen de voorkant een glazen plaat in is verwerkt.(Anders zie je niks).
De achter en zijwanden had ik van PUR,tegellijm,verf en epoxy gemaakt. Nu na 7 jaar begon het hout aan de boven kant was zacht te worden, beter te vroeg dan te laat heb ik hem uit mijn huis verwijderd. Tijd voor een nieuwe.
Rustig. Een dode gehad (Neon tetra), de rest van de vissen doen het nu prima in de 120 liter. Heb nog geen nieuws over de nieuwe bak.quote:Op woensdag 14 september 2011 23:31 schreef Staal het volgende:
Vraag me af hoe het bij Messina gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.*edit*
Oh ja. De beste foto's zijn foto's recht van voren. Zo zijn de foto's het makkelijkst te gebruiken (zonder zwarte randen, etc). Het is maar een tip, hoe jij jouw aquarium wilt showen is natuurlijk verder geheel aan jou!Je raekt an de dinge geweun.
Is een leuk ding om mee te beginnen. 2 nadelen:quote:Op donderdag 15 september 2011 22:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Leuk topic![]()
Ik zou misschien zelf wel ook een klein aquarium willen. Ik zag er eentje van 25 liter, degene die ook als eerste in de OP vermeld staat (volgens mij van Kreator).
Ik vraag me af of iemand hier ook een automatische voeder heeft. Ik wil heel graag een aquarium maar zou ook graag op vakantie willen wanneer ik daar zin in heb. Iemand hier daar ervaring mee?
keuzes makenquote:Op vrijdag 16 september 2011 09:04 schreef Komakie het volgende:
Hey Perry waar haal jij in vredesnaam de ruimte vandaan om zoveel aquaria neer te zetten? Dan ook nog een paar grote. Staan die gewoon in de woonkamer?
Hij heeft wel twee overstromingen gehad.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:08 schreef AchJa het volgende:
Iemand dit verhaal al gelezen?![]()
Laat een nieuw "bakje" bouwen...
[ afbeelding ]
Aangepast. Hoe kom ik in hemelsnaam aan de 290?quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:37 schreef Kreator het volgende:
Idd goed bezig. Alleen is mijn aquarium 325 liter. ;-)
quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:22 schreef Staal het volgende:
[..]
Hij heeft wel twee overstromingen gehad.
Ik lag op mijn rug, met één hand onder de bak. Snel duw ik mijn hand op de uitstroom opening van de kraan, en warempel. Het stopt. Alles was in de twee seconden al helemaal doornat natuurlijk, ik ook.
Maar daar lig je dan. Op je rug, met je hand op ene 4cm buis, en een aquarium van 400x60x60 vol water. Reken maar eens uit wat een hoeveelheid dat is. Ik kon geen kant op. Niemand in huis behalve ik. Dus wat nu. Loslaten kon ik het niet, dan zou alles als een speer onderlopen (het is echt een reuzenstraal 4cm water...). Blijven liggen kon ook niet. Er zou dagenlang niemand meer komen...
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al dagen slecht slaap. Bij elk geluidje zit ik klaarwakker rechtop, bang dat een van de aquariums het begeven heeft. Het zal wel weer overgaan, en waarschijnlijk lach ik er over een tijdje om, maar echt fijn is het op het moment niet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:06 schreef Staal het volgende:
Ik moest ook even aan jou denken. Stel dat je die scheuren niet zou hebben gezien. Het is echt een geluk bij een ongeluk dat je dit wel zag. Niemand wil liters water door zijn huis, als je een kop koffie laat vallen verbaas je je al hoeveel er in zo'n kopje zit.
Verstandig!quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:17 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al dagen slecht slaap. Bij elk geluidje zit ik klaarwakker rechtop, bang dat een van de aquariums het begeven heeft. Het zal wel weer overgaan, en waarschijnlijk lach ik er over een tijdje om, maar echt fijn is het op het moment niet.![]()
Om drie uur komen een aquariumbouwer en een aannemer de vloer & het onderstel controleren. We willen graag die mogelijke oorzaken uitgesloten hebben voordat ik er een nieuw aquarium op zet.
De vraag is, hoe hang je het op? Dan zou je het eigenlijk ergens BOVEN je aquarium moeten doen, om het echt veilig te houden. Je weet nooit waar/hoe een aquarium stuk gaat. Kan net zo goed dat de voorruit/achterruit eruit knapt.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:17 schreef Staal het volgende:
Dat is hier ook zo. Aan weerskanten heb ik doodleuk twee stekkerblokjes liggen op de grond. Bij schoonmaken hang ik die hoog maar als mijn aqua spontaan breekt dan is het hier ook feest.
Overigens denk ik erover om de hobby aan de wilgen te hangen. Los van de horrorverhalen over water hoor.
En hoe heeft hij het opgelost??? (geen zin om het hele verhaal te lezen, sorry, ben lui vandaag)quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:01 schreef Messina het volgende:
[..]
Aangepast. Hoe kom ik in hemelsnaam aan de 290?
[..]
Wat een nachtmerrie!
http://www.aqua.elzinga.eu/aqua/deel-9.htmquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:32 schreef Komakie het volgende:
[..]
En hoe heeft hij het opgelost??? (geen zin om het hele verhaal te lezen, sorry, ben lui vandaag)
Ik vind dat niet lullig klinken. Je eigen leven gaat toch echt voor naar mijn mening!quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:38 schreef Staal het volgende:
Reden dat ik stoppen overweeg is inderdaad het werk. Nu is het allemaal nog leuk maar als ik over een klein poosje iedere avond om 22:30 uur thuiskom en dan nog e.e.a. administratief moet doen ik het dan simpelweg niet op kan brengen om dan in mijn vrije tijd een aquarium te moeten schoonmaken. En we hebben ook nog een konijn en een hond. Ik denk dat vissen hoe lullig het ook klinkt dan echt teveel zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |