abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer zaterdag 3 september 2011 @ 15:15:44 #201
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101525970
Overigens ben ik van een slakkenplaag met honderden slakjes naar een overschot aan Anatoma Helena's gegaan (dacht dat die beestjes langzaam fokten, maar dat gaat echt hard. :') )
pi_101528567
quote:
9s.gif Op zaterdag 3 september 2011 15:15 schreef Kreator het volgende:
Overigens ben ik van een slakkenplaag met honderden slakjes naar een overschot aan Anatoma Helena's gegaan (dacht dat die beestjes langzaam fokten, maar dat gaat echt hard. :') )
dat is vaak zo: je lost de ene plaag op met een andere plaag :+

en je bent niet de enige: kijk maar eens naar de wereldwijde problemen van diersoorten die uitgezet zijn en uiteindelijk zelf een plaag geworden zijn en de lokale flora en fauna vernietigen :P
En dat gebeurt dan door mensen die ervoor gestudeert hebben 8)7
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_101528960
quote:
9s.gif Op zaterdag 3 september 2011 15:15 schreef Kreator het volgende:
Echter zijn de Helena's wel leuk om te zien.

(Ik heb er ook een goeie honderd denk ik... :') )
pi_101529319
Mijn slakken overschot is mooi opgegeten door mijn neolamprologus tretocephalus.

De mijne is mooi helder blauw en 13 a 14 cm groot. Pracht beest om te zien ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Aloria op 03-09-2011 18:05:40 ]
pi_101531912
Mooi, allebei.
Jesus saves but death prevails.
  vrijdag 9 september 2011 @ 12:34:27 #206
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101746625
Hey luitjes.

Tijdje niet geweest, maar ik ben er weer :P

Vraagje: Ik heb een nieuw filter systeem nodig in mijn hoek aquarium (ong 170L).
Heeft er iemand een mooi idee?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_101746711
Wat voor vissen heb je in je bak (sterke vervuilers of niet?)
Wil je een intern filter, of een extern filter?

Persoonlijk zou ik een mooi extern filter plaatsen, zoals bijv een JBL e700 of een e900 (als je wat overcapaciteit wilt), dan kom je er goedkoop vanaf en heb je toch een degelijk systeem dat niet erg duur is, maar wel functioneert en ook geluidsarm is.

Je kan ook een duurdere Eheim oplossing nemen bijv, maar dat is maar net wat je er aan uit wilt geven :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 9 september 2011 @ 13:28:50 #208
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101748061
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 12:38 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat voor vissen heb je in je bak (sterke vervuilers of niet?)
Wil je een intern filter, of een extern filter?

Persoonlijk zou ik een mooi extern filter plaatsen, zoals bijv een JBL e700 of een e900 (als je wat overcapaciteit wilt), dan kom je er goedkoop vanaf en heb je toch een degelijk systeem dat niet erg duur is, maar wel functioneert en ook geluidsarm is.

Je kan ook een duurdere Eheim oplossing nemen bijv, maar dat is maar net wat je er aan uit wilt geven :P
Ik ben hem opnieuw aan het opzetten. Dat wilde ik al een half jaar geleden doen, maar financiën en tijdsgebrek zorgen voor het uitstellen ervan.

Maar het filter is kapot dus moet ik een nieuwe hebben. Ik ben niet van plan om er heel spannende vissen in te doen. Zullen waarschijnlijk voornamelijk siervissen worden in de vorm van Gourami's, tretra's, een paar algeneters en misschien nog wat dingetjes die ook een beetje in die richting zitten.
Ik moet nog even kijken wat precies, maar het zal voornamelijk in die richting zijn. Voornamelijk veel kleine vissen in ieder geval :)

Ik vind trouwens een filter van 80 euro (JBL e700 ) nog best een hoop geld :@
In dat opzicht zijn interne filters wel wat goedkoper...
Wat is het voordeel van een externe filter? Buiten dat het wat meer ruimte oplevert in het aquarium.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_101748186
Extra ruimte, maar ook het schoonmaken van het filter hoeft stukken minder, omdat je externe filter meer als een half bioloog werkt. Daarnaast als je em schoon wil maken, hoef je em maar los te koppelen, en maak je em in je gootsteen ofzo schoon. Dus er komt er nauwelijks troep in je aquarium, want dat zit allemaal in je filter, en later in je gootsteen.

Ik heb zelf een e1500 (600liter bak), en ben daar echt uitmate tevreden over..
Eens per 3/4 maanden zie ik dat de uitstroom minder wordt, en dan maak ik het filter weer schoon en klaar :P

Tis eenmalig een aardige investering, maar het biedt wel voordelen. Vooral als het 'mooi' moet zijn, zou ik eerder een extern filter nemen ipv intern.

Wel kan ik aanraden om zwarte slangen te kopen, of de slangen af te tapen. Dan krijg je geen algvorming in je slangen, die de in/uitstroom niet kunnen beinvloeden.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_101748748
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Wel kan ik aanraden om zwarte slangen te kopen, of de slangen af te tapen. Dan krijg je geen algvorming in je slangen, die de in/uitstroom niet kunnen beinvloeden.
Wat een geweldige tip! ^O^
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 9 september 2011 @ 14:26:10 #211
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101749641
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Extra ruimte, maar ook het schoonmaken van het filter hoeft stukken minder, omdat je externe filter meer als een half bioloog werkt. Daarnaast als je em schoon wil maken, hoef je em maar los te koppelen, en maak je em in je gootsteen ofzo schoon. Dus er komt er nauwelijks troep in je aquarium, want dat zit allemaal in je filter, en later in je gootsteen.

Ik heb zelf een e1500 (600liter bak), en ben daar echt uitmate tevreden over..
Eens per 3/4 maanden zie ik dat de uitstroom minder wordt, en dan maak ik het filter weer schoon en klaar :P

Tis eenmalig een aardige investering, maar het biedt wel voordelen. Vooral als het 'mooi' moet zijn, zou ik eerder een extern filter nemen ipv intern.

Hoe zit dat dan met de verwarming?
Ik heb nu zo'n zwarte vierkante "kamer" waar aan de ene kant het filter zit en de andere kant de verwarming. Ik neem aan dat de verwarming niet in het filter gaat of wel?

Het klinkt op zich wel interessant :)
pi_101750517
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:51 schreef Messina het volgende:

[..]

Wat een geweldige tip! ^O^
Anders kun je ze steeds schoonmaken..
Ipv schoonmaken vervang ik die van mij nu, en tape ik ze af als de leverancier geen zwarte slangen heeft liggen :P

Komakie, de verwarming zit meestal los in je interne filter. Deze kun je ook los in de bak hangen. Dat wordt meestal zo gedaan. Ik heb wel iets eens gehoord over een verwarming in een extern filter, maar daar kan ik verder weinig over vertellen.

Ik wil nooit meer zonder extern filter voor de grote bak. Mijn kleine bakjes hebben allemaal interne, maar dit geeft telkens een natte/rommelige bende in de bak, en rondom de bak :P
Prrrrttt
pi_101750714
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb wel iets eens gehoord over een verwarming in een extern filter, maar daar kan ik verder weinig over vertellen.
dat zijn de enige filters die ik nog gebruik :Y

heb zelf 2x een Eheim 2322 en een Eheim 2180 staan
mijn vader heeft op zijn bak de Eheim 2128 zitten

allemaal met ingebouwde verwarming en dat werkt perfect + dat je geen lelijke verwarmingsstaaf weg hoeft te werken in je bak :P

wel iets duurder, maar van Eheim weet je tenminste ook dat je overal reserve-onderdelen kan krijgen (wel belangrijk als je pomp er ineens mee ophoudt ;) )
  vrijdag 9 september 2011 @ 15:16:44 #214
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_101751181
Het is dat ik geen extern filter kwijt kan. Anders had ik dat ook zeker genomen!

Even over die slang, waarom de kleur zwart? Waarom heb je daar geen algen groei op dan?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_101751235
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:16 schreef ook_gek het volgende:
Even over die slang, waarom de kleur zwart? Waarom heb je daar geen algen groei op dan?
die zijn niet doorzichtig dus kan er geen (zon)licht in de slang komen en groeien er dus ook geen algen in :P
  vrijdag 9 september 2011 @ 15:35:07 #216
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101751690
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Anders kun je ze steeds schoonmaken..
Ipv schoonmaken vervang ik die van mij nu, en tape ik ze af als de leverancier geen zwarte slangen heeft liggen :P

Komakie, de verwarming zit meestal los in je interne filter. Deze kun je ook los in de bak hangen. Dat wordt meestal zo gedaan. Ik heb wel iets eens gehoord over een verwarming in een extern filter, maar daar kan ik verder weinig over vertellen.

Ik wil nooit meer zonder extern filter voor de grote bak. Mijn kleine bakjes hebben allemaal interne, maar dit geeft telkens een natte/rommelige bende in de bak, en rondom de bak :P
Hmm ik ga morgen naar de visboer dus ik zal eens kijken (en vragen) wat ze er allemaal hebben :) Het klinkt wel interessant.

Btw, in je bak moet het toch altijd een natte bende zijn? :P
  vrijdag 9 september 2011 @ 15:39:14 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_101751803
Ik heb na een jaar aanmodderen met verschillende interne filters ook een extern filter aangeschaft (Jbl E700). Wat een verademing vergeleken met interne filters. Ik heb geen grote bak (60 l) maar dat gaat prima met het filter op halve kracht (uitstroom). Overigens is die tip van zwarte slangen wel een goeie, ik heb nu de standaard doorzichtige jbl slangen maar daar zie ik al redelijk wat alg in zitten.
  vrijdag 9 september 2011 @ 15:52:45 #218
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_101752148
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:18 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

die zijn niet doorzichtig dus kan er geen (zon)licht in de slang komen en groeien er dus ook geen algen in :P
Ah oke, had ik best zelf kunnen bedenken :D
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
  vrijdag 9 september 2011 @ 16:01:47 #219
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101752371
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:39 schreef AchJa het volgende:
Ik heb na een jaar aanmodderen met verschillende interne filters ook een extern filter aangeschaft (Jbl E700). Wat een verademing vergeleken met interne filters. Ik heb geen grote bak (60 l) maar dat gaat prima met het filter op halve kracht (uitstroom). Overigens is die tip van zwarte slangen wel een goeie, ik heb nu de standaard doorzichtige jbl slangen maar daar zie ik al redelijk wat alg in zitten.
Ik heb op zich een intern filter in mijn 60L bak die het al jaren prima doet.
Wat bedoel je met aanmodderen dan en wat is het grootste voordeel in jouw ogen van extern? Behalve dan wat Perry al zei :)
  vrijdag 9 september 2011 @ 16:30:22 #220
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_101753148
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:01 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik heb op zich een intern filter in mijn 60L bak die het al jaren prima doet.
Wat bedoel je met aanmodderen dan en wat is het grootste voordeel in jouw ogen van extern? Behalve dan wat Perry al zei :)
Het grootste voordeel is onderhoud en het minder ruimte innemen in de bak zelf, maar dat zei Perry ook al.

Ook is mijn ervaring dat een extern filter het water helderder krijgt dan een intern filter. Een extern filter heeft een veel groter totaal filteroppervlak.

En je kunt ook veel makkelijker ander filtermateriaal gebruiken, zou je bv willen filteren over turf oid is dat met een intern filter weer een hoop gepruts.
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:35:21 #221
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101788153
Vandaag naar Nemo in Almere geweest.
Een winkel met 100 alleen maar vissen. De man die me geholpen heeft was ook heel aardig en had heel veel kennis van zaken. Daarnaast probeerde hij niet het duurste van het duurste aan te smeren, maar ben ik echt goed geholpen (voor mijn idee)

Ik ben in ieder geval trotse eigenaar van een buitenfilter *O*
Een Sera 130

Daarnaast gelijk wanden gekocht. Het filter is klaar voor gebruik en de wanden zitten erin, maar de kit moet nog drogen.

In ieder geval een mooi projectje :)
pi_101793044
Dat zijn ook leuke filters :) Zelf geen ervaring mee, maar wel wat over gehoord.
Succes ermee, en foto's zien we hier graag he :D
Prrrrttt
  zaterdag 10 september 2011 @ 21:28:40 #223
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_101796603
Project houten aquarium2 is stil komen te liggen i.v.m. aanleg rookkanaal in woning. :{ :{
  zondag 11 september 2011 @ 00:40:10 #224
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101803639
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 20:02 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dat zijn ook leuke filters :) Zelf geen ervaring mee, maar wel wat over gehoord.
Succes ermee, en foto's zien we hier graag he :D
We gaan het zien hoe het allemaal werkt :)

Even nog wel een foto'tje gemaakt vanmiddag.

Het is door de spiegeling een beetje lastig om te bekijken jammer genoeg, maar goed het is een idee van wat ik aan het maken ben :P

Btw, ik vind het wel cool dat er bij het filter een buis zit met allemaal gaatjes erin waardoor het gefilterde water geleidelijker de bak in stroomt.

Wat wel een beetje jammer is, is dat je met een hoekaquarium je bijna nergens wat op het glas kwijt kunt. Bijvoorbeeld een verwarmingselement met een zuignap vast maken is niet zo relaxt aangezien hij dan gelijk aan de voorkant van je aquarium zit. Net als dat de buis van het filter niet helemaal vast te maken is doordat die langs een wand hangt waar geen zuignap aan vast kan.
pi_101807494
Das idd lastig.. Je kan de verwarming achter je wand maken, door het één en ander te faken. Hou ons op de hoogte :D
Prrrrttt
  zondag 11 september 2011 @ 09:25:53 #226
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_101807833
Ik had altijd een biologische filter met een compartiment voor de verwarming.
  zondag 11 september 2011 @ 09:31:21 #227
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101807862
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 08:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Das idd lastig.. Je kan de verwarming achter je wand maken, door het één en ander te faken. Hou ons op de hoogte :D
De wand zit er al vast in dus veel daar aan veranderen kan ik niet meer.
Ik zit er aan te denken om hem gewoon zo veel mogelijk rechts in de hoek te doen. Als je via die hoek het aquarium in wil kijken staat de televisie redelijk in de weg dus dan zie je hem wel door het andere glas, maar je kijkt er in ieder niet recht tegen aan. Een andere oplossing kan ik niet echt beenken.
Of iemand anders moet nog een idee hebben :)
  zondag 11 september 2011 @ 09:54:43 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 11 september 2011 @ 11:41:18 #229
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101809853
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 09:54 schreef AchJa het volgende:
Dit kan ook nog.

[ afbeelding ]

Extern verwarmings element met ingebouwd PTC systeem.
Geschikt voor alle externe potfilters.

HIer bv.
Op zich een mooi systeem, maar ik vind het een beetje zonde om weer wat nieuws te kopen als ik nog 2 verwamrings elementen heb liggen. Daarnaast moet ik ook een beetje op de financien denken. Ik probeer het eerst in de hoek van het aquarium en dan kan ik altijd nog wat anders verzinnen als het me niet bevalt.

Filter vanmorgen aangezet en werkt als een tierelier :)
  zondag 11 september 2011 @ 18:29:25 #230
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101825062
Inmiddels alweer een stapje verder.
Water en plantjes zitten erin.

Ik heb de verwarming aan de rechterkant gedaan. Zie je bijna nooit zitten als je er gewoon naar kijkt dus op zich prima genoeg :)

Ik heb trouwens lampen waardoor ik wel een beetje een wit/paars licht krijg. Is dat het meest ideaal voor planten? In mijn andere aquarium heb ik geel licht en dat vind ik wel net iets mooier denk ik. Nu blijft er toch een beetje een witte waas in het water hangen.

[edit]mocht er iemand zijn die denkt dat er een ander plaatje staat dan vanmiddag.... klopt ik heb een nieuwe gemaakt :P[/edit]

[ Bericht 18% gewijzigd door Komakie op 11-09-2011 22:45:39 ]
  dinsdag 13 september 2011 @ 10:08:58 #231
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_101891297
Ziet er top uit!!

Ik zit te denken aan een appel slak, maar wel zeker weten dat ze niet me planten opeten :D

Iemand nog een paar kleintjes over?
  dinsdag 13 september 2011 @ 10:28:20 #232
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101891723
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:08 schreef ook_gek het volgende:
Ziet er top uit!!

Ik zit te denken aan een appel slak, maar wel zeker weten dat ze niet me planten opeten :D

Iemand nog een paar kleintjes over?
Dank je wel :)

Nu maar eens gaan nadenken wat ik er preuts in wil. Natuurlijk iets wat in deze omgeving kan leven, maar daar zijn genoeg opties voor.

Wel stom trouwens. Ik heb de verwarming aangezet in de bak, maar ik had nog geen thermometer. Dus ik hem op dezelfde stand gezet als de verwarming van mijn andere aquarium. Er zaten namelijk geen cijfertjes op om de temperatuur in te stellen.
Een beetje op de gok dus en na een paar uur voelde ik even in het water. Voelde veel te warm aan. Nog maar eens vergelijken met het andere aquarium, maar klopte duidelijk niet. Gelijk naar de dierenwinkel gegaan voor een thermometer en touren ik thuis kwam bleek het water dik over de 30 graden te zitten. Blijkbaar zijn niet alle verwarmingselementen hetzelfde. Ik had het natuurlijk kunnen weten, maar hij stond pas halverwege de maximale warmte dus ik had het idee dat het werk goed moest gaan.
Gelijk terug gezet naar de minimale stand en nu draait hij al een dag netjes stabiel op 27 graden :)
Ik ga er vanuit dat het zo blijft.

De verkoper zei trouwens dat ik door het externe filter en de aquarium opstarter die erin gaat al heel snel visjes erin kon hebben. Hij zei dat 30 jaar geleden je een aquarium 3 werken moest laten staan, maar het tegenwoordig ook veel sneller kan. Iemand ervaring mee? Voorlopig ben ik nog even voorzichtig en laat ik het geheel even draaien. Van die foutjes zoals met de verwarming moet je als er vis in zit natuurlijk al helemaal niet hebben. Hoewel het ongetwijfeld ook niet goed zal zijn voor de planten...
pi_101892022
met die flesjes bacteriestarter zou het inderdaad sneller kunnen, maar ik ben liever ouderwets en voorzichtig: ik wacht dus altijd een paar weken. In die tijd kun je nog lekker rommelen met de indeling en alvast wat planten en dergelijke in je bak zetten :)

aquaria is een hobby van geduld: daar kun je dus niet snel genoeg mee beginnen ;)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 13 september 2011 @ 10:55:04 #234
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101892263
Een filter met kleine gaatjes in de uitvoer vond ik juist onhandig. minder stroming en verstopt vaak. heb nu sterke stroming en de vissen vinden dat veel fijner.

Mooi hoekaqua trouwens.
pi_101892629
mijn ervaring is dat de stroming uit die kleine gaatjes verder komt in het aquarium dan 1 grote opening. In mijn bak heb ik dan ook alleen 1 grote uitstroomopening: dat zorgde voor iets meer rust in de planten (die werden anders aan de andere kant van mijn bak nog heen en weer geblazen :P )
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:11:27 #236
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101896167
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:44 schreef Leipo666 het volgende:
met die flesjes bacteriestarter zou het inderdaad sneller kunnen, maar ik ben liever ouderwets en voorzichtig: ik wacht dus altijd een paar weken. In die tijd kun je nog lekker rommelen met de indeling en alvast wat planten en dergelijke in je bak zetten :)

aquaria is een hobby van geduld: daar kun je dus niet snel genoeg mee beginnen ;)
Ik weet het. Met mijn andere aquarium was het ook een paar weken rustig wachten en daarna pas voorzichtig stuk voor stuk vissen erin doen.

Op zich is mijn indeling wel klaar. Zoals ik het in het plaatje heb staan vind ik het wel mooi. Genoeg beplanting en je kunt prima de vissen zien zwemmen. Ondertussen hebben ze door de stenen genoeg beschutting mochten ze daar behoefte aan hebben :)
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:13:58 #237
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101896265
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:55 schreef Kreator het volgende:
Een filter met kleine gaatjes in de uitvoer vond ik juist onhandig. minder stroming en verstopt vaak. heb nu sterke stroming en de vissen vinden dat veel fijner.

Mooi hoekaqua trouwens.
Thnx :)

Ik hou voorlopig de kleine gaatjes, maar mocht die verstopt raken of iets in die richting kan ik altijd nog overstappen op de grotere uitvoer die ook bij het pakket zat.

Alleen jammer dat er bij het filter geen zwarte slangen zaten, maar doorzichtige. Ik snap eigenlijk niet dat ze dat niet standaard doen met het oog op alg.
Aan de andere kant ligt de slang voornamelijk in de kast en achter het aquarium waar nooit direct licht op staat. Dus wat alg betreft zal het niet zo heel snel gaan denk ik :)
pi_101896602
mijn slangen (groene eheim) zitten nu alweer ruim 3,5jaar op hun plek en er zit wel een klein laagje algen in, maar niets om me zorgen om te maken :) een filter die aan een schoonmaak toe is heeft meer effect op de uitstroomsnelheid dan die miniscule laag algen :P
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:41:48 #239
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101897348
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:22 schreef Leipo666 het volgende:
mijn slangen (groene eheim) zitten nu alweer ruim 3,5jaar op hun plek en er zit wel een klein laagje algen in, maar niets om me zorgen om te maken :) een filter die aan een schoonmaak toe is heeft meer effect op de uitstroomsnelheid dan die miniscule laag algen :P
De vraag is alleen wel, als het er eenmaal zit, hoe krijg je het in vredesnaam schoon :?
Of is het dan gewoon een kwestie van nieuwe kabels kopen?
pi_101897638
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:41 schreef Komakie het volgende:

[..]

De vraag is alleen wel, als het er eenmaal zit, hoe krijg je het in vredesnaam schoon :?
Of is het dan gewoon een kwestie van nieuwe kabels kopen?
je hebt van die schoonmaak setjes: een soort lange veer met aan het uiteinde borstelhaartjes: die kan je dan een paar keer heen en weer halen door de slang en dan is ie weer schoon.

ik heb zo'n setje, maar ik vind het teveel werk alles los te moeten halen en ik heb er dus eigenlijk helemaal geen last van :P
pi_101908027

dinsdag 13 september 2011 @ 19:43:58 #242
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101909606
quote:
Mis ik iets :?
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:46:45 #243
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_101909704
Zo te zien een barst :(
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:51:46 #244
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_101909941
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:46 schreef ook_gek het volgende:
Zo te zien een barst :(
Die steeds groter wordt.
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:03:53 #245
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_101910543
Dan ben je fucked. :{.

En nu?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:18:04 #246
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_101911247
is het nou 1 scheur of meerdere?

trouwens als er een lijst om heen zou zitten had je de scheur nooit gezien :o
pi_101911355
quote:
Je hebt nou niet bepaald geluk met je aquaria, of heb ik het mis? :@
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:24:08 #248
42366 Staal
pi_101911563
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:18 schreef ook_gek het volgende:
is het nou 1 scheur of meerdere?

Aan de planten te zien meerdere scheuren.

En inderdaad, wat je zegt over die lijst.
Un certain jeune homme
pi_101912032
Zo dat ziet er eng uit !
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:58:49 #250
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_101913265
Maar.. hoe kan dat dan? ineens?
En toen was er niets!
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:01:50 #251
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_101913434
kitrand die loslaat met een knappende ruit tot gevolg.....

:{
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_101913731
Zo, ik ben weer chill.

Dit is dus inderdaad de derde (!) bak die scheurt. Nou ja, das niet helemaal waar; De andere twee zeiden POEF en er stroomde water, deze lekt -nog- niet.
Het begon een paar dagen geleden met het scheurtje op de 1e foto. Manlief zei: Volgens mij zat die er al. Maar het zat me toch niet lekker...
Vanmorgen ontdekte ik dus twee nieuwe, verse scheuren die ik heb afgetekend. Een ervan hoorde ik vanmiddag gewoon verder scheuren. Klinkt misschien wat stom, maar ik hoorde een soort "TOK" geluid, ging bij m'n streepjes kijken en JA HOOR; twee keer zo groot.

Nu is het an sich geen nood. We zijn goed verzekerd. Alleen een nieuwe bak laten maken duurt gewoon even. Zo'n 3 weken. De 120L bak (De Cayman waar we mee begonnen) staat klaar. Kwestie van water overhevelen en een van de twee filters 1 minuut uitzetten, verplaatsen en aanzetten. Vissen over en klaar.

Hoe het kan... Tsja... Is het heel toevallig dat onze benedenburen sinds een week hardcore aan het klussen zijn? Als in: Tegels van de muren bikken PRECIES onder ons aquarium? Het ging er v/d week zo heftig aan toe hier dat een van mijn schilderijen van de muur kwam :@
Verder kan ik me niets bedenken. Hij staat 100% waterpas, op een dik stalen frame, met piepschuim tussen het frame en het aquarium van 1.5cm dik.
pi_101915194
Sterkte Messina :( pfff, zit je niet mee zeg!
Prrrrttt
  dinsdag 13 september 2011 @ 23:40:59 #254
42366 Staal
pi_101923026
Van die andere twee lekken heb ik niet meegekregen maar onwijs rot, Messina.
Dit is eigenlijk de nachtmerrie van iedere aquariumhouder. Verdorie, erg klote.
Maar goed dat je het gezien hebt.
Un certain jeune homme
  woensdag 14 september 2011 @ 00:40:12 #255
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101925388
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:07 schreef Messina het volgende:
Zo, ik ben weer chill.

Dit is dus inderdaad de derde (!) bak die scheurt. Nou ja, das niet helemaal waar; De andere twee zeiden POEF en er stroomde water, deze lekt -nog- niet.
Het begon een paar dagen geleden met het scheurtje op de 1e foto. Manlief zei: Volgens mij zat die er al. Maar het zat me toch niet lekker...
Vanmorgen ontdekte ik dus twee nieuwe, verse scheuren die ik heb afgetekend. Een ervan hoorde ik vanmiddag gewoon verder scheuren. Klinkt misschien wat stom, maar ik hoorde een soort "TOK" geluid, ging bij m'n streepjes kijken en JA HOOR; twee keer zo groot.

Nu is het an sich geen nood. We zijn goed verzekerd. Alleen een nieuwe bak laten maken duurt gewoon even. Zo'n 3 weken. De 120L bak (De Cayman waar we mee begonnen) staat klaar. Kwestie van water overhevelen en een van de twee filters 1 minuut uitzetten, verplaatsen en aanzetten. Vissen over en klaar.

Hoe het kan... Tsja... Is het heel toevallig dat onze benedenburen sinds een week hardcore aan het klussen zijn? Als in: Tegels van de muren bikken PRECIES onder ons aquarium? Het ging er v/d week zo heftig aan toe hier dat een van mijn schilderijen van de muur kwam :@
Verder kan ik me niets bedenken. Hij staat 100% waterpas, op een dik stalen frame, met piepschuim tussen het frame en het aquarium van 1.5cm dik.
Dat is dan ook wel flink asociaal van de buren. Op zich moet klussen kunnen. Iedereen heeft dat wel eens, maar zo te keer gaan dat de schilderijen van de muur vallen is wel bizar.

En dat je bent verzekerd is leuk, maar je wilt toch gewoon een aquarium hebben? Sowieso vind ik het vreemd dat hij zo maar stuk gaat. Ondanks de werkzaamheden van de buren zou hij toch gewoon in elkaar moeten blijven zitten lijkt me
pi_101927627
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 00:40 schreef Komakie het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel flink asociaal van de buren. Op zich moet klussen kunnen. Iedereen heeft dat wel eens, maar zo te keer gaan dat de schilderijen van de muur vallen is wel bizar.

En dat je bent verzekerd is leuk, maar je wilt toch gewoon een aquarium hebben? Sowieso vind ik het vreemd dat hij zo maar stuk gaat. Ondanks de werkzaamheden van de buren zou hij toch gewoon in elkaar moeten blijven zitten lijkt me
Ik weet ook niet OF dat de uiteindelijke oorzaak is geweest, het is het enige wat ik zo kan bedenken.

Prowl zei hier:
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:01 schreef Prowl het volgende:
kitrand die loslaat met een knappende ruit tot gevolg.....

:{
Wat natuurlijk ook prima kan, maar is voor mij lastiger te controleren omdat de kitranden er nog wel prima uitzien, maar wie weet wat er in de diepte van de kit gaande was/is, ik ben geen kit-expert. Mensen zoeken altijd naar de meest begrijpbare oplossing, denk ik zo.

Ja, het is ongelooflijk kut, klote, etc, maar al mijn vissen leven nog en zitten nu veilig. Wel veel te klein, maar veilig.
Morgen gaan we bellen met een aquariumbouwer in de buurt. Als het langer dan een week gaat duren ga ik een grotere bak voor tijdelijk regelen.

En wat de buren betreft; Breek me de bek niet open. Het zijn geen tokkie-asocialen of zo, maar ze zijn wel mega egoistisch. Laatst hadden ze een feestje. Geen probleem, moet kunnen, leuk! Tot ze om half drie 's nachts hier voor de deur uitgebreid afscheid namen van hun gasten. Half bezopen, fokking lawaai. En ook niet even "doeiiii", maar echt nakeuvelen over de gezellige avond. Pfff.
pi_101927645
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:18 schreef ook_gek het volgende:

De scheur zit buiten zichtsveld, achter het hout. Maar het is belangrijk om zo nu en dan even te inspecteren, zo kwam ik ook op die eerste scheur. Wat om het aquarium heen staat is geen kast, maar een ombouw (zonder achterkant). Die schoven we dus eens in de paar weken weg en checkten we alles. Maar nooit eigenlijk op scheuren die ZO in de bodemplaat lopen. Want daar zitten ze; Niet in de voorruit, dat lijkt maar zo. Het lijkt alsof de bodemplaat in het midden scheurt, horizontaal gezien, en die steeds verder gaat. Alsof je nu dus twee stukken los glas op elkaar hebt liggen.
Er zit nu nog zon 100 liter water in, ik ben moe en ga zo slapen. Op de bank, want ik vertrouw 't niets! :')
Gelukkig ligt de bank net zo goed als 't bed.
pi_101927951
Toch maar helemaal leegtanken dan?
Bohh dat is wel shit zeg.
Ik heb bij mij er ook een complete ombouw omheen, en ik weet niet hoe die nu is, maar ik hoop goed.

Gister zag ik een purperkop langs een garnaal zwemmen, daar die purper zich om, en bijt zo die hele garnaal in 2 stukken :') de aso! ;( Net alsof ie niet genoeg voer krijgt ofzo..

Daarnaast was de garnalenbak gister ineens compeet mistig geworden..
Daar heb ik maar een 50% waterwissel gedaan, en nu wacht ik het even rustig af.
Prrrrttt
  Official ESF Kreviewer woensdag 14 september 2011 @ 09:12:27 #259
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101929125
Mooi kut met peren zeg. Succes met de afhandeling. :{.

Hier gaat alles ok. Blauwalg nog niet teruggezien en de vissen doen het perfect.
  woensdag 14 september 2011 @ 09:47:44 #260
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_101929797
Ik ben een beetje aan het rondneuzen wat ik wil hebben in mijn nieuwe bak.
Ik neig er een beetje naar om er in ieder geval een paar Apistogramma's in te zetten of Antennebaarsjes. Is het dan handig om alleen een koppeltje te nemen, of is meer ook nog een optie? Ik heb begrepen dat het vrij rustige cichliden zijn en dus ook met andere (kleinere) vissen gehouden kunnen worden.

Daarnaast nog wat kleinere visjes zoiets iets van tetra'tjes ofzo, maar ik weet nog niet of dat er bij past. Net als een paar meervallen om wat rotzooi op te ruimen. Dat zal geen probleem zijn denk ik :P

Een collega had het er over 2 discusvissen er bij te zetten, maar ik denk dat het niet zo'n goed idee is gezien de omvang van de bak en het gegeven dat vaak gezegd wordt dat Discussen met minimaal 5 gehouden moeten worden en dat past er sowieso niet in.
pi_101929989
discus alleen aan beginnen met een grote bak en als je bereid bent de extra moeite erin te steken ;)

antennebaarsjes (Microgeophagus ramirezi) zijn de laatste jaren behoorlijk kapotgekweekt: het is tegenwoordig een heel kunst om die beestjes ouder dan een jaar te laten worden -O- soms lukt het, maar dat is meer mazzel dan wijsheid. Al die gele, blauwe en longvin varianten zou ik links laten liggen :P (ik heb een afkeer van kweekprodukten ;) )

zelf ben ik fan van Apistogramma's! Als beginner apisto's zijn de cacatouides en de borelli zeer geschikt: deze stellen minder strenge eisen aan de waterwaarden :)

eigenlijk alle dwergcichliden zijn wel als paartje te houden, maar de meeste doen het ook erg goed in harems (1 man en meerdere vrouwen: het paradijs :+ ), de man kan dan zijn aandacht mooi verdelen :P
  Official ESF Kreviewer woensdag 14 september 2011 @ 11:36:00 #262
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101932451
(meervallen maken meer rotzooi dan ze opruimen)
  woensdag 14 september 2011 @ 14:17:44 #263
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_101937130
Even een vraagje;

Niemand interesse in een aqua30 of aqua40?

[TK] 2 aquaria + vele accessoires!
  woensdag 14 september 2011 @ 17:45:52 #264
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_101944743
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:36 schreef Kreator het volgende:
(meervallen maken meer rotzooi dan ze opruimen)
Zodat de rotzooi makkelijk opgezogen word in je filter :D
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  woensdag 14 september 2011 @ 19:56:59 #265
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101949588
Ben ik ook weer eens. Ik heb inmiddels een zo goed als lege bak en ben opzoek naar nieuwe bewoners. Blonde tijgers of White Pearls bij voorkeur. Iemand die nog ergens wat weet in provincie Utrecht, of iemand die zelf nakweek heeft zitten?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_101952127
Heeft iemand hier nog een meetstripje om het nitriet te meten over, vind het een beetje zonde om gelijk een hele set te kopen van 50 stuks..
  woensdag 14 september 2011 @ 23:28:39 #267
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_101961365
Houten aquariums............Die lekken niet.
  woensdag 14 september 2011 @ 23:31:11 #268
42366 Staal
pi_101961472
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 23:28 schreef betyar het volgende:
Houten aquariums............Die lekken niet.
Veel zie je dan ook niet?

Vraag me af hoe het bij Messina gaat.
Un certain jeune homme
  donderdag 15 september 2011 @ 05:56:09 #269
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_101966170
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2011 23:31 schreef Staal het volgende:

[..]

Veel zie je dan ook niet?

Men keek altijd een beetje raar op als ik zei dat mijn aquarium van multiplex was. Gaten boren voor je filter is veel makkelijker. Dat alleen de voorkant een glazen plaat in is verwerkt.(Anders zie je niks).
De achter en zijwanden had ik van PUR,tegellijm,verf en epoxy gemaakt. Nu na 7 jaar begon het hout aan de boven kant was zacht te worden, beter te vroeg dan te laat heb ik hem uit mijn huis verwijderd. Tijd voor een nieuwe.
  donderdag 15 september 2011 @ 13:30:43 #270
42366 Staal
pi_101974258
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 05:56 schreef betyar het volgende:

[..]

Men keek altijd een beetje raar op als ik zei dat mijn aquarium van multiplex was. Gaten boren voor je filter is veel makkelijker. Dat alleen de voorkant een glazen plaat in is verwerkt.(Anders zie je niks).
De achter en zijwanden had ik van PUR,tegellijm,verf en epoxy gemaakt. Nu na 7 jaar begon het hout aan de boven kant was zacht te worden, beter te vroeg dan te laat heb ik hem uit mijn huis verwijderd. Tijd voor een nieuwe.
Ik zat gisteren even gek te kijken maar nu ik erover nadenk klinkt het ook helemaal niet gek.
In de tuin heb ik immers ook een houten wijnton met vissen erin. Wel leuk dat je dat zelf maakt!
Un certain jeune homme
pi_101996187
Leuk topic ^O^

Ik zou misschien zelf wel ook een klein aquarium willen. Ik zag er eentje van 25 liter, degene die ook als eerste in de OP vermeld staat (volgens mij van Kreator).

Ik vraag me af of iemand hier ook een automatische voeder heeft. Ik wil heel graag een aquarium maar zou ook graag op vakantie willen wanneer ik daar zin in heb. Iemand hier daar ervaring mee?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_101999569
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2011 23:31 schreef Staal het volgende:

Rustig. Een dode gehad (Neon tetra), de rest van de vissen doen het nu prima in de 120 liter. Heb nog geen nieuws over de nieuwe bak.
Er staat ook een 50 liter draaiende nu, met planten erin, hoop dat die het een beetje overleven zo...

Ik zal morgen eens wat foto's plaatsen van de huidige situatie hier. :)
pi_102004941
Sorry voor de huidige OP. Ik wilde graag duidelijk zijn dat deze vervangen moest worden, dus tot die tijd is 'ie FUGLY! ;) Gelukkig zijn we bijna aan het eind van het topic!

Tot nu toe heb ik:

Sorry, ik weet dat ik niet overal de mooiste foto's heb gepakt, maar het is nogal lastig om me door al die foto's en topics heen te worstelen. Sta je er niet meer in? Dan wil ik graag een nieuwe foto (en het aantal liters) van je aquarium. Wil je een nieuwe foto? Plaats er hier eentje, of stuur me even een PB met de foto, dan is het zo gefixt! ^O^

Als het aantal liters bij je bak mist, zou ik daar ook wel wat info over willen. Ik ben PB's en DM's kwijt, wederom een sorry. :')

De plaatjes linken (voorlopig) nog niet.

De volledige nieuwe OP hieronder in spoiler (de plaatjes worden automatisch iets verkleind, denk dat er even af ;))
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*edit*
Oh ja. De beste foto's zijn foto's recht van voren. Zo zijn de foto's het makkelijkst te gebruiken (zonder zwarte randen, etc). Het is maar een tip, hoe jij jouw aquarium wilt showen is natuurlijk verder geheel aan jou!
pi_102006917
Wow, je bent goed bezig geweest Messina :D
Prrrrttt
  Official ESF Kreviewer vrijdag 16 september 2011 @ 08:37:53 #275
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102007291
Idd goed bezig. Alleen is mijn aquarium 325 liter. ;-)
  Official ESF Kreviewer vrijdag 16 september 2011 @ 08:39:55 #276
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102007322
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Leuk topic ^O^

Ik zou misschien zelf wel ook een klein aquarium willen. Ik zag er eentje van 25 liter, degene die ook als eerste in de OP vermeld staat (volgens mij van Kreator).

Ik vraag me af of iemand hier ook een automatische voeder heeft. Ik wil heel graag een aquarium maar zou ook graag op vakantie willen wanneer ik daar zin in heb. Iemand hier daar ervaring mee?
Is een leuk ding om mee te beginnen. 2 nadelen:
1) schoonmaken vh glas is lastig omdat de bovenkant ook bijna helemaal dicht is.
2) Er past geen voederautomaat op, zonder de bovenkap eraf te halen en dan nog is het lastig.

Ik zou overigens zelf niet vertrouwen op zo'n ding. Heb er wel 1 liggen, maar nee. Dan vertrouw ik liever op familie die om de dag langskomt.
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:04:48 #277
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102007757
Hey Perry waar haal jij in vredesnaam de ruimte vandaan om zoveel aquaria neer te zetten? Dan ook nog een paar grote. Staan die gewoon in de woonkamer?
pi_102007906
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:04 schreef Komakie het volgende:
Hey Perry waar haal jij in vredesnaam de ruimte vandaan om zoveel aquaria neer te zetten? Dan ook nog een paar grote. Staan die gewoon in de woonkamer?
keuzes maken ;)

wij hebben in de woonkamer 2 bakken staan (860 liter, 200x70x60 + 200 liter, 80x80x40 open bak) en boven in een extra kamer nog 2 juwel bakjes (rekord 110 en rekord 60) die als quarantaine en/of kweekbakken gebruikt worden :P

wij hebben de inrichting van de kamer om deze bakken heen geplanned :P
pi_102008140
De grote 600liter staat in de huiskamer en is vrijwel vanuit elke hoek zichtbaar. Maar deze is daar wel specifiek geplaatst ivm de vloer (ik heb een relatief klein appartement en de vloer kan niet zoveel hebben blijkbaar). De aqua40 staat op een bureau in de huiskamer. Een gewone lamp vond ik er niet passen :P

De 160 liter en aqua60 staan in de 2e "slaapkamer" (rommel hok noem ik het altijd), en slokken zo aardig wat ruimte op. Maar zo kan ik de jonkies en het plantenoverschot kwijt.

Dr is een tijd geweest dat ik nog een aqua60 in de huiskamer had, maar dat was gewoon echt teveel.. Als ik ga verhuizen zal de 600 liter als 'opvang' bak gaan fungeren, en dan wil ik een 250x50x50meter bak bijv hebben. Gewoon net wat smaller, maar wel langer. Misschien zelfs wel 3meter, maar dat ligt aan het toekomstige huis natuurlijk...

Het scheelt natuurlijk dat er (nog) geen mede helft is die mee beslist hoe/wat er in de huiskamer staat :P
Prrrrttt
pi_102008293
50 diep (niet hoog) op die lengte is niet echt mooi: ik heb zelf 70cm diep op 2 meter lengte en dat zorgt dat je veel meer met dieptewerking kan werken. Anders wordt het zo'n langgerekte, smalle aquascape...

met 60cm hoog zorgt dat ervoor dat ik net met mijn vingers achterin de bak kan komen :P
pi_102008433
Nu heb ik 60 diep, maar eigenlijk is het allemaal net te breed..
Tis natuurlijk ook maar net hoe het toekomstig huis wordt, want dat weet ik nog niet.

Maar opzich is dat wel iets om nog naar te kijken als ik het zo hoor :P
Prrrrttt
pi_102008574
als het niet past dan past het natuurlijk niet, maar als je de ruimte hebt dan zou ik het echt zo diep mogelijk maken. Je kan dan veel meer spelen met doorkijkjes en je kan meer lagen beplanting aanleggen zonder dat je meteen tegen de achterwand aankijkt :P
hoe langer je bak des te ondieper hij gaat lijken :Y

helaas zijn de meeste fabrieksbakken maximaal 60 diep dus daarom heb ik deze bak speciaal laten maken. Die 80 bij 80 open bak is trouwens ook speciaal gemaakt: open bakken vind je ook niet zomaar ;)
pi_102009000
Ja klopt.. Daarom heb ik deze bak ook gewoon op maat laten maken. Daarnaast was het nog goedkoper, en stond het niet op een of ander gammel frame. Nu is het een 40x40 koker, en ben ik gegarandeerd dat ie niet instort :P

Als ik groter/dieper kwijt kan, heb ik dat heel erg graag natuurlijk :D
Prrrrttt
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:22:29 #285
42366 Staal
pi_102011025
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:08 schreef AchJa het volgende:
Iemand dit verhaal al gelezen? :o

Laat een nieuw "bakje" bouwen...

[ afbeelding ]
Hij heeft wel twee overstromingen gehad.

Ik lag op mijn rug, met één hand onder de bak. Snel duw ik mijn hand op de uitstroom opening van de kraan, en warempel. Het stopt. Alles was in de twee seconden al helemaal doornat natuurlijk, ik ook.

Maar daar lig je dan. Op je rug, met je hand op ene 4cm buis, en een aquarium van 400x60x60 vol water. Reken maar eens uit wat een hoeveelheid dat is. Ik kon geen kant op. Niemand in huis behalve ik. Dus wat nu. Loslaten kon ik het niet, dan zou alles als een speer onderlopen (het is echt een reuzenstraal 4cm water...). Blijven liggen kon ook niet. Er zou dagenlang niemand meer komen...
Un certain jeune homme
pi_102012368
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:37 schreef Kreator het volgende:
Idd goed bezig. Alleen is mijn aquarium 325 liter. ;-)
Aangepast. Hoe kom ik in hemelsnaam aan de 290? :@

quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:22 schreef Staal het volgende:

[..]

Hij heeft wel twee overstromingen gehad.

Ik lag op mijn rug, met één hand onder de bak. Snel duw ik mijn hand op de uitstroom opening van de kraan, en warempel. Het stopt. Alles was in de twee seconden al helemaal doornat natuurlijk, ik ook.

Maar daar lig je dan. Op je rug, met je hand op ene 4cm buis, en een aquarium van 400x60x60 vol water. Reken maar eens uit wat een hoeveelheid dat is. Ik kon geen kant op. Niemand in huis behalve ik. Dus wat nu. Loslaten kon ik het niet, dan zou alles als een speer onderlopen (het is echt een reuzenstraal 4cm water...). Blijven liggen kon ook niet. Er zou dagenlang niemand meer komen...

:{ Wat een nachtmerrie!
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:06:11 #287
42366 Staal
pi_102012518
Ik moest ook even aan jou denken. Stel dat je die scheuren niet zou hebben gezien. Het is echt een geluk bij een ongeluk dat je dit wel zag. Niemand wil liters water door zijn huis, als je een kop koffie laat vallen verbaas je je al hoeveel er in zo'n kopje zit.
Un certain jeune homme
pi_102012685
Ik heb laatst de tuinslang uit mijn gootsteen laten vallen, door een stomme fout.
Binnen 10sec vond ik het geluid wel heel raar klinken. Dan ligt er ineens best veel water op je vloertje.. brr

Messina heeft idd nog geluk gehad dat ze dit gezien heeft.. Ik moet er niet aan denken dat er ineens zoveel liters water over de vloer gaan.
Dit alles herinnert me wel aan het feit dat ik alle stroom dingen even van de grond moet halen, voordat ik geëlektrocuteerd wordt bij zo'n ongeval..
Prrrrttt
pi_102012852
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:06 schreef Staal het volgende:
Ik moest ook even aan jou denken. Stel dat je die scheuren niet zou hebben gezien. Het is echt een geluk bij een ongeluk dat je dit wel zag. Niemand wil liters water door zijn huis, als je een kop koffie laat vallen verbaas je je al hoeveel er in zo'n kopje zit.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al dagen slecht slaap. Bij elk geluidje zit ik klaarwakker rechtop, bang dat een van de aquariums het begeven heeft. Het zal wel weer overgaan, en waarschijnlijk lach ik er over een tijdje om, maar echt fijn is het op het moment niet. }:|

Om drie uur komen een aquariumbouwer en een aannemer de vloer & het onderstel controleren. We willen graag die mogelijke oorzaken uitgesloten hebben voordat ik er een nieuw aquarium op zet.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:17:34 #290
42366 Staal
pi_102012854
Dat is hier ook zo. Aan weerskanten heb ik doodleuk twee stekkerblokjes liggen op de grond. Bij schoonmaken hang ik die hoog maar als mijn aqua spontaan breekt dan is het hier ook feest.

Overigens denk ik erover om de hobby aan de wilgen te hangen. Los van de horrorverhalen over water hoor.
Un certain jeune homme
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:19:54 #291
42366 Staal
pi_102012925
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:17 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al dagen slecht slaap. Bij elk geluidje zit ik klaarwakker rechtop, bang dat een van de aquariums het begeven heeft. Het zal wel weer overgaan, en waarschijnlijk lach ik er over een tijdje om, maar echt fijn is het op het moment niet. }:|

Om drie uur komen een aquariumbouwer en een aannemer de vloer & het onderstel controleren. We willen graag die mogelijke oorzaken uitgesloten hebben voordat ik er een nieuw aquarium op zet.
Verstandig!

Kan me die angst wel voorstellen en begreep ook een beetje dat je al eerder pech hebt gehad.
Un certain jeune homme
pi_102013099
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:17 schreef Staal het volgende:
Dat is hier ook zo. Aan weerskanten heb ik doodleuk twee stekkerblokjes liggen op de grond. Bij schoonmaken hang ik die hoog maar als mijn aqua spontaan breekt dan is het hier ook feest.

Overigens denk ik erover om de hobby aan de wilgen te hangen. Los van de horrorverhalen over water hoor.
De vraag is, hoe hang je het op? Dan zou je het eigenlijk ergens BOVEN je aquarium moeten doen, om het echt veilig te houden. Je weet nooit waar/hoe een aquarium stuk gaat. Kan net zo goed dat de voorruit/achterruit eruit knapt.

En waarom overweeg je te stoppen? Ik heb het ook een paar keer overwogen (het is zooooo veel werk), maar nee, ik wil het toch niet missen. :@

Plantenbak:

Vissenbak:

Het waterniveau staat met opzet niet helemaal hoog, zo kan ik de filteruitlaat mooi op het water richten i.p.v. eronder.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:32:09 #293
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102013254
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:01 schreef Messina het volgende:

[..]

Aangepast. Hoe kom ik in hemelsnaam aan de 290? :@

[..]

:{ Wat een nachtmerrie!
En hoe heeft hij het opgelost??? (geen zin om het hele verhaal te lezen, sorry, ben lui vandaag) :P
pi_102013272
Staal, jij stoppen met aqua? ;(
Waarom dat joh? Verlies je de interesse?

Messina, opzich wel goed om eerst alles te controleren voordat er een nieuwe komt.
Prrrrttt
pi_102013304
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:32 schreef Komakie het volgende:

[..]

En hoe heeft hij het opgelost??? (geen zin om het hele verhaal te lezen, sorry, ben lui vandaag) :P
http://www.aqua.elzinga.eu/aqua/deel-9.htm

Lees alleen het onderste gedeelte :P
Prrrrttt
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:38:52 #296
42366 Staal
pi_102013427
Dat is het punt inderdaad. Je hangt geen stekkerblokken hoog want dat staat lelijk. En ik ben geen handige klusser om daar speciaal iets voor te maken.

Reden dat ik stoppen overweeg is inderdaad het werk. Nu is het allemaal nog leuk maar als ik over een klein poosje iedere avond om 22:30 uur thuiskom en dan nog e.e.a. administratief moet doen ik het dan simpelweg niet op kan brengen om dan in mijn vrije tijd een aquarium te moeten schoonmaken. En we hebben ook nog een konijn en een hond. Ik denk dat vissen hoe lullig het ook klinkt dan echt teveel zijn.
Un certain jeune homme
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:39:56 #297
92409 Twinky
Little star.
pi_102013463
Hoi :D ik kom erbij! Vanmiddag foto's!

Vooralsnog: 25l Aquacube, staat nu te draaien met plantjes. Zandbodem, 25graden, TL-buis van 10 tot 22u aan (hier moet ik denk ik nog wat mee puzzelen).

Het plan is om nu een week of drie alleen met plantjes te doen, en het is al prachtig :) dan komen er in fases allemaal minidingen in; kreeftjes, garnaaltjes, slakjes en een schooltje rasbora brigittae.

Nouja, alle tips zijn welkom. De mevrouw van de Aquariumhal in Amersfoort heeft me ontzettend geholpen al (ik heb ook plantenvoedsel en een flesje met bacteriën gekregen). Het is allemaal nieuw maar het is een leuke investering! Wel nu al behoorlijk duur!
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:50:42 #298
42366 Staal
pi_102013811
Leuk, ben benieuwd naar de foto's. Kleine bakjes kunnen echt heel erg mooi zijn.
Un certain jeune homme
pi_102013908
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:38 schreef Staal het volgende:

Reden dat ik stoppen overweeg is inderdaad het werk. Nu is het allemaal nog leuk maar als ik over een klein poosje iedere avond om 22:30 uur thuiskom en dan nog e.e.a. administratief moet doen ik het dan simpelweg niet op kan brengen om dan in mijn vrije tijd een aquarium te moeten schoonmaken. En we hebben ook nog een konijn en een hond. Ik denk dat vissen hoe lullig het ook klinkt dan echt teveel zijn.
Ik vind dat niet lullig klinken. Je eigen leven gaat toch echt voor naar mijn mening! :) En ik zie jou altijd als iemand die verstandig is en weloverwogen beslissingen neemt. Ik kan het helemaal mis hebben, maar op de een of andere manier denk ik van niet ;)
Maar nee hoor, als het niet meer gaat, gaat 't niet en kun je beter een ander huisje voor ze zoeken. Zo lang je hier maar blijft komen! ;)

Leuk Twinky, ben benieuwd naar de foto's! Gaan kreeftjes en garnalen wel samen?
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:58:14 #300
42366 Staal
pi_102014030
Precies, Messina want vrees dat ik anders de bak ga verwaarlozen. Want dat is het eerste dat je dan gaat uitstellen. Blijf uiteraard wel hier komen om te genieten van jullie bakken.
Un certain jeune homme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')