abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99446729
Eindelijk ons droomhuis gekocht. Een jaren 30 woning, 2 onder een kap.
Supermooi en de ideeen gaan alle kanten op. Na het zien van voorbeeldtopics hier, bezoeken van woonwinkels, keukenzaken, vloerenboeren, offertes, noem maar op.

Maar juist omdat er zoveel gedaan moet worden, hebben we echt geen overzicht meer van wat te begroten en hoe. Zo kunnen we keuzes maken, bijvoorbeeld iets goedkopere badkamer en mooiere vloer. Of misschien badkamer later pas doen, en hele huis laten stucen ipv alleen woonkamer. Houtkachel, doen we dat nu meteen of over een paar jaar.

Hoe hebben andere klussers een goede begroting gemaakt? Zo maar kijken wat er op je pad komt, kunnen wij helaas ook niet. Vanwege teveel dat er moet en te weinig centjes.
En aan een beetje schakelmateriaal ben je al gauw 800¤ kwijt en doen we niet eens gek. En dat is iets wat we zo konden bedenken al. Had vantevoren echt geen idee dat dat zo duur zou zijn. Nieuwe deurklinken a ¤40,- per stuk. pff

Daarom al wat op internet gespeurd naar wat een verbouwing kost en begrotingen. Maar helaas. Misschien zijn hier handige klussers onder ons, die tips kunnen geven hoe we dit grondig en goed kunnen aanpakken??
pi_99446847
Lijstjes maken met wat je allemaal zou willen doen. Dan zoeken wat dat allemaal kost. Dan nog posten onvoorzien toevoegen...

Vervolgens prioriteren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_99446982
Ja dat hebben we dus gedaan.

Maarja die posten onvoorzien en wat komt er allemaal bij kijken.. Geen idee wat al dat bouwmateriaal en kleine dingen kosten.
En we willen niet halverwege komen te zitten met het geld dat op is...

We verzanden er een beetje in. Dan gaan we weer voor een supermooie keuken, dan toch maar een niuewe vloer..
pi_99447122
Hoeveel bouwdepot heb je en/of wat is je budget?

Voorts valt er wel een soort basislijstje te maken:
- badkamer ¤ 8000
- keuken ¤ 8000
- vloerafwerking ¤ 50,-/m2 (basis)
- enz.

Zaken als houtkachels en dat soort hippe ongein zou ik zeker nu niet doen, als je budget beperkt is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_99447613
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:34 schreef wgp7 het volgende:
Ja dat hebben we dus gedaan.

Maarja die posten onvoorzien en wat komt er allemaal bij kijken.. Geen idee wat al dat bouwmateriaal en kleine dingen kosten.
En we willen niet halverwege komen te zitten met het geld dat op is...
Maar als je het lijstje maakt en daar offertes bij aan vraagt moet je er toch uit kunnen komen? Of je post hier het lijstje en vraagt of mensen hier vergelijkbare (!) klussen achter de rug hebben...

Als je prioriteert kan er ook niet zoveel fout gaan. Mits je zorgt dat je voldoende reserve houdt voor tegenvallers.

quote:
We verzanden er een beetje in. Dan gaan we weer voor een supermooie keuken, dan toch maar een niuewe vloer..
Jullie hebben dus vooral een probleem met kiezen begrijp ik?

Hoe dan ook: begroten kun je eigenlijk alleen door goed te inventariseren en vervolgens daarbij offertes te vragen. Het is vanuit onze positie niet zo eenvoudig om jou te vertellen wat iets kost. Een badkamer kan een paar duizend euro kosten, maar ook tienduizenden. Keuken idem.

Stucwerk is wel per m2 aan te geven (hou wel rekening met het feit dat je er nog een keer overheen moet schilderen), ik meen 17,50 ex BTW per m2 bij glad pleisterwerk, maar ook dat weet je snel genoeg door een offerte te vragen.

Nieuwe vloer kan weer alle kanten op. Tegels zitten snel op 100 euro per m2 incl. leggen. Laminaat kan al voor minder dan 10 euro per m2 als je zelf legt (maar in godsnaam... neem geen laminaat...). Hout op de vloer zit al snel op 150 euro per m2. PVC incl. leggen 50 euro per m2.

Houthaard? Vraag offerte, maar inclusief plaatsing e.d. is 5 - 7,5K voor een haard wel gebruikelijk. Maar ja, als jij tegen een showroommodel aan loopt waar men vanaf wil...

Hou ook rekening met inrichten. Niet alleen meubels, maar ook zaken als gordijnen. Wederom is er vanalles mogelijk. Ikea levert ze vast voor enkele tientjes... maar een mooi gordijn incl. rail en plaatsing kan ook makkelijk 2K kosten. Of meer... een beetje afhankelijk van de grootte van het raam.

Kortom: het begint echt met een lijstje maken van wat je wil doen. Maak dan onderscheid in "strikt noodzakelijk", "zeer gewenst", "ook leuk" en "ach, als het geld in de zak brandt". En vraag offertes op. En vraag ze realistisch op.
pi_99447618
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
...als houtkachels en dat soort hippe ongein ....
Als je goedkoop aan stookhout kunt komen, is een houtkachel een zeer goede investering om te besparen op je gasrekening en CV-ketel. Dus goede investering en zeker geen "hippe ongein".

Verder....als je kan badderen en koken in de huidige bad- en kookruimte, wacht je met die investeringen. Dat zijn hoge kosten met veel afschrijving. Bovendien, bij een haastperiode, geef je daar veel te veel aan uit; dat is windhandel. Beter als je de rust hebt, gaan shoppen voor max. kwaliteit tegen bodemprijzen.

Begin aan de buitenzijde van het huis, los lekkages op en zorg dat de isolatie in ord eis. Ga dan naar binnen werken:
0 het leiding werk: electrisch up-to-date, gas-, CV- en waterleidingen verleggen&vernieuwen indien nodig
1 wanden& plafonds stuccen (bus Polen)
2 schilderwerk (idem)
3 vloerafwerking

Overigens, als je nu al problemen hebt met de begroting en je sappel maakt om een nieuwe deurklink, heb je toch een verkeerd beeld van verbouwen. Een 40¤ voor een deurklink mag geen discussiepunt zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99447906
Meestal zijn er meer deuren, dus gaat zo'n klink natuurlijk wel in de multiplier... Maar van de andere kant: 40 euro is niet veel geld voor een klink en als daar de koffie van over het toetsenbord gaat, dan hoop je maar op niet teveel werk wat onder het breekwerk vandaan komt, want dat gaat vaak met de vele duizenden.

Maar goed, wie weet is de woning al helemaal up to date en moet er alleen naar smaak worden aangepast.
  FOK!fotograaf donderdag 14 juli 2011 @ 11:09:54 #8
17893 Forno
pi_99448101
Je bent inderdaad een groentje gezien de karige info, maar laat dat je niet weerhouden. ;)

Een realistische begroting is opgebouwd uit drie pijlers; materiaal-, materieel- en arbeidskosten.

Laten we het tegelwerk als voorbeeld nemen (is nog overzichtelijk);

Materiaal;
Een tegeltje kun je zelf makkelijk uitzoeken, lekker goedkoop tegeltje van 15 euro/m2.
Vergeet niet de voorstrijk, tegellijm, voegmiddel, kimband, kimbandpasta, snijverlies en kit.

Materieel;
Tegelsnijder, spatels, mixer, emmer, voegspons, voegbord, doekjes, kitspuit, kithulpmiddelen. Vergeet de vele ritjes van en naar de bouwmarkt ook niet, misschien moet je een aanhangerhuren om de tegels op te halen?

Arbeidskosten;
Als je het zelf doet is het gratis. Laat je het doen dan verdubbelen de kosten.

Dit zijn kosten waar je als beginnende klusser nog rekening mee kan houden. En dan begin je de oude badkamer te slopen en komt het eerste probleem aan de orde. De afvoer moet verlegd worden, dus de vloer moet open. Nou laten we dan ook maar een zwaluwstaartvloertje op advies van die handige vriend aanbrengen. Dan ook maar meteen de aarding van de badkamer meenemen en en ow ja de leidingen moet ook opnieuw worden gelegd. En zo ben je al snel duizenden euro's verder en over 'budget'.

Advies schakel een objectieve adviseur, kennis, klusser in, die je plannen doorlicht. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 14-07-2011 12:11:18 ]
pi_99448109
Plaats eens wat opdrachten op werkspot en vermeld hierbij dat je een totaalprijs wil (inclusief materiaal). Dan heb je een beetje een indicatie van wat het zou kunnen kosten. De prijzen van sanitair, keuken etc zou je dan wel zelf moeten opzoeken.
Klussen deel 1 en 2
pi_99448153
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
Meestal zijn er meer deuren, dus gaat zo'n klink natuurlijk wel in de multiplier... Maar van de andere kant: 40 euro is niet veel geld voor een klink en als daar de koffie van over het toetsenbord gaat, dan hoop je maar op niet teveel werk wat onder het breekwerk vandaan komt, want dat gaat vaak met de vele duizenden.

Maar goed, wie weet is de woning al helemaal up to date en moet er alleen naar smaak worden aangepast.
Niet iedereen werkt met hetzelfde budget als jij met je nieuwe huis natuurlijk, ik vind 40 euro ook veel geld voor een deurklink en dan heb je eigenlijk nog niets, dus ik heb beneden duurdere klinken uitgezocht en boven goedkopere geplaatst, tsja je moet wat toch??

Maar on-topic

Ik ben nu ook aan het verbouwen met een begroting:
plan van aanpak eerst alle zaken globaal benoemen, vervolgens per item onderzoeken wat er allemaal bij komt kijken, zoek dan iets boven gemiddelds uit (bijv tegels van 100 euro) ebn zo werk je verder

En laat je niet verleiden door mooie design dingen, budget is budget al denkt mijn EGA daar soms anders over, die kijkt eerst naar wat ze mooi vind en dan naar de prijs, ik kijk net andersom :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99448341
quote:
bijvoorbeeld iets goedkopere badkamer en mooiere vloer. Of misschien badkamer later pas doen
Niet nu goedkoop doen, en over 5 jaar goed doen.
Of nu goed doen, of niet.

En ga niet voor alles naar de praxis/ gamma/ karwei etc etc, maar laat je ook eens informeren bij PontMeyer, De Boo, RaabKarcher, etc, etc.
Deze zijn in aanschaf van materiaal misschien iets duurder, maar meestal kwalitatief wel beter.
Het personeel bij deze professionele bedrijven hebben ook betere kennis van materialen en kunnen je dus beter voorlichten.
Meestal kun je hier terecht voor meerdere ruimtes in je huis, wat misschien korting op het totaal bedrag mogelijk maakt.
Ga voor je schroeven e.d. naar de ijzerboer, voor evt hout en plaatmateriaal naar de houthandel.

Heb je al foto's van de woning, of een linkje naar Funda?

En als je gereedschap nodig hebt, kijk dan eens op:

http://check.fok.nl/
pi_99448522
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:11 schreef RanTheMan het volgende:

Niet iedereen werkt met hetzelfde budget als jij met je nieuwe huis natuurlijk, ik vind 40 euro ook veel geld voor een deurklink en dan heb je eigenlijk nog niets, dus ik heb beneden duurdere klinken uitgezocht en boven goedkopere geplaatst, tsja je moet wat toch??
Ik heb best een aardig overzicht wat klinken kosten, want ik heb een hoop voorbij zien komen. Een beetje fatsoenlijke klink begint bij iets van 20 euro. Dure klinken zijn al snel 150 euro. In die zin vind ik 40 niet veel geld voor een klink. Natuurlijk, het kan goedkoper... maar dat is iets anders.

quote:
En laat je niet verleiden door mooie design dingen, budget is budget al denkt mijn EGA daar soms anders over, die kijkt eerst naar wat ze mooi vind en dan naar de prijs, ik kijk net andersom :)
Ik vind juist wel dat je eerst moet kijken naar wat je mooi vindt en dan als het niet in het budget past moet je maar op zoek naar een alternatief. Maar als je iets mooi vindt, dan is er vaak een goedkoper alternatief en weten leveranciers je wel op het juiste pad te zetten neem ik aan. Je kan dan iig aangeven wat je mooi vindt.

(en natuurlijk is het alternatief vaak net wat minder mooi, maar daar is dan ook weer de prijs naar)

Kortom: bepaal eerst gewoon eens wat je wil. En ga dan schrappen.
pi_99448562
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:17 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

En ga niet voor alles naar de praxis/ gamma/ karwei etc etc, maar laat je ook eens informeren bij PontMeyer, De Boo, RaabKarcher, etc, etc.
Deze zijn in aanschaf van materiaal misschien iets duurder, maar meestal kwalitatief wel beter.
Het personeel bij deze professionele bedrijven hebben ook betere kennis van materialen en kunnen je dus beter voorlichten.
Dit kan ik na vele jaren klussen, 100,00% beamen. Ga alsjeblieft voor kwaliteitsspullen. Zelfs een 15 mm koperen pijp voor waterleiding is bij Gamma, Praxis al beduidend zwakker. Leg je 2 meter recht aan, merk je dat niet. Ga je een bocht of verzetje buigen...knak en je kan je buis weggooien en moet opnieuw halen.

Bedenk ook dat er vele kwaliteitsverschillen in de merken verf zijn. Neem alsjeblieft goede kwaliteit lak en latex, bezuinigen op verfkwaliteit komt je duur te staan, nog afgezien van extra werk en frustratie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99448685
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit kan ik na vele jaren klussen, 100,00% beamen. Ga alsjeblieft voor kwaliteitsspullen. Zelfs een 15 mm koperen pijp voor waterleiding is bij Gamma, Praxis al beduidend zwakker. Leg je 2 meter recht aan, merk je dat niet. Ga je een bocht of verzetje buigen...knak en je kan je buis weggooien en moet opnieuw halen.

Bedenk ook dat er vele kwaliteitsverschillen in de merken verf zijn. Neem alsjeblieft goede kwaliteit lak en latex, bezuinigen op verfkwaliteit komt je duur te staan, nog afgezien van extra werk en frustratie.
Ik wou natuurlijk niet alles verklappen, ik had zo'n voorgevoel dat Blomke ook nog wat kwijt wou over verf! 6.gif
Maar Blomke heeft gelijk, dit geldt natuurlijk ook voor verf.
Haal liever bij een verfdump Sigma of Sikkens dan een praxis tex.
Of jullie moeten elk jaar alles een nieuwe kleur willen geven.
pi_99448803
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:26 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Haal liever bij een verfdump Sigma of Sikkens dan een praxis tex.
Of jullie moeten elk jaar alles een nieuwe kleur willen geven.
Dan nog: neem kwaliteitslatex. Texen met praxis tex, geeft geen dekking, laat staan kleur.

Eigenlijk moet je prioriteitenlijst zijn:
1 de kwaliteit van het product
2 vind ik het product mooi
3 de prijs.

Als het door 3) buiten budget valt: helemaal schrappen. Géén concessies op de kwaliteit doen.
pi_99449100
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan nog: neem kwaliteitslatex. Texen met praxis tex, geeft geen dekking, laat staan kleur.

Eigenlijk moet je prioriteitenlijst zijn:
1 de kwaliteit van het product
2 vind ik het product mooi
3 de prijs.

Als het door 3) buiten budget valt: helemaal schrappen. Géén concessies op de kwaliteit doen.
Alweer heeft blomke gelijk.

Als je iets laat doen, kun je natuurlijk ook informeren naar het "avond"tarief, dit kun je echter niet uit een eventueel bouwdepot doen, maar moet je zelf betalen.
pi_99449588
Kijk hoeveel budget je hebt... stel je hebt 40.000 zet dan sowieso 4.000 (plm 10% minimaal) aan de kant voor onvoorziene uitgaven (want die zullen komen!). Je te besteden budget is dan 36.000.
Verder moet je goed nadenken over wat je wilt doen. Een nieuwe muur kan gestuckt worden, maar als hij glad wordt afgewerkt kan je er met struktuurverf ook iets moois van maken voor veel minder. Net zoals de vloer wat al is aangegeven hierboven. Maar dat zijn afwerk werkzaamheden, het meeste werk zit in het onzichtbare, het "echte" werk wat hoe dan ook moet gebeuren!! Het nivelleren en egaliseren van die vloer bijvoorbeeld is een dure. Hou dit heel goed in de gaten want daar gaan mensen de fout in, in de logische dingen die je niet ziet.

Ga nog niet kijken voor bijvoorbeeld een keuken, doe dat op de helft van de verbouwing. Het shoppen voor mooie dingen is natuurlijk leuk, maar dan heb je beter zicht op je nog te besteden budget en weet je beter welke prijsklasse je moet kijken.

Maak ook een kostenschatting van andere zaken die te logisch zijn, maar er hard in kunnen hakken. Een grote kostenpost is bijvoorbeeld het afvoeren van sloopafval. Een 6 kuub container waar je (bijna) alles in kan gooien kost rond de 300 euro per container. Kan goedkoper: een 6 kuub container met alleen steen of hout, kost de helft. Als het huis een grote verbouwing ondergaat, ga er vanuit dat je minstens wel 4 containers nodig hebt...

succes!
pi_99449843
Super bedankt voor de tips die jullie geven!! Erg fijn!!
Even antwoord geven op de vragen..
Bouwdepot is 8.000,- En totaal nog 10.000,- extra voor zwartwerk enzo, meubels misschien. Dat zijn de keuzes. En nog wat spaargeld wat we kunnen gebruiken. Maar moeten ook een andere auto, dus dan zijn het afwegingen wat we wel en niet perse willen.
Dus 25.000 budget op korte termijn hadden we bedacht.. Geen idee of dat gek is?? Kunnen dan nog 10.000 schuiven als dit niet reeel is. Pff wat een bedragen he..

Woning is zeker niet up to date. Moet veel gebeuren. Maar niet alles hoeft meteen.
Prioriteit is woonkamer/ slaapkamer/ hal. Vloeren/muren. En echt noodzakelijk werk zoals dakkapel.
Keuken omdat we gewoon totaal niet weten wat, komt dan daarna. Als we niet kunnen kiezen voor die tijd, gaan we dat pas over half jaar doen. Is gesloten keuken dus kan best. Ook een beetje zodat we weten wat de rest gaat kosten..
We hebben zeker een probleem met kiezen. Er zijn zoveel mogelijkheden
We hebben nu:
Keuken ¤12.000 (maar dat is puur een gok)
Badkamer ¤7500 of anders laten zitten voor jaar of 2 en nu alleen voegwerk enzo opknappen, wat latjes opnieuw. Geen idee wat kosten dan zijn. (denk dat dit het gaat worden)
Vloer woonkamer opknappen ¤3000,-
Nieuwe houten vloer ¤70,- p m2
Dakkapel + schoorsteen verbeteren/repareren: ¤7500,-
Voegwerk buitenmuur repareren ¤100,-
Stucwerk plafonds en muren woonkamer/gang ¤2500,-
Schilderwerk: ¤500,-?? Geen idee nog.
Moet er glasvlies overheen of kan je zo schilderen? Anders extra post
Wanneer boven ook, dan ¤2500,- extra
Tegels gang/wc/keuken ?? ¤70,- m2 en dan zelf leggen (heb handige klussers in omgeving)
Stopcontacten e.d. ¤850,-
Deurbeslag ¤40,- per klink. Totaal ¤500,-
Slaapkamers laminaat ¤40,- p m2
Hekwerk dakterras ¤750,- Geen noodzaak, maar staat nu alleen in de grondverf en is maar half af (ziet er niet uit dus).
Gordijnen? Geen idee!! Denken aan vouwgordijnen, maar zag al gauw gordijntjes van ¤800,- per stuk..

Houtkachel ¤5000,- geen idee, maar op basis wat het bij vrienden heeft gekost.
Houtkachel willen we ook later doen, is nu niet belangrijk. Maarja als we nu alles laten stucen en niuewe vloer en mooi maken. Moeten we over jaar of 2 die kachel met pijpen en alles regelen. Is dat dan niet onhandig. Kregen we als tip van mensen in omgeving om meteen te doen.
En dan keuzes maken, vloer erin laten liggen in de gang/wc/keuken (oude roodbruine tegeltjes) of juist niuewe tegels of hout..
@DS4 Bedankt voor je prijsindicaties, ga ik vergelijken met wat wij hadden.
Vraagje waarom geen laminaat?
En is houten vloer echt zoo duur??

@Blomke Stookhout kunnen we goedkoop aankomen.
Badderen kunnen we, daarom waarschijnlijk ook alleen wat opknappen met niuew kitwerk.
Keuken als sluitpost gaan doen denken we en dan over half jaartje
Ohja een deurklink is ook echt geen discussiepunt hoor. Maar meer iets waarvan we zeker weten dat dat er moet komen. Deuren zijn goed na opknapwerk, maar er zitten geen klinken in. Dus even kijken en daarom wisten we wat dat kost. Het was meer dat we zo het plaatje completer krijgen.
@Fomo heb je gelijk in. Onze ervaren klussers in de omgeving, geven alleen maar stelposten op. Werken in de bouw en is voor hun zo makkelijk even wat te noemen. Maar ik heb niks aan stelposten zoals dakkapel ¤1750

We willen alleen een stucadoor inhuren. Iemand voor electriciteit. Keuken plaatsen natuurlijk. Houten vloer natuurlijk. Rest willen we zelf doen met onze klussers uit de omgeving.

@RuntheMan Herkenbaar bij ons gaat het ook zo. Ik kijk eerst naar wat ik mooi vind, dan naar budget en schrik ik nogal..

Ohja we hoeven niet alles goedkoop hoor. Wel kwaliteit. Maar als iets net zo goed bij gamma/praxis zeg maar kan, doen we dat wel.
Verf moet goed zijn, geen praxis spul. Wat ik mooi vind voor op muur is Farrow en Ball. Maar zoeken nog naar alternatieven ;-)
Gereedschap hebben we nog niet. Kunnen alles lenen van familie. Wat we echt zelf nodig hebben, gaan we kopen.
Muur stucen beneden is echt noodzakelijk. Vraag is dan de afwerking. Daar moeten we nog voor kiezen.
Vloer is ook een keuze. Liefst gaan we voor een niuewe, maarja misschien wordt het dan toch tijdelijk opknappen.

Ohja afvoeren sloopafval. Totaal niet aan gedacht. Bedankt.
Voor de tuin hadden we dat wel bedacht, maar dat komt pas in het voorjaar. Wordt aparte begroting en is ook wat overzichtelijk. ;-)

Foto’s komen nog.
pi_99450042
Eventueel kunnen we de andere 3 slaapkamers later doen. Oud huis he, niet alles hoeft meteen. Dan doen we die kamers stap voor stap. En de gang en onze slaapkamer als eerste.

Glas in lood is enkel glas. Gaan we dubbel glas van maken. Maar ook dat is iets wat we wellicht niet meteen doen.
Boven zelfde verhaal voor wat betreft glas in lood. Heb ik offerte voor opgevraagd.

Ook voor vloeren. Maar pff wat een keuzes...
@Fomo de punten die jij noemt. Dat zijn de punten die wij totaal niet weten wat het kost inderdaad. Zal ik ook eens in mijn excel bestandje zetten.
De klussers in onze omgeving noemen dat ook niet. Ja een ¤200,- of ¤300,-
Denk ik: ja wat is het 200 of 300. Als dat voor5 iedere kamer zo is, zit je al gauw op 700¤ verschil.. haha
  FOK!fotograaf donderdag 14 juli 2011 @ 12:06:23 #20
17893 Forno
pi_99450125
Hou ook rekening met het feit dat je motivatie een keer opraakt. Beter alles achter elkaar plannen en meteen goed doen dan het uitstellen.

Dus laat het voegwerk lekker in de badkamer zitten, of maak de verbouwing van de badkamer prioriteit 1.

Nog beter is de badkamer (plus toilet) te verbouwen voordat je in de woning gaat wonen. Hoef je niet te klooien met douchen bij buren of vrienden. Een van de meest voorkomende ergernissen tijdens het verbouwen, weet ik uit ervaring.
pi_99450231
Normaal gesproken werk je het van boven naar beneden af.
pi_99450267
@wgp7; weet je wel waar je aan begonnen bent?

Ik mis

1 een leidingenplan
2 de groepenkast
3 je wensen wat betreft de muren/plafond
4 je buitenwerk:
- hoe is het schilderwerk
- isolatieglas
- toestand dak, muren en vloerbalken (heb je al in de kruipruimte rondgestruind?)

Gereedschap lenen her en der klinkt leuk, maar werkt echt niet voor een lange verbouwing.

Heb je überhaupt kluservaring?
pi_99450362
@TS 25K klinkt veel, maar geloof me het is zo op. Ik werk met een iets groter budget maar heb grote moeite hier binnen te blijven, mijn grootste onderschatte kostenpost is loodgieterswerk, kan ik zelf niet echt goed dus wil ik uitbesteden, maar ja..

Ik mis in je kosten overzicht electra, ook dat is vrij prijzig maar wel handig direct te regelen, kan me voorstellen dat je extra groepen moet trekken dan kun ej dat beter nu doen.

Kortom, het beste is meteen alles aan te pakken dat onder of in je muren zit, omdat als je daar later iets wilt aanpassen eht altijd ellende is, denk aan, loodgieterswerk, electra, kozijnen, evt comp netwerk en tv kabels enzo
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99452035
@wgp7: zet die keuken en badkamer even uit je hoofd, dat zijn gadgets voor later.

Begin met een inventarisatie van de echte verbouwklussen die gedaan moeten worden:

1 Leiding t.b.v. gas, licht, water, riool en data
2 Toestand kozijnen, isolatieglas
3 Toestand goten en HWA
4 Toestand gevels: voegwerk, aansluitingen met goten, scheuren
5 Afwerking inwendig: muren, plafonds, vloeren: wat wil je erop?
6 Schilderwerk inwendig: muren latexen, deuren en kozijn ontdoen van oude verf en opnieuw lakken
7 Hoe is de CV-ketel en de warmwatervoorziening?
pi_99452053
Badkamer en toilet verbouwen is qua praktisch misschien handig om te beginnen. Maar de badkamer ziet er nog wel goed uit. Alleen totaal niet onze smaak, daarom dus keuze om te laten zitten eerst.

@Blomke, misschien zeg ik het allemaal wat kort door de bocht hoor. Vandaar ook vragen over kosten.
Maar we hebben zeer ervaren klussers in de omgeving, en het worden ook geen superdrastische verbouwingen.

1.Leidingenplan lijkt in principe goed, badkamer en keuken blijven op de plaats zoals nu. Dus wat we daar verder mee moeten weet ik dus nog niet. Moeten we nog met iemand bespreken, want dat is ook iets wat we niet zelf doen. En daar komen ongetwijfeld kosten uit voort..
2. Groepenkast is goed. 11 groepen. Electra is paar jaar geleden geleden vervangen. Willen wel stopcontacten verplaatsen naar beneden. Wanneer we de sleutel krijgen gaan we er met mannetje voor electriciteit doorheen. zodat we dat ook kunnen inschatten. Heb ik nu geen idee van.
3. Plafonds worden gestuct. Slaapkamers boven alleen verf erop. Tenminste dat hopen we. Misshcien als we sleutel krijgen dat we dan toch zien dat er gestuct moet worden. En dus gipsplaten eraf, niuewe erop en laten stucen.

Muren moeten beneden en gang volledig gestuct worden. Dan muurverf erop. Of misschien toch nog glasweefsel en dan muurverf. Horen we tegenstrijdige verhalen over.
Boven op slaapkamers zit behang, dat eraf halen en opniuew behangen. Tenminste als de muur er netjes uitziet onder. Maar lijkt nu wel zo.

4. Buitenwerk.
- Wat voegwerk repareren dus, hebben we iemand voor die dat doet.
- Dak is goed, muren, vloerbalken ook. We hebben bouwkundig onderzoek laten doen en er met een bevriende bouwvakker doorgeweest. Dakkapel moet gerepareerd worden, gebeurt ook door hem.
- Kruipruimte zag er goed uit (volgens ook de bouwkundige inspecteur en aannemer).
- Isolatieglas is aanwezig. Behalve bij de glas in lood ramen aan de bovenkant en op de slaapkamers. Hebben we offerte voor opgevraagd.
- Schilderwerk is vorig jaar gedaan. Alleen dakkapel moet en hek op dakterras. Rest gaan we voorjaar 2013 doen.
- 1 kozijn moet gerepareerd worden.
Gereedschap her en der lenen bedoel ik mee de aparte dingen zoals tegelsnijders, klopboren, steiger, ik noem maar even wat. Andere dingen kopen we echt wel zelf wat we niet hebben.
De gewone dingen hebben we natuurlijk wel en wat we meer nodig hebben kopen we.

Kluservaring hebben we in die zin dat we bij iedereen hebben meegelopen met van alles en nog wat. Verfen, behangen, slopen, laminaat leggen. We zijn geen bouwvakkers. En we gaan echt niet prutsen met dingen die we niet kunnen, daar hebben we onze ervaren klussers voor en gaan we samen aanpakken.
pi_99452123
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:59 schreef wgp7 het volgende:

Dus 25.000 budget op korte termijn hadden we bedacht.. Geen idee of dat gek is?? Kunnen dan nog 10.000 schuiven als dit niet reeel is. Pff wat een bedragen he..
Met bouwen zijn dit helaas geen bijzondere bedragen.

quote:
Woning is zeker niet up to date. Moet veel gebeuren. Maar niet alles hoeft meteen.
Prioriteit is woonkamer/ slaapkamer/ hal. Vloeren/muren. En echt noodzakelijk werk zoals dakkapel.
Prioriteit lijkt mij de basis. Dus het huis moet technisch kloppen voordat je de afwerking gaat doen. De vraag is of je daar een goed zicht op hebt. Je zal de eerste niet zijn die gaat breken en een tegenvaller tegen komt van 10K.

Niet om je bang te maken, maar het is een oude woning die niet up to date is... dan moet je daar met iemand die er verstand van heeft echt eens goed naar gaan kijken.

quote:
Keuken omdat we gewoon totaal niet weten wat, komt dan daarna. Als we niet kunnen kiezen voor die tijd, gaan we dat pas over half jaar doen. Is gesloten keuken dus kan best. Ook een beetje zodat we weten wat de rest gaat kosten.
Heel verstandig om dat even vooruit te schuiven. Is nl. ook iets wat je pas op het laatst doet.

quote:
Badkamer ¤7500 of anders laten zitten voor jaar of 2 en nu alleen voegwerk enzo opknappen, wat latjes opnieuw. Geen idee wat kosten dan zijn. (denk dat dit het gaat worden)
Moet dat nu al, of kan je er even doorheen kijken? Want ander kom je op dubbel werk.

quote:
Vloer woonkamer opknappen ¤3000,-
Nieuwe houten vloer ¤70,- p m2
Vraag offertes, het lijkt mij aan de goedkope kant.

quote:
Dakkapel + schoorsteen verbeteren/repareren: ¤7500,-
Wederom: moet met een offerte in beeld te brengen zijn.

quote:
Voegwerk buitenmuur repareren ¤100,-
?

quote:
Stucwerk plafonds en muren woonkamer/gang ¤2500,-
Ken de m2's niet, dus geen zinnig woord over te zeggen.

quote:
Schilderwerk: ¤500,-?? Geen idee nog.
Ga je zelf schilderen? Zo nee: gewoon bij de bouwmarkt kijken hoeveel spullen je nodig hebt voor de oppervlakte die je moet schilderen en probeer het te kopen als het in de aanbieding is.

quote:
Moet er glasvlies overheen of kan je zo schilderen? Anders extra post
Over stucwerk kan je schilderen. En sommige vormen van stucwerk zijn meteen in kleur te zetten.

quote:
Tegels gang/wc/keuken ?? ¤70,- m2 en dan zelf leggen (heb handige klussers in omgeving)
Dat kan wel goedkoper. 70 m2 is een flink bedrag voor een tegel, zeker voor een wandtegel.

quote:
Slaapkamers laminaat ¤40,- p m2
Als je zelf legt kan dat echt goedkoper. Sowieso kun je met een smaller budget overwegen om de eigen slaapkamer en gang te voorzien van hogere kwaliteit laminaat dan de overige slaapkamers.

quote:
Hekwerk dakterras ¤750,- Geen noodzaak, maar staat nu alleen in de grondverf en is maar half af (ziet er niet uit dus).
Iets voor op het eind dus.

quote:
Gordijnen? Geen idee!! Denken aan vouwgordijnen, maar zag al gauw gordijntjes van ¤800,- per stuk.
Ja, dat is een normale prijs. Bij Ikea kan het natuurlijk goedkoper... maar ja... dat zie je dan ook wel weer en het moet natuurlijk ook passen bij de woning.

quote:
Houtkachel ¤5000,- geen idee, maar op basis wat het bij vrienden heeft gekost.
Houtkachel willen we ook later doen, is nu niet belangrijk. Maarja als we nu alles laten stucen en niuewe vloer en mooi maken. Moeten we over jaar of 2 die kachel met pijpen en alles regelen. Is dat dan niet onhandig. Kregen we als tip van mensen in omgeving om meteen te doen.
Meteen doen lijkt mij ook niet onverstandig indien mogelijk. Maar zoek gewoon eens naar showroommodellen, wie weet lukt het dan ook voor 4K.

quote:
En dan keuzes maken, vloer erin laten liggen in de gang/wc/keuken (oude roodbruine tegeltjes) of juist niuewe tegels of hout..
Bij jaren 30 zou ik voor hout gaan op de benedenverdieping.

quote:
@DS4 Bedankt voor je prijsindicaties, ga ik vergelijken met wat wij hadden.
Vraagje waarom geen laminaat?
En is houten vloer echt zoo duur??
Hout is duur. Maar het kan natuurlijk altijd weer goedkoper. Maar op zeker moment kom je aan de kwaliteit.

70 euro per m2 incl. leggen lijkt mij optimistisch, maar wij hebben er niet zo lang naar gekeken, uit praktische overweging zijn wij uitgekomen op PVC voor de bovenverdiepingen (want werkt beter met vloerverwarming en -koeling).

Laminaat zou ik niet nemen omdat ik de uitstraling helemaal niets vind. Voor op de slaapkamers is dat nog wat anders (hoewel ik het geluid van lopen over laminaat door merg en been vind gaan). Maar beneden in een 30 jaren woning: echt hout. En als dat financieel niet haalbaar is: goede PVC. Gelegd en al incl. egalisatie 50 euro per m2 als je mij een pm stuurt (of goed zoekt op het internet). Over twee weken kan ik je melden of ze het ook netjes leggen voor dat geld, maar vooralsnog ga ik daar even vanuit.
pi_99452166
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:51 schreef blomke het volgende:
@wgp7: zet die keuken en badkamer even uit je hoofd, dat zijn gadgets voor later.

Begin met een inventarisatie van de echte verbouwklussen die gedaan moeten worden:

3 Toestand goten en HWA
6 Schilderwerk inwendig: muren latexen, deuren en kozijn ontdoen van oude verf en opnieuw lakken
Helemaal mee eens. Begin met de basis.
pi_99452378
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:51 schreef blomke het volgende:

3 Toestand goten en HWA
Ja dat hadden we al gedaan met badkamer eigenlijk en keuken ook al in ons achterhoofd gehouden.

In principe goed. Gas misshcien verplaatsen maar ligt dus aan keuken.
Lichtpunten moeten we nog naar kijken, uit ons hoofd was dit goed, maar ongetwijfeld willen we verplaatsingen.
Riool is goed.

Zie vorige post. Kozijnreparatie en glas in lood isolatie.

3 Toestand goten en HWA
Ehhhh wat is HWA???
Dakgoten zijn goed! Zijn gecheckt.

Wat voegwerk dus repareren. Laten we doen door iemand met ervaring.
Dakkapel reparatie en schoorsteen ook aanpakken. (laten we ook doen door iemandmet ervaring)

Zie post hierboven. Vloeren boven laminaat en beneden woonkamer of houten vloer opknppen of niuew. En in gang/keuken/wc zit oude tegelvoer die er heel strak inligt, zijn we aan het kijken wat we willen.

uiteraard alles schuren, opknappen en verfen. Muren latexen en slaapkamers ook (eventueel behangen).

CV ketel van 2009 en warmwater is goed. Eventueel dus leiding verleggen maar dat is afhankelijk van keukenindeling.In principe kan daar niet zoveel anders aan.
pi_99452762
@DS4
Uiteraard is prioriteit dat huis technisch moet kloppen. Daarom ook bouwkundsig rapport laten doen en er met bouwvakker doorheen geweest.
En tuurlijk zijn er tegenvallers, daarom willen we nu zo goed mogelijk begroten.

Badkamer voegwerk moet volgens de mensen die er verstand van hebben wel als we de badkamer 2 jaar laten zitten..
Vloeroffertes gaan we opvragen. Zijn nu alleen nog in showrooms geweest om te kijken wat we willen.
Vloer opknappen woonkamer hebben we wel offerte voor. Aan de goedkope kant? Dan ga ik nog even verder kijken.. Was voor 3 x schuren en opniuew lakken.

Dakkapel + schoorsteen reparatie geen offerte van. Was prijsindicatie van de bouwkunidg inspecteur die ook aannemer is. Onze bevriendde bouwvakker zegt dat dit aan materiaal 1750¤ kost voor hem. Dus daar hopen we op. Evenals voegwerk buitenmuur, is ook indicatie van hem.

Stucwerk hebben we offerte voor van stucadoor in avonduren. Vriendenprijsje.

Schilderen gaan we zelf ja. Dus kijken naar goede verf voor leuke prijs.

Tegelprijs van 70 m2 was voor een vloertegen die we hebben gezien. Gaan we nog voor shoppen verder.

Laminaatprijs van 40¤ was van laminaat dat we mooi vonden. Oke misshien kan dat goedkoper. We willen wel bovenverdieping overal zelfde laminaat.

Ikeagordijnen hebben we nu en is voor boven prima. Woonkamer willen we maatwerk.

Je zegt bij jaren 30 huis hout op benedenverdieping. Vind ik ook het mooist. Maar nu ligt er oude tegelvloer en in woonkamer parket. Hout in de keuken??Ik weet iet. Heb daar geen goede ervaring mee..

PVC ga ik eens naar kijken of we dat wat vinden. Bedankt voor de tip!
pi_99452880
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:58 schreef wgp7 het volgende:

Ehhhh wat is HWA???
HemelWaterAfvoer.
pi_99452981
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

HemelWaterAfvoer.
Aha logisch ook..
Maar dat is gecheckt en is goed!
pi_99453441
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:08 schreef wgp7 het volgende:
@DS4
Uiteraard is prioriteit dat huis technisch moet kloppen. Daarom ook bouwkundsig rapport laten doen en er met bouwvakker doorheen geweest.
En tuurlijk zijn er tegenvallers, daarom willen we nu zo goed mogelijk begroten.
Ok, maar dat was nog niet duidelijk uit jouw eerdere posts.

quote:
Badkamer voegwerk moet volgens de mensen die er verstand van hebben wel als we de badkamer 2 jaar laten zitten..
Ok, maar dan zou ik de badkamer gewoon ook meteen doen.

quote:
Vloeroffertes gaan we opvragen. Zijn nu alleen nog in showrooms geweest om te kijken wat we willen.
Vloer opknappen woonkamer hebben we wel offerte voor. Aan de goedkope kant? Dan ga ik nog even verder kijken.. Was voor 3 x schuren en opniuew lakken.
Opknappen heb ik geen benul van, wij zijn met nieuwbouw bezig. ;)

quote:
Dakkapel + schoorsteen reparatie geen offerte van. Was prijsindicatie van de bouwkunidg inspecteur die ook aannemer is. Onze bevriendde bouwvakker zegt dat dit aan materiaal 1750¤ kost voor hem. Dus daar hopen we op. Evenals voegwerk buitenmuur, is ook indicatie van hem.
Prima, maar begroot gewoon dan 25% extra. Wat je dan overhoudt stop je in potje "keuken" om maar wat te noemen.

quote:
Stucwerk hebben we offerte voor van stucadoor in avonduren. Vriendenprijsje.
Ja, dan kan het goedkoper natuurlijk, want de prijs die ik noemde was een gevalletje "wit".

quote:
Tegelprijs van 70 m2 was voor een vloertegen die we hebben gezien. Gaan we nog voor shoppen verder.
Vloertegels zijn iha wat prijziger dan wandtegels. Bedenk wel dat leggen ook geld kost (in ons geval 38 euro per m2 ex BTW).

quote:
Laminaatprijs van 40¤ was van laminaat dat we mooi vonden. Oke misshien kan dat goedkoper. We willen wel bovenverdieping overal zelfde laminaat.
Voor dat geld zou ik altijd PVC nemen.

quote:
Ikeagordijnen hebben we nu en is voor boven prima. Woonkamer willen we maatwerk.
Prima keuze.

quote:
Je zegt bij jaren 30 huis hout op benedenverdieping. Vind ik ook het mooist. Maar nu ligt er oude tegelvloer en in woonkamer parket. Hout in de keuken??Ik weet iet. Heb daar geen goede ervaring mee..
Mijn mening: pas de keukenvloer doen als je de keuken gaat vervangen. En dan misschien gewoon een "dambord" tegelvloer? Dat vind ik nl. ook wel passend binnen de stijl. Maar dat moet dan ook wel bij de keuken passen.

PVC is hier natuurlijk weer een praktisch alternatief met uitstraling van hout.

quote:
PVC ga ik eens naar kijken of we dat wat vinden. Bedankt voor de tip!
Nemen zelf mFLOR Authentic Plank. Zou ik zeker naar kijken.
pi_99453614
Ik ben laatst wezen kijken bij een tweedehands bouwmaterialenhandel.
Die hadden al houten vloeren voor 16 euro per m2. Het kan dus een stuk goedkoper.
Vraag is alleen wel of je veel aan je ondervloer moet doen. Op een bestaande houten vloer kun je makkelijk meteen weer houten delen leggen, schuren, lakken en klaar.
Wil je PVC of zeil moet je een goede ondervloer maken, anders ga je na verloop van tijd de naden van de ondervloer zien.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_99454561
Dambord tegelvloer is mooi. Maar wij dachten eigenlijk de keuken, gang en toilet hetzelfde te doen op de vloer. Is nu ook (maar dan roodbruine tegeltjes).

PVC vloer van DS4 ziet er mooi uit op internet.
Wij kennen alleen niemand met PVC vloer. Zal eens showroom ofzo bekijken.

Wat is voordeel van PVC t.o.v. tegels of hout? Laminaat beneden lijkt ons niet zo. Hebben hout in woonkamer, houden we of vervangen we. Hetzelfde in de gang en keuken willen we niet. Dus laminaat ernaast lijkt ons niks.

We hadden nog gekeken naar Terrazzo vloer. Maar ja veeeeels te duur..

Dus kwamen we eigenlijk uit op tegels.

Ondervloer is goed, bestaande houten vloer die er superstrak inligt en in dee gang dus de tegels. Bij een houten vloer laten we er wel iemand naar kijken of we eroverheen kunnen leggen.

Of misschien dat we de vloer in gang/wc en keuken pas doen als we de keuken laten plaatsen. Is denken wij handiger.
pi_99454593
quote:
11s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik ben laatst wezen kijken bij een tweedehands bouwmaterialenhandel.
Die hadden al houten vloeren voor 16 euro per m2. Het kan dus een stuk goedkoper.
Vraag is alleen wel of je veel aan je ondervloer moet doen. Op een bestaande houten vloer kun je makkelijk meteen weer houten delen leggen, schuren, lakken en klaar.
Wil je PVC of zeil moet je een goede ondervloer maken, anders ga je na verloop van tijd de naden van de ondervloer zien.
16¤ per m2?? Kijk dat zijn leuke prijzen... haha
pi_99454627
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:58 schreef wgp7 het volgende:

[..]

Ja dat hadden we al gedaan met badkamer eigenlijk en keuken ook al in ons achterhoofd gehouden.

In principe goed. Gas misshcien verplaatsen maar ligt dus aan keuken.
Lichtpunten moeten we nog naar kijken, uit ons hoofd was dit goed, maar ongetwijfeld willen we verplaatsingen.

Je hoeft de vragen niet te beantwoorden (het is geen quiz) maar ik geef alleen een aanzet om voor jezelf de zaken op een rijtje te zetten in de chaos (zowel in huis als tussen je oren).

Bij zo'n klus heb je prioroteiten nodig en voor die prioriteitsstelling heb je weer kennis van zaken nodig. Voor dat laatste kan je hier terecht, de prioriteiten en de financiën moet je zelf afwegen.

Zoals ik al erder meldde: financiën komen pas als laatste: past het voorstel niet in je wensenlijst of in het budget, dan helemaal schrappen.

Ik mis nog iets over de groepenkast: heb je gekeken naar ALS-en, aantal groepen en de aarding? Bekijk ook de potentiaalvereffening in de badkamer.
pi_99457810
Dat orde op zaken stellen is erg prettig!! En de hulp ook!!!

Groepenkast.. Ehhh nee. Alleen van de bouwtechnisch keuringsman gehoord dat groepenkast niuew was met 11 groepen. Dat dat erg goed was. Maar dat van ALS-en en de aarding? Geen idee. Zal het vanavond ff vragen ;-)

potentiaalvereffening ook echt geen flauw idee. Badkamer is van na 2000. Is dat dan niet standaard goed met die vereffening?
Maar als we de sleutel krijgen gaan we daar zeker iemand naar laten kijken.

Zal het nog eens terug lezen in het bouwkundig rapport wat erover staat. Bedankt voor de tips daarvoor!
pi_99459034
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:50 schreef wgp7 het volgende:
Dambord tegelvloer is mooi. Maar wij dachten eigenlijk de keuken, gang en toilet hetzelfde te doen op de vloer. Is nu ook (maar dan roodbruine tegeltjes).
Dambord zie je ook veel in de gang, dus dat kan natuurlijk nog steeds.

quote:
PVC vloer van DS4 ziet er mooi uit op internet.
Wij kennen alleen niemand met PVC vloer. Zal eens showroom ofzo bekijken.

Wat is voordeel van PVC t.o.v. tegels of hout?
PVC is duurzaam en relatief goedkoop met een hoogwaardige uitstraling als je de juiste variant neemt. Het type dat wij nemen is bijna niet van hout te onderscheiden.

Ten opzichte van hout is het voordeel dat het zeer goed werkt met vloerverwarming en onderhoudsarm is.

Ten opzichte van tegels vind ik het eigenlijk geen vergelijk, want een compleet andere uitstraling.

Als je mFlor wil bekijken moet je even ergens langs gaan waar ze een vloer er mee gedaan hebben en het beste is dan met de soort die je het mooist vindt. Dan heb je echt een goed beeld.

(van mij mag je ook bij mij even komen kijken als het er ligt, maar geen idee of dat voor jou interessant is kwa ligging)
  FOK!fotograaf donderdag 14 juli 2011 @ 16:20:40 #39
17893 Forno
pi_99462180
Denk dat zijn vriendin meer invloed op de vloerafwerking heeft dan jij ds4. ;)
pi_99462545
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:00 schreef wgp7 het volgende:
potentiaalvereffening ook echt geen flauw idee. Badkamer is van na 2000. Is dat dan niet standaard goed met die vereffening?
Hoe hààl je het in je hoofd om ook maar te denken aan een nieuwe badkamer als de bestaand van na 2000 is !!!!

De potentiaalvereffening zal dan wel goed zijn, maar controle is wel belangrijk.

überhaupt de veiligheid bij het klussen is een aandachtspunt.

Heb je: veiligheidsbril, -schoen, stofmasker, werkhandschoenen, helm?

Lijkt allemaal vergezocht, maar als je met een wond of kneuzing zit, ben je zo een paar klusdagen verder. Nog afgezien van het leed en de trammelant.
pi_99463254
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:20 schreef Forno het volgende:
Denk dat zijn vriendin meer invloed op de vloerafwerking heeft dan jij ds4. ;)
Ik stel alleen maar iets stijlvols voor, dus dat gaat zijn vriendin natuurlijk prachtig vinden.
  FOK!fotograaf donderdag 14 juli 2011 @ 16:44:02 #42
17893 Forno
pi_99463338
Ook badkamers uit 2000 kunnen katslelijk zijn.
pi_99463375
Ja, is dat een reden voor een nieuwe?
  FOK!fotograaf donderdag 14 juli 2011 @ 17:26:30 #44
17893 Forno
pi_99465635
Ja.
pi_99467444
Met voorgaande geheel eens en denk qua optische opties maar zo, een keuken zie je meer dan een badkamer dus schuif je budget na het noodzakelijke werk meer naar de ruimtes welke je echt vol gebruikt. Beter de gebruiksruimtes meteen heel goed doen. Van een foute keuken heb je eerder spijt dan van een foute badkamer (lees fout als je budget ergens moet tellen) dus ik zou eerder de badkamer even laten wachten dan de keuken. In de keuken leef je elke dag, op de badkamer maak je geen lekkere maaltijden ;)
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_99504949
Als allereerst effe een misverstand uit de weg. Ik ben vrouw :-) zag ergens staan: dat mijn vriendin meer invloed zou hebben hahah. Mijn vriend moest hier al hard om lachen..

Maar bedankt voor de tip, we gaan eens kijken naar die vloeren.

De badkamer is van 1999 hoorde ik gister (ik dacht 2000), maar dat wil nog niet zeggen dat ie goed is...
Maar goed die pontiaalvereffening zal dus wel goed zijn.. We laten daar straks nog wel goed naar kijken.
Voor nu is het prima om de badkamer te laten zitten. Maar die gaat eruit. En als we het qua geld redden ook snel.
Ook al isa ie niet 30 jaar oud. De badkamer ziet er echt niet uit. Afgezien van dat ie katslelijk is..:-)
Is ie heel slecht afgewerkt, lelijke kitranden, voegen eruit, losse tegels. Douche in bad wat we niet fijn vinden. Douchescherm wat los en scheef hangt. En dan die tegels....afschuwelijk haha
Dus reden om te vervangen. Geen reden om het als topprioriteit te hebben natuurlijk..
Daarom ook eventueel een optie om voegen te repareren en nieuwe kitranden enzo zodat we er wel even tegenaan kunnen voor een jaar of 2 misschien.
pi_99505952
Douchen in bad is hopeloos. Als het even kan, slopen die meuk en een fatsoenlijke douchecabine/inloopdouche maken.
pi_99567266
Mee eens hoor dat douchen in bad waardeloos is. Maar geen prioriteit voor nu. Hoop dat we wat geld over houden dan pakken we dat zeker aan ;-)
pi_99570684
Ik zou ook altijd eerst met het structurele werk beginnen dat je later nooit meer kan doen zonder alles, of een deel, weer te moeten slopen. Als je dus een houtkachel wil, maar de kachel zelf nog niet kan betalen, doe dan nu al wel vast de voorbereidingen zodat je de kachel alleen nog maar hoeft te plaatsen zodra je geld hebt om een kachel te kopen. Het is zonde als je dan weer vanalles moet slopen wat je net met veel pijn en moeite hebt opgebouwd.

Bovendien zou ik nog niet eens gaan kijken naar de prijs van deurklinken zolang je nog niet weet of je daar straks nog wel budget voor hebt. Mocht het geld op zijn, dan kan je vast nog wel even de huidge klinken gebruiken toch? En anders ga je bij elke financiële tegenvallen (en ja, die zullen er hoe dan ook zijn bij een verbouwing) denken 'shit dat is weer een deurklinkt minder...'.

Ik denk dat goed verbouwen altijd een kwestie is van goed vooruit kunnen kijken, en dan bedoel ik niet tientallen jaren, maar gewoon voor de komende jaren. Welke aanpassingen denk je dat je nog wil gaan doen, en moet je daar nu al rekening mee houden?

Het lijkt ook wel alsof iedereen tegenwoordig zijn huis geheel verbouwd wil hebben voordat je er intrekt.. maar voor de meesten is dat financieel helemaal niet haalbaar. Het is helemaal niet erg om je verbouwing over een aantal jaar uit te spreiden toch?
  Moderator zondag 17 juli 2011 @ 10:37:19 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99571963
De meeste mensen hebben niet de financiele mogelijkheid om een huis te kunnen verbouwen en zelf nog in een ander huis te blijven wonen.

En neem maar van mij aan; een huis verbouwen waar je ook op dat zelfde moment moet wonen is gewoon een drama wat je met een maand of 3 á 4 echt heel erg gigantisch zat bent :)
pi_99572224
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 10:37 schreef Vonkenboer het volgende:
De meeste mensen hebben niet de financiele mogelijkheid om een huis te kunnen verbouwen en zelf nog in een ander huis te blijven wonen.

En neem maar van mij aan; een huis verbouwen waar je ook op dat zelfde moment moet wonen is gewoon een drama wat je met een maand of 3 á 4 echt heel erg gigantisch zat bent :)
Ik weet dat het niet ideaal is om tegelijk in je huis te wonen en te verbouwen, vandaar ook dat ik zeg dat je vooral de structurele verbouwing eerst aan moet pakken. In je huis wonen en dan de deurklinken vervangen lijkt me niet echt een issue.
Daarnaast, het vervangen van een keuken of badkamer kan best als je er al woont. Het is niet praktisch, en ja, dat ben je zo beu, maar als je geen andere financiële mogelijkheden hebt, zal je toch even door die zure appel heen moeten bijten...
pi_99572554
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 10:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Klopt, daarom, naast een financiële planning, ook een tijdsplanning maken. Zorg, als je er ook al woont, dat de aannemers na 3 maanden weg zijn en er alleen nog afwerk-werk overblijft dat je zelf in de vrije avonduurtjes kunt doen.

Zorg dat het warme stromende water en een praktische keuken in orde zijn. Zorg dat je z.s.m. het sloop-, leidingen-, kozijnen, stucwerk en latexwwerk achter de rug hebt; dat geeft de meeste rotzooi, stank en stof.

Deuren lakken, laminaat leggen en hang- en sluitwerk kan je in je eigen vrije tijd doen, bijv. van de winter
  Moderator zondag 17 juli 2011 @ 11:19:22 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99572638
Laat nou net dat laatste iets zijn waar vaak mensen geen enkel benul van hebben hoelang iets duurt, vooral die kleine dingen die op het laatst allemaal nog moeten die vreten gewoon tijd.

Heb mensen vaak genoeg in de stress zien schieten :X
pi_99573628
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 11:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Laat nou net dat laatste iets zijn waar vaak mensen geen enkel benul van hebben hoelang iets duurt, vooral die kleine dingen die op het laatst allemaal nog moeten die vreten gewoon tijd.

Heb mensen vaak genoeg in de stress zien schieten :X
Ik denk dat de meeste mensen uberhaupt geen idee hebben waar ze precies aan beginnen (en hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik dat wèl weet!). Ik denk dat een verbouwing altijd
• duurder uitvalt dan van te voren begroot
• langer duurt dan verwacht
• verassingen / tegenvallers heeft
• veel meer stress oplevert dan van te voren verwacht
Zou je deze dingen van te voren precies weten dan begint er waarschijnlijk bijna niemand aan. Maar gelukkig weten we dat niet, en uiteindelijk los je de meeste van die problemen ook wel weer op. Na afloop zucht je dan in je mooie verbouwde huis 'dat doe ik nooit meer, maar het was wel de moeite waard' en vervolgens ben je 10 jaar later vergeten hoe verschrikkelijk het allemaal was en begin je opnieuw ;-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')